REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw - rok 2021 poz. 1325

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KLIMATU I ŚRODOWISKA1)

z dnia 1 lipca 2021 r.

w sprawie szczegółowego zakresu danych ujętych na strategicznych mapach hałasu, sposobu ich prezentacji i formy ich przekazywania2)

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 118 ust. 13 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2020 r. poz. 1219, z późn. zm.3) ) zarządza się, co następuje:

§ 1. [Zakres regulacji]

Rozporządzenie określa:

1) szczegółowy zakres danych ujętych na strategicznych mapach hałasu sporządzanych dla miast o liczbie mieszkańców większej niż 100 tysięcy, sposób ich prezentacji i formę ich przekazywania;

2) szczegółowy zakres danych ujętych na strategicznych mapach hałasu sporządzanych dla głównych dróg, głównych linii kolejowych i głównych lotnisk, sposób ich prezentacji i formę ich przekazywania.

§ 2. [Szczegółowy zakres danych ujętych na strategicznych mapach hałasu dla miast o liczbie mieszkańców większej niż 100 tysięcy]

Szczegółowy zakres danych ujętych na strategicznych mapach hałasu sporządzanych dla miast o liczbie mieszkańców większej niż 100 tysięcy, sposób ich prezentacji i forma ich przekazywania są określone w załączniku nr 1 do rozporządzenia.

§ 3. [Szczegółowy zakres danych ujętych na strategicznych mapach hałasu dla głównych dróg, głównych linii kolejowych i głównych lotnisk]

Szczegółowy zakres danych ujętych na strategicznych mapach hałasu sporządzanych dla głównych dróg, głównych linii kolejowych i głównych lotnisk, sposób ich prezentacji i forma ich przekazywania są określone w załączniku nr 2 do rozporządzenia.

§ 4. [Wejście w życie]

Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.4)

Minister Klimatu i Środowiska: wz. I. Zyska


1) Minister Klimatu i Środowiska kieruje działem administracji rządowej - klimat, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Klimatu i Środowiska (Dz. U. z 2021 r. poz. 941).

2) Niniejsze rozporządzenie w zakresie swojej regulacji wdraża dyrektywę 2002/49/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 25 czerwca 2002 r. odnoszącą się do oceny i zarządzania poziomem hałasu w środowisku (Dz. Urz. WE L 189 z 18.07.2002, str. 12 - Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 15, t. 7, str. 101, Dz. Urz. UE L 311 z 21.11.2008, str. 1, Dz. Urz. UE L 168 z 01.07.2015, str. 1, Dz. Urz. UE L 170 z 25.06.2019, str. 115, Dz. Urz. UE L 198 z 25.07.2019, str. 241 oraz Dz. Urz. UE L 67 z 05.03.2020, str. 132).

3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2020 r. poz. 1378, 1565, 2127 i 2338 oraz z 2021 r. poz. 802, 868, 1047 i 1162.

4) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 1 października 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych ujętych na mapach akustycznych oraz ich układu i sposobu prezentacji (Dz. U. poz. 1340 oraz z 2018 r. poz. 504), które zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 30 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. poz. 2087 oraz z 2020 r. poz. 1086) traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

Załącznik 1. [SZCZEGÓŁOWY ZAKRES DANYCH UJĘTYCH NA STRATEGICZNYCH MAPACH HAŁASU SPORZĄDZANYCH DLA MIAST O LICZBIE MIESZKAŃCÓW WIĘKSZEJ NIŻ 100 TYSIĘCY, SPOSÓB ICH PREZENTACJI I FORMA ICH PRZEKAZYWANIA]

Załączniki do rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska
z dnia 1 lipca 2021 r. (poz. 1325)

Załącznik nr 1

SZCZEGÓŁOWY ZAKRES DANYCH UJĘTYCH NA STRATEGICZNYCH MAPACH HAŁASU SPORZĄDZANYCH DLA MIAST O LICZBIE MIESZKAŃCÓW WIĘKSZEJ NIŻ 100 TYSIĘCY, SPOSÓB ICH PREZENTACJI I FORMA ICH PRZEKAZYWANIA

1. Na strategicznych mapach hałasu, zwanych dalej „mapami”, sporządzanych dla miast o liczbie mieszkańców większej niż 100 tysięcy, ujmuje się dane dla wszystkich odcinków dróg publicznych1) , odcinków linii kolejowych i tramwajowych, lotnisk2) , portów i miejsc prowadzenia działalności przemysłowej, usytuowanych w granicach tego miasta.

2. Ilekroć w przepisach niniejszego załącznika jest mowa o:

1) numerycznym modelu terenu - rozumie się przez to numeryczny model terenu, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2020 r. poz. 2052, z późn. zm.);

2) układzie PL-1992 i układzie PL-2000 - rozumie się przez to układy współrzędnych płaskich prostokątnych, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 3 ust. 5 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne.

3. W części opisowej map ujmuje się dane w zakresie:

1) danych podmiotu lub organu odpowiedzialnego za sporządzenie map i wykonawcy map:

a) nazwę,

b) adres,

c) służbowy adres e-mail,

d) służbowy numer telefonu;

2) charakterystyki terenu, dla którego są sporządzane mapy - ilustrowany materiałem fotograficznym ogólny opis miasta i dzielnic z podstawowymi danymi statystycznymi dotyczącymi:

a) powierzchni,

b) liczby mieszkańców,

c) liczby obiektów związanych ze stałym lub czasowym pobytem dzieci i młodzieży, szpitali i domów pomocy społecznej;

3) identyfikacji i charakterystyki źródeł hałasu drogowego - ogólny opis sieci drogowej w granicach tego miasta, ze wskazaniem odcinków głównych dróg;

4) identyfikacji i charakterystyki źródeł hałasu szynowego - ogólny opis sieci kolejowej i tramwajowej w granicach tego miasta, ze wskazaniem odcinków głównych linii kolejowych;

5) identyfikacji i charakterystyki źródeł hałasu lotniczego obejmujące:

a) parametry techniczne i funkcjonalne lotniska:

- identyfikację i opis dróg startowych oraz tras odlotowych i dolotowych,

- liczbę operacji lotniczych - przylotów i odlotów wykonanych w poprzednim roku kalendarzowym na danym lotnisku i na każdej z dróg startowych, tras odlotowych i dolotowych,

b) opis struktury floty lotniczej wykorzystywanej na lotnisku,

c) identyfikację obszaru ograniczonego użytkowania, o ile został utworzony;

6) identyfikacji i charakterystyki źródeł hałasu przemysłowego, w tym portowego - wskazanie głównych źródeł hałasu przemysłowego na terenie miasta oraz warunków pracy tych źródeł w poprzednim roku kalendarzowym, a także identyfikację obszaru ograniczonego użytkowania, o ile został utworzony dla danego źródła, ze szczególnym uwzględnieniem:

a) zakładów z działalnością przemysłową, składową lub transportową,

b) obiektów handlowych o powierzchni sprzedaży powyżej 5000 m2 ,

c) parkingów powyżej 300 miejsc parkingowych przy obiektach użyteczności publicznej oraz parkingów działających w systemie „Parkuj i Jedź”,

d) portów do obsługi statków o nośności nie niższej niż 1350 t, z wyłączeniem przystani dla promów;

7) uwarunkowań akustycznych wynikających z dokumentów planistycznych, w szczególności z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego - dopuszczalnych poziomów hałasu wynikających z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego i innych aktów prawa miejscowego wydanych na podstawie art. 118b i art. 135 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2020 r. poz. 1219, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, lub z faktycznego zagospodarowania terenu, o którym mowa w art. 115 ustawy;

8) metod i danych wykorzystanych do wykonania obliczeń akustycznych:

a) nazwę metody referencyjnej,

b) nazwę oprogramowania użytego do wykonania obliczeń akustycznych, jego producenta, numer licencji i informację, komu została ona wydana,

c) charakterystykę obiektów przestrzennych3) i zbiorów danych przestrzennych4) wykorzystanych do sporządzenia mapy, ich dokładność oraz datę ostatniej aktualizacji,

d) opis metodyki zastosowanej do obliczenia liczby lokali mieszkalnych w budynkach mieszkalnych i liczby ludności przypisanej do budynków mieszkalnych5) ;

9) przedstawienia wyników:

a) pomiarów hałasu wykonanych lub pozyskanych na potrzeby sporządzenia map wraz z podaniem:

- wykonawcy pomiarów,

- dysponenta wyników,

- czasu odniesienia,

- daty ich wykonania,

- lokalizacji i wysokości punktów pomiarowych,

- natężenia ruchu dla hałasu drogowego, szynowego i lotniczego,

- numeru sprawozdania z pomiarów i nazwy laboratorium wraz z numerem akredytacji,

- miejsca przechowywania wyników pomiarów,

b) kalibracji modelu obliczeniowego, tj. porównania rzeczywistych zmierzonych poziomów hałasu z obliczonymi poziomami hałasu;

10) wskazania terenów zagrożonych hałasem - opis i usytuowanie terenów, na których występują przekroczenia dopuszczalnych poziomów hałasu wyrażonych wskaźnikami LDWN i LN w podziale na jednostki pomocnicze gminy w rozumieniu art. 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713, z późn. zm.);

11) wskazania danych liczbowych dotyczących ludności narażonej na hałas, w formie tabelarycznej, w podziale na jednostki pomocnicze gminy w rozumieniu art. 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym:

a) szacunkowej liczby lokali mieszkalnych oraz liczby osób zamieszkujących te lokale, w zaokrągleniu do najbliższych stu, a także szacunkowej liczby obiektów związanych ze stałym lub czasowym pobytem dzieci i młodzieży, szpitali i domów pomocy społecznej na terenach, na których występują przekroczenia dopuszczalnych poziomów hałasu wyrażonych wskaźnikami LDWN i LN, w każdym z następujących przedziałów przekroczeń dopuszczalnych poziomów hałasu podanych w dB, oddzielnie dla hałasu drogowego, szynowego, lotniczego oraz przemysłowego, w tym portowego:

- 1-5 dB,

- 5,1-10 dB,

- 10,1-15 dB,

- powyżej 15 dB,

b) szacunkowej liczby lokali mieszkalnych oraz liczby osób zamieszkujących te lokale, w zaokrągleniu do najbliższych stu, a także szacunkowej liczby obiektów związanych ze stałym lub czasowym pobytem dzieci i młodzieży, szpitali i domów pomocy społecznej, zagrożonych hałasem wyrażonym wskaźnikiem LDWN, w każdym z następujących przedziałów wartości podanych w dB, oddzielnie dla hałasu drogowego, szynowego, lotniczego oraz przemysłowego, w tym portowego:

- 55,0-59,9 dB,

- 60,0-64,9 dB,

- 65,0-69,9 dB,

- 70,0-74,9 dB,

- 75,0-79,9 dB,

- większe lub równe 80 dB (≥80 dB),

c) szacunkowej liczby lokali mieszkalnych i liczby osób zamieszkujących te lokale, w zaokrągleniu do najbliższych stu, a także szacunkowej liczby obiektów związanych ze stałym lub czasowym pobytem dzieci i młodzieży, szpitali i domów pomocy społecznej, zagrożonych hałasem wyrażonym wskaźnikiem LN, w każdym z następujących przedziałów wartości podanych w dB, oddzielnie dla hałasu drogowego, szynowego, lotniczego oraz przemysłowego, w tym portowego:

- 50,0-54,9 dB,

- 55,0-59,9 dB,

- 60,0-64,9 dB,

- 65,0-69,9 dB,

- 70,0-74,9 dB,

- większe lub równe 75 dB (≥75 dB),

d) szacunkowej powierzchni obszarów wyrażonej w km2 , zagrożonych hałasem wyrażonym wskaźnikiem LDWN, w przedziałach wymienionych w lit. a i b,

e) szacunkowej powierzchni obszarów wyrażonej w km2 , zagrożonych hałasem wyrażonym wskaźnikiem LN, w przedziałach wymienionych w lit. a i c;

12) analizy kierunków zmian stanu akustycznego środowiska - porównanie informacji i analiz z ostatnio sporządzonej mapy6) z wynikami aktualnie sporządzanej mapy obejmujące:

a) porównanie sposobu wykonania map,

b) porównanie wyników map w formie wykresów i tabel, w tym porównanie wartości liczbowych opisanych w pkt 11;

13) wyników analiz rozkładu hałasu - wyniki analiz rozkładu hałasu przeprowadzonych na różnych wysokościach przedstawiające rezultaty działań, o których mowa w pkt 14, w zakresie ochrony przed hałasem planowanych do realizacji w ciągu 5 lat, licząc od roku następującego po roku sporządzenia mapy, oddzielnie dla hałasu drogowego, szynowego, lotniczego i przemysłowego, w tym portowego;

14) propozycji działań w zakresie ochrony przed hałasem wynikających z aktualnych i przewidywanych w najbliższym czasie zamierzeń inwestycyjnych dla obszaru miasta oraz wieloletnich prognoz finansowych:

a) planowanych do realizacji w ciągu 5 lat, licząc od roku następującego po roku sporządzenia mapy, oraz

b) planowanych do realizacji w ciągu 6-10 lat, licząc od roku następującego po roku sporządzenia mapy, w tym także identyfikacji obszarów, które spełniają kryteria obszarów cichych w miastach

- w podziale na jednostki pomocnicze gminy w rozumieniu art. 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, oddzielnie dla hałasu drogowego, szynowego, lotniczego oraz przemysłowego, w tym portowego;

15) oszacowania efektów działań, o których mowa w pkt 14 lit. a - zestawienie kosztów działań i efektów, które doprowadzą do zmniejszenia przekroczeń dopuszczalnych poziomów hałasu oraz zmniejszenia liczby ludności narażonej na hałas przekraczający dopuszczalne poziomy hałasu, oddzielnie dla hałasu drogowego, szynowego, lotniczego oraz przemysłowego, w tym portowego;

16) informacji na temat dwóch ostatnio uchwalonych programów ochrony środowiska przed hałasem:

a) obszar objęty programem ochrony środowiska przed hałasem,

b) nazwa programu ochrony środowiska przed hałasem i rok uchwalenia,

c) organ opracowujący program ochrony środowiska przed hałasem,

d) rodzaj źródeł hałasu,

e) liczba osób objętych działaniami ograniczającymi hałas,

f) zestawienie, opis i oszacowanie efektów zrealizowanych działań w zakresie ochrony środowiska przed hałasem w powiązaniu z kosztami tych działań,

g) zestawienie i opis uprzednio planowanych działań w zakresie ochrony środowiska przed hałasem, które nie zostały zrealizowane;

17) streszczenia części opisowej sporządzonego w języku niespecjalistycznym:

a) charakterystyka głównych źródeł hałasu,

b) krótki opis terenów zagrożonych hałasem,

c) szacunkowa liczba osób zamieszkujących na terenach, na których występują przekroczenia dopuszczalnych poziomów hałasu wyrażonych wskaźnikami LDWN i LN,

d) krótki opis planowanych działań w zakresie ochrony przed hałasem.

4. Część graficzna map zawiera:

1) mapę emisyjną dla dróg i linii kolejowych, która charakteryzuje uśrednione z poprzedniego roku kalendarzowego dobowe natężenie ruchu;

2) mapę imisyjną, która charakteryzuje stan akustyczny środowiska, obrazującą poziom hałasu w środowisku na wysokości 4 m nad poziomem terenu, z uwzględnieniem zróżnicowania ukształtowania terenu, stanu i sposobu jego zagospodarowania oraz lokalnych średnich warunków meteorologicznych za okres ostatnich 10 lat wraz z przypisaną liczbą osób, szpitali, domów pomocy społecznej i obiektów związanych ze stałym lub czasowym pobytem dzieci i młodzieży, zagrożonych hałasem; mapa ujmuje poziom hałasu oddzielnie dla hałasu drogowego, szynowego, lotniczego oraz przemysłowego, w tym portowego:

a) wyrażonego wskaźnikiem LDWN w każdym z następujących przedziałów wartości podanych w dB:

- 55,0-59,9 dB,

- 60,0-64,9 dB,

- 65,0-69,9 dB,

- 70,0-74,9 dB,

- 75,0-79,9 dB,

- większe lub równe 80 dB (≥80 dB),

b) wyrażonego wskaźnikiem LN w każdym z następujących przedziałów wartości podanych w dB:

- 50,0-54,9 dB,

- 55,0-59,9 dB,

- 60,0-64,9 dB,

- 65,0-69,9 dB,

- 70,0-74,9 dB,

- większe lub równe 75 dB (≥75 dB);

3) mapę terenów objętych ochroną akustyczną przedstawiającą granice terenów, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy, wraz z przyporządkowanymi im dopuszczalnymi poziomami hałasu wyrażonymi wskaźnikami LDWN i LN, wynikającymi z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego i innych aktów prawa miejscowego wydanych na podstawie art. 118b i art. 135 ustawy lub z faktycznego zagospodarowania terenu, o którym mowa w art. 115 ustawy;

4) mapę terenów zagrożonych hałasem charakteryzującą tereny, na których są przekroczone dopuszczalne poziomy hałasu wyrażone wskaźnikami LDWN lub LN, w każdym z następujących przedziałów wartości podanych w dB, oddzielnie dla hałasu drogowego, szynowego, lotniczego oraz przemysłowego, w tym portowego:

a) 1-5 dB,

b) 5,1-10 dB,

c) 10,1-15 dB,

d) powyżej 15 dB;

5) mapy przedstawiające rezultaty działań planowanych do realizacji w ciągu 5 lat, o których mowa w ust. 3 pkt 14 lit. a, oddzielnie dla hałasu drogowego, szynowego, lotniczego i przemysłowego, w tym portowego, które obrazują tereny zagrożone hałasem zlokalizowane w miejscach tych działań, ujmujące przekroczenia dopuszczalnych poziomów hałasu wyrażonych wskaźnikami LDWN i LN, w każdym z następujących przedziałów wartości podanych w dB:

a) 1-5 dB,

b) 5,1-10 dB,

c) 10,1-15 dB,

d) powyżej 15 dB;

6) mapę granic miasta, opracowaną z wykorzystaniem danych pochodzących z bazy danych, o której mowa w art. 4 ust. 1a pkt 4 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne, wraz z liczbą mieszkańców tego miasta;

7) mapę zaludnienia przedstawiającą granice jednostek pomocniczych gminy, opracowaną z wykorzystaniem danych pochodzących z bazy danych, o której mowa w art. 4 ust. 1a pkt 4 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne, wraz z przypisaną tym jednostkom liczbą mieszkańców oraz liczbą szpitali, domów pomocy społecznej i obiektów związanych ze stałym lub czasowym pobytem dzieci i młodzieży, z wyszczególnieniem jednostek pomocniczych gminy gęsto zaludnionych7) .

5. Część graficzną map sporządza się odpowiednio:

1) w skalach większych od 1 : 10 000 - w układzie PL-2000;

2) w skalach mniejszych lub równych 1 : 10 000 - w układzie PL-1992.

6. Kolorystyka obszarów w poszczególnych przedziałach poziomów dźwięku:

Przedziały poziomów hałasu wyrażone wskaźnikiem LDWN

Przedziały poziomów hałasu wyrażone wskaźnikiem LN

Kolor

Wartość RGB koloru

<50 dB

<50 dB

żółty

R: 255 G: 255 B: 0

50,0-54,9 dB

50,0-54,9 dB

jasnopomarańczowy

R: 255 G: 191 B: 15

55,0-59,9 dB

55,0-59,9 dB

pomarańczowy

R: 252 G: 138 B: 30

60,0-64,9 dB

60,0-64,9 dB

czerwony

R: 253 G: 88 B: 5

65,0-69,9 dB

65,0-69,9 dB

ciemnoczerwony

R: 222 G: 62 B: 62

70,0-74,9 dB

70,0-74,9 dB

fioletowy

R: 177 G: 126 B: 217

75,0-79,9 dB

≥75

niebieski

R: 3 G: 171 B: 226

≥80 dB


ciemnoniebieski

R: 0 G: 76 B: 230


7. Mapy sporządza się z wykorzystaniem danych państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, z uwzględnieniem następujących parametrów obliczeniowych:

1) wysokość punktów obserwacji siatki obliczeniowej - 4 m nad poziomem terenu;

2) rozdzielczość siatki obliczeniowej - maksymalnie 10 × 10 m, a w przypadku hałasu lotniczego - maksymalnie 100 × 100 m;

3) minimalna liczba odbić - 1.

8. Numeryczny model terenu wykorzystywany do sporządzania map jest zaliczony do grupy NMT1 lub NMT2.

9. Dla potrzeb informowania społeczeństwa streszczenie, o którym mowa w ust. 3 pkt 17, i części graficzne map, o których mowa w ust. 4 pkt 2-4 i 7, są udostępniane na ogólnodostępnych portalach podmiotów lub organów odpowiedzialnych za ich sporządzenie oraz w postaci usług sieciowych.

10. Części graficzne map, o których mowa w ust. 4 pkt 2, 6 i 7, są udostępniane zgodnie z wymaganiami ustawy z dnia 4 marca 2010 r. o infrastrukturze informacji przestrzennej.

11. Mapa imisyjna, o której mowa w ust. 4 pkt 2, jest opisywana metadanymi infrastruktury informacji przestrzennej8) w zakresie pkt 5 trzeciej grupy tematycznej: zdrowie i bezpieczeństwo ludności.

12. Mapy granic miasta, o których mowa w ust. 4 pkt 6, i mapy zaludnienia, o których mowa w ust. 4 pkt 7, są opisywane metadanymi infrastruktury informacji przestrzennej8) w zakresie pkt 11 trzeciej grupy tematycznej: gospodarowanie obszarem, strefy ograniczone i regulacyjne oraz jednostki sprawozdawcze.

13. Mapy hałasu są przekazywane Głównemu Inspektorowi Ochrony Środowiska oraz właściwemu marszałkowi województwa w formie elektronicznej, w postaci:

1) edytowalnych plików tekstowych - część opisowa mapy;

2) plików źródłowych z oprogramowania używanego do wykonania obliczeń akustycznych - wszystkie pliki końcowego modelu akustycznego, umożliwiające otworzenie lub odtworzenie modelu w programie, w którym został on wykonany, wraz z odczytem wszystkich parametrów obliczeniowych oraz wyników tych obliczeń;

3) zbiorów danych przestrzennych4) w jednym z powszechnie stosowanych formatów GIS - część graficzna map, o których mowa w ust. 4, w podziale na jednostki pomocnicze gminy w rozumieniu art. 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

14. Głównemu Inspektorowi Ochrony Środowiska oraz właściwemu marszałkowi województwa są przekazywane w formie elektronicznej także:

1) warstwy:

a) zieleni wysokiej,

b) współczynnika pochłaniania akustycznego przez grunt (G),

c) budynków,

d) mostów, wiaduktów i tuneli,

e) z propozycjami działań w zakresie ochrony przed hałasem planowanych do realizacji w ciągu 5 lat,

f) z punktami pomiarowymi i punktami obliczeniowymi,

2) numeryczny model terenu (NMT) przetworzony na potrzeby mapy

- w podziale na jednostki pomocnicze gminy w rozumieniu art. 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.


1) O średniodobowym natężeniu ruchu w poprzednim roku kalendarzowym powyżej 1000 pojazdów na dobę.

2) W miastach o liczbie mieszkańców większej niż 100 tysięcy pod pojęciem lotniska rozumie się lotniska cywilne oraz lądowiska, z wyłączeniem lądowisk, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 34 ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym (Dz. U. z 2020 r. poz. 882, z późn. zm.).

3) W rozumieniu art. 3 pkt 5 ustawy z dnia 4 marca 2010 r. o infrastrukturze informacji przestrzennej (Dz. U. z 2021 r. poz. 214).

4) W rozumieniu art. 3 pkt 11 ustawy z dnia 4 marca 2010 r. o infrastrukturze informacji przestrzennej.

5) Metodyka przedstawiona w „Dobrych praktykach wykonywania strategicznych map hałasu - wytycznych Głównego Inspektora Ochrony Środowiska”, które są udostępniane na stronie podmiotowej Głównego Inspektora Ochrony Środowiska.

6) Pojęcie „strategiczna mapa hałasu” obejmuje również mapy akustyczne sporządzane przed 2020 r.

7) O zaludnieniu powyżej 5000 osób/km2 .

8) W rozumieniu art. 3 pkt 4 ustawy z dnia 4 marca 2010 r. o infrastrukturze informacji przestrzennej.

Załącznik 2. [SZCZEGÓŁOWY ZAKRES DANYCH UJĘTYCH NA STRATEGICZNYCH MAPACH HAŁASU SPORZĄDZANYCH DLA GŁÓWNYCH DRÓG, GŁÓWNYCH LINII KOLEJOWYCH I GŁÓWNYCH LOTNISK, SPOSÓB ICH PREZENTACJI I FORMA ICH PRZEKAZYWANIA]

Załącznik nr 2

SZCZEGÓŁOWY ZAKRES DANYCH UJĘTYCH NA STRATEGICZNYCH MAPACH HAŁASU SPORZĄDZANYCH DLA GŁÓWNYCH DRÓG, GŁÓWNYCH LINII KOLEJOWYCH I GŁÓWNYCH LOTNISK, SPOSÓB ICH PREZENTACJI I FORMA ICH PRZEKAZYWANIA

1. Na strategicznych mapach hałasu, zwanych dalej „mapami”, sporządzanych dla głównych dróg, głównych linii kolejowych i głównych lotnisk ujmuje się dane dotyczące głównych dróg, głównych linii kolejowych i głównych lotnisk położonych na obszarze województwa, z uwzględnieniem danych dotyczących oddziaływania akustycznego tych dróg, linii kolejowych i lotnisk na sąsiednie województwa, o ile takie oddziaływanie występuje.

2. Na mapach sporządzanych dla głównych dróg i głównych linii kolejowych ujmuje się dane dla odcinków głównych dróg i głównych linii kolejowych położonych poza granicami miast o liczbie mieszkańców większej niż 100 tysięcy.

3. Ilekroć w przepisach niniejszego załącznika jest mowa o:

1) numerycznym modelu terenu - rozumie się przez to numeryczne modele terenu, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2020 r. poz. 2052, z późn. zm.);

2) układzie PL-1992 i układzie PL-2000 - rozumie się przez to układy współrzędnych płaskich prostokątnych, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 3 ust. 5 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne.

4. W części opisowej map ujmuje się dane w zakresie:

1) danych podmiotu lub organu odpowiedzialnego za sporządzenie mapy i wykonawcy mapy:

a) nazwę,

b) adres,

c) służbowy adres e-mail,

d) służbowy numer telefonu;

2) charakterystyki terenu, dla którego są sporządzane mapy - ilustrowany materiałem fotograficznym ogólny opis terenu z podziałem na powiaty, z podstawowymi danymi statystycznymi dotyczącymi:

a) powierzchni,

b) liczby mieszkańców,

c) liczby obiektów związanych ze stałym lub czasowym pobytem dzieci i młodzieży, szpitali i domów pomocy społecznej;

3) identyfikacji i charakterystyki głównych dróg - dane dotyczące:

a) numeru drogi,

b) nazwy odcinka drogi,

c) natężenia ruchu z podziałem na poszczególne kategorie pojazdów w odniesieniu do pory doby, pory dnia, pory wieczora i pory nocy;

4) identyfikacji i charakterystyki głównych linii kolejowych:

a) parametry techniczne i funkcjonalne linii kolejowych:

- numer i nazwa linii,

- nazwa i kilometr punktu początkowego,

- nazwa i kilometr punktu końcowego,

- długość, kategoria i znaczenie linii,

- liczba i klasa torów na linii,

- średnia prędkość na linii,

b) dane dotyczące natężenia ruchu z podziałem na poszczególne kategorie pojazdów w odniesieniu do pory doby, pory dnia, pory wieczora i pory nocy;

5) identyfikacji i charakterystyki głównych lotnisk:

a) parametry techniczne i funkcjonalne lotniska:

- identyfikacja i opis dróg startowych oraz tras odlotowych i dolotowych,

- liczba operacji lotniczych - przylotów i odlotów wykonanych w poprzednim roku kalendarzowym na danym lotnisku i na każdej z dróg startowych, tras odlotowych i dolotowych,

b) opis struktury floty lotniczej wykorzystywanej na lotnisku,

c) identyfikację obszaru ograniczonego użytkowania, o ile został utworzony;

6) uwarunkowań akustycznych wynikających z dokumentów planistycznych, w szczególności z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego - dopuszczalnych poziomów hałasu wynikających z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego i innych aktów prawa miejscowego wydanych na podstawie art. 118b i art. 135 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2020 r. poz. 1219, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, lub z faktycznego zagospodarowania terenu, o którym mowa w art. 115 ustawy;

7) metod i danych wykorzystanych do wykonania obliczeń akustycznych:

a) nazwę metody referencyjnej,

b) nazwę oprogramowania użytego do wykonania obliczeń akustycznych, jego producenta, numer licencji i informację ze wskazaniem, komu została ona wydana,

c) charakterystykę obiektów przestrzennych1) i zbiorów danych przestrzennych2) wykorzystanych do sporządzenia mapy, ich dokładność oraz datę ostatniej aktualizacji,

d) opis metodyki zastosowanej do obliczenia liczby lokali mieszkalnych w budynkach mieszkalnych i liczby ludności przypisanej do budynków mieszkalnych3) ;

8) przedstawienia wyników:

a) pomiarów hałasu wykonanych lub pozyskanych na potrzeby sporządzenia map wraz z podaniem:

- wykonawcy pomiarów,

- dysponenta wyników,

- czasu odniesienia,

- daty ich wykonania,

- lokalizacji i wysokości punktów pomiarowych,

- natężenia ruchu,

- numeru sprawozdania z pomiarów i nazwy laboratorium wraz z numerem akredytacji,

- miejsca przechowywania wyników pomiarów,

b) kalibracji modelu obliczeniowego, tj. porównania rzeczywistych zmierzonych poziomów hałasu z obliczonymi poziomami hałasu;

9) wskazania terenów zagrożonych hałasem w podziale na powiaty - opis i usytuowanie terenów, na których występują przekroczenia dopuszczalnych poziomów hałasu wyrażonych wskaźnikami LDWN i LN;

10) wskazania danych liczbowych dotyczących ludności narażonej na hałas, w formie tabelarycznej, w podziale na powiaty:

a) szacunkowej liczby lokali mieszkalnych oraz liczby osób zamieszkujących te lokale, w zaokrągleniu do najbliższych stu, a także szacunkowej liczby obiektów związanych ze stałym lub czasowym pobytem dzieci i młodzieży, szpitali i domów pomocy społecznej na terenach, na których występują przekroczenia dopuszczalnych poziomów hałasu wyrażonych wskaźnikami LDWN i LN, w każdym z następujących przedziałów przekroczeń dopuszczalnych poziomów hałasu podanych w dB, oddzielnie dla hałasu drogowego, szynowego oraz lotniczego:

- 1-5 dB,

- 5,1-10 dB,

- 10,1-15 dB,

- powyżej 15 dB,

b) szacunkowej liczby lokali mieszkalnych oraz osób zamieszkujących te lokale, w zaokrągleniu do najbliższych stu, a także szacunkowej liczby obiektów związanych ze stałym lub czasowym pobytem dzieci i młodzieży, szpitali i domów pomocy społecznej, zagrożonych hałasem wyrażonym wskaźnikiem LDWN, w każdym z następujących przedziałów wartości podanych w dB, oddzielnie dla hałasu drogowego, szynowego oraz lotniczego:

- 55,0-59,9 dB,

- 60,0-64,9 dB,

- 65,0-69,9 dB,

- 70,0-74,9 dB,

- 75,0-79,9 dB,

- większe lub równe 80 dB (≥80 dB),

c) szacunkowej liczby lokali mieszkalnych i liczby osób zamieszkujących te lokale, w zaokrągleniu do najbliższych stu, a także szacunkowej liczby obiektów związanych ze stałym lub czasowym pobytem dzieci i młodzieży, szpitali i domów pomocy społecznej, zagrożonych hałasem wyrażonym wskaźnikiem LN, w każdym z następujących przedziałów wartości podanych w dB, oddzielnie dla hałasu drogowego, szynowego oraz lotniczego:

- 50,0-54,9 dB,

- 55,0-59,9 dB,

- 60,0-64,9 dB,

- 65,0-69,9 dB,

- 70,0-74,9 dB,

- większe lub równe 75 dB (≥75 dB),

d) szacunkowej powierzchni obszarów wyrażonej w km2 , zagrożonych hałasem wyrażonym wskaźnikiem LDWN, w przedziałach wymienionych w lit. a i b,

e) szacunkowej powierzchni obszarów wyrażonej w km2 , zagrożonych hałasem wyrażonym wskaźnikiem LN, w przedziałach wymienionych w lit. a i c;

11) analizy kierunków zmian stanu akustycznego środowiska - porównanie informacji i analiz ostatnio sporządzonej mapy4) dla głównych dróg, głównych linii kolejowych i głównych lotnisk z wynikami aktualnie sporządzanej mapy obejmujące:

a) porównanie sposobu wykonania map,

b) porównanie wyników map w formie wykresów i tabel, w tym porównanie wartości liczbowych opisanych w pkt 10;

12) wyników analiz rozkładu hałasu - wyniki analiz przeprowadzonych na różnych wysokościach przedstawiające rezultaty działań planowanych do realizacji w ciągu 5 lat, licząc od roku następującego po roku sporządzenia mapy, o których mowa w pkt 13;

13) propozycji działań w zakresie ochrony przed hałasem wynikających z aktualnych i przewidywanych w najbliższym czasie zamierzeń inwestycyjnych dla głównych dróg, głównych linii kolejowych i głównych lotnisk oraz wieloletnich prognoz finansowych:

a) planowanych do realizacji w ciągu 5 lat, licząc od roku następującego po roku sporządzenia mapy, oraz

b) planowanych do realizacji w ciągu 6-10 lat, licząc od roku następującego po roku sporządzenia mapy;

14) oszacowania efektów działań, o których mowa w pkt 13 lit. a - zestawienie kosztów działań i efektów, które doprowadzą do zmniejszenia przekroczeń dopuszczalnych poziomów hałasu oraz zmniejszenia liczby ludności narażonej na hałas przekraczający dopuszczalne poziomy hałasu;

15) informacji na temat dwóch ostatnio uchwalonych programów ochrony środowiska przed hałasem:

a) obszar objęty programem ochrony środowiska przed hałasem,

b) nazwa programu ochrony środowiska przed hałasem i rok uchwalenia,

c) organ opracowujący program ochrony środowiska przed hałasem,

d) rodzaj źródeł hałasu,

e) liczba osób objętych działaniami ograniczającymi hałas,

f) zestawienie, opis i oszacowanie efektów zrealizowanych działań w zakresie ochrony środowiska przed hałasem w powiązaniu z kosztami tych działań,

g) zestawienie i opis uprzednio planowanych działań w zakresie ochrony środowiska przed hałasem, które nie zostały zrealizowane;

16) streszczenia części opisowej sporządzonego w języku niespecjalistycznym:

a) charakterystyka głównych źródeł hałasu,

b) krótki opis terenów zagrożonych hałasem,

c) szacunkowa liczba osób zamieszkujących na terenach, na których występują przekroczenia dopuszczalnych poziomów hałasu wyrażonych wskaźnikami LDWN i LN,

d) krótki opis planowanych działań w zakresie ochrony przed hałasem.

5. Część graficzna map zawiera:

1) mapę emisyjną dla dróg i linii kolejowych, która charakteryzuje uśrednione z poprzedniego roku kalendarzowego dobowe natężenie ruchu;

2) mapę imisyjną, która charakteryzuje stan akustyczny środowiska, obrazującą poziom hałasu w środowisku na wysokości 4 m nad poziomem terenu, z uwzględnieniem zróżnicowania ukształtowania terenu, stanu i sposobu jego zagospodarowania oraz lokalnych średnich warunków meteorologicznych za okres ostatnich 10 lat wraz z przypisaną liczbą osób, szpitali, domów pomocy społecznej i obiektów związanych ze stałym lub czasowym pobytem dzieci i młodzieży, zagrożonych hałasem:

a) wyrażonym wskaźnikiem LDWN w każdym z następujących przedziałów wartości podanych w dB:

- 55,0-59,9 dB,

- 60,0-64,9 dB,

- 65,0-69,9 dB,

- 70,0-74,9 dB,

- 75,0-79,9 dB,

- większe lub równe 80 dB (≥80 dB),

b) wyrażonym wskaźnikiem LN w każdym z następujących przedziałów wartości podanych w dB:

- 50,0-54,9 dB,

- 55,0-59,9 dB,

- 60,0-64,9 dB,

- 65,0-69,9 dB,

- 70,0-74,9 dB,

- większe lub równe 75 dB (≥75 dB);

3) mapę terenów objętych ochroną akustyczną przedstawiającą granice terenów, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy, wraz z przyporządkowanymi im dopuszczalnymi poziomami hałasu wyrażonymi wskaźnikami LDWN i LN, wynikającymi z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego i innych aktów prawa miejscowego wydanych na podstawie art. 118b i art. 135 ustawy lub z faktycznego zagospodarowania terenu, o którym mowa w art. 115 ustawy;

4) mapę terenów zagrożonych hałasem charakteryzującą tereny, na których są przekroczone dopuszczalne poziomy hałasu wyrażone wskaźnikami LDWN i LN, w każdym z następujących przedziałów wartości podanych w dB:

a) 1-5 dB,

b) 5,1-10 dB,

c) 10,1-15 dB,

d) powyżej 15 dB;

5) mapy przedstawiające rezultaty działań planowanych do realizacji w ciągu 5 lat, o których mowa w ust. 4 pkt 13 lit. a, które obrazują tereny zagrożone hałasem zlokalizowane w miejscach tych działań, ujmujące przekroczenia dopuszczalnych poziomów hałasu wyrażonych wskaźnikami LDWN i LN, w każdym z następujących przedziałów wartości podanych w dB:

a) 1-5 dB,

b) 5,1-10 dB,

c) 10,1-15 dB,

d) powyżej 15 dB.

6. Część graficzną map sporządza się odpowiednio:

1) w skalach większych od 1 : 10 000 - w układzie PL-2000;

2) w skalach mniejszych lub równych 1 : 10 000 - w układzie PL-1992.

7. Kolorystyka obszarów w poszczególnych przedziałach poziomów dźwięku:

Przedziały poziomów hałasu wyrażone wskaźnikiem LDWN

Przedziały poziomów hałasu wyrażone wskaźnikiem LN

Kolor

Wartość RGB koloru

<50 dB

<50 dB

żółty

R: 255 G: 255 B: 0

50,0-54,9 dB

50,0-54,9 dB

jasnopomarańczowy

R: 255 G: 191 B: 15

55,0-59,9 dB

55,0-59,9 dB

pomarańczowy

R: 252 G: 138 B: 30

60,0-64,9 dB

60,0-64,9 dB

czerwony

R: 253 G: 88 B: 5

65,0-69,9 dB

65,0-69,9 dB

ciemnoczerwony

R: 222 G: 62 B: 62

70,0-74,9 dB

70,0-74,9 dB

fioletowy

R: 177 G: 126 B: 217

75,0-79,9 dB

≥75

niebieski

R: 3 G: 171 B: 226

≥80 dB

-

ciemnoniebieski

R: 0 G: 76 B: 230


8. Mapy sporządza się z wykorzystaniem danych państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, z uwzględnieniem następujących parametrów obliczeniowych:

1) wysokość punktów obserwacji siatki obliczeniowej - 4 m nad poziomem terenu;

2) rozdzielczość siatki obliczeniowej - maksymalnie 20 × 20 m, a w przypadku hałasu lotniczego - maksymalnie 100 × 100 m;

3) minimalna liczba odbić - 1.

9. Numeryczny model terenu wykorzystywany do sporządzania map jest zaliczony do grupy NMT1 lub NMT2.

10. Dla potrzeb informowania społeczeństwa streszczenie, o którym mowa w ust. 4 pkt 16, i części graficzne map, o których mowa w ust. 5, są udostępniane na ogólnodostępnych portalach podmiotów lub organów odpowiedzialnych za ich sporządzenie oraz w postaci usług sieciowych.

11. Części graficzne map, o których mowa w ust. 5 pkt 2-4, są udostępniane zgodnie z wymaganiami ustawy z dnia 4 marca 2010 r. o infrastrukturze informacji przestrzennej.

12. Mapa emisyjna, o której mowa w ust. 5 pkt 1, jest opisywana metadanymi infrastruktury informacji przestrzennej5) w zakresie pkt 7 pierwszej grupy tematycznej: sieci transportowe.

13. Mapa imisyjna, o której mowa w ust. 5 pkt 2, jest opisywana metadanymi infrastruktury informacji przestrzennej5) w zakresie pkt 5 trzeciej grupy tematycznej: zdrowie i bezpieczeństwo ludności.

14. Mapy są przekazywane Głównemu Inspektorowi Ochrony Środowiska oraz właściwemu marszałkowi województwa w formie elektronicznej w postaci:

1) edytowalnych plików tekstowych - część opisowa map;

2) plików źródłowych z oprogramowania używanego do wykonania obliczeń akustycznych - wszystkie pliki końcowego modelu akustycznego, umożliwiające otworzenie lub odtworzenie modelu w programie, w którym został on wykonany, wraz z odczytem wszystkich parametrów obliczeniowych oraz wyników tych obliczeń;

3) zbiorów danych przestrzennych2) , w jednym z powszechnie stosowanych formatów GIS - część graficzna map, w podziale na powiaty.

15. Głównemu Inspektorowi Ochrony Środowiska oraz właściwemu marszałkowi województwa są przekazywane w formie elektronicznej także:

1) warstwy:

a) zieleni wysokiej,

b) współczynnika pochłaniania akustycznego przez grunt (G),

c) budynków,

d) mostów, wiaduktów i tuneli,

e) z propozycjami działań w zakresie ochrony przed hałasem planowanych do realizacji w ciągu 5 lat,

f) z punktami pomiarowymi i punktami obliczeniowymi,

g) z kilometrażem dla głównych dróg i głównych linii kolejowych,

h) granic powiatów,

2) numeryczny model terenu (NMT) przetworzony na potrzeby mapy

- w podziale na powiaty.


1) W rozumieniu art. 3 pkt 5 ustawy z dnia 4 marca 2010 r. o infrastrukturze informacji przestrzennej (Dz. U. z 2021 r. poz. 214).

2) W rozumieniu art. 3 pkt 11 ustawy z dnia 4 marca 2010 r. o infrastrukturze informacji przestrzennej.

3) Metodyka przedstawiona w „Dobrych praktykach wykonywania strategicznych map hałasu - wytycznych Głównego Inspektora Ochrony Środowiska”, które są udostępniane na stronie podmiotowej Głównego Inspektora Ochrony Środowiska.

4) Pojęcie „strategiczna mapa hałasu” obejmuje również mapy akustyczne sporządzane przed 2020 r.

5) W rozumieniu art. 3 pkt 4 ustawy z dnia 4 marca 2010 r. o infrastrukturze informacji przestrzennej.

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2021-07-20
  • Data wejścia w życie: 2021-08-04
  • Data obowiązywania: 2022-12-29
  • Dokument traci ważność: 2024-02-26

REKLAMA

Dziennik Ustaw

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA