REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Księgi rachunkowe, Faktura VAT

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Faktury elektroniczne w zamówieniach publicznych - projekt w II kwartale 2018 r.

W Ministerstwie Finansów trwają prace nad projektem ustawy o fakturowaniu elektronicznym w zamówieniach publicznych. Projekt ten ma być przyjęty przez Radę Ministrów w II kwartale 2018 roku. Głównym celem projektowanej ustawy jest implementacja Dyrektywy 2014/55/UE o elektronicznym fakturowaniu w dostawach publicznych, którą w ramach negocjacji i stanowiska rządu Polska silnie wspierała. Zdaniem polskiego rządu regulacje te mają pozytywne oddziaływanie społeczno-gospodarcze.

Księgowość 2.0, czyli jak pracują księgowi?

Szybki rozwój nowych technologii zrewolucjonizował również branżę księgową, co w dużym stopniu wpłynęło na wydajność i efektywność pracy księgowego. Pojawia się zatem pytanie, jak w dobie zaawansowanych rozwiązań technologicznych branża księgowości odnalazła optymalne dla siebie narzędzia, które pozwoliły sprawnie funkcjonować jej na rynku?

Księgowość 2.0, czyli jak pracują księgowi?

Szybki rozwój nowych technologii zrewolucjonizował również branżę księgową, co w dużym stopniu wpłynęło na wydajność i efektywność pracy księgowego. Pojawia się zatem pytanie, jak w dobie zaawansowanych rozwiązań technologicznych branża księgowości odnalazła optymalne dla siebie narzędzia, które pozwoliły sprawnie funkcjonować jej na rynku?

Handel internetowy - Ministerstwo Finansów sprawdza wystawianie faktur

Ministerstwo Finansów zauważa, że w internetowych serwisach aukcyjnych podatnicy VAT sprzedają nowe towary (np. telefony komórkowe i tablety) z informacją, że nie wystawiają faktury. To niezgodne z przepisami VAT i może wskazywać na zaniżanie podstawy opodatkowania, tym samym powstanie zaległości podatkowej oraz sankcji VAT. Ministerstwo Finansów zapowiada, że wkrótce będzie się kontaktować z takimi podatnikami, aby wyjaśnić kwestie wystawiania faktur za transakcje.

REKLAMA

Wystawianie faktur za najem

Obowiązek podatkowy z tytułu najmu powstaje na zasadach szczególnych. Decyduje o tym zasadniczo data wystawienia faktury, gdy jest wystawiona terminowo. Opóźnienie w tym zakresie nie przesuwa daty powstania obowiązku podatkowego. Natomiast faktura wystawiona przedwcześnie skutkuje automatycznie koniecznością rozpoznania obowiązku podatkowego. Należy o tym pamiętać, decydując się na ten krok, szczególnie gdy najem nie korzysta ze zwolnienia.

Faktury za bilety lotnicze pracowników - rozliczenie VAT

Otrzymaliśmy fakturę za przelot pracowników na trasie Finlandia–Warszawa. Dokument wystawił unijny przewoźnik, który nie ma w Polsce siedziby ani oddziału. Czy w tej sytuacji musimy rozliczyć import usług? Czy obowiązek taki wystąpi również wtedy, gdy faktura będzie wystawiona na naszego pracownika, który nie prowadzi działalności gospodarczej?

I Ogólnopolski Kongres Biur Rachunkowych

I Ogólnopolski Kongres Biur Rachunkowych, który odbędzie się w dniach 12-14 kwietnia 2018 r. w Kielcach (Targi Kielce), to platforma wymiany wiedzy, doświadczeń i usług. Wydarzenie to skierowane jest do wszystkich osób związanych z branżą MŚP - księgowych, właścicieli biur rachunkowych czy dostawców, którzy świadomie podchodzą do kwestii rozwoju oraz innowacji w sektorze gospodarki, którego są częścią. Patronem medialnym wydarzenia jest Infor.pl.

Faktury elektroniczne

Od 2018 roku na wszystkich podatników VAT nałożono ustawowy obowiązek prowadzenia ewidencji VAT w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Wiąże się to ściśle z obowiązkiem comiesięcznego dostarczania do Ministerstwa Finansów pliku JPK_VAT, który od 2018 roku dotyczy nawet najmniejsze firmy (mikroprzedsiębiorców). Wypełnianie tych obowiązków bez elektronicznego fakturowania jest niemal niemożliwe. Warto więc wiedzieć, że wystawianie i przesyłanie faktur w formie elektronicznej umożliwiają nawet funkcjonalności kont firmowych niektórych banków (np. ING Księgowość).

REKLAMA

Jak rozliczyć zakup towaru od zagranicznego podatnika, gdy wystawił fakturę z polskim VAT

Mamy fakturę z Irlandii za telefon komórkowy. Sprzedawca nie jest zarejestrowany do VAT-UE, więc wystawił fakturę z polskim VAT, bo ma polski NIP. Fakturę wystawił bez naszego NIP. Czy możemy odliczyć VAT, np. po wysłaniu mu noty korygującej?

Czy istnieje obowiązek podpisywania faktur VAT RR

Poza fakturami VAT RR wystawianymi przez nabywającego towary i usługi od rolnika ryczałtowego żadne inne faktury nie muszą być podpisywane ani przez nabywców, ani przez sprzedawców. Jedynie wystawiona faktura VAT RR powinna zawierać podpisy sprzedawcy i nabywcy. Brak podpisu rolnika ryczałtowego (lub innej osoby uprawnionej do otrzymania faktury) wyłącza możliwość uznania wystawionego dokumentu za fakturę VAT RR, a tym samym nie przysługuje na jej podstawie zryczałtowany zwrot podatku.

Przechowywanie faktur zgodnie z przepisami ustawy o VAT

Faktura jest dokumentem potwierdzającym zaistniałą transakcję pomiędzy kontrahentami. Ustawa o VAT w art. 2 pkt 31 definiuje ją jako dokument w formie papierowej lub w formie elektronicznej, który zawiera dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie. Oznacza to, że ustawa dopuszcza posługiwanie się fakturami zarówno w wersji papierowej, jak i elektronicznej. Podatnik może wystawić fakturę w dowolnym formacie elektronicznym (art. 2 pkt 32 ustawy o VAT), jednak wymaga to uzyskania wcześniejszej akceptacji odbiorcy(art. 106n ust. 1 ustawy o VAT).

Na fakturze można podać jedną stawkę VAT przy sumie wielu jednostkowych kwot netto

Wystawca faktury VAT nie ma obowiązku podawania każdorazowo przy każdej pozycji specyfikacji (przy wyszczególnionych sprzedawanych towarach, czy usługach) stawki podatku VAT. Może podać jedną stawkę podatku VAT przy sumie jednostkowych kwot netto. Oczywiście jeżeli podsumowane na fakturze towary lub usługi są opodatkowane tą samą stawką VAT.

Wybór lokalu i urządzenie biura

Kod PL nabywcy na fakturze

Na fakturze zazwyczaj znajduje się numer identyfikujący podatnika na potrzeby podatku. W określonych sytuacjach musi on być poprzedzony kodem PL lub innym kodem państwa członkowskiego nabywcy - w przypadku świadczenia usług na rzecz kontrahenta zagranicznego.

Jak rozliczyć w księgach rachunkowych refundację z Funduszu Pracy

Osoba fizyczna prowadząca księgi rachunkowe zakupiła w styczniu fabrycznie nowy środek trwały. Jest to prasa krawędziowa zakwalifikowana do KŚT: 421. Prasę oddano do użytku i wpisano do ewidencji środków trwałych. Wartość początkową wyliczono na 350 000 zł. Jednocześnie zawarto umowę w sprawie refundacji z Funduszu Pracy kosztów wyposażenia stanowiska pracy. Starosta zrefundował kwotę 44 000. Jak rozliczyć taką refundację w księgach rachunkowych i rozliczyć podatkowo?

Jak korygować błędy na fakturze niewpływające na rozliczenie VAT

Nikogo nie trzeba przekonywać, że faktura jest dokumentem o dużym znaczeniu – zarówno dla sprzedawcy, jak i dla nabywcy towarów czy usług. Faktura powinna zatem zawierać wszystkie wymagane przepisami elementy. Nierzadko dochodzi jednak do błędów, pomyłek, przy czym nieprawidłowości mogą mieć różną skalę.

Czy faktura pro forma może pełnić rolę oferty handlowej?

W obrocie gospodarczym faktura pro forma traktowana jest często jako propozycja (oferta) zawarcia umowy sprzedaży towaru lub świadczenia usługi. Przy czym pełni ona jedynie rolę informacyjną i nie jest dowodem zawarcia transakcji, ani dokumentem księgowym. Faktura tego rodzaju wystawiana jest w celu uzyskania przedpłaty lub zaliczki od nabywcy.

Odsetki za późniejsze rozliczenie VAT z tytułu WNT

W świetle przepisów polskiego prawa podatkowego wykazanie VAT należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (WNT) lub importu usług po upływie trzech miesięcy skutkuje naliczeniem dodatkowych odsetek. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie orzekł jednak, że naliczanie odsetek z tego tytułu nie jest zgodne z unijnymi przepisami.

Służby skarbowe będą mogły kupować puste faktury od 2018 r.

Projekt przepisów, który umożliwi służbom skarbowym kupowanie pustych faktur, jest gotowy. Z nowego prawa urzędnicy skorzystają zapewne dopiero w drugiej połowie 2018 roku.

Ministerstwo Finansów sprawdzi skutki likwidacji obowiązku posiadania certyfikatów księgowych

Ministerstwo Finansów jest w trakcie opracowania ankiety, której wyniki pozwolą ocenić efekty zniesienia w 2014 roku obowiązku posiadania certyfikatu księgowego przez osoby usługowo prowadzące księgi rachunkowe. Ankieta będzie skierowana do wszystkich zainteresowanych grup podmiotów i opublikowana na stronie Ministerstwa Finansów (www.mf.gov.pl) najpóźniej do końca maja 2018 r. Ministerstwo podkreśla, że decyzja co do przyszłego kształtu regulacji w tym zakresie zostanie podjęta po analizie wyników ankiety oraz potrzeb i oczekiwań rynku.

Faktura VAT marża – zasady wystawiania

Faktura VAT marża wystawiana jest przez przedsiębiorców, którzy sprzedają towary używane lub świadczą usługi turystyczne, sprzedają dzieła sztuki itd. Często można spotkać się z sytuacją wystawiania faktur VAT marża na portalach aukcyjnych (np. przy kupnie używanego sprzętu AGD) lub w komisach samochodowych (np. przy kupnie używanego samochodu).

Jak korygować błędy na fakturze niewpływające na rozliczenie VAT

Faktura powinna zawierać wszystkie wymagane przepisami elementy. Nierzadko dochodzi jednak do błędów, pomyłek, przy czym nieprawidłowości mogą mieć różną skalę. Wystawca faktury może również popełnić błędy, które nie wpływają na rozliczenie VAT. Są to tzw. błędy mniejszej wagi. Przy czym i w tym przypadku zasadna jest ostrożność oraz korygowanie takich błędów. Niektóre z tych błędów mogą powodować obowiązek skorygowania wysłanego JPK_VAT.

Centralny Rejestr Faktur od 25 lutego 2018 roku

Centralny Rejestr Faktur będzie bazą budowaną w oparciu o JPK_VAT. W podstawowej wersji będziemy ją mieć już od 25 lutego 2018 r. Tego dnia po raz pierwszy 1,7 mln podatników VAT w Polsce wyśle nam swoje pliki JPK_VAT, będące informacją o wszystkich fakturach, które wystawili i otrzymali - powiedział Wojciech Śliż, dyrektor departamentu podatku od towarów i usług w Ministerstwie Finansów w rozmowie z Dziennikiem Gazetą Prawną.

Odliczenie VAT od wydatków związanych z przebudową targowiska

Gmina może dokonać odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki inwestycyjne związane z budową lub przebudową (modernizacją) targowiska.

Adres na fakturze a prawo do odliczenia VAT

Przedsiębiorca może odliczyć podatek VAT, nawet jeśli sprzedawca podał na fakturze adres korespondencyjny, a nie ten, pod którym prowadzi działalność gospodarczą – orzekł Trybunał Sprawiedliwości UE w dwóch wyrokach.

Faktura i obowiązek podatkowy w VAT w przypadku refakturowania mediów przez wynajmującego lokal

Najem lokalu, oprócz pobierania czynszu, często wiąże się z odrębnym obciążaniem najemcy kosztami mediów takich jak dostawa wody lub odprowadzanie ścieków. Zasadniczo, z punktu widzenia opodatkowania podatkiem od towarów i usług, takie obciążanie może stanowić odrębne od najmu świadczenie (taki przypadek zakładamy na potrzeby niniejszego artykułu). Uznaje się wtedy, że to wynajmujący (a nie faktyczny dostawca) świadczy usługi mediów na rzecz najemcy (art. 8 ust. 2a ustawy o VAT), co określa się jako odsprzedawanie (refakturowanie) tych świadczeń.

E-składka od 1 stycznia 2018 r. - jak wyliczyć i zaksięgować?

1 stycznia 2018 roku wchodzą nowe zasady opłacania składek ZUS oraz nowe rachunki do opłacania składek. Jak więc opłacić składkę za grudzień, a jak - od nowego roku? Co w przypadku zaległości do ZUS? Co jeśli nie dostaniemy numeru rachunku?

Faktura VAT RR - dokumentująca nabycie produktów rolnych

Podatnicy zarejestrowani jako VAT czynni i nabywający produkty rolne od rolnika zryczałtowanego są zobowiązani do wystawiania za niego dokumentu potwierdzającego nabycie danych produktów. Dokumentem tym jest faktura VAT RR.

Ewidencja księgowa rozrachunków z dostawcami i odbiorcami

W obrocie profesjonalnym dzieje się najczęściej tak, że moment realizacji umowy dotyczącej sprzedaży lub zakupu towarów i usług nie pokrywa się z momentem zapłaty za nie. Jest to oczywista praktyka rynkowa, ale w czasach kryzysu staje się ona dla wielu firm poważnym problemem. W poradniku omawiamy rozrachunki, czyli zobowiązania i należności, z odbiorcami krajowymi. Opisujemy m.in. prezentacje rozrachunków w bilansie oraz zasady ich ewidencji. Trzeba również pamiętać, że w praktyce sporo wierzytelności od kontrahentów nie nadaje się do wyegzekwowania. Dlatego w publikacji zatrzymujemy się nad odpisami należności aktualizujących wartość.

Odmowa prawa do odliczenia VAT z faktury - wyrok TSUE

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w dniu 19 października 2017 r. wydał wyrok dotyczący bardzo aktualnej obecnie sprawy – odmowy prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu faktury otrzymanej przez podatnika VAT od podmiotu dla potrzeb VAT nie zarejestrowanego.

Zakaz prowadzenia działalności gospodarczej za posługiwanie się fałszywymi fakturami

Fiskus podejmuje kolejne działania, które mają zapobiec oszustwom podatkowym. Najnowsza, proponowana przez resort sprawiedliwości nowelizacja Kodeksu karnego skarbowego ma wprowadzić możliwość orzekania przez sądy zakazu prowadzenia działalności gospodarczej w stosunku do przedsiębiorców posługujących się fałszywymi fakturami.

Jak prawidłowo wystawić duplikat faktury?

Pierwsza wystawiona faktura, to tzw. faktura pierwotna. W razie zniszczenia lub zaginięcia można wystawić ją ponownie - odtworzyć w niezmienionym stanie poprzez wystawienie jej duplikatu. Kto i w jakich przypadkach może wystawić duplikat faktury?

Błędna faktura VAT niczym nie różni się od sfałszowanej

Nie istnieje jakakolwiek zewnętrzna różnica między fakturą wystawioną zgodnie z prawem i prawdą a dokumentem sfałszowanym, czyli podrobionym albo poświadczającym nieprawdę w rozumieniu przepisów prawa karnego. W obrocie krążą miliony dokumentów, których nierzetelność wynika z popełnianych błędów albo niestety, będących skutkiem świadomego fałszerstwa.

Łódzka szkoła rachunkowości obchodzi swój jubileusz

W dniu 12 października 2017 roku w Pałacu A. Biedermanna w Łodzi odbyła się inauguracja obchodów 70-lecia działalności naukowo-dydaktycznej Katedry Rachunkowości Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego (WZ UŁ). Wydarzenie to stało się okazją do przypomnienia początków i kolejnych etapów rozwoju jednego z najważniejszych ośrodków myśli intelektualnej, badań i rozwoju oraz kształcenia w zakresie rachunkowości, jak również praktycznej jej implementacji w Polsce i na świecie.

Obowiązek przechowywania faktur

Wszyscy podatnicy wystawiający dokumenty sprzedażowe dla klientów oraz otrzymujący dokumenty zakupowe od innych sprzedawców, zobowiązani są do przechowywania faktur przez określony czas.

Faktura tylko na podstawie paragonu zawierającego NIP kupującego

Od 2018 roku fakturę będzie można wystawić podatnikowi VAT na podstawie paragonu wyłącznie wtedy, jeżeli paragon będzie zawierał NIP nabywcy. Celem tej zmiany jest uniemożliwienie wystawiania faktur do paragonów, które nie zostały wystawione dla nabywcy żądającego wystawienia faktury. Zmiana ta ma wejść w życie w I kwartale 2018 roku.

Sprawozdania finansowe również w pliku JPK - od października 2018 r.

Od października 2018 roku przedsiębiorcy będą musieli składać roczne sprawozdania finansowe do urzędów skarbowych w formie plików JPK. Skorzystać na takim rozwiązaniu mają i firmy, i urzędnicy.

Wystawianie faktur w języku obcym

Przedsiębiorca prowadzący własną działalność gospodarczą może podjąć współpracę z kontrahentami zagranicznymi. Jeżeli taka współpraca będzie miała miejsce, kontrahent może poprosić przedsiębiorcę o wystawianie faktur w języku obcym. Jednakże, czy ma do tego prawo?

Wynagrodzenie członka zarządu (na podstawie aktu powołania) w księgach rachunkowych

Członek zarządu spółki wykonuje swoje prace na podstawie powołania (uchwalonego przez wspólników). Jak prawidłowo rozliczyć i zaksięgować wynagrodzenie otrzymywane z tego tytułu wyjaśnia ekspert Grant Thornton.

Jak uchronić się przed dysponowaniem pustymi fakturami?

Uszczelnianie systemu podatkowego należy uznać za dobre posunięcie, jednakże może ono negatywnie wpłynąć na uczciwych przedsiębiorców, którzy wskutek niedochowania staranności mogą ponieść bardzo poważne konsekwencje. Najbardziej problematyczną może okazać się kwestia tzw. pustych faktur. W dalszej części artykułu postaram się wyjaśnić, czym są puste faktury oraz jakie podjąć działania aby uchronić się przed posiadaniem takich faktur.

Limit przychodów zobowiązujący do prowadzenia ksiąg rachunkowych w 2018 r.

Obowiązujący obecnie limit przychodów, po przekroczeniu którego pojawia się konieczność prowadzenia ksiąg rachunkowych, wynosi 2 000 000 euro. W przeliczeniu, według średniego kursu euro z dnia 2 października br., limit ten wynosi 8 627 400 zł. Wobec czego jednostki, których przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za obecny rok obrotowy przekroczą ten limit, zobowiązane będą do prowadzenia ksiąg rachunkowych w 2018 r.

Przestępstwa fakturowe - odpowiedzialność karna

W tym artykule – drugim w serii o nierzetelnych fakturach – autor przybliża ogólne informacje o odpowiedzialności karnej oraz o przestępstwie fałszu materialnego (art. 270a Kodeksu karnego). Kwestia odpowiedzialności za wystawienie nierzetelnych faktur lub posługiwanie się nimi została od 1 marca 2017 r. znacznie zaostrzona przez ustawodawcę poprzez dodanie nowych rodzajów przestępstw do Kodeksu karnego.

Nierzetelne faktury - odpowiedzialność podatkowa i karnoskarbowa

Od 1 marca 2017 r. istnieje nie tylko Krajowa Administracja Skarbowa, ale także nowy system sankcji karnych i karno-skarbowych. Podatnikom, którzy dopuszczą się najcięższych rodzajowo przestępstw przy wykorzystaniu nierzetelnych faktur, może grozić nawet kara 25 lat pozbawienia wolności. O czym podatnik-przedsiębiorca powinien wiedzieć w obliczu tych zmian?

Terminy wystawiania faktur

Od 2014 roku wszyscy podatnicy wystawiają jednolity dokument sprzedaży - zwany „fakturą”. Istniejący dotychczas dokument „rachunek” został zastąpiony dokumentem „faktura”. Przy czym fakturą może być każdy dokument papierowy lub elektroniczny zawierający dane wymagane art. 106. ust. 1 pkt 1-15 oraz art. 106. ust. 1 ustawy o VAT.

Nowa broń fiskusa do zwalczania pustych faktur i handlu kosztami

Ministerstwo Finansów szuka sposobu, jak zwalczyć proceder wystawiania tzw. pustych faktur. To na ich podstawie nieuczciwi przedsiębiorcy odliczają sobie VAT albo zawyżają koszty, by płacić mniejszy CIT. Resort chce, by kontrolerzy Krajowej Administracji Skarbowej mogli kupować takie faktury, by namierzać podatkowych oszustów. Eksperci uważają, że pomysł MF na zwalczanie handlu kosztami jest dobry, ale trzeba pomyśleć o bezpiecznikach, żeby fiskus nie stosował quasi-prowokacji w każdej błahej sprawie.

Bitcoin w ewidencji księgowej i podatkowej

Wirtualna waluta (bitcoin) dzięki swoim zaletom staje się alternatywnym źródłem inwestowania i coraz częściej pojawia się w transakcjach handlowych, a co za tym idzie zaczyna pojawiać się także w ewidencji księgowej i podatkowej. Jednak w obecnym stanie prawnym ocena skutków posiadania bitcoinów sprawia poważne problemy.

Jak prawidłowo udokumentować otrzymane zaliczki?

W praktyce gospodarczej niejednokrotnie podatnik otrzymuje całość bądź jedynie część zapłaty w formie zaliczki, zadatku, przedpłaty czy też raty przed dokonaniem dostawy towarów lub przed wykonaniem usługi. Jak prawidłowo udokumentować tego rodzaju zdarzenia? Kiedy występuje konieczność wystawiania faktur zaliczkowych?

Ujednolicenie wzoru faktury VAT

Ministerstwo Finansów planuje wprowadzenie zunifikowanego wzoru faktury VAT. Ma także w planach stworzenie w porozumieniu z Ministerstwem Cyfryzacji systemu informatycznego do ewidencji faktur.

Zasady poprawnego prowadzenia ksiąg rachunkowych

Ustawodawca w regulacjach prawnych zawartych w ustawie o rachunkowości wskazuje w jaki sposób powinny być prowadzone księgi rachunkowe. Z punktu widzenia podmiotu zobowiązanego do ich prowadzenia jest to bardzo ważne, ponieważ prowadzenie ich w sposób niezgodny z prawem naraża go na sankcje. Jak powinny być prowadzone księgi rachunkowe?

Jakie są rodzaje dowodów księgowych i co powinny zawierać?

Ustawa o rachunkowości nakłada na jednostki obowiązek wprowadzania do ksiąg rachunkowych w postaci zapisu każdego zdarzenia gospodarczego, które nastąpiło w danym okresie sprawozdawczym. Jak dokładnie powinny wyglądać takie zapisy i na podstawie jakich dowodów?

REKLAMA