REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Certyfikat pozwala na preferencje podatkowe

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik, który posiada certyfikat rezydencji, może w niektórych przypadkach skorzystać z preferencji podatkowych lub zwolnienia z opodatkowania. Certyfikat wydają urzędy skarbowe.

Certyfikat rezydencji to dokument poświadczający miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w danym kraju.

Zdaniem ekspertów PricewaterhouseCoopers, od certyfikatu w wielu przypadkach zależy możliwość skorzystania z preferencji podatkowych.

Na przykład od 1 stycznia 2009 r. małżonkowie, niebędący rezydentami podatkowymi w Polsce, którzy będą chcieli złożyć małżeński PIT w polskim urzędzie skarbowym, do zeznania rocznego będą musieli dołączyć certyfikat.

Certyfikat, czyli co

REKLAMA

Certyfikat rezydencji to zaświadczenie o miejscu siedziby bądź zamieszkania podatnika dla celów podatkowych, wydawane przez właściwy organ administracji skarbowej państwa miejsca siedziby bądź zamieszkania podatnika. Jak tłumaczy Joanna Skibicka, konsultant w PricewaterhouseCoopers, w przepisach polskich ustaw podatkowych brak uregulowań co do formy certyfikatu rezydencji.

Powinien on jednak przede wszystkim zawierać informację o tym, że podatnik jest rezydentem podatkowym państwa, którego organ podatkowy wystawia certyfikat, czyli że w tym państwie podlega on opodatkowaniu od wszystkich swoich dochodów, a ponadto datę wydania, okres, którego dotyczy, dane identyfikujące podatnika, podpis i/lub pieczęć urzędu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Urzędy skarbowe mogą żądać tłumaczenia przysięgłego dokumentu wydanego przez organy administracji skarbowej innych państw - ostrzega Joanna Skibicka.

Dodaje, że w praktyce mogą pojawić się wątpliwości dotyczące ważności certyfikatów rezydencji oraz częstotliwości ich aktualizacji. Zgodnie ze stanowiskiem Ministerstwa Finansów oraz zdecydowanej większości organów podatkowych, taki dokument należy uzyskiwać corocznie.

- Pojawiły się też poglądy, zgodnie z którymi certyfikat potwierdza istnienie (trwanie) określonego stanu faktycznego, wobec tego zachowuje on aktualność, dopóki nie ulegnie zmianie wskazany w nim stan faktyczny - stwierdza Joanna Skibicka.

Niezbędne dokumenty

REKLAMA

Certyfikat rezydencji spełnia głównie funkcję dokumentacyjną. Według Joanny Skibickiej zobowiązanie do przedłożenia certyfikatu płatnikowi pojawia się m.in. przy poborze podatku dochodowego i spoczywa na podatnikach będących rezydentami państw, z którymi Polska zawarła umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.

- Przedstawienie przez nierezydenta certyfikatu gwarantuje prawo zastosowania stawki podatkowej, najczęściej preferencyjnej, wynikającej z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, a nawet nieopodatkowania dochodu - podkreśla ekspert z PricewaterhouseCoopers.

Zgodnie z przepisami ustawy o PIT ekspert wylicza rodzaje dochodów, w przypadku których jest możliwe opodatkowanie według stawki preferencyjnej, tzn. niższej niż przewidziana w polskiej ustawie: wynagrodzenia osób fizycznych za świadczone w Polsce usługi (np. doradcze, księgowe, prawne, reklamowe), opłaty za udostępnienie praw autorskich, dywidendy, dochody z odsetek, należności licencyjne, a także dochody z tytułu udziału w funduszach kapitałowych.

Zaświadczenie z Polski

W Polsce certyfikat rezydencji jest wydawany na wniosek podatnika składany na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej. Jak podaje nam Katarzyna Rzeżnicka, doradca podatkowy, starszy konsultant w PricewaterhouseCoopers, z wnioskiem o wydanie certyfikatu rezydencji podatnik powinien wystąpić do urzędu skarbowego właściwego dla podatnika w sprawach podatku dochodowego.

- Od 1 lipca 2005 r. obowiązuje urzędowy wzór certyfikatu rezydencji - formularz CFR-1 lub CFR-2 w przypadku zaświadczenia o miejscu zamieszkania dla celów podatkowych w Polsce osoby fizycznej osiągającej przychody/dochody z oszczędności/faktycznego odbiorcy. Nie ma natomiast urzędowego wzoru wniosku o wydanie certyfikatu rezydencji - wyjaśnia Katarzyna Rzeżnicka.

Podpowiada, że wniosek taki sporządza sam podatnik. Wniosek o wydanie certyfikatu powinien zawierać dane niezbędne do wypełnienia formularza CFR-1, tj. dane identyfikacyjne podatnika (w tym numer NIP), wskazanie okresu, za jaki ma być wydany, a także informację, na podstawie przepisów której umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania certyfikat ma zostać wydany. Podatnik występujący o wydanie certyfikatu do wniosku o jego wydanie załącza również potwierdzenie wniesienia opłaty skarbowej.

- Certyfikat rezydencji (formularz CFR-1) powinien zostać wydany bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie siedmiu dni od dnia złożenia wniosku o jego wydanie. W przypadku formularza CFR-2 organ podatkowy ma na jego wydanie dwa miesiące od dnia złożenia wniosku - argumentuje Katarzyna Rzeżnicka.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Certyfikaty w UE - koszty i terminy wydania

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rewolucja w Policji?: Szkolenia 100% stacjonarne są historią? Szkolenia hybrydowe! Pierwsze zawodowe podoficerskie

Od 20 maja do 10 czerwca szkolenia hybrydowe policjantów. W Krakowie. Wdrożenie tego rozwiązania w całej Polsce zostałoby (prawdopodobnie) przyjęte z zadowoleniem przez mundurowych.

Tylko 4568 zł najniższej krajowej czy aż 4963 zł europejskiej płacy minimalnej – rząd pilnie liczy wynagrodzenie 2025

Jeśli rząd będzie ustalał wynagrodzenie minimalne na 2025 rok według nowych zasad – przygotowanego już projektu ustawy dostosowującego ten proces do prawa europejskiego, to według wyliczeń na koniec kwietnia powinno ono wynosić, jako europejska płaca minimalna, 4 963 zł. Według starych, wciąż prawnie obowiązujących zasad byłoby to mniej o prawie 400 zł.

Urlop rodzicielski dla rodziców wcześniaków na nowych zasadach stanie się faktem?

Ministerstwo rodziny, pracy i polityki społecznej przygotowało projekt ustawy wydłużającej urlopy macierzyńskie. Nowe przepisy będą dotyczyć rodziców wcześniaków i dzieci hospitalizowanych po narodzinach.

Kiedy podatnik ma prawo otrzymać zwrot VAT – zasady, terminy

Zgodnie z ustawą o VAT, jeżeli kwota podatku naliczonego, jest w danym okresie rozliczeniowym (miesiąc lub kwartał) wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik VAT ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Przepisy art. 87 oraz art. 146k ustawy o VAT precyzują zasady i terminy tego zwrotu VAT.

REKLAMA

8 tys. zł dotacji do wzięcia. Rusza pilotażowy projekt wsparcia cyfryzacji mikro- oraz małych i średnich firm

8 tys. zł dotacji do wzięcia przez 195 przedsiębiorstw. Bank Światowy wybrał Koalicję na rzecz Polskich Innowacji (KPI) do wdrożenia w Polsce pilotażowego projektu wsparcia cyfryzacji mikro- oraz małych i średnich firm. Nabór do projektu rozpocznie się 23 maja 2024 r.

Zmiany dla rolników. Oznaczanie graficzne składników pochodzących od owadów i gotowe strefy produkcji rolniczej. Propozycje Kukiz'15 i PiS

W środę poseł Jarosław Sachajko z partii Kukiz’15 ogłosił trzy nowe projekty ustaw, które zostaną złożone przez klub PiS i koło Kukiz’15. 

Ulgi ZUS dla przedsiębiorców z ul. Marywilskiej. 2.000 zł z Fundacji Agencji Rozwoju Przemysłu. Dofinansowanie do wynagrodzeń z Urzędu Pracy

Od 23 maja 2024 r. eksperci ZUS, Urzędu Pracy m.st. Warszawy oraz Fundacji Agencji Rozwoju Przemysłu będą udzielać informacji o możliwych formach pomocy przedsiębiorcom poszkodowanym w wyniku pożaru hali przy ul. Marywilskiej w Warszawie.

Zasiłek macierzyński. Od czego zależy wysokość zasiłku i okres jego pobierania

Zaprzestanie pracy na wiele tygodni, by zająć się opieką nad dzieckiem, to dla wielu rodziców duże wyzwanie finansowe. Na jakie wsparcie z ZUS mogą liczyć ubezpieczone mamy, tuż po urodzeniu dziecka?

REKLAMA

Odpis na ZFŚS dla pracowników niepedagogicznych. Pierwsza rata do 31 maja 2024 r.

Do 31 należy przekazać pierwszą ratę odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (ZFŚS). Jakie przepisy stosujemy w 2024 r. w przypadku pracowników niepedagogicznych?

Onboarding w hybrydowym modelu pracy

Czym jest onboarding? Jak wygląda w pracy hybrydowej? 

REKLAMA