REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

To już pewne: przedsiębiorcy będą mogli stosować od 2025 roku rozliczenia z fiskusem metodą znaną jako PIT kasowy, ale czy wszyscy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PIT kasowy to spora ulga w sposobie rozliczeń z fiskusem dla przedsiębiorców
PIT kasowy to spora ulga w sposobie rozliczeń z fiskusem dla przedsiębiorców
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Nowe przepisy, które wejdą w życie 1 stycznia 2025 roku, mają uprościć system podatkowy dla małych przedsiębiorców i poprawę ich płynności finansowej. Jest jednak kilka wyjątków. Oto co trzeba wiedzie, nim zacznie się nowy rok podatkowy.

Sejm przyjął ustawę, która wprowadza możliwość wyboru kasowego rozliczania przychodów i kosztów uzyskania przychodów, tzw. kasowego PIT.

REKLAMA

REKLAMA

PIT kasowy 2025: co zrobić, by rozliczać się z fiskusem tą metodą

Jak wyjaśnia Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości oraz kadr i płac w Systim.pl. , kasowy PIT to nowa, dobrowolna forma rozliczeń podatkowych, z której będą mogli skorzystać przedsiębiorcy prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą.
Dotyczyć to będzie tych, którzy w poprzednim roku podatkowym nie uzyskali więcej niż 1 mln zł przychodu. Nowe rozwiązanie obejmuje również osoby rozpoczynające działalność gospodarczą – dodaje ekspertka.

PIT kasowy 2025: jakie warunki do spełnienia

Aby skorzystać z kasowego PIT, przedsiębiorcy będą musieli złożyć stosowne oświadczenie naczelnikowi urzędu skarbowego do 20 lutego danego roku podatkowego. W przypadku nowych przedsiębiorców termin ten wynosi 20 dni od rozpoczęcia działalności.
Jak podkreśla ekspertka z Systim.pl, główna korzyść wynikająca z nowych przepisów to możliwość płacenia podatku dochodowego od osób fizycznych dopiero po faktycznym otrzymaniu zapłaty od kontrahenta.

– Dotyczy to zarówno przychodów, jak i kosztów uzyskania przychodów, co oznacza, że przedsiębiorcy będą mogli odliczyć koszty dopiero po dokonaniu zapłaty za towar lub usługę – zaznacza Beata Tęgowska.

REKLAMA

Polecamy "Komplet Podatki 2025". Jest to to poradniki dla księgowych i biur rachunkowych dotyczące wszystkich zmian w podatkach w 2024 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

PIT kasowy 2025: w jakich rozliczeniach ma zastosowanie

Warto jednak zaznaczyć, że kasowy PIT nie obejmie wszystkich transakcji. Będzie dotyczył jedynie transakcji między przedsiębiorcami (B2B), wykluczając sprzedaż konsumentom.
Dodatkowo, nie będzie można go stosować do transakcji z podmiotami powiązanymi, firmami z rajów podatkowych oraz sprzedaży środków trwałych i wartości niematerialnych.

Po upływie dwóch lat od wystawienia faktury przedsiębiorcy będą musieli rozpoznać przychód, nawet jeśli nie otrzymali zapłaty od kontrahenta.
Eksperci ds. księgowości podkreślają, że m.in. w takich sytuacjach, korzystanie z nowoczesnych narzędzi do zarządzania firmą może znacząco ułatwić kontrolę dokumentacji księgowej i ułatwić firmom dostosowanie się do nowych przepisów, minimalizując ryzyko przeoczeń i błędów w rozliczeniach.

PIT kasowy 2025: co z ewidencjami podatkowymi

Przy wyborze kasowego rozliczania przychodów i kosztów uzyskania przychodów prowadzenie ewidencji księgowej w firmie zasadniczo się nie zmieni.
– Kluczowa będzie weryfikacja momentu zapłaty, czy to po stronie przychodów czy kosztów i wykazanie w tym okresie zdarzenia w ewidencji księgowej – zauważa ekspertka Systim.pl.
W praktyce monitorowanie rozliczeń dla faktur przychodowych nie jest tak skomplikowane, jak rozliczenia po stronie kosztów, zwłaszcza przy prowadzeniu dzielności produkcyjnej. To może nastręczać przedsiębiorcom nieco więcej problemów – ocenia. 

– Kasowy PIT to rozwiązanie szczególnie korzystne dla małych przedsiębiorców, którzy dotychczas byli zobowiązani do zapłaty podatku dochodowego niezależnie od tego, czy otrzymali płatność od kontrahentów. Dzięki nowym przepisom mają oni szansę na lepsze zarządzanie finansami i uniknięcie problemów wynikających z opóźnionych płatności – przekonuje ekspertka Systim.pl.
Wprowadzenie kasowego PIT to krok w stronę uproszczenia systemu podatkowego i wsparcia dla sektora małych przedsiębiorstw. Nowe przepisy są wynikiem szerokich konsultacji i mają na celu stworzenie bardziej przyjaznego otoczenia dla działalności gospodarczej w Polsce.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

ZUS: Miała dług wobec ZUS ponad 300 000 zł. Opłaty dla ZUS 151 959 zł. Dług dalej nie spadł poniżej 300 000 zł

Taką historię przedstawiła dr Katarzyna Kalata. Osoba winna ZUS-owi sporo pieniędzy zapłaciła przez kilka lat ponad 60 000 zł, ale nie spłaciła ani złotówki kapitału. ZUS doliczył jej łącznie 151 959 zł opłat prolongacyjnych. Dziś nadal musi spłacić… ponad 328 000 zł. Tyle samo, co 4 lata temu.Dlaczego?Bo zgodnie z mechanizmem stosowanym przez ZUS, każda wpłata najpierw pokrywa odsetki i koszty egzekucyjne – dopiero potem zaliczana jest na należność główną.

PPK: czy można obniżyć wpłatę podstawową? Znaczenie ma kwota 5599,20 zł

Czy w programie Pracowniczych Planów Kapitałowych można obniżyć wpłatę podstawową? Okazuje się, że uczestnik PPK zatrudniony u kilku pracodawców sam musi sprawdzić, czy ma prawo do obniżenia wpłaty podstawowej.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

ZUS: W 2026 r. nowe zaświadczenia dla pracodawcy. A w nich potwierdzenia okresów potrzebnych do przeliczenia stażu pracy. Wnioski tylko przez PUE ZUS

Kto składa wnioski i otrzymuje zaświadczenia z ZUS? Pracownicy, którzy będą mieli 2 lata na wdrożenie najnowszego przywileju z Kodeksu Pracy. Polega on na ponownym przeliczeniu okresu zatrudnienia poprzez uwzględnienie w nim umów cywilnoprawnych i prowadzenia własnej firmy. Np. w 2026 r. pracodawca doliczy pracownikowi do okresu zatrudnienia (staż pracy) 4 lata przepracowane na umowie zlecenia z okresu studiów w 2018 r. Dzięki temu będzie miał dłuższy urlop (26 dni a nie 20 dni) czy wyższą odprawę. UWAGA! Pracodawca nie załatwi dokumentów niezbędnych do przeliczenia stażu pracy za pracownika. Musi mieć dokument (zaświadczenie) będący podstawą prawną. To wystawia ZUS tylko na wniosek pracownika.

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Kredyty hipoteczne oparte na WIBOR: Kontrowersje, stanowisko TSUE i analiza potencjalnego powództwa o usunięcie „wadliwego” wskaźnika

W 2025 roku kredyty hipoteczne w Polsce pozostają silnie uzależnione od wskaźnika WIBOR (Warsaw Interbank Offered Rate), który determinuje oprocentowanie zmiennych rat kredytu lub pożyczki. Według danych z lipca 2025 r., WIBOR 3M wynosi 4,96%, a WIBOR 6M – 4,79%, co po serii obniżek stóp procentowych NBP (ostatnia we wrześniu o 0,25 pp.) przyniosło ulgę kredytobiorcom. Prognozy wskazują na potencjalny dalszy spadek do ok. 4,18% w ciągu najbliższych miesięcy, co mogłoby obniżyć raty o 60-70 zł przy umowie kredytu opiewającej na 400 tys. zł.

Wynagrodzenie za bezumowne korzystanie z nieruchomości

Regulacja dotycząca służebności przesyłu i innych form posiadania czy korzystania z nieruchomości istnieje od dawna. Pomimo to, wiele przedsiębiorstw przesyłowych (energetyczne, gazowe, telekomunikacyjne, wodociągowe) w dalszym ciągu korzysta z cudzych nieruchomości bez tytułu prawnego. Jednocześnie, wielu właścicieli nieruchomości nie ma wiedzy jak uregulować taki stan rzeczy. Czy przysługuje im z tego tytułu jakiekolwiek roszczenie?

REKLAMA

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

ZUS tylko online? Sejm proceduje projekt ustawy ułatwiający życie przedsiębiorcom

Przedsiębiorcy mogą szykować się na duże ułatwienie. Do Sejmu trafił projekt ustawy, który znosi obowiązek przechowywania przez 5 lat papierowych kopii zgłoszeń do ZUS wysłanych drogą elektroniczną. Jeśli przepisy wejdą w życie, firmy zyskają mniej biurokracji, niższe koszty i pełną cyfryzację procesu.

REKLAMA