REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Wysokość wynagrodzenia, Zamówienia publiczne

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Prawo opcji według KIO

Za niedopuszczalną praktykę KIO uznała określenie przez zamawiającego jedynie górnej granicy swojego zobowiązania, wynikającej z opisu przedmiotu zamówienia, bez wskazania gwarantowanej, minimalnej wielkości.

Wzrost wynagrodzeń w 2014 r.

Wzrost wynagrodzeń pracowników w 2014 r. wyniósł 3,4 proc. Chodzi o stosunek przeciętnego wynagrodzenia w Polsce w 2013 r. do 2014 r. Polacy w ubiegłym roku zarabiali przeciętnie 3783,46 zł.

Zmiana oferty wykonawcy

Odwołujący składając ofertę oświadczył, że realizując zamówienie nie będzie korzystał ze wsparcia podmiotu trzeciego. Następnie dokonał zmiany złożonej uprzednio oferty deklarując, że będzie korzystał z pomocy podwykonawców wskazując podmiot, którego wiedza i doświadczenie stanowić będzie gwarancje prawidłowego wykonania zamówienia. W ocenie zamawiającego działanie to skutkowało niezgodnością oferty z ustawa Pzp i stanowiło tym samym podstawę do odrzucenia oferty odwołującego. Sprawę rozstrzygnęła Krajowa Izba Odwoławcza.

Kiedy zamawiający może unieważnić postępowanie

Zamawiający dokonał szacowania wartości na dostawę na wartość np. 780.000 zł. Czy w sytuacji kiedy cena z ofertą najkorzystniejszą przewyższa kwotę jaką zamawiający przeznacza na sfinansowanie zamówienia, ale zamawiający jest w stanie zwiększyć kwotę do ceny najkorzystniejszej oferty, to może to uczynić również w sytuacji gdy wartość tej oferty netto to kwota 900.000 zł (a więc wartość wskazująca na przetarg unijny)?

REKLAMA

Uzupełnienie dokumentów przez wykonawcę

Problematyka uzupełnienia dokumentów przez wykonawcę kształtowała się w orzecznictwie dość niejasno. Sytuację powinien zmienić najnowszy wyrok KIO z grudnia 2014 r.

Renegocjacja umów w zamówieniach publicznych z powodu wyższej płacy minimalnej

Do końca stycznia można renegocjować umowy w ramach zamówień publicznych w związku z podwyższeniem płacy minimalnej.

Można renegocjować umowy w ramach zamówień publicznych w związku z podwyższeniem płacy minimalnej

Do końca stycznia firmy realizujące zamówienia publiczne mogą zgłaszać wnioski o zmianę wartości umowy w związku z podwyższeniem płacy minimalnej. Taką możliwość dała ubiegłoroczna nowelizacja Prawa zamówień publicznych. W praktyce zamawiający będą jednak niechętnie zmieniać wartość umów, a do tego przepisy te może zakwestionować Komisja Europejska.

Wysokość wynagrodzeń w strefie euro w 2015 r.

Wysokość wynagrodzeń w strefie euro w 2015 r. wzrosła w stosunku do ubiegłego roku, pomimo tego iż na łownych rynkach wschodzących pojawia się odczuwalny spadek płac. W Europie odnotowuje się wyższe podwyżki niż przed rokiem. Co je spowodowało?

REKLAMA

Jak należy interpretować termin „niezwłocznie” w Prawie zamówień publicznych?

Użytego w art. 38 ust. 1 Pzp terminu „niezwłocznie” nie należy utożsamiać z terminem natychmiastowym, gdyż oznacza on termin realny do dokonania określonej czynności, mający na względzie okoliczności miejsca i czasu. W wyroku z dnia 13 grudnia 2006 r., II CSK 293/06, LEX nr 453147, Sąd Najwyższy stwierdził, że „użytego w art. 455 k.c. terminu „niezwłocznie” nie należy utożsamiać z terminem natychmiastowym, termin „niezwłocznie” oznacza bowiem termin realny, mający na względzie okoliczności miejsca i czasu, a także regulacje zawarte w art. 354 i art. 355 Kc” (podobnie w wyrokach SN: z dnia 22 marca 2001 r., V CKN 769/00 i z dnia 28 kwietnia 2004 r., V CK 461/03).

Przesłanie zawiadomienia o wyborze najkorzystniejszej oferty za pomocą faksu

Oświadczenie woli, które ma być złożone innej osobie, jest złożone z chwilą, gdy doszło do niej w taki sposób, że mogła zapoznać się z jego treścią. W przypadku faksu, jest to moment uzyskania raportu z jego transmisji. Zamawiający przesyłając zawiadomienie o wyborze najkorzystniejszej oferty za pomocą faksu otrzymuje wydruk kontrolny, z którego wynika, że zawiadomienie zostało wysłane z jego aparatu nadawczego oraz odebrane przez aparat wykonawcy.

Wysokość kary umownej a rażąco wygórowana kara umowna w zamówieniach publicznych

Sąd może miarkować karę umowną w dwóch przypadkach określonych w art. 484 § 2 k.c.: 1) jeżeli zobowiązanie zostało w znacznej części wykonane, dłużnik może żądać zmniejszenia kary umownej; to samo dotyczy wypadku, gdy kara umowna jest rażąco wygórowana; 2) gdy pomiędzy odszkodowaniem, jakie wierzyciel otrzymałby w razie dochodzenia odszkodowania na zasadach ogólnych, a karą umowną zachodzi rażąca dysproporcja.

Prawo zamówień publicznych - postępowania będą prostsze

Jedną z głównych zmian proponowanych w projekcie nowej ustawy o PZP, jest uelastycznienie i uproszczenie postępowania formalnego. Zmniejszyć ma się liczba obciążeń na etapie ubiegania się o udzielenie zamówienia m.in. dzięki wprowadzeniu jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia.

Zmiany w prawie zamówień publicznych

Uelastycznienie i uproszczenie postępowania, informatyzacja, większa wydajność i innowacyjność zamówień - to najważniejsze założenia projektowanych zmian w Prawie zamówień publicznych. Projekt nowelizacji leży w planach legislacyjnych rządu na 2015 r.

Ranking najważniejszych zmian w prawie w 2014 r. – cz. I

Koniec roku to najlepszy czas na podsumowanie ostatnich dwunastu miesięcy pod kątem zmian w polskim prawie. W czterech kolejnych publikacjach przedstawimy Państwu ranking TOP 10 zmian w prawie w 2014 r. W rankingu tym znajdą się naszym zdaniem, najważniejsze nowelizacje dotychczas obowiązujących aktów prawnych oraz nowe akty prawne, które weszły w życie w mijającym roku. W poniższej publikacji zaprezentujemy pierwsze dwa akty prawne naszego rankingu.

Katalogi elektroniczne w zamówieniach publicznych

Nowa dyrektywa unijna wprowadzająca szereg zmian w prawie zamówień publicznych ma na celu również wdrożenie kilku rozwiązań w stosowaniu technik i standardów podczas procedury udzielania zamówienia. Nowe przepisy wprowadzają fakultatywności w stosowaniu tzw. katalogów elektronicznych, pozostawiając tę kwestię w gestii instytucji zamawiających.

Hierarchia dokumentów składanych przez wykonawców

Przepisy rozporządzenia w sprawie dokumentów, jakich zamawiający może zadąć od wykonawcy w celu wykazania spełniania warunku udziału w postępowaniu dotyczącego sytuacji ekonomicznej i finansowej nie ustanawiają hierarchii dokumentów, jakie może złożyć wykonawca w celu udowodnienia, że spełnia warunki udziału w postępowaniu o udzielnie zamówienia publicznego.

Wykluczenie wykonawcy - uzasadnienie

Uzasadnienie wykluczenia wykonawcy warunkuje zakres składanych przez wykonawcę środków ochrony prawnej. W oparciu o jego treść wykonawca formułuje zarzuty i wskazuje ich uzasadnienie.

Kryteria oceny ofert według nowych przepisów PzP

Nowelizacja przepisów prawa zamówień publicznych wprowadziła nowe kryteria oceny ofert, z których mogą korzystać zamawiający. Należą do nich oczywiście cena, ale również termin realizacji zamówienia czy też warunki gwarancji. Z których kryteriów najczęściej korzystają zamawiający?

Wyłączenie z postępowania o udzielenie zamówienia – zasada bezstronności

Zgodnie art. 7 ust. 2 Pzp czynności związane z przygotowaniem oraz przeprowadzeniem postępowania o udzielenie zamówienia wykonują osoby zapewniające bezstronność i obiektywizm (zasada obiektywizmu i bezstronności). Wykonaniem zasady bezstronności i obiektywizm osób wykonujących czynności w postępowaniu jest m. in. art. 17 ust. 1 Pzp, zgodnie z którym wyłączeniu z postępowania podlegają osoby wykonujące czynności w postępowaniu, w stosunku do których zachodzą przesłanki określone w tym przepisie.

Złożenie pełnomocnictwa z datą późniejszą

Wskazanie w dokumencie pełnomocnictwa daty jego sporządzenia, późniejszej od daty składania ofert nie stanowi przesłanki odrzucenia oferty. Udzielenie pełnomocnictwa (rozumianego jako umocowanie) może bowiem nastąpić także w formie ustnej, a nie tylko pisemnej. Od udzielenia pełnomocnictwa odróżnić jednak należy jego wykazanie przed zamawiającym.

Kto potwierdza zgodność z oryginałem dowodów potwierdzających należyte wykonanie zamówienia?

Zgodnie z przyjętym stanowiskiem Krajowej Izby Odwoławczej dowody (dokumenty) potwierdzające, że należyte wykonanie dostawy lub usługi są oświadczeniem wiedzy, a nie oświadczeniem woli, dlatego niezasadne jest badanie, czy zostały one podpisany przez osoby uprawnione do reprezentowania wykonawcy.

Klauzula złożenia żądania zapłaty kwoty wadium do gwaranta

Klauzula złożenia żądania zapłaty kwoty wadium do gwaranta - banku za pośrednictwem banku prowadzącego rachunek bankowy zamawiającego, który potwierdzi, że podpisy w oryginale widniejące na żądaniu zapłaty zostały złożone przez osoby uprawnione do reprezentowania Zamawiającego jest jedynie formą weryfikacji osób zgłaszających roszczenie, która nie odbiera gwarancji cech bezwarunkowości, nieodwołalności i płatności na pierwsze żądanie.

Sądowa zmiana umowy w sprawie zamówienia publicznego w granicach klauzuli rebus sic stantibus

Przepisy Kodeksu cywilnego dopuszczają również sądową zmianę umowy w sprawie zamówienia publicznego w sytuacjach nadzwyczajnych (nieprzewidywalnych) w granicach klauzuli rebus sic stantibus. Zgodnie z art. 357(1) K.c. jeżeli z powodu nadzwyczajnej zmiany stosunków spełnienie świadczenia byłoby połączone z nadmiernymi trudnościami albo groziłoby jednej ze stron rażącą stratą, czego strony nie przewidywały przy zawarciu umowy, sąd może po rozważeniu interesów stron, zgodnie z zasadami współżycia społecznego, oznaczyć sposób wykonania zobowiązania, wysokość świadczenia lub nawet orzec o rozwiązaniu umowy.

Rażąco tanie oferty w zamówieniach publicznych

Nowe regulacje prawne, zawarte w art. 55 dyrektywy 2004/18/WE i w dyrektywie 2014/24/UE162 nakładają na zamawiającego obowiązek uzyskania od wykonawców informacji dotyczących lub kosztów proponowanych w ofercie, jeżeli oferta może zawierać rażąco niską cenę.

Dobre praktyki w zamówieniach publicznych

Konfederacja Lewiatan proponuje wprowadzenie zmian w zamówieniach publicznych, a dokładniej o wprowadzenie tzw. dobrych praktyk. Nowelizacja ustawy o PZP nie określa już ceny jako wyłącznego kryterium rozstrzygania przetargów. Konieczne jest również odpowiednie podejście i wprowadzenie właściwych procedur.

Rekomendacje dotyczące dobrych praktyk w zamówieniach publicznych

W związku z ostatnią nowelizacją Prawa zamówień publicznych powstaną rekomendacje dotyczące dobrych praktyk w zamówieniach publicznych.

Dialog konkurencyjny w prawie zamówień publicznych

Dialog konkurencyjny jest stosowany w prawie zamówień publicznych w sytuacji, gdy zamawiający jest w stanie określić swoje potrzeby i wymagania, jednakże nie zna sposobu na ich spełnienie. Dodatkowo ciężko jest im ustalić jakich metod i rozwiązań powinni użyć. Dla rozwiązania tych niejasności przydatny jest właśnie dialog konkurencyjny.

Odrzucenie oferty złożonej przez wykonawcę niezaproszonego do składania ofert

Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli została złożona przez wykonawcę niezaproszonego do składania ofert. W jakich sytuacjach ma zastosowanie ten przepis?

Wspólne zamówienia transgraniczne

Nowe regulacje unijne wprowadzające zmiany w zamówieniach publicznych odnoszą się również do wspólnych zamówień transgranicznych. Oznacza to, że różne podmioty mogą korzystać z działań realizowanych przez CJZ w innych państwach członkowskich.

Przetargi śmieciowe na nowych zasadach

Przetargi śmieciowe w gminach mają odbywać się albo na odbiór, albo na odbiór i zagospodarowanie śmieci. Jednocześnie w umowie byłaby wskazana instalacja, do jakiej odbierający odpady będzie je woził.

Procedura konkurencyjna z negocjacjami – udzielanie zamówień

W procedurze konkurencyjnej z negocjacjami zamawiający ma obowiązek określić w dokumentach zamówienia kryteria oraz minimalne wymogi udzielenia zamówienia. Ma to na celu zagwarantowanie równego traktowania wszystkich wykonawców.

Negocjowanie treści oferty po jej złożeniu

Czy po upływie terminu składania ofert wykonawca nie może zmienić już swojej oferty? Jakie stanowisko w tym zakresie zajmuje Krajowa Izba Odwoławcza?

W przetargach nie może decydować tylko cena

Po raz kolejny okazuje się, że stosowanie kryterium najniższej ceny, kosztem innych, istotnych elementów wymogów wobec oferenta, prowadzi do poważnych problemów – tym razem o znaczeniu państwowym. Rozstrzygając przetarg na system operacyjny obsługujący wybory samorządowe, PKW wyłoniła wykonawcę w oparciu o kryterium cenowe, z pominięciem kryteriów jakościowych w stosunku do wymagań zamawiającego. Stało się tak mimo istnienia odpowiednich mechanizmów prawnych umożliwiających stosowanie także innych kryteriów aniżeli tylko najniższa cena

Przymus zatrudniania na umowe o pracę przy wykonywaniu zamówień publicznych

W praktyce obserwuje się często, że zamawiający wprowadza do SIWZ wymóg tego by pracownicy zaangażowani w realizację zamówienia byli zatrudnieni na umowie o pracę. Tego typu zapisy są niezgodne z prawem.

Płatności bezpośrednie na rzecz podwykonawców

Nowa dyrektywa unijna dotycząca zmian w zamówieniach publicznych reguluje kwestie płatności bezpośrednich na rzecz podwykonawców, pozostawiając jednak ostateczną decyzję co do wprowadzenia tych regulacji do prawa krajowego państwom członkowskim. Dyrektywa wprowadza również zmiany w zakresie modyfikacji umów o zamówienia publiczne.

Usługi niepriorytetowe - odwołanie po zmianach

Nowelizacja ustawy Pzp z dnia 29 sierpnia 2014 r. zmieniła zasady udzielania zamówień na usługi niepriorytetowe. Powstają w związku z tym wątpliwości co do możliwości składania odwołań na czynności zamawiającego podjęte w tej nowej procedurze.

Aukcje elektroniczne w zamówieniach publicznych

W ramach procedury otwartej, ograniczonej bądź konkurencyjnej w zamówieniach publicznych, zamawiający mogą postanowić o przeprowadzeniu aukcji elektronicznej przed udzieleniem zamówienia. Aukcję można przeprowadzić, jeżeli będzie możliwe precyzyjne określenie specyfikacji technicznych zamówienia.

Ogłoszenie o zamówienia publiczne i terminy składania ofert

Ogłoszenie o zamówieniu publicznym jest niczym innym jak zaproszeniem do ubiegania się o zamówienie wedle wszystkich procedur. Ogłoszenie przesyła zamawiający w terminie nie później niż w terminie 30 dni od zawarcia umowy. Nowa dyrektywa unijna skraca minimalne terminy składania ofert i wniosków o udzielenie zamówienia.

Kwota do oceny rażąco niskiej ceny

Kwota na sfinansowanie zamówienia i szacunkowa kwota zamówienia są zazwyczaj tożsame, ale może zdarzyć się również tak, że są inne. Którą kwotę należy w takim razie brać pod uwagę przy ocenie rażąco niskiej ceny?

Obowiązki podwykonawców wynikające z prawa pracy, prawa socjalnego i środowiskowego

Nowa dyrektywa unijna wprowadzająca zmiany w zamówieniach publicznych w zamierzeniu ma zapewnić, aby zamówienia były powierzane wykonawcom przestrzegającym określonych standardów. Jakie obowiązki ciążą na podwykonawcach wynikające z prawa pracy, prawa socjalnego i prawa środowiskowego?

Grupa kapitałowa

Pojęcie "grupa kapitałowa" nie zostało zdefiniowane wprost w ustawie Prawo zamówień publicznych. Grupa kapitałowa – zgodnie z definicją zawartą w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów – to wszyscy przedsiębiorcy, którzy są kontrolowani w sposób bezpośredni lub pośredni przez jednego przedsiębiorcę, w tym również tego przedsiębiorcę

Szacowanie wartości zamówienia i sposób jego udokumentowania

Oszacowanie wartości przyszłego zamówienia ma wpływ przede wszystkim na ustalenie, czy należy stosować reżim wynikający z przepisów Prawa zamówień publicznych, czy też zamówienia możemy udzielić bez przeprowadzania postępowania.

Realizacja zamówienia publicznego według regulacji unijnych

Nowe unijne dyrektywy wprowadzają zmiany w warunkach realizacji zamówień publicznych. Wprowadzają regulacje dotyczące zmiany i rozwiązywania umów o zamówienie publiczne. Rozszerzony został również katalog aspektów związanych z warunkami zamówienia.

Zatrzymanie wadium po nowelizacji PZP

Po nowelizacji PZP, zgodnie z art. 46 ust. 4a, zamawiający będzie obowiązany zatrzymać wadium wraz z odsetkami w określonych sytuacjach. W artykule przedstawione zostały 4 przypadki, w których możliwe jest zatrzymanie wadium.

Rażąco niska cena oferty po nowelizacji ustawy - Prawo zamówień publicznych

Zgodnie z art. 90 ust. 1 Pzp po nowelizacji, jeżeli cena oferty będzie wydawać się rażąco niska w stosunku do przedmiotu zamówienia i budzić wątpliwości zamawiającego co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z wymaganiami określonymi przez zamawiającego lub wynikającymi z odrębnych przepisów, w szczególności będzie niższa o 30% od wartości zamówienia lub średniej arytmetycznej cen wszystkich złożonych ofert, zamawiający będzie obowiązany zwrócić się o udzielenie wyjaśnień, w tym złożenie dowodów, dotyczących elementów oferty mających wpływ na wysokość ceny.

Wybór oferty po uchyleniu się wykonawcy

Jeżeli wykonawca, którego oferta została wybrana, uchyla się od zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego lub nie wnosi wymaganego zabezpieczenia należytego wykonania umowy, zamawiający może wybrać ofertę najkorzystniejszą spośród pozostałych ofert bez przeprowadzania ich ponownego badania i oceny, chyba że zachodzą przesłanki unieważnienia postępowania, o których mowa w art. 93 ust. 1 Pzp.

Zmiana umowy o udzielenie zamówienia publicznego

Zgodnie z przepisami polskiego prawa zamówień publicznych, ewentualna zmiana umowy o udzielenie zamówienia publicznego nie zależy tylko i wyłącznie od woli stron ale jest obwarowana określonymi w ustawie wymogami.

Usługi niepriorytetowe w zamówieniach publicznych

Od 19 października 2014 r. obowiązują zmienione przepisy prawa zamówień publicznych, które wprowadzają zmiany w zakresie udzielania zamówień na tzw. usługi niepriorytetowe o wartościach poniżej progów unijnych.

Rażąco niska cena w zamówieniach publicznych - zmiany

Obowiązująca od 19 października 2014 r.nowelizacja ustawy o zamówieniach publicznych wprowadza zmiany w sposobie wskazania rażąco niskiej ceny w ofercie. Zgodnie z nowymi regulacjami, w razie wątpliwości zamawiającego co do zaoferowanej przez wykonawcę ceny, zamawiający ma prawo wezwać wykonawcę do złożenia wyjaśnień w trybie art. 90 ust. 1 ustawy Pzp.

Stosowanie odwróconego zamówienia in – house w zamówieniach publicznych

Pojęcie zamówienia in – house obejmuje procedurę udzielania zamówień publicznych przez instytucje zamawiające podległym sobie podmiotom. Z regulacji unijnych nie wynika wprost, na czym polega ta procedura. Konstrukcja in-house powstała na podstawie europejskiego orzecznictwa.

REKLAMA