REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w zakładowym funduszu rehabilitacji

REKLAMA

Zasady udzielania zakładom pracy chronionej pomocy de minimis były przyczyną wielu kontrowersji. Konieczna była więc nowelizacja przepisów dotyczących źródeł finansowania pomocy, katalogu wydatków i pułapów intensywności pomocy. Zmiany te wejdą w życie 15 października 2005 r.
Pracodawcy prowadzący zakłady pracy chronionej mają obowiązek tworzenia zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych ze środków uzyskanych z tytułu:
• zwolnień z podatków (rolnego, leśnego, od nieruchomości i od czynności cywilnoprawnych) i opłat uzyskiwanych w związku z prowadzeniem zakładu pracy chronionej – w wysokości 90 proc.,
• zatrzymanych w zakładzie pracy chronionej zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych – w wysokości 90 proc.,
• nadwyżek dofinansowania do wynagrodzeń osób niepełnosprawnych nad osiąganym przez nie wynagrodzeniem,
• środków pochodzących ze zbycia środków trwałych zakupionych ze środków ZFRON, w części niezamortyzowanej,
• odsetek od środków zgromadzonych na rachunku ZFRON.
Ponadto na ten rachunek mogą wpływać inne środki, np. z zapisów i darowizn, zatrzymywanych w zakładzie kwot składek na ubezpieczenia społeczne, które zostały sfinansowane ze środków PFRON i budżetu państwa.
Na co można wydać pieniądze
Zgodnie z art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. (patrz podstawa prawna), środki funduszu rehabilitacji mogą być przeznaczane wyłącznie na finansowanie rehabilitacji zawodowej, społecznej i leczniczej oraz ubezpieczenie osób niepełnosprawnych, zgodnie z zakładowym regulaminem wykorzystania tych środków.
Szczegółowe zasady wydatkowania tych środków, w tym katalog dopuszczalnych wydatków, przewiduje rozporządzenie ministra pracy i polityki socjalnej z dnia 31 grudnia 1998 r. w sprawie zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych (Dz.U. z 1999 r. nr 3, poz. 22 z późn. zm.). Do dnia akcesji przepisy te regulowały wydatkowanie wszystkich środków ZFRON.
Natomiast po 1 maja 2004 r. wydatkowanie poakcesyjnych środków ZFRON wymaga od pracodawcy dokonania analizy, czy planowany wydatek może być uznany za pomoc publiczną w rozumieniu art. 87 TWE (tj. za przysporzenie ze środków publicznych na rzecz podmiotu angażującego się w przedsięwzięcia rynkowe, które zakłóca lub grozi zakłóceniem konkurencji).
Jeżeli wydatek nie może być uznany za pomoc publiczną, np. wydatki na pomoc indywidualną dla osób niepełnosprawnych, niektóre wydatki ponoszone w ramach realizacji indywidualnych programów rehabilitacji oraz z tzw. części ogólnej, pracodawca stosuje dotychczasowe przepisy – art. 33 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. oraz rozporządzenie z dnia 31 grudnia 1998 r.
Pomoc de minimis
Jeżeli wydatek stanowi pomoc publiczną, np. większość wydatków na przystosowanie i wyposażenie stanowisk pracy osób niepełnosprawnych, należy również stosować przepisy rozporządzenia z dnia 27 kwietnia 2004 r. oraz rozporządzenia KE (WE) nr 69/2001. Określają o­ne dodatkowe warunki dopuszczalności wydatkowania środków ZFRON. Wydatki te uznaje się bowiem za pomoc bagatelną (de minimis).
Rozporządzenie z dnia 27 kwietnia 2004 r. określa źródła finansowania programu (tj. które ze środków gromadzonych na rachunku ZFRON mogą być wydatkowane na przysporzenia dla przedsiębiorcy), katalog wydatków (węższy od określonego w rozporządzeniu z dnia 31 grudnia 1998 r.) oraz pułapy intensywności pomocy.
Jednak przepisy te w praktyce były przyczyną wielu wątpliwości i nieporozumień. Spowodowało to konieczność częściowej ich zmiany. Wprowadziła je nowelizacja z dnia 13 września 2005 r. (patrz podstawa prawna).
Po nowemu
Dotychczas jedynym źródłem finansowania programu były zwolnienia, o których mowa w art. 31 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r., tj. przekazywane na ZFRON kwoty z tytułu zwolnień z podatków (rolnego, leśnego, od nieruchomości i od czynności cywilnoprawnych) i opłat (z wyłączeniem opłaty skarbowej i opłat o charakterze sankcyjnym).
W konsekwencji tylko część środków ZFRON mogła być przeznaczona na pomoc mogącą stanowić przysporzenie dla pracodawcy. Było to problematyczne, gdy zasadniczą część środków wpływających na ZFRON stanowiły środki zatrzymane z zaliczek na podatek dochodowy.
W związku z tym poszerzono katalog źródeł finansowania o kwoty pochodzące z nieodprowadzanych zaliczek na podstawie art. 38 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz pozostających w zakładzie – zgodnie z art. 26a ust. 5 pkt 2 ustawy – nadwyżek dofinansowania do wynagrodzeń osób niepełnosprawnych nad ich wynagrodzeniem osiąganym.
Poszerzono również katalog wydatków. Pracodawca będzie mógł sfinansować stanowiące pomoc publiczną wydatki na m.in.: zapewnienie podstawowej i specjalistycznej opieki medycznej oraz poradnictwa i usług rehabilitacyjnych, szkolenie i przekwalifikowanie w celu nabycia lub podnoszenia kwalifikacji zawodowych, dodatkowe wynagrodzenie pracowników za znajomość i posługiwanie się językiem migowym oraz wynagrodzenie lektorów dla pracowników niewidomych, a także wydatki ponoszone w ramach indywidualnych programów rehabilitacji pracowników niepełnosprawnych.
Ponadto ujednolicono wymogi finansowania ze środków ZFRON robót budowlanych. Odpowiadają obecnie warunkom zawartym w rozporządzeniu z dnia 31 grudnia 1999 r. Utrzymano przy tym warunek, że roboty budowlane muszą być realizowane zgodnie z przepisami i zasadami bhp oraz wymaganiami ergonomii.
Nadal pracodawca będzie mógł pokryć 100 proc. wydatku ze środków ZFRON i nie będzie mógł przekroczyć ogólnego pułapu dla pomocy de minimis (100 000 euro pomocy w okresie 3 lat). Zmieniono jedynie wysokość trzeciego pułapu.
Dotychczas pracodawca mógł wydatkować w sposób stanowiący przysporzenie dla niego nie więcej niż 75 proc. ogólnej poakcesyjnej kwoty zwolnień uzyskanych na podstawie art. 31 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. Obecnie pułap ten wzrośnie do 81 proc. kwot uzyskanych na podstawie art. 31 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. i art. 38 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz do 100 proc. kwot uzyskanych na podstawie art. 26a ust. 5 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. (z tym że kwoty uzyskane z tego tytułu mogą być wydatkowane wyłącznie w ramach realizacji indywidualnych programów rehabilitacji).

Luiza Klimkiewicz
PODSTAWA PRAWNA
• Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. nr 123, poz. 776 z późn. zm.).
• Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy de minimis przedsiębiorcom prowadzącym zakłady pracy chronionej (Dz.U. nr 98, poz. 989).
• Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 września 2005 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy de minimis przedsiębiorcom prowadzącym zakłady pracy chronionej (Dz.U. nr 189, poz. 1591).


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Rodzice dzieci z chorobami rzadkimi czekali na to latami. Prezydent właśnie podjął decyzję

Przełomowe zmiany w Funduszu Medycznym zatwierdził Prezydent RP. Nowelizacja ustawy otwiera drogę do finansowania leczenia chorób rzadkich u dzieci oraz tworzy nowe subfundusze. Miliardy złotych na ochronę zdrowia w najbliższych latach zapewnić ma budżet państwa. Co dokładnie się zmieni?

Likwidacja abonamentu RTV nie wcześniej niż w 2027 r. - jest pierwszy prawny konkret. A co w zamian? Kto będzie płacił na publiczną telewizję i radiofonię?

O likwidacji abonamentu RTV mówiło się wiele od dłuższego czasu. Mamy wreszcie pierwszy prawny konkret w tej sprawie, a jest nim projekt nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw, którego obszerne założenia zostały opublikowane 5 grudnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. W tych założeniach wprost planowane jest uchylenie ustawy o opłatach abonamentowych, a co za tym idzie likwidację obowiązku płacenia tzw. abonamentu RTV. Za opracowanie gotowego projektu jest odpowiedzialna Marta Cienkowska Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projekt – zgodnie z założeniami MKiDN- ma być przyjęty przez Radę Ministrów i skierowany do Sejmu w II albo III kwartale 2026 r. A zatem – jeżeli wszystko pójdzie po myśli projektodawców – likwidacja abonamentu RTV będzie możliwa najwcześniej od 2027 roku.

"Kazali mi się rozebrać do bielizny". Tak wygląda komisja ZUS. Co zrobić, gdy badanie zamienia się w upokorzenie?

Kazali jej stanąć na środku pokoju, w samej bieliźnie. Przed trzema lekarzami, bez parawanu, bez wyjaśnienia, bez cienia empatii. "Czułam się, jakbym była przesłuchiwana, a nie badana" – mówi nauczycielka po mastektomii. Jej historia wywołała lawinę podobnych relacji i ujawniła to, o czym pacjenci mówią od lat: że komisje ZUS potrafią przekroczyć granice godności. Co możesz zrobić, jeśli spotka cię to samo? Jak złożyć skargę, jak bronić swoich praw i jak wygrać w sądzie z instytucją, która twierdzi, że "wszystko odbyło się zgodnie z procedurą"?

Co daje znaczny stopień niepełnosprawności? Ulgi, zasiłki, dofinansowania [Pełna lista 2026] Kwoty, warunki i ograniczenia

Znaczny stopień niepełnosprawności otwiera w 2026 roku dostęp do najszerszego pakietu świadczeń i ulg w polskim systemie wsparcia. Osoby z tym orzeczeniem mogą korzystać ze stałych wypłat sięgających kilku tysięcy złotych miesięcznie, wysokich dopłat PFRON, ulg podatkowych, preferencji transportowych oraz szczególnych praw w miejscu pracy. To realne ułatwienia, które obejmują zarówno finanse, jak i codzienne funkcjonowanie, od rehabilitacji i mobilności, po dostęp do usług publicznych. Poniżej przedstawiamy pełne, aktualne zestawienie uprawnień na nadchodzący 2026 rok.

REKLAMA

Pracodawca wtedy musi zapłacić, choć pracownik nie pracuje, a nie jest to urlop - te dni wolne a płatne należą się

Pracujesz na etacie i myślisz, że znasz wszystkie swoje prawa? Okazuje się, że polskie prawo pracy przewiduje specjalne dni wolne z zachowaniem pełnego wynagrodzenia, o których wielu pracowników nawet nie słyszało. Nie chodzi wcale o urlop wypoczynkowy ani zwolnienie lekarskie - to zbyt proste. Sprawdź, w jakich sytuacjach możesz legalnie nie przyjść do pracy, a pracodawca i tak musi Ci zapłacić.

Kontrowersyjna reforma PIP: czy jej potrzebujemy? Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt. Oto najważniejsze zmiany

Kontrowersyjna reforma PIP to m.in. nowe uprawnienie inspektorów pracy do przekształcania umów cywilnoprawnych jak umowa o dzieło czy zlecenie w umowy o prace. Czy potrzebujemy tak dużych zmian? Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt. Oto najważniejsze punkty projektu ustawy o zmianie ustawy o PIP.

Co daje lekki stopień niepełnosprawności? Ulgi, zasiłki, dofinansowania [Pełna lista 2026] Kwoty, warunki i ograniczenia

Wokół lekkiego stopnia niepełnosprawności narosło mnóstwo mitów. Jedni są pewni, że „nic nie daje”, inni oczekują szeregu świadczeń, których w rzeczywistości nie dostaną. Tymczasem w 2026 roku osoby z lekkim stopniem mogą otrzymać więcej niż w latach poprzednich, dzięki cyfrowym wnioskom, zmianom w orzecznictwie, nowym programom PFRON oraz szerszemu stosowaniu ulgi rehabilitacyjnej. Ten artykuł pokazuje realne, konkretne i aktualne uprawnienia na 2026 rok. Jasno oddziela to, co przysługuje, od tego, czego nie dostaniesz z lekkim stopniem, aby nikt nie wprowadził Cię w błąd.

Alarmujące dane GUS: albo bezpiecznie, albo szybko. Dramatycznie rośnie liczba poważnych wypadków przy pracy

Alarmujące dane GUS z 2024 r. i pierwszego półrocza 2025 r.: dramatycznie rośnie liczba poważnych wypadków przy pracy. Trzeba wybrać: albo bezpiecznie, albo szybko. Jak zahamować niebezpieczny kierunek?

REKLAMA

Emerytury czerwcowe 2026 - kiedy przeliczenie przez ZUS?

Emerytury czerwcowe - nowe przepisy wchodzą w życie w styczniu 2026 r. Komu ZUS przeliczy emeryturę? Kiedy nastąpi przeliczenie? Czy trzeba składać wnioski do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych?

PPK: nie każdy o tym wie, że uczestnik PPK może przenosić środki między swoimi rachunkami PPK

Podmiot zatrudniający dokonuje wpłat do PPK na rachunek uczestnika utworzony w związku z zatrudnieniem w tym podmiocie. Uczestnik PPK, który ma kilka rachunków PPK, może jednak w każdym czasie złożyć wniosek o wypłatę transferową środków między tymi rachunkami. Oznacza to, że osoba mająca kilka rachunków PPK ma możliwość przenoszenia środków pomiędzy tymi rachunkami.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA