REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Certyfikat pozwala na preferencje podatkowe

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik, który posiada certyfikat rezydencji, może w niektórych przypadkach skorzystać z preferencji podatkowych lub zwolnienia z opodatkowania. Certyfikat wydają urzędy skarbowe.

Certyfikat rezydencji to dokument poświadczający miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w danym kraju.

Zdaniem ekspertów PricewaterhouseCoopers, od certyfikatu w wielu przypadkach zależy możliwość skorzystania z preferencji podatkowych.

Na przykład od 1 stycznia 2009 r. małżonkowie, niebędący rezydentami podatkowymi w Polsce, którzy będą chcieli złożyć małżeński PIT w polskim urzędzie skarbowym, do zeznania rocznego będą musieli dołączyć certyfikat.

Certyfikat, czyli co

REKLAMA

Certyfikat rezydencji to zaświadczenie o miejscu siedziby bądź zamieszkania podatnika dla celów podatkowych, wydawane przez właściwy organ administracji skarbowej państwa miejsca siedziby bądź zamieszkania podatnika. Jak tłumaczy Joanna Skibicka, konsultant w PricewaterhouseCoopers, w przepisach polskich ustaw podatkowych brak uregulowań co do formy certyfikatu rezydencji.

Powinien on jednak przede wszystkim zawierać informację o tym, że podatnik jest rezydentem podatkowym państwa, którego organ podatkowy wystawia certyfikat, czyli że w tym państwie podlega on opodatkowaniu od wszystkich swoich dochodów, a ponadto datę wydania, okres, którego dotyczy, dane identyfikujące podatnika, podpis i/lub pieczęć urzędu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Urzędy skarbowe mogą żądać tłumaczenia przysięgłego dokumentu wydanego przez organy administracji skarbowej innych państw - ostrzega Joanna Skibicka.

Dodaje, że w praktyce mogą pojawić się wątpliwości dotyczące ważności certyfikatów rezydencji oraz częstotliwości ich aktualizacji. Zgodnie ze stanowiskiem Ministerstwa Finansów oraz zdecydowanej większości organów podatkowych, taki dokument należy uzyskiwać corocznie.

- Pojawiły się też poglądy, zgodnie z którymi certyfikat potwierdza istnienie (trwanie) określonego stanu faktycznego, wobec tego zachowuje on aktualność, dopóki nie ulegnie zmianie wskazany w nim stan faktyczny - stwierdza Joanna Skibicka.

Niezbędne dokumenty

REKLAMA

Certyfikat rezydencji spełnia głównie funkcję dokumentacyjną. Według Joanny Skibickiej zobowiązanie do przedłożenia certyfikatu płatnikowi pojawia się m.in. przy poborze podatku dochodowego i spoczywa na podatnikach będących rezydentami państw, z którymi Polska zawarła umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.

- Przedstawienie przez nierezydenta certyfikatu gwarantuje prawo zastosowania stawki podatkowej, najczęściej preferencyjnej, wynikającej z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, a nawet nieopodatkowania dochodu - podkreśla ekspert z PricewaterhouseCoopers.

Zgodnie z przepisami ustawy o PIT ekspert wylicza rodzaje dochodów, w przypadku których jest możliwe opodatkowanie według stawki preferencyjnej, tzn. niższej niż przewidziana w polskiej ustawie: wynagrodzenia osób fizycznych za świadczone w Polsce usługi (np. doradcze, księgowe, prawne, reklamowe), opłaty za udostępnienie praw autorskich, dywidendy, dochody z odsetek, należności licencyjne, a także dochody z tytułu udziału w funduszach kapitałowych.

Zaświadczenie z Polski

W Polsce certyfikat rezydencji jest wydawany na wniosek podatnika składany na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej. Jak podaje nam Katarzyna Rzeżnicka, doradca podatkowy, starszy konsultant w PricewaterhouseCoopers, z wnioskiem o wydanie certyfikatu rezydencji podatnik powinien wystąpić do urzędu skarbowego właściwego dla podatnika w sprawach podatku dochodowego.

- Od 1 lipca 2005 r. obowiązuje urzędowy wzór certyfikatu rezydencji - formularz CFR-1 lub CFR-2 w przypadku zaświadczenia o miejscu zamieszkania dla celów podatkowych w Polsce osoby fizycznej osiągającej przychody/dochody z oszczędności/faktycznego odbiorcy. Nie ma natomiast urzędowego wzoru wniosku o wydanie certyfikatu rezydencji - wyjaśnia Katarzyna Rzeżnicka.

Podpowiada, że wniosek taki sporządza sam podatnik. Wniosek o wydanie certyfikatu powinien zawierać dane niezbędne do wypełnienia formularza CFR-1, tj. dane identyfikacyjne podatnika (w tym numer NIP), wskazanie okresu, za jaki ma być wydany, a także informację, na podstawie przepisów której umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania certyfikat ma zostać wydany. Podatnik występujący o wydanie certyfikatu do wniosku o jego wydanie załącza również potwierdzenie wniesienia opłaty skarbowej.

- Certyfikat rezydencji (formularz CFR-1) powinien zostać wydany bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie siedmiu dni od dnia złożenia wniosku o jego wydanie. W przypadku formularza CFR-2 organ podatkowy ma na jego wydanie dwa miesiące od dnia złożenia wniosku - argumentuje Katarzyna Rzeżnicka.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Certyfikaty w UE - koszty i terminy wydania

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minimalne wynagrodzenie 2026: Rada Ministrów proponuje 4 806 zł brutto i 31,40 zł stawki godzinowej od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 roku minimalne wynagrodzenie za pracę ma wzrosnąć do 4806 zł brutto, a minimalna stawka godzinowa – do 31,40 zł. To propozycja Rady Ministrów, która trafi teraz pod obrady Rady Dialogu Społecznego.

Od 1 marca 2026 r. najniższa emerytura 1 970,98 zł brutto [Propozycja Rady Ministrów]

W czwartek, 12 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła propozycję zwiększenia wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2026 r. Jak wynika z informacji opublikowanej przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów, rząd zaproponuje Radzie Dialogu Społecznego, by wskaźnik waloryzacji emerytur i rent w 2026 r. wyniósł 20 proc. realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w 2025 r.

Najniższa krajowa 2026 - jest oficjalna propozycja rządu D. Tuska

W dniu 12 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła propozycję wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 r.

WZONu nie można zmusić do rozpatrywania sprawy o świadczenie wspierającego. Śmierć kończy sprawę

Z uwagi na przewlekłość postępowań o świadczenie wspierające (przewlekłość jest na poziomie WZON, a nie ZUS) częsta jest sytuacja śmierci osoby niepełnosprawnej przed przyznaniem przez WZON punktów. Ściślej są to sprawy o wydanie decyzji określającej w punktach poziom potrzeby wsparcia (swoisty test niesamodzielności). Natomiast samą decyzję o przyznaniu świadczenia wspierającego wydaje ZUS.

REKLAMA

PILNE: Rewolucja w orzekaniu o niepełnosprawności – te zmiany właśnie weszły w życie!

Od 11 czerwca 2025 r. obowiązują nowe przepisy dotyczące orzekania o niepełnosprawności. Zmiany wprowadzone rozporządzeniem Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej mają na celu uproszczenie procedur i ograniczenie konieczności częstego odnawiania orzeczeń. Choć część środowisk przyjęła je z ulgą, nie brakuje głosów krytyki i obaw o ich praktyczne skutki.

Renta wdowia – od kiedy pieniądze? ZUS podał harmonogram wypłat

Już od 1 lipca 2025 roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie wypłaty rent wdowich – nowego świadczenia, na które czekało setki tysięcy uprawnionych. ZUS podał oficjalny harmonogram, z którego wynika, że świadczenia będą wypłacane w dotychczasowych terminach wypłat emerytur i rent: 1., 6., 10., 15., 20. oraz 25. dnia każdego miesiąca.

Od 1 lipca 2025 r. farmaceuci zarobią nawet 10 554 zł brutto. Nowa siatka płac w ochronie zdrowia

Od 1 lipca 2025 r. obowiązywać będą nowe minimalne wynagrodzenia dla farmaceutów zatrudnionych w placówkach ochrony zdrowia. Wzrost płac wyniesie nawet 1 300 zł brutto miesięcznie. To efekt corocznej waloryzacji stawek wynikającej z ustawy o minimalnych wynagrodzeniach w ochronie zdrowia, powiązanej ze wzrostem przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej.

OC dla rowerzystów – konieczność czy ograniczanie wolności? Polacy podzieleni

Czy rowerzyści powinni mieć obowiązkowe OC? Wraz ze wzrostem liczby jednośladów na drogach, temat ten wraca jak bumerang i dzieli opinię publiczną. Najnowsze badanie Rankomat.pl pokazuje, że Polacy są niemal równo podzieleni – nie brakuje zarówno zwolenników bezpieczeństwa, jak i obrońców niezależności.

REKLAMA

Czy konto firmowe jest obowiązkowe?

Przy założeniu firmy musisz dopełnić wielu formalności. O ile wybór nazwy przedsiębiorstwa, wskazanie adresu jego siedziby, czy wskazanie właściwego PKD są obligatoryjne, o tyle otworzenie rachunku firmowego niekoniecznie. Jednak dużo zależy przy tym od tego, jaka forma działalności jest prowadzona, jakie transakcje są wykonywane i wreszcie, czy chce ona korzystać z mechanizmu split payment.

W Sejmie: o terminowości wypłaty świadczeń przez ZUS. Czekamy na odpowiedź rządu

W Sejmie poseł Michał Moskal zwrócił się do rządu (MRPiPS) z prośbą o potwierdzenie albo zaprzeczenie informacji, jakie otrzymał w swoim biurze poselskim. Wyborcy interweniowali u posła domagając się załatwienia przez niego, aby ZUS wypłacał świadczenia między 5. a 10. dniem każdego miesiąca (tak kiedyś), a nie bliżej 21-ego (tak dziś). Dotyczyć ta sytuacja ma dużej liczby świadczeń - zasiłków chorobowych, macierzyńskich, opiekuńczych, a także świadczenia pielęgnacyjnego.

REKLAMA