REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Charakterystyka instrumentów Assessment Center

Magdalena Dąbrowska
Ekspert z zakresu doradztwa personalnego  
Za pomocą standardowych metod testowych badane są m. in. inteligencja, poziom wiedzy ogólnej, introwersja — ekstrawersja — neurotyzm, wartości interpersonalne itp.
Za pomocą standardowych metod testowych badane są m. in. inteligencja, poziom wiedzy ogólnej, introwersja — ekstrawersja — neurotyzm, wartości interpersonalne itp.

REKLAMA

REKLAMA

Instrumenty Assessment Center są zróżnicowane, w zależności od profilu firmy i indywidualnych cech osoby, która zaprojektowała zadanie. Można jednak wyróżnić sześć podstawowych grup instrumentów Assessment'owych.

1. Koszyczek dokumentów (Poczta przychodząca, In-basket)

Ćwiczenie polega na tym, że kandydat otrzymuje kilkanaście rożnych dokumentów i korespondencji, reklam, nie zawsze ze sobą powiązanych. Zadaniem kandydata jest:

REKLAMA

  • podjęcie decyzji,
  • ustalenie kolejności realizacji zadań
  • wyrażenie zdania w omawianych sprawach w postaci wypowiedzi słownych, notatki lub pisma, które kieruje do odpowiednich adresatów.

Niektóre dokumenty mogą być niejednoznaczne i wymagające skrupulatności oraz wyobraźni podczas analizy. Są to tzw. „rozpraszacze” - materiał wygląda na ważniejszy niż jest w rzeczywistości. Celem ćwiczenia jest ocena zdolności analitycznych kandydatów. Zbadanie umiejętności ustalania priorytetów zadań, komunikacji, natychmiastowej reakcji na ważne sprawy i przekazania mniej ważnych zadań. Oceniana jest także umiejętność zarządzania czasem oraz organizacja pracy. Kandydat w zadaniu pełni zwykle rolę pracownika nowego w firmie lub awansowanego na nowe stanowisko i musi uporać się z problemami, które pozostawił jego poprzednik.

2. Dyskusja grupowa

Bez przydziału ról.

Całemu zespołowi zostaje zadany temat - problem do rozwiązania. Podane są do niego zasady i założenia brzegowe. Następnie obserwuje się wyodrębniające się struktury grupy w trakcie dyskusji. Zadanie wykonuje cały zespół. Celem jest ocena pracy w zespole, umiejętności przywódczych, inicjatywy i zaangażowania, twórczego podejścia do problemu oraz zdolności przekonywania.

Zobacz: Kompetencje społeczne podstawą potencjału zawodowego

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z przydziałem ról.

Wybrani z grupy uczestnicy mają przypisane role. Po wypracowaniu rozwiązania uczestnicy muszą wybrać osobę, która zaprezentuje wynik dyskusji asesorom. Zadanie ma na celu sprawdzenie poziomu umiejętności komunikowania się kandydatów, ich orientacji na zadania/osoby, umiejętności przekonywania do swoich racji, obrony własnego stanowiska, stylu decyzyjnego danej osoby, a także chęci poszukiwania kompromisu i aktywności w dyskusji.

3. Odgrywanie roli

Uczestnik proszony jest o odegranie roli zawodowej: menedżera, prezesa, handlowca czy specjalisty w rzeczywistych sytuacjach, takich jak negocjacje handlowe, symulacja sprzedaży, kontakt z klientami albo pracownikami. Celem jest ocena umiejętności interpersonalnych, komunikatywności, umiejętności negocjacyjnych, umiejętności przekonywania, a także asertywności i empatii.

Można wyróżnić trzy rodzaje takich symulacji.

  1. Pracowników fizycznych - przełożony (kandydat) rozmawia ze swoim podwładnym, który sprawia jakieś kłopoty – np. spóźnia się do pracy, zostawia nieporządek na miejscu pracy itp.
  2. Pracowników umysłowych (rozmowa z podwładnym) - rozmowa z podwładnym, który np. nie chce iść na urlop, nie przestrzega ściśle jakiejś firmowej procedury itp.
  3. Pracowników umysłowych (rozmowa z partnerem) - szef pewnego Działu jest proszony o mediację w konflikcie między przełożonymi innych Działów.

Zobacz: Porada prawna

4. Studium przypadku

Uczestnikowi przydziela się problem do rozwiązania. Z reguły jest to problem związany z działalnością firmy lub problem, który wystąpił w firmie w przeszłości. Otrzymuje się informacje dotyczące hipotetycznej sytuacji dotyczącej firmy lub działu. Indywidualnie lub we współpracy z pozostałymi uczestnikami, należy ocenić. W określonym czasie uczestnik musi się zastanowić się nad problemem i przedstawić jego rozwiązanie. Ćwiczenie sprawdza wiedzę z danego zakresu i umiejętność jej praktycznego wykorzystania. Oceniana jest zarówno forma, jak i treść prezentacji. Celem jest ocena umiejętności porządkowania i przedstawiania informacji, logika wywodu, autoprezentacja podczas wystąpień publicznych, a także komunikatywność, pewność siebie i odporność na stres. Pod uwagę może być wzięta również dyscyplina czasowa.

5. Testy i kwestionariusze osobowości

Za pomocą standardowych metod testowych badane są m. in. inteligencja, poziom wiedzy ogólnej, introwersja — ekstrawersja — neurotyzm, wartości interpersonalne itp.

6. Indywidualna rozmowa kwalifikacyjna

Po wykonaniu wszystkich ćwiczeń przewidzianych w ramach, z każdym z kandydatów przeprowadzana jest indywidualna rozmowa. Celem jej jest uzupełnienie wiadomości zdobytych na temat kandydata podczas sesji ćwiczeniowej. W czasie takiej rozmowy można zagłębić merytoryczne aspekty dotychczasowego doświadczenia kandydata oraz przyszłej potencjalnej pracy.

Zobacz serwis: Praca

Kontakt: mdabrowska@target-consulting.pl

www.targetcc.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie zrezygnować z subskrypcji?

„Pułapki subskrypcji” to coraz częstszy problem w sieci. Europejskie Centrum Konsumenckie (ECK) podpowiada jak można rozwiązać taką umowę i podaje przydatne wzory: w języku polskim i angielskim.

Karta Nauczyciela - zmiany 2025. Wynagrodzenia, czas pracy, zatrudnienie, odprawy, zastępstwa i inne nowości

W dniu 18 lutego 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów zostały opublikowane założenia bardzo obszernej nowelizacji Karty Nauczyciela. Celem tych zmian jest w szczególności zapewnienie nauczycielom korzystniejszych warunków (niż obecnie obowiązujące w pragmatyce zawodowej nauczycieli) w zakresie wynagradzania, czasu pracy, ochrony stosunku pracy. Doprecyzowane też będą niektóre przepisy pragmatyki zawodowej aby nie było przypadków ich niewłaściwego stosowania. Projekt ma zostać przyjęty przez Radę Ministrów i skierowany do Sejmu w II kwartale 2025 r. Niewykluczone więc jest, że zmiany wejdą w życie jeszcze w 2025 roku.

Program LAPTOP dla nauczyciela 2025. Rozporządzenie [WNIOSEK]

Program LAPTOP dla nauczyciela funkcjonuje również w 2025 roku. Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji rozszerzyło katalog nauczycieli uprawnionych do bonu na laptop. Wnioski można składać od 27 stycznia 2025 r. Niedługo mija termin składania wniosków o kod świadczenia do dyrektora szkoły. Jak złożyć wniosek? Oto wzór i instrukcja.

Co dalej z używaniem kominków na drewno i pieców na paliwo stałe? Czy będą zmiany w tzw. Ekoprojekcie?

Dnia 12 lutego 2025 miało odbyć się wydarzenie, które mogło zadecydować o bezpieczeństwie i niezależności energetycznej milionów Polek i Polaków. Chodzi o Forum Konsultacyjne w sprawie rewizji (zmiany) rozporządzenia o Ekoprojekcie dla miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń, czyli dla kominków. W obliczu powszechnej krytyki proponowanych zapisów przez mieszkańców UE, rządy państw członkowskich, naukowców i organizacje branżowe planowane na 12.02.2025 Forum Konsultacyjne zostało odłożone na inny, na razie bliżej nie znany termin.

REKLAMA

„Klucz do mieszkania": nowy rządowy program. Progi dochodowe, limity kredytu i ceny 1 m2, założenia i warunki dofinansowania

Ogłoszenie przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii nowego programu mieszkaniowego „Klucz do mieszkania” wywołało duże poruszenie na rynku kredytów i nieruchomości. Już w dniu po zapowiedzi Ministerstwa zauważyliśmy pierwsze reakcje – część klientów zdecydowała się wstrzymać z finalizacją transakcji, licząc na nowe możliwości wsparcia przy zakupie pierwszego mieszkania. Jednak kluczowe pytanie brzmi: czy rzeczywiście warto czekać? Na ten moment trudno udzielić jednoznacznej odpowiedzi, ponieważ brakuje szczegółowych regulacji prawnych. Program jest na etapie koncepcyjnym, a doniesienia medialne wskazują na brak jednomyślności w koalicji rządzącej co do jego ostatecznego kształtu. Warto jednak przyjrzeć się jego głównym założeniom.

W Sejmie: Za 215,84 zł zasiłku pielęgnacyjnego kupisz 7h opiekuna lub 70 sztuk tanich pieluchomajtek. Kiedy podwyżka? O ile?

Takie wyliczenia i pytania przedstawił w Sejmie poseł Franciszek Sterczewski. To kolejne w ciągu ostatnich 6 miesięcy zapytanie o zasiłek pielęgnacyjny. I brak jego podwyżki. Zapytania seryjnie trafiają do parlamentu albo rządu. Wspólny problem - brak waloryzacji zasiłku pielęgnacyjnego. Forma zapytania? Tym razem najnowsza interpelacja poselska z 23 stycznia 2025 r. Nie ma na nią jeszcze odpowiedzi.

Kto w 2025 r. może dostać orzeczenie o niepełnosprawności na stałe?

Osoby z niepełnosprawnościami często zastanawiają się na jak długo można otrzymać orzeczenie. Podajemy aktualne przepisy dotyczące orzeczeń o niepełnosprawności i o stopniu niepełnosprawności.

ZUS zakończył wysyłkę deklaracji PIT za 2024 rok

Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że rozesłał wszystkie deklaracje podatkowe PIT za 2024 rok. 19 lutego br. (środa) Zakład przekazał ostatnie formularze do doręczenia wszystkim, którzy w ubiegłym roku pobierali świadczenia z ZUS.

REKLAMA

ZUS: 16 marca 2025 r. mija termin składania wniosków o świadczenie interwencyjne

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że przedsiębiorcy poszkodowani w czasie ubiegłorocznej powodzi nadal mogą składać wnioski o świadczenie interwencyjne. Wnioski można składać jeszcze do 16 marca 2025 r.

Rząd: Dom nie może być dalej niż 1,5 km od szkoły od 30 czerwca 2026 r. Na wsi 3 km. I jeszcze limit 20 ha terenu zielonego [Nowelizacja]

Od 1 stycznia 2026 r. miały zacząć obowiązywać gminne standardy urbanistyczne. Wejdą w życie pół roku później. Wprowadzają restrykcje dla Polaków zainteresowanych wybudowaniem własnego domu jednorodzinnego. Mają wymusić większą gęstość zabudowy. Np. poprzez dwie zasady: Pierwsza "W mieście szkoła jest nie dalej niż 1,5 km od Twojej działki" (na wsi 3 km). Druga: wymóg stawiania domów blisko terenów zielonych (3 km od domu powinien być zielony teren o powierzchni 20 ha). Druga zasada jest trochę sprzeczna z pierwszą bo duże tereny zielone kłócą się z gęstą zabudową domów jednorodzinnych. Na szczęście dla właścicieli działek gminy mogą urealnić zapisy ustawowe i zwiększyć limity 1,5 km i 3 km (ważne w związku z malejącą liczbą szkół z uwagi na tragiczne wskaźniki dzietności w Polsce).

REKLAMA