REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaki podatek musimy zapłacić od firmy prowadzonej w domu

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jeżeli podatnik w jednym domu jednocześnie mieszka i prowadzi firmę, podatek od nieruchomości zapłaci według dwóch różnych stawek: wyższej od części zajętej na działalność gospodarczą i niższej – od części mieszkalnej.
Możliwość zaliczenia do kosztów podatkowych wydatków poniesionych w związku z wykonaniem obowiązku podatkowego w zakresie podatku od nieruchomości odnosi się jedynie do tej części nieruchomości, która jest wykorzystywana na potrzeby działalności gospodarczej. Co więcej, przedsiębiorcy, którzy zdecydowali się na prowadzenie działalności gospodarczej w mieszkaniu, powinni wiedzieć, że ta sama nieruchomość będzie podlegała zróżnicowanej stawce podatku.

Jak ustalić proporcje

Część danego lokalu, w którym prowadzona jest firma, podlega opodatkowaniu według stawki właściwej dla budynków lub ich części związanej z działalnością gospodarczą albo dla części budynków mieszkalnych zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej. Z kolei za pozostałą część nieruchomości wykorzystywaną na potrzeby mieszkaniowe trzeba opłacać podatek według stawki właściwej dla budynków mieszkalnych.
Należy pamiętać, że zróżnicowanie to jest o tyle istotne, że gdy część budynku jest wykorzystywana na prowadzenie firmy, to za tę część będziemy opłacać podatek według wyższej stawki, natomiast za część wykorzystywaną na potrzeby prywatne zapłacimy podatek według stawki niższej.
Dlatego tak ważne będzie właściwe wyliczenie powierzchni budynku, po to by prawidłowo ustalić proporcje części budynku wykorzystywanych na różne potrzeby. I tak, by określić powierzchnię do opodatkowania podatkiem od nieruchomości części zajętej na prowadzenie działalności gospodarczej, należy wyodrębnić ją z całości domu (lub mieszkania), a następnie obliczyć jej powierzchnię użytkową. Kwota zapłaconego podatku od nieruchomości od części budynku mieszkalnego zajętego na prowadzenie działalności gospodarczej będzie mogła zostać zaliczona do kosztów podatkowych. Przede wszystkim należy ustalić, jaką powierzchnię z całego mieszkania lub domu wykorzystuje się do prowadzenia działalności gospodarczej.
W tym celu najpierw należy wyodrębnić tę powierzchnię z całego mieszkania (domu), a potem obliczyć jej powierzchnię. Pamiętajmy jednak, że powierzchnię pomieszczeń lub ich części oraz część kondygnacji o wysokości w świetle od 1,40 m do 2,20 m zalicza się do powierzchni użytkowej budynku w 50 proc., a jeżeli wysokość jest mniejsza niż 1,40 m, powierzchnię tę pomija się.
PRZYKŁAD
Podatnik na podstawie własnego oświadczenia przeznaczył we własnym mieszkaniu 20 mkw. na działalność gospodarczą, co stanowi 23,4 proc. powierzchni całego mieszkania. W związku z tak wyliczoną proporcją, podatnik ujmuje w koszty działalności gospodarczej 23,4 proc. czynszu, który płaci za mieszkanie do spółdzielni mieszkaniowej. Zapisu w książce przychodów i rozchodów dokonuje zaś na podstawie dowodu wewnętrznego. Działanie podatnika jest prawidłowe, co potwierdza treść par. 14 ust. 2 pkt 7 rozporządzenia ministra finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz.U. nr 152, poz. 1475 z późn. zm.). Dowody wewnętrzne mogą doty- czyć wydatków związanych z opłatami za czynsz, energię elektryczną, telefon, wodę, gaz i centralne ogrzewanie, w części przypadającej na działalność gospodarczą. Podstawą do sporządzenia tego dowodu jest dokument obejmujący całość opłat na te cele. Do sporządzenia dowodu wewnętrznego wystarczy zatem np. książeczka opłat za mieszkanie spółdzielcze czy dowody opłat za mieszkanie (por. postanowienie naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa-Mokotów, 28 lutego 2005 r., nr 1433/NG/GF/415/III/art. 14a/ zap.22/59/05).

Przypomnijmy, że zgodnie z przepisami ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, podstawę opodatkowania dla budowli lub ich części związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej stanowi wartość ustalona na dzień 1 stycznia roku podatkowego, stanowiąca podstawę obliczania amortyzacji w tym roku, niepomniejszona o odpisy amortyzacyjne. W przypadku budowli całkowicie zamortyzowanych podstawę opodatkowania stanowi ich wartość z dnia 1 stycznia roku, w którym dokonano ostatniego odpisu amortyzacyjnego. Natomiast w sytuacji, gdy obowiązek podatkowy powstanie w ciągu roku podatkowego – wówczas podstawą opodatkowania będzie wartość stanowiąca podstawę obliczania amortyzacji na dzień powstania obowiązku podatkowego. Z kolei w przypadku, gdy od budowli lub ich części nie dokonuje się odpisów amortyzacyjnych – podstawę opodatkowania stanowi ich wartość rynkowa określona przez podatnika. Pamiętajmy, że jeśli podatnik sam nie określi wartości budowli lub poda wartość nieodpowiadającą wartości rynkowej, wówczas organ podatkowy ma prawo powołać biegłego, który ustali tę wartość. Dodatkowo będzie o­n zmuszony ponosić koszty ustalenia wartości przez biegłego po pierwsze wtedy, gdy sam nie ustali wartości budowli, a po drugie wtedy, gdy wartość ustalona przez biegłego będzie wyższa co najmniej o 33 proc. od wartości określonej przez samego podatnika.

Gdzie szukać stawek

Warto wiedzieć, że wysokość stawek podatku od nieruchomości określana jest uchwałą rady gminy. W przepisach znajdziemy górne limity tych stawek, których uchwałą rada gminy nie może zmienić. I tak, roczna stawka od budynków lub ich części związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej nie może przekroczyć 18,43 zł od 1 mkw. powierzchni użytkowej. Pamiętajmy, że przy określaniu wysokości rocznych stawek podatku rada gminy może je różnicować dla poszczególnych rodzajów przedmiotów opodatkowania, uwzględniając w szczególności lokalizację, sposób wykorzystywania, rodzaj zabudowy, stan techniczny oraz wiek budynków. Zróżnicowanie stawek opodatkowania może nastąpić również ze względu na rodzaj prowadzonej działalności.
PAMIĘTAJ
Organem podatkowym właściwym w sprawach podatków i opłat lokalnych jest wójt (burmistrz, prezydent miasta).
WAŻNE
Podatnik, który prowadzi działalność gospodarczą we własnym mieszkaniu lub domu, może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki związane z podatkiem od nieruchomości od tej części, jaka zajmowana jest na prowadzenie tej działalności.

Edyta Wereszczyńska


Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Senat: Komornik łatwiej sprzeda Twoje mieszkanie. Jak nie dasz rady z kredytem

Zasadą staje się bowiem licytacja elektroniczna nieruchomości przez komornika. Ustawa nowelizująca odpowiednio kodeksu postępowania cywilnego jest w Senacie.

Akademia Wsparcia: bezpłatne szkolenia dla samorządów o nowych standardach opieki nad dziećmi do lat 3

W ramach ogólnopolskiego programu „Akademia Wsparcia – krajowy system wspierania rozwoju opieki wczesnodziecięcej w Polsce 2024–2026” Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz partnerzy wojewódzcy zapraszają przedstawicieli gmin i powiatów na szkolenia dotyczące nadzoru i kontroli nad instytucjami opieki nad dziećmi do lat 3. Zajęcia odbywają się w całym kraju, a udział jest bezpłatny.

Pracownik nie przychodzi do pracy - co robić? Jak go zwolnić?

Jeśli pracownik nie przychodzi do pracy nie wywiązuje się ze swoich podstawowych obowiązków. Pracodawca może nałożyć na niego kary porządkowe. Jak go zwolnić? Znaczenie ma tutaj rodzaj nieobecności. Jeśli jest usprawiedliwiona, pracodawca posłuży się inną podstawą prawną, a jeśli jest nieusprawiedliwiona, może zwolnić go dyscyplinarnie.

Kancelaria, która słucha i sprzedaje - jak budować nowoczesną markę w zgodzie z wartościami?

Marketing kancelarii to nie fast food. Budowanie marki kancelarii to proces na lata. Przemyślana i wdrażana na bieżąco strategia, długoterminowe i krótkoterminowe plany, odpowiednio dobrane narzędzia - brzmi jak wyzwanie. Czy to się opłaca?

REKLAMA

Nowa ustawa o stażach zmienia zasady gry – koniec darmowych praktyk?

„Zobowiązanie organizatora stażu do wypłacania miesięcznego świadczenia pieniężnego dla stażystów, ustalanego w wysokości minimalnej równej 35% przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w poprzednim kwartale” - taki zapis znalazł się w projekcie ustawy o stażach. Co jeszcze nowego czeka stażystów i praktykantów?

Punkty 5, 6, 7 i 8 w orzeczeniu o niepełnosprawności – co oznaczają i jak je zdobyć w 2025 r.

Brak jednego zapisu w orzeczeniu o niepełnosprawności może oznaczać stratę kilku tysięcy złotych rocznie. To właśnie punkty 5, 6, 7 i 8 w części "Wskazania do ulg i uprawnień" decydują o dostępie do świadczeń, ulg podatkowych, sprzętu medycznego czy usług opiekuńczych. W 2025 roku ich znaczenie jeszcze wzrosło, ponieważ weszły w życie nowe przepisy oraz rekomendacje dla komisji orzekających. Sprawdź, co oznaczają poszczególne punkty, jak je zdobyć i jak działać, jeśli w Twoim orzeczeniu któregoś z nich brakuje.

Ostrzeżenie ZUS przed oszustami: wygląda jak oficjalna korespondencja z ZUS, ale to phishing

ZUS ostrzega ubezpieczonych przed oszustami, którzy wysyłają fałszywe wiadomości e-mail. Wygląda to jak oficjalna korespondencja z ZUS, ale to phishing. Może skutkować kradzieżą danych osobowych, haseł i przejęciem kontroli nad komputerem, także kont bankowych ofiary.

Jest decyzja! 10 listopada dniem wolnym od pracy. Jednak nie dla wszystkich

Premier zdecydował, że 10 listopada 2025 roku będzie dniem wolnym od pracy dla urzędników państwowych. Dzięki tej decyzji pracownicy służby cywilnej będą mieli czterodniowy weekend, który potrwa od soboty 8 listopada do wtorku 11 listopada, czyli Narodowego Święta Niepodległości. Oto szczegóły.

REKLAMA

Nowy urlop w Kodeksie pracy. 105 dni wolnego płatnego w 100 proc. Sprawdź, komu przysługuje!

W 2025 roku wprowadzono do Kodeksu pracy nowy rodzaj urlopu, który przeznaczony jest dla rodziców wcześniaków oraz dzieci, które po urodzeniu wymagają dłuższego pobytu w szpitalu. Maksymalny czas jego trwania wynosi 15 tygodni. Oto szczegóły.

Dokumentacja medyczna na komisję. Jakie dokumenty są potrzebne do uzyskania orzeczenia o niepełnosprawności?

Uzyskanie orzeczenia o niepełnosprawności to nie tylko formalność, ale często warunek otrzymania świadczeń, ulg podatkowych czy zniżek komunikacyjnych. Żeby komisja mogła wydać decyzję, potrzebujesz pełnej i aktualnej dokumentacji medycznej. Sprawdź, jakie dokumenty musisz przygotować, gdzie je zdobyć i dlaczego ich kompletność ma kluczowe znaczenie dla szybkiego rozpatrzenia wniosku.

REKLAMA