REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw - rok 2009 nr 78 poz. 654

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY1)

z dnia 14 maja 2009 r.

zmieniające rozporządzenie w sprawie świadectw dopuszczenia do eksploatacji typu budowli i urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego oraz typu pojazdu kolejowego2)

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 23 ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 16, poz. 94, z późn. zm.3)) zarządza się, co następuje:

§ 1.
W rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 30 kwietnia 2004 r. w sprawie świadectw dopuszczenia do eksploatacji typu budowli i urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego oraz typu pojazdu kolejowego (Dz. U. Nr 103, poz. 1090 oraz z 2006 r. Nr 2, poz. 13) wprowadza się następujące zmiany:

1) § 5 otrzymuje brzmienie:

„§ 5. Wykaz upoważnionych jednostek, o których mowa w § 2–4, oraz badania, jakie mogą być przeprowadzane przez te jednostki, określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.”;

2) § 6 otrzymuje brzmienie:

„§ 6. 1. Do wniosków, o których mowa w § 2, należy również dołączyć dokumentację techniczną, w tym:

1) warunki techniczne wykonania i odbioru;

2) dokumentację techniczną dla budowli;

3) w przypadku nowych typów budowli lub konieczności przeprowadzenia prób eksploatacyjnych – porozumienie w sprawie wykonania prób eksploatacyjnych, którego wzór określa załącznik nr 1 a do rozporządzenia, wraz z ich programem;

4) w przypadku typów budowli po przeprowadzonych próbach eksploatacyjnych

– opinię techniczną wydaną przez zarządcę infrastruktury lub użytkownika bocznicy kolejowej;

5) opinię upoważnionej jednostki.

2. Do wniosków, o których mowa w § 3, należy również dołączyć dokumentację techniczną, w tym:

1) warunki techniczne wykonania i odbioru;

2) dokumentację techniczno-ruchową;

3) w przypadku urządzeń sterowania ruchem kolejowym – dowód bezpieczeństwa lub weryfikację tego dowodu;

4) w przypadku nowych typów urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego lub konieczności przeprowadzenia prób eksploatacyjnych – porozumienie w sprawie wykonania prób eksploatacyjnych, którego wzór określa załącznik nr 1a do rozporządzenia, wraz z ich programem;

5) w przypadku typów urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego po przeprowadzonych próbach eksploatacyjnych – opinię techniczną wydaną przez zarządcę infrastruktury kolejowej lub użytkownika bocznicy kolejowej;

6) opinię upoważnionej jednostki.

3. Do wniosków, o których mowa w § 4, należy również dołączyć dokumentację techniczną, w tym:

1) warunki techniczne wykonania i odbioru;

2) dokumentację techniczno-ruchową;

3) w przypadku nowych typów pojazdów kolejowych lub konieczności przeprowadzenia prób eksploatacyjnych – porozumienie w sprawie wykonania prób eksploatacyjnych, którego wzór określa załącznik nr 1a do rozporządzenia, wraz z ich programem;

4) w przypadku typów pojazdów kolejowych po przeprowadzonych próbach eksploatacyjnych – opinię techniczną wydaną odpowiednio przez zarządcę infrastruktury, przewoźnika kolejowego lub użytkownika bocznicy kolejowej;

5) opinię upoważnionej jednostki.

4. Do wniosku o wydanie świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu budowli i urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego oraz typu pojazdu kolejowego, które są eksploatowane i były dopuszczone do eksploatacji w kraju przed dniem 14 listopada 1997 r., należy dołączyć wyłącznie następujące dokumenty:

1) opis techniczny lub dokumentację techniczną;

2) pozytywną opinię użytkownika z dotychczasowej eksploatacji, uwzględniającą aktualny stan techniczny”;

3) w § 7 dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 i dodaje się ust. 2 w brzmieniu:

„2. Prezes Urzędu Transportu Kolejowego może odstąpić od wymogu załączania wyników badań, o których mowa w § 2–4, w przypadku typu budowli i urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego oraz typu pojazdu kolejowego, które są eksploatowane i były dopuszczone do eksploatacji w kraju przed dniem 14 listopada 1997 r.”;

4) § 9 otrzymuje brzmienie:

„§ 9. 1. Świadectwa dopuszczenia do eksploatacji, o których mowa w § 2–4, wydaje się na czas nieokreślony, a w przypadku nowych typów lub konieczności przeprowadzenia prób eksploatacyjnych, na czas określony, przewidziany na przeprowadzenie tych prób.

2. Próby, o których mowa w ust. 1, przeprowadza się zgodnie z programem prób eksploatacyjnych, opracowanym przez upoważnioną jednostkę w porozumieniu z Urzędem Transportu Kolejowego.”;

5) załącznik nr 1 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 1 do niniejszego rozporządzenia;

6) po załączniku nr 1 do rozporządzenia dodaje się załącznik nr 1a do rozporządzenia w brzmieniu określonym w załączniku nr 2 do niniejszego rozporządzenia.

§ 2.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Minister Infrastruktury: C. Grabarczyk

 

 

1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).

2) Niniejsze rozporządzenie zostało notyfikowane Komisji Europejskiej w dniu 30 grudnia 2008 r. pod numerem 2008/0601/PL zgodnie z § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597), które wdraża dyrektywę 98/34/WE z dnia 22 czerwca 1998 r. ustanawiającą procedurę udzielania informacji w zakresie norm i przepisów technicznych (Dz. Urz. WE L 204 z 21.07.1998, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 13, t. 20, str. 337).

3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238 i Nr 191, poz. 1374, z 2008 r. Nr 59, poz. 359, Nr 144, poz. 902, Nr 206, poz. 1289 i Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 1, poz. 3, Nr 18, poz. 97 i Nr 19, poz. 100.

Załącznik 1. [WYKAZ UPOWAŻNIONYCH JEDNOSTEK ORAZ BADANIA, JAKIE MOGĄ BYĆ PRZEPROWADZANE PRZEZ TE JEDNOSTKI]

Załączniki do rozporządzenia Ministra Infrastruktury
z dnia 14 maja 2009 r. (poz. 654)

Załącznik nr 1

WYKAZ UPOWAŻNIONYCH JEDNOSTEK ORAZ BADANIA, JAKIE MOGĄ BYĆ PRZEPROWADZANE PRZEZ TE JEDNOSTKI

Do przeprowadzania badań koniecznych do uzyskania świadectw dopuszczenia do eksploatacji upoważnione są następujące jednostki zgodnie z przedstawionym zakresem ich działania:

1. Centrum Naukowo-Techniczne Kolejnictwa

ul. Chłopickiego 50

04-275 Warszawa

2. Moyares Polska Sp. z o. o.

ul. Świętojerska 5/7

00-236 Warszawa

3. Politechnika Warszawska

Plac Politechniki 1

00-661 Warszawa

4. Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki

ul. Warszawska 24

31-155 Kraków

5. Politechnika Śląska

Instytut Transportu

ul. Krasińskiego 8

40-019 Katowice

6. Politechnika Radomska im. Kazimierza Pułaskiego

ul. Malczewskiego 29

26-600 Radom

7. Politechnika Poznańska

pl. M. Skłodowskiej-Curie 5

60-965 Poznań

8. Politechnika Gdańska

ul. Narutowicza 11/12

80-952 Gdańsk

9. Instytut Pojazdów Szynowych „Tabor”

ul. Warszawska 181

61-055 Poznań

10. Instytut Badawczy Dróg i Mostów

ul. Jagiellońska 80

03-215 Warszawa

11. Instytut Elektrotechniki

ul. Pożaryskiego 28

04-703 Warszawa


 

Nazwa
jednostki badawczej

Centrum Naukowo-Techniczne Kolejnictwa

Movares Polska Sp. z o.o.

Politechnika Warszawska

Politechnika Krakowska

Politechnika Śląska

Politechnika Radomska

Politechnika Poznańska

Politechnika Gdańska

Instytut Pojazdów Szynowych

Instytut Badawczy Dróg
i Mostów

Instytut Elektrotechniki

Nazwa badania *

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

 

Badanie typów budowli przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego

Badania zgodności z wymaganiami określonymi w odpowiednich, dla danego typu budowli, polskich lub europejskich normach

X

 

X

X

 

 

 

X

 

X

 

Badania zgodności z warunkami technicznymi, określonymi w przepisach o warunkach technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie

X

 

X

X

 

 

 

X

X

X

 

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

Badania zgodności z wymaganiami określonymi we właściwych krajowych specyfikacjach technicznych i dokumentach normalizacyjnych, o których mowa w art. 25d ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym

X

 

X

X

 

 

 

X

 

X

 

Analiza wyników prób eksploatacyjnych

X

 

X

X

 

 

 

X

 

X

 

 

Badanie sieci jezdnej wchodzącej w skład sieci trakcyjnej

Badania zgodności z wymaganiami określonymi w odpowiednich, polskich lub europejskich normach

X

 

 

X

 

 

 

X

 

 

X

Badania zgodności z warunkami technicznymi, określonymi w przepisach o warunkach technicznych

X

 

 

X

 

 

 

X

 

 

X

Badania zgodności z wymaganiami określonymi we właściwych krajowych specyfikacjach technicznych i dokumentach normalizacyjnych, o których mowa w art. 25d ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym

X

 

 

X

 

 

 

X

 

 

X

Analiza wyników prób eksploatacyjnych

X

 

 

X

 

 

 

X

 

 

X

Badania statyczne z konstrukcjami wsporczymi polegające na sprawdzeniu zgodności parametrów z wymaganiami technicznymi, w tym:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

a) zawieszenia przewodów jezdnych, ich wysokości, pochylenia oraz odsuwu od osi toru,

X

 

 

X

X

 

 

 

 

 

 

b) parametrów geometrycznych sieci jezdnej,

X

 

 

X

X

 

 

 

 

 

 

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

c) naciągu przewodów jezdnych i lin nośnych w różnych warunkach atmosferycznych, z uwzględnieniem zmian temperatury i oblodzenia

X

 

 

X

X

 

 

 

 

 

 

Badania dynamiczne w trakcie prób eksploatacyjnych, w tym

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

a) badanie uniesienia przewodów jezdnych w punkcie podwieszenia przy najwyższej dopuszczalnej prędkości jazdy na linii kolejowej,

X

 

 

X

 

 

X

 

 

 

 

b) sprawdzenie współpracy odbieraka prądu z siecią jezdną, w szczególności czasu trwania przerw stykowych i zmienności wartości siły stykowej,

X

 

 

X

 

 

X

 

 

 

 

c) pomiar odsuwu przewodów jezdnych w czasie jazdy pojazdów kolejowych,

X

 

 

X

 

 

X

 

 

 

 

d) sprawdzenie wartości prędkości krytycznej, badanie przemieszczeń i przyspieszeń ślizgacza pod wpływem ruchu,

X

 

 

X

 

 

X

 

 

 

 

e) przewodów jezdnych w punkcie podwieszenia przy najwyższej dopuszczalnej prędkości jazdy na linii kolejowej,

X

 

 

X

 

 

X

 

 

 

 

 

Badanie trzeciej szyny w metrze

Badania zgodności z wymaganiami określonymi w odpowiednich, polskich lub europejskich normach

X

 

 

X

X

 

 

 

 

 

X

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

Badania zgodności z wymaganiami określonymi we właściwych krajowych specyfikacjach technicznych i dokumentach normalizacyjnych, o których mowa w art. 25d ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym

X

 

 

X

X

 

 

 

 

 

X

Badania zgodności parametrów z wymaganiami technicznymi, w tym:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

a) badania parametrów geometrycznych trzeciej szyny,

X

 

 

X

X

 

 

 

 

 

X

b) badania współpracy odbieraka prądu z trzecią szyną

X

 

 

X

X

 

 

 

 

 

X

c) badania układu mocowania,

X

 

 

X

X

 

 

 

 

 

X

d) badania oceny skuteczności ochrony przeciwporażeniowej

X

 

 

X

X

 

 

 

 

 

X

 

Badanie sieci powrotnej

Badania zgodności z wymaganiami określonymi w odpowiednich, dla danego typu budowli, polskich lub europejskich normach

X

 

 

X

 

 

 

 

 

 

 

Badania zgodności z warunkami technicznymi, określonymi w przepisach o warunkach technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie

X

 

 

X

 

 

 

 

 

 

 

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

Badania zgodności z wymaganiami określonymi we właściwych krajowych specyfikacjach technicznych i dokumentach normalizacyjnych, o których mowa w art. 25d ustawy z dnia 28 marca 2003 r o transporcie kolejowym

X

 

 

X

 

 

 

 

 

 

 

Analiza wyników prób eksploatacyjnych

 

 

 

X

 

 

 

 

 

 

 

Ocena skuteczności ochrony przeciwporażeniowej

X

 

 

X

 

 

 

 

 

 

X

 

Badania urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego

Badania typów urządzeń sterowania i zabezpieczenia ruchu kolejowego

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

a) badanie zgodności z wymaganiami określonymi w odpowiednich, dla danego typu urządzeń, polskich lub europejskich normach,

X

X

X

X

X

X

 

 

X

 

X

b) badanie zgodności z warunkami technicznymi oraz z wymaganiami określonymi we właściwych krajowych specyfikacjach technicznych i dokumentach normalizacyjnych, o których mowa w art. 25d ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym,

X

X

X

X

X

X

 

 

X

 

 

c) badanie funkcjonalne w warunkach normalnych, w tym sprzętu i programowania,

X

X

X

X

X

X

 

 

X

 

 

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

d) badanie funkcjonalne w warunkach oddziaływania uszkodzeń, w tym:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- oddziaływania uszkodzeń pojedynczych,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- niezależności elementów sprzętowych,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- wykrywania uszkodzeń pojedynczych,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- reakcji na wykryte uszkodzenie pojedyncze i zdolności pozostawania w stanie bezpiecznym,

X

X

X

X

X

X

 

 

X

 

 

- oddziaływania uszkodzeń wielokrotnych,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- przy zmiennych wartościach parametrów napięcia, prądu i częstotliwości,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

e) badanie funkcjonalne w warunkach oddziaływania zewnętrznego poprzez:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- badanie klimatyczne,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- badanie na oddziaływania mechaniczne,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- badanie na oddziaływania elektryczne, w tym kompatybilności ektromagnetycznej,

X

X

X

X

X

X

 

 

X

 

X

- zabezpieczenie przed nieautoryzowanym dostępem,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- badanie wytrzymałościowe,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

f) badanie bezpieczeństwa działania w warunkach rzeczywistego zastosowania urządzenia,

X

X

X

X

X

X

 

 

X

 

 

g) wykonanie następujących testów kwalifikacyjnych ich systemów:

X

X

X

X

X

X

X

 

X

 

 

- test funkcjonalności,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- test niezawodności,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- test bezpieczeństwa

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

Badanie typów urządzeń telekomunikacji kolejowej:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

a) badanie zgodności z przepisami telekomunikacyjnymi wymaganymi dla urządzeń telekomunikacji kolejowej,

X

X

X

X

X

X

 

 

X

 

 

b) badanie zgodności z warunkami technicznymi, w tym badanie:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- funkcjonalne i niezawodnościowe,

X

X

X

X

X

X

X

 

X

 

 

- kompatybilności elektromagnetycznej,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- środowiskowe, w szczególności współpracy z istniejącymi systemami i urządzeniami,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

c) badanie zgodności z wymaganiami określonymi we właściwych krajowych specyfikacjach technicznych i dokumentach normalizacyjnych, o których mowa w art. 25d ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym,

X

X

X

X

X

 

 

 

X

 

 

d) analizę wyników prób eksploatacyjnych

X

X

X

X

X

 

 

 

X

 

 

 

Badania typów pojazdów kolejowych

Sprawdzenie zgodności wykonania z wymaganiami technicznymi wykonania i odbioru, dokumentacją konstrukcyjną oraz z wymaganiami określonymi w odpowiednich polskich lub europejskich normach dla pojazdów kolejowych, ich zespołów, podzespołów i elementów

X

X

X

X

X

 

 

 

X

 

 

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

Sprawdzenie świadectw jakości, atestów, wyników odbiorów jakościowo-technicznych na zastosowane zespoły, podzespoły, elementy i materiały

X

X

X

X

X

 

 

 

X

 

 

Sprawdzenie pojazdu kolejowego w zakresie:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- zachowania skrajni taboru i wymiaru długości,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- przejazdu przez łuk o minimalnym promieniu,

X

 

X

X

X

 

 

 

X

 

 

- przejazdu przez górkę wzorcową

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- bezpieczeństwa pracownika manewrowego

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pomiar masy własnej całkowitej, nacisków kół pojazdu na szynę

X

 

 

X

X

 

 

 

X

 

 

Ocena własności dynamicznych pojazdu trakcyjnego, w szczególności w zakresie:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- określenia współczynnika bezpieczeństwa przeciw wykolejeniu Y/Q,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- określenia sił między kołem a szyną,

X

 

 

 

X

 

X

 

X

 

 

- spokojności biegu i komfortu jazdy,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- minimalnego promienia łuku przy dopuszczalnym przyspieszeniu dośrodkowym,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sprawdzenie wytrzymałości głównych elementów, w tym:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- wytrzymałości pudła i zamocowania urządzeń,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- przejmowania energii zderzenia czołowego na podstawie obliczeń symulacyjnych,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- wytrzymałości zmęczeniowej ram wózków,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

- charakterystyki urządzeń cięgłowo-zderznych i ich próby zmęczeniowe,

X

 

 

X

 

 

 

 

X

 

 

- odporności szyb czołowych i bocznych kabiny maszynisty na uderzenie i zmiany ciśnienia,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- odporności szyb czołowych i bocznych kabiny maszynisty na uderzenie i zmiany ciśnienia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Badanie układów hamulcowych w zakresie:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- oceny zastosowanego systemu hamulców,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- działania hamulca pneumatycznego i hamulca bezpieczeństwa,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- działania innych systemów hamulca,

X

 

 

 

X

 

X

 

X

 

 

- działania hamulca elektropneumatycznego, elektrodynamicznego i szynowego,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- działania hamulca postojowego,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- pomiarów dróg hamowania,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- określenia masy hamującej pojazdu trakcyjnego,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- działania urządzeń przeciwpoślizgowych

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sprawdzenie charakterystyk trakcyjnych pojazdu w zakresie:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- wyznaczenia linii przyczepności na obwodzie kół napędnych,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- wyznaczenia linii siły pociągowej w funkcji prędkości,

X

 

 

 

 

 

X

 

X

 

 

- wyznaczenia czasu zadziałania urządzeń przeciwpoślizgowych i eliminowania poślizgu,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

Sprawdzenie odbieraka prądu i jego współpracy z siecią trakcyjną

X

 

 

 

X

 

 

 

X

 

 

Badanie i ocena urządzeń bezpieczeństwa ruchu, w tym: czuwaka aktywnego (CA), urządzeń samoczynnego hamowania pociągu (SHP), urządzeń radiołączności kolejowej z funkcją radio-stop, urządzeń systemu kontroli prowadzenia pociągów

X

X

 

X

X

 

 

 

X

 

 

Sprawdzenie urządzeń rejestrujących przebieg pracy pojazdu

X

X

 

X

X

 

 

 

X

 

 

Sprawdzenie działania urządzeń zabezpieczających przeciwzwarciowych i przeciwporażeniowych

X

 

X

X

X

 

 

 

X

 

 

Sprawdzenie urządzeń zabezpieczających przed skutkami zwarć oraz porażeniem prądem elektrycznym, w tym złącz ochronnych uszyniających oraz zabezpieczeń przed urazami elektrycznymi obsługi wagonów i pasażerów pojazdu

X

 

X

X

 

 

 

 

X

 

 

Sprawdzenie oznakowania i sygnalizacji czoła i końca pojazdu

X

 

 

X

X

 

 

 

X

 

 

Badanie oddziaływania na otoczenie w zakresie: -
- hałasu emitowanego na zewnątrz pojazdu trakcyjnego
- toksyczności spalin

X

 

X

X

X

 

X

 

X

 

X

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

Sprawdzenie zabezpieczenia przeciwpożarowego pojazdu trakcyjnego poprzez badanie:

X

 

 

X

 

 

 

 

X

 

 

- materiałów i wyrobów, w tym przewodów elektrycznych użytych w konstrukcji i wyposażeniu pod względem palności, toksyczności i właściwości dymowych, przy paleniu i rozprzestrzenianiu się płomienia,

- zainstalowanego wyposażenia przeciwpożarowego

Badanie pojazdu w zakresie:

X

 

X

X

X

 

 

 

X

 

X

- emitowanych na zewnątrz i wewnątrz zakłóceń radioelektrycznych i elektromagnetycznych,

- zakłóceń w sieci trakcyjnej w wyniku działań urządzeń impulsowych,

- odporności wyposażenia na zewnętrzne pola elektromagnetyczne,

- wpływu zakłóceń generowanych na urządzenia sterowania ruchem kolejowym

Sprawdzenie sygnałów dźwiękowych pojazdu

X

X

X

X

X

 

 

 

X

 

X

Sprawdzenie warunków pracy maszynisty i innych pracowników obsługi w kabinie maszynisty pojazdu, w zakresie:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- ergonomii stanowiska pracy, pola widzenia szlaku, oceny fotela maszynisty, oświetlenia kabiny i przyrządów,

- poziomu drgań mechanicznych pod względem oddziaływania na organizm ludzki i komfort jazdy,

X

 

X

X

X

 

X

 

X

 

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

- poziomu hałasu infradźwiękowego, słyszalnego i ultradźwiękowego,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- indukcyjności pola magnetycznego,

- mikroklimatu kabiny maszynisty oraz zmian ciśnienia wewnętrznego

Sprawdzenie warunków podróżowania pasażerów w zespołach trakcyjnych, wagonach silnikowych i autobusach szynowych, w zakresie:

X

 

X

X

X

 

X

 

X

 

 

- poziomu drgań mechanicznych pod względem oddziaływania na organizm ludzki i komfort jazdy,

- poziomu hałasu słyszalnego,

- ergonomii siedzisk i pomieszczeń dla pasażerów,

- mikroklimatu pomieszczeń dla pasażerów,

- oświetlenia pomieszczeń dla pasażerów,

- odporności szyb okiennych na uderzenie

Badanie urządzeń zewnętrznych wagonu pasażerskiego, w tym:

X

 

X

X

X

 

 

 

X

 

 

- połączeń międzywagonowych, mostków przejściowych i wałków gumowych,

- stopni, uchwytów i tablic informacyjnych,

- w zakresie malowania i napisów

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

Badanie urządzeń wewnętrznych wagonu pasażerskiego, w tym:

X

 

X

X

 

 

 

 

X

 

 

- okien, drzwi wejściowych czołowych,

- urządzeń sanitarnych

Badanie ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji wagonu

X

 

X

X

X

 

 

 

X

 

 

Badanie impedancji zestawu kołowego

X

 

X

X

X

 

 

 

X

 

 

Badanie układu zasilania wagonu pasażerskiego, w tym:

X

 

X

X

 

 

 

 

X

 

X

- przetwornicy statycznej,

- urządzeń wybiorczo-przełączających WN

Sprawdzenie urządzeń radiołączności kolejowej i instalacji rozgłoszeniowej wagonu pasażerskiego

X

 

X

X

 

 

 

 

 

 

 

Sprawdzenie zainstalowanego w wagonie pasażerskim systemu diagnostycznego i transmisji danych diagnostycznych

X

 

X

X

 

 

 

 

X

 

 

Sprawdzenie w pojeździe zamocowania stopni, poręczy, osłon części wirujących, szerokości przejść, tablic informacyjnych

X

 

X

X

X

 

 

 

X

 

 

Ocena skuteczności zabezpieczenia, w pojeździe, elementów roboczych mających wpływ na bezpieczeństwo ruchu w czasie jazdy transportowej

X

 

X

X

 

 

 

 

X

 

 

Sprawdzenie kompletności badań i prób wyposażenia pojazdu podlegającego dozorowi technicznemu

X

 

X

X

X

 

 

 

X

 

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

Potwierdzenie poprawności zastosowanych w pojeździe rozwiązań, decydujących o bezpieczeństwie ruchu, bezpieczeństwie przewozu osób i rzeczy oraz ochrony środowiska, w trakcie prób eksploatacyjnych

X

 

X

X

X

 

 

 

X

 

 

 

* Uwaga: Symbol X umieszczony w tabeli oznacza, że dana jednostka badawcza jest upoważniona do przeprowadzania badań określonych w danym wierszu.


 

Załącznik 2. [POROZUMIENIE W SPRAWIE WYKONANIA PRÓB EKSPLOATACYJNYCH]

Załącznik nr 2

POROZUMIENIE W SPRAWIE WYKONANIA PRÓB EKSPLOATACYJNYCH

infoRgrafika

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2009-05-25
  • Data wejścia w życie: 2009-06-09
  • Data obowiązywania: 2009-06-09
  • Dokument traci ważność: 2012-08-11

REKLAMA

Dziennik Ustaw

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA