Biegli rewidenci mogą korzystać z konsultacji ekspertów KIBR
REKLAMA
REKLAMA
Red: Skąd pomysł na stworzenie systemu wsparcia dla członków KIBR i czym on w praktyce jest?
Justyna Sułkiewicz: Koncepcja powołania zespołu zajmującego się wsparciem merytorycznym dla biegłych rewidentów jest w zasadzie wynikiem zebranych doświadczeń wielu ludzi pracujących na rzecz naszego samorządu. To narzędzie komunikacji, za pośrednictwem którego zespół ekspertów udziela niezobowiązujących porad obejmujących głównie dylematy związane z procesem podejmowania się, wykonywania i dokumentowania czynności rewizji finansowej.
Skąd decyzja o takim działaniu? Pojawiały się głosy, że biegli potrzebują działu wsparcia?
Jak wspominałam na wstępie, decyzja to wynik obserwacji prowadzonych przez pracowników samorządu i zgłaszanych przez samych biegłych rewidentów potrzeb. Dowiadywaliśmy się, jak to wygląda w samorządach i organizacjach zrzeszających biegłych rewidentów w innych krajach Unii Europejskiej. W trakcie wizyt studyjnych mogliśmy dowiedzieć się, jakie rozwiązania sprawdzają się najlepiej. Wiedzy na temat potrzeb biegłych rewidentów dostarczyły też Regionalne Odziały KIBR oraz bezpośrednie spotkania z biegłymi rewidentami podczas przeprowadzanych przez Krajową Komisję Nadzoru wizytacji i kontroli w podmiotach uprawnionych do badania sprawozdań finansowych. Wszystkie te czynniki wynikające tak naprawdę z potrzeby, a zarazem i konieczności, ustawicznego samokształcenia i samodoskonalenia biegłych rewidentów, wraz z rozwojem samego samorządu w aspekcie dynamicznych zmian w przepisach prawa na szczeblu krajowym i międzynarodowym oraz zmian w standardach wykonywania usług, zostały zwieńczone decyzją o utworzeniu zespołu, mającego zajmować się wsparciem merytorycznym dla biegłych rewidentów.
Kim są eksperci, którzy współpracują ze zespołem?
Eksperci merytorycznymi zaangażowani w pracę Konsultacji KIBR są praktykami z wieloletnim doświadczeniem zawodowym. Zawód biegłego rewidenta wykonują zarówno w dużych jak i małych podmiotach uprawnionych do badania sprawozdań finansowych. Ich zaangażowanie w działalność samorządu oraz gotowość do dzielenia się swoją wiedzą i doświadczeniem, wynikają z dogłębnego poznania i zrozumienia wspomnianych przeze mnie potrzeb środowiska. Ich społeczna działalność niesie nieoceniony wkład w rozwój samorządu i zawodu. Ponadto porady recenzowane przez ekspertów
Z czym w takim razie biegli rewidenci mają najczęściej problem? Jakiego wsparcia oczekują najbardziej?
Nie wchodząc głęboko w szczegóły, biegli rewidenci powiązani z mikro, małymi i średnimi podmiotami najczęściej borykają się z problemami wynikającymi z bariery w pozyskaniu wsparcia merytorycznego i rozwoju zawodowego.
Z czego to wynika?
Z braku możliwości wymiany doświadczeń zawodowych ze względu na mały stopień integracji środowiska i ograniczenia terytorialne oraz braku środków finansowych na inne niż obligatoryjne kształcenie zawodowe. Myślę również, że jedną z przyczyn jest też i konkurencja zawodowa – często obserwowany jest brak chęci dzielenia się wiedzą fachową i doświadczeniami ze względu na potencjalną utratę przewagi konkurencyjnej. Jest to efekt indywidualnego patrzenia w skali mikro, a nie w skali makro, na całe środowisko biegłych rewidentów. Myślę, że ze strony biegłych rewidentów największym oczekiwaniem, w stosunku do KIBR, jest właśnie uzyskanie pomocy w przekroczeniu tych barier.
A kwestie techniczne korzystania ze wsparcia merytorycznego? Proszę wyjaśnić, jak w praktyce biegli rewidenci mogą korzystać z konsultacji?
Niezbędne przygotowanie techniczne ze strony biegłego rewidenta, to komputer z dostępem do internetu i adres email. Brak ww. nie determinuje jednak braku dostępu do konsultantów – biegły rewident może też skorzystać z tradycyjnej poczty. W tym wypadku musi się jednak liczyć ze znaczącym wydłużeniem czasu uzyskania odpowiedzi zwrotnej.
Jak w takim razie krok po kroku wygląda korzystanie ze wsparcia merytorycznego?
REKLAMA
Na początek biegły rewident musi przekazać nam swoje pytanie. Zespół wsparcia merytorycznego wraz z ekspertami z danej dziedziny przygotuje odpowiedź. Odpowiedź będzie miała charakter niezobowiązującej porady stanowiącej wskazówkę dla biegłego rewidenta i w postaci maila zwrotnego, lub pisma wysyłanego pocztą tradycyjną, trafi do biegłego rewidenta. Podkreślam raz jeszcze, że odpowiedź nie ma być determinantą, bowiem biegli rewidenci w swojej pracy eksperckiej winni się kierować zawodowym osądem. Porady KIBR mają w założeniu stanowić mechanizm rozszerzania wiedzy merytorycznej ułatwiającej podjęcie decyzji biegłemu rewidentowi. Czas uzyskania zwrotnej odpowiedzi drogą elektroniczną uzależniony jest od stopnia skomplikowania zagadnienia poruszanego w pytaniu. Założeniem jest, że wypracowanie stanowiska trwać będzie od siedmiu do maksymalnie czternastu dni roboczych.
Pilotażowy program uruchomiony został 01 grudnia 2014 roku i trwać będzie 6 miesięcy. W tym czasie konsultanci i eksperci merytoryczni KIBR będą służyć zainteresowanym osobom pomocą oraz zbierać niezbędne informacje pozwalające na ocenę zainteresowania i zapotrzebowania na tego typu wsparcie. Uzyskana ocena popytu i stopnia satysfakcji odbiorców usługi będzie stanowić dla nas podstawę do dalszych etapów rozwoju systemu.
Podyskutuj o tym na naszym FORUM
REKLAMA