REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw - rok 2025 poz. 586

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)

z dnia 15 kwietnia 2025 r.

zmieniające rozporządzenie w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 17 ust. 7 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. z 2024 r. poz. 697 i 731) zarządza się, co następuje:

§ 1.

W rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 18 lipca 2005 r. w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji (Dz. U. z 2025 r. poz. 100) wprowadza się następujące zmiany:

1) po § 1b dodaje się § 1c w brzmieniu:

"§ 1c. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:

1) samoczynnej blokadzie liniowej, oznacza to wieloodstępową blokadę liniową;

2) półsamoczynnej blokadzie liniowej, oznacza to jednoodstępową blokadę liniową, z wyłączeniem przepisów § 25 ust. 11 pkt 1 lit. c i d.";

2) w § 9:

a) ust. 5 i 6 otrzymują brzmienie:

"5. Jeżeli przetaczane pojazdy kolejowe są zajęte przez pasażerów, o czym należy powiadomić maszynistę, prędkość jazd manewrowych nie powinna przekraczać 10 km/h. Nie dotyczy to pojazdów kolejowych zajętych przez pasażerów, jeżeli wykonywanie manewrów odbywa się po zabezpieczonej drodze przebiegu.

6. Przy jeździe składu manewrowego wagonami naprzód poprzedzanego przez pracownika, w przypadku gdy nie może on zająć miejsca na pierwszym pchanym wagonie, prędkość jazd manewrowych nie powinna przekraczać 5 km/h.",

b) po ust. 6 dodaje się ust. 6a w brzmieniu:

"6a. Jeżeli regulamin techniczny lub regulamin pracy bocznicy kolejowej przewiduje ograniczenia prędkości przy manewrowaniu, to prędkość jazd manewrowych dostosowuje się do tych ograniczeń.";

3) w § 12 w ust. 1 w pkt 7 wyrazy "Regulaminu RID" zastępuje się wyrazami "Regulaminu międzynarodowego przewozu kolejami towarów niebezpiecznych (RID), stanowiącego załącznik C do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF), sporządzonej w Bernie dnia 9 maja 1980 r. (Dz. U. z 2023 r. poz. 789)";

4) w § 13:

a) ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:

"1. Długość pociągu jest to suma długości wszystkich pojazdów kolejowych znajdujących się w pociągu. Długość pociągu określa się w metrach.

2. Długość pociągu nie może być większa od długości użytecznej torów głównych na stacjach.",

b) dodaje się ust. 3-5 w brzmieniu:

"3. Długość pociągu pasażerskiego nie może być większa od długości peronów, przy których pociąg ma postój handlowy zgodnie z rozkładem jazdy pociągów.

4. Dopuszczalne długości pociągów podaje się w dodatkach do rozkładu jazdy pociągów.

5. Zgody na odstępstwa od dopuszczalnych długości pociągów określonych zgodnie z ust. 2-4 może udzielić zarządca infrastruktury.";

5) w § 14 uchyla się ust. 4 i 5;

6) w § 15 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Pierwszy i ostatni pojazd kolejowy pociągu mają czynny hamulec zespolony. W przypadku pociągów prowadzonych zespołami trakcyjnymi, gdy ich człony są połączone wspólnymi wózkami, pociąg z częściowo uszkodzonym hamulcem zespolonym może pozostawać w eksploatacji do czasu zakończenia danego obiegu, przy czym pociąg należy prowadzić z prędkością nie większą, niż pozwala na to rzeczywista masa hamująca.";

7) w § 16:

a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Rzeczywista masa hamująca jest sumą mas hamujących wszystkich pojazdów kolejowych pociągu z czynnymi hamulcami.",

b) po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

"1a. Przez pojazd kolejowy z czynnym hamulcem należy rozumieć pojazd kolejowy z hamulcem sprawnym i włączonym do przewodu głównego hamulca pociągu. W przypadku gdy pociąg jest prowadzony na hamulcach ręcznych, przez pojazd kolejowy z hamulcem czynnym należy rozumieć pojazd kolejowy z obsługiwanym hamulcem ręcznym.";

8) w § 17:

a) w ust. 4 w pkt 1 skreśla się wyrazy "lub 500 m",

b) uchyla się ust. 5,

c) ust. 6 otrzymuje brzmienie:

"6. Do obliczenia procentu wymaganej masy hamującej pociągu jako miarodajne pochylenie przyjmuje się pochylenie na odcinku o długości drogi hamowania, którego punkt początkowy i końcowy dają największą różnicę poziomów. Jeżeli droga hamowania jest dłuższa niż 1000 m, to jako miarodajne pochylenie przyjmuje się pochylenie na odcinku o długości 1000 m.";

9) w § 19:

a) w ust. 3:

- w pkt 3 wyrazy "12 godzin" zastępuje się wyrazami "24 godziny",

- pkt 5 otrzymuje brzmienie:

"5) jeżeli uproszczona próba hamulców dała wynik negatywny;",

b) w ust. 4 w pkt 1 i 3 wyrazy "12 godzin" zastępuje się wyrazami "24 godzin";

10) w § 21:

a) w ust. 2b w zdaniu pierwszym skreśla się wyrazy " , z wyłączeniem pomocnika maszynisty pojazdów trakcyjnych",

b) po ust. 7 dodaje się ust. 7a w brzmieniu:

"7a. W sytuacji nadzwyczajnej, zdefiniowanej w regulaminie, o którym mowa w art. 32 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym, prędkość jazdy pociągu pasażerskiego w przypadku, o którym mowa w ust. 7, nie może być większa niż 60 km/h.";

11) w § 22 ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:

"1. Pociąg po sformowaniu poddaje się oględzinom technicznym i wymaganej próbie hamulca.

2. Oględzin technicznych można nie wykonywać:

1) w pociągu, który po przybyciu na stację bez posterunku rewizji technicznej jest wyprawiany w drogę bez przeformowania składu pociągu oraz w przypadku którego czas od ostatnich oględzin technicznych nie przekroczył 24 godzin;

2) na stacjach zwrotnych, z wyjątkiem przypadków dołączenia pojazdów kolejowych, w których nie zostały uprzednio dokonane oględziny techniczne; w takim przypadku oględzinom technicznym podlegają wyłącznie dołączone pojazdy kolejowe.";

12) w § 25:

a) w ust. 11 w pkt 1:

- w lit. a skreśla się wyrazy " ; za pierwszy odcinek oddalania nie uważa się odcinka toru znajdującego się między semaforem wyjazdowym a następnym semaforem, jeżeli odcinek ten jest krótszy od obowiązującej drogi hamowania",

- w lit. d po wyrazie "półsamoczynnej" dodaje się wyrazy "z blokiem początkowym i końcowym",

- w lit. f średnik zastępuje się przecinkiem i dodaje się lit. g w brzmieniu:

"g) spełnione są dodatkowe warunki określane przez zarządcę infrastruktury, jeżeli zostały przewidziane w regulaminie technicznym danego posterunku lub w innych regulacjach wewnętrznych;",

b) w ust. 12 w zdaniu pierwszym wyrazy "pkt 2-10" zastępuje się wyrazami "pkt 2-9";

13) w § 26 w ust. 7 pkt 1 i 2 otrzymują brzmienie:

"1) pracownika, o którym mowa w § 21 ust. 2a albo 2b, w przypadku obsługi dwuosobowej;

2) kierownika pociągu, jeżeli nie ma pracownika, o którym mowa w § 21 ust. 2a albo 2b.";

14) w § 30b dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

"3. Pociągi wyposażone w urządzenia pokładowe systemu ERTMS/ETCS, w przypadku ich awarii lub niesprawności, prowadzi się z odizolowanymi urządzeniami pokładowymi systemu ERTMS/ETCS.";

15) uchyla się § 30da;

16) w § 43 po ust. 7 dodaje się ust. 7a i 7b w brzmieniu:

"7a. W przypadku zamknięcia toru szlakowego ze względu na awarię pojazdu trakcyjnego prowadzącego pociąg i konieczność jego ściągnięcia ze szlaku oraz braku innych przeszkód do jazdy dyżurny ruchu wyprawia zastępczy pojazd trakcyjny, który może stosować dozwoloną na danym fragmencie szlaku prędkość drogową, jednak nie większą niż 60 km/h. W zależności od kierunku dojazdu miejsce, w którym znajduje się czoło albo koniec uszkodzonego pociągu, dyżurny ruchu wskazuje w rozkazie pisemnym. Zatrzymanie zastępczego pojazdu trakcyjnego następuje w odległości nie mniejszej niż 1000 metrów od czoła albo od końca uszkodzonego pociągu, w zależności od kierunku dojazdu do uszkodzonego pociągu. Dalsza jazda zastępczego pojazdu trakcyjnego do uszkodzonego pociągu następuje z prędkością do 30 km/h.

7b. Na liniach kolejowych, o których mowa w § 30aa ust. 1 pkt 2 i 3, jeżeli urządzenia pokładowe i przytorowe systemu ERTMS/ETCS, a także sytuacja ruchowa na to pozwalają, ruch pociągów po torze zamkniętym i zajętym prowadzi się w oparciu o system ERTMS/ETCS, z wykorzystaniem odpowiedniego trybu oraz z prędkościami wskazywanymi przez ten system, które mogą być większe niż prędkości określone w ust. 7 i 7a.";

17) w § 49 po ust. 2 dodaje się ust. 2a i 2b w brzmieniu:

"2a. W przypadku gdy cofanie pociągu zestawionego z zespołów trakcyjnych, z pojazdów trakcyjnych luzem lub z pojazdów kolejowych zakończonych kabiną sterowniczą odbywa się z kabiny umieszczonej w kierunku cofania, stosuje się dozwoloną na danym fragmencie szlaku prędkość drogową, jednak nie większą niż 60 km/h, przy czym:

1) przy przejeżdżaniu przez przejazdy kolejowo-drogowe i przejścia wyposażone w samoczynny system przejazdowy obowiązuje prędkość do 20 km/h dla czoła pociągu;

2) jeżeli cofany pociąg znajduje się przed przejazdem kolejowo-drogowym lub przed przejściem osłanianym tarczą ostrzegawczą przejazdową, która nadaje sygnał Osp 2, nie stosuje się ograniczenia prędkości, o którym mowa w pkt 1.

2b. Na liniach kolejowych, o których mowa w § 30aa ust. 1 pkt 2 i 3, w przypadku gdy cofanie pociągu zestawionego z zespołów trakcyjnych, z pojazdów trakcyjnych luzem lub z pojazdów kolejowych zakończonych kabiną sterowniczą odbywa się z kabiny umieszczonej w kierunku cofania oraz gdy urządzenia pokładowe i przytorowe systemu ERTMS/ETCS, a także sytuacja ruchowa na to pozwalają, cofanie należy prowadzić w oparciu o system ERTMS/ETCS, z wykorzystaniem odpowiedniego trybu oraz z prędkościami wskazywanymi przez ten system, które mogą być większe niż prędkości określone w ust. 2 i 2a.";

18) w § 67:

a) w ust. 2 zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie:

"Maszty semaforów odstępowych samoczynnych na szlakach wyposażonych w blokadę samoczynną są pomalowane na kolor biały albo są wyposażone w listwy koloru białego wykonane z materiałów odblaskowych.",

b) ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Maszty semaforów półsamoczynnych, innych niż wymienione w ust. 2, są pomalowane w poziome pasy czerwono-białe albo są wyposażone w listwy z czerwono-białymi pasami wykonane z materiałów odblaskowych, przy czym pierwszy pas od dołu masztu jest czerwony. Jeżeli latarnia sygnałowa jest zawieszona obok toru lub nad torem, to dla oznaczenia rodzaju semafora nad latarnią sygnałową albo obok niej znajduje się listwa z czerwono-białymi pasami wykonana z materiałów odblaskowych.";

19) w § 68 w pkt 18:

a) w zdaniu drugim w lit. b wyrazy "w granicach posterunku ruchu" zastępuje się wyrazami "do końca rozjazdów w okręgu zwrotnicowym osłanianych semaforem",

b) w zdaniu trzecim wyrazy "20 km/h" zastępuje się wyrazami "40 km/h";

20) po § 68 dodaje się § 68a w brzmieniu:

"§ 68a. 1. Dopuszcza się stosowanie innych sygnałów niż sygnały określone w § 68 wyłącznie w ramach uruchomionych przez zarządców infrastruktury projektów pilotażowych, których celem jest ustanowienie w przyszłości nowego systemu sygnalizacji na sieci kolejowej, w szczególności współdziałającego ze wskaźnikami W 21 i W 21a.

2. Szczegółowe zasady prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji w ramach projektów pilotażowych, o których mowa w ust. 1, zarządca infrastruktury określa w przepisach wewnętrznych.";

21) w § 69 w ust. 3 w zdaniu pierwszym wyrazy "20 km/h" zastępuje się wyrazami "40 km/h";

22) w § 78 w ust. 3 w zdaniu drugim po wyrazie "biało-czarne" dodaje się wyrazy "albo jest wyposażony w listwę z biało-czarnymi pasami wykonaną z materiałów odblaskowych, przy czym pierwszy pas od dołu masztu jest czarny";

23) w § 82 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Jeżeli nie jest możliwe podanie na tarczy manewrowej świetlnej sygnału Ms 2, manewrujący tabor kolejowy może przejechać poza sygnalizator zabraniający dalszej jazdy, gdy upoważniony pracownik wyda zezwolenie na jazdę przekazane za pomocą urządzeń łączności albo odpowiednio za pomocą sygnału Rm 1 "Do mnie" albo Rm 2 "Ode mnie".";

24) w § 83 ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Jeżeli nie jest możliwe nastawienie sygnału Ms 2 na semaforze, o którym mowa w ust. 1, lub na semaforze nieprzystosowanym do podawania sygnału Ms 2, manewrujący tabor kolejowy może przejechać poza ten semafor wskazujący sygnał "Stój", gdy upoważniony pracownik wyda zezwolenie na jazdę przekazane za pomocą urządzeń łączności albo odpowiednio za pomocą sygnału Rm 1 "Do mnie" albo Rm 2 "Ode mnie".";

25) w § 92 w ust. 1 w pkt 1 i 2 wyrazy "podana w dziesiątkach km/h" zastępuje się wyrazami " , przy czym wartość podana na sygnale odpowiada 0,1 dozwolonej prędkości jazdy wyrażonej w km/h, a wartość dozwolonej prędkości jazdy ustala się w przedziałach co 5 km/h";

26) w § 100 w pkt 4 zdanie drugie otrzymuje brzmienie:

"Sygnał Rp 14 "Odjazd pociągów pasażerskich" można również podawać za pomocą urządzeń łączności, a w pociągach wyposażonych w urządzenia sygnałowe do dawania sygnału Rp 14 "Odjazd pociągów pasażerskich" sygnał ten podaje się za pomocą tych urządzeń.";

27) § 100b otrzymuje brzmienie:

"§ 100b. 1. W przypadku jazdy pociągu pasażerskiego bez kierownika pociągu zgodnie z § 21 ust. 5 zdanie drugie nie podaje się sygnałów określonych w § 100, z tym że jeżeli w drużynie konduktorskiej nie ma kierownika pociągu, a jest konduktor, podaje on sygnały określone w § 100.

2. Szczegółowy sposób postępowania drużyny pociągowej przy odjeździe pociągów pasażerskich w przypadku, o którym mowa w ust. 1, określa przewoźnik kolejowy w przepisach wewnętrznych.";

28) w § 105:

a) w ust. 1 pkt 1 i 2 otrzymują brzmienie:

"1) sygnał Pc 1 "Oznaczenie czoła pociągu lub innego pojazdu kolejowego znajdującego się na posterunku następczym albo wyprawionego na szlak jednotorowej linii kolejowej oraz w kierunku zasadniczym na torze dwu- lub wielotorowej linii kolejowej" - dzienny i nocny: trzy białe światła na przodzie pociągu lub innego pojazdu kolejowego (rys. 132), z zastrzeżeniem ust. 3a;

2) sygnał Pc 2 "Oznaczenie czoła pociągu lub innego pojazdu kolejowego wyprawionego na szlak w kierunku przeciwnym do zasadniczego na torze dwu- i wielotorowej linii kolejowej" - dzienny i nocny: trzy światła na przodzie pociągu lub innego pojazdu kolejowego, z których górne i prawe w kierunku jazdy są białe, lewe zaś - czerwone (rys. 133), z zastrzeżeniem ust. 3a;",

b) w ust. 7 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się wyrazy "z wyjątkiem przypadku, o którym mowa w § 49 ust. 2a, w którym stosuje się przepisy ust. 6.";

29) w § 106 w pkt 1 średnik zastępuje się kropką i dodaje się zdanie drugie w brzmieniu:

"Jeżeli czynne stanowisko maszynisty jest umiejscowione centralnie (w osi toru), sygnał Tb 1 podaje się jak dla czynnego stanowiska maszynisty umiejscowionego po prawej stronie w kierunku jazdy;";

30) w § 112 w ust. 2:

a) w pkt 3 we wprowadzeniu do wyliczenia wyraz "zatrzymania" zastępuje się wyrazem "zaporowa",

b) pkt 6a i 6b otrzymują brzmienie:

"6a) wskaźnik W 6a "Wskaźnik przejazdowy" oznacza, że za wskaźnikiem znajdują się przejazd kolejowo-drogowy lub przejście wyposażone w system przejazdowy: trójkątna biała tablica (trójkąt równoboczny) z czarnym obramowaniem i symbolem pojazdu drogowego, zwrócona wierzchołkiem ku górze (rys. 171); wskaźnik W 6a ustawia się przed przejazdami kolejowo-drogowymi lub przejściami:

a) wyposażonymi w półsamoczynny lub samoczynny system przejazdowy, powiązany z urządzeniami stacyjnymi lub uzależniony od nich,

b) wyposażonymi w tarcze ostrzegawcze przejazdowe, na których półsamoczynny system przejazdowy jest obsługiwany przez uprawnionych pracowników zarządcy infrastruktury lub przewoźnika kolejowego,

c) wyposażonymi lub niewyposażonymi w tarcze ostrzegawcze przejazdowe, na których ruch drogowy jest sterowany przy pomocy samoczynnych systemów przejazdowych wyposażonych w sygnalizatory drogowe i rogatki zamykające ruch drogowy w kierunku wjazdu na przejazd albo wjazdu na przejazd i zjazdu z przejazdu,

d) na których ruch drogowy jest sterowany przy pomocy samoczynnych systemów przejazdowych wyposażonych tylko w sygnalizatory drogowe.

Wskaźnik W 6a ustawia się w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2025 r. poz. 418), dotyczących warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych i bocznic kolejowych z drogami i ich usytuowanie;

6b) wskaźnik W 6b "Wskaźnik ostrzegania przed niezabezpieczonym przejazdem kolejowo-drogowym lub przejściem" oznacza, że należy podać sygnał Rp 1 "Baczność": dwie trójkątne białe tablice (trójkąty równoboczne) z czarnym obramowaniem i symbolem pojazdu drogowego, zwrócone wierzchołkami ku górze, umieszczone bezpośrednio jedna pod drugą (rys. 171a); wskaźnik W 6b ustawia się przed przejazdami kolejowo-drogowymi lub przejściami:

a) niewyposażonymi w półsamoczynne lub samoczynne systemy przejazdowe,

b) w przypadku których półsamoczynny system przejazdowy jest niepowiązany z urządzeniami stacyjnymi lub nieuzależniony od nich, lub niewyposażony w tarcze ostrzegawcze przejazdowe,

c) na których ruch drogowy jest kierowany przez uprawnionych pracowników zarządcy infrastruktury lub przewoźnika kolejowego,

d) wyposażonymi w rogatki stale zamknięte, otwierane w razie potrzeby przez użytkowników.

Wskaźnik W 6b ustawia się w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane, dotyczących warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych i bocznic kolejowych z drogami i ich usytuowanie;",

c) w pkt 7:

- we wprowadzeniu do wyliczenia wyrazy "(w dziesiątkach km/h)" zastępuje się wyrazami " , przy czym wartość podana na wskaźniku odpowiada 0,1 dozwolonej prędkości jazdy wyrażonej w km/h, a wartość dozwolonej prędkości jazdy ustala się w przedziałach co 5 km/h",

- w lit. h wyrazy "wskaźnikami W 27 i W 27a" zastępuje się wyrazami "wskaźnikiem W 27a",

d) w pkt 8 we wprowadzeniu do wyliczenia wyrazy "określoną w dziesiątkach kilometrów na godzinę" zastępuje się wyrazami " , przy czym wartość podana na wskaźniku odpowiada 0,1 dozwolonej prędkości jazdy wyrażonej w km/h, a wartość dozwolonej prędkości jazdy ustala się w przedziałach co 5 km/h",

e) w pkt 17 lit. d otrzymuje brzmienie:

"d) dopuszcza się wykonanie wskaźnika W 19 w formie tablicy wykonanej z materiałów odblaskowych w przypadku, gdy:

- odnosi się on do każdego sygnału zezwalającego nadawanego przez dany semafor,

- jest on umieszczony na semaforze samoczynnej czterostawnej blokady liniowej;",

f) w pkt 18 lit. e otrzymuje brzmienie:

"e) dopuszcza się wykonanie wskaźnika W 20 w formie tablicy wykonanej z materiałów odblaskowych w przypadku, gdy:

- odnosi się on do każdego sygnału zezwalającego nadawanego przez dany semafor,

- jest on umieszczony na semaforze samoczynnej czterostawnej blokady liniowej;",

g) po pkt 20 dodaje się pkt 20a w brzmieniu:

"20a) wskaźnik W 21a "Wskaźnik uprzedzający podwyższenie prędkości na następnym semaforze": kwadratowa czarna tablica, a na niej pomarańczowa liczba wskazująca największą dozwoloną prędkość określoną w dziesiątkach km/h, która została wyświetlona na wskaźniku W 21 umieszczonym na następnym semaforze (rys. 188a):

a) wskaźnik W 21a umieszczony nad latarnią sygnałową sygnalizatora oznacza, że jazda od następnego semafora nadającego sygnał zezwalający może odbywać się z większą prędkością, nieprzekraczającą wartości określonej przez ten wskaźnik,

b) wskaźnik W 21a wykonuje się jako świetlny i umieszcza nad latarnią sygnałową sygnalizatora,

c) na wskaźniku W 21a pomarańczowa lub złożona z pomarańczowych punktów świetlnych liczba na czarnym tle wyświetla się jednocześnie z ukazaniem się na następnym semaforze sygnału zezwalającego na jazdę oraz liczby wyświetlającej się na wskaźniku W 21,

d) wskaźnik W 21a stosuje się wyłącznie w ramach projektów pilotażowych, o których mowa w § 68a, lub na zarządzenie zarządcy infrastruktury;",

h) w pkt 21 lit. d otrzymuje brzmienie:

"d) dopuszcza się stosowanie wskaźnika W 21 w postaci czarnej tablicy oraz białej cyfry wykonanej z materiałów odblaskowych, który odnosi się do:

- wszystkich sygnałów zezwalających na jazdę ze zmniejszoną prędkością, jeżeli dla wszystkich przebiegów układ torowy zezwala na jazdę z prędkością większą, niż wskazuje na to sygnał zezwalający na jazdę ze zmniejszoną prędkością nadawany przez ten semafor,

- sygnałów zezwalających na jazdę z prędkością zmniejszoną do 40 km/h, jeżeli dla wszystkich przebiegów spod danego semafora, dla których ta prędkość jest sygnalizowana, możliwe jest jej zwiększenie do 50 km/h;",

i) w pkt 21a we wprowadzeniu do wyliczenia wyrazy "określoną w dziesiątkach kilometrów na godzinę" zastępuje się wyrazami " , przy czym wartość podana na wskaźniku odpowiada 0,1 dozwolonej prędkości jazdy wyrażonej w km/h, a wartość dozwolonej prędkości jazdy ustala się w przedziałach co 5 km/h",

j) pkt 22 otrzymuje brzmienie:

"22) wskaźnik W 31 "Wskaźnik kasowania" oznacza, że sygnalizator, na którym został umieszczony wskaźnik, jest nieczynny, nie został oddany do użytku lub jest unieważniony, a w przypadku sygnalizatora świetlnego wszystkie jego komory są ciemne (brak świateł): biały ukośny krzyż z czarną obwódką (rys. 191); wskaźnik W 31 umieszcza się na nieczynnych sygnalizatorach, a w przypadku sygnalizatorów świetlnych - na latarniach sygnałowych tych sygnalizatorów;",

k) pkt 30 otrzymuje brzmienie:

"30) wskaźnik W 33 "Wskaźnik sieci GSM-R" oznacza miejsce, w którym maszynista musi ręcznie wybrać wskazaną sieć GSM-R w radiotelefonie kabinowym, chyba że sieć zostaje wybrana automatycznie przez działanie urządzeń przytorowych: prostokątna biała tablica z czarnym obramowaniem, a na niej czarny symbol graficzny przedstawiający słuchawkę oraz czarne litery GSM-R umieszczone poniżej symbolu słuchawki; poniżej wewnątrz czarnego obramowania w kształcie elipsy jest umieszczony czarny skrót literowy nazwy państwa, na którego obszarze jest zainstalowany dany system GSM-R (rys. 198a):

a) wskaźnik W 33 informuje maszynistę o miejscu zmiany sieci GSM-R lub systemu radiołączności pociągowej na obowiązujący od tego miejsca system GSM-R,

b) wskaźnik W 33 ustawia się przy dojeździe do posterunku ruchu leżącego na linii kolejowej wyposażonej w system GSM-R, przed semaforem wjazdowym tego posterunku ruchu, w odległości określonej w przepisach wewnętrznych zarządcy infrastruktury wynikającej z maksymalnej prędkości drogowej obowiązującej na danym odcinku linii,

c) jeżeli nie można ustawić wskaźnika W 33 z zachowaniem skrajni, stosuje się tablicę o zmniejszonych wymiarach i umieszcza ją nisko; białe tło wskaźnika wykonuje się z materiałów odblaskowych;";

31) w § 113 w ust. 5:

a) w pkt 3 w lit. c po wyrazach "czoła pociągu" dodaje się wyrazy " , w tym składów typu push-pull z lokomotywą na końcu składu,",

b) w pkt 6 w lit. c po wyrazach "czoła pociągu" dodaje się wyrazy " , w tym składów typu push-pull z lokomotywą na końcu składu,";

32) w § 116 w ust. 3 wyrazy "zarząd kolei wąskotorowej" zastępuje się wyrazami "zarządca infrastruktury";

33) po § 118 dodaje się § 118a w brzmieniu:

"§ 118a. Szczegółowe warunki prowadzenia ruchu na liniach kolejowych wąskotorowych określa zarządca infrastruktury w przepisach wewnętrznych oraz w regulaminie technicznym kolei wąskotorowej.";

34) w § 119 w pkt 2 wyrazy "kolei wąskotorowych" zastępuje się wyrazem "infrastruktury";

35) w § 120:

a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Pociągi na kolejach wąskotorowych hamuje się hamulcami zespolonymi lub hamulcami ręcznymi.",

b) użyty w ust. 2 i 5 w różnej liczbie i różnym przypadku wyraz "wagon" zastępuje się użytymi w odpowiedniej liczbie i odpowiednim przypadku wyrazami "pojazd kolejowy",

c) w ust. 3 skreśla się wyrazy " , oprócz czynnych pojazdów trakcyjnych",

d) po ust. 4 dodaje się ust. 4a w brzmieniu:

"4a. Masę hamującą pojazdów kolejowych wyposażonych w urządzenia przestawcze określa się, uwzględniając sposób działania tych urządzeń, i podaje na tablicy przestawczej.";

36) w § 122:

a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Drogę przebiegu dla pociągów przygotowuje pracownik wskazany w regulaminie technicznym kolei wąskotorowej.",

b) w ust. 2 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:

"W ramach przygotowania drogi przebiegu sprawdza się, czy:",

c) ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Po przejechaniu pociągu lub zakończeniu prac manewrowych zwrotnice przestawia się do położenia zasadniczego. W przypadku gdy zwrotnice są wyposażone w zamki zwrotnicowe, zabezpiecza się je zamkami przed przełożeniem.";

37) w § 123 w ust. 5 uchyla się pkt 3;

38) w § 125 dodaje się ust. 8 w brzmieniu:

"8. Przepisów ust. 4 i 7 nie stosuje się na posterunkach, na których nastawianie rozjazdów podczas krzyżowania odbywa się za pomocą zwrotnic samopowrotnych lub zwrotnic scentralizowanych.";

39) w § 128:

a) ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Sposób prowadzenia dziennika ruchu określa zarządca infrastruktury w przepisach wewnętrznych oraz w regulaminie technicznym kolei wąskotorowej.",

b) w ust. 3 wyrazy "zarządzającego linią kolejową" zastępuje się wyrazami "zarządcę infrastruktury",

c) w ust. 6 uchyla się pkt 2;

40) w § 129 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Zasady obiegu raportów z jazdy określa zarządca infrastruktury w przepisach wewnętrznych oraz w regulaminie technicznym kolei wąskotorowej, uwzględniając konieczność ich traktowania jako druki ścisłego zarachowania.";

41) w § 130 po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

"1a. Na liniach kolejowych wąskotorowych dopuszcza się stosowanie sygnałów i wskaźników innych niż ustalone w rozporządzeniu, na warunkach określonych w przepisach wewnętrznych oraz w regulaminie technicznym kolei wąskotorowej.";

42) w § 132 w ust. 1 zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie:

"Semafor świetlny składa się z oprawy na słupie, na której są umieszczone w pionie lampy z kolorowymi szkłami, w liczbie odpowiedniej do podawanych sygnałów.";

43) w § 139:

a) w ust. 1 dodaje się zdanie drugie w brzmieniu:

"Wskaźniki Wtz, Wtzo, Wz 1, Wz 2, Wz 3, WW 1, WW 2 i W 4 można wykonywać jako latarnie oświetlane w porze nocnej.",

b) w ust. 2 w pkt 8 zdanie drugie otrzymuje brzmienie:

"Wskaźniki Wz 1, ZwW 1, Wz 2, ZwW 2, Wz 3 i ZwW 3 ustawia się przy rozjazdach zwyczajnych jako wskaźniki zwrotnicowe do oznaczania położenia zwrotnic.";

44) załącznik nr 1 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 1 do niniejszego rozporządzenia;

45) w załączniku nr 3 do rozporządzenia po wzorze wskaźnika W 24 (rys. 188) dodaje się wzór wskaźnika W 21a (rys. 188a) określony w załączniku nr 2 do niniejszego rozporządzenia;

46) załącznik nr 4 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 3 do niniejszego rozporządzenia.

§ 2.

Przewoźnicy kolejowi, zarządcy infrastruktury i użytkownicy bocznic kolejowych dostosują swoje przepisy wewnętrzne oraz regulaminy techniczne kolei wąskotorowej do wymogów rozporządzenia zmienianego w § 1 w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem, w terminie nie dłuższym niż 14 dni od dnia ogłoszenia niniejszego rozporządzenia.

§ 3.

Do istniejących linii kolejowych niepodlegających, w dniu wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, modernizacji lub odnowieniu stosuje się dotychczasowe przepisy dotyczące wskaźników W 6a, W 6b i W 33, jednak nie dłużej niż przez 14 dni od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

§ 4.

Czynności dokonane na podstawie przepisów dotychczasowych przez zarząd kolei wąskotorowej, zarządcę kolei wąskotorowych i zarządzającego linią kolejową pozostają ważne i uznaje się je za czynności dokonane przez zarządcę infrastruktury.

§ 5.

Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem:

1) § 1 pkt 8 i 44, które wchodzą w życie z dniem 14 grudnia 2025 r.;

2) § 2, który wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Minister Infrastruktury: D. Klimczak


1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. poz. 2725).

Załącznik 1. [TABLICE HAMOWANIA POCIĄGÓW]

Załączniki do rozporządzenia Ministra Infrastruktury
z dnia 15 kwietnia 2025 (Dz. U. poz. 586)

Załącznik nr 1

TABLICE HAMOWANIA POCIĄGÓW

Tablica A: procenty wymaganej masy hamującej

Droga hamowania 400 m, hamulce zespolone wolno działające

Miarodajne pochylenie

[‰]

Przy prędkości [km/h]

15

20

25

30

35

40

45

50

55

60

-

-

-

-

procent wymaganej masy hamującej wynosi

0

6

6

6

8

17

27

40

54

71

89

-

-

-

-

1

6

6

6

10

19

29

42

56

73

91

-

-

-

-

2

6

6

7

12

21

32

44

58

75

94

-

-

-

-

3

6

6

8

15

23

34

46

61

77

96

-

-

-

-

4

6

6

9

17

25

36

48

63

80

98

-

-

-

-

5

7

7

11

19

27

38

50

65

84

100

-

-

-

-

6

7

8

13

20

29

40

53

67

86

-

-

-

-

-

7

8

9

15

22

31

42

55

70

88

-

-

-

-

-

8

9

10

17

24

33

44

57

72

91

-

-

-

-

-

9

10

13

19

26

35

46

59

74

93

-

-

-

-

-

10

11

15

21

28

37

48

61

76

95

-

-

-

-

-

11

13

17

22

30

39

50

63

78

97

-

-

-

-

-

12

14

18

24

32

41

52

65

80

99

-

-

-

-

-

13

15

20

26

34

43

54

67

82

-

-

-

-

-

-

14

17

22

28

35

45

56

69

85

-

-

-

-

-

-

15

19

23

30

37

47

58

72

87

-

-

-

-

-

-

16

20

25

31

39

49

60

74

89

-

-

-

-

-

-

17

22

27

33

41

51

62

76

91

-

-

-

-

-

-

18

23

28

35

43

53

64

78

93

-

-

-

-

-

-

19

25

30

37

45

55

66

80

95

-

-

-

-

-

-

20

27

32

38

47

57

68

82

97

-

-

-

-

-

-

21

28

34

40

49

58

70

84

99

-

-

-

-

-

-

22

30

35

42

50

60

72

86

-

-

-

-

-

-

-

23

31

37

44

52

62

74

88

-

-

-

-

-

-

-

24

33

39

46

54

64

76

90

-

-

-

-

-

-

-

25

35

40

47

56

66

78

92

-

-

-

-

-

-

-

26

36

42

49

58

68

80

94

-

-

-

-

-

-

-

27

38

44

51

60

70

82

96

-

-

-

-

-

-

-

28

39

45

53

61

72

84

98

-

-

-

-

-

-

-

29

41

47

54

63

74

86

100

-

-

-

-

-

-

-

30

43

49

56

65

76

88

-

-

-

-

-

-

-

-

31

44

50

58

67

77

90

-

-

-

-

-

-

-

-

32

46

52

60

69

79

94

-

-

-

-

-

-

-

-

33

47

54

61

70

81

95

-

-

-

-

-

-

-

-

34

49

55

63

72

83

97

-

-

-

-

-

-

-

-

35

51

57

65

74

85

99

-

-

-

-

-

-

-

-

36

52

59

66

76

87

-

-

-

-

-

-

-

-

-

37

54

60

68

78

89

-

-

-

-

-

-

-

-

-

38

55

62

70

79

90

-

-

-

-

-

-

-

-

-

39

57

64

72

81

92

-

-

-

-

-

-

-

-

-

40

58

65

73

83

94

-

-

-

-

-

-

-

-

-

41

60

67

75

85

96

-

-

-

-

-

-

-

-

-

42

62

68

77

86

98

-

-

-

-

-

-

-

-

-

43

63

70

78

88

99

-

-

-

-

-

-

-

-

-

44

65

72

80

90

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

45

66

73

82

92

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

 

Tablica A: procenty wymaganej masy hamującej

Droga hamowania 400 m, hamulce zespolone szybko działające

Miarodajne pochylenie

[‰]

Przy prędkości [km/h]

15

20

25

30

35

40

45

50

55

60

65

70

75

80

procent wymaganej masy hamującej wynosi

0

6

6

6

6

13

20

29

39

49

61

73

87

100

115

1

6

6

6

8

15

22

31

40

51

63

75

88

102

117

2

6

6

7

10

16

24

33

42

53

64

77

90

104

118

3

6

6

8

12

18

26

34

44

54

66

78

91

105

119

4

6

6

9

13

20

27

36

45

56

67

80

93

106

121

5

6

7

10

15

21

29

38

47

58

69

81

94

108

122

6

7

8

11

17

23

31

39

49

59

71

83

96

109

124

7

8

9

13

18

25

32

41

50

61

72

84

97

111

125

8

9

10

15

20

27

34

43

52

62

74

86

99

112

127

9

10

12

16

22

28

36

44

54

64

75

87

100

114

128

10

11

13

18

23

30

37

46

55

66

77

89

102

115

129

11

12

15

20

25

32

39

48

57

67

78

90

103

117

131

12

13

17

21

27

33

41

49

59

69

80

92

105

118

132

13

14

18

23

28

35

42

51

60

70

82

93

106

119

133

14

16

20

24

30

36

44

52

62

72

83

95

108

121

135

15

18

22

26

32

38

46

54

63

73

85

96

109

122

136

16

20

23

28

33

40

47

56

65

75

86

98

110

124

137

17

21

25

29

35

41

49

57

66

77

88

99

112

125

139

18

22

26

31

36

43

50

59

68

78

89

101

113

126

140

19

24

28

32

38

44

52

60

69

80

91

102

115

128

141

20

26

29

34

40

46

53

62

71

81

92

104

116

129

143

21

27

31

36

41

48

55

63

72

83

93

105

117

130

144

22

29

33

37

43

49

56

65

74

84

95

107

119

132

145

23

30

34

39

44

51

58

66

76

86

96

108

120

133

147

24

32

36

40

46

52

60

68

77

87

98

109

122

134

148

25

33

37

42

47

54

61

69

78

88

99

111

123

136

149

26

35

39

43

49

55

63

71

80

90

101

112

124

137

150

27

36

40

45

50

57

64

72

81

91

102

114

126

138

152

28

38

42

46

52

58

66

74

83

93

103

115

127

140

153

29

39

43

48

53

60

67

75

84

94

105

116

128

141

154

30

41

45

49

55

61

69

77

86

96

106

118

130

142

155

31

42

46

51

56

63

70

78

87

97

108

119

131

144

157

32

44

48

52

58

64

71

80

89

98

109

120

132

145

158

33

45

49

54

59

66

73

81

90

100

110

122

134

146

159

34

47

50

55

61

67

74

82

91

101

112

123

135

147

160

35

48

52

57

62

69

76

84

93

103

113

124

136

149

162

36

50

53

58

64

70

77

85

94

104

114

126

137

150

163

37

51

55

59

65

71

79

87

96

105

116

127

139

151

164

38

52

56

61

66

73

80

88

97

107

117

128

140

152

165

39

54

58

62

68

74

81

90

98

108

118

130

141

153

166

40

55

59

64

69

76

83

91

100

109

120

131

142

155

167

41

57

60

65

71

77

84

92

101

111

121

132

144

156

169

42

58

62

66

72

78

86

94

102

112

122

133

145

157

170

43

59

63

68

73

80

87

95

104

113

124

135

146

158

171

44

61

65

69

75

81

88

96

105

115

125

136

147

160

172

45

62

66

71

76

83

90

98

107

116

126

137

149

161

173

 

Tablica A: procenty wymaganej masy hamującej

Droga hamowania 400 m, hamulce zespolone szybko działające

Miarodajne pochylenie

[‰]

Przy prędkości [km/h]

85

90

95

100

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

procent wymaganej masy hamującej wynosi

0

130

146

162

178

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

1

132

147

163

179

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

2

133

148

164

180

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

3

134

150

166

182

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

4

136

151

167

183

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

5

137

152

168

184

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

6

138

154

169

185

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

7

140

155

171

186

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

8

141

156

172

187

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

9

143

158

173

189

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

10

144

159

174

190

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

11

145

160

175

191

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

12

147

161

177

192

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

13

148

163

178

193

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

14

149

164

179

194

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

15

150

165

180

195

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

16

152

166

181

197

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

17

153

168

183

198

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

18

154

169

184

199

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

19

156

170

185

200

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

20

157

171

186

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

21

158

172

187

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

22

159

174

188

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

23

161

175

189

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

24

162

176

191

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

25

163

177

192

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

26

164

178

193

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

27

165

180

194

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

28

167

181

195

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

29

168

182

196

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

30

169

183

197

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

31

170

184

198

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

32

171

185

199

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

33

173

186

200

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

34

174

187

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

35

175

189

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

36

176

190

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

37

177

191

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

38

178

192

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

39

179

193

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

40

181

194

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

41

182

195

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

42

183

196

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

43

184

197

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

44

185

198

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

45

186

199

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

 

Tablica B: procenty wymaganej masy hamującej

Droga hamowania 700 m, hamulce zespolone wolno działające

Miarodajne pochylenie

[‰]

Przy prędkości [km/h]

20

25

30

35

40

45

50

55

60

65

70

75

80

85

procent wymaganej masy hamującej wynosi

0

6

6

6

6

8

12

19

26

34

42

52

63

74

86

1

6

6

6

7

9

14

21

28

35

44

54

64

76

88

2

6

6

6

8

10

16

22

29

37

46

56

66

78

90

3

6

6

7

9

12

18

24

31

39

48

58

68

80

92

4

6

6

8

10

14

20

26

33

41

50

59

70

82

94

5

7

7

9

11

16

21

28

35

43

52

61

72

83

96

6

7

8

10

13

18

23

29

37

45

53

63

74

85

98

7

8

9

11

15

20

25

31

38

46

55

65

76

87

99

8

9

10

13

16

21

27

33

40

48

57

67

78

89

-

9

10

11

15

18

23

28

35

42

50

59

69

79

91

-

10

11

12

16

20

25

30

36

44

52

61

71

81

93

-

11

12

14

17

21

26

32

38

45

53

63

72

83

95

-

12

13

15

19

23

28

34

40

47

55

64

74

85

96

-

13

14

17

20

25

30

35

42

49

57

66

76

87

98

-

14

15

18

22

26

31

37

43

51

59

68

78

88

100

-

15

17

20

24

28

33

39

45

52

61

70

79

90

-

-

16

18

21

25

29

34

40

47

54

62

71

81

92

-

-

17

20

23

27

31

36

42

48

56

64

73

83

94

-

-

18

21

25

28

33

38

44

50

58

66

75

85

96

-

-

19

23

26

30

34

39

45

52

59

68

77

87

97

-

-

20

24

28

31

36

41

47

53

61

69

78

88

99

-

-

21

26

29

33

37

43

49

55

63

71

80

90

-

-

-

22

27

30

34

39

44

50

57

64

73

82

92

-

-

-

23

29

32

36

41

46

52

58

66

74

84

94

-

-

-

24

30

34

37

42

47

53

60

68

76

85

95

-

-

-

25

32

35

39

44

49

55

62

69

78

87

97

-

-

-

26

33

37

41

45

50

57

63

71

79

89

99

-

-

-

27

35

38

42

47

52

58

65

73

81

90

100

-

-

-

28

36

39

44

48

54

60

67

74

83

92

-

-

-

-

29

37

41

45

50

55

61

68

76

85

94

-

-

-

-

30

39

42

47

51

57

63

70

78

86

95

-

-

-

-

31

40

44

48

53

58

65

72

79

88

97

-

-

-

-

32

42

45

49

54

60

66

73

81

89

99

-

-

-

-

33

43

47

51

56

62

68

75

83

91

100

-

-

-

-

34

45

48

53

57

63

69

76

84

93

-

-

-

-

-

35

46

50

54

59

65

71

78

86

94

-

-

-

-

-

 

Tablica B: procenty wymaganej masy hamującej

Droga hamowania 700 m, hamulce zespolone wolno działające

Miarodajne pochylenie

[‰]

Przy prędkości [km/h]

90

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

procent wymaganej masy hamującej wynosi

0

100

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

1

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

2

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

3

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

4

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

5

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

6

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

7

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

8

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

9

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

10

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

11

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

12

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

13

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

14

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

15

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

16

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

17

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

18

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

19

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

20

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

21

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

22

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

23

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

24

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

25

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

26

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

27

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

28

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

29

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

30

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

31

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

32

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

33

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

34

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

35

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

 

Tablica B: procenty wymaganej masy hamującej

Droga hamowania 700 m, hamulce zespolone szybko działające

Miarodajne pochylenie

[‰]

Przy prędkości [km/h]

20

25

30

35

40

45

50

55

60

65

70

75

80

85

procent wymaganej masy hamującej wynosi

0

6

6

6

6

8

11

16

22

28

35

42

49

58

66

1

6

6

6

7

9

12

18

23

29

36

43

51

59

68

2

6

6

6

8

10

14

19

25

31

38

45

53

61

69

3

6

6

7

9

11

16

21

27

33

39

47

54

62

71

4

6

6

8

10

13

17

23

28

34

41

48

56

64

72

5

7

7

9

11

14

19

24

30

36

43

50

57

65

74

6

7

8

10

12

16

21

26

31

38

44

51

59

67

75

7

8

9

11

14

18

22

27

33

39

46

53

60

68

77

8

9

10

12

15

19

24

29

35

41

47

54

62

70

78

9

10

11

13

17

21

26

31

36

42

49

56

63

71

79

10

11

12

15

19

23

27

32

38

44

50

57

65

73

81

11

12

13

17

20

24

29

34

39

45

52

59

66

74

82

12

13

15

18

22

26

30

35

41

47

53

60

68

76

84

13

14

17

20

23

27

32

37

42

48

55

62

69

77

85

14

16

18

21

25

29

33

38

44

50

56

63

71

78

86

15

18

20

23

26

31

35

40

46

52

58

65

72

80

88

16

19

22

25

28

32

37

42

47

53

59

66

74

81

89

17

21

23

26

30

34

38

43

49

55

61

68

75

83

91

18

22

25

28

31

35

40

45

50

56

62

69

76

84

92

19

24

26

29

33

37

41

46

52

57

64

71

78

85

93

20

25

28

31

34

38

43

48

53

59

65

72

79

87

95

21

27

29

32

36

40

44

49

55

60

67

73

81

88

96

22

28

31

34

37

41

46

51

56

62

68

75

82

90

97

23

30

32

35

39

43

47

52

57

63

70

76

83

91

99

24

31

34

37

40

44

49

54

59

65

71

78

85

92

100

25

33

35

38

42

46

50

55

60

66

72

79

86

94

101

26

34

37

40

43

47

52

56

62

68

74

80

88

95

103

27

36

38

41

45

49

53

58

63

69

75

82

89

96

104

28

37

40

43

46

50

54

59

65

70

77

83

90

98

105

29

39

41

44

48

51

56

61

66

72

78

85

92

99

107

30

40

43

46

49

53

57

62

67

73

79

86

93

100

108

31

41

44

47

50

54

59

64

69

75

81

87

94

102

109

32

43

45

48

52

56

60

65

70

76

82

89

96

103

110

33

44

47

50

53

57

62

66

72

77

83

90

97

104

112

34

46

48

51

55

59

63

68

73

79

85

91

98

105

113

35

47

50

53

56

60

64

69

74

80

86

93

99

107

114

 

Tablica B: procenty wymaganej masy hamującej

Droga hamowania 700 m, hamulce zespolone szybko działające

Miarodajne pochylenie

[‰]

Przy prędkości [km/h]

90

95

100

105

110

115

120

-

-

-

-

-

-

-

procent wymaganej masy hamującej wynosi

0

75

84

94

104

114

124

134

-

-

-

-

-

-

-

1

76

86

95

105

115

125

136

-

-

-

-

-

-

-

2

78

87

97

106

116

126

137

-

-

-

-

-

-

-

3

79

89

98

108

118

128

138

-

-

-

-

-

-

-

4

81

90

99

109

119

129

139

-

-

-

-

-

-

-

5

82

91

101

110

120

130

140

-

-

-

-

-

-

-

6

84

93

102

112

121

131

142

-

-

-

-

-

-

-

7

85

94

103

113

123

133

143

-

-

-

-

-

-

-

8

87

96

105

114

124

134

144

-

-

-

-

-

-

-

9

88

97

106

116

125

135

145

-

-

-

-

-

-

-

10

89

98

107

117

127

136

146

-

-

-

-

-

-

-

11

91

100

109

118

128

138

148

-

-

-

-

-

-

-

12

92

101

110

119

129

139

149

-

-

-

-

-

-

-

13

94

102

111

121

130

140

150

-

-

-

-

-

-

-

14

95

104

113

122

131

141

151

-

-

-

-

-

-

-

15

96

105

114

123

133

142

152

-

-

-

-

-

-

-

16

98

106

115

124

134

144

153

-

-

-

-

-

-

-

17

99

108

117

126

135

145

154

-

-

-

-

-

-

-

18

100

109

118

127

136

146

156

-

-

-

-

-

-

-

19

102

110

119

128

138

147

157

-

-

-

-

-

-

-

20

103

112

120

129

139

148

158

-

-

-

-

-

-

-

21

104

113

122

131

140

149

159

-

-

-

-

-

-

-

22

106

114

123

132

141

150

160

-

-

-

-

-

-

-

23

107

115

124

133

142

152

161

-

-

-

-

-

-

-

24

108

117

125

134

143

153

162

-

-

-

-

-

-

-

25

109

118

127

135

145

154

163

-

-

-

-

-

-

-

26

111

119

128

137

146

155

164

-

-

-

-

-

-

-

27

112

120

129

138

147

156

165

-

-

-

-

-

-

-

28

113

122

130

139

148

157

167

-

-

-

-

-

-

-

29

115

123

131

140

149

158

168

-

-

-

-

-

-

-

30

116

124

133

141

150

159

169

-

-

-

-

-

-

-

31

117

125

134

142

151

160

170

-

-

-

-

-

-

-

32

118

126

135

144

152

162

171

-

-

-

-

-

-

-

33

120

128

136

145

154

163

172

-

-

-

-

-

-

-

34

121

129

137

146

155

164

173

-

-

-

-

-

-

-

35

122

130

138

147

156

165

174

-

-

-

-

-

-

-

 

Tablica C: procenty wymaganej masy hamującej

Droga hamowania 1000 m, hamulce zespolone wolno działające

Miarodajne pochylenie

[‰]

Przy prędkości [km/h]

20

25

30

35

40

45

50

55

60

65

70

75

80

85

procent wymaganej masy hamującej wynosi

0

6

6

6

6

6

8

11

14

17

23

28

35

42

49

1

6

6

6

6

6

9

12

15

19

24

30

36

43

51

2

6

6

6

6

7

10

13

16

21

26

32

38

45

52

3

6

6

6

7

9

11

14

18

22

28

33

40

47

54

4

6

6

6

8

10

12

15

19

24

29

35

42

48

56

5

6

6

7

9

11

14

17

21

26

31

37

43

50

57

6

6

7

8

10

12

15

18

23

27

33

38

45

52

59

7

7

8

9

11

13

16

20

24

29

34

40

47

53

61

8

8

9

10

12

14

18

21

26

31

36

42

48

55

63

9

9

10

12

14

16

19

23

27

32

38

43

50

57

64

10

10

11

13

15

17

21

25

29

34

39

45

52

58

66

11

11

12

14

16

19

22

26

31

35

41

47

53

60

68

12

12

13

15

17

20

24

28

32

37

43

48

55

62

69

13

13

14

16

19

22

25

29

34

39

44

50

56

63

71

14

14

15

18

20

23

27

31

35

40

46

52

58

65

72

15

15

17

19

22

25

28

32

37

42

47

53

60

67

74

16

16

18

21

23

26

30

34

38

43

49

55

61

68

76

17

18

20

22

25

28

31

35

40

45

50

56

63

70

77

18

19

21

23

26

29

33

37

42

47

52

58

64

71

79

19

20

22

25

28

31

34

39

43

48

54

60

66

73

81

20

22

24

26

29

32

36

40

45

50

55

61

68

75

82

21

23

25

28

31

34

38

42

46

51

57

63

69

76

84

22

25

27

29

32

35

39

43

48

53

58

64

71

78

85

23

26

28

31

34

37

41

45

49

54

60

66

72

79

87

24

27

30

32

35

38

42

46

51

56

61

67

74

81

88

25

29

31

33

36

40

43

48

52

57

63

69

75

83

90

26

30

32

35

38

41

45

49

54

59

64

71

77

84

92

27

31

34

36

39

43

46

51

55

60

66

72

79

86

93

28

33

35

38

41

44

48

52

57

62

68

74

80

87

95

29

34

36

39

42

46

49

54

58

63

69

75

82

89

96

30

35

38

41

44

47

51

55

60

65

71

77

83

90

98

 

Tablica C: procenty wymaganej masy hamującej

Droga hamowania 1000 m, hamulce zespolone wolno działające

Miarodajne pochylenie

[‰]

Przy prędkości [km/h]

90

95

100

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

procent wymaganej masy hamującej wynosi

0

57

65

74

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

1

58

67

76

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

2

60

69

78

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

3

62

70

79

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

4

64

72

81

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

5

65

74

83

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

6

67

75

84

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

7

69

77

86

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

8

70

79

88

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

9

72

81

89

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

10

74

82

91

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

11

75

84

93

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

12

77

86

94

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

13

79

87

96

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

14

80

89

98

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

15

82

90

99

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

16

84

92

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

17

85

94

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

18

87

95

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

19

88

97

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

20

90

98

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

21

92

100

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

22

93

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

23

95

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

24

96

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

25

98

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

26

99

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

27

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

28

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

29

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

30

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

 

Tablica C: procenty wymaganej masy hamującej

Droga hamowania 1000 m, hamulce zespolone szybko działające

Miarodajne pochylenie

[‰]

Przy prędkości [km/h]

20

25

30

35

40

45

50

55

60

65

70

procent wymaganej masy hamującej wynosi

0

6

6

6

6

6

7

10

11

15

19

23

1

6

6

6

6

6

8

11

13

16

20

24

2

6

6

6

6

7

10

12

14

17

21

26

3

6

6

6

6

8

11

13

15

18

22

27

4

6

6

6

7

9

12

14

16

19

24

28

5

6

6

7

8

11

13

15

17

20

25

29

6

6

7

8

10

12

14

16

18

22

26

31

7

6

8

9

11

13

15

17

20

23

28

32

8

7

9

10

12

14

17

18

21

25

29

34

9

9

10

11

13

15

18

19

22

26

31

35

10

10

11

12

14

16

19

20

24

28

32

37

11

11

12

13

15

17

20

22

25

29

34

38

12

12

13

14

16

18

21

23

27

31

35

40

13

13

14

16

17

20

24

25

28

32

37

41

14

14

15

17

18

21

25

26

30

34

38

43

15

15

16

18

20

22

26

28

31

35

40

44

16

16

17

19

21

23

27

29

33

37

41

46

17

17

18

20

22

24

28

31

34

38

43

47

18

18

19

21

23

25

29

32

36

40

44

49

19

19

20

22

24

27

30

33

37

41

46

50

20

20

21

23

25

28

32

35

39

43

47

52

21

21

23

24

26

29

33

36

40

44

49

53

22

22

24

25

27

30

35

38

42

46

50

55

23

23

25

26

29

34

36

39

43

47

52

56

24

24

26

27

30

35

37

41

44

49

53

58

25

25

27

28

31

37

39

42

46

50

55

59

26

26

28

30

35

39

40

44

47

52

56

61

27

27

29

32

37

40

42

45

49

53

58

63

28

28

30

33

38

41

43

47

50

55

59

64

29

29

31

34

39

42

45

48

52

56

61

66

30

30

33

35

40

43

46

50

53

57

62

67

 

Tablica C: procenty wymaganej masy hamującej

Droga hamowania 1000 m, hamulce zespolone szybko działające

Miarodajne pochylenie

[‰]

Przy prędkości [km/h]

75

80

85

90

95

100

105

110

115

120

125

130

135

140

procent wymaganej masy hamującej wynosi

0

28

33

39

45

52

59

66

74

83

92

103

113

124

135

1

29

35

40

47

53

61

68

76

84

93

104

115

125

137

2

31

36

42

48

55

62

69

77

86

95

106

116

127

138

3

32

37

43

49

56

63

71

79

87

97

107

117

128

140

4

33

38

44

51

57

65

72

80

89

99

108

119

130

141

5

34

40

46

52

59

66

74

82

91

100

110

120

131

142

6

36

41

47

54

60

68

75

84

92

102

111

122

133

144

7

37

43

49

55

62

69

77

85

94

103

113

123

134

146

8

39

44

50

57

64

71

79

87

96

105

115

125

136

147

9

40

46

52

58

65

72

80

88

97

107

116

127

138

149

10

42

47

53

60

67

74

82

90

99

108

118

128

139

151

11

43

49

55

61

68

76

83

92

101

110

120

130

141

153

12

45

51

57

63

70

77

85

93

102

112

121

132

143

154

13

47

52

58

65

71

79

87

95

104

113

123

134

145

156

14

48

54

60

66

73

80

88

97

105

115

125

135

146

158

15

50

55

61

68

75

82

90

98

107

117

126

137

148

160

16

51

57

63

69

76

84

91

100

109

118

128

139

150

161

17

53

58

64

71

78

85

93

101

110

120

130

140

151

163

18

54

60

66

72

79

87

95

103

112

122

131

142

153

165

19

56

61

67

74

81

88

96

105

114

123

133

144

155

167

20

57

63

69

76

83

90

98

106

115

125

135

145

157

168

21

59

64

71

77

84

92

100

108

117

127

137

147

158

170

22

60

66

72

79

86

93

101

110

119

128

138

149

160

172

23

62

67

74

80

87

95

103

111

120

130

140

151

162

174

24

63

69

75

82

89

96

104

113

122

132

142

152

163

175

25

65

71

77

83

90

98

106

115

124

133

143

154

165

177

26

66

72

78

85

92

100

108

116

125

135

145

156

167

179

27

68

74

80

86

94

101

109

118

127

137

147

157

169

181

28

69

75

81

88

95

103

111

119

129

138

148

159

170

182

29

71

77

83

90

97

104

113

121

130

140

150

161

172

184

30

72

78

85

91

98

106

114

123

132

142

152

163

174

186

 

Tablica C: procenty wymaganej masy hamującej

Droga hamowania 1000 m, hamulce zespolone szybko działające

Miarodajne pochylenie

[‰]

Przy prędkości [km/h]

145

150

155

160

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

procent wymaganej masy hamującej wynosi

0

147

159

173

187

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

1

149

161

175

188

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

2

150

163

176

190

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

3

152

164

178

191

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

4

153

166

179

193

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

5

155

167

181

194

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

6

156

169

182

196

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

7

158

171

184

198

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

8

160

172

186

200

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

9

161

174

187

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

10

163

176

189

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

11

165

178

191

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

12

167

179

193

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

13

168

181

195

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

14

170

183

196

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

15

172

185

198

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

16

174

187

200

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

17

175

188

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

18

177

190

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

19

179

192

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

20

181

194

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

21

182

195

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

22

184

197

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

23

186

199

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

24

188

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

25

189

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

26

191

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

27

193

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

28

195

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

29

197

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

30

198

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

 

Tablica D: procenty wymaganej masy hamującej

Droga hamowania 1300 m, hamulce zespolone wolno działające

Miarodajne pochylenie

[‰]

Przy prędkości [km/h]

20

25

30

35

40

45

50

55

60

65

70

75

80

85

procent wymaganej masy hamującej wynosi

0

6

6

6

6

6

8

10

12

14

16

18

22

27

32

1

6

6

6

6

6

9

11

13

14

17

19

24

28

34

2

6

6

6

6

7

10

12

13

15

17

21

25

30

35

3

6

6

6

7

8

11

13

14

16

18

23

27

32

37

4

6

6

6

8

9

12

14

15

16

20

24

29

33

39

5

6

6

7

9

10

13

14

16

18

22

26

30

35

40

6

6

7

8

10

11

14

15

16

19

23

27

32

37

42

7

7

8

9

11

12

14

15

18

21

25

29

33

38

43

8

8

9

10

12

13

15

16

19

23

26

30

35

40

45

9

9

10

11

13

14

16

17

21

24

28

32

37

41

47

10

10

11

12

14

15

16

19

22

26

29

34

38

43

48

11

11

12

13

15

16

18

21

24

27

31

35

40

44

50

12

12

13

14

16

17

19

22

25

29

32

37

41

46

51

13

13

14

15

16

18

21

24

27

30

34

38

43

48

53

14

14

15

16

17

20

22

25

28

32

35

40

44

49

54

15

15

16

17

19

21

24

26

30

33

37

41

46

51

56

16

16

17

18

20

22

25

28

31

35

39

43

47

52

57

17

17

18

20

22

24

27

29

33

36

40

44

49

54

59

18

18

19

21

23

25

28

31

34

38

42

46

50

55

60

19

19

21

22

24

27

29

32

36

39

43

47

52

57

62

20

21

22

24

26

28

31

34

37

41

45

49

53

58

63

 

Tablica D: procenty wymaganej masy hamującej

Droga hamowania 1300 m, hamulce zespolone wolno działające

Miarodajne pochylenie

[‰]

Przy prędkości [km/h]

90

95

100

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

procent wymaganej masy hamującej wynosi

0

38

43

50

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

1

39

45

51

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

2

41

47

53

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

3

42

48

55

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

4

44

50

56

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

5

46

52

58

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

6

47

53

59

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

7

49

55

61

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

8

50

56

63

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

9

52

58

64

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

10

54

60

66

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

11

55

61

67

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

12

57

63

69

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

13

58

64

70

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

14

60

66

72

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

15

61

67

74

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

16

63

69

75

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

17

64

70

77

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

18

66

72

78

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

19

67

73

80

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

20

69

75

81

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

 

Tablica D: procenty wymaganej masy hamującej

Droga hamowania 1300 m, hamulce zespolone szybko działające

Miarodajne pochylenie

[‰]

Przy prędkości [km/h]

20

25

30

35

40

45

50

55

60

65

70

procent wymaganej masy hamującej wynosi

0

6

6

6

6

6

7

7

7

10

13

16

1

6

6

6

6

6

8

8

8

11

14

18

2

6

6

6

6

7

8

8

9

12

15

19

3

6

6

6

6

7

8

8

11

14

17

20

4

6

6

6

7

7

8

9

12

15

18

22

5

6

6

7

7

8

8

10

13

16

19

23

6

6

6

7

8

8

9

12

14

17

20

24

7

6

6

8

8

9

10

13

15

18

22

25

8

7

7

8

9

9

11

14

16

20

23

26

9

7

7

9

9

10

12

15

17

21

24

28

10

8

8

9

10

12

14

16

19

22

25

29

11

8

8

10

11

13

15

18

20

23

26

30

12

9

10

11

13

15

17

19

22

25

28

31

13

10

11

12

14

16

18

21

23

26

29

33

14

11

12

14

16

17

20

22

25

28

31

34

15

13

14

15

17

19

21

23

26

29

32

36

16

14

15

17

18

20

22

25

28

30

34

37

17

15

17

18

20

22

24

26

29

32

35

39

18

17

18

19

21

23

25

28

30

33

37

40

19

18

19

21

22

24

27

29

32

35

38

42

20

20

21

22

24

26

28

31

33

36

40

43

 

Tablica D: procenty wymaganej masy hamującej

Droga hamowania 1300 m, hamulce zespolone szybko działające

Miarodajne pochylenie

[‰]

Przy prędkości [km/h]

75

80

85

90

95

100

105

110

115

120

125

130

135

140

procent wymaganej masy hamującej wynosi

0

20

24

28

33

38

43

49

54

60

66

74

83

93

102

1

21

25

30

34

39

45

50

56

61

68

76

85

95

104

2

23

27

31

36

41

46

51

57

63

69

78

87

96

105

3

24

28

32

37

42

47

53

58

64

71

79

88

98

107

4

25

29

34

38

44

49

54

60

66

72

81

90

100

108

5

27

31

35

40

45

50

56

61

67

74

82

92

101

110

6

28

32

36

41

46

52

57

62

68

75

84

93

103

111

7

29

33

38

43

48

53

58

64

70

77

86

95

104

113

8

30

35

39

44

49

54

60

65

71

78

87

97

105

114

9

32

36

40

45

50

56

61

67

73

80

89

99

107

115

10

33

37

42

47

52

57

62

68

74

81

91

100

108

117

11

34

38

43

48

53

58

64

70

76

83

92

102

110

118

12

35

40

44

49

54

60

65

71

77

85

94

103

111

120

13

37

41

46

50

56

61

66

72

79

86

96

104

113

121

14

38

42

47

52

57

62

68

74

80

88

98

106

114

122

15

40

44

48

53

58

64

69

75

82

89

99

107

115

124

16

41

45

50

54

60

65

71

77

83

91

101

108

117

125

17

43

47

51

56

61

66

72

78

84

93

102

110

118

127

18

44

48

53

57

62

68

74

80

86

95

103

111

120

128

19

45

50

54

59

64

69

75

81

87

96

105

113

121

130

20

47

51

56

60

65

71

77

83

89

98

106

114

122

131

 

Tablica D: procenty wymaganej masy hamującej

Droga hamowania 1300 m, hamulce zespolone szybko działające

Miarodajne pochylenie

[‰]

Przy prędkości [km/h]

145

150

155

160

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

procent wymaganej masy hamującej wynosi

0

111

120

130

140

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

1

113

122

131

142

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

2

114

123

133

143

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

3

115

125

134

145

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

4

117

126

136

146

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

5

118

128

138

148

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

6

120

129

139

150

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

7

121

131

141

151

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

8

123

132

142

153

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

9

124

133

144

154

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

10

126

135

145

156

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

11

127

136

147

157

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

12

129

138

148

159

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

13

130

139

150

160

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

14

131

141

151

162

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

15

133

142

153

164

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

16

134

144

154

165

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

17

136

145

156

167

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

18

137

147

157

168

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

19

139

148

159

170

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

20

140

150

160

171

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

 

Załącznik 2. [Wskaźnik W 21a]

Załącznik nr 2

infoRgrafika

Rys. 188a.

Wskaźnik W 21a

Załącznik 3. [TABLICA HAMOWANIA POCIĄGÓW DLA KOLEI WĄSKOTOROWYCH]

Załącznik nr 3

TABLICA HAMOWANIA POCIĄGÓW DLA KOLEI WĄSKOTOROWYCH

Miarodajne pochylenie

[‰]

Procent masy hamującej przy prędkości [km/h]

10

15

20

25

30

35

40

45

50

55

60

65

70

75

80

hamulce ręczne lub zespolone wolno działające i szybko działające

tylko hamulce zespolone szybko działające

0

6

6

6

6

8

11

15

20

26

36

46

56

67

80

93

1

6

6

6

6

9

12

16

21

27

37

47

58

69

82

96

2

6

6

6

7

10

13

17

22

28

39

48

59

71

84

98

3

6

6

6

8

11

14

18

23

29

40

50

61

72

85

100

4

6

6

6

9

12

15

19

24

30

42

51

62

74

87

102

5

6

6

7

10

13

16

20

25

31

43

53

69

76

89

104

6

6

7

8

11

14

17

21

26

32

45

55

66

78

91

106

7

7

8

9

12

15

18

22

27

33

46

56

67

79

93

109

8

8

9

11

13

16

19

23

28

34

48

58

69

81

95

111

10

9

11

13

16

19

22

25

30

36

51

61

72

84

99

115

12

11

13

15

18

21

24

28

33

39

54

64

76

88

103

120

14

13

15

17

20

23

27

31

36

42

57

67

79

92

107

125

16

15

17

19

22

26

30

34

39

45

60

71

83

96

111

129

18

17

19

22

25

29

33

37

42

48

63

74

86

99

115

-

20

19

21

24

27

31

36

40

45

52

66

77

90

103

120

-

22

21

23

26

30

34

39

44

51

60

69

81

93

107

-

-

25

24

26

29

33

38

43

48

55

64

74

86

99

-

-

-

30

28

30

34

38

43

48

55

63

72

82

94

-

-

-

-

35

32

34

39

44

49

55

62

70

80

91

-

-

-

-

-

40

37

39

44

50

55

61

69

78

88

99

-

-

-

-

-

 

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2025-05-05
  • Data wejścia w życie: 2025-05-20
  • Data obowiązywania: 2025-05-20

REKLAMA

Dziennik Ustaw

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA