REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nagroda jubileuszowa nie należy się automatycznie

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Samo osiągnięcie przez dyrektora przedsiębiorstwa państwowego odpowiedniego okresu zatrudnienia nie oznacza powstania roszczenia o zapłatę nagrody jubileuszowej.

Dyrektor przedsiębiorstwa państwowego podlega przepisom ustawy z 3 marca 2000 r. o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi (Dz.U. nr 26, poz. 306 z późn. zm.) zwanej powszechnie ustawą kominową. Zgodnie z art. 5 ust. 1 i 2 tej ustawy, osobom, do których ma o­na zastosowanie (w tym także dyrektorowi przedsiębiorstwa państwowego), co do zasady przysługuje wyłącznie wynagrodzenie miesięczne. Niezależnie od tego wynagrodzenia mogą być im przyznane również świadczenie dodatkowe. Ustawodawca nie zdefiniował jednak precyzyjnie tego pojęcia, zaznaczył jedynie (w art. 11 ust. 1 ustawy), że świadczeniami takimi są świadczenia z tytułu zatrudnienia, w tym: bytowe, socjalne, komunikacyjne oraz ubezpieczenia majątkowe i osobowe – inne bądź wyższe niż ustalone w regulaminach wynagradzania, zakładowych i ponadzakładowych układach zbiorowych oraz w odrębnych przepisach. Nic więc dziwnego, że interpretacja – użytego w tym przepisie pojęcia „świadczenie dodatkowe” nie była jednolita. Niektórzy autorzy za takie świadczenie uznawali nagrodę jubileuszową (por. M. Unisk, „Wybrane uwarunkowania prawne przyznania nagrody jubileuszowej członkom zarządu jednostki objętej regulacją ustawy o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi”, „Doradca Podatkowy” nr 5/2003). Inni – podkreślając wynagrodzeniowy charakter nagrody jubileuszowej – wskazywali, iż osobom podlegającym ustawie kominowej takie świadczenie nie przysługuje, bowiem nie zostało o­no objęte zakresem art. 5 tej ustawy (M. Gersdorf, J. Modrzejewski „Jest furtka, będzie i wytrych”- „Rzeczpospolita” z 2 października 2000 r.). Powyższe wątpliwości wynikały przede wszystkim z tego, że pomimo zawartego w art. 11 ust. 3 ustawy upoważnienia dla prezesa Rady Ministrów do określenia, w drodze rozporządzenia, szczegółowego wykazu świadczeń dodatkowych, przez znaczny okres taki akt wykonawczy nie został wydany. Odpowiednie rozporządzenie w sprawie szczegółowego wykazu świadczeń dodatkowych, które mogą być przyznane osobom kierującym niektórymi podmiotami prawnymi, oraz trybu ich przyznawania prezes Rady Ministrów wydał dopiero 21 stycznia 2003 r. (Dz.U. nr 14, poz. 139). Weszło o­no w życie 15 lutego 2003 r. i, jak wynika z jego tytułu, reguluje nie tylko katalog świadczeń dodatkowych w rozumieniu art. 11 ustawy kominowej, ale również tryb ich przyznawania.

Nie częściej niż co 5 lat

Z treści par. 2 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 pkt 1 rozporządzenia wynika, iż nagroda jubileuszowa dla osób objętych ustawą kominową może być przyznana jako świadczenie dodatkowe nie częściej niż co 5 lat. Jeśli zakładowy lub ponadzakładowy układ zbiorowy pracy lub regulamin wynagradzania nie określa dla takich osób uprawnień do nagrody jubileuszowej, świadczenie to może być przyznane w następującej wysokości:
• 75 proc. wynagrodzenia miesięcznego – po 20 latach pracy,
• 100 proc. wynagrodzenia miesięcznego – po 25 latach pracy,
• 150 proc. wynagrodzenia miesięcznego – po 30 latach pracy,
• 200 proc. wynagrodzenia miesięcznego – po 35 i 40 latach pracy.
Warto zwrócić uwagę na to, że powołane przepisy rozporządzenia wskazują na istnienie uprawnień do nagrody jubileuszowej osób objętych ustawa kominową (także dyrektora przedsiębiorstwa państwowego) na podstawie zakładowego układu zbiorowego pracy, co – w świetle art. 24126 par. 2 kodeksu pracy – należy uznać za wątpliwe. Przepis ten stanowi bowiem, iż układ zakładowy nie może określać warunków wynagradzania pracowników zarządzających zakładem pracy, w rozumieniu art. 128 par. 2 pkt 2 k.p. (czyli pracowników kierujących jednoosobowo zakładem pracy i ich zastępców lub pracowników wchodzących w skład kolegialnego organu zarządzającego zakładem pracy oraz głównych księgowych), oraz osób zarządzających zakładem pracy na innej podstawie niż stosunek pracy. Dyrektora przedsiębiorstwa państwowego należy zaliczyć do kategorii „pracowników zarządzających zakładem pracy”. Jeśli tak, to byłby o­n objęty podmiotowym zakresem działania przepisu art. 24126 par. 2 k.p. Jednak zaznaczyć trzeba, że sprawa nagród jubileuszowych osób (pracowników) zarządzających jest przedmiotem rozbieżności w orzecznictwie. W wyroku z 24 marca 1999 r. (I PKN 634/98, OSNAPiUS 2000/10/383) Sąd Najwyższy wskazał, że nagrody jubileuszowe nie są wynagrodzeniem w rozumieniu art. 24126 par. 2 k.p., a zatem przepis ten nie obejmuje takich nagród. Przeciwne stanowisko – z bardziej, moim zdaniem, przekonywającą argumentacją zawartą w uzasadnieniu orzeczenia – zajął Sąd Najwyższy w wyroku z 13 października 1999 r. (I PKN 159/99, OSNAPiUS 2001/4/109).

Może to nie znaczy, że będzie

Powołane wyżej przepisy rozporządzenia z 21 stycznia 2003 r. (par. 2 ust. 1 pkt. 1 i ust. 2 pkt. 1) powtarzają sformułowania zawarte w ustawie kominowej, w świetle których świadczenia dodatkowego nie „przyznaje się” ale „może być przyznane”, a zatem w przypadku nagrody jubileuszowej osoby objętej działaniem ustawy kominowej przesłanka osiągnięcia odpowiedniego okresu zatrudnienia (stażu pracy) jest konieczna (ale niewystarczająca), gdyż wówczas istnieje jedynie możliwość przyznania nagrody jubileuszowej przez upoważniony podmiot. Jest to zatem – w moim przekonaniu – odmienna sytuacja, aniżeli w przypadku typowych regulacji zawartych w pragmatykach służbowych lub przepisach wewnątrzzakładowych, w których używa się stwierdzeń stanowczych, np. „za wieloletnią pracę nauczyciel otrzymuje nagrodę jubileuszową w wysokości (...)” – art. 47 Karty Nauczyciela; pracownikom samorządowym „przysługuje nagroda jubileuszowa” – art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych. Takiego rodzaju sformułowania wskazują jednoznacznie, że pracownik z dniem spełnienia przesłanki stażu pracy nabywa prawo do nagrody jubileuszowej (powstaje roszczenie o wypłatę tego świadczenia).

Wypłata świadczenia dodatkowego

Uważam, że w przypadku dyrektora przedsiębiorstwa państwowego (choć dotyczyć to będzie także pozostałych osób objętych ustawą kominową) mamy do czynienia z odmienną sytuacją, w której osiągnięcie przez pracownika odpowiedniego okresu zatrudnienia nie powoduje samo w sobie powstania roszczenia o zapłatę nagrody jubileuszowej, wymagana jest bowiem dodatkowa czynność odpowiedniego organu. Taki wniosek zdaje się potwierdzać treść par. 3 ust. 1 pkt 1 cytowanego rozporządzenia (określającego tryb przyznania świadczenia dodatkowego), z którego wynika, że świadczenie dodatkowe osobom określonym w tym przepisie (w tym dyrektorom przedsiębiorstw państwowych) przyznaje „właściwy organ z własnej inicjatywy lub na umotywowany wniosek rady nadzorczej albo innego statutowego organu nadzorczego”. Przez „organ właściwy” w stosunku do dyrektora przedsiębiorstwa państwowego należy rozumieć organ założycielski. Skoro zatem tryb przyznania świadczenia dodatkowego – nagrody jubileuszowej – jednoznacznie wymienia podmioty legitymowane do przyznania i wnioskowania o świadczenie, to ewentualna inicjatywa (wniosek) osoby uprawnionej w tym zakresie nie ma istotnego znaczenia dla procedury przyznania świadczenia. Konieczność podjęcia decyzji odpowiedniego podmiotu (organu założycielskiego) w sprawie przyznania świadczenia, przy wskazanej w powołanych przepisach możliwości uzyskania tego uprawnienia przez dyrektora przedsiębiorstwa państwowego, czyni więc to przyznanie działaniem konstytutywnym, od którego zaistnienia powstaje dopiero roszczenie o wypłatę świadczenia.

Andrzej Marek
Autor jest sędzią Sądu Okręgowego w Legnicy


Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Emeryt: Niech ZUS wybierze. I potrąca składki z emerytury albo z pracy, którą świadczę [dualizm emerytur mundurowych i cywilnych]

Infor.pl udostępnił miejsce dla publikacji listów od czytelników. Napisało do nas dużo emerytów mundurowych, którzy wciąż pracują jako pracownicy cywilni. ZUS obciąża ich cywilne dochody składkami emerytalnym i zdrowotnym (tak jak każdego innego pracownika). Składki te w praktyce przepadają dla mundurowych, którzy rozpoczęli służbę przed 1999 r. Wynika to z zasady, że taki mundurowy może mieć emeryturę mundurową albo cywilną (ta druga z reguły jest niższa). Nie może mieć tych dwóch emerytur jednocześnie. Mundurowi mają własne pomysły jak rozwiązać ten problem. Przykładem jest poniższy list z tezą, żeby nie obciążać składkami cywilnymi wynagrodzeń mundurowych, Którym zus nie może wypłacić drugiej emerytury.

Co może Prezydent RP? Kompetencje głowy państwa

Wybory to dobry moment, by przyjrzeć się uprawnieniom Prezydenta Rzeczypospolite Polskiej. Jakie są najważniejsze zadania Prezydenta? Ile trwa kadencja głowy państwa?

Na jak długo dostanę orzeczenie o niepełnosprawności? [ZMIANY 2025]

Od czego zależy okres ważności orzeczenia o stopniu niepełnosprawności? Na jaki czas orzeka się o niepełnosprawności dziecka? Kogo dotyczą najnowsze zmiany? Odpowiadamy na kluczowe pytania.

Niepełnosprawna na I grupie. Dla ZUS widzi i czyta. Ozdrowiała i ma obecnie 2 grupę i może iść do pracy. Rodzina i MOPS wciąż pomagają

Infor.pl udostępnia miejsce na portalu czytelnikom. Dziś list o pokrzywdzeniu przez ZUS obniżeniem grupy inwalidzkiej. Nie znamy wersji ZUS-u ani dokumentów medycznych z akt tej sprawy. Pomimo to list publikujemy, aby pokazać, że chyba w historii opisanej przez Czytelniczkę nie zadziałał mechanizm wyjaśniania (przez ZUS albo działających w jego imieniu lekarzy) przyczyn obniżenia wysokości grupy inwalidzkiej. Gdyby lepiej wyjaśniono osobom niepełnosprawnym wychodzącym z komisji ZUS o przyczynach niekorzystnej dla nich decyzji, to być może w przestrzeni publicznej mniej byłoby sarkastycznych zwrotów typu "cudowne uzdrowienie przez ZUS".

REKLAMA

Oprocentowanie lokat i kont oszczędnościowych - koniec maja 2025 r. Banki tną procenty ale nadal można dostać nawet 7-8%

Pod koniec maja 2025 r. niełatwo jest znaleźć bank, który w ciągu ostatnich tygodni nie dokonałby cięcia oprocentowania depozytów. Jest już jasne, że drugi miesiąc z rzędu pogorszeniu ulegnie też oferta detalicznych obligacji skarbowych. Jest to efekt uboczny długo wyczekiwanych cięć stóp procentowych, które w maju uchwaliła Rada Polityki Pieniężnej.

Energia ze słońca w najkorzystniejszym wariancie. Oto jak falownik hybrydowy zmienia działanie instalacji fotowoltaicznej i pomaga oszczędzać pieniądze

Nowoczesne, hybrydowe falowniki mogą całkowicie zmienić sposób, w jaki korzystamy z energii. Zamiast oddawać nadwyżki do sieci, możemy je przeznaczyć na własne potrzeby – na przykład podgrzewanie wody czy zasilanie innych urządzeń w domu. A gdy sieć zawiedzie? Falownik zadba o to, by prąd płynął dalej, zasilając obwody gwarantowane – nawet gdy sąsiedzi siedzą po ciemku. Energia jest tuż obok, wystarczy tylko wiedzieć, jak ją właściwie wykorzystać. To elastyczność, która zmienia zasady zarządzania energią – teraz to my decydujemy, jak i kiedy jej używać.

Zmiany w zawodzie psychologa 2025: jest projekt ustawy

Będą duże zmiany w zawodzie psychologa. Jest projekt ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie psychologów. Aktualne przepisy są niezgodne z prawem. Co się zmieni?

ZUS: renta wdowia 2025. Komu się należy i jaka jest wysokość świadczenia? [WNIOSEK]

Seniorzy wciąż pytają komu w 2025 r. należy się renta wdowia. ZUS tłumaczy, ile wynosi świadczenie, jakie są warunki i jak złożyć wniosek. Czy można dorabiać do renty wdowiej?

REKLAMA

Koszty sądowe: Uchwała NSA ważna dla adwokatów i radców prawnych

Wniosek o wznowienie postępowania ws. administracyjnej motywowany wyrokiem TK nie musi dotyczyć istoty takiej sprawy, ale może też odnosić się np. do ponownego określenia wysokości wynagrodzenia za pomoc prawną z urzędu - tak wynika z uchwały NSA.

Reforma odpadowa nabiera tempa: System kaucyjny i ROP mają zrewolucjonizować sposób gospodarowania odpadami w Polsce

Reforma odpadowa nabiera tempa. System kaucyjny i Rozszerzona Odpowiedzialność Producenta (ROP) mają zrewolucjonizować sposób gospodarowania odpadami w Polsce. Choć przepisy zostały uchwalone, a termin wdrożenia systemu kaucyjnego wyznaczono na 1 października 2025 roku, uczestnicy debaty podczas gali Innowacyjny Samorząd 2025 nie mają złudzeń – przed samorządami i przedsiębiorcami stoi szereg wyzwań, a sukces reformy zależeć będzie od współpracy, edukacji i spójności legislacyjnej.

REKLAMA