REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczenie inwestycji w obcym środku trwałym

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Bank wynajmuje budynek biurowy na siedzibę oddziału. W 1998 r. bank zlecił wykonanie w całym budynku prac adaptacyjnych, które polegały na przystosowaniu do użytkowania niewykończonej powierzchni biurowej. Prace te zostały zaliczone do inwestycji w obcym środku trwałym. (...)

Bank wynajmuje budynek biurowy na siedzibę oddziału. W 1998 r. bank zlecił wykonanie w całym budynku prac adaptacyjnych, które polegały na przystosowaniu do użytkowania niewykończonej powierzchni biurowej. Prace te zostały zaliczone do inwestycji w obcym środku trwałym. W 2002 r. w celu poprawienia bezpieczeństwa osób pracujących przy stanowiskach kasowych oraz bezpośrednio obsługujących klientów, a także podniesienia jakości obsługi, dokonano gruntownej przebudowy parteru oraz pierwszego i drugiego piętra budynku (chodziło o stworzenie kameralnych sal przeznaczonych do spotkań z klientami, zmianę aranżacji stanowiska recepcyjnego i pomieszczeń biurowych, wydzielenie osobnego pomieszczenia do bezpiecznego przechowywania wyciągów bankowych, stworzenie oddzielnego pomieszczenia dla ochrony). W związku z tym na obszarze przebudowywanej powierzchni całkowicie zlikwidowano dokonaną w 1998 r. inwestycję w obcym środku trwałym. Obecnie bank rozważa możliwość przeniesienia z dniem 1 stycznia 2005 r. oddziału do innego budynku, po zakończeniu umowy najmu, która została zawarta na czas oznaczony.

Bank prosi o potwierdzenie prawa do zaliczenia w koszty uzyskania przychodów:

dokonanych odpisów amortyzacyjnych od inwestycji w obcym środku trwałym do końca miesiąca, w którym nastąpiła fizyczna likwidacja tego majątku,

wartości powstałej straty w wyniku fizycznej likwidacji w 2002 r. nie w pełni umorzonej inwestycji w obcym środku trwałym,

wartości powstałej straty uzasadnionej przeprowadzką z wynajmowanego budynku biurowego do nowego miejsca w wyniku likwidacji inwestycji w obcym środku trwałym, która nie została w pełni umorzona – działanie to jest podyktowane spodziewanymi korzyściami finansowymi (chodzi o niższe koszty najmu powierzchni biurowej w nowym miejscu, przy jednoczesnej poprawie warunków technicznych pracy) oraz przy założeniu, że wynajem w nowym miejscu nie wiąże się ze zmianą działalności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Lucjan T. z Wrocławia

REKLAMA

Odnośnie do pierwszego pytania – na podstawie art. 16h ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych odpisów amortyzacyjnych dokonuje się do końca tego miesiąca, w którym następuje zrównanie sumy odpisów amortyzacyjnych z wartością początkową środków trwałych lub w którym postawiono je w stan likwidacji, zbyto lub stwierdzono ich niedobór.

Od momentu fizycznej likwidacji inwestycji w obcym środku trwałym bank przestał wykorzystywać ją na potrzeby związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, a więc miał prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne dokonane do końca tego miesiąca, w którym nastąpiła fizyczna likwidacja inwestycji.

REKLAMA

Odnośnie do drugiego pytania – w świetle art. 16 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy nie stanowią kosztów uzyskania przychodu straty powstałe w wyniku likwidacji nie w pełni umorzonych środków trwałych, jeżeli środki te utraciły przydatność gospodarczą na skutek zmiany rodzaju działalności. Zapis powyższy świadczy, że są takim kosztem wszelkie inne straty powstałe w wyniku likwidacji nie w pełni umorzonych środków trwałych. Ponieważ likwidacja w 2002 r. inwestycji nie była związana ze zmianą rodzaju działalności, ale nastąpiła na skutek celowych i uzasadnionych ekonomicznie działań banku w celu poprawy warunków prowadzenia bieżącej działalności – bank ma prawo do zaliczenia w koszty nie w pełni umorzonej wartości poniesionych nakładów w obcym środku trwałym.

Natomiast wątpliwości może budzić odpowiedź na ostatnie pytanie – czy po zakończeniu okresu najmu i wyprowadzeniu się z wynajmowanego budynku bank ma prawo do zaliczenia w koszty uzyskania przychodów straty powstałej w wyniku likwidacji inwestycji w obcym środku trwałym, w części w której wartość inwestycji nie została w pełni umorzona. Zdaniem autora, podatnik nie ma prawa zaliczyć tej straty do kosztów.

Z art. 16a ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, że amortyzacji podlegają również, i to niezależnie od okresu używania, inwestycje w obcych środkach trwałych. W związku z tym wszystkie nakłady poniesione przez podatnika na adaptację wynajmowanego budynku stanowią wartość początkową środka trwałego i podlegają odpisom amortyzacyjnym. Jeżeli podatnik dokonuje tych odpisów zgodnie z art. 16a–16m, z uwzględnieniem art. 16 ustawy – odpisy te stanowią koszt uzyskania przychodów.

W sytuacji rozwiązania (zakończenia) umowy najmu bank jest obowiązany zaniechać dokonywania odpisów amortyzacyjnych z uwagi na to, że budynek, będący do tej pory przedmiotem najmu, nie jest już wykorzystywany na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. W takim przypadku nie dojdzie do zaliczenia pełnej wartości wytworzonej inwestycji do kosztów uzyskania przychodów, ponieważ normatywny okres amortyzacji jest dłuższy niż okres wykorzystywania inwestycji dla celów prowadzonej działalności. Wydatki poniesione na inwestycję, które nie zostały zamortyzowane, w przypadku zwrotu obcego środka trwałego, może zrekompensować bankowi jedynie właściciel nieruchomości, dokonując zwrotu niezamortyzowanej części inwestycji.

Na mocy art. 12 ust. 4 pkt 6a ustawy otrzymany zwrot od właściciela budynku nie będzie zaliczony do przychodów podatkowych.

Jeżeli jednak właściciel budynku tego nie zrobi, a bank będzie zobowiązany do przywrócenia pierwotnego stanu budynku, u podatnika powstanie strata z tytułu likwidacji nie w pełni umorzonej inwestycji w obcym środku trwałym, której nie można zaliczyć w koszty uzyskania przychodów w związku z art. 15 ust. 1 ustawy.

Najemca dokonując inwestycji w obcym środku trwałym musi się liczyć z koniecznością zwrotu środka po zakończeniu umowy najmu. Działając we własnym interesie najemca powinien sobie zagwarantować ze strony wynajmującego zwrot (przynajmniej częściowy) poniesionych kosztów na dokonaną inwestycję. Jeżeli tego sobie nie zagwarantuje, to przy zwrocie środka trwałego poniesie stratę w sensie ekonomicznym, której nie może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Interpretacja dotycząca ostatniego pytania będzie aktualna o tyle, o ile w 2005 r., tj. w dniu zwrotu środka trwałego związanego z inwestycją, nie zmienią się obowiązujące w tym zakresie przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Marcin Banasik

Podstawa prawna:

art. 12 ust. 4 pkt 6a, art. 15 ust. 1, art. 16 ust. 1 pkt 6, art. 16h ust. 1 pkt 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn.zm.).

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Świadczenie uzupełniające i dodatek pielęgnacyjny 2025 – kto może dostać nawet 850 zł od ZUS?

Od 2025 roku osoby całkowicie niezdolne do samodzielnej egzystencji mogą liczyć na dwa świadczenia z ZUS: "500 plus dla niesamodzielnych" i dodatek pielęgnacyjny. Łącznie to blisko 850 zł brutto miesięcznie. Często wystarczy jeden dokument – orzeczenie o niezdolności.

Etykieta komunikacji mailowej w biznesie

W dobie cyfrowego obiegu informacji, wiadomość e-mail stała się jednym z najważniejszych narzędzi komunikacji w biznesie. To, jak piszemy i wysyłamy wiadomości, świadczy nie tylko o naszym profesjonalizmie, ale też o szacunku do odbiorcy. Niniejszy tekst przybliża zasady etykiety mailowej, które pomagają budować wiarygodność i pozytywny wizerunek w relacjach zawodowych.

Dochód podstawowy zamiast 800 plus? Nawet 1700 zł miesięcznie dla wszystkich. Kiedy decyzja?

Niektórzy eksperci proponują, by zastąpić dzisiejsze świadczenia rodzinne – w tym 800 plus i 300 plus – jednolitą, comiesięczną wypłatą 1 700 zł dla każdego obywatela, bez kryterium dochodowego i bez konieczności składania wniosków. Wyjaśniamy, skąd wziął się pomysł, ile mógłby kosztować budżet i dlaczego wywołuje tyle emocji.

Pożyczkę zaciągnął oszust, na Twoje skradzione dane? To nic – sąd wyda nakaz zapłaty, a komornik ją od Ciebie wyegzekwuje (łącznie z odsetkami i kosztami sądowymi). Tak orzekają polskie sądy [prawomocny wyrok]

Oszust zaciągnął pożyczkę na wyłudzone od kobiety dane osobowe, w następstwie czego – sąd wydał nakaz zapłaty, w którym zobowiązał ją do jej zwrotu (wraz z odsetkami i kosztami sądowymi), a komornik nakaz ten „wykonał” doprowadzając do wyegzekwowania należności od ofiary przestępstwa. Wyrok jest prawomocny (i wszystkie postanowienia sądu, które odrzucają „próby” obrony kobiety przed jego wykonaniem również), nie zgodził się z nim jedynie Rzecznik Praw Obywatelskich (RPO).

REKLAMA

6 miesięcy vacatio legis i gotowy projekt deregulacyjny to za mało. Deregulacja musi przyspieszyć

Przedsiębiorcy pozytywnie oceniają 6 miesięcy vacatio legis i gotowy projekt deregulacyjny zakładający uproszczenie prowadzenia działalności nierejestrowanej czy milczącą zgodę w wyszczególnionych w ustawie zagadnieniach gospodarczych, ale to za mało. Deregulacja musi przyspieszyć.

Pilotaż skróconego czasu pracy. Już wkrótce poznamy szczegóły

W Polsce rusza pierwszy w Europie Środkowo-Wschodniej ogólnokrajowy pilotaż skróconego czasu pracy. Już wkrótce poznamy szczegóły programu, który ma na celu poprawę dobrostanu pracowników przy jednoczesnym utrzymaniu efektywności pracy i poziomu wynagrodzeń. Inicjatywa budzi duże zainteresowanie zarówno wśród pracodawców, jak i ekspertów rynku pracy.

Komunikat PKW: Nieprawidłowości w maksymalnie 10 komisjach; będzie sprawozdanie z wyborów prezydenckich

Państwowa Komisja Wyborcza przygotowuje obecnie sprawozdanie analizując m.in. informacje przekazywane przez okręgowe komisje wyborcze - podała 10 czerwca PKW w komunikacie. Szef PKW Sylwester Marciniak powiedział mediom, że sygnały o możliwych nieprawidłowościach dotyczą nie więcej niż 10 komisji, co na tym etapie nie powinno mieć wpływu na wynik wyborów.

Efektywny controlling w biznesie – czyli jaki? Jakie procesy w firmie można zauważalnie usprawnić dzięki wdrożeniu controllingu?

Controlling to znacznie więcej niż tylko kontrola kosztów czy tworzenie raportów. To kompleksowe podejście do zarządzania przedsiębiorstwem, które dostarcza informacji niezbędnych do podejmowania trafnych decyzji. Efektywny controlling staje się dziś jednym z kluczowych elementów przewagi konkurencyjnej, szczególnie w czasach dynamicznych zmian, rosnącej złożoności i presji na efektywność. Ale które obszary działalności firmy najbardziej zyskują na wdrożeniu nowoczesnego controllingu?

REKLAMA

Sondaż zaufania: Jest zupełnie nowy lider, już nie Rafał Trzaskowski

W najnowszym sondażu zaufania Rafał Trzaskowski traci pozycję lidera. Zastępuje go były prezydent Aleksander Kwaśniewski, który debiutuje w zestawieniu. Wzrosty notują Sławomir Mentzen i Karol Nawrocki, a Donald Tusk i Jarosław Kaczyński tracą poparcie społeczne.

Patologie publicznej służby zdrowia. OZPSP: Pieniądze ze składki zdrowotnej nie idą na leczenie, ale na zyski dla prywatnych firm; lekarz na kontrakcie to prywatna działalność prowadzona na szpitalnym sprzęcie

W ochronie zdrowia państwo nie istnieje; publiczny system to maszynka do zarabiania pieniędzy - powiedział w wywiadzie dla PAP Mariusz Trojanowski z Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Szpitali Powiatowych (OZPSP). Pieniądze ze składki zdrowotnej nie idą na leczenie, ale na zyski dla prywatnych podmiotów - podkreślił.

REKLAMA