REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Klientom biur potrzebna jest lepsza ochrona

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Przepisy rozporządzenia ministra finansów w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej podmiotów uprawnionych do wykonywania działalności usługowej w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych określają minimalne sumy gwarancyjne ubezpieczeń.

Jeśli więc biuro prowadzi wyłącznie działalność w zakresie rachunkowości, jest zobowiązane wykupić polisę ubezpieczeniową OC. W przypadku błędów biura maksymalna kwota odszkodowania to równowartość w złotych 10 tys. euro. To jednak – zarówno zdaniem ekspertów ubezpieczeniowych, jak i klientów biur – kwota zbyt mała jak na ewentualne konsekwencje pomyłek i błędów. Jeśli bowiem dojdzie do nieprawidłowości, kwota odszkodowania nie pokryje strat i firma korzystająca z usług biura może zbankrutować. Widać to jeszcze wyraźniej, gdy porównamy sumy gwarancyjne OC w innych zawodach. Są o­ne znacznie wyższe, a tym samym lepsza jest ochrona interesów ich klientów.
– W środowisku księgowych pojawiają się czasem takie opinie, że suma gwarancyjna jest zbyt niska. Jej zwiększenie powodowałoby jednak zwiększenie kosztów, co z kolei podwyższałoby koszty świadczonych usług – twierdzi prof. Zbigniew Luty, prezes Stowarzyszenia Księgowych w Polsce, oddział dolnośląski.
Aby właściwie ocenić zjawisko, trzeba jednak dokonać podziału na biura małe i duże.

OC w małych biurach
Małe biura księgowe są w gorszej sytuacji niż duże. Mając mniejsze dochody, nie mają pieniędzy na wykupienie dodatkowej polisy. Z drugiej strony, jak twierdzą eksperci, jeśli biuro stać na prowadzenie działalności, to dlaczego nie miałoby posiadać środków na ubezpieczenie. Przy podwyższeniu kwoty gwarancyjnej składka roczna wzrosłaby nieznacznie, a interesy klientów byłyby lepiej chronione. Eksperci zwracają jednak uwagę, że jeśli podwyższone zostaną składki na obowiązkowe ubezpieczenie OC, to zwiększy się szara strefa usług księgowych oraz zmniejszy się liczba biur. To korzystne dla rynku, dlatego nie należy podwyższać kwoty gwarancyjnej. W ten sposób rośnie przewaga dużych firm rachunkowych nad małymi.
– Jeśli będą istniały duże biura rachunkowe, które wykupią dodatkowe polisy ubezpieczeniowe, to staną się bardziej wiarygodne dla klienta. A zatem rynek sam będzie regulował zarówno ilość, jak i wielkość biur rachunkowych – uważa prof. Zbigniew Luty.
Klienci chcący powierzyć rachunkowość dużym biurom coraz częściej wymagają dodatkowej, dobrowolnej polisy. W razie nieprawidłowości pozwoli na właściwą ochronę ich firmy. Od kwoty ewentualnego odszkodowania uzależniają więc skorzystanie z usług tego, a nie innego biura.
Takich wymagań nie mogą postawić drobni klienci niewielkich firm księgowych. To jednak nie koniec problemów

Odszkodowania nie będzie
Wielkość firmy i ubezpieczenia nie ma znaczenia, gdy doradca podatkowy prowadzący księgi firmy lub biegły rewident zostaną skreśleni z listy doradców, biegłych rewidentów lub gdy biuro straci uprawnienia do usługowego prowadzenia ksiąg. Ubezpieczenia OC nie obejmują szkód wyrządzonych przez ubezpieczonego po wygaśnięciu uprawnień. Jest to niekorzystne dla klientów. W trakcie świadczenia usług nikt nie pyta, czy firma ciągle posiada ważną polisę.
– W moim przekonaniu, jeżeli doszło do błędu biura rachunkowego lub firmy świadczącej usługi outsourcingowe z zakresu księgowości w czasie obowiązywania ubezpieczenia, to towarzystwo ubezpieczeniowe powinno wypłacić odszkodowanie klientowi biura. Natomiast, gdy usługodawca stracił uprawnienia do prowadzenia swojej działalności, ubezpieczyciel nie ma podstaw do wypłacenia odszkodowania – powiedział Radosław Osmólski, prezes FPA Group.
W większości krajów Unii Europejskiej nawet cofnięcie pozwolenia na prowadzenie działalności przez doradców nie wpływa na ochronę ubezpieczeniową ich klientów. Takie rozwiązanie, jak twierdzą eksperci, należałoby wprowadzić również w Polsce. Obecnie klient biura ma jedynie możliwość pytania co jakiś czas, czy biuro nadal ma ważną polisę ubezpieczeniową. Jeśli okaże się, że polisa wygasła, a biuro jej nie przedłużyło, klient może albo zawiesić korzystanie z usług biura, albo przenieść się do innego. Taka operacja jest jednak czasochłonna i uciążliwa.

POSTULUJEMY
Konieczne jest precyzyjne określenie sankcji prawnych za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC biur księgowych, a także wprowadzenie przepisu, zgodnie z którym ubezpieczenie OC będzie obowiązywało po odebraniu uprawnień doradcy. Niezbędne jest również podwyższenie sumy gwarancyjnej odszkodowania, po to, by zwiększyć ochronę interesów klientów.

Brak sankcji
Każde biuro powinno posiadać polisę OC i w każdej chwili pokazać ją klientowi. Problem jednak w tym, że biura często nie przedłużają ubezpieczenia albo w ogóle go nie wykupują. Co więcej, przepisy nie przewidują w takiej sytuacji żadnych sankcji. Oznacza to, że za brak polisy biuru nic nie grozi. W żadnym z aktów prawnych nie ma ani słowa o ukaraniu za brak ubezpieczenia ani tym bardziej o rodzajach sankcji, takich jak np. mandat czy kara grzywny. Taki stan powoduje w praktyce bezkarność biur, które nie wykupią ubezpieczenia i bezradność klientów, którzy doznają szkody.
– Moim zdaniem, skoro jest wymóg prawny, to przepisy powinny szczegółowo określać sankcje za niedopełnienie tego wymogu. To należy zmienić – podsumował prof. Zbigniew Luty.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

ŁUKASZ ZALEWSKI
lukasz.zalewski@infor.pl


Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Autyzm lub ADHD przemilczany w rekrutacji. Dlaczego kandydaci o tym nie mówią

Osoby z autyzmem, ADHD czy inną formą neuroatypową nie mówią o tym fakcie podczas procesu rekrutacyjnego. Dlaczego? Okazuje się, że większy odsetek osób neuroatypowych częściej szuka pracy niż osób neuronormatywnych.

Niekorzystna specustawa dla wcześniejszych emerytów - pozorne wykonanie wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. Zadowolone będą osoby nieobjęte tymi przepisami

Po opublikowaniu w dniu 3 marca 2025 r. założeń projektu ustawy o ustalaniu wysokości emerytur z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych dla osób, które do 6 czerwca 2012 r. przeszły na emerytury wcześniejsze na stronach Rządowego Centrum Legislacji ukazał się długo oczekiwany projekt tej ustawy datowany na 4 czerwca 2025 r.

Firmy chcą zatrudniać księgowych, ale… nie mają kogo! Brakuje ekspertów z doświadczeniem

Mimo stabilnej sytuacji kadrowej i rosnących wynagrodzeń, aż 84% księgowych przyznaje: znalezienie doświadczonego specjalisty to dziś prawdziwe wyzwanie. Barometr nastrojów 2025 pokazuje, że firmy częściej planują rekrutację niż redukcje – ale idealny kandydat musi dziś mieć znacznie więcej niż tylko znajomość Excela.

Polacy zaciskają pasa. Najnowszy raport pokazuje, na czym oszczędzamy najczęściej

Aż 37,2% Polaków deklaruje ograniczenie wydatków na elektronikę – wynika z najnowszego raportu. W czołówce oszczędzanych kategorii znalazły się też meble, odzież i materiały budowlane. Eksperci wskazują na wysokie ceny, niską częstotliwość zakupów oraz zmieniające się priorytety konsumenckie.

REKLAMA

Wysokość opłat za krew i jej składniki w 2026 r. [PROJEKT RESORTU ZDROWIA z 3 czerwca 2025 r.]

6 czerwca 2025 r. do uzgodnień i konsultacji publicznych trafił projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie określenia wysokości opłat za krew i jej składniki w 2026 r. Resort zdrowia ma czas na określenie tych opłat do 30 czerwca 2025 r.

Nawet 185 tys. zł na samochód dla osoby z niepełnosprawnością. Rusza druga tura naboru wniosków PFRON 2025

Druga i zarazem ostatnia w tym roku tura naboru wniosków w programie "Samodzielność – Aktywność – Mobilność!" rozpocznie się 1 sierpnia 2025 r. To szansa na uzyskanie nawet 85 proc. dopłaty do zakupu samochodu przystosowanego do potrzeb osoby z niepełnosprawnością ruchową. Sprawdź limity, warunki i checklistę, która ułatwi Ci wypełnienie elektronicznego wniosku w systemie SOW.

Pozew o zachowek. Co powinien zawierać i gdzie złożyć dokumenty?

Jak napisać pozew o zachowek, by uniknąć błędów, które mogą spowolnić lub utrudnić dochodzenie należności? To ważne informacje dla osób, które zostały pominięte w testamencie lub otrzymały mniej niż im się należało.

Podwyżki pracowników samorządowych z wyrównaniem od 1 marca 2025 r. Rozporządzenie w Dzienniku Ustaw [STAWKI]

30 maja 2025 r. w Dzienniku Ustaw RP zostało opublikowane rozporządzenie podwyższające kwoty minimalnego miesięcznego poziomu wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Rozporządzenie koryguje także katalog stanowisk.

REKLAMA

Bez księgowych ani rusz. Przedsiębiorcy doceniają ich nie tylko za rachunki, ale i za wsparcie strategiczne

Aż 75% przedsiębiorców w Polsce darzy swoje księgowe i księgowych dużym zaufaniem, a 71% uważa, że ich wiedza realnie wpływa na sukces firmy – wynika z najnowszego badania. Księgowi stają się dziś nie tylko strażnikami finansów, ale i partnerami w rozwoju biznesu.

Prezydent Andrzej Duda podpisał ważną ustawę. Prosiła go o to ministra z rządu Tuska

Prezydent Andrej Duda podpisał ustawę o jawności cen mieszkań, po wcześniejszym spotkaniu z minister Katarzyną Pełczyńską–Nałęcz. Nowe regulacje nakładają na deweloperów obowiązek prowadzenia stron internetowych, na których podawane mają być ceny mieszkań od początku sprzedaży do jej zakończenia.

REKLAMA