REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw - rok 2021 poz. 1409

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KLIMATU I ŚRODOWISKA 1)

z dnia 26 lipca 2021 r.

w sprawie programu ochrony środowiska przed hałasem2)

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 119a ust. 12 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2020 r. poz. 1219, z późn. zm.3)) zarządza się, co następuje:

§ 1. [Zakres regulacji]

Rozporządzenie określa:

1) szczegółowy zakres programu ochrony środowiska przed hałasem, zwanego dalej „programem”;

2) sposób ustalania harmonogramu planowanych działań ograniczających poziom hałasu w środowisku.

§ 2. [Wstęp, o którym mowa w art. 119a ust. 4 pkt 1 Prawa ochrony środowiska]

We wstępie, o którym mowa w art. 119a ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska, zwanej dalej „ustawą”, wskazuje się:

1) cel programu;

2) organ zobowiązany do opracowania programu;

3) podstawę prawną opracowania programu i przepisy regulujące dopuszczalne poziomy hałasu w środowisku, wyrażone wskaźnikami LDWN i LN, obowiązujące w dniu uchwalenia programu;

4) informację o dokumentach stanowiących podstawę do opracowania programu wraz z podaniem organów i podmiotów, które je sporządziły;

5) opis obszaru objętego programem zawierający:

a) identyfikację obszarów podlegających ochronie akustycznej,

b) liczbę mieszkańców,

c) identyfikację i charakterystykę źródeł hałasu,

d) identyfikację i opis ograniczeń związanych z utworzonymi na tym obszarze obszarami ograniczonego użytkowania lub strefami przemysłowymi lub wyznaczonymi obszarami cichymi.

§ 3. [Uzasadnienie]

W uzasadnieniu, o którym mowa w art. 119a ust. 4 pkt 2 ustawy, wskazuje się:

1) dane i wnioski wynikające ze sporządzonych strategicznych map hałasu, w tym:

a) wykaz terenów wymagających podjęcia działań ograniczających poziom hałasu w środowisku wraz ze wskazaniem liczby mieszkańców na tych terenach,

b) identyfikację dominujących źródeł hałasu,

c) identyfikację obszarów, które spełniają kryteria obszarów cichych,

d) zestawienie propozycji działań przedstawionych na strategicznych mapach hałasu w zakresie ochrony przed hałasem, planowanych do realizacji w ciągu 5 lat, licząc od roku następującego po roku sporządzenia strategicznej mapy hałasu, oraz planowanych do realizacji w ciągu 6-10 lat, licząc od roku następującego po roku sporządzenia tej mapy;

2) ocenę realizacji poprzedniego programu, w tym:

a) wykaz zrealizowanych działań w zakresie ochrony przed hałasem wskazanych w poprzednim programie,

b) wykaz zrealizowanych działań w zakresie ochrony przed hałasem innych niż wskazane w poprzednim programie,

c) wykaz niezrealizowanych działań w zakresie ochrony przed hałasem wskazanych w poprzednim programie wraz z przyczynami braku realizacji oraz oceną, czy powinny być zrealizowane w obecnym programie;

3) analizy materiałów, dokumentów i publikacji wykorzystanych do opracowania programu, w tym:

a) polityki, strategii, planu lub programu, o których mowa w art. 46 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2021 r. poz. 247, 784, 922 i 1211), oraz projektu, o którym mowa w art. 47 ust. 1 tej ustawy,

b) obowiązujących wojewódzkich, powiatowych i gminnych programów ochrony środowiska,

c) przepisów prawa, w tym prawa miejscowego, mających wpływ na stan akustyczny środowiska,

d) prawomocnych decyzji określających warunki korzystania ze środowiska, w których określono dopuszczalne poziomy hałasu, oraz innych dokumentów i materiałów sporządzonych dla potrzeb postępowań administracyjnych prowadzonych w stosunku do podmiotów korzystających ze środowiska, których działalność ma negatywny wpływ na stan akustyczny środowiska, przez uwzględnienie przedstawionych w tych dokumentach działań w zakresie ochrony przed hałasem jako wiążących dla realizacji programu - w odniesieniu do elementów programu, o których mowa w § 7 pkt 1-4,

e) przepisów dotyczących emisji hałasu z instalacji i urządzeń, w tym pojazdów, mających negatywny wpływ na stan akustyczny środowiska,

f) nowych, dostępnych technik i technologii w zakresie ograniczania hałasu,

g) planowanych inwestycji ograniczających emisję hałasu oraz ograniczających rozprzestrzenianie się hałasu wynikających z przyjętych polityk, strategii, planów lub programów, o których mowa w art. 46 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, oraz projektów, o których mowa w art. 47 ust. 1 tej ustawy, oraz zmniejszających liczbę osób narażonych na ponadnormatywne oddziaływania przez indywidualną ochronę budynków.

§ 4. [Opis działań]

1. W opisie działań w zakresie, o którym mowa w art. 119a ust. 4 pkt 3 ustawy, wskazuje się:

1) działania w zakresie ochrony przed hałasem planowane do podjęcia w ciągu 5 lat, licząc od roku uchwalenia programu, łącznie z wyznaczeniem obszarów cichych w aglomeracji i poza aglomeracją, wraz z określeniem podmiotu lub organu odpowiedzialnego za ich realizację;

2) zakładane efekty działań, o których mowa w pkt 1, obliczone na podstawie wskaźnika NHA,x, o którym mowa w § 6 ust. 3;

3) działania w zakresie ochrony przed hałasem planowane do realizacji w ciągu 6-10 lat, licząc od roku uchwalenia programu, a także identyfikację obszarów, które powinny zostać wyznaczone jako obszary ciche;

4) harmonogram realizacji poszczególnych działań, o których mowa w pkt 1 i 3;

5) opis obowiązków wynikających z programu dotyczących podmiotów lub organów odpowiedzialnych za realizację działań, o których mowa w pkt 1 i 3, oraz ograniczeń wynikających z realizacji programu;

6) zestawienie szacunkowych kosztów realizacji programu, w tym szacunkowych kosztów realizacji poszczególnych działań, o których mowa w pkt 1, o ile są możliwe do oszacowania, i źródeł finansowania;

7) opis sposobu monitorowania realizacji programu.

2. W programie w przypadku miast o liczbie mieszkańców większej niż 100 tysięcy zakładane efekty działań, o których mowa w ust. 1 pkt 1, oblicza się w odniesieniu do każdego źródła hałasu oddzielnie, z wyodrębnieniem głównych dróg, głównych linii kolejowych i głównych lotnisk położonych w granicach tych miast.

3. W programie w przypadku głównych dróg, głównych linii kolejowych i głównych lotnisk położonych poza granicami miast o liczbie mieszkańców większej niż 100 tysięcy zakładane efekty działań, o których mowa w ust. 1 pkt 1, oblicza się w odniesieniu do każdego źródła hałasu oddzielnie, w podziale na powiaty.

§ 5. [Streszczenie]

W streszczeniu, o którym mowa w art. 119a ust. 4 pkt 4 ustawy, wskazuje się:

1) podstawę prawną programu, cel programu i obszar objęty programem;

2) ogólne informacje o działaniach, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1 i 3;

3) harmonogram realizacji poszczególnych działań, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1 i 3.

§ 6. [Harmonogram realizacji poszczególnych działań]

1. Harmonogram realizacji poszczególnych działań, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1 i 3, w przypadku miast o liczbie mieszkańców większej niż 100 tysięcy określa się oddzielnie dla wszystkich dróg, wszystkich linii kolejowych i wszystkich lotnisk położonych w granicach tych miast.

2. Harmonogram realizacji poszczególnych działań, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1 i 3, dla terenów położonych poza granicami miast powyżej 100 tysięcy określa się oddzielnie dla głównych dróg, głównych linii kolejowych i głównych lotnisk.

3. Harmonogram realizacji poszczególnych działań, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1 i 3, określa się na terenach z przekroczeniami dopuszczalnych poziomów hałasu wyrażonych wskaźnikiem długookresowym, w oparciu o wzór:



gdzie poszczególne symbole oznaczają:

NHA,x - wskaźnik określający całkowitą liczbę osób dotkniętych szkodliwym skutkiem znacznej uciążliwości hałasu,

HA - szkodliwy skutek znacznej uciążliwości hałasu,

x - źródło hałasu (drogi, linie kolejowe lub lotniska),

j - przedziały wartości wskaźnika hałasu LDWN,

nj - liczbę osób narażonych na hałas z przedziału j wartości wskaźnika LDWN,

ARHA,x,j - prawdopodobieństwo wystąpienia szkodliwego skutku znacznej uciążliwości hałasu od danego źródła hałasu wśród ludności narażonej na hałas w środowisku w danym przedziale j.

4. ARHA,x,j oblicza się zgodnie ze wzorem:

1) w przypadku dróg:

2) w przypadku linii kolejowych:

3) w przypadku lotnisk:

5. Wskaźnik NHA,x, o którym mowa w ust. 3, oblicza się dla wartości środkowej wskaźnika hałasu LDWN w każdym z następujących przedziałów wartości podanych w dB:

1) 55,0-59,9 dB;

2) 60,0-64,9 dB;

3) 65,0-69,9 dB;

4) 70,0-74,9 dB;

5) 75,0-79,9 dB;

6) większe lub równe 80 dB (≥ 80 dB).

6. Kolejność realizacji zadań programu ustala się, zaczynając od terenów o najwyższej wartości wskaźnika NHA,x, o którym mowa w ust. 3.

§ 7. [Zamieszczenie informacji, o których mowa w § 2-6, w programie]

W programie zamieszcza się informacje, o których mowa w § 2-6, w podziale na:

1) miasta o liczbie mieszkańców większej niż 100 tysięcy;

2) główne drogi położone poza granicami miast o liczbie mieszkańców większej niż 100 tysięcy;

3) główne linie kolejowe położone poza granicami miast o liczbie mieszkańców większej niż 100 tysięcy;

4) główne lotniska położone poza granicami miast o liczbie mieszkańców większej niż 100 tysięcy.

§ 8. [Wejście w życie]

Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.4)

Minister Klimatu i Środowiska: M. Kurtyka


1) Minister Klimatu i Środowiska kieruje działem administracji rządowej - klimat, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Klimatu i Środowiska (Dz. U. z 2021 r. poz. 941).

2) Niniejsze rozporządzenie w zakresie swojej regulacji wdraża dyrektywę 2002/49/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 25 czerwca 2002 r. odnoszącą się do oceny i zarządzania poziomem hałasu w środowisku (Dz. Urz. UE L 189 z 18.07.2002, str. 12 - Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 15, t. 7, str. 101, Dz. Urz. UE L 311 z 21.11.2008, str. 1, Dz. Urz. UE L 168 z 01.07.2015, str. 1, Dz. Urz. UE L 170 z 25.06.2019, str. 115, Dz. Urz. UE L 198 z 25.07.2019, str. 241 oraz Dz. Urz. UE L 67 z 05.03.2020, str. 132).

3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2020 r. poz. 1378, 1565, 2127 i 2338 oraz z 2021 r. poz. 802, 868, 1047 i 1162.

4) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 14 października 2002 r. w sprawie szczegółowych wymagań, jakim powinien odpowiadać program ochrony środowiska przed hałasem (Dz. U. poz. 1498), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zgodnie z art. 13 ustawy z dnia 30 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. poz. 2087 oraz z 2020 r. poz. 1086).

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2021-08-03
  • Data wejścia w życie: 2021-08-18
  • Data obowiązywania: 2022-12-29
  • Dokument traci ważność: 2024-02-27

REKLAMA

Dziennik Ustaw

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA