REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co grozi za długi

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Składki na ubezpieczenia społeczne przedsiębiorca powinien odprowadzić w terminie i w określonej wysokości. Od nieopłaconych w terminie obliczane są odsetki za zwłokę. Poza tym ZUS może wymierzyć dodatkową opłatę do wysokości 100 proc. nieopłaconych składek.
Jeżeli przedsiębiorca podlega obowiązkowo ubezpieczeniom społecznym, musi odprowadzać składki na ubezpieczenie emerytalne, rentowe i wypadkowe. Natomiast ubezpieczeniem chorobowym objęty jest dobrowolnie.
Składki na te ubezpieczenia przedsiębiorca oblicza według następujących stóp procentowych:
19,52 proc. podstawy wymiaru – na ubezpieczenie emerytalne,
13,00 proc. podstawy wymiaru – na ubezpieczenie rentowe,
2,45 proc. podstawy wymiaru – na ubezpieczenie chorobowe.
Wprawdzie podstawę wymiaru, od której obliczane są składki, przedsiębiorca deklaruje sam, to jednak nie może o­na być niższa od ogłaszanej co trzy miesiące w komunikacie przez prezesa ZUS. Minimalna podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne, rentowe i wypadkowe wynosi 60 proc. przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w poprzednim kwartale. Natomiast na dobrowolne ubezpieczenie chorobowe podstawa wymiaru nie może być wyższa niż 250 proc. przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim kwartale.
Jedynie niektóre osoby rozpoczynające prowadzenie działalności gospodarczej w ciągu pierwszych 24 miesięcy kalendarzowych obliczają składki od zadeklarowanej kwoty nie niższej niż 30 proc. kwoty minimalnego wynagrodzenia.

Sankcje za zaległości

Przedsiębiorca, który płaci składki na ubezpieczenie społeczne wyłącznie za siebie, powinien odprowadzić je do ZUS do 10 dnia każdego miesiąca za poprzedni miesiąc kalendarzowy. Jeżeli zapłaci je po terminie albo w zaniżonej wysokości, to popada w tzw. zwłokę.
Od nieopłaconych w terminie składek powinien zapłacić odsetki obliczone tak jak gdyby zalegał z zapłatą w terminie należnego podatku dochodowego. Tylko gdy należne odsetki za zwłokę nie przekroczą 6,60 zł, przedsiębiorca nie musi ich zapłacić.
Odsetki powinien naliczać od dnia następującego po dniu upływu terminu płatności składek. Gdy wpłaca składki po terminie, to wówczas sam, nie czekając na wezwanie z ZUS, powinien je obliczyć i zapłacić razem z należnością główną. Jeżeli jego wpłata nie pokrywa zaległości oraz odsetek za zwłokę, to wówczas kwota zostanie zaliczona proporcjonalnie na poczet zarówno zaległości podatkowej, jak i odsetek za zwłokę. Dlatego, nawet gdy przedsiębiorca zapłaci całą należną kwotę, lecz zrobi to po terminie i nie doliczy odsetek za zwłokę, w dalszym ciągu będzie traktowany jak osoba, która ma zaległości w stosunku do ZUS.
Stawka odsetek za zwłokę wynosi obecnie 12 proc., czyli 200 proc. podstawowej stopy oprocentowania kredytu lombardowego. Ogłasza ją minister finansów w drodze obwieszczenia w Monitorze Polskim. Wysokość stawki zmienia się odpowiednio do obniżenia lub podwyższenia podstawowej stopy oprocentowania kredytu lombardowego, poczynając od dnia, w którym ta stopa uległa zmianie.

Kiedy zaległości się przedawnią

Należności z zaległości w płaceniu składek przedawniają się po upływie 10 lat. Termin przedawnienia liczy się od dnia, w którym stały się o­ne wymagalne. Od tej zasady istnieją jednak wyjątki:
nie ulegają przedawnieniu należności z tytułu składek, które zostały zabezpieczone hipoteką lub zastawem,
w razie odroczenia terminu płatności składek przez ZUS i rozłożenia należności na raty.
W razie zawarcia umowy o odroczenie terminu płatności między przedsiębiorcą a ZUS bieg terminu przedawnienia nie rozpoczyna się. Gdyby jednak termin przedawnienia już biegł, to wówczas zawiesza się go na okres od zawarcia umowy, aż do dnia terminu płatności odroczonej należności, albo ostatniej raty.
Bieg terminu przedawnienia zostaje zawieszony od dnia, w którym ZUS podjął pierwszą czynność zmierzającą do wyegzekwowania należności z tytułu składek. Dłużnik o tej czynności powinien zostać zawiadomiony. Okres, na jaki został zawieszony bieg terminu przedawnienia, upływa w dniu zakończenia postępowania egzekucyjnego.
Bieg terminu przedawnienia przerywa też ogłoszenie upadłości. Natomiast następnego dnia po uprawomocnieniu się postanowienia o ukończeniu postępowania upadłościowego lub o jego umorzeniu bieg przedawnienia rozpoczyna się na nowo. Bieg przedawnienia zawiesza się, jeżeli wydanie decyzji przez ZUS zależy od wcześniejszego rozstrzygnięcia przez sąd lub inny organ. Odwiesza się zaś go od dnia, w którym decyzja innego organu stała się ostateczna lub orzeczenie sądu uprawomocniło się. Okres, na jaki bieg terminu został zawieszony, nie może jednak trwać dłużej niż dwa lata.
Może się zdarzyć, że za składki należne od przedsiębiorcy odpowiedzialność ponosi jego następca prawny albo osoba trzecia. W takim przypadku przedawnienie należności, która wynika z decyzji o odpowiedzialności tych osób, przedawnia się po pięciu latach, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym została wydana decyzja.
Gdyby zaś zadłużony w ZUS przedsiębiorca zmarł, to wówczas bieg przedawnienia terminu płatności zostaje zawieszony na okres od dnia jego śmierci, do dnia uprawomocnienia się postanowienia sądu o stwierdzeniu nabycia spadku. Nie może być jednak zawieszony dłużej niż do dnia, w którym upłynęły dwa lata od śmierci spadkodawcy.

Jakie prawa ma ZUS

ZUS, aby zabezpieczyć swoje roszczenia z tytułu niezapłaconych przez przedsiębiorcę składek – ma prawo wystąpić z wnioskiem do sądu do wydziału wieczysto- księgowego o założenie księgi wieczystej dla nieruchomości dłużnika. Następnie do tej księgi wieczystej może zostać wpisana hipoteka, która zabezpiecza roszczenia ZUS. Odbywa się to na podstawie wystawionych przez ZUS dokumentów, które potwierdzają istnienie należności z tytułu składek oraz ich wysokość.
Może się zdarzyć, że nieruchomość zadłużonego w ZUS przedsiębiorcy zamiast księgi wieczystej posiada zbiór dokumentów. W takim przypadku dokumenty potwierdzające istnienie należności z tytułu składek oraz wysokość tych należności ZUS składa do tego zbioru.
ZUS ma również prawo ustanowić hipotekę przymusową na wszystkich nieruchomościach zadłużonego przedsiębiorcy.

INFORMACJA ZUS
w sprawie najniższej podstawy wymiaru składek oraz kwot składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne dla niektórych grup ubezpieczonych – w listopadzie 2005 r.
Osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą na podstawie przepisów o działalności gospodarczej lub innych przepisów szczególnych, które:
rozpoczęły wykonywanie działalności gospodarczej nie wcześniej niż 25 sierpnia 2005 r.,
w okresie ostatnich 60 miesięcy kalendarzowych przed dniem rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej nie prowadziły pozarolniczej działalności,
nie wykonują działalności gospodarczej na rzecz byłego pracodawcy, na rzecz którego przed dniem rozpoczęcia działalności gospodarczej w bieżącym lub poprzednim roku kalendarzowym wykonywały w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy czynności wchodzące w zakres wykonywanej działalności gospodarczej.
Zgodnie z art. 18 ust. 8 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne we wrześniu, październiku i listopadzie 2005 r. dla tych osób stanowi zadeklarowana kwota, nie niższa niż 254,70 zł (30 proc. kwoty minimalnego wynagrodzenia).
Za listopad 2005 r. składka na ubezpieczenia społeczne wyżej wymienionych osób nie może być niższa:
na ubezpieczenie emerytalne od kwoty: 49,72 zł (tj. 19,52 proc.)
na ubezpieczenia rentowe od kwoty: 33,11 zł (tj. 13 proc.)
na ubezpieczenie chorobowe od kwoty: 6,24 zł (tj. 2,45 proc.)
Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne w listopadzie 2005 r. stanowi kwota zadeklarowana, nie niższa niż 1391,12 zł (60 proc. przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w drugim kwartale 2005 r.)
Za listopad 2005 r. składka na ubezpieczenia społeczne wyżej wymienionych osób nie może być niższa:
na ubezpieczenie emerytalne od kwoty: 271,55 zł (tj. 19,52 proc.)
na ubezpieczenia rentowe od kwoty: 180,85 zł (tj. 13 proc.)
na ubezpieczenie chorobowe od kwoty: 34,08 zł (tj. 2,45 proc.)

Małgorzata Piasecka-Sobkiewicz


Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Kredyty hipoteczne oparte na WIBOR: Kontrowersje, stanowisko TSUE i analiza potencjalnego powództwa o usunięcie „wadliwego” wskaźnika

W 2025 roku kredyty hipoteczne w Polsce pozostają silnie uzależnione od wskaźnika WIBOR (Warsaw Interbank Offered Rate), który determinuje oprocentowanie zmiennych rat kredytu lub pożyczki. Według danych z lipca 2025 r., WIBOR 3M wynosi 4,96%, a WIBOR 6M – 4,79%, co po serii obniżek stóp procentowych NBP (ostatnia we wrześniu o 0,25 pp.) przyniosło ulgę kredytobiorcom. Prognozy wskazują na potencjalny dalszy spadek do ok. 4,18% w ciągu najbliższych miesięcy, co mogłoby obniżyć raty o 60-70 zł przy umowie kredytu opiewającej na 400 tys. zł.

Wynagrodzenie za bezumowne korzystanie z nieruchomości

Regulacja dotycząca służebności przesyłu i innych form posiadania czy korzystania z nieruchomości istnieje od dawna. Pomimo to, wiele przedsiębiorstw przesyłowych (energetyczne, gazowe, telekomunikacyjne, wodociągowe) w dalszym ciągu korzysta z cudzych nieruchomości bez tytułu prawnego. Jednocześnie, wielu właścicieli nieruchomości nie ma wiedzy jak uregulować taki stan rzeczy. Czy przysługuje im z tego tytułu jakiekolwiek roszczenie?

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

REKLAMA

ZUS tylko online? Sejm proceduje projekt ustawy ułatwiający życie przedsiębiorcom

Przedsiębiorcy mogą szykować się na duże ułatwienie. Do Sejmu trafił projekt ustawy, który znosi obowiązek przechowywania przez 5 lat papierowych kopii zgłoszeń do ZUS wysłanych drogą elektroniczną. Jeśli przepisy wejdą w życie, firmy zyskają mniej biurokracji, niższe koszty i pełną cyfryzację procesu.

Rak a orzeczenie o niepełnosprawności 2025. Jakie przywileje, zasiłki i ulgi? Co przysługuje osobie chorej na nowotwór?

Choroba nowotworowa to trudne leczenie, ale trzeba wiedzieć, że to też prawo do dodatkowego wsparcia od państwa. Mało kto wie, że pacjenci onkologiczni mogą ubiegać się o orzeczenie o niepełnosprawności, które otwiera drogę do wielu ulg, świadczeń i przywilejów. Sprawdź, kiedy rak daje prawo do orzeczenia i jakie korzyści można zyskać.

Ustawa o zawodzie psychoterapeuty: szansa na zmianę czy kolejny chaos?

Czy ustawa o zawodzie psychoterapeuty uporządkuje rynek i zwiększy bezpieczeństwo pacjentów, czy raczej wprowadzi dodatkowy chaos? O tym, jakie szanse i zagrożenia wiążą się z projektowanymi zmianami, opowiada dr hab. Łukasz Gawęda, prof. IP PAN, psycholog i badacz mechanizmów zaburzeń psychicznych.

1200 zł wsparcia dla wybranych seniorów. Rządowe wsparcie na wyciągnięcie ręki, ale rocznik ma znaczenie

Rząd oferuje wsparcie finansowe dla osób starszych, które ukończyły 60 lat (kobiety) i 65 lat (mężczyźni). Jest to forma dopłaty w wysokości do 1200 złotych, która ma pomóc w pokryciu rosnących kosztów utrzymania i wesprzeć domowe budżety, szczególnie w przypadku seniorów o niższych dochodach. Oto szczegóły.

REKLAMA

Wzrost opłat za ogrzewanie podniesie koszty wynajmu mieszkań w 2025 i 2026 roku

Spółdzielnie mieszkaniowe i właściciele nieruchomości na wynajem przygotowują lokatorów na zimę 2025/2026, która niemal na pewno przyniesie wyższe rachunki za ciepło. To efekt zarówno rosnących kosztów ogrzewania, jak i zakończenia rządowej tarczy, która dotąd hamowała podwyżki. Skala zmian nie jest jeszcze znana, ale już dziś eksperci mówią o wzrostach sięgających nawet kilkudziesięciu procent.

Widmo bankructwa wisi nad polskimi firmami. Co trzeci przedsiębiorca obawia się zamknięcia biznesu

Dużo firm w Polsce boi się dziś, że ich klienci nie zapłacą na czas – wynika z najnowszego raportu. Zatory płatnicze pochłaniają tygodniowo nawet kilkanaście godzin pracy i kosztują firmy utratę płynności, reputacji i szans rozwojowych. Aż 30% przedsiębiorstw z sektora MŚP przyznaje, że w perspektywie dwóch lat ryzykuje upadłość.

REKLAMA