REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak sprostować czarną listę dłużników

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Marek B. ubiegał się o wydanie karty kredytowej. Bank, w którym złożył wniosek, odmówił mu. Czytelnik usłyszał, że ma zbyt małe dochody, a tym samym jego zdolność kredytowa jest znikoma. Drugi bank, do którego się udał, podjął taką samą decyzję. Tu jednak odmowa była podyktowana innymi przyczynami.
Okazało się, że Marek B. figuruje w bazie danych Biura Informacji Kredytowej jako dłużnik. – Gdzieś pan zalega – wyjaśnili pracownicy banku. W Biurze Informacji Kredytowej wyszło na jaw, że Marek B. nie wywiązał się z kredytu zaciągniętego na sprzęt AGD i zalega z kwotą… 5, 85 zł. – Ale to nie wszystko. Nie wiadomo, z jakiego powodu miałem dwa kredyty na mieszkanie: jeden w złotych, drugi w euro – opowiada czytelnik. Przedstawiciele pierwszego banku byli bardzo zaskoczeni sytuacją. – System wykazuje zadłużenie, ale nie wymagamy spłaty tej kwoty – usłyszał czytelnik. W drugim banku było podobnie.
– Osoba, która ma jakiekolwiek wątpliwości, powinna zgłosić się do banku, który przesłał BIK dane o kliencie. Tylko o­n może wyjaśnić i poprawić przekazane nam informacje – wyjaśnili nam pracownicy Biura Informacji Kredytowej.
Ujawnienie przez Marka B. nieprawdziwych informacji o jego historii kredytowej w bazie danych BIK było tylko początkiem problemów. Okazało się bowiem, że jeszcze więcej kłopotów miał ze sprostowaniem tych informacji. – Najpierw w BIK powiedziano mi, że tylko bank może sprostować te informacje i tam mam składać reklamacje. W bankach z kolei obiecywano jak najszybsze poprawienie danych, najpóźniej w ciągu miesiąca. A gdy ponownie wystąpiłem o kartę kredytową, sytuacja się powtórzyła. Odmówiono mi, bo informacje nadal były nieaktualne – opowiada czytelnik. – Nie mogłem się w żaden sposób doprosić, aby je poprawiono. Czy nie ma sposobu, aby załatwić to szybko i sprawnie? – pyta Marek B.
Zgodnie z regulaminem działania BIK dostępnym na stronie internetowej www.bik.pl, banki zobowiązane są przesyłać informacje o swoich klientach kompletne, prawdziwe i dokładne. Mają również obowiązek dokonywać ich bieżącej aktualizacji w ramach wsadów informacyjnych przekazywanych do BIK oraz w ramach aktualizacji indywidualnej dla każdego klienta. A klient ma prawo wnioskowania do banku o weryfikację poprawności przekazywanych danych we wsadach informacyjnych, a w uzasadnionych przypadkach do zaprzestania przekazywania informacji niepoprawnych. Jeżeli klient – czytamy na stronie internetowej BIK – wniesie powyższe żądanie bezpośrednio do banku i okaże się o­no uzasadnione, to bank niezwłocznie podejmie wszystkie działania, aby wyjaśnić przyczyny przekazywania niepoprawnych danych. Może je wycofać lub w zależności od oceny możliwych skutków dla innych banków przesłać poprawne dane.
– Banki przekazują dane do BIK i o­ne ponoszą odpowiedzialność za ich prawdziwość. Celem i zadaniem Biura Informacji Kredytowej jest tylko gromadzenie przekazanych informacji, przetwarzanie ich oraz udostępnianie innym bankom. BIK nie weryfikuje tych informacji, ponieważ nie ma takiej możliwości – wyjaśnił „GP” Jerzy Bańka ze Związku Banków Polskich.
Jednak klient banku, który stwierdzi, że BIK posiada na jego temat nieprawdziwe lub nieaktualne dane, tak jak w przypadku naszego czytelnika, nie ma łatwej i prostej drogi reklamacji. Tak naprawdę wiele zależy od woli banku, który jako jedyny może te informacje zmienić. Gdy bank się ociąga, co, jak wskazuje praktyka, ma często miejsce, klient pozostaje bezradny. Może tylko pokornie prosić i czekać. Procedura reklamacyjna nie daje mu innych uprawnień. Nie może również odwołać się czy poskarżyć na oporny bank. Bo nie ma do kogo. W efekcie świeci oczami jako niesolidny dłużnik, choć w rzeczywistości wcale nim nie jest.
W opinii przedstawicieli firm zajmujących się doradztwem kredytowym kłopoty z aktualizacją danych przekazywanych do BIK nie są wcale rzadkością. – Na pewno należałoby usprawnić aktualizację danych. Obecnie zbyt często zdarzają się błędy i nieścisłości, a wyjaśnianie ich i usuwanie trwa zbyt długo. A to szkodzi przede wszystkim klientom – mówi Krzysztof Karpik ze spółki Expander.
Piotr Polański

OPINIA
Krzysztof Oppenheim, właściciel Oppenheim Enterprise
Nie ulega wątpliwości, że Biuro Informacji Kredytowej jest bardzo potrzebne i trudno sobie wyobrazić działalność banków bez jego pomocy. Jednak sposób wymiany informacji między bankami a BIK budzi wiele wątpliwości. Jeśli dane o kliencie zgromadzone w BIK się zgadzają, wszystko trwa bardzo krótko. Gorzej jest, gdy ujawnią się jakieś wątpliwości. Wówczas samo badanie historii kredytowej może przeciągnąć się nawet do kilku tygodni. Myślę, że taką sytuacją nikt się specjalnie nie przejmuje. Jest to tak naprawdę tylko problem klienta. Ale nie powinno tak być. Choćby dlatego, że prowadzi to do odczłowieczenia tak ważnej dla wszystkich kredytobiorców instytucji.


Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Autyzm lub ADHD przemilczany w rekrutacji. Dlaczego kandydaci o tym nie mówią

Osoby z autyzmem, ADHD czy inną formą neuroatypową nie mówią o tym fakcie podczas procesu rekrutacyjnego. Dlaczego? Okazuje się, że większy odsetek osób neuroatypowych częściej szuka pracy niż osób neuronormatywnych.

Niekorzystna specustawa dla wcześniejszych emerytów - pozorne wykonanie wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. Zadowolone będą osoby nieobjęte tymi przepisami

Po opublikowaniu w dniu 3 marca 2025 r. założeń projektu ustawy o ustalaniu wysokości emerytur z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych dla osób, które do 6 czerwca 2012 r. przeszły na emerytury wcześniejsze na stronach Rządowego Centrum Legislacji ukazał się długo oczekiwany projekt tej ustawy datowany na 4 czerwca 2025 r.

Firmy chcą zatrudniać księgowych, ale… nie mają kogo! Brakuje ekspertów z doświadczeniem

Mimo stabilnej sytuacji kadrowej i rosnących wynagrodzeń, aż 84% księgowych przyznaje: znalezienie doświadczonego specjalisty to dziś prawdziwe wyzwanie. Barometr nastrojów 2025 pokazuje, że firmy częściej planują rekrutację niż redukcje – ale idealny kandydat musi dziś mieć znacznie więcej niż tylko znajomość Excela.

Polacy zaciskają pasa. Najnowszy raport pokazuje, na czym oszczędzamy najczęściej

Aż 37,2% Polaków deklaruje ograniczenie wydatków na elektronikę – wynika z najnowszego raportu. W czołówce oszczędzanych kategorii znalazły się też meble, odzież i materiały budowlane. Eksperci wskazują na wysokie ceny, niską częstotliwość zakupów oraz zmieniające się priorytety konsumenckie.

REKLAMA

Wysokość opłat za krew i jej składniki w 2026 r. [PROJEKT RESORTU ZDROWIA z 3 czerwca 2025 r.]

6 czerwca 2025 r. do uzgodnień i konsultacji publicznych trafił projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie określenia wysokości opłat za krew i jej składniki w 2026 r. Resort zdrowia ma czas na określenie tych opłat do 30 czerwca 2025 r.

Nawet 185 tys. zł na samochód dla osoby z niepełnosprawnością. Rusza druga tura naboru wniosków PFRON 2025

Druga i zarazem ostatnia w tym roku tura naboru wniosków w programie "Samodzielność – Aktywność – Mobilność!" rozpocznie się 1 sierpnia 2025 r. To szansa na uzyskanie nawet 85 proc. dopłaty do zakupu samochodu przystosowanego do potrzeb osoby z niepełnosprawnością ruchową. Sprawdź limity, warunki i checklistę, która ułatwi Ci wypełnienie elektronicznego wniosku w systemie SOW.

Pozew o zachowek. Co powinien zawierać i gdzie złożyć dokumenty?

Jak napisać pozew o zachowek, by uniknąć błędów, które mogą spowolnić lub utrudnić dochodzenie należności? To ważne informacje dla osób, które zostały pominięte w testamencie lub otrzymały mniej niż im się należało.

Podwyżki pracowników samorządowych z wyrównaniem od 1 marca 2025 r. Rozporządzenie w Dzienniku Ustaw [STAWKI]

30 maja 2025 r. w Dzienniku Ustaw RP zostało opublikowane rozporządzenie podwyższające kwoty minimalnego miesięcznego poziomu wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Rozporządzenie koryguje także katalog stanowisk.

REKLAMA

Bez księgowych ani rusz. Przedsiębiorcy doceniają ich nie tylko za rachunki, ale i za wsparcie strategiczne

Aż 75% przedsiębiorców w Polsce darzy swoje księgowe i księgowych dużym zaufaniem, a 71% uważa, że ich wiedza realnie wpływa na sukces firmy – wynika z najnowszego badania. Księgowi stają się dziś nie tylko strażnikami finansów, ale i partnerami w rozwoju biznesu.

Prezydent Andrzej Duda podpisał ważną ustawę. Prosiła go o to ministra z rządu Tuska

Prezydent Andrej Duda podpisał ustawę o jawności cen mieszkań, po wcześniejszym spotkaniu z minister Katarzyną Pełczyńską–Nałęcz. Nowe regulacje nakładają na deweloperów obowiązek prowadzenia stron internetowych, na których podawane mają być ceny mieszkań od początku sprzedaży do jej zakończenia.

REKLAMA