REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polska dostała 16 mld euro z Unii

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W przeliczeniu na jednego mieszkańca otrzymaliśmy od 2004 roku 774 euro. Na integracji najwięcej zyskali rolnicy. Na wieś trafiło już 9,5 mld euro. Ze wsparcia unijnego skorzystało 25 tys. przedsiębiorstw.

Pięcioletni bilans obecności Polski w Unii Europejskiej jest bardzo korzystny. Największe korzyści odniosła polska gospodarka. Widać to w danych makroekonomicznych. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego szacuje, że dzięki funduszom unijnym tempo wzrostu PKB w ostatnich latach było wyższe o 0,6–0,9 pkt proc., niż gdybyśmy do Unii nie weszli. Z danych Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej wynika, że w 2003 roku PKB Polski wynosił 43 proc. średniej unijnej, a w 2008 roku już 51 proc.

REKLAMA

Gospodarka

– Z łatwością można wymienić długą listę korzyści gospodarczych dla Polski i Polaków, wynikających z integracji z Unią Europejską. Natomiast straty ciężko znaleźć i mają one charakter subiektywny – ocenia Bohdan Wyżnikiewicz, szef Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową.

Dodaje, że ziściły się wszystkie prognozy ekonomistów, dotyczące korzyści dla polskiej gospodarki z przystąpienia Polski do Unii Europejskiej. Lata 2004–2009 to okres wyjątkowej prosperity, która w dużej mierze wynikała z szerokiego dostępu do rynków zachodnioeuropejskich. Za tym poszedł spadek bezrobocia, wzrost zamożności społeczeństwa oraz unowocześnienie kraju.

Bohdan Wyżnikiewicz jako przykład strat dla gospodarki podaje likwidację polskich stoczni oraz uderzające w poddostawców zaprzestanie produkcji, co pociąga za sobą likwidację miejsc pracy. Jednak jego zdaniem takiego zdarzenia nie można jednoznacznie oceniać negatywnie, bowiem w ostatnich latach powstało dużo nowych zakładów produkcyjnych oraz miejsc pracy, które zastępują likwidowane przedsiębiorstwa.

REKLAMA

Z danych Ministerstwa Finansów wynika, że od 1 maja 2004 r. do Polski trafiło ponad 29,5 mld euro z budżetu Unii Europejskiej. W ciągu ostatnich pięciu lat do budżetu UE wpłaciliśmy 13,4 mld euro. To pokazuje, że nie ziściły się przepowiednie eurosceptyków, którzy twierdzili, że Polska będzie musiała dopłacać do UE. Na czysto zyskaliśmy w ciągu ostatnich pięciu lat 16 mld euro. Gdyby tę kwotę przeliczyć po dzisiejszym kursie złotego, byłoby to ponad 70 mld zł. To olbrzymie pieniądze – prawie cztery razy więcej, niż wynosi zaplanowany na ten rok deficyt budżetu państwa (18,2 mld zł).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

To wszystko jednak przedsmak tego, co Polskę czeka w najbliższym czasie. W ramach unijnego budżetu na lata 2007–2013 do Polski tylko z samych funduszy unijnych ma trafić ponad 67 mld euro. To czyni z nas największego beneficjenta unijnej polityki spójności w całej Unii Europejskiej. Te pieniądze już zaczynają powoli napływać, ale ich główny strumień popłynie po 2010 roku. Tak więc na dziesięciolecie naszej obecności w UE bilans będzie jeszcze bardziej korzystny. Największymi beneficjentami unijnej pomocy jest polska wieś, przedsiębiorcy oraz samorządy.

Wieś

Polska wieś to największy beneficjent obecności naszego kraju w Unii Europejskiej. Ponieważ polscy rolnicy są objęci unijną polityką rolną, to – podobnie jak ich koledzy w innych państwach UE – mogą liczyć na dopłaty bezpośrednie. W sumie od 2004 roku Polska na dopłaty dostała z Brukseli 3,6 mld euro. Do tego należy doliczyć środki, które pochodzą z budżetu krajowego i rekompensują rolnikom niższe dopłaty niż te, które obowiązują na Zachodzie. Dzięki temu do rolników trafiło już prawie 40 mld zł z tytułu dopłat.

– Ta kwota może szokować, ale należy pamiętać, że środki są dzielone między wszystkie gospodarstwa rolne. Wybrano system dopłaty do 1 hektara, który wywołuje olbrzymie dysproporcje w wysokości środków, otrzymywanych przez małe i duże gospodarstwa – mówi GP Andrzej Górczyński, prezes Izby Rolniczej Województwa Łódzkiego.

Powołuje się na raport KE, który stwierdza, że 40 proc. dopłat trafia zaledwie do 5 proc. gospodarstw. To dla nich środki z UE są zastrzykiem kapitału na inwestycje (największe gospodarstwo potrafi pozyskać nawet 8 mln zł z dopłat bezpośrednich w ciągu roku). Dla małych gospodarstw stanowią one co najwyżej pomoc społeczną.

– Mimo to uważam, że polska wieś skorzystała na wejściu do UE i zmieniła się w ciągu ostatnich pięciu lat. Rolnicy wymienili park maszynowy i dostosowali swoje gospodarstwa do unijnych standardów – mówi Andrzej Górczyński.

Dopłaty nie wyczerpują katalogu wsparcia unijnego, które płynie na wieś. Do tego należy doliczyć dotacje inwestycyjne dla gospodarstw rolnych (szacuje się, że skorzystało z nich nawet 15 proc. rolników) oraz wsparcie na modernizację dla przedsiębiorców z branży przetwórstwa spożywczego. W sumie Polska (licząc z dopłatami) dostała z UE od 2004 roku 9,5 mld euro.

Przedsiębiorcy

Od 2004 roku bezpośrednio lub pośrednio korzyści z funduszy unijnych odniosło ok. 100 tys. przedsiębiorców. Z samych dotacji unijnych skorzystało ok. 25 tys. podmiotów gospodarczych. Tylko ze środków unijnych dostępnych w ramach perspektywy budżetowej 2004–2006 do małych i średnich przedsiębiorstw trafiło 2 mld zł pomocy na projekty inwestycyjne, a wartość realizowanych przez nich inwestycji przekroczyła 10 mld zł. To ponad 11 proc. wartości wszystkich projektów, które zostały zrealizowane przy udziale pieniędzy z UE.

Mimo to bezpośrednia pomoc inwestycyjna dla polskich firm z funduszy unijnych na lata 2004–2006 stanowi tylko ok. 1,5 proc. ich wydatków inwestycyjnych. Choć wsparcie ze środków pomocowych Unii Europejskiej jest ważnym elementem stymulującym rozwój gospodarczy, nie miało ono tak dużego znaczenia dla polskiego biznesu jak np. otwarty dostęp do rynków Europy Zachodniej.

– W ciągu pięciu lat polski eksport wzrósł dwuipółkrotnie. Jest też coraz bardziej zdywersyfikowany. O ile w 2004 roku wymiana zagraniczna z Niemcami stanowiła 1/3 wartości naszego eksportu, teraz jest to już 25 proc. – mówi Małgorzata Krzysztoszek, eksport PKPP Lewiatan.

Podkreśla, że kwoty, które przedsiębiorcy pozyskują z funduszy unijnych, nie są wcale najważniejsze. Istotniejsze jest to, na co przeznaczają oni unijne pieniądze.

– Z dotacji finansowane są najbardziej innowacyjne, a przez to najbardziej ryzykowne przedsięwzięcia. Gdyby nie możliwość skorzystania ze środków UE, to duża część tych inwestycji nie zostałaby zrealizowana – podkreśla Małgorzata Krzysztoszek.

W ramach środków unijnych na lata 2007–2013 firmy mogą liczyć na 8,5 mld euro bezpośredniego wsparcia inwestycyjnego. Dodatkowo po raz pierwszy w historii środki unijne mogą trafić do tak szerokiej gamy odbiorców, począwszy do bezrobotnych rozpoczynających swoją pierwszą działalność gospodarczą, na globalnych koncernach, chcących w Polsce lokować swoje nowe inwestycje typu green field, kończąc.

To powoduje, że zainteresowanie funduszami unijnymi ze strony przedsiębiorców jest olbrzymie. Praktycznie każdy konkurs o unijne dotacje gromadzi olbrzymią liczbę zainteresowanych firm. W ubiegłym tygodniu Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości pochwaliła się tym, że od początku roku przyjęła od przedsiębiorców wnioski o dotacje unijne o wartości ponad 12 mld zł.

Z badań przeprowadzonych przez PKPP Lewiatan wynika, że fundusze unijne są trzecim pod względem wagi źródłem pozyskiwania przez polskich przedsiębiorców kapitału na rozwój. Na pierwszym miejscu są środki własne, a na drugim kredyty.

Samorządy

Do największych beneficjentów obecności Polski w Unii Europejskiej należą też samorządy. Jak wskazują dane MRR, 38,5 proc. inwestycji, które uzyskały współfinansowanie ze środków unijnych na lata 2004–2006, było realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego. Z szacunków wynika, że stanowi to nawet 1/3 wszystkich wydatków inwestycyjnych samorządów w ostatnich latach.

Dzięki tym pieniądzom unowocześniają się polskie miasta, gminy i regiony. Na przykład Kraków ma operę, w Kielcach powstał nowoczesny stadion, a w Warszawie dokończono budowę I linii metra. Samorządy najchętniej wydają unijne środki na infrastrukturę.

To, co może niepokoić, to rosnąca dysproporcja między bogatszymi a biedniejszymi samorządami. Widać to na przykładzie różnic między regionami w pozyskiwaniu środków unijnych. Najlepsze z nich – w przeliczeniu na jednego mieszkańca – pozyskały dwa razy (3 tys. zł) środków unijnych niż najsłabsze (1,7 tys. zł). Tę różnicę ma zlikwidować regionalizacja części funduszy unijnych na lata 2007–2013. Każde województwo ma własny regionalny program operacyjny. W sumie w 16 programach jest do zagospodarowania ponad 16 mld euro z UE.

UKIE: POLSKA SKORZYSTAŁA NA WEJŚCIU DO UE

Polska gospodarka zyskała najwięcej na uczestnictwie w jednolitym rynku UE i we Wspólnej Polityce Rolnej – wynika z raportu Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej. Z badań opinii publicznej wynika, że w minionych pięciu latach wzrastała akceptacja społeczna dla obecności naszego kraju w UE. Najważniejsze dla Polaków okazały się: swoboda podróżowania i podejmowania pracy oraz nauki w innych krajach członkowskich; poprawa sytuacji w rolnictwie; korzyści dla polskiej gospodarki; lepsza sytuacja na krajowym rynku pracy, ale także większa rola Polski na arenie międzynarodowej. W takich dziedzinach jak służba zdrowia, kultura czy edukacja zmiany minionego pięciolecia są jedynie pośrednim efektem wejścia Polski do UE i wynikają przede wszystkim z możliwości korzystania z unijnych funduszy.

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Rodzice dzieci z chorobami rzadkimi czekali na to latami. Prezydent właśnie podjął decyzję

Przełomowe zmiany w Funduszu Medycznym zatwierdził Prezydent RP. Nowelizacja ustawy otwiera drogę do finansowania leczenia chorób rzadkich u dzieci oraz tworzy nowe subfundusze. Miliardy złotych na ochronę zdrowia w najbliższych latach zapewnić ma budżet państwa. Co dokładnie się zmieni?

Likwidacja abonamentu RTV: jest pierwszy prawny konkret ale finał nie wcześniej niż w 2027 r. Co w zamian? Kto będzie płacił na publiczną telewizję i radiofonię?

O likwidacji abonamentu RTV mówiło się wiele od dłuższego czasu. Mamy wreszcie pierwszy prawny konkret w tej sprawie, a jest nim projekt nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw, którego obszerne założenia zostały opublikowane 5 grudnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. W tych założeniach wprost planowane jest uchylenie ustawy o opłatach abonamentowych, a co za tym idzie likwidację obowiązku płacenia tzw. abonamentu RTV. Za opracowanie gotowego projektu jest odpowiedzialna Marta Cienkowska Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projekt – zgodnie z założeniami MKiDN- ma być przyjęty przez Radę Ministrów i skierowany do Sejmu w II albo III kwartale 2026 r. A zatem – jeżeli wszystko pójdzie po myśli projektodawców – likwidacja abonamentu RTV będzie możliwa najwcześniej od 2027 roku.

"Kazali mi się rozebrać do bielizny". Tak wygląda komisja ZUS. Co zrobić, gdy badanie zamienia się w upokorzenie?

Kazali jej stanąć na środku pokoju, w samej bieliźnie. Przed trzema lekarzami, bez parawanu, bez wyjaśnienia, bez cienia empatii. "Czułam się, jakbym była przesłuchiwana, a nie badana" – mówi nauczycielka po mastektomii. Jej historia wywołała lawinę podobnych relacji i ujawniła to, o czym pacjenci mówią od lat: że komisje ZUS potrafią przekroczyć granice godności. Co możesz zrobić, jeśli spotka cię to samo? Jak złożyć skargę, jak bronić swoich praw i jak wygrać w sądzie z instytucją, która twierdzi, że "wszystko odbyło się zgodnie z procedurą"?

Co daje znaczny stopień niepełnosprawności? Ulgi, zasiłki, dofinansowania [Pełna lista 2026] Kwoty, warunki i ograniczenia

Znaczny stopień niepełnosprawności otwiera w 2026 roku dostęp do najszerszego pakietu świadczeń i ulg w polskim systemie wsparcia. Osoby z tym orzeczeniem mogą korzystać ze stałych wypłat sięgających kilku tysięcy złotych miesięcznie, wysokich dopłat PFRON, ulg podatkowych, preferencji transportowych oraz szczególnych praw w miejscu pracy. To realne ułatwienia, które obejmują zarówno finanse, jak i codzienne funkcjonowanie, od rehabilitacji i mobilności, po dostęp do usług publicznych. Poniżej przedstawiamy pełne, aktualne zestawienie uprawnień na nadchodzący 2026 rok.

REKLAMA

Pracodawca wtedy musi zapłacić, choć pracownik nie pracuje, a nie jest to urlop - te dni wolne a płatne należą się

Pracujesz na etacie i myślisz, że znasz wszystkie swoje prawa? Okazuje się, że polskie prawo pracy przewiduje specjalne dni wolne z zachowaniem pełnego wynagrodzenia, o których wielu pracowników nawet nie słyszało. Nie chodzi wcale o urlop wypoczynkowy ani zwolnienie lekarskie - to zbyt proste. Sprawdź, w jakich sytuacjach możesz legalnie nie przyjść do pracy, a pracodawca i tak musi Ci zapłacić.

Kontrowersyjna reforma PIP: czy jej potrzebujemy? Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt. Oto najważniejsze zmiany

Kontrowersyjna reforma PIP to m.in. nowe uprawnienie inspektorów pracy do przekształcania umów cywilnoprawnych jak umowa o dzieło czy zlecenie w umowy o prace. Czy potrzebujemy tak dużych zmian? Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt. Oto najważniejsze punkty projektu ustawy o zmianie ustawy o PIP.

Co daje lekki stopień niepełnosprawności? Ulgi, zasiłki, dofinansowania [Pełna lista 2026] Kwoty, warunki i ograniczenia

Wokół lekkiego stopnia niepełnosprawności narosło mnóstwo mitów. Jedni są pewni, że „nic nie daje”, inni oczekują szeregu świadczeń, których w rzeczywistości nie dostaną. Tymczasem w 2026 roku osoby z lekkim stopniem mogą otrzymać więcej niż w latach poprzednich, dzięki cyfrowym wnioskom, zmianom w orzecznictwie, nowym programom PFRON oraz szerszemu stosowaniu ulgi rehabilitacyjnej. Ten artykuł pokazuje realne, konkretne i aktualne uprawnienia na 2026 rok. Jasno oddziela to, co przysługuje, od tego, czego nie dostaniesz z lekkim stopniem, aby nikt nie wprowadził Cię w błąd.

Alarmujące dane GUS: albo bezpiecznie, albo szybko. Dramatycznie rośnie liczba poważnych wypadków przy pracy

Alarmujące dane GUS z 2024 r. i pierwszego półrocza 2025 r.: dramatycznie rośnie liczba poważnych wypadków przy pracy. Trzeba wybrać: albo bezpiecznie, albo szybko. Jak zahamować niebezpieczny kierunek?

REKLAMA

Emerytury czerwcowe 2026 - kiedy przeliczenie przez ZUS?

Emerytury czerwcowe - nowe przepisy wchodzą w życie w styczniu 2026 r. Komu ZUS przeliczy emeryturę? Kiedy nastąpi przeliczenie? Czy trzeba składać wnioski do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych?

PPK: nie każdy o tym wie, że uczestnik PPK może przenosić środki między swoimi rachunkami PPK

Podmiot zatrudniający dokonuje wpłat do PPK na rachunek uczestnika utworzony w związku z zatrudnieniem w tym podmiocie. Uczestnik PPK, który ma kilka rachunków PPK, może jednak w każdym czasie złożyć wniosek o wypłatę transferową środków między tymi rachunkami. Oznacza to, że osoba mająca kilka rachunków PPK ma możliwość przenoszenia środków pomiędzy tymi rachunkami.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA