REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Charakterystyka instrumentów Assessment Center

Magdalena Dąbrowska
Ekspert z zakresu doradztwa personalnego  
Za pomocą standardowych metod testowych badane są m. in. inteligencja, poziom wiedzy ogólnej, introwersja — ekstrawersja — neurotyzm, wartości interpersonalne itp.
Za pomocą standardowych metod testowych badane są m. in. inteligencja, poziom wiedzy ogólnej, introwersja — ekstrawersja — neurotyzm, wartości interpersonalne itp.

REKLAMA

REKLAMA

Instrumenty Assessment Center są zróżnicowane, w zależności od profilu firmy i indywidualnych cech osoby, która zaprojektowała zadanie. Można jednak wyróżnić sześć podstawowych grup instrumentów Assessment'owych.

1. Koszyczek dokumentów (Poczta przychodząca, In-basket)

Ćwiczenie polega na tym, że kandydat otrzymuje kilkanaście rożnych dokumentów i korespondencji, reklam, nie zawsze ze sobą powiązanych. Zadaniem kandydata jest:

REKLAMA

  • podjęcie decyzji,
  • ustalenie kolejności realizacji zadań
  • wyrażenie zdania w omawianych sprawach w postaci wypowiedzi słownych, notatki lub pisma, które kieruje do odpowiednich adresatów.

Niektóre dokumenty mogą być niejednoznaczne i wymagające skrupulatności oraz wyobraźni podczas analizy. Są to tzw. „rozpraszacze” - materiał wygląda na ważniejszy niż jest w rzeczywistości. Celem ćwiczenia jest ocena zdolności analitycznych kandydatów. Zbadanie umiejętności ustalania priorytetów zadań, komunikacji, natychmiastowej reakcji na ważne sprawy i przekazania mniej ważnych zadań. Oceniana jest także umiejętność zarządzania czasem oraz organizacja pracy. Kandydat w zadaniu pełni zwykle rolę pracownika nowego w firmie lub awansowanego na nowe stanowisko i musi uporać się z problemami, które pozostawił jego poprzednik.

2. Dyskusja grupowa

Bez przydziału ról.

Całemu zespołowi zostaje zadany temat - problem do rozwiązania. Podane są do niego zasady i założenia brzegowe. Następnie obserwuje się wyodrębniające się struktury grupy w trakcie dyskusji. Zadanie wykonuje cały zespół. Celem jest ocena pracy w zespole, umiejętności przywódczych, inicjatywy i zaangażowania, twórczego podejścia do problemu oraz zdolności przekonywania.

Zobacz: Kompetencje społeczne podstawą potencjału zawodowego

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z przydziałem ról.

Wybrani z grupy uczestnicy mają przypisane role. Po wypracowaniu rozwiązania uczestnicy muszą wybrać osobę, która zaprezentuje wynik dyskusji asesorom. Zadanie ma na celu sprawdzenie poziomu umiejętności komunikowania się kandydatów, ich orientacji na zadania/osoby, umiejętności przekonywania do swoich racji, obrony własnego stanowiska, stylu decyzyjnego danej osoby, a także chęci poszukiwania kompromisu i aktywności w dyskusji.

3. Odgrywanie roli

Uczestnik proszony jest o odegranie roli zawodowej: menedżera, prezesa, handlowca czy specjalisty w rzeczywistych sytuacjach, takich jak negocjacje handlowe, symulacja sprzedaży, kontakt z klientami albo pracownikami. Celem jest ocena umiejętności interpersonalnych, komunikatywności, umiejętności negocjacyjnych, umiejętności przekonywania, a także asertywności i empatii.

Można wyróżnić trzy rodzaje takich symulacji.

  1. Pracowników fizycznych - przełożony (kandydat) rozmawia ze swoim podwładnym, który sprawia jakieś kłopoty – np. spóźnia się do pracy, zostawia nieporządek na miejscu pracy itp.
  2. Pracowników umysłowych (rozmowa z podwładnym) - rozmowa z podwładnym, który np. nie chce iść na urlop, nie przestrzega ściśle jakiejś firmowej procedury itp.
  3. Pracowników umysłowych (rozmowa z partnerem) - szef pewnego Działu jest proszony o mediację w konflikcie między przełożonymi innych Działów.

Zobacz: Porada prawna

4. Studium przypadku

Uczestnikowi przydziela się problem do rozwiązania. Z reguły jest to problem związany z działalnością firmy lub problem, który wystąpił w firmie w przeszłości. Otrzymuje się informacje dotyczące hipotetycznej sytuacji dotyczącej firmy lub działu. Indywidualnie lub we współpracy z pozostałymi uczestnikami, należy ocenić. W określonym czasie uczestnik musi się zastanowić się nad problemem i przedstawić jego rozwiązanie. Ćwiczenie sprawdza wiedzę z danego zakresu i umiejętność jej praktycznego wykorzystania. Oceniana jest zarówno forma, jak i treść prezentacji. Celem jest ocena umiejętności porządkowania i przedstawiania informacji, logika wywodu, autoprezentacja podczas wystąpień publicznych, a także komunikatywność, pewność siebie i odporność na stres. Pod uwagę może być wzięta również dyscyplina czasowa.

5. Testy i kwestionariusze osobowości

Za pomocą standardowych metod testowych badane są m. in. inteligencja, poziom wiedzy ogólnej, introwersja — ekstrawersja — neurotyzm, wartości interpersonalne itp.

6. Indywidualna rozmowa kwalifikacyjna

Po wykonaniu wszystkich ćwiczeń przewidzianych w ramach, z każdym z kandydatów przeprowadzana jest indywidualna rozmowa. Celem jej jest uzupełnienie wiadomości zdobytych na temat kandydata podczas sesji ćwiczeniowej. W czasie takiej rozmowy można zagłębić merytoryczne aspekty dotychczasowego doświadczenia kandydata oraz przyszłej potencjalnej pracy.

Zobacz serwis: Praca

Kontakt: mdabrowska@target-consulting.pl

www.targetcc.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Egzekucja ze spadku, czyli co każdy spadkobierca wiedzieć powinien

Jaka jest definicja spadku? Z czym wiąże się przyjęcie spadku? Od kiedy możliwa jest egzekucja ze spadku? Co z odpowiedzialnością, jeśli dziedziczymy razem z kilkoma osobami? Sprawdź, o czym powinien wiedzieć każdy spadkobierca.

Dzień wolny od pracy to nie zawsze sobota. Nie zawsze jest to również pełny dzień kalendarzowy

Jak prawidłowo obliczać wymiar czasu pracy obowiązujący konkretnego pracownika? Zazwyczaj nie ma z tym problemów, gdy pracownik pracuje w stałych dniach i godzinach. Jednak jak postępować, gdy ta układanka się komplikuje, a dzień wolny to nie zawsze dzień kalendarzowy?

Robicie pranie w ten sposób? Możecie słono za to zapłacić. To nawet 5 tysięcy złotych kary!

Puszczenie w ruch automatycznej pralki w nocy, kiedy można skorzystać z niżej taryfy za prąd, może się skończyć finansową katastrofą dla tych, którzy robią to w mieszkaniu w bloku? Okazuje się, że za ten sposób szukania oszczędności grozi… kara sięgająca nawet 5 tysięcy złotych. Jak to możliwe!

Likwidacja abonamentu RTV najwcześniej w 2027 r. - jest już pierwszy konkret. A co zamiast tego? Kto będzie płacił na publiczną telewizję i radio?

O likwidacji abonamentu RTV mówiło się wiele od dłuższego czasu. Mamy wreszcie pierwszy prawny konkret w tej sprawie, a jest nim projekt nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw, którego obszerne założenia zostały opublikowane 5 grudnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. W tych założeniach wprost planowane jest uchylenie ustawy o opłatach abonamentowych, a co za tym idzie likwidację obowiązku płacenia tzw. abonamentu RTV. Za opracowanie gotowego projektu jest odpowiedzialna Marta Cienkowska Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projekt – zgodnie z założeniami MKiDN- ma być przyjęty przez Radę Ministrów i skierowany do Sejmu w II albo III kwartale 2026 r. A zatem – jeżeli wszystko pójdzie po myśli projektodawców – likwidacja abonamentu RTV będzie możliwa najwcześniej od 2027 roku.

REKLAMA

Koniec z nadużywaniem przez pracodawców B2B, umów zlecenia i umów o dzieło – 1 stycznia 2026 r. zostaną one przekształcone w umowy o pracę. PIP zyskuje uprawnienia, jakich nie miał dotąd żaden inny urząd

W dniu 4 grudnia br. Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt reformy Państwowej Inspekcji Pracy. Zakłada on m.in. uprawnienie Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) do wydawania decyzji administracyjnych o przekształceniu nieprawidłowo zawartych umów cywilnoprawnych (czyli umów zlecenia i umów o dzieło) oraz B2B w umowy o pracę. Ma to istotnie ograniczyć nadużycia pracodawców względem pracowników, polegające na zawieraniu przez nich umów cywilnoprawnych lub nawiązywaniu stosunku B2B z pracownikami, w warunkach, w których powinna zostać zawarta z nimi umowa o pracę.

Masz słup na działce? Ten wyrok TK otwiera Ci drogę do wynagrodzenia za bezumowne korzystanie przez firmę przesyłową. Nie można zasiedzieć służebności gruntowej o treści służebności przesyłu

W dniu 2 grudnia 2025 r. Trybunał Konstytucyjny wyrokiem w sprawie P 10/16 orzekł, że art. 292 w związku z art. 285 § 1 i 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2025 r. poz. 1071, ze zm.), rozumiane w ten sposób, że umożliwiają nabycie przez przedsiębiorcę przesyłowego lub Skarb Państwa, przed wejściem w życie art. 305(1)-305(4) ustawy – Kodeks cywilny, w drodze zasiedzenia służebności gruntowej odpowiadającej treścią służebności przesyłu, są niezgodne z art. 21 ust. 1, art. 64 ust. 2 i 3 w związku z art. 31 ust. 3 oraz art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Trybunał uznał, że dotychczasowe orzecznictwo dopuszczające możliwość nabycia służebności odpowiadającej treścią służebności przesyłu naruszyło zasadę numerus clausus praw rzeczowych kreując niespójny systemowo rodzaj służebności, przez co doszło do ograniczenia prawa własności. Właściciele nieruchomości nie byli bowiem w stanie przewidzieć skutków braku swojej aktywności czyli utraty swoich praw względem nieruchomości skoro przed rokiem 2008 r. nie istniała służebność przesyłu. Wyrok ten jest bardzo ważny dla przedsiębiorstw przesyłowych, które nie posiadają tytułu prawnego do posadowionych na nieruchomościach innych osób urządzeń, jak również dla tysięcy właścicieli działek, przez które te urządzenia przebiegają. O ile dla tej drugiej grupy osób to bardzo dobra wiadomość bo otwiera przed nimi nowe możliwości, o tyle dla przedsiębiorstw przesyłowych wyrok Trybunału oznacza duże kłopoty i jeszcze większe koszty.

Bon senioralny w 2026 roku - kto otrzyma, ile, są kryteria dochodowe. Rzadko kto dostanie 2150 zł na miesiąc

W 2026 roku ma wejść w życie ustawa o bonie senioralnym. Głównym celem tej ustawy ma być wsparcie finansowe osób aktywnych zawodowo w zapewnieniu opieki nad członkami ich rodzin - seniorami w wieku 75 lat lub więcej. Projekt tej ustawy – przygotowany przez Ministra ds. Polityki Senioralnej - jest obecnie na finiszu rządowych prac legislacyjnych (obecnie na etapie Stałego Komitetu Rady Ministrów) i nie został jeszcze wniesiony do Sejmu. Zatem ustawa ta ma bardzo niewielkie szanse wejść w życie 1 stycznia 2026 r. – jak przewiduje obecny projekt.

Komisja. WZON albo PZON. Trzy pytania. I z orzeczenia o niepełnosprawności znika niepełnosprawność

REKLAMA

W 2026 r. opiekun + osoba niepełnosprawna nie będą mieli 7421 zł. Opiekun nie pójdzie też do pracy

Pierwsza oczekiwana przez osoby niepełnosprawne zmiana, to łączenie: 1) świadczenia wspierającego (otrzymuje osoba niepełnosprawna - przeszło 4000 zł w wariancie 100 punktów - dokładnie jest to 4134 zł) i 2) pielęgnacyjnego (otrzymuje opiekun - w 2026 r. przeszło 3000 zł - dokładnie 3287 zł). Dałoby to poważną kwotę do 7421 zł miesięcznie według wysokości świadczeń do końca lutego 2026 r. O ile świadczenie wspierające WZON i ZUS przyznaliby w maksymalnym wymiarze (za 100 punktów). Od marca 2026 r. (po podwyżkach świadczenia wspierającego) byłoby jeszcze więcej. No, ale nie będzie możliwości łączenia tych popularnych świadczeń. To już pewne, że tak nie będzie. Dlaczego? To oczywiste - nie ma środków w budżecie. Druga oczekiwana przez osoby niepełnosprawne zmiana to zgoda przepisów na możliwość pójścia do pracy przez opiekuna osoby niepełnosprawnej (mającego stare świadczenie pielęgnacyjne). Dziś opiekun musi wybrać - 1) praca albo 2) opieka nad np. schorowaną matką. W 2026 r. obie zmiany (łączenie świadczeń i łączenie pracy z opieką) są nierealne (na dziś) do wprowadzenia. Dużo się dyskutowało o tym w środowisku osób niepełnosprawnych, były nadzieje, ale rząd nie wprowadzi tych zmian.

NSA: Wywiad i ankieta MOPS nie może wypaczać orzeczeń o niepełnosprawności

Twoja mama ma orzeczenie o niepełnosprawności (stopień znaczny). Choroba jest bardzo poważna i mama waży 30 kg. Przychodzi pracownnikk MOPS. Daje mamie albo Tobie do wypełnienia ankietę. Przeprowadza wywiad środowiskowy. I MOPS uznaje, że z mamą nie jest tak źle. Twoja mama jest według MOPS całkiem sprawna. Bo np. da radę przejść sama z pokoju do łazienki. Albo sama (choć z trudem i niezgrabnie) zrobi herbatę. W konsekwencji Tobie nie przysługuje stare świadczenie pielęgnacyjne (w 2026 r. 3287 zł miesięcznie). Zastanawiasz się. Pracownik MOPS nie jest lekarzem. I właśnie podważa zapisy orzeczenia o niepełnosprawności, które trzymasz w dłoni. Ankietą (mama odpowiadała na pytania, co może sama zrobić) oraz wywiadem środowiskowym. Ten opis to dzień codzienny rodzin z osobami niepełnosprawnymi. Jest to problem w całej Polsce. Pracownicy MOPS przyjmują interpretację prawa, że mają prawo uzupełniać treść orzeczenia o niepełnosprawności pod kątem sprawdzenia samodzielności osoby niepełnosprawnej. W efekcie w aktach sprawy są jednocześnie: orzeczenie o niepełnosprawności z wskazaniem ciężkiego stanu zdrowia osoby niepełnosprawnej oraz ustalenia MOPS, że pomimo orzeczenia osoba ta jest samodzielna (z niewielkimi ograniczeniami). Pracownicy MOPS nie są winni tej sytuacji - od lat są szkoleni do interpretacji prawa, że ich zadaniem jest "ukonkretnić" i "sprawdzić" orzeczenie o niepełnosprawności w warunkach domowych osoby niepełnosprawnej. Tymczasem sędziowie NSA mówią "Tak nie wolno. Nie macie prawa w ten sposób podważać ustaleń lekarzy zawartych w orzeczeniach o niepełnosprawności".

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA