REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koniec biletów za złotówkę

REKLAMA

Przewoźnicy będą podawać cenę biletu ze wszystkimi opłatami. Ochrona lotniska będzie mogła kontrolować bagaże pasażerów. Krajowi piloci otrzymają licencje narodowe.


Ministerstwo Transportu przygotowało projekt nowelizacji prawa lotniczego, który nakłada na przewoźników i biura podróży obowiązek podawania pełnej ceny biletów oraz stwarza prawne podstawy dla kontroli pasażerów przez ochronę lotniska.

Opłaty w cenie

Linie lotnicze i biura podróży będą musiały podawać taryfy za przelot w pełnej wysokości. Cena obejmie opłaty lotniskowe, dopłaty i podatki.
- Obecnie wysokość opłaty, jaką podaje przewoźnik, znacznie różni się od faktycznie pobieranej. Szczególnie widać to na przykładzie tzw. tanich linii - mówi Eugeniusz Wróbel, wiceminister transportu.
Skończą się reklamy o lotach za symboliczną złotówkę. Linie podają teraz taką cenę, informując jedynie, że nie zawiera ona tzw. opłat lotniskowych i podatków, które znacznie podnoszą cenę biletu.
- To pozytywna zmiana dla klientów i dla nas. My przez pewien czas podawaliśmy ceny brutto, ale konkurencja wymogła inną praktykę. Z drugiej jednak strony podatki i opłaty to nie są ceny przewoźników, tylko państwa i lotnisk - tłumaczy Marek Babuśka, prezes Krakowskiej Izby Turystyki.

Pasażerowie do kontroli

Uregulowane zostaną kwestie związane z bezpieczeństwem w lotnictwie cywilnym. Za kontrole osób, ładunków, przesyłek w ruchu międzynarodowym oraz krajowym będzie odpowiadać straż graniczna. Obowiązek kontroli bezpieczeństwa będzie mieć także zarządzający lotniskiem w obszarze przejść ze strefy ogólnodostępnej do zastrzeżonej lotniska.
- Obecnie służba ochrony lotniska nie ma pełnych uprawnień do przeglądania zawartości bagażu, ładunku oraz poczty, wierzchniego okrycia - mówi minister Wróbel.
- Jednak w rzeczywistości po zamachach na World Trade Center straż ochrony lotniska dokonuje niektórych z tych czynności jeszcze przed kontrolą paszportową - mówi Artur Burak, rzecznik prasowy portu lotniczego na Okęciu.
Ochrona będzie mieć prawo do tzw. kontroli manualnej. Obejmie ona czynności w celu wykrycia w odzieży lub przedmiotach osobistych rzeczy, których przewóz jest zabroniony. Kontrolę osobistą, która obejmuje m.in. bezpośrednie przeszukanie, nadal będą wykonywać wyłącznie funkcjonariusze służb państwowych.

Więcej lotnisk i pilotów

Projekt wprowadza także licencję narodową pilota samolotu turystycznego oraz szybowcowego, którą będzie wydawał prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Licencja będzie ważna tylko w naszym kraju. Wymagania dla takiego typu licencji będą niższe niż międzynarodowe (ICAO). Obniżony zostanie próg wieku - 16 lat dla pilota turystycznego oraz 15 lat dla pilota szybowców. Aby wykonać lot do innego państwa, taki pilot będzie musiał uzyskać zezwolenie od władz lotniczych tego państwa.
- Ta bariera nie ma jednak znaczenia. Najważniejsze jest obniżenie wieku, gdyż my postulujemy szkolenie pilotów już w klasach licealnych o profilu lotniczym - mówi Krzysztof Mikołajczyk z Biura Zarządu Aeroklubu Polskiego.
Licencja krajowa będzie udogodnieniem dla tych, którzy chcą uprawiać sporty lotnicze na poziomie rekreacyjnym i na terenie naszego kraju. Nowelizacja znosi także ograniczenia przy zakładaniu lotnisk użytku niepublicznego przez podmioty pochodzące z państw Unii Europejskiej.
- Chcemy, żeby zagraniczne podmioty mogły zakładać takie lotniska w Polsce. Polski rynek jest jednym z najbardziej dynamicznych na świecie i potrzebuje wsparcia - mówi Katarzyna Krasnodębska z Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
- Popieramy rozwój działalności komercyjnej na prywatnych lotniskach niepublicznych. Wpłynie on pozytywnie na poziom lotnictwa ogólnego - potwierdza Krzysztof Mikołajczyk.

Nowe obowiązki przewoźników

Zarządzający lotniskiem będzie musiał przekazać przewoźnikom do zaopiniowania projekt opłat lotniskowych najpóźniej do 1 sierpnia w roku, który poprzedza ich wprowadzenie.
- Jeśli zarządzający nie ustali kwestii opłat z przewoźnikami, wówczas jego opłaty będą mogły obowiązywać najwyżej rok. W razie zawarcia porozumienia z przewoźnikami - nawet do trzech lat - mówi minister Wróbel.
Zarządzający lotniskiem będzie obowiązany przedstawić prezesowi urzędu przed każdym sezonem analizę przepustowości dla danego lotniska oraz posiadać plan generalny lotniska na okres co najmniej 20 lat. Analiza przepustowości stanie się obiektywnym kryterium decyzji prezesa urzędu, czy dany port lotniczy powinien być portem pierwszej kategorii i czy należy w nim wprowadzić organizacje rozkładów lotów.
Klienci portów lotniczych domagają się jednak większych inwestycji w nowoczesne technologie do zarządzania ruchem lotniczym.
- Zmiany infrastrukturalne zwiększające przepustowość portów lotniczych następują zbyt wolno jak na potrzeby przewoźników - mówi Eryk Kłopotowski ze SkyEurope.
- Zarówno przewoźnicy, jak i porty lotnicze powinny wprowadzać nowe narzędzia, inwestować w sprzęt, dbać o zapewnienie jak najlepszych warunków pasażerom - mówi Emilia Osewska-Mądry, dyrektor British Airways w Polsce.
- Dobrze jednak, że projekt umożliwi wsparcie ze środków publicznych lotnisk aeroklubów, które będą świadczyć usługi publiczne - podsumowuje Krzysztof Mikołajczyk.
Projekt nowelizacji jest w trakcie uzgodnień międzyresortowych.
15 mln osób odprawiły krajowe porty lotnicze w 2006 roku
18 mln pasażerów mają odprawić w 2007 roku
63 mln pasażerów mogą obsłużyć polskie lotniska w 2030 roku (szacunki ULC)

REKLAMA




Piotr Trocha



Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Rodzice dzieci z chorobami rzadkimi czekali na to latami. Prezydent właśnie podjął decyzję

Przełomowe zmiany w Funduszu Medycznym zatwierdził Prezydent RP. Nowelizacja ustawy otwiera drogę do finansowania leczenia chorób rzadkich u dzieci oraz tworzy nowe subfundusze. Miliardy złotych na ochronę zdrowia w najbliższych latach zapewnić ma budżet państwa. Co dokładnie się zmieni?

Likwidacja abonamentu RTV nie wcześniej niż w 2027 r. - jest pierwszy prawny konkret. A co w zamian? Kto będzie płacił na publiczną telewizję i radiofonię?

O likwidacji abonamentu RTV mówiło się wiele od dłuższego czasu. Mamy wreszcie pierwszy prawny konkret w tej sprawie, a jest nim projekt nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw, którego obszerne założenia zostały opublikowane 5 grudnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. W tych założeniach wprost planowane jest uchylenie ustawy o opłatach abonamentowych, a co za tym idzie likwidację obowiązku płacenia tzw. abonamentu RTV. Za opracowanie gotowego projektu jest odpowiedzialna Marta Cienkowska Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projekt – zgodnie z założeniami MKiDN- ma być przyjęty przez Radę Ministrów i skierowany do Sejmu w II albo III kwartale 2026 r. A zatem – jeżeli wszystko pójdzie po myśli projektodawców – likwidacja abonamentu RTV będzie możliwa najwcześniej od 2027 roku.

"Kazali mi się rozebrać do bielizny". Tak wygląda komisja ZUS. Co zrobić, gdy badanie zamienia się w upokorzenie?

Kazali jej stanąć na środku pokoju, w samej bieliźnie. Przed trzema lekarzami, bez parawanu, bez wyjaśnienia, bez cienia empatii. "Czułam się, jakbym była przesłuchiwana, a nie badana" – mówi nauczycielka po mastektomii. Jej historia wywołała lawinę podobnych relacji i ujawniła to, o czym pacjenci mówią od lat: że komisje ZUS potrafią przekroczyć granice godności. Co możesz zrobić, jeśli spotka cię to samo? Jak złożyć skargę, jak bronić swoich praw i jak wygrać w sądzie z instytucją, która twierdzi, że "wszystko odbyło się zgodnie z procedurą"?

Co daje znaczny stopień niepełnosprawności? Ulgi, zasiłki, dofinansowania [Pełna lista 2026] Kwoty, warunki i ograniczenia

Znaczny stopień niepełnosprawności otwiera w 2026 roku dostęp do najszerszego pakietu świadczeń i ulg w polskim systemie wsparcia. Osoby z tym orzeczeniem mogą korzystać ze stałych wypłat sięgających kilku tysięcy złotych miesięcznie, wysokich dopłat PFRON, ulg podatkowych, preferencji transportowych oraz szczególnych praw w miejscu pracy. To realne ułatwienia, które obejmują zarówno finanse, jak i codzienne funkcjonowanie, od rehabilitacji i mobilności, po dostęp do usług publicznych. Poniżej przedstawiamy pełne, aktualne zestawienie uprawnień na nadchodzący 2026 rok.

REKLAMA

Pracodawca wtedy musi zapłacić, choć pracownik nie pracuje, a nie jest to urlop - te dni wolne a płatne należą się

Pracujesz na etacie i myślisz, że znasz wszystkie swoje prawa? Okazuje się, że polskie prawo pracy przewiduje specjalne dni wolne z zachowaniem pełnego wynagrodzenia, o których wielu pracowników nawet nie słyszało. Nie chodzi wcale o urlop wypoczynkowy ani zwolnienie lekarskie - to zbyt proste. Sprawdź, w jakich sytuacjach możesz legalnie nie przyjść do pracy, a pracodawca i tak musi Ci zapłacić.

Kontrowersyjna reforma PIP: czy jej potrzebujemy? Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt. Oto najważniejsze zmiany

Kontrowersyjna reforma PIP to m.in. nowe uprawnienie inspektorów pracy do przekształcania umów cywilnoprawnych jak umowa o dzieło czy zlecenie w umowy o prace. Czy potrzebujemy tak dużych zmian? Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt. Oto najważniejsze punkty projektu ustawy o zmianie ustawy o PIP.

Co daje lekki stopień niepełnosprawności? Ulgi, zasiłki, dofinansowania [Pełna lista 2026] Kwoty, warunki i ograniczenia

Wokół lekkiego stopnia niepełnosprawności narosło mnóstwo mitów. Jedni są pewni, że „nic nie daje”, inni oczekują szeregu świadczeń, których w rzeczywistości nie dostaną. Tymczasem w 2026 roku osoby z lekkim stopniem mogą otrzymać więcej niż w latach poprzednich, dzięki cyfrowym wnioskom, zmianom w orzecznictwie, nowym programom PFRON oraz szerszemu stosowaniu ulgi rehabilitacyjnej. Ten artykuł pokazuje realne, konkretne i aktualne uprawnienia na 2026 rok. Jasno oddziela to, co przysługuje, od tego, czego nie dostaniesz z lekkim stopniem, aby nikt nie wprowadził Cię w błąd.

Alarmujące dane GUS: albo bezpiecznie, albo szybko. Dramatycznie rośnie liczba poważnych wypadków przy pracy

Alarmujące dane GUS z 2024 r. i pierwszego półrocza 2025 r.: dramatycznie rośnie liczba poważnych wypadków przy pracy. Trzeba wybrać: albo bezpiecznie, albo szybko. Jak zahamować niebezpieczny kierunek?

REKLAMA

Emerytury czerwcowe 2026 - kiedy przeliczenie przez ZUS?

Emerytury czerwcowe - nowe przepisy wchodzą w życie w styczniu 2026 r. Komu ZUS przeliczy emeryturę? Kiedy nastąpi przeliczenie? Czy trzeba składać wnioski do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych?

PPK: nie każdy o tym wie, że uczestnik PPK może przenosić środki między swoimi rachunkami PPK

Podmiot zatrudniający dokonuje wpłat do PPK na rachunek uczestnika utworzony w związku z zatrudnieniem w tym podmiocie. Uczestnik PPK, który ma kilka rachunków PPK, może jednak w każdym czasie złożyć wniosek o wypłatę transferową środków między tymi rachunkami. Oznacza to, że osoba mająca kilka rachunków PPK ma możliwość przenoszenia środków pomiędzy tymi rachunkami.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA