REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2015 poz. 1127
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY I ROZWOJU1)
z dnia 31 lipca 2015 r.
w sprawie czynności wykonywanych przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, za które pobierane są opłaty, oraz wysokości tych opłat i trybu ich pobierania
Na podstawie art. 16 ust. 4 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. z 2013 r. poz. 1594, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1. [Wykaz czynności wykonywanych przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego]
§ 2. [Termin pobierania opłat]
1) przy składaniu wniosku o:
a) wydanie, przedłużenie ważności i zmianę autoryzacji bezpieczeństwa, certyfikatu bezpieczeństwa części A i B, świadectwa bezpieczeństwa oraz za prowadzenie i aktualizację rejestru tych dokumentów,
b) wydanie, przedłużenie ważności i zmianę certyfikatu podmiotowi odpowiedzialnemu za utrzymanie pojazdu kolejowego (ECM) w zakresie wagonów towarowych oraz za kontrolę spełniania warunków lub wymagań zawartych w tym certyfikacie,
c) wydanie zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji:
– podsystemów strukturalnych składających się na system kolei,
– pojazdów kolejowych zgodnych z technicznymi specyfikacjami interoperacyjności, zwanymi dalej „TSI”, oraz pojazdów kolejowych niezgodnych z TSI,
d) wydanie świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu oraz za prowadzenie i aktualizację rejestru tych świadectw
– 100% minimalnej stawki opłaty dla danego rodzaju czynności, a pozostałą część opłaty – przy wydawaniu dokumentu;
2) przy wydawaniu dokumentów na podstawie wniosku o:
a) wydanie, przedłużenie ważności licencji maszynisty, aktualizację danych zawartych w licencji maszynisty i wydanie wtórników licencji maszynisty oraz za prowadzenie i aktualizację rejestru tych dokumentów,
b) nadanie i zmianę europejskiego numeru pojazdowi kolejowemu (EVN) oraz za dokonanie zmian pozostałych danych rejestrowych w krajowym rejestrze pojazdów kolejowych,
c) wyrejestrowanie pojazdu kolejowego,
d) przyznanie odstępstwa od obowiązku stosowania TSI, o którym mowa w art. 25f ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym, zwanej dalej „ustawą”
– 100% opłaty;
3) w każdym roku kalendarzowym za nadzór nad:
a) ośrodkami szkolenia i egzaminowania maszynistów oraz kandydatów na maszynistów,
b) podmiotami uprawnionymi do przeprowadzania badań lekarskich i psychologicznych oraz orzekania w celu sprawdzenia spełnienia wymagań zdrowotnych, fizycznych i psychicznych, niezbędnych do uzyskania licencji maszynisty oraz świadectwa maszynisty, także zachowania ich ważności
– 100% opłaty płatnej w terminie 30 dni od dnia sporządzenia protokołu kontroli;
4) za czynności związane z kontrolą, o której mowa w art. 13 ust. 1a pkt 6 ustawy, o ile polegają one na wykonywaniu badań i pomiarów – 50% minimalnej stawki opłaty dla danego rodzaju czynności przy rozpoczęciu kontroli, a pozostałą część opłaty – przy odbiorze protokołu kontroli.
§ 3. [Wysokość pobieranych opłat]
1) wpisanego do rejestru zabytków, zgodnie z ustawą z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z 2014 r. poz. 1446 oraz z 2015 r. poz. 397 i 774), lub do inwentarza muzealiów, zgodnie z ustawą z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach (Dz. U. z 2012 r. poz. 987), i eksploatowanych w celu prowadzenia przewozów okolicznościowych pociągami „Retro” – wynosi 10% opłaty dla danego rodzaju czynności;
2) eksploatowanego w celach rekreacyjno-wypoczynkowych, w tym kolei wąskotorowych – wynosi 20% opłaty dla danego rodzaju czynności.
§ 4. [Wejście w życie]
Minister Infrastruktury i Rozwoju: M. Wasiak
1) Minister Infrastruktury i Rozwoju kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury i Rozwoju (Dz. U. poz. 1257).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2014 r. poz. 644, 768 i 962 oraz z 2015 r. poz. 200 i 978.
3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 2 maja 2012 r. w sprawie czynności wykonywanych przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, za które pobierane są opłaty, oraz wysokości tych opłat i trybu ich pobierania (Dz. U. z 2014 r. poz. 1016), które na podstawie art. 10 ustawy z dnia 30 sierpnia 2013 r. o zmianie ustawy o transporcie kolejowym (Dz. U. poz. 1152) utraciło moc z dniem 31 marca 2015 r.
Załącznik do rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju
 z dnia 31 lipca 2015 r. (poz. 1127)
WYKAZ CZYNNOŚCI WYKONYWANYCH PRZEZ PREZESA URZĘDU TRANSPORTU KOLEJOWEGO, ZA KTÓRE POBIERANE SĄ OPŁATY, ORAZ WYSOKOŚĆ TYCH OPŁAT
|   Nr poz.  |    Rodzaj czynności  |    Wysokość opłat (PLN)  |  ||||
|   Pracochłonność  |  ||||||
|   1  |    2  |    3  |    4  |    5  |    6  |    7  |  
|   I.  |    Dotyczące autoryzacji bezpieczeństwa  |    do 10 godzin  |    10 do 30 godzin  |    30 do 40 godzin  |    40 do 50 godzin  |    opłata maksymalna ponad 50 godzin  |  
|   1.  |    Wydawanie dokumentu autoryzacja bezpieczeństwa  |    7000  |    9000  |    12000  |    15000  |    równowartość w złotych 5500 euro*  |  
|   2.  |    Przedłużanie ważności autoryzacji bezpieczeństwa  |    4000  |    7000  |    8000  |    9000  |    10000  |  
|   3.  |    Zmiana autoryzacji bezpieczeństwa  |    2000  |    2500  |    3000  |    4000  |    5000  |  
|   II.  |    Dotyczące certyfikatów bezpieczeństwa - część A  |    do 10 godzin  |    10 do 30 godzin  |    30 do 40 godzin  |    40 do 50 godzin  |    opłata maksymalna ponad 50 godzin  |  
|   1.  |    Wydawanie dokumentu certyfikatu bezpieczeństwa – część A  |    7000  |    9000  |    12000  |    15000  |    równowartość w złotych 5500 euro*  |  
|   2.  |    Przedłużanie ważności certyfikatu bezpieczeństwa – część A  |    4000  |    7000  |    8000  |    9000  |    10000  |  
|   3.  |    Zmiana certyfikatu bezpieczeństwa - część A  |    2000  |    2500  |    3000  |    4000  |    5000  |  
|   III.  |    Dotyczące certyfikatów bezpieczeństwa - część B  |    do 10 godzin  |    10 do 30 godzin  |    30 do 40 godzin  |    40 do 50 godzin  |    opłata maksymalna ponad 50 godzin  |  
|   1.  |    Wydawanie dokumentu certyfikatu bezpieczeństwa – część B  |    4000  |    5000  |    6000  |    9000  |    równowartość w złotych 5500 euro*  |  
|   2.  |    Przedłużanie ważności certyfikatu bezpieczeństwa – część B  |    3000  |    5000  |    6000  |    8000  |    10000  |  
|   3.  |    Zmiana certyfikatu bezpieczeństwa - część B  |    2000  |    2500  |    3000  |    4000  |    5000  |  
|   IV.  |    Dotyczące świadectw bezpieczeństwa  |    do 10 godzin  |    10 do 30 godzin  |    30 do 40 godzin  |    40 do 50 godzin  |    opłata maksymalna ponad 50 godzin  |  
|   1.  |    Wydawanie dokumentu świadectwa bezpieczeństwa  |    3000  |    5000  |    7000  |    10000  |    równowartość w złotych 5500 euro*  |  
|   2.  |    Przedłużanie ważności świadectwa bezpieczeństwa  |    1500  |    2500  |    3500  |    5000  |    7000  |  
|   3.  |    Zmiana świadectwa bezpieczeństwa  |    800  |    1000  |    1500  |    2000  |    3500  |  
|   V.  |    Dotyczące certyfikatów ECM  |    do 10 godzin  |    10 do 30 godzin  |    30 do 40 godzin  |    40 do 50 godzin  |    opłata maksymalna ponad 50 godzin  |  
|   1.  |    Wydawanie certyfikatu podmiotowi odpowiedzialnemu za utrzymanie pojazdu kolejowego (ECM) w zakresie wagonów towarowych oraz za kontrolę spełniania warunków lub wymagań zawartych w tym certyfikacie  |    7000  |    9000  |    12000  |    15000  |    równowartość w złotych 5500 euro*  |  
|   2.  |    Przedłużanie ważności certyfikatu  |    4000  |    7000  |    8000  |    9000  |    10000  |  
|   1  |    2  |    3  |    4  |    5  |    6  |    7  |  
|   3.  |    Zmiana certyfikatu  |    2000  |    2500  |    3000  |    4000  |    5000  |  
|   VI.  |    Dotyczące licencji maszynisty - wydawanie, przedłużanie ważności, aktualizacja danych zawartych w licencji, wydawanie wtórników licencji  |    
  |  ||||
|   1.  |    W przypadku złożenia wniosku przy pomocy systemu teleinformatycznego prowadzonego przez Prezesa UTK  |    
  |    100  |  |||
|   2.  |    W przypadku złożenia wniosku w inny sposób niż w pkt 1  |    
  |    200  |  |||
|   VII.  |    Dotyczące zezwoleń na dopuszczenie do eksploatacji  |    do 10 godzin  |    10 do 30 godzin  |    30 do 40 godzin  |    40 do 50 godzin  |    opłata maksymalna ponad 50 godzin  |  
|   1.  |    Wydawanie zezwoleń na dopuszczenie do eksploatacji podsystemów strukturalnych składających się na system kolei  |    4000  |    6000  |    7000  |    10000  |    równowartość w złotych 3000 euro*  |  
|   2.  |    Wydawanie zezwoleń na dopuszczenie do eksploatacji pojazdów kolejowych zgodnych z TSI oraz pojazdów kolejowych niezgodnych z TSI na każdy: pojazd trakcyjny, wagon pasażerski, wagon towarowy, pojazd specjalny  |    4000  |    6000  |    7000  |    10000  |    równowartość w złotych 3000 euro*  |  
|   VIII.  |    Dotyczące prowadzenia spraw związanych z rozpatrywaniem wniosków o przyznanie odstępstwa od obowiązku stosowania TSI, o którym mowa w art. 25f ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym  |    do 10 godzin  |    10 do 30 godzin  |    30 do 40 godzin  |    40 do 50 godzin  |    opłata maksymalna ponad 50 godzin  |  
|   1100  |    2000  |    4000  |    6000  |    12000  |  ||
|   IX.  |    Dotyczące europejskiego numeru pojazdu kolejowego (EVN)  |    
  |  ||||
|   1.  |    Nadanie i zmiana europejskiego numeru pojazdowi kolejowemu (EVN) oraz dokonanie zmian pozostałych danych rejestrowych w krajowym rejestrze pojazdów kolejowych, z wyjątkiem zmiany kodu interoperacyjności  |    
  |    200 za pojazd  |  |||
|   2.  |    Zmiana kodu interoperacyjności  |    
  |    20 za pojazd  |  |||
|   3.  |    Wyrejestrowanie pojazdu kolejowego  |    
  |    
  |  |||
|   X.  |    Dotyczące wydawania świadectw dopuszczenia do eksploatacji typu oraz za prowadzenie i aktualizację rejestru tych świadectw  |    
  |    opłata maksymalna równowartość w złotych 25 euro* za pojazd  |  |||
|   1.  |    Dla budowli – na każdy typ:  |    do 10 godzin  |    10 do 20 godzin  |    20 do 30 godzin  |    30 do 40 godzin  |    opłata maksymalna ponad 40 godzin  |  
|   1.1.  |    Skrzyżowania torów kolejowych  |    1500  |    3000  |    4500  |    6000  |    równowartość w złotych 7000 euro*  |  
|   1.2.  |    Rozjazdu kolejowego  |    2000  |    4000  |    6000  |    8000  |    równowartość w złotych 7000 euro*  |  
|   1.3.  |    Szyny kolejowej  |    1000  |    2000  |    3000  |    4000  |    równowartość w złotych 7000 euro*  |  
|   1.4.  |    Systemu przytwierdzeń  |    1000  |    2000  |    3000  |    4000  |    równowartość w złotych 7000 euro*  |  
|   1.5.  |    Podkładu kolejowego, podrozjazdnicy, mostownicy, podpory blokowej  |    800  |    1500  |    2300  |    3000  |    równowartość w złotych 7000 euro*  |  
|   2.  |    Dla urządzeń – na każdy typ:  |    do 10 godzin  |    10 do 20 godzin  |    20 do 30 godzin  |    30 do 40 godzin  |    opłata maksymalna ponad 40 godzin  |  
|   1  |    2  |    3  |    4  |    5  |    6  |    7  |  
|   2.1.  |    Sieci jezdnej, sieci powrotnej i trzeciej szyny metra  |    2000  |    4000  |    6000  |    8000  |    równowartość w złotych 7000 euro*  |  
|   2.2.  |    Stacyjnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym  |    2000  |    4500  |    7000  |    9000  |    równowartość w złotych 7000 euro*  |  
|   2.3.  |    Urządzeń sterowania rozrządem, w tym hamulca torowego  |    2000  |    4500  |    7000  |    9000  |    równowartość w złotych 7000 euro*  |  
|   2.4.  |    Urządzeń blokady liniowej  |    2000  |    4500  |    7000  |    9000  |    równowartość w złotych 7000 euro*  |  
|   2.5.  |    Systemu zabezpieczenia ruchu na przejazdach kolejowych  |    1500  |    3000  |    4500  |    6000  |    równowartość w złotych 7000 euro*  |  
|   2.6.  |    Urządzeń do wykrywania stanów awaryjnych pojazdów kolejowych podczas biegu pociągu oraz nieprawidłowości załadunku wagonów  |    1500  |    3000  |    4500  |    6000  |    równowartość w złotych 7000 euro*  |  
|   2.7.  |    Urządzeń oddziaływania tor-pojazd, z wyjątkiem balis europejskiego systemu sterowania pociągiem (ETCS)  |    1500  |    3000  |    4500  |    6000  |    równowartość w złotych 7000 euro*  |  
|   2.8.  |    Urządzeń kontroli prowadzenia pociągu, z wyjątkiem urządzeń europejskiego systemu sterowania pociągiem (ETCS)  |    1500  |    3000  |    4500  |    6000  |    równowartość w złotych 7000 euro*  |  
|   2.9.  |    Urządzeń kontroli niezajętości torów i rozjazdów kolejowych, w tym: obwodów torowych i liczników osi  |    1500  |    3000  |    4500  |    6000  |    równowartość w złotych 7000 euro*  |  
|   2.10.  |    Urządzeń do przestawiania lub kontrolowania ruchomych elementów rozjazdu kolejowego  |    1500  |    3000  |    4500  |    6000  |    równowartość w złotych 7000 euro*  |  
|   2.11.  |    Sygnalizatora kolejowego  |    1500  |    3000  |    4500  |    6000  |    równowartość w złotych 7000 euro*  |  
|   2.12.  |    Dławika torowego  |    1500  |    3000  |    4500  |    6000  |    równowartość w złotych 7000 euro*  |  
|   2.13.  |    Linek dławikowych  |    1500  |    3000  |    4500  |    6000  |    równowartość w złotych 7000 euro*  |  
|   2.14.  |    Wyłącznika szybkiego  |    2000  |    4000  |    6000  |    8000  |    równowartość w złotych 7000 euro*  |  
|   2.15.  |    Systemu automatycznego prowadzenia pociągu  |    1500  |    3000  |    4500  |    6000  |    równowartość w złotych 7000 euro*  |  
|   2.16.  |    Urządzeń łączności przewodowej: zapowiadawczej, strażnicowej i stacyjno-ruchowej, z wyjątkiem urządzeń cyfrowego systemu łączności radiowej (GSM-R)  |    2000  |    4500  |    7000  |    9000  |    równowartość w złotych 7000 euro*  |  
|   2.17.  |    Urządzeń łączności bezprzewodowej: pociągowej, manewrowej, drogowej i utrzymania, z wyjątkiem urządzeń cyfrowego systemu łączności radiowej (GSM-R)  |    2000  |    4500  |    7000  |    9000  |    równowartość w złotych 7000 euro*  |  
|   2.18.  |    Systemu telewizji użytkowej przeznaczonej do prowadzenia ruchu kolejowego  |    1500  |    3000  |    4500  |    6000  |    równowartość w złotych 7000 euro*  |  
|   2.19.  |    Systemu zdalnego sterowania ruchem kolejowym  |    1500  |    3000  |    4500  |    6000  |    równowartość w złotych 7000 euro*  |  
|   2.20.  |    Rejestratora rozmów związanych z prowadzeniem ruchu kolejowego  |    1500  |    3000  |    4500  |    6000  |    równowartość w złotych 7000 euro*  |  
|   3.  |    Dla eksploatowanych pojazdów kolejowych – na typ:  |    do 10 godzin  |    10 do 30 godzin  |    30 do 40 godzin  |    40 do 50 godzin  |    opłata maksymalna ponad 50 godzin  |  
|   3.1.  |    Pojazdu trakcyjnego  |    4000  |    10000  |    20000  |    40000  |    równowartość w złotych 30000 euro*  |  
|   3.2.  |    Wagonu pasażerskiego  |    4000  |    10000  |    20000  |    40000  |    równowartość w złotych 30000 euro*  |  
|   3.3.  |    Wagonu towarowego  |    3000  |    6000  |    10000  |    30000  |    60000  |  
|   3.4.  |    Pojazdu specjalnego  |    3000  |    6000  |    15000  |    40000  |    75000  |  
|   XI.  |    Dotyczące nadzoru  |    do 10 godzin  |    10 do 20 godzin  |    20 do 30 godzin  |    30 do 40 godzin  |    opłata maksymalna ponad 40 godzin  |  
|   1.  |    Kontrole w ramach nadzoru nad ośrodkami szkolenia i egzaminowania maszynistów oraz kandydatów na maszynistów  |    2500  |    4000  |    5500  |    7000  |    8000  |  
|   2.  |    Kontrole w ramach nadzoru nad podmiotami uprawnionymi do przeprowadzania badań lekarskich i psychologicznych oraz orzekania w celu sprawdzenia spełnienia wymagań zdrowotnych, fizycznych i psychicznych, niezbędnych do uzyskania licencji maszynisty oraz świadectwa maszynisty, a także zachowania ich ważności  |    2500  |    4000  |    5500  |    7000  |    8000  |  
|   XII.  |    Dotyczące kontroli  |    do 10 godzin  |    10 do 20 godzin  |    20 do 30 godzin  |    30 do 40 godzin  |    opłata maksymalna ponad 40 godzin  |  
|   1.  |    Przestrzegania zasad prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji  |    1900  |    3600  |    7000  |    12000  |    równowartość w złotych 5000 euro*  |  
|   2.  |    Warunków technicznych eksploatacji pojazdów kolejowych  |    1900  |    3600  |    7000  |    12000  |    opłata maksymalna równowartość w złotych 5000 euro*  |  
|   3.  |    Przestrzegania warunków, jakie powinni spełniać maszyniści, osoby zatrudnione na stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego, oraz z prowadzeniem określonych rodzajów pojazdów kolejowych  |    1900  |    3600  |    6000  |    8000  |    równowartość w złotych 5000 euro*  |  
* Zgodnie z art. 16 ust. 2 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym.
- Data ogłoszenia: 2015-08-07
 - Data wejścia w życie: 2015-08-08
 - Data obowiązywania: 2015-08-08
 - Dokument traci ważność: 2017-05-10
 
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA
