REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Złóż oświadczenie do 30 kwietnia

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy, którzy sprzedali w 2007 roku nieruchomość i zapłacili podatek, a przysługiwało im prawo do ulgi meldunkowej, mogą odzyskać podatek. Trzeba skorygować PITa i złożyć stosowne oświadczenie.

Od 1 stycznia 2007 r. zmieniły się zasady rozliczania transakcji związanych z obrotem nieruchomościami. Po pierwsze, nowa jest sama stawka podatku. Od sprzedaży domu lub mieszkania trzeba zapłacić 19-proc. PIT płacony od uzyskanego dochodu. Wcześniej był to 10-proc. podatek od przychodu. Po drugie, podatek ze sprzedaży nieruchomości wykazujemy w rocznym zeznaniu podatkowym. Poprzednio był to specjalny druk PIT-23. Po trzecie, zlikwidowano większość ulg podatkowych, ale wprowadzono też jedną nową - ulgę meldunkową.

REKLAMA

I właśnie z tą nową ulgą będą głównie wiązały się ewentualne korekty zeznań rocznych z wykazanym podatkiem od sprzedaży nieruchomości.

Liczenie okresu zameldowania

Zgodnie z przepisami ustawy o PIT wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane m.in. z odpłatnego zbycia lokalu lub domu, jeżeli podatnik był zameldowany w budynku lub lokalu na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia. Po wprowadzeniu tej ulgi pojawił się problem, od kiedy liczyć zameldowanie.

Początkowo Ministerstwo Finansów i niektóre urzędy skarbowe twierdziły, że okres zameldowania należy liczyć od momentu nabycia nieruchomości. Takie stanowisko powodowało, że wiele osób ze zwolnienia skorzystać nie mogło. Dotyczy to zwłaszcza podatników, którzy w mieszkaniu lub domu byli zameldowani od urodzenia, stali się ich właścicielami w 2007 roku i zaraz chcieli sprzedać te nieruchomości.

Tę niekorzystną linię interpretacyjną przerwały na szczęście orzeczenia niektórych sądów administracyjnych, np. z Warszawy. Sądy podkreślały, że okres zameldowania należy liczyć od momentu faktycznego zameldowania, a nie nabycia nieruchomości.

W związku z tymi rozbieżnościami Ministerstwo Finansów wydało 19 lutego 2008 r. ogólną interpretację podatkową w sprawie ulgi meldunkowej (nr DD2/033/0557/ SKT/07/1682).

REKLAMA

Przychyliło się w niej do interpretacji sądów - meldunek liczy się od dnia faktycznego zameldowania. I tu pojawił się drugi problem. Część podatników przez niekorzystną i co więcej błędną interpretację organów podatkowych straciło ulgę meldunkową, bo nie złożyło oświadczenia o prawie do ulgi do właściwego urzędu skarbowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ważne oświadczenie

Jednym z warunków uprawniającym do skorzystania z ulgi meldunkowej jest złożenie przez podatnika oświadczenia w urzędzie skarbowym w terminie 14 dni od dnia sprzedaży nieruchomości, że przysługuje mu prawo do ulgi.

W praktyce nikt takiego dokumentu nie złożył. Po pierwsze, dlatego że urzędy informowały podatników, że nie mogą skorzystać z ulgi meldunkowej, bo okres zameldowania należy liczyć od momentu nabycia nieruchomości, a nie faktycznego zameldowania. Po drugie, urzędnicy nie przyjmowali oświadczeń od podatników, nawet, jak ci chcieli je złożyć.


W związku z tym Minister Finansów przedłużył termin na złożenie oświadczeń w sprawie ulgi meldunkowej, wydając specjalne rozporządzenie. Podatnicy, którzy sprzedali nieruchomość w 2007 roku i nie złożyli stosownego oświadczenia, mimo że mieli do tego prawo, mogą to jeszcze zrobić do 30 kwietnia 2008 r. Natomiast osoby, które sprzedaży dokonały już w 2008 roku, termin ten mają wydłużony do 30 kwietnia 2009 r. (patrz wzór 1).

 


Zatem podatnicy, którzy w ubiegłym roku sprzedali mieszkanie i mogli skorzystać z ulgi meldunkowej, a stracili ją przez niezłożenie oświadczenia o tym zwolnieniu, mogą jeszcze to zrobić i odzyskać ulgę. Jeśli roczny PIT z wykazanym podatkiem z tytułu zbycia mieszkania lub domu został już złożony, a podatek zapłacony, wystarczy złożyć korektę zeznania i wraz z nią dołączyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty podatku i jego zwrot (patrz wzór 2).


Korekta zeznania

Podatek ze sprzedaży mieszkania czy domu, której podatnik dokonał po 1 stycznia 2007 r., trzeba wykazać w rocznym PIT. Z uwagi na fakt, że dochodów ze zbycia nieruchomości nie łączy się z dochodami z innych źródeł, w rocznych zeznaniach zostały wydzielone specjalne rubryki na wpisanie podatku z transakcji sprzedaży. Jednak te specjalne rubryki zostały uwzględnione tylko w trzech zeznaniach: PIT-36, PIT-36L i PIT-38. Nie ma ich ani w PIT-37, ani w PIT-28.

W związku z tym podatnicy, którzy złożyli już jeden ze wskazanych druków z wykazanym podatkiem ze sprzedaży nieruchomości, a mogą odzyskać ulgę meldunkową, powinni złożyć korektę zeznania podatkowego. W tym celu trzeba jeszcze raz wypełnić zeznanie już bez wykazanego podatku ze sprzedaży nieruchomości lub prawa związanego z nieruchomością. Na nowym druku trzeba zaznaczyć odpowiedni kwadrat - korekta. Co więcej, do skorygowanego formularza trzeba będzie dołączyć pisemne uzasadnienie przyczyn korekty (patrz wzór 3), czyli wyjaśnić, dlaczego to samo zeznanie składane jest po raz drugi.


Na tym jednak nie koniec papierkowej roboty. Skoro podatnik złożył PIT ze wskazanym podatkiem, powinien poprosić o stwierdzenie nadpłaty i jej zwrot. Jednak będzie tak tylko w sytuacji, gdy podatnik, który złożył PIT z podatkiem od sprzedaży nieruchomości, wpłacił go już do urzędu skarbowego. W takiej sytuacji do korekty deklaracji i jej uzasadnienia będzie trzeba dołączyć jeszcze wniosek o stwierdzenie nadpłaty podatku dochodowego od osób fizycznych i jej zwrot. Warto też wskazać w tym wniosku, w jakiej formie zwrot powinien nastąpić.

Ważne!

Specjalne rubryki dla wpisania 19-proc. podatku od zbycia nieruchomości lub praw związanych z nieruchomościami przewidują tylko zeznania PIT-36, PIT-36L i PIT-38

WARUNKI UPRAWNIAJĄCE DO ULGI MELDUNKOWEJ

Podatnik, który chce skorzystać z ulgi meldunkowej, musi:

• zameldować się na co najmniej 12 miesięcy na pobyt stały w mieszkaniu lub domu przed datą zbycia

• być właścicielem mieszkania lub budynku (nie posiadając tytułu własności podatnik nie mógłby w ogóle dokonać takiej transakcji)

• w terminie 14 dni od dnia zbycia złożyć oświadczenie w urzędzie skarbowym, że spełnia warunki do zwolnienia.

 

30 kwietnia 2008 r. mija termin złożenia oświadczenia o prawie do ulgi meldunkowej od nieruchomości sprzedanych w 2007 roku

30 kwietnia 2009 r. mija termin złożenia oświadczenia o prawie do ulgi meldunkowej od nieruchomości sprzedanych w 2008 roku

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Podstawa prawna

• Ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

• Rozporządzenie ministra finansów z 2 kwietnia 2008 r. w sprawie przedłużenia terminu do złożenia oświadczenia o spełnieniu warunków do zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodów uzyskanych z odpłatnego zbycia nieruchomości i określonych praw majątkowych (Dz.U. nr 59, poz. 361).

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Senat: Komornik łatwiej sprzeda Twoje mieszkanie. Jak nie dasz rady z kredytem

Zasadą staje się bowiem licytacja elektroniczna nieruchomości przez komornika. Ustawa nowelizująca odpowiednio kodeksu postępowania cywilnego jest w Senacie.

Akademia Wsparcia: bezpłatne szkolenia dla samorządów o nowych standardach opieki nad dziećmi do lat 3

W ramach ogólnopolskiego programu „Akademia Wsparcia – krajowy system wspierania rozwoju opieki wczesnodziecięcej w Polsce 2024–2026” Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz partnerzy wojewódzcy zapraszają przedstawicieli gmin i powiatów na szkolenia dotyczące nadzoru i kontroli nad instytucjami opieki nad dziećmi do lat 3. Zajęcia odbywają się w całym kraju, a udział jest bezpłatny.

Pracownik nie przychodzi do pracy - co robić? Jak go zwolnić?

Jeśli pracownik nie przychodzi do pracy nie wywiązuje się ze swoich podstawowych obowiązków. Pracodawca może nałożyć na niego kary porządkowe. Jak go zwolnić? Znaczenie ma tutaj rodzaj nieobecności. Jeśli jest usprawiedliwiona, pracodawca posłuży się inną podstawą prawną, a jeśli jest nieusprawiedliwiona, może zwolnić go dyscyplinarnie.

Kancelaria, która słucha i sprzedaje - jak budować nowoczesną markę w zgodzie z wartościami?

Marketing kancelarii to nie fast food. Budowanie marki kancelarii to proces na lata. Przemyślana i wdrażana na bieżąco strategia, długoterminowe i krótkoterminowe plany, odpowiednio dobrane narzędzia - brzmi jak wyzwanie. Czy to się opłaca?

REKLAMA

Nowa ustawa o stażach zmienia zasady gry – koniec darmowych praktyk?

„Zobowiązanie organizatora stażu do wypłacania miesięcznego świadczenia pieniężnego dla stażystów, ustalanego w wysokości minimalnej równej 35% przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w poprzednim kwartale” - taki zapis znalazł się w projekcie ustawy o stażach. Co jeszcze nowego czeka stażystów i praktykantów?

Punkty 5, 6, 7 i 8 w orzeczeniu o niepełnosprawności – co oznaczają i jak je zdobyć w 2025 r.

Brak jednego zapisu w orzeczeniu o niepełnosprawności może oznaczać stratę kilku tysięcy złotych rocznie. To właśnie punkty 5, 6, 7 i 8 w części "Wskazania do ulg i uprawnień" decydują o dostępie do świadczeń, ulg podatkowych, sprzętu medycznego czy usług opiekuńczych. W 2025 roku ich znaczenie jeszcze wzrosło, ponieważ weszły w życie nowe przepisy oraz rekomendacje dla komisji orzekających. Sprawdź, co oznaczają poszczególne punkty, jak je zdobyć i jak działać, jeśli w Twoim orzeczeniu któregoś z nich brakuje.

Ostrzeżenie ZUS przed oszustami: wygląda jak oficjalna korespondencja z ZUS, ale to phishing

ZUS ostrzega ubezpieczonych przed oszustami, którzy wysyłają fałszywe wiadomości e-mail. Wygląda to jak oficjalna korespondencja z ZUS, ale to phishing. Może skutkować kradzieżą danych osobowych, haseł i przejęciem kontroli nad komputerem, także kont bankowych ofiary.

Jest decyzja! 10 listopada dniem wolnym od pracy. Jednak nie dla wszystkich

Premier zdecydował, że 10 listopada 2025 roku będzie dniem wolnym od pracy dla urzędników państwowych. Dzięki tej decyzji pracownicy służby cywilnej będą mieli czterodniowy weekend, który potrwa od soboty 8 listopada do wtorku 11 listopada, czyli Narodowego Święta Niepodległości. Oto szczegóły.

REKLAMA

Nowy urlop w Kodeksie pracy. 105 dni wolnego płatnego w 100 proc. Sprawdź, komu przysługuje!

W 2025 roku wprowadzono do Kodeksu pracy nowy rodzaj urlopu, który przeznaczony jest dla rodziców wcześniaków oraz dzieci, które po urodzeniu wymagają dłuższego pobytu w szpitalu. Maksymalny czas jego trwania wynosi 15 tygodni. Oto szczegóły.

Dokumentacja medyczna na komisję. Jakie dokumenty są potrzebne do uzyskania orzeczenia o niepełnosprawności?

Uzyskanie orzeczenia o niepełnosprawności to nie tylko formalność, ale często warunek otrzymania świadczeń, ulg podatkowych czy zniżek komunikacyjnych. Żeby komisja mogła wydać decyzję, potrzebujesz pełnej i aktualnej dokumentacji medycznej. Sprawdź, jakie dokumenty musisz przygotować, gdzie je zdobyć i dlaczego ich kompletność ma kluczowe znaczenie dla szybkiego rozpatrzenia wniosku.

REKLAMA