REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak skorygować fakturę VAT na fakturę VAT marża

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Pomyłkowo zamiast faktury VAT marża wystawiłam zwykłą fakturę VAT. Jak należy poprawić ten błąd? Czy można dokonać zmiany nazwy faktury przez notę korygującą czy należy wystawić fakturę korygującą, a później fakturę VAT marża?
RADA
Zmiany nazwy faktury nie można dokonać w formie noty korygującej. W przedstawionej sytuacji należy anulować fakturę wystawiając fakturę VAT korygującą a następnie wystawić prawidłową fakturę VAT marża.
UZASADNIENIE
Zakres możliwości korygowania popełnionych błędów w fakturze VAT (lub fakturze korygującej) za pomocą noty korygującej jest ograniczony. Może o­na mieć zastosowanie w przypadku pomyłek dotyczących jakiejkolwiek informacji wiążącej się zwłaszcza ze sprzedawcą lub nabywcą (np. pomyłka w adresie, pomyłka w nazwie, błąd w numerze identyfikacji podatkowej) albo oznaczeniu towaru lub usługi, np. w symbolu PKWiU, PKOB – niemających wpływu na jakąkolwiek kwotę wykazaną w fakturze. Nie może o­na dotyczyć pomyłek w pozycjach faktur określonych w § 12 ust. 1 pkt 5–12 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług. Przepisy określają również dokładnie, jakich danych na fakturze nie można korygować notą korygującą. Należą do nich pomyłki w:
•  jednostce miary i ilości sprzedanych towarów lub rodzaju wykonanych usług,
•  cenie jednostkowej towaru lub usługi, bez kwoty podatku (cenie jednostkowej netto),
•  wartości towarów lub wykonanych usług, bez kwoty podatku (wartości sprzedaży netto),
•  stawce podatku,
•  sumie wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług, z podziałem na poszczególne stawki podatkowe i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu,
•  kwocie podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatkowych,
•  wartości sprzedaży towarów lub wykonanych usług wraz z kwotą podatku (wartość sprzedaży brutto), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatkowych lub zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu,
•  kwocie należności ogółem, wraz z należnym podatkiem, wyrażonej cyframi i słownie.
Powyższe korekty pomyłek mogą być dokonywane wyłącznie w formie faktury korygującej.
Z powyższego wynika, że korekty notą korygującą mogą się odnosić wyłącznie do określonego zakresu popełnionych pomyłek (niemających wpływu na istotne informacje zawarte w fakturze) zawartych w poszczególnych pozycjach faktury VAT, a nie do samej zmiany nazwy faktury. Zakres dokonywanych korekt jest również uzasadniony tym, że wystawcą faktury korygującej jest nabywca towaru lub usługi, a nie wystawca faktury. Zatem jego uprawnienia do poprawiania dokumentu wystawcy muszą być ograniczone i mogą dotyczyć tylko takich pozycji tej faktury, które nie mają istotnego wpływu na jej treść. Przede wszystkim to dostawca decyduje, na podstawie obowiązujących go przepisów, jaki rodzaj faktury jest zobowiązany wystawiać w celu dokumentowanych przez siebie czynności. Ponosi za to odpowiedzialność i nikt inny poza nim nie może dokonywać zmian ani nazwy tej faktury, ani treści tego dokumentu. Wynika z tego jasno, że nabywca towarów lub usługi nie może zmienić nazwy wystawionej faktury notą korygującą. Wystawca faktury nie jest z kolei uprawniony do wystawienia noty korygującej. Gdyby nawet nabywca towaru lub usługi dokonał takiej korekty (do czego nie jest jednak uprawniony), to sama zmiana nazwy z faktury VAT na fakturę VAT marża byłaby niewystarczająca. Faktura VAT i faktura VAT marża to dwa zupełnie różne dokumenty, wystawiane przede wszystkim przez podatników stosujących odmienne sposoby opodatkowania oraz różniące się od siebie w sposób istotny co do treści. Skutki zmiany nazwy faktury w tym przypadku wiążą się jednocześnie ze zmianą informacji zawartych w fakturze VAT marża w stosunku do faktury VAT. Przepisy określają wyraźnie, jakie informacje powinna zawierać każda z omawianych faktur. Różnice między tymi danymi są istotne. Faktura VAT marża poza oznaczeniem „marża” w nazwie powinna zawierać następujące informacje:
•  imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy,
•  numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy,
•  dzień, miesiąc i rok lub miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury,
•  nazwę towaru lub usługi,
•  jednostkę miary i ilość sprzedanych towarów lub rodzaj wykonanych usług,
•  kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem wyrażoną cyframi i słownie.
Faktura nie powinna zawierać kwot podatku oraz danych określonych w § 12 ust. 1 pkt 6–11 rozporządzenia, czyli m.in. ceny jednostkowej towaru lub usługi, wartości sprzedaży netto, stawki podatku, sumę wartości netto towaru lub usługi z podziałem na poszczególne stawki podatku, kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów lub usług z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku, wartości sprzedaży towarów lub usług wraz z kwotą podatku z podziałem na poszczególne stawki opodatkowania.
W przeciwieństwie do faktury VAT marża, faktura VAT powinna zawierać wszystkie te informacje. Z powyższego wynika, że sama zmiana nazwy nie będzie skuteczna. Należy dokonać korekty wystawionej uprzednio faktury fakturą korygującą VAT, w rezultacie czego należy tę fakturę anulować. Następnie wystawić fakturę VAT marża z uwzględnieniem informacji przedstawionych powyżej.

• art. 106 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535 •
• § 12, § 21 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 97, poz. 971
Mariusz Darecki
prawnik, specjalista w zakresie VAT


Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd chce zakazać sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Branża alarmuje: to cios w małe firmy

Ministerstwo Zdrowia chce wprowadzić całkowity zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Projekt ustawy podzielił opinię publiczną. Lekarze mówią o konieczności walki z alkoholizmem, a przedsiębiorcy ostrzegają przed stratami i dyskryminacją. Sprawdzamy, co naprawdę oznaczają planowane zmiany i kto na nich straci.

Cypr staje się rajem dla polskich emigrantów. Skarbówka potwierdza korzystne zasady ryczałtu od przychodów zagranicznych

Przełom w interpretacji Krajowej Informacji Skarbowej! Fiskus potwierdził, że osoby przenoszące rezydencję podatkową do Polski mogą objąć ryczałtem wszystkie swoje przychody zagraniczne – od dywidend i kryptowalut po nieruchomości. Dla zamożnych reemigrantów to szansa na ogromne oszczędności i najkorzystniejsze warunki podatkowe w historii.

Bon senioralny, najem senioralny i nowy program pobytu dziennego - 3 filary, które mają zbudować solidny fundament pod przyszłość polityki senioralnej w Polsce

Rząd kończy prace nad trzema rozwiązaniami, które mają odmienić życie osób starszych w Polsce. Bon senioralny, najem senioralny oraz nowy program dziennych miejsc pobytu to kompleksowy pakiet wsparcia, który ma zapewnić seniorom bezpieczeństwo, lepsze warunki mieszkaniowe i codzienną opiekę. Minister Marzena Okła-Drewnowicz zapowiada, że to początek nowej jakości w polityce senioralnej – opartej na godności, aktywności i realnym wsparciu dla osób starszych oraz ich rodzin.

Karta sportowa to twój benefit? Pamiętaj, że to przychód, a z podatku musisz rozliczyć się sam. Wiele osób o tym zapomina, a to oznacza kłopoty

Karta sportowa to jeden z najbardziej popularnych benefitów, na który można liczyć nawiązując współpracę. Jednak każda uzyskana korzyść ma swoje konsekwencje podatkowe. Korzystający często o tym zapominają i wpadają w kłopoty.

REKLAMA

Nowy podatek od... skróconego czasu pracy. 6 [zamiast 8] godzin pracy dziennie, 3-dniowy weekend albo dodatkowe dni urlopu, bez zmniejszenia wynagrodzenia, ale to wszystko – nie bez podatku

„Skrócony czas pracy – to się dzieje” to nowy program pilotażowy MRPiPS, w ramach którego przedsiębiorcy (i nie tylko) z całej Polski będą mogli skrócić czas pracy swoich pracowników (bez obniżania im wynagrodzenia), a to wszystko zostanie sfinansowane w ramach dotacji pochodzącej z Funduszu Pracy. Okazuje się jednak, że ze skróceniem czasu pracy do 4 (zamiast 5) dni w tygodniu albo do 6 lub 7 (zamiast 8) godzin dziennie bądź z wprowadzeniem dodatkowych dni urlopu, może wiązać się konieczność zapłaty... podatku dochodowego.

Sąd Najwyższy zajmie się sprawą pracowniczych szczepień na COVID-19. Czy można było nakazać szczepienie, czy można było żądać zaświadczeń, czy można było rozwiązać umowę?

Skład siedmiu sędziów Sądu Najwyższego - Izba Pracy i Ubezpieczeń Społecznych zajmie się w najbliższym czasie rozstrzygnięciem ciekawego zagadnienia prawnego. Chodzi o to, czy w czasie epidemii pracodawcy mieli prawo domagania się podania przez pracownika danych wrażliwych obejmujących informację dotyczącą odbycia albo braku szczepienia na Covid-19, bądź domagania się złożenia zaświadczenia o przeciwwskazaniach do odbycia szczepienia. Czy brak tych danych mógł być podstawą zwolnienia pracownika jednostki medycznej? Wszystko to będzie rozważał SN na skutek wątpliwości składu trzyosobowego SN, do którego trafiła skarga kasacyjna, na skutek sporu między pracownikiem a pracodawcą w związku z rozwiązaniem umowy o pracę, z powodu braku szczepienia na COVID-19 i utratę zaufania do pracownika.

Oddają mieszkanie w zamian za dożywotnią rentę. Tyle pieniędzy dostają co miesiąc

Coraz wyższe rachunki za prąd, za ogrzewanie, coraz droższa żywność i leki, które kosztują majątek. Polskim emerytom coraz trudniej wiązać koniec z końcem. To dlatego niektórzy z nich decydują się na oddanie mieszkania w zamian za dożywotnią rentę? Jak na tym wychodzą. Ile wynosi comiesięczny zastrzyk gotówki, który trafia na ich konto?

Cyfrowe nawyki w pracy i w życiu osobistym: czy technologia nas zbliża, czy może oddala?

W dobie pracy zdalnej, cyfrowych komunikatorów i automatyzacji procesów biznesowych coraz częściej kontakt zawodowy sprowadza się do wiadomości tekstowych, powiadomień czy potwierdzeń, a prawdziwa rozmowa zostaje odsunięta na dalszy plan. Dzień Bez Maila, "święto" nietypowe, które było obchodzone 24 października, stało się symboliczną okazją, by zatrzymać się na moment, przemyśleć swoje cyfrowe nawyki i zadać pytanie: czy technologia nas zbliża, czy może oddala?

REKLAMA

Nie pozwól, by niezrealizowane świadczenie w postaci pieniędzy z ZUS po bliskim zmarłym przepadło

Wielu Polaków nie wie, że po śmierci bliskiej osoby można otrzymać pieniądze, które zmarły miał jeszcze do odebrania z ZUS. To tzw. niezrealizowane świadczenie – czyli należność, której osoba uprawniona nie zdążyła pobrać przed śmiercią. Warto sprawdzić, komu i na jakich zasadach przysługuje ta wypłata.

Obligacje skarbowe (oszczędnościowe) - w listopadzie 2025 r. kolejne cięcie oprocentowania. Do końca października można jeszcze kupić obligacje z wyższymi odsetkami

Po obniżkach oprocentowania obligacji skarbowych (detalicznych - oszczędnościowych) w maju, czerwcu, sierpniu i październiku 2025 r. - w listopadzie kolejny raz w tym roku Ministerstwo Finansów tnie (o 0,25 pkt proc.) odsetki nowych emisji tych obligacji.

REKLAMA