REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koniec biletów za złotówkę

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Przewoźnicy będą podawać cenę biletu ze wszystkimi opłatami. Ochrona lotniska będzie mogła kontrolować bagaże pasażerów. Krajowi piloci otrzymają licencje narodowe.


Ministerstwo Transportu przygotowało projekt nowelizacji prawa lotniczego, który nakłada na przewoźników i biura podróży obowiązek podawania pełnej ceny biletów oraz stwarza prawne podstawy dla kontroli pasażerów przez ochronę lotniska.

Opłaty w cenie

Linie lotnicze i biura podróży będą musiały podawać taryfy za przelot w pełnej wysokości. Cena obejmie opłaty lotniskowe, dopłaty i podatki.
- Obecnie wysokość opłaty, jaką podaje przewoźnik, znacznie różni się od faktycznie pobieranej. Szczególnie widać to na przykładzie tzw. tanich linii - mówi Eugeniusz Wróbel, wiceminister transportu.
Skończą się reklamy o lotach za symboliczną złotówkę. Linie podają teraz taką cenę, informując jedynie, że nie zawiera ona tzw. opłat lotniskowych i podatków, które znacznie podnoszą cenę biletu.
- To pozytywna zmiana dla klientów i dla nas. My przez pewien czas podawaliśmy ceny brutto, ale konkurencja wymogła inną praktykę. Z drugiej jednak strony podatki i opłaty to nie są ceny przewoźników, tylko państwa i lotnisk - tłumaczy Marek Babuśka, prezes Krakowskiej Izby Turystyki.

Pasażerowie do kontroli

Uregulowane zostaną kwestie związane z bezpieczeństwem w lotnictwie cywilnym. Za kontrole osób, ładunków, przesyłek w ruchu międzynarodowym oraz krajowym będzie odpowiadać straż graniczna. Obowiązek kontroli bezpieczeństwa będzie mieć także zarządzający lotniskiem w obszarze przejść ze strefy ogólnodostępnej do zastrzeżonej lotniska.
- Obecnie służba ochrony lotniska nie ma pełnych uprawnień do przeglądania zawartości bagażu, ładunku oraz poczty, wierzchniego okrycia - mówi minister Wróbel.
- Jednak w rzeczywistości po zamachach na World Trade Center straż ochrony lotniska dokonuje niektórych z tych czynności jeszcze przed kontrolą paszportową - mówi Artur Burak, rzecznik prasowy portu lotniczego na Okęciu.
Ochrona będzie mieć prawo do tzw. kontroli manualnej. Obejmie ona czynności w celu wykrycia w odzieży lub przedmiotach osobistych rzeczy, których przewóz jest zabroniony. Kontrolę osobistą, która obejmuje m.in. bezpośrednie przeszukanie, nadal będą wykonywać wyłącznie funkcjonariusze służb państwowych.

Więcej lotnisk i pilotów

Projekt wprowadza także licencję narodową pilota samolotu turystycznego oraz szybowcowego, którą będzie wydawał prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Licencja będzie ważna tylko w naszym kraju. Wymagania dla takiego typu licencji będą niższe niż międzynarodowe (ICAO). Obniżony zostanie próg wieku - 16 lat dla pilota turystycznego oraz 15 lat dla pilota szybowców. Aby wykonać lot do innego państwa, taki pilot będzie musiał uzyskać zezwolenie od władz lotniczych tego państwa.
- Ta bariera nie ma jednak znaczenia. Najważniejsze jest obniżenie wieku, gdyż my postulujemy szkolenie pilotów już w klasach licealnych o profilu lotniczym - mówi Krzysztof Mikołajczyk z Biura Zarządu Aeroklubu Polskiego.
Licencja krajowa będzie udogodnieniem dla tych, którzy chcą uprawiać sporty lotnicze na poziomie rekreacyjnym i na terenie naszego kraju. Nowelizacja znosi także ograniczenia przy zakładaniu lotnisk użytku niepublicznego przez podmioty pochodzące z państw Unii Europejskiej.
- Chcemy, żeby zagraniczne podmioty mogły zakładać takie lotniska w Polsce. Polski rynek jest jednym z najbardziej dynamicznych na świecie i potrzebuje wsparcia - mówi Katarzyna Krasnodębska z Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
- Popieramy rozwój działalności komercyjnej na prywatnych lotniskach niepublicznych. Wpłynie on pozytywnie na poziom lotnictwa ogólnego - potwierdza Krzysztof Mikołajczyk.

Nowe obowiązki przewoźników

Zarządzający lotniskiem będzie musiał przekazać przewoźnikom do zaopiniowania projekt opłat lotniskowych najpóźniej do 1 sierpnia w roku, który poprzedza ich wprowadzenie.
- Jeśli zarządzający nie ustali kwestii opłat z przewoźnikami, wówczas jego opłaty będą mogły obowiązywać najwyżej rok. W razie zawarcia porozumienia z przewoźnikami - nawet do trzech lat - mówi minister Wróbel.
Zarządzający lotniskiem będzie obowiązany przedstawić prezesowi urzędu przed każdym sezonem analizę przepustowości dla danego lotniska oraz posiadać plan generalny lotniska na okres co najmniej 20 lat. Analiza przepustowości stanie się obiektywnym kryterium decyzji prezesa urzędu, czy dany port lotniczy powinien być portem pierwszej kategorii i czy należy w nim wprowadzić organizacje rozkładów lotów.
Klienci portów lotniczych domagają się jednak większych inwestycji w nowoczesne technologie do zarządzania ruchem lotniczym.
- Zmiany infrastrukturalne zwiększające przepustowość portów lotniczych następują zbyt wolno jak na potrzeby przewoźników - mówi Eryk Kłopotowski ze SkyEurope.
- Zarówno przewoźnicy, jak i porty lotnicze powinny wprowadzać nowe narzędzia, inwestować w sprzęt, dbać o zapewnienie jak najlepszych warunków pasażerom - mówi Emilia Osewska-Mądry, dyrektor British Airways w Polsce.
- Dobrze jednak, że projekt umożliwi wsparcie ze środków publicznych lotnisk aeroklubów, które będą świadczyć usługi publiczne - podsumowuje Krzysztof Mikołajczyk.
Projekt nowelizacji jest w trakcie uzgodnień międzyresortowych.
15 mln osób odprawiły krajowe porty lotnicze w 2006 roku
18 mln pasażerów mają odprawić w 2007 roku
63 mln pasażerów mogą obsłużyć polskie lotniska w 2030 roku (szacunki ULC)

REKLAMA




Piotr Trocha



Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
eZUS zastąpi PUE ZUS. Nowy portal z prostszą obsługą i większym bezpieczeństwem

Zakład Ubezpieczeń Społecznych szykuje duże zmiany dla swoich klientów. Trwają prace nad nowym portalem eZUS, który już wkrótce zastąpi dobrze znaną Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Serwis ma być bardziej intuicyjny, bezpieczniejszy i dostępny dla wszystkich – także osób z niepełnosprawnościami.

D. Tusk o rozsądnym rozważeniu opuszczenia Europejskiej Konwencji Praw Człowieka. Rzecznik rządu prostuje

W wywiadzie dla brytyjskiego dziennika „Sunday Times”, opublikowanym 26 października 2025 r., premier polskiego rządu Donald Tusk zauważył, że istotną częścią problemu migracji jest sztywna i rozszerzająca się interpretacja Europejskiej Konwencji Praw Człowieka. Jak cytował Tuska brytyjski dziennik: jeśli 46 sygnatariuszy konwencji nie może dojść do porozumienia w sprawie jej modyfikacji, to jego zdaniem całkiem rozsądne będzie rozważenie po prostu opuszczenia konwencji”. W dniu 27 października 2025 r. rzecznik rządu Adam Szłapka powiedział Polskiej Agencji Prasowej, że Polska nie miała i nie ma planu wypowiedzenia Europejskiej Konwencji Praw Człowieka.

Przyrost naturalny nadal jest ujemny. Pierwszy krok do poprawy sytuacji to podwyższenie wieku emerytalnego dla bezdzietnych kobiet

Sytuacja demograficzna Polski nadal jest trudna. Przyrost naturalny jest ujemny, liczba osób w wieku produkcyjnym spada, a społeczeństwo się starzej. Co będzie z emeryturami? Pierwsza propozycja to podwyższenie wieku emerytalnego dla bezdzietnych kobiet.

Podatek od ogrzewania uderzy w miliony Polaków. ETS2 może podnieść ceny gazu i węgla nawet o 1000 zł

Unijny system ETS2, nazywany "podatkiem od ogrzewania", obejmie nie tylko przemysł, ale także gospodarstwa domowe. Oznacza to, że koszt emisji CO₂ zostanie przeniesiony na użytkowników końcowych, w praktyce na miliony Polaków. Według szacunków, rachunki za ogrzewanie mogą wzrosnąć nawet o 1000 zł na każdej tonie węgla i o 90 groszy na metrze sześciennym gazu. Choć Bruksela rozważa przesunięcie wprowadzenia ETS2 do 2028 roku, ekonomiści ostrzegają: podwyżki są nieuniknione, a domowe budżety odczują je najmocniej.

REKLAMA

Najczęstsze błędy przy zaciąganiu kredytów gotówkowych i jak ich unikać

Zaciągnięcie kredytu gotówkowego to dla wielu osób sposób na realizację ważnych celów życiowych – od nagłych wydatków, przez remont mieszkania, po spłatę innych zobowiązań. Choć kredyty gotówkowe są dziś łatwo dostępne i proces wnioskowania jest coraz prostszy, to decyzja o ich zaciągnięciu wymaga rozwagi i znajomości podstawowych zasad finansowej odpowiedzialności.

Przeszczep włosów w Turcji

Przeszczep włosów Turcja to temat, który od kilku lat cieszy się ogromnym zainteresowaniem. Nic dziwnego — transplantacja włosów w Turcji to połączenie doskonałej jakości, atrakcyjnej ceny i komfortu na najwyższym poziomie.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Nieodpowiednie traktowanie przez przełożonego, np. przemoc słowna, największym zagrożeniem psychospołecznym w pracy

Nieodpowiednie traktowanie przez przełożonego, np. przemoc słowna, to największe zagrożenie psychospołeczne w pracy. Przyznało tak 67% pracowników oraz 62% zarządzających. Notuje się wzrost przypadków dyskryminacji, przemocy słownej i poczucia wykluczenia. Dodatkowo młodzi pracownicy częściej zgłaszają nieakceptowalne zachowania. Czy firmy wprowadzają działania zapobiegawcze?

REKLAMA

Rząd chce zakazać sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Branża alarmuje: to cios w małe firmy

Ministerstwo Zdrowia chce wprowadzić całkowity zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Projekt ustawy podzielił opinię publiczną. Lekarze mówią o konieczności walki z alkoholizmem, a przedsiębiorcy ostrzegają przed stratami i dyskryminacją. Sprawdzamy, co naprawdę oznaczają planowane zmiany i kto na nich straci.

Cypr staje się rajem dla polskich emigrantów. Skarbówka potwierdza korzystne zasady ryczałtu od przychodów zagranicznych

Przełom w interpretacji Krajowej Informacji Skarbowej! Fiskus potwierdził, że osoby przenoszące rezydencję podatkową do Polski mogą objąć ryczałtem wszystkie swoje przychody zagraniczne – od dywidend i kryptowalut po nieruchomości. Dla zamożnych reemigrantów to szansa na ogromne oszczędności i najkorzystniejsze warunki podatkowe w historii.

REKLAMA