REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Piwa z browarów rzemieślniczych coraz bardziej rozpychają się na sklepowych półkach

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piwa z browarów rzemieślniczych są coraz lepiej eksponowane na sklepowych półkach
Piwa z browarów rzemieślniczych są coraz lepiej eksponowane na sklepowych półkach
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Piwa rzemieślnicze już od jakiegoś czasu przestają być rynkową niszą z marginalnym udziałem w sprzedaży. Przestają być także domeną wyłącznie małych, specjalistycznych sklepów. Teraz zresztą to one ratują sytuację w branży – bez rosnącego popytu na piwa warzone branża nitowałaby jeszcze głębsze spadki.

Jak mówią bowiem eksperci, najwięksi dostawcy piwa napój ten produkują, natomiast browary rzemieślnicze – warzą, jak każe tradycja i receptury. Polacy zaś w miarę wzrostu zamożności stają się smakoszami, także w dziedzinie napojów.
To proces podobny jak np. z pizzą: na co dzień duże ilości mrożonego i produkowanego seryjnie produktu znikają z supermarketów i dyskontów, ale po smak prawdziwej pizzy poznaje się w pizzerii – i to nie byle jakiej, najlepiej z piecem opalanym drewnem lub węglem, a nie elektrycznym.

REKLAMA

REKLAMA

Producenci piwa wpadli w dołek i nie potrafią wyjść z niego

Badanie ekspozycji półkowej wykonane przez firmę eLeader przy pomocy narzędzi wspieranych przez AI potwierdziło, że browary kraftowe są coraz mocniej widoczne również w popularnych sieciach handlowych. Co więcej, umacniają swoją pozycję na sklepowych regałach, często spychając stamtąd marki największych grup piwowarskich.
Topowi producenci wciąż jednak dominują, także w kategorii piw bezalkoholowych.

Branża piwna w Polsce kolejny rok z rzędu zmaga się z szeregiem wyzwań, wśród których najpoważniejszymi pozostają spadająca konsumpcja i sprzedaż oraz rosnące koszty produkcji. Jak informował Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego w Polsce - Browary Polskie, rok 2023 był dla producentów piwa najgorszym na przestrzeni ostatnich lat, a sprzedaż spadała niemal w każdym segmencie,
Nie lepiej jest w roku 2024, a po pierwszym półroczu rynek oscyluje w okolicach zera pod względem dynamiki sprzedaży w porównaniu z tym samym okresem roku ubiegłego.
– Trudna sytuacja rynkowa sprawia, że producenci piwa poszukują kolejnych rozwiązań, które pozwolą im zredukować spadki sentymentu konsumentów. Czynią to poprzez innowacje produktowe czy działania marketingowe – wyjaśnia Iwona Puchacz-Wośko, analityk ekspozycji w eLeader.
– Jednym z podstawowych instrumentów wpływania na decyzje konsumenckie pozostaje ekspozycja sklepowa, której stały monitoring daje producentom, dystrybutorom i sieciom odpowiedź na pytanie, na ile zabiegi marketingu, category managementu oraz egzekucja strategii półkowych przynoszą efekt. Choć nie można traktować jej jako wskaźnika konsumpcji czy sprzedaży, ekspozycja półkowa daje pogląd na to, na jakie kategorie stawiają producenci i handlowcy by przyciągnąć uwagę klienta – dodaje Iwona Puchacz-Wośko.

Rzemieślnicy coraz mocniej rozpychają się na sklepowych półkach

Jednym z ważniejszych wniosków, jaki płynie z raportu eLeader, jest ciągła ofensywa browarów rzemieślniczych przy jednoczesnym spadku ekspozycji największych producentów.
Jak się okazuje, w pierwszych ośmiu miesiącach 2024 roku, pięciu największych producentów piwa w Polsce odnotowało łączny spadek udziału w półce sklepowej o 3,45 punktów procentowych.
Równolegle obserwowaliśmy dynamiczny wzrost share-of-shelf browarów rzemieślniczych i regionalnych, co wskazuje na umacniające się zainteresowanie tą kategorią piwa.
Choć sytuacja różni się w poszczególnych kanałach sprzedaży, widać wyraźnie, że spadek udziału największych producentów został skonsumowany przez wzrost o 1,8 pp udziału browarów rzemieślniczych.

REKLAMA

Wspierane przez narzędzia AI badanie ekspozycji w sieciach handlowych pokazało, że rosnący udział półkowy browarów rzemieślniczych, mimo letniego wytracenia tempa, nabiera postaci trendu.
Może to skłonić największych producentów do skierowania do sklepów konkurencyjnej propozycji – zarówno w postaci znanych marek o zmienionym charakterze, jak i zupełnie nowych brandów.
Nie można też wykluczyć, że giganci zaczną myśleć o zakupach i dołączeniu do swojego portfela okrzepłych na rynku marek kraftowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sieci różnicują swoją ofertę, ale na półce dominują duzi producenci

Spadający udział w ekspozycji półkowej największych producentów piwa nie oznacza, że nagle utracili oni swoją pozycję w sklepach.
W badanym przez eLeader zestawieniu 20 brandów z największym udziałem półkowym, 19 stanowiły marki piwa z portfolio największych grup piwowarskich.
W analizowanym okresie do TOP20 weszła jedynie jedna marka browarów rzemieślniczych lub regionalnych, tj. Amber. Od stycznia do sierpnia br. przez TOP 20 przewinęły się w sumie zaledwie 22 marki piwa, co świadczy o silnie ustabilizowanej polityce ekspozycyjnej sieci detalicznych.

– Wartości średnie nie oddają pełnego obrazu rzeczywistości. Wielkość i zróżnicowanie regału z piwami zależy od formatu i wielkości sklepu – wyjaśnia ekspertka.
– Jak pokazało nasze badanie, sieci wielkopowierzchniowe mocniej różnicują swoją ofertę, dając miejsce na półkach wielu producentom, podczas gdy w kanale proximity ta dywersyfikacja jest znacznie niższa – dodaje Iwona Puchacz-Wośko.

Największą ekspozycję piwa posiadają francuskie sieci Auchan i Leclerc, natomiast w dole zestawienia, z oczywistych względów plasuje się Żabka, która w raporcie jest jedynym przedstawicielem formatu convenience.
– Z reguły zmiany liczebności producentów na półkach w czasie oscylują w okolicach 10, miesiąc do miesiąca. Widzimy jednak, że sieci coraz chętniej poszerzają swoją ofertę, chcąc zapewnić klientom większy wybór piwa, na co wpływ ma m.in. ofensywa browarów rzemieślniczych – tłumaczy Iwona Puchacz-Wośko w eLeader.

Polacy chcą kupować piwa warzone a nie produkowane

– Wzrost popularności i sprzedaży piw rzemieślniczych sprawia, że zyskują one coraz większą ekspozycję na sklepowych półkach. Sieci handlowe zauważają ten trend i coraz lepiej eksponują piwa rzemieślnicze, by zapewnić klientom łatwiejsze i wygodniejsze zakupy – mówi Marek Kamiński, prezes Polskiego Stowarzyszenia Browarów Rzemieślniczych.
– W ostatnich miesiącach zauważamy intensyfikację handlu piwami rzemieślniczymi w sklepach, które postawiły na nie już przed paroma laty, jak i coraz śmielsze otwieranie się kolejnych sieci na piwa z mniejszych browarów – dodaje Marek Kamiński.

Poza markami największych producentów oraz piwami z browarów regionalnych i rzemieślniczych, badanie eLeader objęło także marki własne tworzone przez sieci handlowe. Ich udział w ekspozycji półkowej pozostaje stabilny, ale raczej marginalny i zazwyczaj utrzymuje się na poziomie poniżej 3 proc.
Wyjątkiem są wybrane sieci, takie jak Aldi, Polomarket czy Lidl, które silniej promują swoje marki własne, zwiększając ich widoczność na półkach.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Co z 4 milionami osób z niepełnosprawnościami? Budżet 2026 nie daje złudzeń

Budżet 2026 to miliardy na armię i zdrowie, ale co z osobami z niepełnosprawnościami? Część świadczeń rośnie, ale wiele pozostaje zamrożonych. Reforma asystencji ruszy dopiero za rok, a zasiłek pielęgnacyjny nadal wynosi 215 zł. Czy państwo naprawdę pamięta o tych, którzy najbardziej potrzebują wsparcia?

Polski sąd pyta TSUE o WIBOR w umowach kredytu sprzed 2018 roku. Czy to będzie „orzecznicza bomba”?

Zapamiętajmy datę 25 września 2025 roku, gdyż może ona być jedynym z kamieni milowych spraw dotyczących kredytów ze zmienną stopą procentową opartą na WIBOR. Tego dnia Sąd Okręgowy w Warszawie, rozpoznający sprawę o sygn. akt XXVIII C 22943/22, postanowił zadać Trybunałowi Sprawiedliwości Unii Europejskiej pytania prejudycjalne, które mogą okazać się przełomowe dla kredytobiorców, którzy zawarli umowy przed 1 stycznia 2018 roku.

O 33,48 mld zł więcej na świadczenia dla emerytów i rencistów w 2026 r. – podwyżki i zupełnie nowe świadczenia dla seniorów [znamy szczegóły budżetu państwa na rok 2026]

W dniu 9 października 2025 r. w Sejmie odbywa się I czytanie rządowego projektu ustawy budżetowej na 2026 r. (druk sejmowy nr 1749). Wiemy już, ile środków rząd zamierza przeznaczyć na świadczenia dla emerytów i rencistów w nadchodzącym roku, na jakie podwyżki mogą liczyć i jakie nowe świadczenia będą wypłacane seniorom.

Przyspieszona amortyzacja w gminach o wysokim bezrobociu [Projekt]

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustaw o podatku PIT i CIT, który ma ułatwić stosowanie przyspieszonej amortyzacji w gminach o wysokim bezrobociu – poinformowało w środę Ministerstwo Finansów. Chodzi o projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

REKLAMA

Kawosze przerażeni, bo kawa cały czas drożeje (+ 22,6% rdr.). Promocje nie ratują sytuacji i ma być jeszcze gorzej

W pierwszych trzech kwartałach 2025 r. kawa w sklepach średnio zdrożała o 22,6% rdr. Mielona zaliczyła wzrost rdr. o 28,8%, a rozpuszczalna – o 16,4% rdr. W samym III kw. br. podwyżki rdr. wyniosły odpowiednio 28,7%, 36,8% i 20,6%. Dla porównania w całym 2024 roku kawa mielona podrożała rdr. o 5,4%, a rozpuszczalna – o 1%. Do tego widać, że w sieciach handlowych przybywa promocji na kawę. W I półroczu br. było ich o 0,1% więcej niż rok wcześniej. Przez 9 miesięcy tego roku odnotowano wzrost rdr. o 4,7%, ale już w III kwartale – o 14% rdr. W tym ostatnim okresie liczbę promocji zwiększyły sieci cash & carry, sklepy convenience, hipermarkety i supermarkety. Na minusie znalazły się tylko dyskonty.

Meta i TikTok wygrywają w Luksemburgu. Przełomowy wyrok zmienia zasady DSA

Sąd Unii Europejskiej unieważnił decyzje Komisji Europejskiej o opłatach nadzorczych dla Facebooka, Instagrama i TikToka. Wyroki z 10 września 2025 r. mogą całkowicie przeformatować sposób wdrażania Aktu o Usługach Cyfrowych (DSA) i otwierają drogę innym gigantom cyfrowym do podważania decyzji Brukseli.

Maksymalnie 1800 zł miesięcznie dla funkcjonariusza. Prezydent podpisał ustawę o świadczeniu mieszkaniowym

Wkrótce do funkcjonariuszy służb mundurowych trafi dodatkowe wsparcie. Wysokość świadczenia mieszkaniowego będzie uzależniona od lokalizacji i wyniesie od 900 do 1800 zł miesięcznie netto.

Zwolnienia, wypowiedzenia zmieniające i bezrobocie: czy to nas czeka na rynku pracy w 2026 r.?

Zwolnienia, wypowiedzenia zmieniające i bezrobocie: czy to nas czeka na rynku pracy w 2026 r.? Według Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej sytuacja wcale nie jest taka zła, a polski rynek pracy wciąż jest w dobrej kondycji, ba Polska utrzymuje silną pozycję na tle UE pod względem kondycji rynku pracy. Poniżej przedstawiamy szczegółowy komunikat resortu pracy.

REKLAMA

Wiek emerytalny kobiety w górę? To tylko pierwszy krok do koniecznych zmian!

Wyrównanie wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn jest raczej nieuniknione, a w przyszłości może czekać nas jego dalsze podnoszenie. To jest efekt zmian demograficznych oraz wyzwań ekonomicznych, z którymi musi zmierzyć się system emerytalny w Polsce. Co nas czeka?

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo oświatowe: kierunek ku reformie „Kompas Jutra”

Reforma podstawy programowej, większa autonomia szkół i nauczycieli, powrót do kwietniowego egzaminu ósmoklasisty oraz obowiązkowe debaty i doświadczenia w klasach – Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy Prawo oświatowe, który ma wprowadzić istotne zmiany już od roku szkolnego 2026/2027. Jak podkreśla Minister to początek największej od lat zmiany w polskim systemie edukacji.

REKLAMA