REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie kompetencje mogą być oceniane podczas rozmowy rekrutacyjnej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Dąbrowska
Ekspert z zakresu doradztwa personalnego  

REKLAMA

REKLAMA

Skuteczna rekrutacja i selekcja jest kluczem do sukcesu organizacji, gdyż od tego zależy jakim potencjałem ludzkim dysponuje przedsiębiorstwo. Najważniejszym zadaniem procesu rekrutacji i selekcji jest trafne zdiagnozowanie potrzeb personalnych firmy, a następnie skuteczne dotarcie do właściwych kandydatów.

W celu zatrudnienia najbardziej odpowiednich kandydatów, pracodawcy określają kompetencję, które powinni posiadać kandydaci ubiegający się o stanowisko w danej organizacji. Czym więc są kompetencje?

REKLAMA

Kompetencja to kompleks zachowań, wiedzy, zdolności, umiejętności i motywacji decydujący o jakości wykonywania określonego zadania/grupy zadań

Kompetencja - czynnik decydujący o możliwości odniesienia sukcesu w pracy

Kompetencje = Kwalifikacje

Kim jest osoba kompetentna?

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Posiada określony zasób wiedzy, zdolności i umiejętności praktycznych, niezbędny do skutecznej realizacji zadań.
  • Jej kompetencję widać w działaniu i zachowaniu - potrafi posiadaną wiedzę, zdolności i umiejętności wykorzystać przy wykonywaniu zadań.
  • Jest odpowiednio zmotywowana do pełnego wykorzystania posiadanych kompetencji przy wykonywaniu zadań.
  • Kompetencje kluczowe.
  • Kompetencje związane z rolą w organizacji.
  • Kompetencje funkcyjne.

Obszary i metody oceny kompetencji

Obszar oceny kompetencji

Metody analizy i oceny kompetencji

Czy pracownik posiada odpowiedni zasób wiedzy, zdolności umiejętności?

  Ćwiczenia

  Testy zdolności i umiejętności

Czy w pracy pracownik wykorzystuje swoją wiedzę, zdolności i umiejętności?

 Rozmowa z pracownikiem na temat jego doświadczeń zawodowych i osiągnięć

 Rozmowa z przełożonym na temat doświadczeń i osiągnięć pracownika

Czy jest odpowiednio zmotywowany/zmotywowana do realizacji określonych zadań

 Rozmowa z pracownikiem o jego planach i aspiracjach zawodowych

 Testy

Metoda selekcji powinna zwiększać przewidywaną trafność całego procesu, charakteryzować się rozsądnymi kosztami, być praktyczna, a także powinna być akceptowana i przejrzysta dla osób selekcjonujących, menedżerów oraz kandydatów. Przy wyborze metod selekcjonowania kandydatów, należy uwzględniać przede wszystkim właściwości, cechy i umiejętności, które są w danym przypadku kryteriami selekcji. Determinują one bowiem wybór technik selekcyjnych. Ważne są również względy ekonomiczne, dostępność poszczególnych metod selekcji oraz wiarygodność i przewidywany efekt końcowy.
Przykładowe kompetencje wraz ze wskaźnikami

Karta kompetencji szczegółowych

 

ocena w skali
1 – 5

1.       Umiejętności interpersonalne i społeczne; w tym umiejętność skutecznej komunikacji i porozumiewania się – umiejętność trafnej interpretacji społecznego kontekstu sytuacji, właściwego rozpoznawania, budowania i kierowania kontaktem ze Współpracownikami oraz Klientami Firmy; w tym umiejętność rozumienia oraz przekazywania wiedzy i informacji w sposób precyzyjny, zrozumiały i atrakcyjny;

 

2.       Umiejętność skutecznej komunikacji i porozumiewania się –umiejętność rozumienia oraz przekazywania wiedzy i informacji w sposób precyzyjny, zrozumiały i atrakcyjny;

 

3.       Podstawa prokliencka – pozytywny stosunek do Klientów Wewnętrznych i Zewnętrznych Firmy; obsługa Klientów w sposób natychmiastowy, skuteczny i zindywidualizowany;

 

4.       Umiejętność autoprezentacji i prezentacji oraz kultura osobista - umiejętność zaprezentowania siebie lub zadania w sposób budzący zaufanie, szacunek i autorytet oraz umiejętność zachowania się w sposób taktowny i uprzejmy, umiejętność dostosowania własnego wyglądu i zachowania do miejsca i sytuacji;

 

5.       Autorytet, pewność siebie oraz poczucie osobistego wpływu i sprawczości - umiejętność kształtowania w sobie konstruktywnego poczucia pewności siebie i wpływu, wysoki poziom osobistej skuteczność i efektywności działania w procesach kierowania lub w sytuacji reprezentowania Firmy;

 

6.       Umiejętność wywierania wpływu i perswazji oraz umiejętność negocjowania – umiejętność przekonywania do własnych racji, umiejętność wpływania na postawy, decyzje i zachowania Współpracowników lub Klientów, budowania ich opinii i zaangażowania;

 

7.       Umiejętność adaptacji i elastyczność w działaniu – otwartość na zmiany, umiejętność przystosowania się do zmieniających się warunków i sytuacji oraz możliwie najefektywniejsze ich wykorzystanie w działaniu;

 

8.       Twórczość i zdolności kreowania – postawa otwartości na nowości i zachowania innowacyjne; poszukiwanie i realizowanie rozwiązań i działań oryginalnych, nietypowych, niekonwencjonalnych i jednocześnie skutecznych w procesach kierowania lub w kontakcie z Klientem;

 

9.       Zmysł analityczny i umiejętność rozwiązywania problemów – umiejętność szybkiego analizowania faktów i informacji oraz trafny wybór skutecznych i optymalnych działań i rozwiązań;

 

10.   Planowanie i organizowanie pracy własnej i pracy Zespołu - planowanie oraz systematyczna i efektywna koordynacja i organizowanie zasobów niezbędnych do realizacji wyznaczonych zadań lub celów pracy własnej i Zespołu;

 

11.   Poczucie odpowiedzialności i zaangażowanie, pozytywne nastawienie, postawa entuzjazmu, wytrwałość i orientacja na cel – przyjmowanie „osobistej” odpowiedzialności i „utożsamianie się” z realizowanymi zadaniami pracy  lub zobowiązaniami, postawa szczególnej aktywności, sumienność i wytrwałość w działaniu, dyspozycyjność i zdolność do dużego wysiłku przez dłuższy czas przy zachowaniu wysokiej jakości pracy i wysokiego poziomu zaangażowania;

 

12.   Decyzyjność i umiejętność podejmowania ryzyka, zmysł przedsiębiorczości oraz nastawienie komercyjne – umiejętność szybkiej analizy sytuacji lub problemu i szybkiego podejmowania trafnych decyzji przy jednoczesnej orientacji na zysk, umiejętności szacowania opłacalności działań, wczesnego dostrzegania i wykorzystywania sygnałów „okazji” lub „zagrożenia”;

 

13.   Myślenie strategiczne – skuteczne kreowanie i wyznaczanie celów oraz misji Zespołu lub Firmy;

 

14.   Umiejętność skutecznego działania w sytuacjach trudnych oraz odporność na stres i opanowanie – umiejętność zachowania spokoju, obiektywizmu i kontroli w sytuacjach trudnych, umiejętność utrzymywania stałej jakości pracy mimo działania czynnika stresowego;

 

15.   Umiejętność budowania Zespołu i kierowania – umiejętność optymalnego wykorzystania wszystkich zasobów pracy poprzez skuteczną organizację i koordynację zadań i właściwe zagospodarowania Ludzi, dostępnych środków i narzędzi;                    

 

16.   Umiejętność delegowania (zadań, uprawnień, odpowiedzialności) oraz kształcenie i instruowanie Pracowników – umiejętność trafnego przydzielania Pracownikom obowiązków z uwzględnieniem ich umiejętności i wymogów zadań, wspieranie, doradzanie oraz dbałość o rozwój zawodowy Pracowników i umiejętne przekazywanie im wiedzy;

 

17.   Umiejętność motywowania – umiejętność mobilizowania Współpracowników do efektywniejszej pracy, zwiększenia zaangażowania i entuzjazmu w działaniu, stosowanie motywacji dostosowanej do indywidualnych potrzeb Pracownika;

 

18.   kontrolowanie i ocenianie pracy i Pracowników oraz ich dobór na stanowiska i przygotowanie ich do pracy – nadzór sposobów i jakości pracy Podwładnych w sposób rozwijający i motywujący, umiejętność rzetelnego ocenienia kompetencji, wiedzy i jakości pracy Pracownika lub Zespołu, umiejętność przekazania informacji zwrotnej – zarówno (konstruktywnej) krytyki, jak i uznania;

 

19.   zdolności przywódcze – umiejętność wpływania na postawy, decyzje i zachowania Współpracowników; stymulowania ich osobistego zaangażowania współodpowiedzialności oraz budowania poczucia jedności i siły;

 

Kontakt: mdabrowska@target-consulting.pl

www.targetcc.pl

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Min. Pełczyńska-Nałęcz: to przekręt! deweloperzy sprzedają "pseudometry" - tj. powierzchnię pod ścianami działowymi. Jak być powinno wyjaśnia PKN

W dniu 30 czerwca 2025 r. minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz napisała na platwormie X: "Od prawie 30 lat deweloperzy sprzedają Polakom za ciężkie pieniądze pseudometry, czyli metry pod ścianami działowymi. A kolejne rządy pozostają zaskakująco bezsilnej w tej kwestii. Ofiarą tych nieuczciwych praktyk padło nawet setki tysięcy konsumentów, którzy stracili w sumie miliardy zł na rzeczy deweloperów." Z tego powodu napisała pismo do prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z prośbą o podjęcie działań. Zasady uwzględniania ścian działowych przy obliczaniu powierzchni użytkowej budynku, w świetle normy PN-ISO 9836 wyjaśnił Andrzej Pogorzelski, Przewodniczący Komitetu Technicznego 232 ds. Zasad Sporządzania Dokumentacji Projektowej w Budownictwie w Polskim Komitecie Normalizacyjnym.

Od 1 lipca 2025 r. zmiany w czasie pracy dla dużej grupy zawodowej, bo wdrożono dyrektywę

Już od 1 lipca 2025 r. dla bardzo dużej grupy zawodowej w Polsce wejdą w życie istotne zmiany w zakresie ewidencji czasu wolnego, ewidencji czasu pracy, służby w nocy i zasad rozliczania i odbierania dni wolnych. Wszystko za sprawą tzw. równowagi między życiem zawodowym a prywatnym. Dopiero teraz dostosowano ustawę i rozporządzenie do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1158 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym rodziców i opiekunów oraz uchylającą dyrektywę Rady 2010/18/UE (Dz. Urz. UE L 188 z 12.07.2019, str. 79).

Posiedzenie Sądu Najwyższego ws. ważności wyborów Prezydenta RP [na żywo]

We wtorek, 1 lipca 2025 r. Sąd Najwyższy podejmie uchwałę w przedmiocie stwierdzenia ważności wyborów Prezydenta RP przeprowadzonych w dniach 18 maja 2025 r. oraz 1 czerwca 2025 r. Transmisja na żywo.

Koniec z obciążaniem dzieci kosztami pobytu krewnych w DPS. Rząd zapowiada zmianę przepisów

Tylko osoby pełnoletnie powinny być zobowiązane do ponoszenia opłat za pobyt bliskich w domach pomocy społecznej – zapowiedziała wiceministra rodziny Katarzyna Nowakowska. To odpowiedź na apel Rzeczniczki Praw Dziecka, która alarmowała, że dziś ciężar finansowy może spaść również na małoletnich.

REKLAMA

Nauczycielskie świadczenie kompensacyjne w 2025 roku. Ile wynosi, kto może uzyskać i jakich formalności trzeba dopełnić. 3 konieczne warunki

Nauczyciele, wychowawcy oraz inni pracownicy pedagogiczni, którzy urodzili się po 1948 roku, nie muszą czekać do 60. roku życia w przypadku kobiet ani do 65. roku życia w przypadku mężczyzn, aby otrzymać świadczenie z ZUS-u. Jeśli mają odpowiedni wiek, staż pracy i rozwiązali stosunek pracy, mogą na przykład skorzystać z nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego.

Sąd: Z Konstytucji RP wynika, że babcia ma prawo do świadczenia 300 zł [Dobry Start]

Spór z ZUS wygrała babcia dziecka - opiekuje się nim od śmierci jego matki. Opieka nie była potwierdzona sądownie, tj. nie ustalono pieczy bieżącej czy zastępczej oraz nie ustalono babci prawnym opiekunem dziecka. Wiadomo również, że skarżąca wystąpiła z wnioskiem do Sądu celem umieszczenia dziecka w jej rodzinie zastępczej, lecz sąd do chwili obecnej nie wydał żadnych orzeczeń regulujących.

„Ozłocony” projekt ustawy o rynku kryptoaktywów. Po co Polsce surowsze przepisy niż wymaga UE?

Projekt ustawy o rynku kryptoaktywów trafił parę dni temu do Sejmu. Celem tego projektu powinno być uszczegółowienie i doprecyzowanie, w zakresie w jakim jest to konieczne, rozwiązań wprowadzanych unijnym rozporządzeniem MICA. To jednak zbyt mało ambitne zadanie dla Ministra Finansów, twórcy projektu, który postanowił pokryć przepisy unijne warstwą krajowego, "normatywnego złota". Zobaczmy, na ile przepisy projektu stały się przedmiotem tzw. gold-platingu i co z tego wynika w praktyce.

Może czas, aby sąd mógł zmusić ZUS do odpuszczenia ścigania za niezapłacone składki? Jak jest rak, hospicjum, śmierć bliskich, utrata majątku?

Problemem udzielania przez ZUS ulg w postaci umorzenia zaległości w składkach jest to, że jest to decyzja całkowicie uznaniowa (po stronie ZUS). Osoba wnioskująca o taką ulgę może spełniać na 1000% zasady współżycia społecznego, które uzasadniają ulgę, a ZUS można tylko o nią prosić. I ZUS nie musi jej przyznać. Można stracić cały majątek w pożarze, być w stanie przedagonalnym w hospicjum, stracić rodzinę w wypadku samochodowym. A i tak ZUS może odmówić umorzenia zaległych składek w tym znaczeniu, że nie można ZUS zmusić do przyznania ulgi. Żaden sąd nie może wydać wyroku “Zmuszam ZUS do przyznania ulgi w kwocie 5000 zł w postaci umorzenia zaległych składek ZUS bo wnioskodawca choruje na raka w fazie przerzutów i zostało mu nie więcej niż 12 miesięcy życia “. Sąd może tylko wskazywać, że ZUS naruszył przepisy o umarzaniu zaległości bo nie zrobił tego, gdy sytuacja wnioskującego o ulgę, uzasadnia jej przyznanie.

REKLAMA

Adwokat: TSUE potwierdzi uczciwość postanowień umów kredytowych odwołujących się do WIBOR

Postanowienia umów kredytowych odwołujące się do wskaźnika referencyjnego WIBOR w ogóle nie powinny stanowić przedmiotu badania pod kątem ewentualnej abuzywności – uważa adwokat Wojciech Wandzel. Jego zdaniem Trybunał Sprawiedliwości UE w sprawie C-471/24 potwierdzi uczciwość postanowień umownych odwołujących się do WIBOR.

Jest ustawa o osobach starszych (czyli 60 plus). Co to daje?

Mało osób ma świadomość, a szczególnie osób starszych, że polityka senioralna w naszym kraju jest do tego stopnia rozwinięta, że jest specjalna ustawa o osobach starszych. Ustawa choć krótka to dość istotna dla praw seniorów, którzy mają ukończony 60 rok życia, czyli są tzw. seniorami 60 plus. Ustawa jest też istotna z perspektywy obowiązków państwa względem seniorów. Co zatem daje to prawo?

REKLAMA