REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przebiega sesja Assessment Center

Magdalena Dąbrowska
Ekspert z zakresu doradztwa personalnego  

REKLAMA

REKLAMA

Sesja Assessment Center selekcyjnego najczęściej trwa jeden dzień, w miejscu łatwo dostępnym dla kandydatów (dogodny dojazd), ale zawsze poza firmą, do której aplikują kandydaci. Wynika to z założenia, aby przebieg sesji Assessment Center w żaden sposób nie kolidował z codziennym funkcjonowaniem firmy.

Przebieg sesji Assessment Center

Spotkanie Assessment Center otwierają organizatorzy sesji, najczęściej pracownik odpowiedzialny za rekrutację i selekcję. Przedstawiany jest cel spotkania, oczekiwania wobec kandydatów, harmonogram ćwiczeń i przerw oraz zachęca się uczestników do aktywności oraz optymizmu. Kandydaci najczęściej przedstawią się sobie, wstępnie się poznają i ustalają zasady komunikowania się między sobą. Koordynacja przebiegu Assessment Center to bardzo trudne logistycznie zadanie, gdyż tempo jest duże i różne ćwiczenia przebiegają równolegle.

REKLAMA

Rola obserwatorów

Obserwatorzy - asesorzy to osoby wyznaczone do oceny kompetencji wskazanych im kandydatów, podczas realizowanych przez nich określonych zadań. Dysponują oni takimi samymi kryteriami i kartami do oceny uczestników. Asesorzy, których podczas jednej sesji Assessment Center jest najczęściej od 5 do 8. Oceniają oni różnych kandydatów. Podczas jednego ćwiczenia - jednego kandydata ocenia przynajmniej 2 obserwatorów. Praca asesora polega na obserwowaniu zachowań wyznaczonego mu do oceny kandydata, a następnie zapisywaniu znamiennych zachowań. Na tej podstawie możliwe jest zaklasyfikowanie poszczególnych zachowań ocenianych kompetencji i w końcowym efekcie – ocenianie poszczególnych kompetencji z wykorzystaniem skali.

Asesorami mogą być uprzednio przygotowani pracownicy danej firmy lub zewnętrzni doradcy personalni, wyspecjalizowani w ocenianiu kompetencji oraz biegli w metodzie Assessment Center. Uczestnictwo w zespole oceniającym, w przypadku pracowników danej firmy jest dobrowolne, jednak osoby wchodzące w jego skład muszą się legitymować dłuższym stażem w organizacji, znajomością występujących w niej problemów oraz dobrymi wynikami w swojej dotychczasowej działalności. Wśród kadry oceniającej często znajdują się również psychologowie.

Kryteria oceny

Liczba ocenianych kryteriów/wymiarów wynosi 10 - 52. Do najważniejszych należą m. in.:

  • przywództwo,
  • organizacja i planowanie,
  • podejmowanie decyzji,
  • ustne i pisemne umiejętności komunikowania się,
  • inicjatywność,
  • energiczność,
  • zdolności analityczne,
  • odporność na stres,
  • umiejętność delegowania uprawnień,
  • elastyczność zachowania,
  • kompetencje w zakresie stosunków międzyludzkich,
  • oryginalność,
  • kontrolowanie,
  • samokierowanie,
  • potencjał ogólny.

Do najważniejszych kryteriów możemy zaliczyć umiejętności interpersonalne, dotyczące interakcji, komunikowania się i współdziałania z grupą oraz podejmowania decyzji. Mniejszą wagę przywiązuje się do cech osobowych.. Do najbardziej znanych i najczęściej stosowanych testów sytuacyjnych należą: "koszyk dokumentów" oraz dyskusja grupowa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kontakt: mdabrowska@target-consulting.pl

www.targetcc.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Już wkrótce kolejny produkt zostanie objęty opłatą kaucyjną – dwukrotnie wyższą

Od 1 października w Polsce oficjalnie wszedł w życie system kaucyjny. W sklepach pojawią się pierwsze plastikowe butelki objęte kaucją, a na ulicach i w punktach handlowych – butelkomaty. Tymczasem już niebawem system kaucyjny zostanie rozszerzony o kolejny produkt – tym razem z dwukrotnie wyższą kaucją.

Wakacje 2026: LOT-em na Kretę z Warszawy do Heraklionu 3 razy w tygodniu od 30 maja. Już można kupić bilety

W komunikacie z 27 listopada 2025 r. nasz narodowy przewoźnik lotniczy Polskie Linie Lotnicze LOT poinformowały, że uruchamiają sprzedaż biletów na połączenia między Warszawą a Heraklionem. Pierwszy rejs odbędzie się 30 maja 2026 r., a loty na trasie WAW-HER-WAW będą realizowane w sezonie letnim 2026 - 3 razy w tygodniu – w poniedziałki, piątki i soboty. Bilety na połączenia z Lotniska Chopina w Warszawie do Heraklionu są dostępne we wszystkich kanałach sprzedaży, w tym na stronie lot.com, w LOT Contact Center i w biurach LOT Travel.

Prawnik na LinkedIn. Od czego zacząć?

Jak prawnik może zacząć budowanie wizerunku? Najczęściej pierwszą myślą jest założenie profilu w mediach społecznościowych – to powszechne narzędzia, w których stosunkowo łatwo, szybko i tanio można dotrzeć do potencjalnych klientów. Obecnie funkcjonuje wiele różnych portali i aplikacji, jednak tylko jedna przeznaczona jest wyłącznie do komunikacji biznesowej. Mowa oczywiście o LinkedIn.

Dlaczego warto wdrożyć w swojej firmie program motywacyjny (ESOP, opcje na akcje itp.) i jak to zrobić?

Korzyści z wprowadzenia programu motywacyjnego dla firmy (ESOP, opcje menedżerskie, warranty, akcje fantomowe). Etapy projektowania, wymogi sprawozdawcze (MSSF 2), rozwiązania dla spółek akcyjnych oraz spółek z ograniczoną odpowiedzialnością – wskazówki biura aktuarialnego.

REKLAMA

Podatek od spadku. Nowe przepisy w 2026 roku?

Nowelizacja przepisów ma uporządkować sprawy dotyczące podatków od spadków. Dla członków najbliższej rodziny spadkodawcy zmiany oznaczają przede wszystkim możliwość przywrócenia terminu do złożenia zgłoszenia. Co jeszcze ma się zmienić?

Barbórka pod znakiem zapytania. Czy górnicy dostaną w 2025 roku przysługujące im nagrody? Niektórych ominie dodatkowe wynagrodzenie. W tle kryzys i straty

Niektórych pracowników ominie coroczna nagroda. To ważne, bo ma nie tylko wymiar finansowy, ale i symboliczny. Dlaczego górnikom nie zostanie wypłacona zwyczajowa barbórka? Ta dodatkowa wypłata jest istotnym elementem wynagrodzenia przysługującego tej grupie zawodowej.

Problemy osób niepełnosprawnych w podróży samolotem - RPO podejmuje działania

Z jakimi problemami spotykają się osoby niepełnosprawne w trakcie podróży samolotem? Okazuje się, że jest ich całkiem sporo. RPO wystąpił w tej sprawie do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego oraz Pełnomocnika Rządu ds. Osób z Niepełnosprawnościami.

Co najmniej 7000 zł na rękę. Kto ma dostać takie wynagrodzenie? Uzasadnienie jest proste – to istotne dla bezpieczeństwa państwa

Państwo powinno zapobiegać odpływowi pracowników z kluczowych sektorów istotnych dla bezpieczeństwa obywateli. Trzeba podnieść ich wynagrodzenia i objąć je finansowaniem centralnym. Mowa o 7000 zł na rękę.

REKLAMA

Senat: Emerytowani żołnierze chcą przeliczenia emerytur ustalonych dekady temu

Emerytowani żołnierze wnoszą o ponowne przeliczenie emerytur i rent żołnierzy zawodowych, ustalonych przed dniem 1 stycznia 1999 r., z uwzględnieniem każdorazowej waloryzacji, przeprowadzanej nie później niż w ciągu 3 miesięcy od wprowadzenia zmian w uposażeniu zasadniczym żołnierzy zawodowych. Przeliczenie to powinno skutkować wypłatą wyrównania, stanowiącego różnicę pomiędzy wysokością świadczeń, jakie przysługiwałyby po uwzględnieniu każdej waloryzacji, a świadczeniami faktycznie otrzymywanymi. Natomiast w związku z wypłatą wyrównania uprawnionym przysługiwałoby również prawo do odsetek zgodnie z art. 48 ustawy z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin.

TSUE ws. uznawania małżeństw jednopłciowych. RPO: trzeba wykonać orzeczenie

Co dalej z orzeczeniem TSUE ws. uznawania małżeństw jednopłciowych? Rzecznik Praw Obywatelskich mówi jasno: trzeba wykonać. Należy zmienić polskie rozporządzenie określające wzory aktów stanu cywilnego.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA