REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Certyfikat pozwala na preferencje podatkowe

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik, który posiada certyfikat rezydencji, może w niektórych przypadkach skorzystać z preferencji podatkowych lub zwolnienia z opodatkowania. Certyfikat wydają urzędy skarbowe.

Certyfikat rezydencji to dokument poświadczający miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w danym kraju.

REKLAMA

Zdaniem ekspertów PricewaterhouseCoopers, od certyfikatu w wielu przypadkach zależy możliwość skorzystania z preferencji podatkowych.

Na przykład od 1 stycznia 2009 r. małżonkowie, niebędący rezydentami podatkowymi w Polsce, którzy będą chcieli złożyć małżeński PIT w polskim urzędzie skarbowym, do zeznania rocznego będą musieli dołączyć certyfikat.

Certyfikat, czyli co

Certyfikat rezydencji to zaświadczenie o miejscu siedziby bądź zamieszkania podatnika dla celów podatkowych, wydawane przez właściwy organ administracji skarbowej państwa miejsca siedziby bądź zamieszkania podatnika. Jak tłumaczy Joanna Skibicka, konsultant w PricewaterhouseCoopers, w przepisach polskich ustaw podatkowych brak uregulowań co do formy certyfikatu rezydencji.

REKLAMA

Powinien on jednak przede wszystkim zawierać informację o tym, że podatnik jest rezydentem podatkowym państwa, którego organ podatkowy wystawia certyfikat, czyli że w tym państwie podlega on opodatkowaniu od wszystkich swoich dochodów, a ponadto datę wydania, okres, którego dotyczy, dane identyfikujące podatnika, podpis i/lub pieczęć urzędu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Urzędy skarbowe mogą żądać tłumaczenia przysięgłego dokumentu wydanego przez organy administracji skarbowej innych państw - ostrzega Joanna Skibicka.

Dodaje, że w praktyce mogą pojawić się wątpliwości dotyczące ważności certyfikatów rezydencji oraz częstotliwości ich aktualizacji. Zgodnie ze stanowiskiem Ministerstwa Finansów oraz zdecydowanej większości organów podatkowych, taki dokument należy uzyskiwać corocznie.

- Pojawiły się też poglądy, zgodnie z którymi certyfikat potwierdza istnienie (trwanie) określonego stanu faktycznego, wobec tego zachowuje on aktualność, dopóki nie ulegnie zmianie wskazany w nim stan faktyczny - stwierdza Joanna Skibicka.

Niezbędne dokumenty

Certyfikat rezydencji spełnia głównie funkcję dokumentacyjną. Według Joanny Skibickiej zobowiązanie do przedłożenia certyfikatu płatnikowi pojawia się m.in. przy poborze podatku dochodowego i spoczywa na podatnikach będących rezydentami państw, z którymi Polska zawarła umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.

- Przedstawienie przez nierezydenta certyfikatu gwarantuje prawo zastosowania stawki podatkowej, najczęściej preferencyjnej, wynikającej z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, a nawet nieopodatkowania dochodu - podkreśla ekspert z PricewaterhouseCoopers.

Zgodnie z przepisami ustawy o PIT ekspert wylicza rodzaje dochodów, w przypadku których jest możliwe opodatkowanie według stawki preferencyjnej, tzn. niższej niż przewidziana w polskiej ustawie: wynagrodzenia osób fizycznych za świadczone w Polsce usługi (np. doradcze, księgowe, prawne, reklamowe), opłaty za udostępnienie praw autorskich, dywidendy, dochody z odsetek, należności licencyjne, a także dochody z tytułu udziału w funduszach kapitałowych.

Zaświadczenie z Polski

W Polsce certyfikat rezydencji jest wydawany na wniosek podatnika składany na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej. Jak podaje nam Katarzyna Rzeżnicka, doradca podatkowy, starszy konsultant w PricewaterhouseCoopers, z wnioskiem o wydanie certyfikatu rezydencji podatnik powinien wystąpić do urzędu skarbowego właściwego dla podatnika w sprawach podatku dochodowego.

- Od 1 lipca 2005 r. obowiązuje urzędowy wzór certyfikatu rezydencji - formularz CFR-1 lub CFR-2 w przypadku zaświadczenia o miejscu zamieszkania dla celów podatkowych w Polsce osoby fizycznej osiągającej przychody/dochody z oszczędności/faktycznego odbiorcy. Nie ma natomiast urzędowego wzoru wniosku o wydanie certyfikatu rezydencji - wyjaśnia Katarzyna Rzeżnicka.

Podpowiada, że wniosek taki sporządza sam podatnik. Wniosek o wydanie certyfikatu powinien zawierać dane niezbędne do wypełnienia formularza CFR-1, tj. dane identyfikacyjne podatnika (w tym numer NIP), wskazanie okresu, za jaki ma być wydany, a także informację, na podstawie przepisów której umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania certyfikat ma zostać wydany. Podatnik występujący o wydanie certyfikatu do wniosku o jego wydanie załącza również potwierdzenie wniesienia opłaty skarbowej.

- Certyfikat rezydencji (formularz CFR-1) powinien zostać wydany bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie siedmiu dni od dnia złożenia wniosku o jego wydanie. W przypadku formularza CFR-2 organ podatkowy ma na jego wydanie dwa miesiące od dnia złożenia wniosku - argumentuje Katarzyna Rzeżnicka.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Certyfikaty w UE - koszty i terminy wydania

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Piwo bezalkoholowe i energetyki z wyższym VATem. Rząd szykuje duże podwyżki już w 2026 roku

Ministerstwo Finansów chce podnieść VAT na piwo bezalkoholowe, wino 0% i napoje energetyzujące z 5% do 23%. Zmiany mają wejść w życie 1 lipca 2026 roku. Rząd tłumaczy decyzję ochroną dzieci przed „oswajaniem z alkoholem" – te produkty mogą bowiem kupować osoby niepełnoletnie. Dla konsumentów oznacza to wyraźnie wyższe ceny na sklepowych półkach.

Wnioski o bon ciepłowniczy zostaną pozostawione bez rozpoznania. Niespodziewana zmiana przepisów o nowym świadczeniu już na biurku Prezydenta

W dniu 19 grudnia 2025 r. na biurko Prezydenta została złożona ustawa o zmianie ustaw w celu usprawnienia mechanizmów wsparcia odbiorców energii elektrycznej i ciepła, wprowadzająca zmiany w przepisach o nowym świadczeniu – bonie ciepłowniczym, którego celem jest wsparcie w zakresie rachunków za ogrzewanie dla osób zagrożonych ubóstwem energetycznym. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta będzie mógł pozostawić bez rozpatrzenia wniosek o przyznanie bonu ciepłowniczego w przypadku, gdy zaistnieją okoliczności określone w nowelizacji, a – dotyczy to również wniosków o świadczenie za 2025 r., których termin składania upłynął 15 grudnia br.

Koniec taniego wykupu mieszkań komunalnych? W Sejmie praca wre nad nowymi przepisami, wejdą w 2027 r.

Miliony Polaków przez lata wykupywały mieszkania komunalne za ułamek ich wartości. Teraz to się skończy. Sejm pracuje nad ustawą, która zakaże gminom udzielania wysokich zniżek przy sprzedaży lokali. Zmiany mają wejść w życie latem 2027 roku. Sprawdź, co to oznacza dla najemców, seniorów i samorządów – oraz dlaczego politycy chcą zatrzymać wyprzedaż publicznego zasobu mieszkaniowego.

To nie tylko oszczędności budżetowe. To przez przepisy lekarze WZON niepełnosprawnym odbierają pkt 7 w orzeczeniu o niepełnosprawności

Osoby niepełnosprawne (i ich rodziny) za utratę pkt 7 chyba powinny mieć pretensje do polityków (i to tych rządzących 20 lat temu), a nie lekarzy WZON. Bo to politycy związali lekarzy w PZON definicjami prawnymi, które nakazują odebrać osobie niepełnosprawnej pkt 7. I nie ma to wiele wspólnego z medycyną. Co więcej politycy definicje te umieścili w rozporządzeniach (albo Wytycznych), a nie w ustawach. To powinno być w mojej ocenie skontrolowane przez Trybunał Konstytucyjny - taka definicja to materia ustawowa w ustawie. Pokażę to na przykładzie definicji "Konieczność sprawowania opieki". Problem, który powoduje dziś ta definicja wynika z rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z 15 lipca 2003 r. w sprawie orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności. Nie ma nic wspólnego z bieżącymi sporami polityków.

REKLAMA

Aplikacja "Schrony" pokazuje gdzie się ukryć. Czy będzie rozbudowana?

Aplikacja "Schrony" uruchomiona w poprzednim roku pokazuje gdzie się ukryć. Można w niej sprawdzić rozmieszenie miejsc schronienia dla ludności. Najwięcej schronów i ukryć znajduje się na Śląsku i Mazowszu. Czy aplikacja będzie rozbudowana?

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Droższe zatrudnienie cudzoziemca w 2026 roku. Wyższe opłaty i nowe obowiązki pracodawców

Zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców, które weszły w życie w grudniu, istotnie wpłyną na funkcjonowanie firm w 2026 r. Będą wyższe opłaty administracyjne i nowe obowiązki. Artykuł zawiera wszystko, co powinni wiedzieć pracodawcy zatrudniający pracowników zza granicy.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Premia a może dodatkowy dzień wolny? Świąteczno-noworoczne benefity pracownicze

Koniec roku to czas, w którym w wielu firmach wraca temat świątecznych benefitów. Część pracodawców decyduje się na prezenty, inni na bonusy, a jeszcze inni rezygnują z tego rodzaju gestów. Dane z najnowszej ankiety Gi Group Holding nie pozostawiają wątpliwości: pracownicy bardziej cenią świadczenia finansowe i dodatkowe dni wolne niż tradycyjne upominki.

Wigilia wolna od pracy w praktyce nie dla wszystkich pracowników. Oto dlaczego szef-pracoholik jest groźny dla całej firmy

Zgodnie z przepisami od 2025 roku 24 grudnia jest w Polsce dniem ustawowo wolnym od pracy. Wolna Wigilia przez wielu jest oceniana jako gest troski o pracowników, ukłon w stronę work-life balance i odpowiedź na realne potrzeby ludzi. W publicznej debacie jednak rzadko mówi się to tym, jak ta decyzja wpływa na liderów. Bo choć zespoły szybciej myślą o barszczu i choince, dla kadry zarządzającej święta to często jeden z najbardziej intensywnych i obciążających momentów w roku. To właśnie liderzy wykonują w tym czasie ogromną, niewidzialną pracę.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA