REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ubezpieczyciel nie odpowiada za nieznajomość prawa przez doradcę

REKLAMA

Nieznajomość przez doradcę podatkowego przepisów prawa podatkowego oznacza naruszenie przez niego podstawowego obowiązku profesjonalisty, jakim jest obowiązek kompetencji. Ignorancja, o której mowa, jest równoznaczna z umyślnym pozbawieniem się możliwości prawidłowego wykonywania usług na rzecz potencjalnych klientów.
Takie wnioski wynikają z orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego dotyczącego zakresu roszczenia zwrotnego zakładu ubezpieczeń wobec doradcy podatkowego, który wyrządził szkodę klientowi w związku z nieznajomością prawa. TK odpowiadając na pytanie prawne jednego z sądów uznał, że nieobowiązujący już przepis rozporządzenia Ministra Finansów z 18 lutego 1997 r. określający warunki obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej podmiotów wykonujących doradztwo podatkowe za szkody wyrządzone przy wykonywaniu czynności doradztwa podatkowego jest zgodny z konstytucją.
Pytanie zostało zadane w związku ze sprawą doradcy podatkowego, który prowadząc działalność podatkową na własny rachunek naraził na szkodę klienta. Spółka jako prowadząca zakład pracy chronionej była zwolniona z 10-proc. podatku od osób prawnych. Kwotę zwolnioną od podatku spółka powinna przekazać Państwowemu Funduszowi Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Na skutek nieznajomości przepisów przez doradcę podatkowego podatniczka nadpłaciła podatek, ale powstały zaległości w PFRON, który naliczył odsetki. Spółka je zapłaciła i zażądała naprawienia szkody od doradcy. Szkodę pokrył zakład ubezpieczeń, w którym doradca wykupił polisę OC. Następnie towarzystwo regresowo dochodziło od niego zapłaty tej kwoty. Na tym tle powstała wątpliwość sądu cywilnego, który rozstrzyga spór między doradcą a zakładem ubezpieczeń.
Jednocześnie Trybunał Konstytucyjny podkreślił, że regulacje dotyczące zakresu odszkodowania w omawianej sprawie przeniósł z poziomu przepisów wykonawczych na pozom ustawowy. Obecnie regulacja ta znajduje się w art. 11 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych.
Według obowiązującego stanu prawnego ubezpieczyciel ma obowiązek wypłacić odszkodowanie za szkodę powstałą w wyniku rażącego niedbalstwa, co zostało zaakceptowane w art. 11 ust. 2 ustawy. W tym zakresie dysponuje regresem w stosunku do ubezpieczonego. Oczywistym celem tego rozwiązania prawnego jest ochrona interesów poszkodowanych przez daną im gwarancję szybkich wypłat odszkodowań przy jednoczesnej ochronie interesów zakładów ubezpieczeń dysponujących roszczeniem zwrotnym wobec profesjonalisty, w szczególności adwokata, doradcy podatkowego, notariusza, radcy prawnego, którzy to wykonując działalność wskutek rażącego niedbalstwa wyrządzili szkodę klientowi. Przedmiotem oceny TK jest jednak tylko par. 15 nieobowiązującego rozporządzenia.

Zakres odpowiedzialności
TK podkreślił jednak, że art. 92 ust. 1 konstytucji, na który powołał się sąd zadający pytanie nie jest adekwatnym wzorcem kontroli w tej sprawie. Drugi wzorzec to art. 827 par. 1 kodeksu cywilnego. TK zwrócił uwagę, że powyższy przepis nie reguluje regresu zakładu ubezpieczeń, ale zakres jego odpowiedzialności. Zarówno w kodeksie cywilnym jak i ustawie o ubezpieczeniach obowiązkowych te dwie kwestie traktowane są rozłącznie, choć istnieje między nimi zależność. Tak więc w kodeksie cywilnym w art. 827 określony został zakres odpowiedzialności, a regresowi poświęcony jest kolejny przepis art. 828 tej ustawy. Podobnie w ustawie o ubezpieczeniach obowiązkowych, gdzie te kwestie normują odpowiednio art. 11 ust. 2 i art. 11 ust. 3. Jak zauważył Trybunał, między tymi instytucjami zachodzi ścisły związek. Bo jeśli zakład ubezpieczeń nie odpowiada, tj. nie wypłaca odszkodowania, to problem przyznania mu roszczeń zwrotnych w ogóle nie powstanie. Regulacja roszczenia regresowego w tym przypadku byłaby bezprzedmiotowa. Problem regresu pojawia się wyłącznie pod warunkiem, że zakład ubezpieczeń spełnił świadczenie wobec poszkodowanego. Sens wyłączenia odpowiedzialności zakładu za szkody wyrządzone z winy umyślnej ubezpieczonego lub osób, za które o­n ponosi odpowiedzialność (regulacja art. 827 par. 1), sprowadza się do stwierdzenia, że w przypadku spowodowania szkody z winy umyślnej nie mamy do czynienia z wypadkiem losowym, lecz ze świadomym, często celowym działaniem zmierzającym do wyrządzenia szkody. Tymczasem podstawową ideą ubezpieczeń jest ochrona ubezpieczającego, ubezpieczonego, poszkodowanego przed skutkami wydarzeń losowych stanowiących tzw. wypadek ubezpieczeniowy.

Rażące niedbalstwo
Jeśli w analizowanych przepisach ustawodawca nieomal zrównuje wyrządzenie szkody umyślnie z wyrządzeniem jej w wyniku rażącego niedbalstwa, czyni to w myśl łacińskiej zasady „rażące niedbalstwo jest równe winie umyślnej”. Z praktycznego punktu widzenia stosowanie tej zasady można uzasadnić problemami dowodowymi. Odnosząc to do stanu faktycznego w opisywanej sprawie TK stwierdził, że nieznajomość przez doradcę podatkowego przepisów prawa podatkowego oznacza naruszenie przez niego podstawowego obowiązku profesjonalisty, jakim jest obowiązek kompetencji. Ignorancja, o której mowa, jest równoznaczna z umyślnym pozbawieniem się możliwości prawidłowego wykonywania usług na rzecz potencjalnych klientów. I w konsekwencji godzenie się na ewentualne wyrządzanie im szkód. W tej sytuacji ustalenie, czy szkoda została wyrządzona umyślnie czy na skutek rażącego niedbalstwa, to kwestia precyzyjnych odróżnień wymagających pogłębienia zagadnień postaci zawinienia. Trzeba podkreślić, że zakład ubezpieczeń nie ponosiłby odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną wskutek rażącego niedbalstwa doradcy podatkowego. Przyznanie zakładowi ubezpieczeń regresu spełnia inną rolę niż określenie mu zakresu odpowiedzialności. Ewentualny problem ewentualnego przyznania ubezpieczycielowi roszczenia zwrotnego wobec sprawcy szkody i określenia jego zakresu pojawia się wyłącznie pod warunkiem, że ubezpieczyciel ponosi odpowiedzialność i spełnił świadczenie. W takiej sytuacji wyposażenie zakładu w roszczenie regresowe to rozstrzygnięcie dylematu, jaki powstaje w związku z ubezpieczeniem. Z jednej strony ubezpieczyciel zobowiązany jest do wypłaty odszkodowania, z drugiej podstawowe zasady moralne i zasady prawa cywilnego sprzeciwiają się zwolnieniu sprawcy szkody tylko dlatego, że szkoda została już naprawiona przez inny podmiot.

Funkcja regresu
Wiadomo, że poszkodowany ma otrzymać odszkodowanie tylko raz. Regres oznacza, że ostatecznie ciężar naprawienia szkody ma spocząć na sprawcy. Regres odgrywa funkcję prewencyjno-wychowawczą. Jest podyktowany celami gospodarczymi, a także względami etycznymi. Nie ma podstaw do konfrontowania par. 15 rozporządzenia z art. 827 Kodeksu cywilnego.
Należałoby uznać, że ustawodawca dopuszcza regres w kwestionowanym przez pytający sąd zakresie. Jeżeli dodać do tego treść art. 11 ust. 3 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, który wprost reguluje roszczenie zwrotne zakładu wobec profesjonalistów ubezpieczonych od OC w razie wypłacenia odszkodowania za szkodę powstałą w wyniku ich rażącego niedbalstwa, wówczas staje się jasne, że regulacja prawa polskiego na poziomie ustawowym nie wyklucza rozwiązania, jakie zostało zawarte w kwestionowanym par. 15 rozporządzenia (wyrok TK z 27 lutego 2006 r., sygn. akt P21/05).

Opracowała Aleksandra Tarka


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Rodzice dzieci z chorobami rzadkimi czekali na to latami. Prezydent właśnie podjął decyzję

Przełomowe zmiany w Funduszu Medycznym zatwierdził Prezydent RP. Nowelizacja ustawy otwiera drogę do finansowania leczenia chorób rzadkich u dzieci oraz tworzy nowe subfundusze. Miliardy złotych na ochronę zdrowia w najbliższych latach zapewnić ma budżet państwa. Co dokładnie się zmieni?

Likwidacja abonamentu RTV nie wcześniej niż w 2027 r. - jest pierwszy prawny konkret. A co w zamian? Kto będzie płacił na publiczną telewizję i radiofonię?

O likwidacji abonamentu RTV mówiło się wiele od dłuższego czasu. Mamy wreszcie pierwszy prawny konkret w tej sprawie, a jest nim projekt nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw, którego obszerne założenia zostały opublikowane 5 grudnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. W tych założeniach wprost planowane jest uchylenie ustawy o opłatach abonamentowych, a co za tym idzie likwidację obowiązku płacenia tzw. abonamentu RTV. Za opracowanie gotowego projektu jest odpowiedzialna Marta Cienkowska Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projekt – zgodnie z założeniami MKiDN- ma być przyjęty przez Radę Ministrów i skierowany do Sejmu w II albo III kwartale 2026 r. A zatem – jeżeli wszystko pójdzie po myśli projektodawców – likwidacja abonamentu RTV będzie możliwa najwcześniej od 2027 roku.

"Kazali mi się rozebrać do bielizny". Tak wygląda komisja ZUS. Co zrobić, gdy badanie zamienia się w upokorzenie?

Kazali jej stanąć na środku pokoju, w samej bieliźnie. Przed trzema lekarzami, bez parawanu, bez wyjaśnienia, bez cienia empatii. "Czułam się, jakbym była przesłuchiwana, a nie badana" – mówi nauczycielka po mastektomii. Jej historia wywołała lawinę podobnych relacji i ujawniła to, o czym pacjenci mówią od lat: że komisje ZUS potrafią przekroczyć granice godności. Co możesz zrobić, jeśli spotka cię to samo? Jak złożyć skargę, jak bronić swoich praw i jak wygrać w sądzie z instytucją, która twierdzi, że "wszystko odbyło się zgodnie z procedurą"?

Co daje znaczny stopień niepełnosprawności? Ulgi, zasiłki, dofinansowania [Pełna lista 2026] Kwoty, warunki i ograniczenia

Znaczny stopień niepełnosprawności otwiera w 2026 roku dostęp do najszerszego pakietu świadczeń i ulg w polskim systemie wsparcia. Osoby z tym orzeczeniem mogą korzystać ze stałych wypłat sięgających kilku tysięcy złotych miesięcznie, wysokich dopłat PFRON, ulg podatkowych, preferencji transportowych oraz szczególnych praw w miejscu pracy. To realne ułatwienia, które obejmują zarówno finanse, jak i codzienne funkcjonowanie, od rehabilitacji i mobilności, po dostęp do usług publicznych. Poniżej przedstawiamy pełne, aktualne zestawienie uprawnień na nadchodzący 2026 rok.

REKLAMA

Pracodawca wtedy musi zapłacić, choć pracownik nie pracuje, a nie jest to urlop - te dni wolne a płatne należą się

Pracujesz na etacie i myślisz, że znasz wszystkie swoje prawa? Okazuje się, że polskie prawo pracy przewiduje specjalne dni wolne z zachowaniem pełnego wynagrodzenia, o których wielu pracowników nawet nie słyszało. Nie chodzi wcale o urlop wypoczynkowy ani zwolnienie lekarskie - to zbyt proste. Sprawdź, w jakich sytuacjach możesz legalnie nie przyjść do pracy, a pracodawca i tak musi Ci zapłacić.

Kontrowersyjna reforma PIP: czy jej potrzebujemy? Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt. Oto najważniejsze zmiany

Kontrowersyjna reforma PIP to m.in. nowe uprawnienie inspektorów pracy do przekształcania umów cywilnoprawnych jak umowa o dzieło czy zlecenie w umowy o prace. Czy potrzebujemy tak dużych zmian? Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt. Oto najważniejsze punkty projektu ustawy o zmianie ustawy o PIP.

Co daje lekki stopień niepełnosprawności? Ulgi, zasiłki, dofinansowania [Pełna lista 2026] Kwoty, warunki i ograniczenia

Wokół lekkiego stopnia niepełnosprawności narosło mnóstwo mitów. Jedni są pewni, że „nic nie daje”, inni oczekują szeregu świadczeń, których w rzeczywistości nie dostaną. Tymczasem w 2026 roku osoby z lekkim stopniem mogą otrzymać więcej niż w latach poprzednich, dzięki cyfrowym wnioskom, zmianom w orzecznictwie, nowym programom PFRON oraz szerszemu stosowaniu ulgi rehabilitacyjnej. Ten artykuł pokazuje realne, konkretne i aktualne uprawnienia na 2026 rok. Jasno oddziela to, co przysługuje, od tego, czego nie dostaniesz z lekkim stopniem, aby nikt nie wprowadził Cię w błąd.

Alarmujące dane GUS: albo bezpiecznie, albo szybko. Dramatycznie rośnie liczba poważnych wypadków przy pracy

Alarmujące dane GUS z 2024 r. i pierwszego półrocza 2025 r.: dramatycznie rośnie liczba poważnych wypadków przy pracy. Trzeba wybrać: albo bezpiecznie, albo szybko. Jak zahamować niebezpieczny kierunek?

REKLAMA

Emerytury czerwcowe 2026 - kiedy przeliczenie przez ZUS?

Emerytury czerwcowe - nowe przepisy wchodzą w życie w styczniu 2026 r. Komu ZUS przeliczy emeryturę? Kiedy nastąpi przeliczenie? Czy trzeba składać wnioski do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych?

PPK: nie każdy o tym wie, że uczestnik PPK może przenosić środki między swoimi rachunkami PPK

Podmiot zatrudniający dokonuje wpłat do PPK na rachunek uczestnika utworzony w związku z zatrudnieniem w tym podmiocie. Uczestnik PPK, który ma kilka rachunków PPK, może jednak w każdym czasie złożyć wniosek o wypłatę transferową środków między tymi rachunkami. Oznacza to, że osoba mająca kilka rachunków PPK ma możliwość przenoszenia środków pomiędzy tymi rachunkami.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA