REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Klientom biur potrzebna jest lepsza ochrona

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Przepisy rozporządzenia ministra finansów w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej podmiotów uprawnionych do wykonywania działalności usługowej w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych określają minimalne sumy gwarancyjne ubezpieczeń.

Jeśli więc biuro prowadzi wyłącznie działalność w zakresie rachunkowości, jest zobowiązane wykupić polisę ubezpieczeniową OC. W przypadku błędów biura maksymalna kwota odszkodowania to równowartość w złotych 10 tys. euro. To jednak – zarówno zdaniem ekspertów ubezpieczeniowych, jak i klientów biur – kwota zbyt mała jak na ewentualne konsekwencje pomyłek i błędów. Jeśli bowiem dojdzie do nieprawidłowości, kwota odszkodowania nie pokryje strat i firma korzystająca z usług biura może zbankrutować. Widać to jeszcze wyraźniej, gdy porównamy sumy gwarancyjne OC w innych zawodach. Są o­ne znacznie wyższe, a tym samym lepsza jest ochrona interesów ich klientów.
– W środowisku księgowych pojawiają się czasem takie opinie, że suma gwarancyjna jest zbyt niska. Jej zwiększenie powodowałoby jednak zwiększenie kosztów, co z kolei podwyższałoby koszty świadczonych usług – twierdzi prof. Zbigniew Luty, prezes Stowarzyszenia Księgowych w Polsce, oddział dolnośląski.
Aby właściwie ocenić zjawisko, trzeba jednak dokonać podziału na biura małe i duże.

OC w małych biurach
Małe biura księgowe są w gorszej sytuacji niż duże. Mając mniejsze dochody, nie mają pieniędzy na wykupienie dodatkowej polisy. Z drugiej strony, jak twierdzą eksperci, jeśli biuro stać na prowadzenie działalności, to dlaczego nie miałoby posiadać środków na ubezpieczenie. Przy podwyższeniu kwoty gwarancyjnej składka roczna wzrosłaby nieznacznie, a interesy klientów byłyby lepiej chronione. Eksperci zwracają jednak uwagę, że jeśli podwyższone zostaną składki na obowiązkowe ubezpieczenie OC, to zwiększy się szara strefa usług księgowych oraz zmniejszy się liczba biur. To korzystne dla rynku, dlatego nie należy podwyższać kwoty gwarancyjnej. W ten sposób rośnie przewaga dużych firm rachunkowych nad małymi.
– Jeśli będą istniały duże biura rachunkowe, które wykupią dodatkowe polisy ubezpieczeniowe, to staną się bardziej wiarygodne dla klienta. A zatem rynek sam będzie regulował zarówno ilość, jak i wielkość biur rachunkowych – uważa prof. Zbigniew Luty.
Klienci chcący powierzyć rachunkowość dużym biurom coraz częściej wymagają dodatkowej, dobrowolnej polisy. W razie nieprawidłowości pozwoli na właściwą ochronę ich firmy. Od kwoty ewentualnego odszkodowania uzależniają więc skorzystanie z usług tego, a nie innego biura.
Takich wymagań nie mogą postawić drobni klienci niewielkich firm księgowych. To jednak nie koniec problemów

Odszkodowania nie będzie
Wielkość firmy i ubezpieczenia nie ma znaczenia, gdy doradca podatkowy prowadzący księgi firmy lub biegły rewident zostaną skreśleni z listy doradców, biegłych rewidentów lub gdy biuro straci uprawnienia do usługowego prowadzenia ksiąg. Ubezpieczenia OC nie obejmują szkód wyrządzonych przez ubezpieczonego po wygaśnięciu uprawnień. Jest to niekorzystne dla klientów. W trakcie świadczenia usług nikt nie pyta, czy firma ciągle posiada ważną polisę.
– W moim przekonaniu, jeżeli doszło do błędu biura rachunkowego lub firmy świadczącej usługi outsourcingowe z zakresu księgowości w czasie obowiązywania ubezpieczenia, to towarzystwo ubezpieczeniowe powinno wypłacić odszkodowanie klientowi biura. Natomiast, gdy usługodawca stracił uprawnienia do prowadzenia swojej działalności, ubezpieczyciel nie ma podstaw do wypłacenia odszkodowania – powiedział Radosław Osmólski, prezes FPA Group.
W większości krajów Unii Europejskiej nawet cofnięcie pozwolenia na prowadzenie działalności przez doradców nie wpływa na ochronę ubezpieczeniową ich klientów. Takie rozwiązanie, jak twierdzą eksperci, należałoby wprowadzić również w Polsce. Obecnie klient biura ma jedynie możliwość pytania co jakiś czas, czy biuro nadal ma ważną polisę ubezpieczeniową. Jeśli okaże się, że polisa wygasła, a biuro jej nie przedłużyło, klient może albo zawiesić korzystanie z usług biura, albo przenieść się do innego. Taka operacja jest jednak czasochłonna i uciążliwa.

POSTULUJEMY
Konieczne jest precyzyjne określenie sankcji prawnych za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC biur księgowych, a także wprowadzenie przepisu, zgodnie z którym ubezpieczenie OC będzie obowiązywało po odebraniu uprawnień doradcy. Niezbędne jest również podwyższenie sumy gwarancyjnej odszkodowania, po to, by zwiększyć ochronę interesów klientów.

Brak sankcji
Każde biuro powinno posiadać polisę OC i w każdej chwili pokazać ją klientowi. Problem jednak w tym, że biura często nie przedłużają ubezpieczenia albo w ogóle go nie wykupują. Co więcej, przepisy nie przewidują w takiej sytuacji żadnych sankcji. Oznacza to, że za brak polisy biuru nic nie grozi. W żadnym z aktów prawnych nie ma ani słowa o ukaraniu za brak ubezpieczenia ani tym bardziej o rodzajach sankcji, takich jak np. mandat czy kara grzywny. Taki stan powoduje w praktyce bezkarność biur, które nie wykupią ubezpieczenia i bezradność klientów, którzy doznają szkody.
– Moim zdaniem, skoro jest wymóg prawny, to przepisy powinny szczegółowo określać sankcje za niedopełnienie tego wymogu. To należy zmienić – podsumował prof. Zbigniew Luty.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

ŁUKASZ ZALEWSKI
lukasz.zalewski@infor.pl


Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Skarbówka prześwietla absolutnie wszystkich. Ruszyły gigantyczne kontrole i kary. Nikt się od tego nie wywinie! Nikt się przed fiskusem nie ukryje

Blady strach padł na handlujących w sieci? Skarbówka bierze pod lupę tych wszystkich, którzy regularnie sprzedają w internecie, ale zyskami z fiskusem się nie dzielą. Na baczność muszą się mieć także streamerzy. Skończyło się dla nich eldorado z darowiznami. I jedni i drudzy, jeśli nie rozliczają się z dochodów z internetu, mogą zostać wezwani do zapłaty podatku.

Pytania online na aplikację komorniczą. Przygotuj się do egzaminu wstępnego 2025 r. [pytania z 2024 r.] cz. II
Oto kolejnych 25 pytań testowych na egzamin wstępny dla kandydatów na aplikantów komorniczych. W następnych częściach będziemy przedstawiać pozostałe pytania.
Czy uczeń ma prawo do odwołania od wyniku matury? Procedura krok po kroku

Wyniki matury 2025 są już znane. Jeśli maturzysta spodziewał się wyższego wyniku niż uzyskał, może złożyć odwołanie od wyniku matury. Jak to zrobić? Oto procedura krok po kroku.

Jak zdobyć orzeczenie o niepełnosprawności w 2025 roku? Poznaj 6 ważnych kroków

Jak uzyskać orzeczenie o niepełnosprawności w 2025 roku? Kto może się ubiegać, jakie dokumenty trzeba przygotować i co możesz dzięki temu zyskać? W naszym poradniku znajdziesz wszystko: 6 kroków, terminy, nowe przepisy i pełną listę ulg i świadczeń.

REKLAMA

Czy rynek nowych mieszkań zwalnia?

Liczba wydawanych pozwoleń na budowę oraz rozpoczętych inwestycji mieszkaniowych maleje. Czy deweloperzy modyfikują swoje strategie i przesuwają terminy realizacji nowych projektów? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

Praktyczne aspekty korzystania z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

Dodatek do emerytury po 65. i 70. roku życia. Jakie nowe dodatki do emerytury z ZUS dla seniorów w 2025 roku?

W 2025 roku seniorzy mogą liczyć na wyższe dodatki do emerytur – choć nie pojawiły się nowe świadczenia, to obowiązujące zostały zwaloryzowane. Sprawdź, ile dokładnie wynoszą nowe dodatki i w jakim wieku przysługują – po 65., 70. roku życia i później. Czy trzeba składać wniosek, żeby dostać dodatek do emerytury?

O co pyta lekarz orzecznik i jak wygląda komisja wydająca orzeczenie o niepełnosprawności w 2025 roku

Jak wygląda komisja orzekająca o niepełnosprawności? O co pyta lekarz orzecznik i jak się przygotować do badania? W tych kwestiach obowiązują konkretne procedury, których znajomość może pomóc w uzyskaniu orzeczenia. Zobacz krok po kroku, jak przebiega komisja, jakie pytania padają podczas rozmowy i co ma wpływ na końcową decyzję o przyznaniu stopnia niepełnosprawności.

REKLAMA

Wzrost pensji nie wystarcza – 44% Polaków już szuka nowej pracy

Mimo dynamicznego wzrostu wynagrodzeń i rekordowo niskiego bezrobocia, polscy pracownicy nie czują się doceniani finansowo. Aż 44,2% z nich aktywnie szuka nowego miejsca zatrudnienia, wskazując na zbyt niskie wynagrodzenie, brak przejrzystości i poczucie niesprawiedliwości płacowej. Najnowsze badanie SD Worx pokazuje, że pieniądze to wciąż palący problem na rynku pracy – nawet jeśli słupki wynagrodzeń idą w górę.

PIP: 350 tysięcy bezpłatnych porad rocznie dla pracodawców. Inspekcja pracy nie tylko kontroluje, ale i pomaga

Działalność PIP to nie tylko kontrole, ale i bezpłatne porady prawne dla pracodawców. Inspekcja pracy wydaje 350 tysięcy porad rocznie, które skierowane są wprost do osób zatrudniających pracowników. Warto korzystać z pomocy PIP.

REKLAMA