REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Żeby odliczyć wydatki, trzeba mieć fakturę

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Ulga internetowa daje możliwość obniżenia dochodu nawet o 760 zł. Żeby jednak skutecznie dokonać odliczenia, potrzebna jest imienna faktura VAT dokumentująca poniesiony wydatek.

Z ulgi internetowej podatnicy po raz pierwszy będą mogli skorzystać w tegorocznych zeznaniach. Nie jest to, w przeciwieństwie do większości odliczeń, ulga skomplikowana.
Nie została obwarowana też wieloma warunkami, jakie musi spełnić podatnik. Niemniej jednak nawet tak prosta na pierwszy rzut oka regulacja w zderzeniu z rzeczywistością może doprowadzić do wielu skomplikowanych sytuacji podatkowych.

Kto skorzysta z ulgi

Zgodnie z ustawą, odliczeniu od dochodu podlegają wydatki ponoszone przez podatnika z tytułu użytkowania sieci internetu w lokalu (budynku) będącym miejscem zamieszkania podatnika w wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym 760 zł.
Odliczeniu podlegają wydatki poniesione na użytkowanie internetu. Trudno więc uznać, że organy podatkowe pozwolą na dokonanie odliczenia w ramach ulgi wydatków poniesionych na opłatę instalacyjną, związaną z zakupem modemu itp.
Odliczenie przysługuje zarówno z tytułu korzystania z internetu w mieszkaniu, jak i w domu. Ustawodawca nie uzależnił możliwości skorzystania z ulgi od tytułu prawnego do lokalu, w którym użytkowana jest sieć. Podatnik ma prawo odliczać internet użytkowany w miejscu zamieszkania. Nie należy jednak tego miejsca utożsamiać z miejscem zameldowania. Wystarczy, że podatnik przebywa w danym mieszkaniu czy domu z zamiarem stałego pobytu.
Ulga internetowa została ograniczona limitem. Nie jest to jednak limit procentowy, ale kwotowy. Oznacza to, że bez względu na wydatki poniesione w danym roku podatnik może odliczyć maksymalnie 760 zł rocznie. Ważne jest jednak to, że limit jest indywidualny. Zarówno mąż, jak i żona czy inni domownicy mogą skorzystać z własnego limitu.
Ulga na internet musi być udokumentowana. Ustawa wymaga, żeby była to faktura VAT.
W związku z coraz większą popularnością internetu z pewnością wielu podatników zechce skorzystać z odliczenia. Biorąc pod uwagę ilość wyjaśnień organów podatkowych, a nawet samego resortu finansów, widać, że podatnicy nadal mają jeszcze wątpliwości związane z prawidłowym odliczaniem wydatków na internet. Wyjaśnijmy zatem niektóre z nich.
WAŻNE

Miejscem zamieszkania osoby fizycznej jest miejscowość, w której dana osoba przebywa z zamiarem stałego pobytu.

Abonament roczny

W praktyce wcale nierzadkie mogą okazać się sytuacje, kiedy podatnik jeszcze w grudniu 2004 roku poniósł wydatki na internet. Była to faktura za roczny (styczeń–grudzień 2005 roku) abonament dostępu do internetu wystawiona i opłacona jako przedpłata w grudniu 2004 roku. W takiej sytuacji pojawia się pytanie, czy podatnik może skorzystać z ulgi internetowej.
Odpowiedź jest negatywna. Ulga internetowa zaczęła obowiązywać od 1 stycznia 2005 roku. W polskim systemie prawnym, co do zasady, odliczaniu podlegają tylko wydatki poniesione w danym roku podatkowym. Stosownie zaś do art. 11 Ordynacji podatkowej, rokiem podatkowym jest rok kalendarzowy. W związku z tym mimo że wydatek dotyczył opłaty za abonament internetowy za 2005 rok, to faktycznie został poniesiony w 2004 roku i nie może zostać odliczony (por. postanowienie Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gliwicach z 24 listopada 2005 roku, nr IUSIPD3/415/ 62/2005).
Sytuacja zmieniłaby się diametralnie, gdyby podatnik wstrzymał się z wpłatą i dokonał jej w styczniu 2005 roku. Wówczas należałoby uznać, że przysługuje mu prawo do dokonania odliczenia.

Przelew bankowy

Dobrym sposobem na regulowanie należności, w tym rachunków za internet, jest stałe zlecenie w banku. Podatnicy, którzy korzystają z tej możliwości, mają jednak wątpliwości, czy dokumentem stwierdzającym poniesione koszty związane z użytkowaniem sieci internet jest wyciąg z konta bankowego, z którego podatnik dokonuje comiesięcznie przelewu.
Warunkami niezbędnym do skorzystać z odliczenia od dochodu wydatków na internet jest:
• poniesienie wydatku z tytułu użytkowania sieci internet,
• użytkowanie sieci internet w lokalu będącym miejscem zamieszkania podatnika,
• posiadanie faktury VAT wystawionej przez świadczeniodawcę w związku z korzystaniem z sieci internet.
Jeżeli podatnik spełnia te warunki, to może skorzystać z odliczenia. Faktura VAT wystawiana comiesięcznie przez świadczeniodawcę i wyciągi z konta bankowego, z którego podatnik dokonuje przelewów, spełniają wymogi dokumentacyjne, zwłaszcza że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie reguluje kwestii sposobu zapłaty za korzystanie z sieci internet. Słusznie jednak zastrzegł organ, że sam wyciąg z konta bankowego, z którego podatnik dokonuje przelewu, nie wystarczy. Podatnik przede wszystkim musi mieć fakturę VAT. Wyciąg z banku poświadczy, że wydatek został poniesiony. Forma zapłaty faktury zaś nie ma wpływu na odliczenie (postanowienie Drugiego Urzędu Skarbowego w Katowicach z 3 sierpnia 2005 r., nr PBII/415-74/67141/05).

Przelew z e-konta

Coraz więcej osób korzysta z banków internetowych. Pozwalają o­ne dokonywać operacji na koncie bez konieczności ruszania się z fotela. Z konta internetowego można wykonać też przelew. Nie jest o­n jednak dokumentowany przez bank comiesięcznym wyciągiem. Powstaje więc problem, czy dla celów złożenia rocznego zeznania podatkowego przez osobę fizyczną, która ponosi wydatki z tytułu używania sieci internet, wystarczającym dowodem poniesienia wydatku z tego tytułu jest wydruk komputerowy potwierdzający dokonanie elektronicznego przelewu tytułem opłaty za internet wraz z załączoną do niego fakturą VAT wystawioną na nazwisko podatnika.
Organy podatkowe pozytywnie ustosunkowały się do tego zagadnienia. W interpretacjach prawa podatkowego wskazują, że wysokość poniesionych przez podatnika wydatków powinna wynikać z faktury dokumentującej nabycie usługi dostępu do internetu. Fakt potwierdzenia dokonania wpłaty, jeżeli płatność dokonywana jest za pomocą przelewu internetowego, może stanowić załączony do tej faktury wydruk komputerowy. Musi jednak z niego jasno wynikać:
• kwota dokonanej wpłaty – gdyż ta kwota stanowi podstawę do wyliczenia przysługującego odliczenia,
• imię i nazwisko wpłacającego – bo odliczenie przysługuje podatnikowi, który poniósł wydatek,
• data poniesienia wydatku – gdyż odliczeniu podlegają wydatki faktycznie poniesione w danym roku podatkowym,
• to, że wpłata została dokonana tytułem użytkowania sieci internet – bo tego rodzaju wydatek uprawnia do odliczenia od dochodu (postanowienie Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie z 28 lipca 2005 r., nr P-1/415/37/2005).

Faktura zbiorcza

Nietypową sytuacją, w jakiej może znaleźć się podatnik, jest też wydatek udokumentowany zbiorczą fakturą. Załóżmy, że podatnik ponosi wydatki z tytułu użytkowania internetu wyłącznie do prywatnych potrzeb, w miejscu zamieszkania, ale jest to mieszkanie służbowe wynajmowane na podstawie umowy najmu. Problem w tym, że wydatki za korzystanie z sieci internet podatnik ponosi co prawda na podstawie faktury, ale wystawionej przez pracodawcę za korzystanie dla celów prywatnych z telefonu i łącza internetowego, który to z kolei był obciążony fakturą zbiorczą od podmiotu świadczącego usługi. Czy również w tej sytuacji podatnik może skorzystać z ulgi? Okazuje się, że tak. Organy podatkowe wyjaśniają, że warunkiem odliczenia od dochodu jest właściwe udokumentowanie ponoszonych przez podatnika wydatków z tytułu użytkowania sieci internet w budynku mieszkalnym, będącym miejscem zamieszkania, a zajmowanym na podstawie umowy najmu. Z faktury dokumentującej nabycie usługi dostępu do internetu powinna wynikać wysokość wydatków poniesionych osobiście przez podatnika na ten cel. W takiej sytuacji podatnikowi przysługuje odliczenie od podstawy obliczenia podatku dochodowego wydatków ponoszonych z tytułu użytkowania sieci internet na podstawie faktury wystawionej przez zakład pracy za korzystanie dla celów prywatnych z łącza internetowego w miejscu zamieszkania (postanowienie Urzędu Skarbowego w Nowym Sączu z 12 maja 2005 r., PD-1-415-23-05).

Gdy zginie faktura

Faktura VAT jest dokumentem niezbędnym do skorzystania z ulgi internetowej. Może się jednak zdarzyć, że faktura zginie, zostanie skradziona czy ulegnie zniszczeniu. Co wówczas zrobić? Czy oznacza to bezpowrotną utratę prawa do odliczenia? Otóż nie. Trzeba postarać się o duplikat faktury.
Zgodnie z przepisami wykonawczymi do ustawy o VAT, podatnicy są zobowiązani przechowywać oryginały i kopie faktur oraz faktur korygujących, a także duplikaty tych dokumentów do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego.
Jak widać obowiązek przechowywania dokumentów VAT nałożony na podatników znacznie ułatwi odtworzenie utraconej faktury. Ale nie jest to jedyny przepis, który stanowi podstawę do uzyskania potrzebnego dokumentu. Istnieje bezpośrednia podstawa prawna do domagania się duplikatu faktury. Otóż wtedy, gdy oryginał faktury lub faktury korygującej ulegnie zniszczeniu albo zaginie, sprzedawca na wniosek nabywcy ponownie wystawia fakturę lub fakturę korygującą, zgodnie z danymi zawartymi w kopii tej faktury lub faktury korygującej. Faktura i faktura korygująca wystawiona ponownie musi dodatkowo zawierać wyraz DUPLIKAT oraz datę jej wystawienia. Duplikat faktury i faktury korygującej wystawia się w dwóch egzemplarzach, przy czym oryginał otrzymuje nabywca, a kopię zatrzymuje sprzedawca.
Wystawienie duplikatu faktury nie jest dobrą wolą sprzedawcy, ale jego obowiązkiem. Podatnik, który chce uzyskać duplikat, musi tylko złożyć odpowiedni wniosek. Jego forma nie jest określona. Należy więc uznać, że może to być zarówno wniosek złożony ustnie, jak i pisemnie. Ta druga forma może okazać się bardziej wygodna w przypadku świadczeniodawców usług internetowych, bo pozwoli na uniknięcie stania w kolejce.

JAK DŁUGO PRZECHOWYWAĆ DOKUMENTY

Faktur i dowodów wpłat nie wysyłamy do urzędu skarbowego wraz z zeznaniem rocznym. Nie oznacza to jednak, że można je wyrzucić zaraz po wypełnieniu zeznania. Dokumenty stanowiące podstawę odliczenia należy przechowywać na wypadek kontroli. Organy podatkowe mają prawo skontrolować podatnika aż do momentu przedawnienia zobowiązania podatkowego, którego dotyczy ulga. Co do zasady zobowiązania podatkowe przedawniają się po upływie 5 lat licząc od końca roku podatkowego, w którym składane jest zeznanie i upłynął termin zapłaty podatku. W przypadku rozliczenia za 2005 rok termin złożenia zeznania i zapłaty podatku upływa 2 maja 2006 roku. Dokumenty potwierdzające prawo do ulg i odliczeń, w tym faktury za internet dotyczące 2005 roku, trzeba więc przechowywać aż do końca 2011 roku.

Aleksandra Tarka
aleksandra.tarka@infor.pl
Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jednorazowa wypłata całości emerytury, która należałaby się do końca życia, zamiast comiesięcznych wypłat świadczenia – Sejm ma nowy pomył na obniżenie kosztów ZUS

„To my Panu wypłacimy jednorazowo całość emerytury, która by się Panu należała do końca życia” – „pozwoli to na uniknięcie ogromnych opłat [red.: ponoszonych przez ZUS w związku z obsługą takiego świadczenia], wielokrotnie przewyższających kwotę tej emerytury” – padło w czasie posiedzenia sejmowej Komisji Polityki Senioralnej, która pochyliła się nad problemem tzw. emerytur groszowych. Co to oznacza dla emerytów, którzy otrzymują świadczenia na poziomie niższym od minimalnej, gwarantowanej ustawowo wysokości emerytury i czy w przypadku wprowadzenia takiej zmiany – utracą oni prawo do corocznej trzynastej i czternastej emerytury?

Koniec darmowych worków na śmieci od gminy. Zmiany w sposobie segregacji odpadów

Coraz więcej gmin w Polsce nie udostępnia już darmowych worków na śmieci dla swoich mieszkańców. Jest to związane ze zmianą sposobu segregacji odpadów. Zmiany mają na celu walkę z niewłaściwym sortowaniem śmieci.

Odrzucenie spadku i tak nie uchroni przed długami po zmarłym

Odrzucenie spadku i tak nie uchroni przed długami po zmarłym - dlaczego? Cóż, kwestie dziedziczenia po bliskich budzą wiele emocji, a nierzadko również obaw. Choć przyjęcie spadku kojarzy się z korzyścią, niewiedza i skomplikowane przepisy mogą prowadzić do poważnych problemów finansowych, zwłaszcza gdy w grę wchodzą długi zmarłego. Zawiłości prawa spadkowego potrafią zaskoczyć, o czym świadczą kontrowersyjne orzeczenia sądowe, które wymagają interwencji nawet Rzecznika Praw Obywatelskich.

Ponad 3 tysiące zł miesięcznie dla każdego. Nikt nie pyta o zarobki. Wystarczy ten dokument. Wypłaty ruszą niebawem

Dokładnie 3287 zł miesięcznie, tyle wynosi teraz świadczenie pielęgnacyjne przysługujące tym, którzy opiekują się bliskimi z niepełnosprawnością. Novum, jakie pojawiło się w przepisach, pozwala na łączenie świadczenia z pracą zarobkową. Jak uzyskać to finansowe wsparcie na nowych zasadach?

REKLAMA

Msze w kościołach bez pieniędzy. Ruszyła rewolucyjna zmiana w polskich parafiach

Czy wkrótce podczas mszy nie usłyszymy już brzęku monet wrzucanych na tacę? Coraz więcej na to wskazuje. W polskich kościołach trwa cicha, ale znacząca zmiana – rewolucja, która zaczęła się od jednego urządzenia i szybko ogarnęła całą Polskę. Mowa o… ofiaromacie czyli elektronicznym terminalu, dzięki któremu wierni mogą złożyć datki kartą, telefonem lub Blikiem.

1500 zł mandatu i 10 punktów karnych za stłuczkę? Jak tego uniknąć? Wystarczy smartfon z aplikacją mObywatel

Kolizja na drodze to stres, mandaty, punkty karne i długie czekanie na patrol. Na szczęście już niedługo w niektórych przypadkach będzie można tego wszystkiego uniknąć. Legalnie, szybko i bez papierologii. Sprawdź, co się zmieni i jak wkrótce będziesz mógł oszczędzić nawet 1500 zł.

Intensywne opady deszczu uszczuplą portfele wielu właścicieli nieruchomości o nawet 10 tys. zł. Kontrolerzy nie będą mieli litości dla Polaków

Ostatnie dni obfitują w gwałtowne zjawiska pogodowe, w tym m.in. w intensywne opady deszczu. Stąd, wiele osób zmaga się z problemem wód opadowych gromadzących się w nadmiarze na ich posesjach. Zagospodarowanie wód opadowych, leży w gestii właściciela nieruchomości. Nie każdy jest świadomy, że za odprowadzanie deszczówki niezgodnie z przepisami, grożą poważne konsekwencje – w tym grzywna w wysokości nawet 10 tys. zł.

Niekorzystna zmiana dla wszystkich emerytów i rencistów: ZUS będzie mógł zażądać zwrotu świadczeń za ostatnie 3 lata! Nowe narzędzie w rękach ZUS, pod przykrywką ułatwienia dla seniorów

Osoba, która wykonuje pracę zarobkową w czasie pobierania emerytury (jeżeli nie osiągnęła jeszcze powszechnego wieku emerytalnego, chyba, że – kontynuuje zatrudnienie u dotychczasowego pracodawcy) lub renty musi mieć świadomość, iż przekroczenie przez nią tzw. limitów dorabiania (do emerytury lub odpowiednio – renty), może skutkować zmniejszeniem przysługującego jej świadczenia, a w określonych okolicznościach – nawet całkowitym zawieszeniem jego wypłacania. Z limitami tymi – związany jest obowiązek corocznego powiadamiania ZUS o wysokości osiąganych przychodów, który ciąży na emerytach i rencistach. W związku z projektem deregulacyjnym rządu – w odniesieniu do większości emerytów i rencistów ma on zostać zniesiony. Okazuje się jednak, że pośredni skutek takiej zmiany, może być dla świadczeniobiorców bardzo niekorzystny.

REKLAMA

To pewne: będzie wyższa kwota wolna w PIT i niższy podatek od dochodów. Ceną podatek katastralny czyli nie od metra kwadratowego ale wartości mieszkania i domu?

Podatek katastralny zamiast podatku od nieruchomości? Rząd niezmiennie kwestionuje możliwość wprowadzenia takiej zmiany w podatkach. Jednocześnie jednak sondowane są nieoficjalnie różnie opcje podatku od wartości mieszkania i domu w miejsce obecnie obowiązującego podatku naliczanego dla obywateli nie od wartości nieruchomości, ale od jej metrażu.

Ponad 1700 złotych bez względu na staż pracy. Ta podwyżka już weszła w życie

Bon na zasiedlenie bez limitu wieku, rejestracja na podstawie miejsca zamieszkania, a nie adresu zameldowania, takie zmiany przyniosły bezrobotnym nowe przepisy, jakie z początkiem czerwca zaczęły obowiązywać w urzędach pracy. To nie wszystko. Rewolucja dotyczy także wypłaty zasiłku.

REKLAMA