REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wypełnić zgłoszenie rejestracyjne VAT

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Wszystkie podmioty, w tym firmy mogące być potencjalnymi podatnikami VAT, mają obowiązek złożenia naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenia rejestracyjnego. Dokonuje się tego na specjalnym formularzu VAT-R.
Rejestracja dla potrzeb VAT nie jest, niestety, tym samym co uzyskanie numeru identyfikacji podatkowej (NIP). Podatnikom – coraz rzadziej wprawdzie – ale nadal zdarza się mylić te dwa obowiązki. Tymczasem dla skutecznego zarejestrowania się dla potrzeb VAT konieczna jest dodatkowa wizyta w urzędzie skarbowym i wypełnienie odpowiedniego formularza. Przeoczenie skutkujące brakiem rejestracji wywołuje, niestety, negatywne następstwa dla podatnika. Dokonanie skutecznego zgłoszenia ma bowiem – o czym podatnicy zdają się często zapominać – wpływ na możliwość dokonywania obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług.

Kto wypełnia zgłoszenie

Podatnik powinien dokonać zgłoszenia rejestracyjnego przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu VAT. Od zasady tej przewidziane zostały jednak pewne wyjątki. Krąg ściśle określonych podmiotów nie ma takiego obowiązku. Dotyczy to podatników nieposiadających na terytorium kraju siedziby lub stałego miejsca zamieszkania albo stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, jeśli wykonują na terytorium kraju określone czynności, m.in. usługi ratownictwa morskiego czy usługi transportowe i pomocnicze związane bezpośrednio z importem towarów (w przypadku gdy wartość tych usług została włączona do podstawy opodatkowania w imporcie towarów).
Jest też grupa podmiotów, które takie zgłoszenie mogą, choć nie muszą, złożyć. Znaleźli się w tej grupie podatnicy korzystający ze zwolnienia podmiotowego od VAT przewidzianego dla drobnych przedsiębiorców, czyli tacy podatnicy, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty stanowiącej równowartość 10 000 euro (czyli w 2005 roku – 43 800 zł a w 2006 roku – 39 200 zł). Zgłoszenia rejestracyjnego nie muszą też składać (ale mogą) podatnicy VAT wykonujący wyłącznie czynności zwolnione od VAT.
To, że niektórzy podatnicy muszą, a inni mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne, ma swoje konsekwencje. W pierwszym przypadku naczelnik urzędu skarbowego potwierdza ich zarejestrowanie jako podatników VAT czynnych, w drugim – jako podatników VAT zwolnionych.

Kiedy VAT-R niepotrzebny

Oczywiście samo złożenie zgłoszenia rejestracyjnego może okazać się w pewnych sytuacjach niewystarczające. Stanie się tak wtedy, gdy podatnik zdecyduje się zrezygnować z przysługującego mu zwolnienia albo jeśli u podatnika wartość sprzedaży przekroczy równowartość 10 000 euro. Wtedy podatnik – jeśli wcześniej nie złożył zgłoszenia rejestracyjnego – musi dopełnić tego obowiązku, a jeśli wcześniej został zarejestrowany jako podatnik VAT zwolniony, teraz powinien złożyć zgłoszenie aktualizacyjne. Zgłoszenie, odpowiednio rejestracyjne lub aktualizacyjne, powinno zostać złożone w odpowiednim czasie, a więc wtedy, gdy podatnik:
• rozpocznie dokonywanie sprzedaży opodatkowanej (zgłoszenie lub aktualizacja potrzebna jest przed dniem dokonania pierwszej sprzedaży towaru lub usług innych niż zwolnione z VAT),
• utraci zwolnienie od podatku (zgłoszenie lub aktualizacja przed dniem przekroczenia kwoty uprawniającej do korzystania ze zwolnienia),
• zrezygnuje ze zwolnienia (zgłoszenie lub aktualizacja przed miesiącem, w którym podatnik rezygnuje ze zwolnienia).
Do aktualizacji danych zawartych w zgłoszeniu zobowiązani są też pozostali podatnicy, czyli ci, którzy składali zgłoszenie rejestracyjne obowiązkowo (a nie dobrowolnie). Aktualizacji dokonuje się poprzez zgłoszenie zmiany danych naczelnikowi urzędu skarbowego w ciągu 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana. Aktualizacja może dotyczyć m.in. zmiany adresu siedziby firmy lub jej nazwy. Co istotne – aktualizacji dokonuje się również na formularzu VAT-R, czyli tym samym, na którym składane było zgłoszenie rejestracyjne. Różnica polega na tym, że w przypadku aktualizacji na formularzu trzeba zaznaczyć, że składany jest o­n w celu zaktualizowania danych.

Gdzie złożyć VAT-R

Zgłoszenie rejestracyjne VAT-R składamy do naczelnika właściwego urzędu skarbowego. W przypadku podatników wykonujących działalność gospodarczą określoną w ustawie o VAT (m.in. producentów, handlowców, usługodawców) właściwy będzie naczelnik urzędu skarbowego ze względu na miejsce wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Jeżeli czynności te wykonywane są na terenie objętym zakresem działalności dwóch lub więcej urzędów skarbowych, to osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej zgłoszenie to składają do naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na adres siedziby, a osoby fizyczne – ze względu na miejsce zamieszkania. Podmioty nieprowadzące działalności gospodarczej składają zgłoszenie rejestracyjne do naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę. Jeśli zaś podatnik nie posiada stałego miejsca zamieszkania lub siedziby na terytorium kraju, składa zgłoszenie rejestracyjne do naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście.

Co wpisać w formularzu

Zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie VAT dokonuje się na formularzu VAT-R. W formularzu wpisujemy najpierw nasz numer identyfikacji podatkowej. Potem zaznaczamy właściwy kwadrat informujący, czy jest to zgłoszenie rejestracyjne, czy może aktualizacyjne (przy zmianie danych). Kolejne rubryki to konieczność wpisania danych podatnika (nazwiska lub nazwy – w zależności od tego, czy podatnik jest osobą fizyczną czy prawną), adresu siedziby lub zamieszkania.
Najobszerniejsza jest kolejna część formularza. W tej części podatnik wskazuje okoliczności określające obowiązek podatkowy. Podatnik informuje m.in., czy rezygnuje ze zwolnienia od podatku ze wskazaniem daty, od której traci prawo do zwolnienia. Podatnik zamieszcza też informacje dotyczące składania deklaracji poprzez wskazanie rodzaju deklaracji, jaką będzie składał oraz kwartału (miesiąca lub roku), za który podatnik złoży pierwszą deklarację. Podatnik informuje też, czy do zgłoszenia został dołączony załącznik VAT-R/UE. Na zakończenie podatnik umieszcza tradycyjnie już podpis.

Jak uzyskać potwierdzenie

O tym, czy potrzebne jest nam potwierdzenie zarejestrowania, decydujemy sami. Ważne jest jednak to, że w ogóle takiego potwierdzenia możemy żądać. Naczelnik urzędu skarbowego – na wniosek zainteresowanego – obowiązany jest do potwierdzenia, czy podatnik jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny lub zwolniony. Zainteresowanym może być nie tylko sam podatnik, ale także osoba trzecia mająca interes prawny w złożeniu wniosku. Będzie to najczęściej kontrahent podatnika. Zaświadczenie takie powinno być wydane bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 7 dni. W zaświadczeniu potwierdzany jest stan istniejący w dniu jego wydania. Potwierdzenie zarejestrowania podmiotu jako podatnika VAT dokonywane jest na formularzu VAT-5. Na formularzu tym naczelnik urzędu skarbowego potwierdza zarejestrowanie podatnika o konkretnej nazwie i o wskazanym numerze identyfikacji podatkowej jako podatnika VAT czynnego lub zwolnionego.

4 KROKI
Jak dokonać rejestracji
1 Wybierz się do urzędu skarbowego lub wydrukuj z internetu (www.mf.gov.pl) formularz VAT-R.
2 Wypełnij formularz.
3 Złóż w ściśle określonym terminie zgłoszenie rejestracyjne naczelnikowi właściwego dla siebie urzędu skarbowego.
4 W razie zmiany danych zawartych w zgłoszeniu pamiętaj o ich aktualizacji w ciągu 7 dni od daty, w której nastąpiła zmiana.

Gdzie szukać informacji

W celu uzyskania potwierdzenia numeru identyfikacyjnego kontrahenta z innego państwa UE, albo żeby uzyskać informację o transakcjach wewnątrzwspólnotowych należy skierować zapytanie do Departamentu Wymiany Informacji o VAT w Ministerstwie Finansów w Koninie (ul. Poznańska 46, 62-510 Konin; fax 063-242-33-55; mail numery.vat@mofnet.gov.pl).

Anna Wojda
Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dają zarobić nawet 35 tysięcy złotych na miesiąc i ….szukają ludzi do pracy

W jakiej branży można liczyć teraz na znalezienie zatrudnienia i dobrą pensję? Chodzi o specjalistów od marketingu i PR, jednak popyt dyktują określone kompetencje. Firmy poszukują specjalistów, którzy potrafią łączyć kreatywność z umiejętnością wykorzystania najnowszych technologii oraz danych do opracowywania skutecznych strategii marketingowych.

Matka, praca, emerytura: Co Polki mogą zrobić, by nie zostać z niczym na starość?

Ponad połowa Polek miała przerwę w pracy związaną z macierzyństwem, a co trzecia nie wraca do tego samego miejsca zatrudnienia. Efekt? Niższe zarobki, niższe składki i emerytura, która często nie przekracza 2200 zł. Z okazji Dnia Matki sprawdzamy, jak kobiety mogą zadbać o swoją finansową przyszłość.

Work-life balance wciąż wyzwaniem polskich mam

Im starsze dziecko, tym większe zaangażowanie kobiet w nieodpłatną pracę opiekuńczą. Chociaż rośnie udział ojców, to nadal jest on niewielki, zwłaszcza w opiece nad starszymi dziećmi. Takie wnioski płyną z raportu przygotowanego przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych i Fundację Share the Care.

Starzy i młodzi mundurowi. Po przejściu na emeryturę moja była o 50 zł wyższa od kolegi, a dzisiaj on ma wyższą o 1500 złotych [Przykład]

Infor.pl udostępnia czytelnikom miejsce do publikacji. Popularnym tematem są emerytury. Czytelnicy opisują nam najczęściej swoje negatywne "przygody" co do obniżenia emerytury o kwoty wypłaconych emerytur wcześniejszych (wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 4 czerwca 2024 r.) oraz zaniżanie emerytur przez podwójny system emerytur mundurowych. I właśnie o emeryturach mundurowych jest opublikowany w artykule list.

REKLAMA

Koniec z niedzielami z zakazem handlu – po zmianie zrobisz zakupy w co najmniej dwie niedziele w miesiącu?

Na III czytanie sejmowej Komisji Gospodarki i Rozwoju oczekuje projekt ustawy o zmianie ustawy o ograniczeniu handlu w niedziele i święta oraz w niektóre inne dni oraz ustawy - Kodeks pracy (druk sejmowy nr 384), który ma na celu zmianę regulacji dotyczących zasad prowadzenia handlu i czynności związanych z handlem w niedzielę, poprzez wprowadzenie co najmniej dwóch niedziel handlowych w każdym miesiącu roku kalendarzowego.

Blisko 1000 złotych dodatku do pensji w czerwcu. Pracodawca musi te pieniądze wypłacić

Specjalny dodatek do pensji otrzymują ci, którzy pracują w nocy. Kwota nie jest stała. Jej wysokość zależy między innymi od liczby godzin pracy w danym miesiącu. Czerwcowy bilans daje ich sto sześćdziesiąt. Ile dokładnie wyniesie maksymalny dodatek za nocną pracę w tym miesiącu?

Jak zabezpieczyć alimenty na dziecko?

Zabezpieczenie alimentów jest ważnym i pomocnym rozwiązaniem na czas trwania postępowania. Pozwala na uzyskanie świadczeń na dziecko jeszcze przed wydaniem przez sąd wyroku. Biorąc pod uwagę fakt, iż proces o alimenty może być rozciągnięty w czasie, takie rozwiązanie może realnie pomóc w zabezpieczeniu interesów dziecka.

Darmowa pomoc prawna dla pracowników - już jest w wielu miejscach pracy

Pracownicy coraz częściej liczą na atrakcyjne dodatki, premie, nagrody oraz pomoc finansową w przypadku trudnych sytuacji życiowych. Oczywiście wynagrodzenie jest bardzo istotne, ale istotne też są benefity. W zakres benefitów istnieje np. wsparcie na pokrycie kosztów badań, zasiłki związane z narodzinami dziecka, a nawet świadczenia dedykowane osobom po przejściu na emeryturę. Ta rosnąca oferta to odpowiedź na zmieniające się potrzeby współczesnego rynku pracy, który stawia na kompleksowe wspieranie pracowników zarówno w sferze zawodowej, jak i prywatnej. Ale uwaga - wśród benefitów pracowniczych pojawiły się też darmowe usługi prawne dla pracowników.

REKLAMA

Gorąca debata prezydencka: migranci, miliardy i mylące liczby

Emocje, riposty i... dezinformacja. W telewizyjnej debacie kandydaci mierzyli się w sześciu blokach tematycznych, ale częściej niż faktami – operowali mitami. Karol Nawrocki mówił o „10 tysiącach migrantów wypychanych z Niemiec”, co nie ma potwierdzenia w danych. Rafał Trzaskowski przypisał sobie unijne miliardy, których formalnie nie pozyskał. Sprawdzamy, co naprawdę wydarzyło się na granicy, w szpitalach i na sali debat.

Zasiłek dla opiekunów zamiast świadczenia pielęgnacyjnego. Luka w prawie z wymogiem 365 dni w okresie 18 miesięcy

Zasiłek dla opiekunów osób niepełnosprawnych - są kłopoty w jego otrzymaniu. Wystarczy pół roku czekania na przyznanie punktów przez WZON i już nie ma prawa do zasiłku dla bezrobotnych (bo o ten zasiłek chodzi). Chyba, że zrezygnuje się ze świadczenia wspierającego za okres rozpatrywania wniosku przez WZON (wtedy zamiast wspierającego dla osoby niepełnosprawnej otrzyma opiekun świadczenie pielęgnacyjne). Zasiłek miał pomóc opiekunom tracącym świadczenie pielęgnacyjne w powrocie na rynek pracy (często po dekadzie opiekowania się osoba niepełnosprawną ze znacznym stopniem niepełnosprawności). Uzasadnieniem dla zasiłku jest zrównanie pracy zarobkowej na etacie z opieką nad osobą niepełnosprawną pod warunkiem, że opiekun otrzymał świadczenie pielęgnacyjne przez rok za ostatnie 1,5 roku. Ponieważ mamy przewlekłość przy świadczeniu wspierającym i zwroty świadczenia pielęgnacyjnego za okresy dłuższe niż pół roku, to nie można tego warunku spełnić. Jest on niewykonalny.

REKLAMA