Wszyscy chcemy mieć porządek w miejscu pracy. Ponad 93% pracowników deklaruje, że ceni sobie świeże i pachnące rano biuro. Z drugiej strony 58% ankietowanych przyznaje, że wychodząc z pracy zostawia za sobą bałagan, którym ma zając się sprzątaczka. 48% mówi otwarcie, że na jego biurku panuje bałagan. Po sobie sprząta jedynie 13% pracowników, a 73% nie wyobraża sobie sytuacji, w której musi chwycić za szmatę i samemu zadbać o czystość wokół biurka. 72% twierdzi, że od tego w firmie jest sprzątaczka. Tak wynika z sondy przeprowadzonej przez Zakłady Usługowe EZT S.A. wśród pracowników polskich firm.
Duża ilość obowiązków, zawrotne tempo pracy, mało satysfakcjonująca
pensja, które doskwierają większości pracowników, są tylko tłem dla
źródła największej frustracji w pracy: szefa despoty. Badania dowodzą,
że dla wielu największym źródłem stresu w pracy jest właśnie przełożony.
Jak sobie z tym radzić?
Czy pracownik, któremu umowa o pracę na czas określony wygaśnie 31 sierpnia 2011 r., a który jest chory od 1 marca tego roku (i prawdopodobnie będzie chory aż do końca trwania umowy), nabędzie prawo do trzynastki za 2011 r.? Czy liczy mu się czas pozostawania w stosunku pracy, czy też czas świadczenia pracy? Czy jeżeli pracodawca wie, że po okresie zatrudnienia pracownik prawdopodobnie nadal będzie chory i będzie ubiegał się o rentę, to jest zobowiązany do wypłaty odprawy rentowej takiemu pracownikowi (gdyby przedstawił on decyzję o przyznaniu renty)?
Czy pracownik, któremu umowa o pracę na czas określony wygaśnie 31 sierpnia 2011 r., a który jest chory od 1 marca tego roku (i prawdopodobnie będzie chory aż do końca trwania umowy), nabędzie prawo do trzynastki za 2011 r.? Czy liczy mu się czas pozostawania w stosunku pracy, czy też czas świadczenia pracy? Czy jeżeli pracodawca wie, że po okresie zatrudnienia pracownik prawdopodobnie nadal będzie chory i będzie ubiegał się o rentę, to jest zobowiązany do wypłaty odprawy rentowej takiemu pracownikowi (gdyby przedstawił on decyzję o przyznaniu renty)?
Przyznawanie pracownikom premii i nagród nie jest dla pracodawcy
obowiązujące, tak jak w przypadku dodatków za pracę w godzinach
nadliczbowych czy za pracę w porze nocnej. Jeśli pracodawca decyduje się
na przyznawanie takich świadczeń, powinien dokładnie określić, czy będą
to nagrody, czy premie, a w przypadku tych ostatnich – jaki będą miały
charakter: uznaniowy czy regulaminowy. Od tego zależy bowiem, czy i
kiedy pracownik ma prawo domagać się wypłaty.
Przyznawanie pracownikom premii i nagród nie jest dla pracodawcy
obowiązujące, tak jak w przypadku dodatków za pracę w godzinach
nadliczbowych czy za pracę w porze nocnej. Jeśli pracodawca decyduje się
na przyznawanie takich świadczeń, powinien dokładnie określić, czy będą
to nagrody, czy premie, a w przypadku tych ostatnich – jaki będą miały
charakter: uznaniowy czy regulaminowy. Od tego zależy bowiem, czy i
kiedy pracownik ma prawo domagać się wypłaty.