REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie kompetencje mogą być oceniane podczas rozmowy rekrutacyjnej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Dąbrowska
Ekspert z zakresu doradztwa personalnego  

REKLAMA

REKLAMA

Skuteczna rekrutacja i selekcja jest kluczem do sukcesu organizacji, gdyż od tego zależy jakim potencjałem ludzkim dysponuje przedsiębiorstwo. Najważniejszym zadaniem procesu rekrutacji i selekcji jest trafne zdiagnozowanie potrzeb personalnych firmy, a następnie skuteczne dotarcie do właściwych kandydatów.

W celu zatrudnienia najbardziej odpowiednich kandydatów, pracodawcy określają kompetencję, które powinni posiadać kandydaci ubiegający się o stanowisko w danej organizacji. Czym więc są kompetencje?

REKLAMA

Kompetencja to kompleks zachowań, wiedzy, zdolności, umiejętności i motywacji decydujący o jakości wykonywania określonego zadania/grupy zadań

Kompetencja - czynnik decydujący o możliwości odniesienia sukcesu w pracy

Kompetencje = Kwalifikacje

Kim jest osoba kompetentna?

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Posiada określony zasób wiedzy, zdolności i umiejętności praktycznych, niezbędny do skutecznej realizacji zadań.
  • Jej kompetencję widać w działaniu i zachowaniu - potrafi posiadaną wiedzę, zdolności i umiejętności wykorzystać przy wykonywaniu zadań.
  • Jest odpowiednio zmotywowana do pełnego wykorzystania posiadanych kompetencji przy wykonywaniu zadań.
  • Kompetencje kluczowe.
  • Kompetencje związane z rolą w organizacji.
  • Kompetencje funkcyjne.

Obszary i metody oceny kompetencji

Obszar oceny kompetencji

Metody analizy i oceny kompetencji

Czy pracownik posiada odpowiedni zasób wiedzy, zdolności umiejętności?

  Ćwiczenia

  Testy zdolności i umiejętności

Czy w pracy pracownik wykorzystuje swoją wiedzę, zdolności i umiejętności?

 Rozmowa z pracownikiem na temat jego doświadczeń zawodowych i osiągnięć

 Rozmowa z przełożonym na temat doświadczeń i osiągnięć pracownika

Czy jest odpowiednio zmotywowany/zmotywowana do realizacji określonych zadań

 Rozmowa z pracownikiem o jego planach i aspiracjach zawodowych

 Testy

Metoda selekcji powinna zwiększać przewidywaną trafność całego procesu, charakteryzować się rozsądnymi kosztami, być praktyczna, a także powinna być akceptowana i przejrzysta dla osób selekcjonujących, menedżerów oraz kandydatów. Przy wyborze metod selekcjonowania kandydatów, należy uwzględniać przede wszystkim właściwości, cechy i umiejętności, które są w danym przypadku kryteriami selekcji. Determinują one bowiem wybór technik selekcyjnych. Ważne są również względy ekonomiczne, dostępność poszczególnych metod selekcji oraz wiarygodność i przewidywany efekt końcowy.
Przykładowe kompetencje wraz ze wskaźnikami

Karta kompetencji szczegółowych

 

ocena w skali
1 – 5

1.       Umiejętności interpersonalne i społeczne; w tym umiejętność skutecznej komunikacji i porozumiewania się – umiejętność trafnej interpretacji społecznego kontekstu sytuacji, właściwego rozpoznawania, budowania i kierowania kontaktem ze Współpracownikami oraz Klientami Firmy; w tym umiejętność rozumienia oraz przekazywania wiedzy i informacji w sposób precyzyjny, zrozumiały i atrakcyjny;

 

2.       Umiejętność skutecznej komunikacji i porozumiewania się –umiejętność rozumienia oraz przekazywania wiedzy i informacji w sposób precyzyjny, zrozumiały i atrakcyjny;

 

3.       Podstawa prokliencka – pozytywny stosunek do Klientów Wewnętrznych i Zewnętrznych Firmy; obsługa Klientów w sposób natychmiastowy, skuteczny i zindywidualizowany;

 

4.       Umiejętność autoprezentacji i prezentacji oraz kultura osobista - umiejętność zaprezentowania siebie lub zadania w sposób budzący zaufanie, szacunek i autorytet oraz umiejętność zachowania się w sposób taktowny i uprzejmy, umiejętność dostosowania własnego wyglądu i zachowania do miejsca i sytuacji;

 

5.       Autorytet, pewność siebie oraz poczucie osobistego wpływu i sprawczości - umiejętność kształtowania w sobie konstruktywnego poczucia pewności siebie i wpływu, wysoki poziom osobistej skuteczność i efektywności działania w procesach kierowania lub w sytuacji reprezentowania Firmy;

 

6.       Umiejętność wywierania wpływu i perswazji oraz umiejętność negocjowania – umiejętność przekonywania do własnych racji, umiejętność wpływania na postawy, decyzje i zachowania Współpracowników lub Klientów, budowania ich opinii i zaangażowania;

 

7.       Umiejętność adaptacji i elastyczność w działaniu – otwartość na zmiany, umiejętność przystosowania się do zmieniających się warunków i sytuacji oraz możliwie najefektywniejsze ich wykorzystanie w działaniu;

 

8.       Twórczość i zdolności kreowania – postawa otwartości na nowości i zachowania innowacyjne; poszukiwanie i realizowanie rozwiązań i działań oryginalnych, nietypowych, niekonwencjonalnych i jednocześnie skutecznych w procesach kierowania lub w kontakcie z Klientem;

 

9.       Zmysł analityczny i umiejętność rozwiązywania problemów – umiejętność szybkiego analizowania faktów i informacji oraz trafny wybór skutecznych i optymalnych działań i rozwiązań;

 

10.   Planowanie i organizowanie pracy własnej i pracy Zespołu - planowanie oraz systematyczna i efektywna koordynacja i organizowanie zasobów niezbędnych do realizacji wyznaczonych zadań lub celów pracy własnej i Zespołu;

 

11.   Poczucie odpowiedzialności i zaangażowanie, pozytywne nastawienie, postawa entuzjazmu, wytrwałość i orientacja na cel – przyjmowanie „osobistej” odpowiedzialności i „utożsamianie się” z realizowanymi zadaniami pracy  lub zobowiązaniami, postawa szczególnej aktywności, sumienność i wytrwałość w działaniu, dyspozycyjność i zdolność do dużego wysiłku przez dłuższy czas przy zachowaniu wysokiej jakości pracy i wysokiego poziomu zaangażowania;

 

12.   Decyzyjność i umiejętność podejmowania ryzyka, zmysł przedsiębiorczości oraz nastawienie komercyjne – umiejętność szybkiej analizy sytuacji lub problemu i szybkiego podejmowania trafnych decyzji przy jednoczesnej orientacji na zysk, umiejętności szacowania opłacalności działań, wczesnego dostrzegania i wykorzystywania sygnałów „okazji” lub „zagrożenia”;

 

13.   Myślenie strategiczne – skuteczne kreowanie i wyznaczanie celów oraz misji Zespołu lub Firmy;

 

14.   Umiejętność skutecznego działania w sytuacjach trudnych oraz odporność na stres i opanowanie – umiejętność zachowania spokoju, obiektywizmu i kontroli w sytuacjach trudnych, umiejętność utrzymywania stałej jakości pracy mimo działania czynnika stresowego;

 

15.   Umiejętność budowania Zespołu i kierowania – umiejętność optymalnego wykorzystania wszystkich zasobów pracy poprzez skuteczną organizację i koordynację zadań i właściwe zagospodarowania Ludzi, dostępnych środków i narzędzi;                    

 

16.   Umiejętność delegowania (zadań, uprawnień, odpowiedzialności) oraz kształcenie i instruowanie Pracowników – umiejętność trafnego przydzielania Pracownikom obowiązków z uwzględnieniem ich umiejętności i wymogów zadań, wspieranie, doradzanie oraz dbałość o rozwój zawodowy Pracowników i umiejętne przekazywanie im wiedzy;

 

17.   Umiejętność motywowania – umiejętność mobilizowania Współpracowników do efektywniejszej pracy, zwiększenia zaangażowania i entuzjazmu w działaniu, stosowanie motywacji dostosowanej do indywidualnych potrzeb Pracownika;

 

18.   kontrolowanie i ocenianie pracy i Pracowników oraz ich dobór na stanowiska i przygotowanie ich do pracy – nadzór sposobów i jakości pracy Podwładnych w sposób rozwijający i motywujący, umiejętność rzetelnego ocenienia kompetencji, wiedzy i jakości pracy Pracownika lub Zespołu, umiejętność przekazania informacji zwrotnej – zarówno (konstruktywnej) krytyki, jak i uznania;

 

19.   zdolności przywódcze – umiejętność wpływania na postawy, decyzje i zachowania Współpracowników; stymulowania ich osobistego zaangażowania współodpowiedzialności oraz budowania poczucia jedności i siły;

 

Kontakt: mdabrowska@target-consulting.pl

www.targetcc.pl

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prawne ryzyka używania AI przez pracowników. Odpowiedzialność pracodawcy wobec osób trzecich. Prawo pracy, prawo autorskie, ochrona danych poufnych i osobowych

Sztuczna inteligencja (AI) stanowi dużą pomoc w pracy, ułatwiając ją i przyspieszając w znacznym stopniu. Zdają sobie z tego sprawę zarówno pracodawcy, jak i pracownicy. Tak jednak ze strony pracodawców lub potencjalnych pracodawców wobec pracowników lub kandydatów, jak po ze strony pracowników, nieodpowiedzialne korzystania z AI może rodzić określone ryzyka prawne, które możemy ocenić przez pryzmat prawa pracy. Świadomość tych ryzyk jest ważna pod kątem znalezienia rozwiązań przed nimi zabezpieczających w sytuacji w której prawo powszechne takiego zabezpieczenia nie przewiduje.

Zmiana miejsca głosowania. Wybory 2025. Jak zagłosować w innym obwodzie?

Zmiana miejsca głosowania w wyborach na Prezydenta RP w dniu 18 maja 2025 r. jest możliwa. Co zrobić, aby zagłosować w obwodzie poza stałym miejscem zamieszkania? Niezbędne jest zaświadczenie o zmianie miejsca głosowania.

Ostatni dzień na rozliczenie PIT 2024 Sprawdź, co musisz zrobić, zanim system zamknie dostęp

Ministerstwo Finansów przypomina: 30 kwietnia mija termin składania zeznań podatkowych za 2024 rok. Ponad 8 milionów Polaków skorzystało już z usługi Twój e-PIT. Sprawdź, co zrobić, by nie zapłacić kary, jak uniknąć błędów i co grozi za brak reakcji.

Specustawa o przeliczeniu emerytur: Bez wniosku, bez wyrównania i bez waloryzacji. I dopiero od połowy 2026 r.

Specustawa: ZUS załatwi sam ponowne przeliczenie emerytur. Bez wniosku, bez wyrównania i bez waloryzacji. I niestety dopiero od połowy 2026 r.

REKLAMA

Artur Bartoszewicz – partia, program, wiek, zawód, wykształcenie [Kandydat na Prezydenta RP 2025]

Artur Bartoszewicz – czy należy do partii politycznej? Przedstawiamy program wyborczy kandydata na Prezydenta RP w 2025 roku, wiek, zawód oraz wykształcenie. Sprawdź pełną listę kandydatów w wyborach 2025 r. i wyniki najnowszego sondażu.

Kamery nasobne dla ratowników medycznych a RODO [Ochrona danych osobowych]

Z pewnością zgodzicie się że ratownicy medyczni są bardzo często narażeni na brutalne ataki ze strony agresywnych pacjentów. Coraz głośniej mówi się o wprowadzeniu kamer nasobnych dla ratowników medycznych. Co na to przepisy RODO i Konstytucja?

Koniec z wypłacaniem przez pracodawcę 140 zł, za okulary które kosztowały 900 zł i limitowaniem częstotliwości refundacji? Nareszcie jest decyzja A. Dziemianowicz-Bąk

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, przedstawiło swoje stanowisko w sprawie uregulowania minimalnej kwoty refundacji okularów (lub soczewek kontaktowych) korygujących wzrok dla osób pracujących przy komputerze oraz częstotliwości przysługiwania tegoż dofinansowania od pracodawcy. Wynika ono z odpowiedzi na interpelację poselską nr 4813 posłanki Marta Stożek, z dnia 12 września 2024 r.

Praca w majówkę. Czy należy się dodatek?

Zbliżają się 3 ważne dni w roku 2025: 1 maja, 2 maja, 3 maja. Niektórzy w tym czasie pracują. Czy zatem za pracę w majówkę należy się dodatek pieniężny czy inna rekompensata?

REKLAMA

Kto nowym papieżem? Media kreują „papabile”, a Kościół przygotowuje się do konklawe 2025

7 maja rozpoczyna się konklawe, które wybierze nowego papieża. Papież Franciszek niestety już nie żyje, a świat katolicki z napięciem śledzi możliwych następców. Media już teraz lansują swoich faworytów – tzw. papabili. Kim są kandydaci na nowego papieża? Jakie poglądy reprezentują? Czy Kościół czeka kontynuacja, czy radykalna zmiana?

Będą zmiany w kodach recept: S – przyznawanych osobom 65+ oraz DZ – dla osób poniżej 18. roku życia, co do odbioru bezpłatnych leków bądź innych produktów medycznych

Trwają konsultacje w zakresie zmian prawa co do wydawania i realizacji recept. Projekt przewiduje umożliwienie farmaceucie lub personelowi wydającemu uzupełnienia recepty o ten kod. Dzięki temu, pacjent otrzyma produkt bezpłatnie, po uzupełnieniu recepty w aptece, bez konieczności ponownego kontaktu z lekarzem czy dodatkowych wizyt u świadczeniodawcy. Przypominamy też o trwającym w wielu gminach w Polsce tzw. PROGRAMIE LEK. W maju 2025 r. też będą dopłaty do leków, nawet do 300 zł.

REKLAMA