reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Infor.pl > Biura rachunkowe > Prowadzę biuro rachunkowe > Wpływ cyfryzacji księgowości na biura rachunkowe

Wpływ cyfryzacji księgowości na biura rachunkowe

W Polsce funkcjonuje około 71,5 tys. biur rachunkowych, z których mniej więcej połowa jest aktywna, oferując swoje usługi 2 milionom przedsiębiorców. Wśród nich prawie 1,650 tys. rozlicza VAT. Postępująca cyfryzacja księgowości, w tym wprowadzenie obowiązku posiadania elektronicznej ewidencji VAT, czyli tzw. JPK_VAT i planowane przez rząd dalsze zwiększanie liczby rozwiązań cyfrowych, ma niewątpliwie wpływ na biura rachunkowe.

Cyfryzacja księgowości

- Większość biur rachunkowych w Polsce działa tak, jakby rozwój technologiczny zatrzymał się w latach 90-tych – mówi Rafał Obarzanek, Dyrektor Departamentu Programu Partnerskiego Tax Care. Według badania Grupy Idea Bank spośród 1,5 miliarda faktur wystawianych rocznie w Polsce, zaledwie co czwarta jest przekazywana elektronicznie. Z kolei czas potrzebny na samo kompletowanie dokumentów księgowych przez przedsiębiorców odpowiada co miesiąc pełnoetatowej pracy 45 tys. osób.

- Konieczność posługiwania się elektronicznymi sprawozdaniami oznacza, że w polskiej księgowości maleje potrzeba przekładania papierów, a rośnie znaczenie systemów informatycznych i aplikacji, w które biura rachunkowe muszą teraz zainwestować – dodaje Rafał Obarzanek.

Dotychczas typowemu biuru rachunkowemu wystarczały programy do wystawiania faktur i prowadzenia ksiąg oraz segregatory, w których przechowywane były dokumenty. Jak wynika z badania nadal aż 98% faktur wystawianych w polskich firmach jest przechowywanych w formie papierowej. Tymczasem po Jednolitym Pliku Kontrolnym przedsiębiorców czeka jeszcze wprowadzenie obowiązkowego systemu elektronicznych faktur, co oznacza, że każda faktura będzie musiała przybrać postać elektroniczną..

Księgowość to serwery

 - Nowe przepisy zobowiązują biura do ciągłej modernizacji systemów informatycznych, przy jednoczesnym zapewnieniu sprawnego, łatwego i intuicyjnego wykonywania czynności. Firmy muszą dodatkowo poświęcić czas na weryfikację, czy rozwiązania oferowane im przez zewnętrznych dostawców spełniają wszystkie wymogi prawne – tłumaczy Anna Moskwiak – Karaszewska, Dyrektor Departamentu IT w Tax Care.

Obecny koszt wejścia na rynek w przypadku nowych biur rachunkowych jest na pewno wyższy niż było to jeszcze w zeszłym roku. Wiąże się z zakupem komputera i licencji systemu operacyjnego, zakupem serwera do gromadzenia danych oraz kopii zapasowych, a także certyfikatu do podpisywania elektronicznych dokumentów klienta (podpis kwalifikowany). Firma musi posiadać stały dostęp do sieci, a także korzystać z usług zewnętrznego administratora zarządzającego gromadzonymi danymi.

Zamów bezpłatny 14-dniowy dostęp do INFORLEX Biura rachunkowe!

- Biura rachunkowe mogą zdecydować się na samodzielne poniesienie kosztów inwestycji w narzędzia informatyczne i aktualizację oprogramowania, ale alternatywą jest konsolidacja z kimś, kto takie rozwiązania już ma lub może je mieć taniej dzięki większej skali zakupów. Moim zdaniem franczyza to jeden z najlepszych sposobów na przetrwanie zmian, z jakimi mierzą się teraz biura rachunkowe – uważa Rafał Obarzanek.

Największym atutem franczyzy jest to, że franczyzobiorca nawet bez wielkiego kapitału dostaje sprawdzone standardy i procedury. Ryzyko niepowodzenia na starcie działalności w formie franczyzy znacząco obniża fakt, że franczyzobiorca nie jest pozostawiony sam sobie.

reklama

Przydatne formularze online

Narzędzia

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama
reklama
reklama

Eksperci portalu infor.pl

Marta Olewińska

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »

reklama
reklama
reklama