REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Układ w postępowaniu restrukturyzacyjnym – czym jest i co można w nim zawrzeć?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
przedsiębiorca, dokumenty
Układ w postępowaniu restrukturyzacyjnym – czym jest i co można w nim zawrzeć?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Układ w postępowaniu restrukturyzacyjnym jest porozumieniem, zaakceptowanym przez sąd, między dłużnikiem a jego wierzycielami co do metod restrukturyzacji przedsiębiorstwa. Metody te zawsze muszą mieścić się w granicach prawa, a w ich ramach mogą zostać dowolnie dobrane.

Zadłużony przedsiębiorca powinien jak najszybciej opracować strategię rozwiązania swoich problemów. Jedną z podstawowych i najlepiej sprawdzających się w praktyce jest zainicjowanie postępowania restrukturyzacyjnego. W jego trakcie są najważniejszym zagadnieniem pozostaje doprowadzenie do zawarcia układu z wierzycielami. Czym jest taki układ i co można w nim zawrzeć? 

REKLAMA

REKLAMA

Czym jest układ w restrukturyzacji?

Zgodnie z art. ustawy z dnia 15 maja 2015 roku – Prawo restrukturyzacyjne (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 1428, dalej: pr. restr.) celem postępowania restrukturyzacyjnego jest uniknięcie ogłoszenia upadłości dłużnika przez umożliwienie mu restrukturyzacji w drodze zawarcia układu z wierzycielami, a w przypadku postępowania sanacyjnego – również przez przeprowadzenie działań sanacyjnych, przy zabezpieczeniu słusznych praw wierzycieli. Tym samym można przyjąć, że układ jest najważniejszym dokumentem w każdym postępowaniu restrukturyzacyjnym. To właśnie w nim ustala się w jaki sposób zostaną zrestrukturyzowane wierzytelności dłużnika, który zdecydował się na przeprowadzenie wobec siebie takiego postępowania. 

Układ zawierany w ramach postępowania restrukturyzacyjnego jest porozumieniem pomiędzy dłużnikiem a wierzycielami. Jednak istotny jest tu również komponent sądowy. Otóż, aby układ zaczął obowiązywać musi zostać zatwierdzony przez sąd restrukturyzacyjny, który rozpatruje jedynie takie układy, za którymi głosowała odpowiednia – ustalana na podstawie przepisów Prawa restrukturyzacyjnego – większość wierzycieli.

Kto składa propozycje układowe?

Prace nad układem w restrukturyzacji rozpoczynają się wraz z złożeniem propozycji układowych, które w istocie są projektem układu. Najczęściej takie propozycje przedkłada dłużnik. Jednak, zgodnie z art. 155 ust. 2 pr. restr., propozycje układowe może również złożyć rada wierzycieli, nadzorca sądowy albo zarządca, albo wierzyciel lub wierzyciele mający łącznie więcej niż 30% sumy wierzytelności. Przy czym ustawodawca wyłączył wprost wskazane przez siebie kategorie wierzycieli z możliwości składania propozycji układowych.

REKLAMA

Skoro propozycje układowe mają określać sposób restrukturyzacji zobowiązań dłużnika (art. 155 ust. 2 pr. restr.), to muszą być ściśle skorelowane z planem dłużnika na oddłużenie oraz z jego prawdziwymi możliwościami spłaty wierzycieli. Właśnie z tych względów przeważnie propozycje te przedkłada dłużnik. W końcu on najlepiej wie w jakiej kondycji znalazło się jego przedsiębiorstwo. Opracowując zaś propozycje układowe zawsze trzeba pamiętać o tym, że muszą one zostać zaakceptowane przez większość wierzycieli oraz zatwierdzone przez sąd. Dlatego nie mogą godzić w interesy wierzycieli, ani być sprzeczne z prawem. Na szczęście ustawodawca pozostawił tu autorowi propozycji układowych szerokie pole manewru. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na czym polega restrukturyzacja? 

Stosownie do art. 156 ust. 2 pr. restr. restrukturyzacja zobowiązań dłużnika obejmuje w szczególności:

  • odroczenie terminu wykonania;
  • rozłożenie spłaty na raty;
  • zmniejszenie wysokości;
  • konwersję wierzytelności na udziały lub akcje;
  • zmianę, zamianę lub uchylenie prawa zabezpieczającego określoną wierzytelność.

Ustawodawca użył tu terminu „w szczególności”, a więc wskazany katalog ma jedynie charakter przykładowy. Nie ma przeszkód, aby propozycje układowe i w konsekwencji sam układ zawierały także inne rozwiązania. Ustawodawca dopuszcza także łączenie sposobów restrukturyzacji zobowiązań dłużnika (art. 156 ust. 2 pr. restr.). Zawsze metoda restrukturyzacji musi mieścić się w ramach wyznaczonych przez normy powszechnie obowiązującego prawa. Nawet, gdyby treść układu sprzeczna z prawem znalazła akceptację wśród wierzycieli, to i tak zostanie zakwestionowana przez sąd, co prowadzi do niezatwierdzenia całości układu.

Poza tym ustawodawca wprowadził pewne ograniczenia dotyczące restrukturyzacji określonych rodzajów wierzytelności. Najistotniejsze są tu zasady restrukturyzowania zobowiązań dłużnika stanowiących pomoc publiczną (zob. zwłaszcza art. 156 ust. 3 pr. restr.). W tym przypadku restrukturyzacja może polegać wyłącznie na:

  • rozłożeniu na raty lub odroczeniu terminu płatności – w przypadku zobowiązań z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne, z tytułu składek na Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, Fundusz Emerytur Pomostowych, z tytułu składek na własne ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne dłużnika oraz innych zobowiązań dłużnika wobec Zakładu Ubezpieczeń Społecznych
  • odroczeniu terminu płatności lub rozłożeniu na raty zobowiązań z tytułu wypłat ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych;
  • odroczeniu terminu płatności lub rozłożeniu na raty podatków lub zobowiązań z tytułu gwarancji i poręczeń udzielonych przez Skarb Państwa i jednostki samorządu terytorialnego.

Biorąc zaś pod uwagę poziom skomplikowania danej restrukturyzacji, w tym przede wszystkim wielość wierzycieli, wysokość ich należności czy zróżnicowanie charakteru zobowiązań, warto rozważyć przeprowadzenie podziału wierzycieli na kategorie interesów. Taki podział również może stać się elementem propozycji układowych.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
To już pewne. Nowy wiek emerytalny w Polsce stał się faktem! Ta grupa pracowników będzie pracować dłużej

Nowe regulacje prawne, które obowiązują od niedawna, ustanowiły podwyższenie o 5 lat progu wiekowego uprawniającego do pracy dla przedstawicieli jednej profesji. Dotyczy to komorników sądowych, którzy uzyskali prawo do pozostania w zawodzie do 70. roku życia, podczas gdy poprzednio limit wynosił 65 lat. Oto szczegóły.

Wreszcie korzystna zmiana w podatkach - Prezydent podpisał, a zmiany właśnie wchodzą w życie od 04.11.2025

Kompetencje administracji skarbowej konsekwentnie się rozszerzają. Co chwilę pojawiają się doniesienia o zmianach prawa zwiększających możliwości fiskusa. Na tym tle tym bardziej cieszy podpisana przez Prezydenta nowelizacja Ordynacji podatkowej, korzystna dla podatników.

Osoby niepełnosprawne symulują większą niepełnosprawność (niż jest w istocie). I dotyczy to stopnia znacznego. Wszystko przez testy samodzielności

Do redakcji Infor.pl stale trafiają listy osób niepełnosprawnych podnoszących problem patologii związanych z coraz większym znaczeniem niesamodzielności w systemie pomocy osobom niepełnosprawnym. Powoduje to uznawanie za samodzielne (np. dlatego, że mają dwie sprawne ręce i mogą sobie zrobić herbatę) osób niepełnosprawnych ze stopniem znacznym. Samo orzeczenie o niepełnosprawności (w tym powołany stopień znaczny) nic nie znaczy (w praktyce) przy świadczeniu wspierającym czy dodatku dopełniającym (i przyszłym dodatku do renty z tytułu niezdolności do pracy, o ile politycy dotrzymają obietnic i go uchwalą). System wspierania niepełnosprawności przesunął się w kierunku testów samodzielności. W efekcie niewidoma, która otworzy samodzielnie drzwi w swoim mieszkaniu jest traktowana jako osoba niepełnosprawna z poważną dysfunkcją ciała (wzrok), ale całkiem samodzielnie sobie radząca w życiu. Na tyle samodzielnie, aby nie dostać 70 punktów dla świadczenia wspierającego albo dodatku dopełniającego. Osoby niepełnosprawne martwią się, że ich wsparciem będzie tylko renta, a ci bardziej pesymistyczni myślą "Jak poradzić sobie na zasiłku pielęgnacyjnym 215,84 zł i zasiłkach z MOPS".

4 tys. zł za brak polisy OC dla drona (także używanego rekreacyjnie) od 13 listopada 2025 r. Jest limit wagi

Masz drona i używasz go do filmowania, fotografii lub po prostu latasz rekreacyjnie? Od 13 listopada 2025 roku wchodzi w życie obowiązek ubezpieczenia OC dla operatorów dronów o wadze od 250 gramów do 20 kg. Jego brak może spowodować karę w wysokości 4000 zł. Sprawdź, czy obowiązek nie dotyczy również Ciebie.

REKLAMA

Zwolnienie z pracy za wyjście do sklepu po bułkę na drugie śniadanie. Czy to jest zgodne z prawem? Sprawdź, co wynika z przepisów

Czy wyjście do pobliskiego sklepu po bułkę to powód, dla którego pracownika można zwolnić z pracy? Warto wiedzieć co wynika z przepisów, ale trzeba też pamiętać, by sprawdzić, co przewiduje regulamin pracy obowiązujący w zakładzie.

Nie chcesz biegać z awizo na pocztę? Jest na to sposób. 1 stycznia 2026 r. początek nowej pocztowej ery w Polsce

Od początku 2026 roku ruszy nowy etap wdrożenia systemu e-Doręczeń, który oznacza koniec papierowych awiz w korespondencji z wieloma urzędami administracji publicznej. Od 1 stycznia 2026 r. znaczna część administracji publicznej będzie bowiem zobowiązana do doręczania pism przede wszystkim przez system e-Doręczeń. Oczywiście tylko tym osobom, które mają założone konto w systemie i adres do doręczeń elektronicznych (ADE).

Nawet ok. 400 zł wyższa emerytura netto. Ale trzeba złożyć wniosek o wypłatę emerytury lub renty bez potrącenia podatku

W mediach pojawiają się ostatnio informacje o specjalnym wniosku, który pozwala zwiększyć wysokość emerytury. Chodzi o wniosek o niepobieranie zaliczek na podatek dochodowy. ZUS wysłał go w tym roku do ponad 460 tysięcy emerytów i rencistów razem z PIT za 2024 rok. Jednak nie dla każdego taki wniosek będzie korzystny.

Palenie w pracy to przysłowiowy gorący ziemniak. Próby pogodzenia pracowników prowadzą do dyskryminacji. Na co tak naprawdę pozwalają przepisy?

Czy pracodawca może zabronić palaczowi wyjścia na papierosa w czasie przerwy w pracy? Pracodawcy wprowadzają w tym zakresie różne rozwiązania i nie ukrywają, że zatrudnianie palaczy bywa dla nich kłopotliwe. A co wynika z przepisów?

REKLAMA

W 2026 r. trzynasta pensja dla każdego etatowego pracownika na minimalnej płacy – otrzymaj nawet 5.379,20 zł więcej w skali roku

Od września 2025 r. pracownicy znają już wysokość minimalnych wynagrodzeń. Jest jednak sposób, by w 2026 roku zarabiać więcej – nawet o kwotę przekraczającą jedno dodatkowe miesięczne wynagrodzenie (5.379,20 zł rocznie), pozostając nadal na minimalnej płacy.

Po 50 roku życia pracownicy mają prawo do tego świadczenia. Dostają minimum 1800 złotych, ale przeciętnie to ponad 4100 złotych brutto

Czy świadczenie pomostowe, którego średnia wysokość przekracza 4 tys. złotych to korzystne rozwiązanie dla osób, które nie osiągnęły jeszcze wieku emerytalnego? Na to pytanie nie ma jednej odpowiedzi. Średnia wysokość świadczenia nie mówi nam bowiem wiele o tym, jaka jest sytuacja poszczególnych świadczeniobiorców.

REKLAMA