REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sygnaliści a RODO. Zgłaszanie naruszeń prawa a obowiązki w zakresie ochrony danych osobowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Lubasz i Wspólnicy
Kancelaria Radców Prawnych
Sygnaliści a RODO. Zgłaszanie naruszeń prawa a obowiązki w zakresie ochrony danych osobowych
Sygnaliści a RODO. Zgłaszanie naruszeń prawa a obowiązki w zakresie ochrony danych osobowych

REKLAMA

REKLAMA

Problematyka wdrożenia przepisów chroniących osoby zgłaszające naruszenia prawa, czyli tzw. sygnalistów, jest zagadnieniem wielowątkowym, obejmującym zagadnienia z pogranicza prawa publicznego i prawa prywatnego. Jednym z aspektów ochrony sygnalistów jest obszar ochrony danych osobowych zarówno samych zgłaszających, jak i tych osób, których zgłoszenia dotyczą. Zarys problemów i wyzwań dla organizacji w tej materii był jednym z tematów konferencji „Przeszłość, teraźniejszość i przyszłość RODO” organizowanej przez Kancelarię Lubasz i Wspólnicy z okazji czwartej rocznicy rozpoczęcia stosowania przepisów ogólnego rozporządzenia o ochronie danych. Patronem medialnym konferencji był portal infor.pl.

Sygnaliści a RODO - brak krajowych przepisów

Punktem wyjścia w rozważaniach dotyczących wdrożenia przepisów o ochronie sygnalistów jest… brak krajowych przepisów. Choć implementacja dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszania prawa Unii powinna nastąpić do 17 grudnia 2021 r., to do chwili obecnej stosowna ustawa nie została uchwalona. Najnowsza wersja projektu ustawy o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa jest datowana na dzień 6 kwietnia 2022 r., przy czym nadal jest to dokument, który nie został skierowany do prac w Sejmie.
Choć Polska nie jest osamotniona w opóźnieniu we wdrażaniu przepisów o sygnalistach, to sam fakt przekroczenia wyznaczonego terminu, jak i ciągłe prace nad brzmieniem poszczególnych przepisów ustawy pozostawiają organizacje (zarówno z sektora publicznego, jak i sfery biznesu) w stanie zawieszenia i niepewności.
Pewnym ułatwieniem dla podmiotów, do których adresowane są obowiązki wynikające z ustawy, jest wydłużenie w aktualnej wersji projektu ustawy czasu na wdrożenie przewidzianych w ustawie rozwiązań i spełnienie wymagań – podmioty prywatne, na rzecz których pracuje minimum 250 osób, podmioty publiczne, Rzecznik Praw Obywatelskich oraz organy publiczne będą miały 3 miesiące od ogłoszenia ustawy na podjęcie odpowiednich działań. W przypadku podmiotów prywatnych, na rzecz których pracę wykonuje co najmniej 50 i mniej niż 250 osób wdrożenie ustawy (ustalenie procedury wewnętrznej) powinno nastąpić do 17 grudnia 2023 r.

REKLAMA

REKLAMA

Dlaczego RODO ma zastosowanie do sygnalistów?

Nie ulega wątpliwości, że jedną z gwarancji skuteczności systemu zgłaszania naruszeń jest zapewnienie bezpieczeństwa danych sygnalisty przed dostępem osób nieuprawnionych. W związku z tym unijny prawodawca już w motywie 83 dyrektywy 2019/1937 poczynił zastrzeżenie, że przetwarzanie danych osobowych zgodnie z dyrektywą, w tym wymiana lub przekazywanie danych osobowych przez właściwe organy, powinno być dokonywane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (RODO, ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych).
W związku z tym odesłaniem na potrzeby wdrożenia wszelkich rozwiązań dotyczących ochrony danych osobowych należy uwzględnić zwłaszcza zasady dotyczące przetwarzania danych osobowych określone w art. 5 RODO oraz obowiązek uwzględniania ochrony danych w fazie projektowania i założenie domyślnej ochrony danych, wynikające z art. 25 RODO.

Zgłaszanie naruszeń prawa a obowiązki w obszarze ochrony danych osobowych

Stosowanie przepisów ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych rodzi po stronie podmiotu wdrażającego system zgłaszania naruszeń szereg obowiązków. Poza wspomnianymi wyżej zapewnieniem zgodności z zasadami przetwarzania oraz stosowaniem podejścia data protection by design/data protection by default administrator jest zobowiązany do wdrożenia odpowiednich środków technicznych i organizacyjnych, które zagwarantują bezpieczeństwo przetwarzanych danych.
Ponadto, dla realizacji zasady rozliczalności, niezbędne jest prowadzenie odpowiedniej dokumentacji dotyczącej zaprojektowanych i stosowanych rozwiązań – począwszy od rejestru czynności przetwarzania (który musi uwzględniać proces przetwarzania danych w ramach whistleblowingu), przez dokumentowanie powierzeń i transferów danych osobowych do państw trzecich, aż po procedury wewnętrzne, polityki i upoważnienia związane z procesem zgłoszeń i przetwarzanych w jego ramach danych osobowych.

Podmioty zaangażowane w przetwarzanie danych sygnalistów

Projektowana ustawa dopuszcza możliwość obsługi sytemu zgłaszania naruszeń przez podmiot zewnętrzny. W takim wypadku usługodawca będzie uprawiony do obsługi przyjmowanych zgłoszeń, potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia przekazania informacji zwrotnej czy zapewnienia informacji dotyczących procedury wewnętrznej. W kontekście przepisów RODO skorzystanie z tej możliwości przez organizację będzie wiązało się z powierzeniem przetwarzania danych osobowych. Z tego faktu wynika szereg obowiązków – weryfikacja dostawcy (podmiotu przetwarzającego), zawarcie umowy powierzenia przetwarzania, analiza potencjalnych transferów danych poza Europejski Obszar Gospodarczy czy uwzględnienie procesora w prowadzonych rejestrach i analizie ryzyka. W pewnych wypadkach, szczegółowo opisanych w projektowanym art. 28 ustawy, w grę wchodzi także kwalifikacja podmiotów zaangażowanych w obsługę systemu zgłoszeń jako współadministratorów.

REKLAMA

Obowiązkowa ocena skutków przetwarzania dla ochrony danych

Systemy służące do zgłaszania nieprawidłowości (w szczególności gdy przetwarzane są w nim dane pracowników) zostały uwzględnione w Komunikacie Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych z dnia 17 czerwca 2019 r. w sprawie wykazu rodzajów operacji przetwarzania danych osobowych wymagających oceny skutków przetwarzania dla ich ochrony wpisane na listę operacji wymagających oceny skutków przetwarzania. W efekcie przeprowadzenie poszerzonej analizy ryzyka, uwzględniającej ochronę praw i wolności osób, których dane dotyczą, jest obligatoryjną czynnością po stronie administratora. Ocenę skutków dla ochrony danych należy wykonać przed wdrożeniem systemu zgłaszania naruszeń, a także gdy jest dokonywana jakakolwiek modyfikacja systemu. Należy podkreślić, że ocena skutków nie jest procesem jednorazowym – wymaga ona regularnego przeglądu i powtarzania w razie zmieniających się warunków. Powinna być także udokumentowana, aby móc wykazać przestrzeganie przepisów RODO. Prawidłowo przeprowadzona ocena zawiera co najmniej:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • systematyczny opis planowanych operacji przetwarzania i celów przetwarzania, w tym, gdy ma to zastosowanie – prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora;
  • ocenę, czy operacje przetwarzania są niezbędne oraz proporcjonalne w stosunku do celów;
  • ocenę ryzyka naruszenia praw lub wolności osób, których dane dotyczą
  • oraz środki planowane w celu zaradzenia ryzyku, w tym zabezpieczenia oraz środki i mechanizmy bezpieczeństwa mające zapewnić ochronę danych osobowych i wykazać przestrzeganie RODO, z uwzględnieniem praw i prawnie uzasadnionych interesów osób, których dane dotyczą, i innych osób, których sprawa dotyczy.

Podsumowanie

Wdrożenie regulacji dotyczącej zgłaszania naruszeń jest bez wątpienia znaczącym wyzwaniem organizacyjnym, logistycznym, technicznym czy dokumentacyjnym dla wszystkich adresatów ustawy. Ta uwaga dotyczy przy tym nie tylko opracowania samej procedury zgłaszania i jej technicznych aspektów, ale obejmuje również zagadnienia bezpieczeństwa i ochrony danych osobowych przetwarzanych w tym procesie. Dla wielu organizacji może jest to dobra okazja do dokonania przeglądu podjętych dotychczas działań i odpowiedniego ich dostosowania do wymogów RODO.

Adam Szkurłat – adwokat, lider specjalizacji Ochrona danych osobowych, Lubasz i Wspólnicy – Kancelaria Radców Prawnych

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mieszkasz obok orlika, boiska, siłowni plenerowej, kortu, bieżni, lodowiska, skateparku, rolkowisk i pumptracków – nie możesz narzekać na hałas [Prezydent podpisał USTAWĘ]

Ustawa z dnia 12 września 2025 r. o zmianie ustawy o sporcie – podpisana przez Prezydenta RP w dniu 29 października 2025 r. dotyczy przeciwdziałania zjawisku ograniczania funkcjonowania, a nawet zamykania, ogólnodostępnych obiektów sportowych w związku ze skargami mieszkańców dotyczącymi hałasu, generowanego przez użytkowników tych obiektów. Można powiedzieć, że skarżący się mieszkańcy na hałas, np. przy orlikach - przegrali tą batalię.

Czy można zignorować system kaucyjny i dalej wyrzucać puszki, plastikowe i szklane butelki do odpadów segregowanych tak jak dotychczas? Czy grożą za to kary?

System kaucyjny na butelki i puszki jest szeroko komentowany. Pojawia się jednak pytanie, co zrobić w sytuacji, gdy ktoś nie może lub nie chce zbierać i zwracać opakowań. Czy w takim wypadku można je po prostu wyrzucać do dotychczasowych pojemników na odpady segregowane – szkło do zielonych, a plastik i puszki do żółtych?

Nadchodzi rewolucja w dostępie do broni: „Jesteśmy jednym z najbardziej rozbrojonych narodów w Europie”. Posłowie chcą wykonać pierwszy krok, by to zmienić

Szykuje się największa od lat zmiana w przepisach dotyczących dostępu do broni. Posłowie pracują nad nowelizacją ustawy o broni i amunicji z 21 maja 1999 r., która może znacząco ułatwić wielu obywatelom legalne posiadanie broni palnej. Nowe przepisy mogą otworzyć magazyny dla tysięcy Polaków.

Rząd już zdecydował - 5116,99 zł emerytury. Wzrost od 1 stycznia 2026 roku. Kto dostanie tyle pieniędzy?

Osoby, które w okresie swojej aktywności zawodowej wypracowały szczególne osiągnięcia, będą mogły po jej zakończeniu liczyć na emeryturę w wysokości odbiegającej od tej standardowej. Co trzeba zrobić i na co będzie można liczyć w zamian?

REKLAMA

500 plus dla par z co najmniej 50-letnim stażem małżeńskim. Już wszystko jasne, Senacka Komisja Petycji pojęła decyzję

Czy małżeństwa z co najmniej 50-letnim stażem małżeńskim otrzymają jednorazowe wsparcie finansowe od państwa? Jest petycja dotycząca tzw. „500 plus dla małżeństw” – nowego świadczenia, które miałoby docenić trwałość długoletnich związków. Senacka Komisja Petycji analizuje i podejmuje decyzję.

Niższy wiek emerytalny już od 2026 roku. Dla kobiet i mężczyzn. Senat już przegłosował, ale nie dla wszystkich grup zawodowych

Czy kolejna grupa zawodowa uzyska szczególne uprawnienia emerytalne? Toczą się prace na przepisami, które miałyby umożliwić niektórym osobom wcześniejsze zakończenie aktywności zawodowej. Nie każdego będzie obowiązywała granica 60 i 65 lat.

Pieniądze z subkonta ZUS i OFE po zmarłym mogą trafić do rodziny. ZUS wyjaśnia na jakich zasadach i co muszą zrobić spadkobiercy

W razie rozwodu, unieważnienia małżeństwa lub śmierci osoby, dla której ZUS prowadzi subkonto, zgromadzone środki mogą zostać podzielone i wypłacone uprawnionym. Jeśli zmarły ukończył 65 lat i miał już przyznaną tzw. emeryturę docelową, pieniądze co do zasady nie podlegają dziedziczeniu. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy od wypłaty pierwszej emerytury docelowej minęło mniej niż trzy lata. Wtedy możliwa jest tzw. wypłata gwarantowana.

Nareszcie koniec tej opłaty - rząd podaje konkrety

Wreszcie został ogłoszony projekt ustawy, która definitywnie zniesie obowiązek tej przykrej opłaty obciążającej budżet niemal każdego gospodarstwa domowego, ale także przedsiębiorców korzystających z radia lub telewizora. Chodzi bowiem o zniesienie opłaty za abonament radiowotelewizyjny. Rząd, a konkretnie Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, wreszcie ogłosiła konkrety.

REKLAMA

Skomplikowane. Najpierw otrzymuje się świadczenie pielęgnacyjne. Potem oddaje. Można uprościć, ale traci się do 847 zł miesięcznie

W okresie przyznawania świadczenia wspierającego (kiedy nie wiadomo, czy osoba niepełnosprawna otrzyma odpowiednio dużo punktów poziomu potrzeby wsparcia), opiekun otrzymuje świadczenie pielęgnacyjne. Potem musi je oddać wstecznie, a za ten sam okres osoba niepełnosprawna ma świadczenie wspierające. Rząd podpowiada (za przepisami), że rodzina osoby niepełnosprawnej może wybrać świadczenie pielęgnacyjne rezygnując ze wspierającego. Tyle, że to się nie opłaca bo świadczenie pielęgnacyjne jest niższe od wspierającego (w jego maksymalnej wysokości).

Nie jest źle. Świadczenie pielęgnacyjne z podwyżką o 99 zł. Tragedia w zasiłku pielęgnacyjnym 215,84 zł

Jak wygląda ranking świadczeń w 2026 r.? Zasiłek pielęgnacyjny nie będzie miał podwyżki (aż do początku 2028 r.). Jak rząd tłumaczy, dlatego, że 1 mln osób z zasiłkiem pielęgnacyjnym (większa część ze stopniem umiarkowanym niepełnosprawności) może się starać o świadczenie wspierające, które otrzymywało na koniec marca 2025 r. około 120 000 osób niepełnosprawnych (większa część beneficjentów ma stopień znaczny niepełnosprawności). Zupełnie inna sytuacja w 2026 r. (i kolejnych latach jest w świadczeniu pielęgnacyjnym (zarówno "starym" jak i "nowym"). W 2026 r. świadczenie to będzie podwyższone o 99 zł. To 3% podwyżka na 2026 r. Nie tak duża jak w latach minionych, kiedy mieliśmy galopująca inflację. Ale porównując z 0% podwyżki dla zasiłku pielęgnacyjnego, nie wygląda to źle. Opiekunowie osób niepełnosprawnych otrzymają w 2026 r. 3386 zł.

REKLAMA