REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opodatkowanie dochodów z oszczędności wypłacanych w formie odsetek

REKLAMA

Jakie nowe regulacje dotyczące opodatkowania dochodów z oszczędności, wypłacanych w formie odsetek, weszły w życie 1 lipca 2005 r.? 1 lipca 2005 r. weszły w życie przepisy ustawy z 20 kwietnia 2004 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 93, poz. 894 z późn.zm.).
Jednym z celów tej ustawy było dostosowanie polskich przepisów podatkowych do regulacji zawartej w dyrektywie Rady Unii Europejskiej z 3 czerwca 2003 r. nr 2003/48/WE w sprawie opodatkowania dochodów z oszczędności w formie wypłacanych odsetek. Jak wiadomo jednak, dyrektywy Rady UE wiążą państwa członkowskie jedynie w zakresie wyznaczonych w nich celów, natomiast państwa te mają swobodę wyboru form i środków prowadzących do ich osiągnięcia.
Cele dyrektywy i ich realizacja w ustawie o p.d.o.f.
Podstawowym celem omawianej dyrektywy jest umożliwienie, aby przychody z oszczędności w formie odsetek, wypłaconych w jednym państwie członkowskim na rzecz właścicieli odsetek będących osobami fizycznymi, mających do celów podatkowych miejsce zamieszkania w innym państwie członkowskim, zostały poddane efektywnemu opodatkowaniu – zgodnie z przepisami obowiązującymi w tym ostatnim państwie. Ma to prowadzić do eliminacji sytuacji, w której odsetki uzyskiwane przez osoby fizyczne w państwie członkowskim innym niż ich państwo siedziby nie zostałyby opodatkowane zgodnie z przepisami państwa siedziby osoby otrzymującej te odsetki.
Realizacja celu dyrektywy została dokonana poprzez wprowadzenie systemu automatycznej wymiany informacji dotyczących odsetek pomiędzy państwami członkowskimi. Szczegółowe zasady dotyczące wymiany informacji o przychodach (dochodach) z oszczędności określone zostały w rozdziale 3 działu VIIa ordynacji podatkowej. Natomiast w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych dodano dwa nowe artykuły: 42c i 42d. Na ich podstawie polskie podmioty wypłacające przychody (dochody) z odsetek zostały zobowiązane do sporządzania informacji o tych przychodach i do przekazywania ich faktycznemu lub pośredniemu odbiorcy oraz właściwemu urzędowi skarbowemu.
Definicje
Podmiotem wypłacającym, zgodnie z art. 42c ust. 2 ustawy o p.d.o.f., jest:
1) osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, która wypłaca lub stawia do dyspozycji przychody (dochody) z odsetek, w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, na rzecz faktycznego lub pośredniego odbiorcy oraz
2) pośredni odbiorca mający miejsce zamieszkania na terytorium Polski, który wypłaca lub stawia do dyspozycji przychody (dochody) z odsetek na rzecz faktycznego odbiorcy.
Faktycznym odbiorcą, zgodnie z art. 42c ust. 3 ustawy o p.d.o.f., jest osoba osiągająca przychody (dochody) z odsetek. Jest to osoba, która osiąga te dochody na swoją własną rzecz. Inaczej mówiąc, jest to osoba, której odsetki przynależne są w sensie ekonomicznym. Takie uszczegółowienie jest dość istotne z uwagi na pojęcie pośredniego odbiorcy.
Pośrednim odbiorcą, zgodnie z art. 42c ust. 4 ustawy o p.d.o.f., jest bowiem podmiot, któremu są wypłacane lub stawiane do dyspozycji przychody (dochody) z odsetek, osiągane przez faktycznego odbiorcę. Nie jest jednakże pośrednim odbiorcą podmiot, który udokumentuje wypłacającemu, że:
1) jest osobą prawną inną niż spółki jawne i komandytowe utworzone według prawa Królestwa Szwecji i Republiki Fińskiej,
2) jego dochody podlegają opodatkowaniu na zasadach przewidzianych dla opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej,
3) jest funduszem inwestycyjnym lub
4) na podstawie wydanego przez właściwy organ zaświadczenia jest traktowany jako fundusz inwestycyjny.
Imienne informacje, do których sporządzania są zobowiązane podmioty wypłacające, dotyczą generalnie przychodów (dochodów) z odsetek. Nazwa ta jest jednak pewnym uproszczeniem i nie oddaje w pełni zakresu przedmiotowego omawianej informacji. Obszerna lista przychodów (dochodów), objętych informacją, zawarta została w art. 42c ust. 5 ustawy o p.d.o.f.
Zgodnie z treścią tego przepisu informacje powyższe obejmują przychody (dochody) uzyskane:
1) z odsetek wypłacanych lub stawianych do dyspozycji, związanych z wierzytelnościami wszelkiego rodzaju, a w szczególności ze skarbowych papierów wartościowych, z obligacji lub skryptów dłużnych, włącznie z premiami i nagrodami mającymi związek z takimi papierami, obligacjami i skryptami dłużnymi – z wyjątkiem opłat karnych za opóźnione płatności,
2) z odsetek naliczonych lub skapitalizowanych w momencie sprzedaży, zwrotu lub umorzenia wierzytelności, o których mowa powyżej,
3) z odsetek, bezpośrednio lub za pośrednictwem pośredniego odbiorcy, wypłacanych przez fundusze inwestycyjne, podmioty traktowane jako fundusze inwestycyjne lub przedsiębiorstwa wspólnego inwestowania ustanowione poza terytorium UE,
4) w związku ze sprzedażą, zwrotem lub umorzeniem akcji, udziałów lub jednostek w funduszach inwestycyjnych, podmiotach traktowanych jako fundusze inwestycyjne lub przedsiębiorstwach wspólnego inwestowania ustanowionych poza terytorium UE – jeżeli zainwestowały o­ne, bezpośrednio lub pośrednio przez inne podmioty lub przedsiębiorstwa, ponad 40 proc. swoich aktywów w wierzytelności, o których mowa powyżej, w zakresie, w jakim przychód (dochód) ten odpowiada zyskom osiąganym bezpośrednio lub pośrednio z odsetek.
Obowiązek sporządzania i przekazywania imiennych informacji
W myśl art. 42c ust. 1 ustawy o p.d.o.f. podmioty wypłacające przychody (dochody) z odsetek mają obowiązek przesyłać imienne informacje o tych przychodach (dochodach), sporządzane na formularzu IFT-3/IFT-3R, faktycznemu lub pośredniemu odbiorcy oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.
Obowiązek powyższy powinien zostać zrealizowany w odniesieniu do faktycznego lub pośredniego odbiorcy, który ze względu na miejsce zamieszkania podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów:
1) w innym niż Polska państwie członkowskim UE, Księstwie Andory, Księstwie Liechtensteinu, Księstwie Monako, Republice San Marino i Konfederacji Szwajcarskiej lub
2) na terytoriach zależnych lub terytoriach stowarzyszonych Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej oraz Królestwa Niderlandów, z którymi Polska zawarła umowy w sprawie opodatkowania przychodów (dochodów) z oszczędności osób fizycznych.
Terminem złożenia takiej informacji jest koniec miesiąca następującego po zakończeniu roku podatkowego podmiotu wypłacającego. W razie zaprzestania działalności przed końcem lutego roku następującego po roku podatkowym, informację należy złożyć do dnia zaprzestania działalności, a w razie złożenia pisemnego wniosku w tym zakresie przez faktycznego lub pośredniego odbiorcę – w terminie 14 dni od dnia złożenia tego wniosku.
Ustalenie faktycznego odbiorcy
W celu wypełnienia nałożonego ustawą obowiązku sporządzenia imiennej informacji, podmiot wypłacający obowiązany jest ustalić tożsamość faktycznego odbiorcy. Podstawą jest w tym przypadku przedstawiony przez faktycznego odbiorcę dokument stwierdzający jego tożsamość. Wypłacający przyjmuje, że państwem, w którym faktyczny odbiorca podlega opodatkowaniu od całości swoich dochodów, jest państwo miejsca stałego zamieszkania, wskazane w przedłożonym dokumencie stwierdzającym tożsamość. Jeśli faktyczny odbiorca podlega opodatkowaniu od całości swoich dochodów w innym państwie niż wskazane w dokumencie tożsamości jako miejsce zamieszkania, musi to wykazać podmiotowi wypłacającemu.
Tego rodzaju identyfikację i założenia co do państwa opodatkowania przeprowadza podmiot wypłacający również w przypadku, gdy ma uzasadnione wątpliwości, czy osoba, której wypłaca odsetki, jest faktycznym odbiorcą. Jeśli powyższe czynności nie wystarczą do ustalenia tożsamości faktycznego odbiorcy, podmiot wypłacający traktuje osobę, której wypłaca odsetki, jako faktycznego odbiorcę.
Podobne założenie, że ma do czynienia z faktycznym odbiorcą, podmiot wypłacający może przyjąć także w sytuacji, gdy wypłaca odsetki osobie działającej w imieniu faktycznego odbiorcy. Od osoby działającej w imieniu faktycznego lub pośredniego odbiorcy podmiot wypłacający ma obowiązek uzyskać imię i nazwisko oraz adres albo nazwę i adres odpowiednio faktycznego bądź pośredniego odbiorcy. Jeśli jednak nie jest w stanie ustalić tożsamości faktycznego odbiorcy, traktuje osobę działającą w jego imieniu jako faktycznego odbiorcę.
Niedopełnienie obowiązku w zakresie składania imiennych informacji jest przestępstwem skarbowym, podlegającym karze grzywny do wysokości 180 stawek dziennych (art. 80 § 2 kodeksu karnego skarbowego).
Opodatkowanie dochodów z odsetek w okresie przejściowym
Trzy państwa członkowskie, Belgia, Luksemburg i Austria, wynegocjowały okres przejściowy w dostosowaniu do regulacji zawartych w omawianej dyrektywie. Z uwagi na różnice strukturalne nie mogą o­ne zastosować automatycznej wymiany informacji w tym samym momencie co inne państwa członkowskie. Nie będą o­ne zatem realizować obowiązków informacyjnych w odniesieniu do podatników innych krajów objętych przepisami dyrektywy, lecz będą pobierały podatek u źródła. Metoda ta znajduje zastosowanie także od dochodów osiąganych w Księstwie Andory, Księstwie Lichtensteinu, Księstwie Monako, Republice San Marino, Konfederacji Szwajcarskiej, a także na terytoriach zależnych lub terytoriach stowarzyszonych Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej oraz Królestwa Niderlandów, z którymi Polska zawarła umowy w sprawie opodatkowania przychodów (dochodów) z oszczędności osób fizycznych (wykaz tych terytoriów zostanie opublikowany w Monitorze Polskim).
Stosowanie zasady źródła oznacza, że niezależnie od miejsca siedziby podmiotu, opodatkowaniu w danym państwie będą podlegać te dochody podmiotu, które w tym państwie powstały.
Takie rozwiązanie wymagało wprowadzenia w ustawie o p.d.o.f. przepisów zapobiegających podwójnemu opodatkowaniu dochodów z oszczędności powstałych w powyższych państwach. Unikanie podwójnego opodatkowania dochodów z oszczędności jest realizowane przez metodę pełnego zaliczenia podatku.
Metoda pełnego zaliczenia podatku polega na tym, że w państwie siedziby podatnika opodatkowywany jest cały dochód, niezależnie od miejsca jego osiągnięcia. Następnie od tak obliczonego podatku odlicza się w całości podatek już zapłacony od danego dochodu w państwie, w którym został o­n uzyskany (u źródła). W ustawie o p.d.o.f. została o­na określona w art. 30a ust. 10 oraz w art. 30b ust. 5c.
Przepisy dyrektywy przewidują jednak wyjątki w zakresie procedury stosowania podatku u źródła. Faktyczny odbiorca może bowiem wystąpić o niepotrącenie podatku u źródła, jeśli przedstawi zaświadczenie wydane przez właściwy organ. Jest o­no ważne przez 3 lata i jest wystawiane na wniosek faktycznego odbiorcy w ciągu 2 miesięcy od złożenia wniosku. Regulacja ta dotyczy oczywiście państw, które wynegocjowały okres przejściowy, nie obejmuje natomiast Polski, która funkcjonuje w ramach systemu automatycznej wymiany informacji. Polskie przepisy zawierają jednak regulacje dotyczące wydawania powyższego zaświadczenia, którym może być zainteresowany polski podatnik osiągający przychody (dochody) w powyższych państwach. Przepisy dotyczące wydawania takiego zaświadczenia zostały zawarte w ordynacji podatkowej (art. 306m) oraz w rozporządzeniu wykonawczym do niej. Jest to formularz CFR-2 – zaświadczenie o miejscu zamieszkania dla celów podatkowych w Rzeczypospolitej Polskiej osoby fizycznej osiągającej przychody (dochody) z oszczędności (faktycznego odbiorcy).
Podstawa prawna:
ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn.zm.),
ustawa z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn.zm.),
ustawa z 10 września 1999 r. – Kodeks karny skarbowy (Dz.U. Nr 83, poz. 930 z późn.zm.),
rozporządzenie Ministra Finansów z 30 kwietnia 2004 r. w sprawie wzoru informacji o przychodach (dochodach) wypłaconych lub postawionych do dyspozycji faktycznemu lub pośredniemu odbiorcy, obowiązującej w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (Dz.U. Nr 106, poz. 1133 z późn.zm.),
rozporządzenie Ministra Finansów z 30 kwietnia 2004 r. w sprawie sposobu ustalania tożsamości i miejsca zamieszkania faktycznych odbiorców (Dz.U. Nr 106, poz. 1132 z późn.zm.),
rozporządzenie Ministra Finansów z 30 kwietnia 2004 r. w sprawie wzorów zaświadczeń o miejscu zamieszkania lub siedzibie dla celów podatkowych wydawanych przez organy podatkowe (Dz.U. Nr 106, poz. 1134 z późn.zm.).

Masz wątpliwości, napisz: prawo.autorzy@infor.pl

Beata Szamborska
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Rodzice dzieci z chorobami rzadkimi czekali na to latami. Prezydent właśnie podjął decyzję

Przełomowe zmiany w Funduszu Medycznym zatwierdził Prezydent RP. Nowelizacja ustawy otwiera drogę do finansowania leczenia chorób rzadkich u dzieci oraz tworzy nowe subfundusze. Miliardy złotych na ochronę zdrowia w najbliższych latach zapewnić ma budżet państwa. Co dokładnie się zmieni?

Likwidacja abonamentu RTV nie wcześniej niż w 2027 r. - jest pierwszy prawny konkret. A co w zamian? Kto będzie płacił na publiczną telewizję i radiofonię?

O likwidacji abonamentu RTV mówiło się wiele od dłuższego czasu. Mamy wreszcie pierwszy prawny konkret w tej sprawie, a jest nim projekt nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw, którego obszerne założenia zostały opublikowane 5 grudnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. W tych założeniach wprost planowane jest uchylenie ustawy o opłatach abonamentowych, a co za tym idzie likwidację obowiązku płacenia tzw. abonamentu RTV. Za opracowanie gotowego projektu jest odpowiedzialna Marta Cienkowska Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projekt – zgodnie z założeniami MKiDN- ma być przyjęty przez Radę Ministrów i skierowany do Sejmu w II albo III kwartale 2026 r. A zatem – jeżeli wszystko pójdzie po myśli projektodawców – likwidacja abonamentu RTV będzie możliwa najwcześniej od 2027 roku.

"Kazali mi się rozebrać do bielizny". Tak wygląda komisja ZUS. Co zrobić, gdy badanie zamienia się w upokorzenie?

Kazali jej stanąć na środku pokoju, w samej bieliźnie. Przed trzema lekarzami, bez parawanu, bez wyjaśnienia, bez cienia empatii. "Czułam się, jakbym była przesłuchiwana, a nie badana" – mówi nauczycielka po mastektomii. Jej historia wywołała lawinę podobnych relacji i ujawniła to, o czym pacjenci mówią od lat: że komisje ZUS potrafią przekroczyć granice godności. Co możesz zrobić, jeśli spotka cię to samo? Jak złożyć skargę, jak bronić swoich praw i jak wygrać w sądzie z instytucją, która twierdzi, że "wszystko odbyło się zgodnie z procedurą"?

Co daje znaczny stopień niepełnosprawności? Ulgi, zasiłki, dofinansowania [Pełna lista 2026] Kwoty, warunki i ograniczenia

Znaczny stopień niepełnosprawności otwiera w 2026 roku dostęp do najszerszego pakietu świadczeń i ulg w polskim systemie wsparcia. Osoby z tym orzeczeniem mogą korzystać ze stałych wypłat sięgających kilku tysięcy złotych miesięcznie, wysokich dopłat PFRON, ulg podatkowych, preferencji transportowych oraz szczególnych praw w miejscu pracy. To realne ułatwienia, które obejmują zarówno finanse, jak i codzienne funkcjonowanie, od rehabilitacji i mobilności, po dostęp do usług publicznych. Poniżej przedstawiamy pełne, aktualne zestawienie uprawnień na nadchodzący 2026 rok.

REKLAMA

Pracodawca wtedy musi zapłacić, choć pracownik nie pracuje, a nie jest to urlop - te dni wolne a płatne należą się

Pracujesz na etacie i myślisz, że znasz wszystkie swoje prawa? Okazuje się, że polskie prawo pracy przewiduje specjalne dni wolne z zachowaniem pełnego wynagrodzenia, o których wielu pracowników nawet nie słyszało. Nie chodzi wcale o urlop wypoczynkowy ani zwolnienie lekarskie - to zbyt proste. Sprawdź, w jakich sytuacjach możesz legalnie nie przyjść do pracy, a pracodawca i tak musi Ci zapłacić.

Kontrowersyjna reforma PIP: czy jej potrzebujemy? Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt. Oto najważniejsze zmiany

Kontrowersyjna reforma PIP to m.in. nowe uprawnienie inspektorów pracy do przekształcania umów cywilnoprawnych jak umowa o dzieło czy zlecenie w umowy o prace. Czy potrzebujemy tak dużych zmian? Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt. Oto najważniejsze punkty projektu ustawy o zmianie ustawy o PIP.

Co daje lekki stopień niepełnosprawności? Ulgi, zasiłki, dofinansowania [Pełna lista 2026] Kwoty, warunki i ograniczenia

Wokół lekkiego stopnia niepełnosprawności narosło mnóstwo mitów. Jedni są pewni, że „nic nie daje”, inni oczekują szeregu świadczeń, których w rzeczywistości nie dostaną. Tymczasem w 2026 roku osoby z lekkim stopniem mogą otrzymać więcej niż w latach poprzednich, dzięki cyfrowym wnioskom, zmianom w orzecznictwie, nowym programom PFRON oraz szerszemu stosowaniu ulgi rehabilitacyjnej. Ten artykuł pokazuje realne, konkretne i aktualne uprawnienia na 2026 rok. Jasno oddziela to, co przysługuje, od tego, czego nie dostaniesz z lekkim stopniem, aby nikt nie wprowadził Cię w błąd.

Alarmujące dane GUS: albo bezpiecznie, albo szybko. Dramatycznie rośnie liczba poważnych wypadków przy pracy

Alarmujące dane GUS z 2024 r. i pierwszego półrocza 2025 r.: dramatycznie rośnie liczba poważnych wypadków przy pracy. Trzeba wybrać: albo bezpiecznie, albo szybko. Jak zahamować niebezpieczny kierunek?

REKLAMA

Emerytury czerwcowe 2026 - kiedy przeliczenie przez ZUS?

Emerytury czerwcowe - nowe przepisy wchodzą w życie w styczniu 2026 r. Komu ZUS przeliczy emeryturę? Kiedy nastąpi przeliczenie? Czy trzeba składać wnioski do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych?

PPK: nie każdy o tym wie, że uczestnik PPK może przenosić środki między swoimi rachunkami PPK

Podmiot zatrudniający dokonuje wpłat do PPK na rachunek uczestnika utworzony w związku z zatrudnieniem w tym podmiocie. Uczestnik PPK, który ma kilka rachunków PPK, może jednak w każdym czasie złożyć wniosek o wypłatę transferową środków między tymi rachunkami. Oznacza to, że osoba mająca kilka rachunków PPK ma możliwość przenoszenia środków pomiędzy tymi rachunkami.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA