REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Niewykończony dom pozbawia ulgi

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zakup niewykończonego domu od dewelopera nie jest budową. Kupno niewykończonego domu nie gwarantuje prawa do odliczania odsetek od kredytu, czyli tzw. ulgi odsetkowej.

Kupno od dewelopera nowego domu nie gwarantuje prawa do odliczania odsetek od kredytu mieszkaniowego, tzw. ulga odsetkowa. W jednym z orzeczeń sąd administracyjny uznał, że podatnicy nie mieli prawa do ulgi odsetkowej, bo kupili dom w stanie surowym. Eksperci zgodnie uważają, że stanowisko sądu jest zbyt restrykcyjne.

Zbędny pośpiech

REKLAMA

W 2005 roku podatnicy kupili od dewelopera dom w stanie surowym zamkniętym. Transakcja ta była w całości sfinansowana kredytem hipotecznym zaciągniętym na ten cel. Potem podatnicy już sami wykańczali nowe lokum. Po uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie domu chcieli zacząć korzystać z ulgi odsetkowej. I tu pojawił się problem. Organy podatkowe uznały, że nie mają do tego prawa.

Niestety, niekorzystną dla podatników interpretację potwierdził Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu (wyrok z 18 lutego 2008 r., sygn. akt I SA/Wr 1538/07, niepublikowany). Jego zdaniem, jeżeli skarżący nie uzyskali pozwolenia na budowę domu, to nie byli inwestorami w rozumieniu prawa budowlanego. To deweloper prowadził proces budowlany, więc nie można uznać, że podatnicy sami prowadzili inwestycję mającą na celu zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych.

Hubert Cichoń, radca prawny z Deloitte, uważa, że tym wyrokiem WSA we Wrocławiu opowiedział się za bardzo wąską interpretacją przepisów przyznających ulgi podatkowe.

Michał Nowacki, prawnik z Kancelarii Wardyński i Wspólnicy, również uważa, że sąd dokonał bardzo wąskiej i restrykcyjnej interpretacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ważny cel ulgi

Eksperci zgodnie wskazują na cel ulgi odsetkowej. Przypominają, że przepis dotyczący ulgi odsetkowej przyznaje prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania faktycznie poniesionych w roku podatkowym wydatków na spłatę odsetek od kredytu udzielonego podatnikowi na sfinansowanie inwestycji mającej na celu zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych.

Miała być ona związana m.in. z zakupem nowo wybudowanego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w takim budynku od osoby, która wybudowała ten budynek w wykonywaniu działalności gospodarczej.

- Pojęcie nowo wybudowany budynek mieszkalny nie zostało przez ustawodawcę opatrzone żadnymi dodatkowymi określeniami wskazującymi na stan zaawansowania prac budowlanych - podkreśla Hubert Cichoń.

Michał Nowacki zauważa, że analizowany przepis nie wymaga, żeby nabyty budynek posiadał pozwolenie na użytkowanie.

Wymóg taki został wskazany przez ustawodawcę wprost jedynie w sytuacji, gdy podatnik buduje, nadbudowuje lub rozbudowywuje budynek mieszkalny. W ocenie eksperta sąd wyszedł w swojej argumentacji poza literalne brzmienie przepisów.

Zawężenie odliczenia

REKLAMA

Nasi rozmówcy nie są zwolennikami rozszerzającej interpretacji ulg i zwolnień. Ale nie zgadzają się na ich zawężającą interpretację. Marek Jarocki menedżer z Ernst & Young uważa, że stanowisko organów skarbowych poparte w wyroku przez WSA jest praktycznym przykładem formalistycznej wykładni przepisów, która uderza w podatników próbujących skorzystać z przysługującej im ulgi.

- W uzasadnieniu sąd powołuje się na konieczność stosowania wykładni literalnej, ale w istocie wprowadza do wyinterpretowanej przez siebie normy dodatkowy, nieprzewidziany przez ustawodawcę warunek - uważa Marek Jarocki.

Tym warunkiem jest zakończenie budowy potwierdzone pozwoleniem na użytkowanie budynku lub zawiadomieniem o zakończeniu budowy. Zdaniem eksperta, gdyby ustawodawca w sytuacji zakupu nowo wybudowanego budynku zamierzał dla celów podatkowych skorzystać z definicji zawartych w prawie budowlanym, zawarłby wyraźne odesłanie, tak jak to ma miejsce w przypadku budowy, nadbudowy czy rozbudowy budynku. Brak takiego odesłania w przypadku zakupu oznacza, że dla określenia, czym dla celów podatkowych jest nowo wybudowany budynek, należy brać pod uwagę znaczenie potoczne, obejmujące budynek w stanie surowym zamkniętym.

Również Hubert Cichoń uważa, że analiza językowa przepisu nie pozwala na przyjęcie, że dotyczy on wyłącznie nabycia budynku, którego budowa została zakończona. Dom kupiony przez podatników spełniał wskazane w prawie budowlanym dla budynku kryteria, tj. był trwale związany z gruntem, był wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiadał fundamenty i dach. Zdaniem eksperta, jeżeli podatnik nabył nowo wybudowany budynek, ulga podatkowa mu przysługuje bez względu na stopień zaawansowania prac budowlanych.

Przypomnijmy, ulga odsetkowa zniknęła z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z początkiem 2007 roku. Ustawodawca zagwarantował podatnikom, którzy w odpowiednim czasie zaciągnęli kredyt (pożyczkę) mieszkaniową, prawo do kontynuacji odliczeń.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Warunki korzystania z ulgi odsetkowej

Aleksandra Tarka

aleksandra.tarka@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minimalne wynagrodzenie 2026: Rada Ministrów proponuje 4 806 zł brutto i 31,40 zł stawki godzinowej od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 roku minimalne wynagrodzenie za pracę ma wzrosnąć do 4806 zł brutto, a minimalna stawka godzinowa – do 31,40 zł. To propozycja Rady Ministrów, która trafi teraz pod obrady Rady Dialogu Społecznego.

Od 1 marca 2026 r. najniższa emerytura 1 970,98 zł brutto [Propozycja Rady Ministrów]

W czwartek, 12 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła propozycję zwiększenia wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2026 r. Jak wynika z informacji opublikowanej przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów, rząd zaproponuje Radzie Dialogu Społecznego, by wskaźnik waloryzacji emerytur i rent w 2026 r. wyniósł 20 proc. realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w 2025 r.

Najniższa krajowa 2026 - jest oficjalna propozycja rządu D. Tuska

W dniu 12 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła propozycję wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 r.

WZONu nie można zmusić do rozpatrywania sprawy o świadczenie wspierającego. Śmierć kończy sprawę

Z uwagi na przewlekłość postępowań o świadczenie wspierające (przewlekłość jest na poziomie WZON, a nie ZUS) częsta jest sytuacja śmierci osoby niepełnosprawnej przed przyznaniem przez WZON punktów. Ściślej są to sprawy o wydanie decyzji określającej w punktach poziom potrzeby wsparcia (swoisty test niesamodzielności). Natomiast samą decyzję o przyznaniu świadczenia wspierającego wydaje ZUS.

REKLAMA

PILNE: Rewolucja w orzekaniu o niepełnosprawności – te zmiany właśnie weszły w życie!

Od 11 czerwca 2025 r. obowiązują nowe przepisy dotyczące orzekania o niepełnosprawności. Zmiany wprowadzone rozporządzeniem Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej mają na celu uproszczenie procedur i ograniczenie konieczności częstego odnawiania orzeczeń. Choć część środowisk przyjęła je z ulgą, nie brakuje głosów krytyki i obaw o ich praktyczne skutki.

Renta wdowia – od kiedy pieniądze? ZUS podał harmonogram wypłat

Już od 1 lipca 2025 roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie wypłaty rent wdowich – nowego świadczenia, na które czekało setki tysięcy uprawnionych. ZUS podał oficjalny harmonogram, z którego wynika, że świadczenia będą wypłacane w dotychczasowych terminach wypłat emerytur i rent: 1., 6., 10., 15., 20. oraz 25. dnia każdego miesiąca.

Od 1 lipca 2025 r. farmaceuci zarobią nawet 10 554 zł brutto. Nowa siatka płac w ochronie zdrowia

Od 1 lipca 2025 r. obowiązywać będą nowe minimalne wynagrodzenia dla farmaceutów zatrudnionych w placówkach ochrony zdrowia. Wzrost płac wyniesie nawet 1 300 zł brutto miesięcznie. To efekt corocznej waloryzacji stawek wynikającej z ustawy o minimalnych wynagrodzeniach w ochronie zdrowia, powiązanej ze wzrostem przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej.

OC dla rowerzystów – konieczność czy ograniczanie wolności? Polacy podzieleni

Czy rowerzyści powinni mieć obowiązkowe OC? Wraz ze wzrostem liczby jednośladów na drogach, temat ten wraca jak bumerang i dzieli opinię publiczną. Najnowsze badanie Rankomat.pl pokazuje, że Polacy są niemal równo podzieleni – nie brakuje zarówno zwolenników bezpieczeństwa, jak i obrońców niezależności.

REKLAMA

Czy konto firmowe jest obowiązkowe?

Przy założeniu firmy musisz dopełnić wielu formalności. O ile wybór nazwy przedsiębiorstwa, wskazanie adresu jego siedziby, czy wskazanie właściwego PKD są obligatoryjne, o tyle otworzenie rachunku firmowego niekoniecznie. Jednak dużo zależy przy tym od tego, jaka forma działalności jest prowadzona, jakie transakcje są wykonywane i wreszcie, czy chce ona korzystać z mechanizmu split payment.

W Sejmie: o terminowości wypłaty świadczeń przez ZUS. Czekamy na odpowiedź rządu

W Sejmie poseł Michał Moskal zwrócił się do rządu (MRPiPS) z prośbą o potwierdzenie albo zaprzeczenie informacji, jakie otrzymał w swoim biurze poselskim. Wyborcy interweniowali u posła domagając się załatwienia przez niego, aby ZUS wypłacał świadczenia między 5. a 10. dniem każdego miesiąca (tak kiedyś), a nie bliżej 21-ego (tak dziś). Dotyczyć ta sytuacja ma dużej liczby świadczeń - zasiłków chorobowych, macierzyńskich, opiekuńczych, a także świadczenia pielęgnacyjnego.

REKLAMA