REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie kompetencje mogą być oceniane podczas rozmowy rekrutacyjnej

Magdalena Dąbrowska
Ekspert z zakresu doradztwa personalnego  

REKLAMA

REKLAMA

Skuteczna rekrutacja i selekcja jest kluczem do sukcesu organizacji, gdyż od tego zależy jakim potencjałem ludzkim dysponuje przedsiębiorstwo. Najważniejszym zadaniem procesu rekrutacji i selekcji jest trafne zdiagnozowanie potrzeb personalnych firmy, a następnie skuteczne dotarcie do właściwych kandydatów.

W celu zatrudnienia najbardziej odpowiednich kandydatów, pracodawcy określają kompetencję, które powinni posiadać kandydaci ubiegający się o stanowisko w danej organizacji. Czym więc są kompetencje?

REKLAMA

REKLAMA

Kompetencja to kompleks zachowań, wiedzy, zdolności, umiejętności i motywacji decydujący o jakości wykonywania określonego zadania/grupy zadań

Kompetencja - czynnik decydujący o możliwości odniesienia sukcesu w pracy

Kompetencje = Kwalifikacje

REKLAMA

Kim jest osoba kompetentna?

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Posiada określony zasób wiedzy, zdolności i umiejętności praktycznych, niezbędny do skutecznej realizacji zadań.
  • Jej kompetencję widać w działaniu i zachowaniu - potrafi posiadaną wiedzę, zdolności i umiejętności wykorzystać przy wykonywaniu zadań.
  • Jest odpowiednio zmotywowana do pełnego wykorzystania posiadanych kompetencji przy wykonywaniu zadań.
  • Kompetencje kluczowe.
  • Kompetencje związane z rolą w organizacji.
  • Kompetencje funkcyjne.

Obszary i metody oceny kompetencji

Obszar oceny kompetencji

Metody analizy i oceny kompetencji

Czy pracownik posiada odpowiedni zasób wiedzy, zdolności umiejętności?

  Ćwiczenia

  Testy zdolności i umiejętności

Czy w pracy pracownik wykorzystuje swoją wiedzę, zdolności i umiejętności?

 Rozmowa z pracownikiem na temat jego doświadczeń zawodowych i osiągnięć

 Rozmowa z przełożonym na temat doświadczeń i osiągnięć pracownika

Czy jest odpowiednio zmotywowany/zmotywowana do realizacji określonych zadań

 Rozmowa z pracownikiem o jego planach i aspiracjach zawodowych

 Testy

Metoda selekcji powinna zwiększać przewidywaną trafność całego procesu, charakteryzować się rozsądnymi kosztami, być praktyczna, a także powinna być akceptowana i przejrzysta dla osób selekcjonujących, menedżerów oraz kandydatów. Przy wyborze metod selekcjonowania kandydatów, należy uwzględniać przede wszystkim właściwości, cechy i umiejętności, które są w danym przypadku kryteriami selekcji. Determinują one bowiem wybór technik selekcyjnych. Ważne są również względy ekonomiczne, dostępność poszczególnych metod selekcji oraz wiarygodność i przewidywany efekt końcowy.
Przykładowe kompetencje wraz ze wskaźnikami

Karta kompetencji szczegółowych

 

ocena w skali
1 – 5

1.       Umiejętności interpersonalne i społeczne; w tym umiejętność skutecznej komunikacji i porozumiewania się – umiejętność trafnej interpretacji społecznego kontekstu sytuacji, właściwego rozpoznawania, budowania i kierowania kontaktem ze Współpracownikami oraz Klientami Firmy; w tym umiejętność rozumienia oraz przekazywania wiedzy i informacji w sposób precyzyjny, zrozumiały i atrakcyjny;

 

2.       Umiejętność skutecznej komunikacji i porozumiewania się –umiejętność rozumienia oraz przekazywania wiedzy i informacji w sposób precyzyjny, zrozumiały i atrakcyjny;

 

3.       Podstawa prokliencka – pozytywny stosunek do Klientów Wewnętrznych i Zewnętrznych Firmy; obsługa Klientów w sposób natychmiastowy, skuteczny i zindywidualizowany;

 

4.       Umiejętność autoprezentacji i prezentacji oraz kultura osobista - umiejętność zaprezentowania siebie lub zadania w sposób budzący zaufanie, szacunek i autorytet oraz umiejętność zachowania się w sposób taktowny i uprzejmy, umiejętność dostosowania własnego wyglądu i zachowania do miejsca i sytuacji;

 

5.       Autorytet, pewność siebie oraz poczucie osobistego wpływu i sprawczości - umiejętność kształtowania w sobie konstruktywnego poczucia pewności siebie i wpływu, wysoki poziom osobistej skuteczność i efektywności działania w procesach kierowania lub w sytuacji reprezentowania Firmy;

 

6.       Umiejętność wywierania wpływu i perswazji oraz umiejętność negocjowania – umiejętność przekonywania do własnych racji, umiejętność wpływania na postawy, decyzje i zachowania Współpracowników lub Klientów, budowania ich opinii i zaangażowania;

 

7.       Umiejętność adaptacji i elastyczność w działaniu – otwartość na zmiany, umiejętność przystosowania się do zmieniających się warunków i sytuacji oraz możliwie najefektywniejsze ich wykorzystanie w działaniu;

 

8.       Twórczość i zdolności kreowania – postawa otwartości na nowości i zachowania innowacyjne; poszukiwanie i realizowanie rozwiązań i działań oryginalnych, nietypowych, niekonwencjonalnych i jednocześnie skutecznych w procesach kierowania lub w kontakcie z Klientem;

 

9.       Zmysł analityczny i umiejętność rozwiązywania problemów – umiejętność szybkiego analizowania faktów i informacji oraz trafny wybór skutecznych i optymalnych działań i rozwiązań;

 

10.   Planowanie i organizowanie pracy własnej i pracy Zespołu - planowanie oraz systematyczna i efektywna koordynacja i organizowanie zasobów niezbędnych do realizacji wyznaczonych zadań lub celów pracy własnej i Zespołu;

 

11.   Poczucie odpowiedzialności i zaangażowanie, pozytywne nastawienie, postawa entuzjazmu, wytrwałość i orientacja na cel – przyjmowanie „osobistej” odpowiedzialności i „utożsamianie się” z realizowanymi zadaniami pracy  lub zobowiązaniami, postawa szczególnej aktywności, sumienność i wytrwałość w działaniu, dyspozycyjność i zdolność do dużego wysiłku przez dłuższy czas przy zachowaniu wysokiej jakości pracy i wysokiego poziomu zaangażowania;

 

12.   Decyzyjność i umiejętność podejmowania ryzyka, zmysł przedsiębiorczości oraz nastawienie komercyjne – umiejętność szybkiej analizy sytuacji lub problemu i szybkiego podejmowania trafnych decyzji przy jednoczesnej orientacji na zysk, umiejętności szacowania opłacalności działań, wczesnego dostrzegania i wykorzystywania sygnałów „okazji” lub „zagrożenia”;

 

13.   Myślenie strategiczne – skuteczne kreowanie i wyznaczanie celów oraz misji Zespołu lub Firmy;

 

14.   Umiejętność skutecznego działania w sytuacjach trudnych oraz odporność na stres i opanowanie – umiejętność zachowania spokoju, obiektywizmu i kontroli w sytuacjach trudnych, umiejętność utrzymywania stałej jakości pracy mimo działania czynnika stresowego;

 

15.   Umiejętność budowania Zespołu i kierowania – umiejętność optymalnego wykorzystania wszystkich zasobów pracy poprzez skuteczną organizację i koordynację zadań i właściwe zagospodarowania Ludzi, dostępnych środków i narzędzi;                    

 

16.   Umiejętność delegowania (zadań, uprawnień, odpowiedzialności) oraz kształcenie i instruowanie Pracowników – umiejętność trafnego przydzielania Pracownikom obowiązków z uwzględnieniem ich umiejętności i wymogów zadań, wspieranie, doradzanie oraz dbałość o rozwój zawodowy Pracowników i umiejętne przekazywanie im wiedzy;

 

17.   Umiejętność motywowania – umiejętność mobilizowania Współpracowników do efektywniejszej pracy, zwiększenia zaangażowania i entuzjazmu w działaniu, stosowanie motywacji dostosowanej do indywidualnych potrzeb Pracownika;

 

18.   kontrolowanie i ocenianie pracy i Pracowników oraz ich dobór na stanowiska i przygotowanie ich do pracy – nadzór sposobów i jakości pracy Podwładnych w sposób rozwijający i motywujący, umiejętność rzetelnego ocenienia kompetencji, wiedzy i jakości pracy Pracownika lub Zespołu, umiejętność przekazania informacji zwrotnej – zarówno (konstruktywnej) krytyki, jak i uznania;

 

19.   zdolności przywódcze – umiejętność wpływania na postawy, decyzje i zachowania Współpracowników; stymulowania ich osobistego zaangażowania współodpowiedzialności oraz budowania poczucia jedności i siły;

 

Kontakt: mdabrowska@target-consulting.pl

www.targetcc.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Nadciśnienie i orzeczenie o stopniu niepełnosprawności. Czy to możliwe?

Czy z nadciśnieniem dostanę orzeczenie o stopniu niepełnosprawności? Na tak zadane pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wszystko zależy od konkretnego przypadku i tego czy wskutek nadciśnienia doszło do naruszenia sprawności organizmu. Jakie są aktualne przepisy? Czy osoby z nadciśnieniem mogą uzyskać zasiłek pielęgnacyjny?

Przełom dla podatników w 2025: Prezydent podpisał dwie ustawy ograniczające zapędy skarbówki

Uprawnienia aparatu skarbowego systematycznie rosną. Prawie każdego dnia docierają do nas informacje o kolejnych zmianach prawnych rozszerzających możliwości fiskusa do poziomu jeszcze niedawno trudnego do wyobrażenia. W tym kontekście szczególnie pozytywnie wybrzmiewa podpisana przez Prezydenta nowelizacja Ordynacji podatkowej, która działa na korzyść osób i firm płacących podatki. W rzeczywistości mamy do czynienia z dwoma odrębnymi, krótkimi aktami prawnymi, przyjętymi tego samego dnia. Obydwie regulacje już weszły w życie i mogą skutecznie ograniczyć zapędy administracji skarbowej.

Już wkrótce kolejny produkt zostanie objęty opłatą kaucyjną – dwukrotnie wyższą

Od 1 października w Polsce oficjalnie wszedł w życie system kaucyjny. W sklepach pojawią się pierwsze plastikowe butelki objęte kaucją, a na ulicach i w punktach handlowych – butelkomaty. Tymczasem już niebawem system kaucyjny zostanie rozszerzony o kolejny produkt – tym razem z dwukrotnie wyższą kaucją.

Wakacje 2026: LOT-em na Kretę z Warszawy do Heraklionu 3 razy w tygodniu od 30 maja. Już można kupić bilety

W komunikacie z 27 listopada 2025 r. nasz narodowy przewoźnik lotniczy Polskie Linie Lotnicze LOT poinformowały, że uruchamiają sprzedaż biletów na połączenia między Warszawą a Heraklionem. Pierwszy rejs odbędzie się 30 maja 2026 r., a loty na trasie WAW-HER-WAW będą realizowane w sezonie letnim 2026 - 3 razy w tygodniu – w poniedziałki, piątki i soboty. Bilety na połączenia z Lotniska Chopina w Warszawie do Heraklionu są dostępne we wszystkich kanałach sprzedaży, w tym na stronie lot.com, w LOT Contact Center i w biurach LOT Travel.

REKLAMA

Prawnik na LinkedIn. Od czego zacząć?

Jak prawnik może zacząć budowanie wizerunku? Najczęściej pierwszą myślą jest założenie profilu w mediach społecznościowych – to powszechne narzędzia, w których stosunkowo łatwo, szybko i tanio można dotrzeć do potencjalnych klientów. Obecnie funkcjonuje wiele różnych portali i aplikacji, jednak tylko jedna przeznaczona jest wyłącznie do komunikacji biznesowej. Mowa oczywiście o LinkedIn.

Dlaczego warto wdrożyć w swojej firmie program motywacyjny (ESOP, opcje na akcje itp.) i jak to zrobić?

Korzyści z wprowadzenia programu motywacyjnego dla firmy (ESOP, opcje menedżerskie, warranty, akcje fantomowe). Etapy projektowania, wymogi sprawozdawcze (MSSF 2), rozwiązania dla spółek akcyjnych oraz spółek z ograniczoną odpowiedzialnością – wskazówki biura aktuarialnego.

Podatek od spadku. Nowe przepisy w 2026 roku?

Nowelizacja przepisów ma uporządkować sprawy dotyczące podatków od spadków. Dla członków najbliższej rodziny spadkodawcy zmiany oznaczają przede wszystkim możliwość przywrócenia terminu do złożenia zgłoszenia. Co jeszcze ma się zmienić?

Barbórka pod znakiem zapytania. Czy górnicy dostaną w 2025 roku przysługujące im nagrody? Niektórych ominie dodatkowe wynagrodzenie. W tle kryzys i straty

Niektórych pracowników ominie coroczna nagroda. To ważne, bo ma nie tylko wymiar finansowy, ale i symboliczny. Dlaczego górnikom nie zostanie wypłacona zwyczajowa barbórka? Ta dodatkowa wypłata jest istotnym elementem wynagrodzenia przysługującego tej grupie zawodowej.

REKLAMA

Problemy osób niepełnosprawnych w podróży samolotem - RPO podejmuje działania

Z jakimi problemami spotykają się osoby niepełnosprawne w trakcie podróży samolotem? Okazuje się, że jest ich całkiem sporo. RPO wystąpił w tej sprawie do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego oraz Pełnomocnika Rządu ds. Osób z Niepełnosprawnościami.

Co najmniej 7000 zł na rękę. Kto ma dostać takie wynagrodzenie? Uzasadnienie jest proste – to istotne dla bezpieczeństwa państwa

Państwo powinno zapobiegać odpływowi pracowników z kluczowych sektorów istotnych dla bezpieczeństwa obywateli. Trzeba podnieść ich wynagrodzenia i objąć je finansowaniem centralnym. Mowa o 7000 zł na rękę.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA