Kategorie

Lubasz i Wspólnicy

Dołącz do grona ekspertów
Lubasz i Wspólnicy

Kancelaria Radców Prawnych

Lubasz i Wspólnicy – Kancelaria Radców Prawnych Spółka Komandytowa jest kancelarią o ogólnopolskim zasięgu działania. Świadczymy kompleksowe doradztwo prawne dla biznesu, dostarczamy rozwiązania prawne gwarantujące bezpieczeństwo i skuteczność działania w obrocie gospodarczym.

Wieloletnie doświadczenie w obsłudze przedsiębiorców w tradycyjnych gałęziach prawa łączymy z otwartością na nowe wyzwania specjalizując się m.in. w prawie IT, w tym w e-commerce, prawie korporacyjnym, fuzjach i przejęciach dla małych i średnich przedsiębiorstw, prawie własności intelektualnej i zwalczania nieuczciwej konkurencji.

Dzięki nawiązaniu współpracy z międzynarodową siecią kancelarii prawnych, podatkowych i biegłych rewidentów European Tax & Law (ETL) zrzeszającą prawników, doradców podatkowych i biegłych rewidentów z Europy, Ameryki Północnej i Południowej, Azji i Afryki, realizujemy cel zapewnienia naszym Klientom najbardziej kompleksowej i bieżącej obsługi prawnej i podatkowej, nie tylko na terenie Polski, ale i na całym świecie.

Członkowie zespołu Kancelarii są również autorami publikacji na prowadzonych przez Kancelarię portalach tematycznych:

www.PortalPrawaIT.com, E-commerce, IP, ochrony danych osobowych - dedykowany jest przedsiębiorcom z sektora nowych technologii, w tym prowadzących sklepy internetowe, portale społecznościowe, twórcom i użytkownikom oprogramowania, mediów elektronicznych oraz projektujących lub korzystających z innych nowoczesnych rozwiązań technologicznych, także mobilnych.

www.PortalODO.com - poświęcony jest wszelkim aspektom prawnym związanym z ochroną danych osobowych w szczególności w branży internetowej, marketingowej, medycznej, ale także innych przedsiębiorców zobowiązanych do wdrożenia systemów ochrony tych danych.

Kontakt:

Biuro w Łodzi:
ul. Żwirki 17,
90-539 Łódź,
Tel.: +48 42 631 94 44,
Fax: +48 42 631 94 46

Biuro w Warszawie:
Adgar Park West, Brain Embassy
Al. Jerozolimskie 181B lok. 50
02-222 Warszawa

Biuro we Wrocławiu:
ul. Sikorskiego 5/17
53-659 Wrocław
Tel./Fax: +48 71 735 10 71

www.lubasziwspolnicy.pl

Email: info@lubasziwspolnicy.pl

KRS 465886
NIP 725 20 68 627

***********************

LW Group

Zasada „Nowocześnie dla biznesu” zobowiązuje, by pomagać naszym Klientom kompleksowo i adekwatnie do dynamiki rynku. Pomoc prawną dla biznesu wzbogaciliśmy o doradztwo księgowo – kadrowe i szkolenia tworząc LW Group, w której skład wchodzą:

LW Legal

Lubasz i Wspólnicy – Kancelaria Radców Prawnych

LW Accounting

LW Accounting jest spółką świadczącą usługi księgowo – kadrowe. Zajmujemy się także doradztwem w zakresie rachunkowości, sporządzeń sprawozdań finansowych, optymalizacją procesów księgowych.

Świadczymy usługi zarówno dla spółek, jak i grup kapitałowych.

LW Academy

Wiedza to podstawowy atut w biznesie. Specjalistyczne wykształcenie członków zespołu, stopnie i tytuły naukowe, a także wieloletnie doświadczenie pozwalają dzielić się wiedzą na najwyższym poziomie.

Stworzyliśmy spółkę szkoleniową z myślą o dodatkowym wspieraniu naszych Klientów i dostarczaniu im najnowszej wiedzy w dynamicznie zmieniającym się środowisku prawnym.

Prowadzimy: szkolenia kompleksowe, branżowe i dyscyplinarne oraz śniadania tematyczne.

Partnerami LW Group są:

- ETL International,

- Izba Gospodarki Elektronicznej.

Mediacja w postępowaniu cywilnym. Mediacja (postępowanie mediacyjne) jest coraz częściej wybieraną metodą rozwiązywania sporów. W odróżnieniu od postępowania przed sądem, mediacja jest ceniona z uwagi na brak formalizmu, który często ułatwia stronom przedstawienie swoich stanowisk i uzyskanie dobrego kompromisu. Postępowanie mediacyjne jest znacznie szybsze, niż postępowanie sądowe. Dużą zaletą mediacji są też niskie koszty. Co warto wiedzieć o mediacji w postępowaniu cywilnym? Jakie są koszty mediacji?
Wyłączenie winy pracownika. Zgodnie z wykładnią dominującą w nauce oraz orzecznictwie prawa pracy rozwiązanie umowy bez wypowiedzenia z winy pracownika, o którym mowa w art. 52 §1 pkt 1) kp jest zasadne, jeżeli pracownik naruszy swoje podstawowe obowiązki pracownicze i można mu przypisać winę „ciężką" w postaci winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa oraz gdy jednocześnie to naruszenie stanowi jednocześnie poważnie zagrożenie lub naruszenie interesów pracodawcy. Ponieważ Kodeks pracy nie zawiera przepisów precyzujących rozumienie winy pracownika, w poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie jakie przesłanki i w jakich okolicznościach mogą wyłączyć winę pracowniczą, zwrócić należy się do nauki prawa pracy i orzecznictwa Sądu Najwyższego. Warto zatem przybliżyć niektóre z przesłanek mogących uzasadnić wyłączenie winy pracownika, co w rezultacie oznaczać może bezzasadność dyscyplinarnego rozwiązania umowy o pracę.
Kiedy przedsiębiorca nie musi tworzyć PPK? Z dniem 1 stycznia 2021 r. przepisy Ustawy o Pracowniczych Planach Kapitałowych – dalej ustawa o PPK, objęły ostatnią grupę pracodawców. Tym samym wszystkie podmioty, które zatrudniają choćby jedną osobę są zobowiązane wdrożyć PPK w swoim zakładzie pracy. Warto przy tym pamiętać, że definicja osoby zatrudnionej na gruncie wspomnianej ustawy obejmuje nie tylko pracowników (zatrudnionych na podstawie umowy o pracę), ale m.in. także osoby zatrudnione na podstawie umowy zlecenia (lub innej o świadczenie usług), jeżeli z tego tytułu podlegają obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym. Niski próg ilościowy – wystarczy zatrudnianie jednej osoby – w połączeniu z szeroką definicją osoby zatrudnionej, ma urzeczywistniać jedną z nadrzędnych cech programu, tj. powszechność PPK. Powstaje pytanie, czy nie ma wyjątków od tak ustanowionej zasady?
„Sp. z o.o. sp.k.” Podatkową opłacalność prowadzenia działalności gospodarczej w formie spółki komandytowej, w której spółka z ograniczoną odpowiedzialnością będzie pozostawała komplementariuszem i możliwe rozwiązania dla podatników analizują eksperci z Lubasz i Wspólnicy – Kancelarii Radców Prawnych.
Wprowadzenie polityki neutralności w zakładzie pracy jest kwestią szczególnie delikatną, bo dotyczyć może dość emocjonalnych aspektów życia pracownika, jak światopogląd, religia, czy preferencje polityczne. Eksperci radzą, by do czasu ukształtowania się w tym zakresie poglądów nauki prawa pracy czy orzecznictwa sądów, pracodawcy działali w tym kierunku ze szczególną przezornością i taktem.
Dematerializacja akcji spółek. Akcjonariusz, który nie przekazał swoich akcji spółce celem ich dematerializacji de facto może zostać pozbawiony wszelkich praw jakie wiążą się z posiadanymi akcjami. Spółki które nie podjęły czynności mający na celu wdrożenie obowiązkowej dematerializacji wciąż mogą tego dokonać. Skutki niewdrożenia dematerializacji akcji przez spółki akcyjne i spółki komandytowo-akcyjne wyjaśnia Sara Synowiec – aplikantka adwokacka z Lubasz i Wspólnicy – Kancelarii Radców Prawnych.
Audyt energetyczny. Czym jest audyt energetyczny? Na kim ciąży obowiązek przeprowadzania audytu? Co grozi za niewykonanie audytu energetycznego?
Szczepienie przeciw COVID-19 a nieobecność w pracy - czy przysługuje zwolnienie od pracy? Jak usprawiedliwić nieobecność?
Pranie odzieży roboczej przez pracowników. Przepisy prawa zapewniają pracodawcom margines swobody w realizacji obowiązku wynagrodzenia pracowników za pranie odzieży roboczej. W rezultacie, na rynku funkcjonują różne rozwiązania, których zastosowanie uzależnione jest od konkretnej sytuacji firmy. Zasady dokonywania rozliczeń określa się co do zasady w regulaminach pracy.
Pranie odzieży roboczej. Firma nie posiada zakładowej pralni, dlatego poleciła pracownikom pranie odzieży roboczej we własnym zakresie. Pracownik odmawia twierdząc, że pranie odzieży roboczej to obowiązek pracodawcy. Czy pracownik ma racje?
Pracodawca wprowadził świadczenie premiowe, którego wysokość uzależniona jest od przychodów wynikających ze sprzedaży generowanej przez pracownika. Jednym z warunków premiowych jest pozostawanie pracownika w zatrudnieniu przez okres 5 lat. Pracownik, który rozwiązał umowę po upływie 4 lat i wniósł o wypłatę premii za ten okres. Pracodawca odmówił, podkreślając, że pracownik nie zrealizował niezbędnego warunku premiowego tj. pozostawania w zatrudnieniu przez okres 5 lat, stąd premia jest nienależna w całości.
Urlop wypoczynkowy w minutach. Pracodawcy, którzy obniżyli pracownikom wymiar czasu pracy, obliczając wymiar przysługującego pracownikom urlopu, w praktyce zastanawiają się czy mają obowiązek udzielić pracownikom urlopu wypoczynkowego w minutach, szczególnie jeżeli w wyniku wyliczeń wymiar ten miałby wynosić obok pełnych godzin np. kilka minut. Pojawiają się przy tym również wątpliwości, czy w takim wypadku należy zaokrąglać tak wyliczony urlop.
Rejestracja znaku towarowego w złej wierze jest podstawą do unieważnienia unijnego znaku towarowego, zgodnie z art. 59 pkt 1 b) Rozporządzenia w sprawie unijnych znaków towarowych. Czym jest zła wiara w tym przypadku? Problem ten wyjaśnia aplikantka adwokacka Sara Synowiec, na przykładzie unieważnienia znaku towarowego znanego brytyjskiego artysty Banksy’ego.
Przedawnienie. Terminy zasady i skutki przedawnienia roszczeń (np. długów) niezwiązanych z prowadzeniem działalności gospodarczej wyjaśnia Sara Synowiec, aplikantka adwokacka z Lubasz i Wspólnicy – Kancelaria Radców Prawnych sp.k. Czym jest przedawnienie i czy z jego upływem dług przestaje istnieć? Jakie długi ulegają przedawnieniu? Jak następuje oraz czym skutkuje przerwanie biegu przedawnienia? Ile wynosi termin przedawnienia? Jak obliczyć termin przedawnienia? Czy dług, którym już zajmuje się komornik może się przedawnić?
Przedawnienie roszczeń stanowi ważną instytucję prawa, której jednym z głównych zadań jest zapewnienie pewności obrotu gospodarczego. W przypadku roszczeń związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej przepisy przewidują pewne szczególne rozwiązania.
Wydarzenia ostatnich miesięcy - stan pandemii oraz wprowadzone środki ostrożności tj. ograniczenia w dostępie do placówek podmiotów administracji publicznej, przyczyniły się do dynamicznego rozwoju w zakresie informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne m. in. za sprawą upowszechnienia korzystania z platformy ePUAP przez obywateli. Czym jest ePUAP? Jakie sprawy urzędowe można załatwić przez internet?
W związku z gwałtownym wzrostem liczby osób zakażonych wirusem SARS-CoV-2 w Polsce, wprowadzono nowe zasady odbywania kwarantanny oraz izolacji. W niniejszym artykule wskażę jakie są aktualne, tj. obowiązujące na dzień 9 listopada 2020 r., zasady odbywania kwarantanny i izolacji (czym się one różnią) oraz w jaki sposób trzeba informować pracodawcę o tych okolicznościach. Wyjaśniam także jakie świadczenia i na jakiej podstawie przysługują z tego tytułu pracownikom i czy można pracować zdalnie w okresie kwarantanny.
W wyroku z 4 czerwca 2020 r. (C-301/18) Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej („TSUE”) orzekł, że konsument odstępując od umowy kredytu nie może dochodzić od banku wynagrodzenia za korzystanie z kapitału, wpłaconego tytułem rat kapitałowo-odsetkowych.
Po ogłoszeniu w czerwcu 2020 r. przez Prezesa Rady Ministrów planów wprowadzenia zmian podatkowych pod nazwą „Estoński CIT” przyszła pora na konkretne propozycje. Na oficjalnej stronie internetowej Ministerstwa Finansów zamieszczono projekt ustawy. Nowe przepisy miałby wyjść w życie z początkiem 2021 roku.
Podstawę prawną dla możliwości zastrzeżenia w stosunkach zobowiązaniowych między stronami kar umownych stanowią art. 483 i dalsze Kodeksu Cywilnego. Niniejszy artykuł nie stanowi rozprawy teoretycznej na temat przepisów kodeksowych. Poniższe opracowanie poświęcone jest praktycznym aspektom stosowania kar umownych w stosunkach zobowiązaniowych łączących strony.