REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak skorygować fakturę VAT na fakturę VAT marża

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Pomyłkowo zamiast faktury VAT marża wystawiłam zwykłą fakturę VAT. Jak należy poprawić ten błąd? Czy można dokonać zmiany nazwy faktury przez notę korygującą czy należy wystawić fakturę korygującą, a później fakturę VAT marża?
RADA
Zmiany nazwy faktury nie można dokonać w formie noty korygującej. W przedstawionej sytuacji należy anulować fakturę wystawiając fakturę VAT korygującą a następnie wystawić prawidłową fakturę VAT marża.
UZASADNIENIE
Zakres możliwości korygowania popełnionych błędów w fakturze VAT (lub fakturze korygującej) za pomocą noty korygującej jest ograniczony. Może o­na mieć zastosowanie w przypadku pomyłek dotyczących jakiejkolwiek informacji wiążącej się zwłaszcza ze sprzedawcą lub nabywcą (np. pomyłka w adresie, pomyłka w nazwie, błąd w numerze identyfikacji podatkowej) albo oznaczeniu towaru lub usługi, np. w symbolu PKWiU, PKOB – niemających wpływu na jakąkolwiek kwotę wykazaną w fakturze. Nie może o­na dotyczyć pomyłek w pozycjach faktur określonych w § 12 ust. 1 pkt 5–12 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług. Przepisy określają również dokładnie, jakich danych na fakturze nie można korygować notą korygującą. Należą do nich pomyłki w:
•  jednostce miary i ilości sprzedanych towarów lub rodzaju wykonanych usług,
•  cenie jednostkowej towaru lub usługi, bez kwoty podatku (cenie jednostkowej netto),
•  wartości towarów lub wykonanych usług, bez kwoty podatku (wartości sprzedaży netto),
•  stawce podatku,
•  sumie wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług, z podziałem na poszczególne stawki podatkowe i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu,
•  kwocie podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatkowych,
•  wartości sprzedaży towarów lub wykonanych usług wraz z kwotą podatku (wartość sprzedaży brutto), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatkowych lub zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu,
•  kwocie należności ogółem, wraz z należnym podatkiem, wyrażonej cyframi i słownie.
Powyższe korekty pomyłek mogą być dokonywane wyłącznie w formie faktury korygującej.
Z powyższego wynika, że korekty notą korygującą mogą się odnosić wyłącznie do określonego zakresu popełnionych pomyłek (niemających wpływu na istotne informacje zawarte w fakturze) zawartych w poszczególnych pozycjach faktury VAT, a nie do samej zmiany nazwy faktury. Zakres dokonywanych korekt jest również uzasadniony tym, że wystawcą faktury korygującej jest nabywca towaru lub usługi, a nie wystawca faktury. Zatem jego uprawnienia do poprawiania dokumentu wystawcy muszą być ograniczone i mogą dotyczyć tylko takich pozycji tej faktury, które nie mają istotnego wpływu na jej treść. Przede wszystkim to dostawca decyduje, na podstawie obowiązujących go przepisów, jaki rodzaj faktury jest zobowiązany wystawiać w celu dokumentowanych przez siebie czynności. Ponosi za to odpowiedzialność i nikt inny poza nim nie może dokonywać zmian ani nazwy tej faktury, ani treści tego dokumentu. Wynika z tego jasno, że nabywca towarów lub usługi nie może zmienić nazwy wystawionej faktury notą korygującą. Wystawca faktury nie jest z kolei uprawniony do wystawienia noty korygującej. Gdyby nawet nabywca towaru lub usługi dokonał takiej korekty (do czego nie jest jednak uprawniony), to sama zmiana nazwy z faktury VAT na fakturę VAT marża byłaby niewystarczająca. Faktura VAT i faktura VAT marża to dwa zupełnie różne dokumenty, wystawiane przede wszystkim przez podatników stosujących odmienne sposoby opodatkowania oraz różniące się od siebie w sposób istotny co do treści. Skutki zmiany nazwy faktury w tym przypadku wiążą się jednocześnie ze zmianą informacji zawartych w fakturze VAT marża w stosunku do faktury VAT. Przepisy określają wyraźnie, jakie informacje powinna zawierać każda z omawianych faktur. Różnice między tymi danymi są istotne. Faktura VAT marża poza oznaczeniem „marża” w nazwie powinna zawierać następujące informacje:
•  imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy,
•  numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy,
•  dzień, miesiąc i rok lub miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury,
•  nazwę towaru lub usługi,
•  jednostkę miary i ilość sprzedanych towarów lub rodzaj wykonanych usług,
•  kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem wyrażoną cyframi i słownie.
Faktura nie powinna zawierać kwot podatku oraz danych określonych w § 12 ust. 1 pkt 6–11 rozporządzenia, czyli m.in. ceny jednostkowej towaru lub usługi, wartości sprzedaży netto, stawki podatku, sumę wartości netto towaru lub usługi z podziałem na poszczególne stawki podatku, kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów lub usług z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku, wartości sprzedaży towarów lub usług wraz z kwotą podatku z podziałem na poszczególne stawki opodatkowania.
W przeciwieństwie do faktury VAT marża, faktura VAT powinna zawierać wszystkie te informacje. Z powyższego wynika, że sama zmiana nazwy nie będzie skuteczna. Należy dokonać korekty wystawionej uprzednio faktury fakturą korygującą VAT, w rezultacie czego należy tę fakturę anulować. Następnie wystawić fakturę VAT marża z uwzględnieniem informacji przedstawionych powyżej.

• art. 106 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535 •
• § 12, § 21 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 97, poz. 971
Mariusz Darecki
prawnik, specjalista w zakresie VAT


Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Renta wdowia – od kiedy? ZUS podał harmonogram wypłat

Już od 1 lipca 2025 roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie wypłaty rent wdowich – nowego świadczenia, na które czekało setki tysięcy uprawnionych. ZUS podał oficjalny harmonogram, z którego wynika, że świadczenia będą wypłacane w dotychczasowych terminach wypłat emerytur i rent: 1., 6., 10., 15., 20. oraz 25. dnia każdego miesiąca.

Od 1 lipca 2025 r. farmaceuci zarobią nawet 10 554 zł brutto. Nowa siatka płac w ochronie zdrowia

Od 1 lipca 2025 r. obowiązywać będą nowe minimalne wynagrodzenia dla farmaceutów zatrudnionych w placówkach ochrony zdrowia. Wzrost płac wyniesie nawet 1 300 zł brutto miesięcznie. To efekt corocznej waloryzacji stawek wynikającej z ustawy o minimalnych wynagrodzeniach w ochronie zdrowia, powiązanej ze wzrostem przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej.

OC dla rowerzystów – konieczność czy ograniczanie wolności? Polacy podzieleni

Czy rowerzyści powinni mieć obowiązkowe OC? Wraz ze wzrostem liczby jednośladów na drogach, temat ten wraca jak bumerang i dzieli opinię publiczną. Najnowsze badanie Rankomat.pl pokazuje, że Polacy są niemal równo podzieleni – nie brakuje zarówno zwolenników bezpieczeństwa, jak i obrońców niezależności.

Czy konto firmowe jest obowiązkowe?

Przy założeniu firmy musisz dopełnić wielu formalności. O ile wybór nazwy przedsiębiorstwa, wskazanie adresu jego siedziby, czy wskazanie właściwego PKD są obligatoryjne, o tyle otworzenie rachunku firmowego niekoniecznie. Jednak dużo zależy przy tym od tego, jaka forma działalności jest prowadzona, jakie transakcje są wykonywane i wreszcie, czy chce ona korzystać z mechanizmu split payment.

REKLAMA

W Sejmie: Wypłaty ZUS do 21. dnia miesiąca? Wcześniej między 5. a 10. dniem? [Zasiłki i świadczenia]

W Sejmie poseł Michał Moskal zwrócił się do rządu (MRPiPS) z prośbą o potwierdzenie albo zaprzeczenie informacji, jakie otrzymał w swoim biurze poselskim. Wyborcy interweniowali u posła domagając się załatwienia przez niego, aby ZUS wypłacał świadczenia między 5. a 10. dniem każdego miesiąca (tak kiedyś), a nie bliżej 21-ego (tak dziś). Dotyczyć ta sytuacja ma dużej liczby świadczeń - zasiłków chorobowych, macierzyńskich, opiekuńczych, a także świadczenia pielęgnacyjnego.

4 dni pracy i 35 dni urlopu? Tak może wyglądać 2026 rok!

Rząd zapowiada gruntowną reformę Kodeksu pracy. W centrum zmian są: skrócenie tygodnia pracy do czterech dni lub 35 godzin oraz wydłużenie urlopu wypoczynkowego do 35 dni. Nowe przepisy mogą wejść w życie już od 2026 roku. Choć projekt budzi entuzjazm wielu pracowników, jego wdrożenie wymaga kompromisów z pracodawcami i szczegółowych analiz kosztów.

Blisko LUDZI i dla LUDZI. Czym Emtor wyróżnia się jako pracodawca na rynku wózków widłowych?

Na przestrzeni lat firma Emtor udowodniła, że sukces w biznesie nie zależy wyłącznie od produktów czy wyników finansowych, ale przede wszystkim od ludzi, którzy ten biznes tworzą. To dzięki zaangażowaniu, lojalności i codziennej pracy zespołów połączenie tradycji z nowoczesnością jest możliwe. Emtor stawia na człowieka – nie tylko jako pracownika, ale jako partnera w budowaniu wspólnej przyszłości. Bo gdy ludzie czują się docenieni, chcą zostać na dłużej. Jak zatem firma buduje swoją przewagę na konkurencyjnym rynku?

Strefa czystego transportu (STC) w Krakowie od 1 stycznia 2026 r.

W głosowaniu przeprowadzonym w nocy ze środy (11.06.) na czwartek (12.06.), Rada Miasta Krakowa większością głosów zdecydowała, że SCT zacznie obowiązywać od stycznia 2026 r. i obejmie obszar do granic IV obwodnicy. Oznacza to, że nowymi przepisami objęta zostanie niemal cała powierzchnia miasta – z wyłączeniem jego obrzeży, w tym m.in. Wzgórz Krzesławickich i Swoszowic.

REKLAMA

Kiedy pierwsza wypłata renty wdowiej?

Z danych ZUS wynika, że do 11 czerwca 2025 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wpłynęło 898,7 tys. wniosków. Większość wniosków o rentę wdowią złożyły kobiety. Kiedy pierwsza wypłata renty wdowiej? Gdzie złożono najwięcej wniosków?

Bez edukacji nie ma kaucji – klucz do sukcesu systemu kaucyjnego leży w świadomości społecznej

Choć Polacy popierają wprowadzenie systemu kaucyjnego, brak wiedzy o jego działaniu może zagrozić skuteczności reformy. Edukacja i przemyślana komunikacja to fundamenty, bez których nawet najlepsza technologia nie spełni swojej roli.

REKLAMA