REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Pracownik, Firma

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Dłuższa przerwa w pracy zawodowej (career break)

Career break to kilkumiesięczny odpoczynek od pracy, który pozwala pracownikowi na lepszą regenerację i zapobiega wypaleniu zawodowemu. Rozwiązanie stosowane jest przede wszystkim wśród wyższej kadry menadżerskiej.

Czwarta transza deregulacji od 2015 roku

Czwarta ustawa deregulacyjna, która ma usunąć szereg utrudnień w działalności gospodarczej, jest bliska przyjęcia przez Sejm. “Ustawa może zostać przyjęta jeszcze w październiku, a wejść w życie z początkiem 2015 r.” - uważa poseł sprawozdawca Maria Janyska z PO.

Elektroniczny obieg dokumentów w dziale księgowym (EDI)

Elektroniczny obieg dokumentów (EDI) powinien gwarantować sprawne zarządzanie przepływem dokumentów, takich jak np. faktury, zamówienia, oferty, etc. w firmie. System powinien pozwolić na uporządkowanie procesu przekazu informacji oraz dokumentacji, dzięki czemu każda sprawa będzie realizowana w zaplanowany i usystematyzowany sposób.

Dodatkowy dzień wolny za 1 listopada

Święto 1 listopada przypada w 2014 roku w sobotę. Oznacza to, że pracodawca powinien wyznaczyć dodatkowy dzień wolny pracownikom, którzy mają wolne soboty z tytułu przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy. Przy planowaniu pracy w listopadzie pracodawca powinien uwzględnić również święto 11 listopada.

REKLAMA

Czy pracownik domu kultury może w czasie pracy uczestniczyć w spotkaniach organizacji pozarządowych

Ustawa o samorządzie gminnym zapewnia pracownikowi będącemu radnym zwolnienie z pracy na czas trwania sesji i na czas dojazdu na sesję i powrotu oraz w pracach organów gminy. Ustawa nie zagwarantowała radnemu za czas tych zwolnień prawa do wynagrodzenia . Radni za udział w pracach gminy otrzymują diety oraz zwrot kosztów podróży służbowej.

Nowe technologie fundamentem współczesnego biznesu

Czy dzisiejszy biznes mógłby funkcjonować bez informatycznych rozwiązań? Nawet jeśli byłoby to możliwe, to nowe technologie są lokomotywą napędzającą rozwój przedsiębiorstw. Na bazie innowacyjnych systemów firmy budują swoją przewagę konkurencyjną, tworzą nowe usługi oraz usprawniają współpracę i komunikację z klientem. Jakie innowacje wdrażać i jak czerpać z nich realne korzyści? Między innymi o tym dyskutowali uczestnicy II Kongresu Profesjonalistów IT w Rzeszowie, nad którym patronat medialny objął portal Infor.pl

Na rynku pracy brakuje specjalistów

Choć bezrobocie wśród młodych utrzymuje się na wysokim poziomie, to są branże, w których brakuje wykwalifikowanych pracowników. Oprócz IT, także firmom technicznym trudno jest pozyskać odpowiednie osoby. Zapotrzebowanie jest także na pracowników do centrów usług wspólnych. Polski system edukacyjny nie nadąża za tak szybko rosnącym sektorem. Sytuację może zmienić ściślejsza współpraca między uczelniami, samorządami i pracodawcami. Ważna jest również aktywizacja młodzieży.

Czas pracy rejestrowany wirtualnie

Do niedawna rynek czytników RCP obfitował wyłącznie w bardzo kosztowe rozwiązania. Ten stan rzeczy powoli ulega zmianie. Daje się zaobserwować również zwiększone zainteresowanie przedsiębiorców. Nic w tym dziwnego. Korzyści płynących z zastosowań tego typu urządzeń jest wiele, a firma, nawet pomimo wydatków na infrastrukturę, paradoksalnie może zaoszczędzić.

REKLAMA

Uproszczone sprawozdania finansowe małych firm od 2015 r.

Ministerstwo Finansów planuje wprowadzić uproszczone sprawozdania finansowe dla małych firm. Regulacje miałyby wejść w życie do 20 lipca 2015 r. Projekt zmian w ustawie o rachunkowości trafił do konsultacji społecznych.

Leasing pracowniczy - jak działa?

Leasing pracowniczy jest mało skomplikowaną konstrukcją, pozwalającą w prosty sposób uniknąć problemów związanych z przejściowym przestojem i wykorzystać potencjał pracownika bez konieczności dokonywania redukcji zatrudnienia. Ułatwia także mobilność pracowników w ramach spółek z tej samej grupy, umożliwiając wykonywanie pracy na rzecz różnych podmiotów bez utraty uprawnień zależnych od stażu pracy u danego pracodawcy.

Jak zatrzymać pracownika w firmie?

Z raportów firm HR wynika, że realnym problemem staje się rotacja pracowników w firmie. Coraz częściej pracownicy decydują się na rezygnację z pracy i rozważają konkurencyjne oferty. Firmy powinny zatem już dziś zastanowić się nad strategiami budującymi lojalność pracowników. W jaki sposób zatrzymać pracownika w firmie?

Dyscyplinarne zwolnienie pracownika

Zwolnienie dyscyplinarne to rozwiązanie stosunku pracy bez wypowiedzenia z winy pracownika. Jest to wyjątkowy sposób zakończenia stosunku pracy.

Forum Nowoczesnego Controllingu „Efektywne strategie optymalizacji struktury kosztów przedsiębiorstwa”

Zapraszamy na Forum Nowoczesnego Controllingu „Efektywne strategie optymalizacji struktury kosztów przedsiębiorstwa”, które odbędzie się w dniach 22-23 października 2014 r. w Otwocku koło Warszawy. Patronat medialny nad wydarzeniem objął portal Infor.pl

Wynagrodzenia dyrektorów

12 800 PLN brutto miesięcznie – tyle zarabiała połowa dyrektorów w 2013 roku. Jest to wynagrodzenie dwukrotnie wyższe od przeciętnych zarobków kierowników, trzykrotnie wyższe od płac specjalistów i niemal pięciokrotnie wyższe od wynagrodzeń pracowników szeregowych.

Zmiana klasyfikacji zawodów i specjalności

Dnia 7 sierpnia 2014 r. wydane zostało nowe rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie klasyfikacji i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania, które zastąpi aktualnie obowiązujące rozporządzenie w tym samym zakresie z dnia 27 kwietnia 2010 r. Zaktualizowany został przede wszystkim załącznik stanowiący klasyfikację zawodów i specjalności.

Kiepska organizacja pracy – jak temu zaradzić?

W ciągu roku w pracy spędzamy takie wiele chwil, że warto zrobić wszystko, by czas ten spędzić jak najbardziej efektywnie. Problem w tym, iż w wielu firmach istnieje szereg elementów uniemożliwiających płynne i produktywne wykonywanie obowiązków. Zamiast jednak narzekać na swoją codzienność warto na chwilę przystanąć i spojrzeć na wszystko z dystansu, po czym wprowadzić kilka drobnych usprawnień organizacyjnych.

Media relations. 10 przykazań i więcej…

Relacje z mediami wydają się skutecznym i prostym sposobem na zwrócenie uwagi otoczenia oraz budowanie wizerunku firmy. To prawda, ale tylko wtedy, gdy znamy i stosujemy zasady, którymi kierują się dziennikarze. Chociaż media ewoluują w ekspresowym tempie, to pewne standardy działania pozostają niezmienne. Jakie reguły rządzą światem mass mediów? Które praktyki stosować w relacjach z dziennikarzami, a czego należy się wystrzegać? Jak sprawić, aby dialog był satysfakcjonujący dla obu stron? O tym będzie mowa podczas kolejnej edycji Kongresu Profesjonalistów Public Relations, która odbędzie się w dniach 23-24 kwietnia 2015 roku w Rzeszowie - patronat medialny nad wydarzeniem objął portal Infor.pl. Już teraz prezentujemy krótki przewodnik dla wszystkich piarowców.

Mniejsze formalności z archiwizacją dokumentów przez pracodawców

Trwają prace nad ograniczeniem obowiązków archiwizacyjnych pracodawców oraz likwidacją obowiązku przechowywania dokumentów przez 50 lat. Tylko niektóre z nich będą musiały być nadal przechowywane przez tak długi czas w wersji papierowej.

Kontrola stanu trzeźwości pracowników

Zdarza się, iż zachowanie pracownika, który stawił się danego dnia do pracy wzbudza uzasadnione podejrzenie, iż znajduje się w stanie wskazującym na spożycie alkoholu. Owo podejrzenie może być spowodowane np. wyraźnie wyczuwalną wonią alkoholu, chwiejnym krokiem, czy bełkotliwą mową pracownika. Czy pracodawca, który kwestionuje zdolność pracownika do podjęcia pracy, z uwagi na podejrzenie spożycia przez niego alkoholu, może nie dopuścić pracownika do wykonywania obowiązków pracowniczych i zmusić go do przeprowadzenia badań na obecność alkoholu?

Zatrudnianie bezrobotnych – konsekwencje dla pracodawcy

Nowe formy wsparcia dla pracodawców zatrudniających osoby bezrobotne przewidują różne okresy obligatoryjnego zatrudnienia bezrobotnego i różną wysokość dofinansowania z tego tytułu.

Pierwsze kroki w biznesie? Sprawdź na co powinieneś zwrócić szczególną uwagę!

Polacy, pod względem liczby funkcjonujących przedsiębiorstw – 3,8 mln w sektorze MSP – należą do najbardziej przedsiębiorczych narodów w Europie. Biorąc pod uwagę te statystyki, można by dojść do wniosku, że założenie firmy, która z powodzeniem rozwinie swoją działalność to nic trudnego. Ale czy faktycznie tak jest? Z jakimi wyzwaniami muszą poradzić sobie „młodzi przedsiębiorcy”, aby firma faktycznie okazała się sukcesem?

Założenie firmy po 1 grudnia 2014 r.

Przedsiębiorcy wpisywani do KRS będą mogli szybciej rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej. Po zmianach przedsiębiorca założy firmę już w 7 dni. Pomoże w tym możliwość szybszego uzyskiwania numerów REGON i NIP. Rozwiązania wprowadzone ustawą o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz zmianie niektórych innych ustaw (dalej: ustawa nowelizująca) będą obowiązywać od 1 grudnia 2014 r.

Jakie były wynagrodzenia w dawnej Polsce

Robotnik budowlany pracujący w Warszawie w XVI wieku mógł ze swojej pensji samodzielnie utrzymać trzyosobową rodzinę. Dziś przeciętne wynagrodzenie takiego pracownika wystarcza na pokrycie zaledwie 80 procent minimum socjalnego dla dwojga rodziców z jednym dzieckiem. Okazuje się również, że emigracja zarobkowa od wieków jest dla Polaków atrakcyjna. Już czterysta lat temu rzemieślnik na budowie w Londynie zarabiał o 82% więcej niż w Warszawie.

Transport do pracy: zwolnienie pracowników z podatku dochodowego w 2015 roku

Od 2015 roku pracownicy korzystający z transportu zbiorowego organizowanego przez pracodawcę nie będą płacić podatku dochodowego z tego tytułu.

Podpisywanie umów w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego

Założenia zmian w ustawie o partnerstwie publiczno-prywatnym (PPP), przygotowane przez rząd, zakładają, że samorządy będą mogły udzielać wykonawcy dotacji celowych na realizację inwestycji w ramach PPP, przewidują także ułatwienia w podpisywaniu umów w ramach PPP na okres dłuższy niż 4 lata.

Łatwiejsza restrukturyzacja firm w 2015 r.

Rząd przyjęła projekt ustawy Prawo restrukturyzacyjne. Nowe regulacje, które zaplanowane są na rok 2015, mają zapewnić przedsiębiorcom znajdującym się w trudnej sytuacji finansowej możliwość skutecznej restrukturyzacji, przy jednoczesnym zachowaniu ochrony praw wierzycieli.

Webinarium "Biuro bez papieru! Proces obiegu dokumentów i archiwizacji" - 26 września

Zapraszamy na webinarium "Biuro bez papieru! Proces obiegu dokumentów i archiwizacji", które odbędzie się w dniu 26 września 2014 r. Patronat medialny nad szkoleniem objął portal Infor.pl

Uprawnienia przedstawiciela pracowników

Przedstawiciel pracowników konsultuje z pracodawcą ważniejsze zmiany w firmie. Działa on w firmach, w których nie funkcjonują związki zawodowe. Jakie uprawnienia posiada przedstawiciel pracowników?

Międzynarodowe standardy sprawozdań finansowych

Firmy, a przede wszystkim spółki zobowiązane są do sporządzania sprawozdań finansowych z prowadzonych przez siebie działalności. Dopełnienie wskazanego obowiązku poprzez bieżącą ewidencję działań finansowych pozwala w pełni monitorować kondycję finansową firmy.

Zakład pracy chronionej - podatek od nieruchomości

Czy zakład pracy chronionej korzysta ze zwolnienia z podatku od nieruchomości? W jakim zakresie?

Wstępne badania lekarskie – zmiany w kodeksie pracy od 2015 roku

Od 1 stycznia 2015 r. nowy pracodawca nie będzie musiał kierować osoby przyjmowanej do pracy na wstępne badania lekarskie, jeżeli osoba ta przedstawi orzeczenie lekarskie odnoszące się do stanowiska pracy u poprzedniego pracodawcy. Warunkiem jest jednak, by na poprzednim stanowisku pracy występowały czynniki środowiska pracy takie same jak u nowego pracodawcy, a poziom tych czynników w środowisku pracy był co najmniej taki jak na nowym stanowisku pracy.

Opodatkowanie świadczeń pracowniczych – uzasadnienie wyroku TK

8 lipca 2014 roku Trybunał Konstytucyjny wydał wyrok w sprawie zgodności z Konstytucją przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczących nieodpłatnych świadczeń zapewnianych przez pracodawców swoim pracownikom. Przedstawiamy najważniejsze wnioski płynące z ogłoszonego uzasadnienia Trybunału, które mogą być pomocne dla pracodawców w wypełnianiu ich obowiązków jako płatników.

Jak usprawnić obieg dokumentów pracowniczych w firmie?

Jednym z najlepszych sposób na optymalizację obiegu dokumentów w przedsiębiorstwie, w dobie ogólnodostępnego Internetu, jest moduł WWW. Interfejs ten, z uwagi na podobieństwo do klasycznych stron internetowych, jest bardzo intuicyjny, może być dostępny z każdego miejsca oraz oferuje szereg praktycznych możliwości, oszczędzających czas, zarówno z perspektywy pracodawcy, jak i z punktu widzenia pracownika.

Odstąpienie od umowy o odpowiedzialności materialnej

Umowa o odpowiedzialności materialnej jest umową z zakresu prawa pracy, zawieraną pomiędzy pracownikami odpowiedzialnymi za powierzone mienie przez pracodawcę. Jest to wygodne rozwiązanie zarówno dla pracodawcy, który ma większą jasność w dochodzeniu odszkodowania, jak i pracowników, którzy dzielą się w umowie zakresem odpowiedzialności. Nie każdy jednak wie, jak rozwiązać lub odstąpić od tej umowy.

Monitoring w miejscu pracy

Choć przepisy prawa nie regulują wprost kwestii nagrywania pracowników w miejscu pracy, to sędziowie i eksperci są zgodni, że pracodawca może sięgać po takie środki jedynie po wcześniejszym poinformowaniu o tym pracowników, jeśli nie chce narazić się na zarzuty z tytułu naruszenia dóbr osobistych.

PIT od nieodpłatnych świadczeń na rzecz pracowników

Przychodem nie będzie uczestnictwo w imprezach i spotkaniach świątecznych, spotkaniach integracyjnych, wycieczkach i szkoleniach, lecz będą nim indywidualnie oznaczone świadczenie skierowane do oznaczonej konkretnie osoby.

Świadczenia należne po wypadku w drodze do pracy

Kiedy i o jakie świadczenia można ubiegać się po takim wypadku w drodze do pracy? Szczególny sposób ochrony pracownika, który uległ wypadkowi dotyczy nie tylko sytuacji gdy ma on miejsce przy stanowisku pracy. Dotyczy to również zdarzeń, które mają miejsce do lub z pracy, jednak z pewnymi ograniczeniami. Jakie to ograniczenia?

Kredyt czy emisja akcji?

Jedną z najczęściej stosowanych form obcego, zewnętrznego finansowania przedsiębiorstw są kredyty bankowe. W skład kosztów udzielanych przez banki kredytów wliczane są głównie odsetki oraz dodatkowe opłaty i prowizje. Wiarygodność finansowa przedsiębiorstwa determinuje dostęp do niego. Duże firmy mogą zastosować podwyższenie kapitału własnego przez emisję akcji. Akcja udowadnia współwłasność części kapitału przedsiębiorstwa. Emisja nowych akcji zapewnia większe poczucie bezpieczeństwa aniżeli zaciągnięcie kredytu, gdyż niesie ze sobą mniejsze ryzyko.

Dofinansowanie z zfśs do podręczników i przyborów szkolnych

Pracodawcy z reguły dofinansowują z zfśs wakacyjny wypoczynek dzieci swoich pracowników. Jednak z funduszu socjalnego można też finansować np. zakup podręczników i przyborów szkolnych. Wszystkie te formy wsparcia nie wymagają naliczenia składek ZUS ale z PIT jest w pełni zwolnione tylko dofinansowanie kolonii dla dzieci pracowników.

Urlop ojcowski równocześnie z macierzyńskim

Urlop ojcowski może być wykorzystywany równocześnie z urlopem macierzyńskim, na którym przebywa matka dziecka. Warunkiem uzyskania dwutygodniowego urlopu ojcowskiego jest złożenie u pracodawcy wniosku na 7 dni przed rozpoczęciem korzystania z urlopu. Z prawa do urlopu ojcowskiego mogą korzystać – równocześnie z matką – zarówno ojcowie biologiczni jak i adopcyjni.

Korzystne zmiany w prowadzeniu firm

Naczelny Sąd Administracyjny w orzeczeniu z 17 lipca 2014 roku wskazał, że wydatki poniesione na wkłady niepieniężne wnoszone do spółek jako aport, uznaje się za koszt podatkowy. Moment podatkowy powstanie w chwili realizacji praw wynikających z instrumentów finansowych, na zakup których poniesiono wydatki. Takie zmiany wpłyną korzystnie na prowadzenie firm.

Podnoszenie kwalifikacji zawodowych pracownika

Do jednych z wielu obowiązków pracodawcy w relacji z pracownikiem należy ułatwianie podnoszenia kwalifikacji zawodowych. Obowiązek ten można realizować na kilka sposobów, zarówno w ścisłej współpracy z pracownikiem, jak i zachowując bierną postawę wobec aktywności pracownika.

Niewielki wzrost zatrudnienia w firmach

W lipcu przeciętne wynagrodzenie było o 3,5 proc. wyższe niż rok wcześniej. GUS odnotował również niewielki wzrost zatrudnienia w firmach w ciągu roku – o 0,8 proc.

Kiedy pracodawca może przerwać pracownikowi urlop

Pracodawca ma prawo przerwać pracownikowi urlop wypoczynkowy, ale jedynie w określonych przypadkach. W momencie, gdy zatrudniony przed wyjazdem na wakacje nie podał numeru telefonu, pod którym będzie dostępny, nie powinien ponieść za to konsekwencji.

Kiedy szef może przerwać urlop pracownika?

Pracodawca ma prawo w każdej chwili przerwać pracownikowi wakacje. Może to jednak zrobić tylko w określonych prawem przypadkach. Jeśli zatrudniony przez wyjazdem nie poda numeru telefonu, pod którym będzie dostępny, nie powinien ponieść za to konsekwencji.

Kiedy kara porządkowa ulega zatarciu?

Karę porządkową nakłada pracodawca na pracownika za różnego rodzaju przewinienia związane z wykonywaniem pracy. Kara ta jednak nie stygmatyzuje pracownika do końca okresu jego aktywności zawodowej, pracownik może także próbować polemizować z pracodawcą.

Nazwa umowy nie zawsze świadczy o rodzaju pracy

Nazwa umowy nie musi ostatecznie przesądzać o jej rodzaju. Dokonując analizy poszczególnych cech stosunku pracy, umowa cywilnoprawna może zostać uznana przez sąd za umowę o pracę.

O czym musisz wiedzieć podpisując pierwszą umowę o pracę?

Jesteś młodym pracownikiem, który po raz pierwszy wkracza na rynek pracy? Nie wiesz jakie masz prawa i obowiązki związane z nawiązaniem stosunku pracy? O czym powinieneś pamiętać przy podpisaniu umowy o pracę?

Firmy chcą tworzyć nowe miejsca pracy

Co czwarta firma chce w tym roku stworzyć nowe miejsca pracy. Tak wynika z najnowszego badania „Plany Pracodawców” przeprowadzonego przez Instytut Badawczy Randstand i TNS. Coraz więcej firm pozytywnie ocenia sytuację gospodarczą i dlatego planuje wzrost zatrudnienia. Z drugiej strony coraz trudniej znaleźć wykwalifikowanych pracowników. Czy to prawda?

Omdlenie jako przyczyna wypadku przy pracy

Obowiązkiem pracodawcy jest zapewnienie pracownikowi odpowiednich warunków pracy, co dotyczy mi. n.: zapewnienia odpowiedniej temperatury pomieszczenia, zimnych napojów latem czy zezwolenia na odstąpienie od wykonywania pracy. Wyrokiem z dnia 27 maja 2014 roku Sąd Najwyższy potwierdził że omdlenie może być traktowane jako przyczyna wypadku przy pracy.

REKLAMA