Kategorie

Magdalena Dąbrowska

Dołącz do grona ekspertów
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Magdalena Dąbrowska

Ekspert z zakresu doradztwa personalnego

Trener, konsultant, partner zarządzający Target Consulting Center – www.targetcc.pl (Szkolenia i Doradztwo), certyfikowany terapeuta poznawczo-behawioralny, wykładowca akademicki.

Od 1992 roku pracuje w biznesie w różnych branżach (firmy polskie i koncerny międzynarodowe), w tym ponad 7 lat w międzynarodowym koncernie (FMCG) również jako szef działu personalnego i szkoleń. Odpowiedzialna za procesy: rekrutacji, szkoleń, integracji zasobów ludzkich, tworzenia, zarządzania i wdrażania systemów HRM. Przeprowadza wiele projektów szkoleniowych i doradczych, zarówno dla biznesu, jak i administracji państwowej. Prowadzi zajęcia na dwóch wyższych uczelniach z ZZL. Zajmuje się również psychoterapią poznawczo-behawioralną (indywidualną i grupową). Jest ekspertem i autorem wielu publikacji z zakresu szkoleń i zarządzania zasobami ludzkimi dla pism branżowych.

Kontakt: mdabrowska@target-consulting.pl

Pracuję w banku trzy lata, jestem zaangażowana, jak trzeba zostać po godzinach, to zawsze zostaję. Gdy szefowa przynosi dodatkowe zadania, najczęściej to mnie one przypadają, koleżanki zawsze tak są zajęte, że nie mogą nic dodatkowego zrobić, ale wychodzą pierwsze z pracy. W zeszłym miesiącu przy wyborze osoby do awansu okazało się, że przełożona nie wzięła mnie pod uwagę. Nie czuję się z tym dobrze, bo mam wrażenie, iż nikt nie widzi, jak wiele zadań realizuję. Co powinnam zrobić, aby moja praca była zauważana i doceniana, tak abym przy kolejnych awansach została wzięta pod uwagę?
Młodzi i niedoświadczeni szefowie stający na czele zespołów często mają niewielkie umiejętności praktycznego kierowania ludźmi. Mają też kłopoty z przekazywaniem trudnych decyzji, egzekwowaniem poleceń, z motywowaniem podwładnych poprzez spójny system kar i nagród, z budowaniem właściwego dystansu menedżerskiego pomiędzy sobą a zespołem, z uczeniem ludzi samodzielności i odpowiedzialności. W takich sytuacjach z pomocą powinien przyjść dział HR.
Konflikt często postrzegany jest negatywnie, jako zagrożenie istniejącego porządku i ładu w przedsiębiorstwie. Większości osób słowo konflikt kojarzy się negatywnie. Zaskoczenie może budzić fakt, iż specjaliści od zarządzania czasem radzą specjalnie wywołać konflikt. Warto zdać sobie sprawę z tego, że niezgodność celów czy poglądów to sytuacja naturalna.
Każde dobrze przeprowadzone zebranie składa się z określonych etapów, zaczynając od planowaniu kończąc na wnioskach końcowych.
Czy zebrania są potrzebne, po co w ogóle odbywać zebrania – jakże często sami zadajemy sobie takie pytania idąc na kolejne spotkanie? Pamiętać należy, że prowadzenie zebrań jest także formą zarządzania. Niestety wielu pracowników wciąż traktuje zebrania jako zło konieczne a zebrania prowadzi bardzo nieskutecznie.
Misja firmy precyzyjnie wyraża dalekosiężne zamierzenia i aspiracje przedsiębiorstwa. Określa także generalny kierunek działania firmy oraz ułatwia kierownictwu i pracownikom uchwycenie zasadniczych elementów tworzących przewagę konkurencyjną na rynku w długim okresie. Ważne jest zatem, aby wszyscy pracownicy rozumieli i akceptowali wartości promowane w organizacji.
System oceny pracowniczej jest narzędziem realizowania zadań przez przedsiębiorstwo. Aby im sprostać, zarówno oceniający (przełożony), jak i oceniany (podwładny) powinni dobrze przygotować się do procesu oceny. Jakimi jeszcze wskaźnikami należy się kierować, przeprowadzając ocenę pracowniczą, a także, jak motywować finansowo, przedstawiamy na przykładach firm polskiej i niemieckiej.
Obecna sytuacja na rynku, dynamiczne zmiany w przedsiębiorstwach (redukcja kosztów, zwalnianie pracowników), sprawiają, że wielu pracodawców zapomina o tym, iż w każdej firmie najważniejszy jest człowiek. Organizacja jest tworem żywym. Angażuje nowych ludzi na miejsce tych, którzy z niej odchodzą, zmienia stosunki ze swoim otoczeniem. Zmiana jest nieuchronną cechą otoczenia każdej organizacji. Aby organizacja mogła przetrwać, musi się wciąż rozwijać.
Assessment Center jest jedną z metod selekcji osób, które posiadają wymagane kompetencje lub dysponują odpowiednim potencjałem. Assessment Center zwykle przeprowadza się przy rekrutacji do dużych firm i raczej na specjalistyczne lub kierownicze stanowiska.
Sesja Assessment Center selekcyjnego najczęściej trwa jeden dzień, w miejscu łatwo dostępnym dla kandydatów (dogodny dojazd), ale zawsze poza firmą, do której aplikują kandydaci. Wynika to z założenia, aby przebieg sesji Assessment Center w żaden sposób nie kolidował z codziennym funkcjonowaniem firmy.
Instrumenty Assessment Center są zróżnicowane, w zależności od profilu firmy i indywidualnych cech osoby, która zaprojektowała zadanie. Można jednak wyróżnić sześć podstawowych grup instrumentów Assessment'owych.
Zorganizowanie oraz przeprowadzenie sesji Assessment Center jest dość kosztownym przedsięwzięciem dla przedsiębiorstwa. Jednak coraz więcej firm korzysta z tej metody rekrutacji.
Skuteczna rekrutacja i selekcja jest kluczem do sukcesu organizacji, gdyż od tego zależy jakim potencjałem ludzkim dysponuje przedsiębiorstwo. Najważniejszym zadaniem procesu rekrutacji i selekcji jest trafne zdiagnozowanie potrzeb personalnych firmy, a następnie skuteczne dotarcie do właściwych kandydatów.
Żeby otrzymać dobrą posadę lub nawet dostać się na staż w międzynarodowej korporacji, która ma swój oddział w Polsce, trzeba spełniać pewne wymagania. Często podstawą jest bardzo dobra znajomość języka angielskiego.
Już w trakcie studiów młodzi ludzie muszą zdobywać wiedzę na temat rynku pracy i jego wymogów, aby później, poszukując pracy, sprostać wymaganiom, jakie stawiają przed kandydatami pracodawcy. Pamiętać trzeba jednak, że nie tylko liczą się umiejętności i doświadczenia zawodowe.
Jestem menedżerem w dziale sprzedaży, firma właśnie przechodzi poważny proces zmian, a ja jestem odpowiedzialny za wyniki sprzedaży. W jaki sposób powinienem podejść do oporu pracowników, którzy zamiast skupić się na realizacji celów biznesowych zajmują się roztrząsaniem kwestii związanych z zachodzącymi w organizacji zmianami.
Oprócz informacji o kolejnych dużych zwolnieniach w firmach pojawiają się także sygnały o tym, że niektóre przedsiębiorstwa chcą zatrudniać nowych pracowników. Jak więc wygląda sytuacja na rynku pracy? Jakie są możliwości otrzymania dobrej posady w czasie kryzysu? I gdzie najlepiej jej szukać?
Jestem dyrektorem personalnym w międzynarodowym przedsiębiorstwie. Obecnie jesteśmy w trakcie poważnych zmian organizacyjnych. Stoją przed nami nowe cele i wyzwania związane z jednej strony z restrukturyzacją, a z drugiej z kryzysem gospodarczym. Jako szef HR jestem odpowiedzialna za przeprowadzenie zmian w obszarze zasobów ludzkich. Jak najefektywniej wesprzeć kadrę menedżerską i na co zwrócić szczególną uwagę w tym procesie?