REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy warto zatrudniać bezrobotnych przy pracach interwencyjnych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marek Rotkiewicz
Prawnik specjalizujący się w prawie pracy. Autor i współautor około 60 książek z tego zakresu, w tym kilku komentarzy oraz autor ponad 4000 artykułów. Wykładowca na licznych szkoleniach (przeprowadzonych ponad 6000 godzin szkoleniowych).

REKLAMA

Pracodawcy zatrudniający bezrobotnych przy pracach interwencyjnych mogą m.in. skorzystać z refundacji części wynagrodzenia i składek na ubezpieczenia społeczne.

Prace interwencyjne oznaczają zatrudnienie przez pracodawcę bezrobotnego skierowanego z urzędu pracy, które nastąpiło w wyniku umowy zawartej ze starostą i ma na celu wsparcie osób będących w szczególnej sytuacji na rynku pracy.

REKLAMA

Istotnym dla wielu podmiotów rozwiązaniem jest także możliwość skierowania bezrobotnego do prac interwencyjnych do przedsiębiorcy niezatrudniającego pracownika na zasadach przewidzianych dla pracodawców przed Kodeks pracy. Znamiona pracodawcy ma podmiot zatrudniający co najmniej jednego pracownika. A zatem w takim przypadku mówimy o przedsiębiorcy, który np. zatrudnia jedynie zleceniobiorców, wykonawców umów o dzieło, czy też korzysta z usług wykonywanych przez innych przedsiębiorców (tzw. samozatrudnienie).

Przepisy rozporządzenia MPiPS z 7 stycznia 2009 r. zawierają ograniczenia dotyczące podmiotów, które mogą być organizatorami prac interwencyjnych. W praktyce są nimi z reguły pracodawcy, na których rzecz prace te mają być wykonywane.

Zwrot kosztów dla pracodawcy

Pracodawca zatrudniający bezrobotnego w ramach prac interwencyjnych może otrzymać częściowy zwrot kosztów poniesionych na wynagrodzenia tej osoby oraz jej składki. Pozostałe koszty pracy obciążają już jednak pracodawcę, z wyjątkiem kosztów badań lekarskich mających na celu stwierdzenie zdolności do wykonywania danej pracy, które mogą być finansowane przez powiatowy urząd pracy.

WAŻNE!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Decyzja dotycząca przyznania wsparcia ze strony starosty jest zawsze uznaniowa.

Podane w tabeli (patrz tabela) kwoty zawierają narzut ubezpieczeniowy obciążający pracodawcę bez uwzględnienia składki na ubezpieczenie wypadkowe. Składka ta refundowana jest w kwocie faktycznie opłaconej w związku z wykonywaniem przez bezrobotnego określonej pracy.

Przykład

REKLAMA

Pracodawca zatrudnił w ramach prac interwencyjnych bezrobotnego. Zatrudnienie to musi się odbywać na podstawie umowy o pracę. Przepisy nie narzucają jednak obowiązku zatrudnienia go na czas nieokreślony. A zatem umowa może dotyczyć jedynie okresu, na jaki została przyznana refundacja.

Pracodawca może ubiegać się także o jednorazowe wsparcie w wysokości 150% przeciętnego wynagrodzenia. Przysługuje ono, gdy pracodawca zatrudniał bezrobotnego w ramach prac interwencyjnych przez okres co najmniej 6 miesięcy, po upływie zaś tego okresu przez następne 6 miesięcy nadal zatrudniał tę osobę w pełnym wymiarze czasu pracy. Bezpośrednio po tym czasie pracownik musi być nadal zatrudniony u ww. pracodawcy na pełny etat. Przyznanie wsparcia zależy od uznaniowej decyzji starosty i nawet po spełnieniu powyższych warunków pracodawca może nie otrzymać wsparcia.

Dlatego dla pewności zobowiązanie do przyznania jednorazowej refundacji powinno być zawarte w umowie dotyczącej organizacji prac interwencyjnych.

Dodatkowo, zatrudniając osoby bezrobotne w wieku powyżej 50. roku życia, można uzyskać zwrot kosztów poniesionych na ich wynagrodzenia i składki ubezpieczeniowe. Bezrobotny może być zatrudniony do 24 miesięcy u tego samego pracodawcy. Jednak gdy jego zatrudnienie przedłuża się do 4 lat, wtedy ww. zwrot obejmuje koszty zatrudnienia za co drugi miesiąc (art. 59 ust. 1 i 2 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy).

Wysokość refundacji uzależniona jest od sytuacji ww. zatrudnionego bezrobotnego i wynosi:

● do 80% minimalnego wynagrodzenia za pracę i składek na ubezpieczenia społeczne od refundowanego wynagrodzenia, jeżeli spełnia warunki konieczne do nabycia prawa do świadczenia przedemerytalnego,

● do 50% minimalnego wynagrodzenia za pracę i składek na ubezpieczenia społeczne od refundowanego wynagrodzenia, jeżeli nie spełnia warunków koniecznych do uzyskania świadczenia przedemerytalnego.

@RY1@i26/2009/046/i26.2009.046.000.0008.101.jpg@RY2@

Podstawa prawna:

● art. 2, 49, 51, 56, 59, 59a, 61a ustawy z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (DzU z 2008 r. nr 69, poz. 415 ze zm.),

● rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 7 stycznia 2009 r. w sprawie organizowania prac interwencyjnych i robót publicznych oraz jednorazowej refundacji kosztów z tytułu opłaconych składek na ubezpieczenia społeczne (DzU nr 5, poz. 25).

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Mojafirma.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nawet 1200 złotych dopłaty do prądu. Będzie bon energetyczny po nowemu. Kto dostanie pieniądze

Bon energetyczny po nowemu i to nawet 1200 złotych? Taki roczny zastrzyk gotówki mogą wkrótce otrzymać emeryci z najniższymi dochodami. Skąd te zmiany? Bo rząd pracuje nad rozwiązaniami, mającymi zrekompensować wzrost kosztów energii, po wejściu nowej opłaty od emisji dwutlenku węgla, którymi mają być obciążone także gospodarstwa domowe.

Świadczenie wspierające od 60 pkt w decyzji WZON? OzN mają sporo propozycji zmian

Osoby z niepełnosprawnościami proponują kilka ważnych nowości w zasadach przyznawania świadczenia wspierającego. Wśród postulatów znalazła się m.in. obniżka liczby punktów uprawniających do uzyskania pomocy.

Więcej inwestycji bez pozwolenia na budowę i inne zmiany w prawie budowlanym w 2025 r. [projekt deregulacyjny]

W dniu 10 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw (tzw. projekt deregulacyjny). Nowelizacja ma na celu dalsze uproszczenie i przyspieszenie procesu inwestycyjno-budowlanego i zmniejszenie obciążeń administracyjnych. Wydłuży się m.in. lista inwestycji budowlanych, na które nie trzeba będzie uzyskiwać pozwolenia na budowę.

Likwidacja godzin dostępności nauczyciela w szkole. Nowelizacja Karty Nauczyciela

W dniu 10 czerwca 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów, opublikowano projekt ustawy o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela (UDER54). Celem tej nowelizacji jest uchylenie przepisów dotyczących tzw. godzin dostępności nauczyciela w szkole. Rada Ministrów ma przyjąć ten projekt w lipcu 2025 r. Zmiany wejdą w życie najprawdopodobniej od nowego roku szkolnego 2025/2026.

REKLAMA

W Sejmie: Wysokie opłaty za świadczenie wspierające. Płacą osoby niepełnosprawne. Co z tym zrobi rząd? {stopień znaczny}

24 804 zł to opłata zapłacona przez osobę niepełnosprawną kancelarii pośredniczącej w uzyskaniu świadczenia wspierającego. System przyznawania tego świadczenia jest w ocenie osób niepełnosprawnych (w mojej także) tak patologiczny, że w naturalny sposób pojawiły się firmy pomagające osobom niepełnosprawnym w uzyskaniu świadczenia wspierającego. Osoby niepełnosprawne nie radzą sobie same. Dodatkowo są krzywdzone na poziomie WZON. No bo jak inaczej ocenić sytuację, gdy osoba niewidoma otrzymuje w WZOB 61 punktów, osoba sparaliżowana od pasa w dół (20 lat na wózku) 43 punkty. To są jawne pokrzywdzenia tych osób niepełnosprawnych przez WZON. Więc pokrzywdzeni zwracają się o pomoc do prawników. A ci wystawiają wysokie rachunki.

Rodzice nie będą musieli przedstawiać zaświadczeń o niekaralności aby uczestniczyć w wycieczkach, czy innych zajęciach szkolnych. Zmiany w "ustawie Kamilka" w 2025 r.

W dniu 10 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła przygotowany przez Ministerstwo Sprawiedliwości projekt ustawy o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich, ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym oraz ustawy – Prawo oświatowe. Projekt nowelizuje m. in przepisy wprowadzone w lutym 2024 r. tzw. ustawą Kamilka.

Nowe ułatwienia dla przedsiębiorców: dane z wykazu VAT dostępne na biznes.gov.pl od 1 października 2025 r.

Jest projekt ustawy, który zakłada wprowadzenie nowych regulacji umożliwiających przedsiębiorcom łatwiejszy dostęp do wykazu podatników VAT za pośrednictwem portalu biznes.gov.pl. Zmiany mają uprościć weryfikację kontrahentów, zwiększyć bezpieczeństwo obrotu gospodarczego i ograniczyć formalności papierowe.

Co się stało w Austrii? Ogłoszono 3 dniową żałobę

Co się stało w Austrii? Ogłoszono 3 dniową żałobę. Doszło do tragicznego wydarzenia! Co gorsza takich zdarzeń jest coraz więcej w Europie, nie tylko w Stanach Zjednoczonych Ameryki.

REKLAMA

Masz radio w samochodzie? Możesz spodziewać się kontroli

Właściciele samochodów – zarówno osoby prywatne, jak i przedsiębiorcy – powinni pamiętać o opłatach za używanie odbiorników radiofonicznych. Chodzi o konieczność opłacania abonamentu RTV za radioodbiornik zamontowany w pojeździe. Jaka jest opłata abonamentowa w 2025 r.? Kto jest zwolniony?

Kredyty w złotówkach pod lupą TSUE. Dr P. Szcześniak: WIBOR jest zgodny z polską ustawą o kredycie hipotecznym i unijnym rozporządzeniem BMR

WIBOR jest zgodny zarówno z polską ustawą o kredycie hipotecznym, jak i z unijnym rozporządzeniem BMR. Podlega w związku z tym szczególnym wymogom informacyjnym i zaostrzonej kontroli jego wyznaczania. Wykluczone więc wydaje się, aby postanowienia odwołujące się do WIBOR zostały przez Trybunał Sprawiedliwości lub sąd krajowy kwalifikowane jako niedozwolone postanowienia umowne w rozumieniu tzw. abuzywności – pisze dr hab. Paweł Szczęśniak z Katedry Prawa Finansowego Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

REKLAMA