Poniżej prezentujemy wszystkie istotne informacje dotyczące tematu przedsiębiorca. Przejrzyj nasze archiwum dotyczące przedsiębiorca.
Co powinna zawierać umowa o zachowaniu poufności, aby spełniała swoją funkcję?
Aktualizacja: 05.03.2020
Zasady związane z przekazywaniem i wykorzystywaniem informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa powinny być określone przez strony w umowie o zachowaniu poufności (NDA) lub w odpowiednio sformułowanej klauzuli. Jak wygląda to w praktyce? O czym należy pamiętać podpisując porozumienie z nowym partnerem biznesowym? »
Agresywne praktyki rynkowe ("czarna lista")
Aktualizacja: 30.12.2011
Katalog nieuczciwych praktyk rynkowych zawiera ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. Poniżej przedstawiamy listę agresywnych praktyk rynkowych ("czarna lista"). »
Aktualizacja: 13.12.2011
Przez umowę o kredyt konsumencki należy rozumieć umowę, na mocy której przedsiębiorca w zakresie swojej działalności (kredytodawca) udziela lub daje przyrzeczenie udzielenia konsumentowi kredytu w jakiejkolwiek postaci. Za umowę o kredyt konsumencki uważa się w szczególności: 1) umowę pożyczki, 2) umowę kredytu w rozumieniu przepisów prawa bankowego, 3) umowę o odroczeniu konsumentowi terminu spełnienia świadczenia pieniężnego, 4) umowę, na mocy której świadczenie pieniężne konsumenta ma zostać spełnione później niż świadczenie kredytodawcy, 5) umowę, na mocy której kredytodawca zobowiązany jest do zaciągnięcia zobowiązania wobec osoby trzeciej, a konsument – do zwrotu kredytodawcy spełnionego świadczenia. »
Aktualizacja: 14.12.2011
Podmiot, który otrzymuje prawo do korzystania z określonej rzeczy, na pewien uzgodniony w umowie leasingu czas to leasingobiorca. »
Aktualizacja: 14.12.2011
Leasing konsumencki jest usługą skierowaną do osób fizycznych, nieprowadzących działalności gospodarczej. Osoba korzystająca z leasingu konsumenckiego ma prawo używać przedmiot, który pozostaje własnością finansującego. »
Aktualizacja: 13.12.2011
Przez umowę agencyjną przyjmujący zlecenie (agent) zobowiązuje się, w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa, do stałego pośredniczenia, za wynagrodzeniem, przy zawieraniu z klientami umów na rzecz dającego zlecenie przedsiębiorcy albo do zawierania ich w jego imieniu. »
Aktualizacja: 13.12.2011
Umowy adhezyjne pojawiły się w związku z masową produkcją i wymianą towarów oraz usług, jest to przeciwieństwo umów indywidualnych. »
Aktualizacja: 13.12.2011
Na podstawie umowy agencyjnej, przyjmujący zlecenie (agent) zobowiązuje się do stałego pośredniczenia przy zawieraniu z klientami umów na rzecz dającego zlecenie (zleceniodawcy) albo do zawierania ich w imieniu zleceniodawcy. Zleceniodawca zobowiązuje się do zapłaty umówionego wynagrodzenia (prowizji). Agent zobowiązany jest działać w zakresie działalności swojego przedsiębiorstwa. »
Aktualizacja: 13.12.2011
Umowa adhezyjna (inaczej umowa przystąpienia) to rodzaj umowy, w której najważniejsze warunki określa jeden z kontrahentów, zazwyczaj ekonomicznie silniejszy, często występujący w pozycji „monopolistycznej”, drugi natomiast może je zaakceptować i przystąpić do umowy lub zrezygnować z jej zawarcia. »
Aktualizacja: 13.12.2011
Na podstawie umowy przewozu przewoźnik zobowiązuje się w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa do przewiezienia za wynagrodzeniem osób lub rzeczy. »
Aktualizacja: 13.12.2011
Na podstawie umowy składu przedsiębiorca składowy zobowiązuje się do przechowania, za wynagrodzeniem, oznaczonych w umowie rzeczy ruchomych. »
Taryfy [w prawie energetycznym]
Aktualizacja: 13.12.2011
Przedsiębiorstwa energetyczne ustalają taryfy dla paliw gazowych lub energii, stosownie do zakresu wykonywanej przez te podmioty działalności gospodarczej określonej w ustawie Prawo energetyczne. »
Aktualizacja: 14.12.2011
Sprzedaż konsumencka dotyczy sprzedaży w zakresie działalności przedsiębiorstwa rzeczy ruchomej (nie dotyczy energii elektrycznej i gazu), osobie fizycznej, która nabywa tę rzecz w celu niezwiązanym z działalnością zawodową lub gospodarczą [towar konsumpcyjny]. »
Aktualizacja: 14.12.2011
Znak towarowy to każde oznaczenie, które można przedstawić w sposób graficzny, jeżeli oznaczenie takie nadaje się do odróżnienia towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa. Może być nim w szczególności wyraz, rysunek, ornament, kompozycja kolorystyczna, forma przestrzenna, w tym forma towaru lub opakowania, a także melodia lub inny sygnał dźwiękowy. Są to także znaki usługowe. »