REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Komu przysługuje ulga na leki

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Zakup leków to dla wielu osób znaczny wydatek w domowym budżecie. Ci, którzy posiadają orzeczenie o niepełnosprawności, mogą skorzystać z odliczenia od swojego dochodu wydatków poniesionych na ich zakup. Do skorzystania z ulgi uprawnia miesięczny wydatek w wysokości większej niż 100 zł, a także czasowa konieczność przyjmowania leków.
Warunki i zasady korzystania z tego odliczenia określa ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych. Odliczeniu od dochodu podlegają wydatki na cele rehabilitacyjne oraz wydatki związane z ułatwieniem wykonywania czynności życiowych, poniesione w roku podatkowym przez podatnika będącego osobą niepełnosprawną lub podatnika, na którego utrzymaniu są osoby niepełnosprawne. Do tego typu wydatków zalicza się także leki w wysokości stanowiącej różnicę pomiędzy faktycznie poniesionymi wydatkami w danym miesiącu a kwotą 100 zł. Jednak z takiego odliczenia można skorzystać, pod warunkiem że lekarz specjalista stwierdzi, że osoba niepełnosprawna powinna stosować określone leki (stale lub czasowo).
Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie podają definicji leku. Dlatego w tym przypadku należy odnieść się do ustawy Prawo farmaceutyczne. Nie będą podlegały odliczeniu od dochodu z tytułu wydatków rehabilitacyjnych wydatki na nabycie środków nie spełniających cech wskazanych w definicji leku bądź gdy środki te są wyłączone spod zakresu definicji leku przez prawo farmaceutyczne. W związku z tym nie można odliczyć np. materiałów opatrunkowych czy higienicznych.

Ulga nie dla wszystkich

Odliczenia związanego z zakupem lekarstw dokonuje się w ramach ulgi rehabilitacyjnej, a to pociąga za sobą konsekwencje dotyczące warunków, na jakich z tego odliczenia można skorzystać. Ulga przeznaczona jest wyłącznie dla osób niepełnosprawnych oraz takich, na utrzymaniu których znajdują się określone osoby niepełnosprawne: współmałżonek, dzieci własne i przysposobione, dzieci obce przyjęte na wychowanie, pasierbowie, rodzice, rodzice współmałżonka, rodzeństwo, ojczym, macocha, zięciowie i synowe.

Potrzebne orzeczenie

Prawo do odliczenia wydatków poniesionych na zakup leków uzależnione jest od posiadania przez osobę, której dotyczy wydatek, orzeczenia o zakwalifikowaniu przez organy orzekające do jednej z grup niepełnosprawności lub decyzji przyznającej rentę z tytułu całkowitej lub częściowej niezdolności do pracy lub przyznającej rentę szkoleniową albo w przypadku osób, które nie ukończyły 16 lat, orzeczenia o rodzaju i stopniu niepełnosprawności.
Kolejnym równie istotnym warunkiem, jaki trzeba spełnić, jeśli chce się z ulgi skorzystać, jest zalecenie lekarza specjalisty o konieczności stałego lub czasowego stosowania leków. Dowodem potwierdzającym konieczność stosowania określonych medykamentów jest zaświadczenie lekarskie. Trzeba zwrócić uwagę na fakt, że przepisy wymagają, aby czasowe lub okresowe stosowanie danego leku zalecił lekarz specjalista, a nie jakikolwiek lekarz.

SŁOWNICZEK
LEK APTECZNY – produkt leczniczy sporządzony w aptece zgodnie z przepisem przygotowania zawartym w farmakopei polskiej lub farmakopeach uznawanych w państwach członkowskich Unii Europejskiej przeznaczony do wydawania bezpośrednio w tej aptece.
LEK GOTOWY – produkt leczniczy wprowadzony do obrotu pod określoną nazwą i w określonym opakowaniu.
LEK RECEPTUROWY – produkt leczniczy sporządzony w aptece na podstawie recepty lekarskiej.

Obowiązują limity

Odliczenie od dochodu wydatków na leki jest ulgą limitowaną, ale limitowaną w bardzo specyficzny sposób. Zamiast określać limit, ile maksymalnie można odliczyć od dochodu, ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje, ile trzeba wydać w ciągu miesiąca na zakup leków, by z ulgi skorzystać. Aby w rozliczeniu za 2005 r. móc skorzystać z tej ulgi, kwota faktycznie wydatkowana na ten cel w danym miesiącu musi być wyższa niż 100 zł. Zasady odliczeń polegają bowiem na tym, że od dochodu odlicza się różnicę pomiędzy faktycznie poniesionymi wydatkami w danym miesiącu a kwotą 100 zł. Oznacza to, że tylko nadwyżka ponad 100 zł będzie odliczana.
Dowodem potwierdzającym zakup lekarstw jest wydany przez aptekę rachunek lub faktura (z reguły jest to faktura). Kwotę odliczenia oblicza się w ten sposób, iż od kwoty faktycznie wydatkowanej w danym miesiącu odejmowana jest kwota 100 zł. Wyliczona w ten sposób różnica podlega odliczeniu.
• PRZYKŁAD
Pani Teresa jest osobą niepełnosprawną. Od wielu lat przyjmuje na stałe leki, które przepisał jej lekarz specjalista. Czasem liczba leków przyjmowanych przez panią Teresę jest większa, czasem mniejsza. Wszystko zależy od stanu jej zdrowia. Pani Teresa w okresie od stycznia do czerwca co miesiąc wydawała na leki po 220 zł. Od lipca do września po 80 zł. Od października do grudnia po 150 zł. W sumie w całym roku pani Teresa wydała na leki 2010 zł. Jednak nie wszystkie wydatki można odliczyć od dochodu. Odliczeniu podlega ta kwota, która w danym miesiącu przekracza 100 zł. Za styczeń będzie to 120 zł (220 zł – 100 zł = 120 zł). Podobnie będzie za luty, marzec, kwiecień, maj, czerwiec. Za miesiące lipiec, sierpień, wrzesień pani Teresa nic nie odliczy. Natomiast za październik, listopad, grudzień do odliczenia będzie po 50 zł (150 zł – 100 zł = 50 zł). W sumie pani Teresa w zeznaniu rocznym będzie mogła odliczyć 870 zł (6 x 120 zł + 3 x 50 zł).

Dofinansowanie lub ulga na leki

Wydatki na cele rehabilitacyjne, w tym także na zakup leków, podlegają odliczeniu od dochodu, jeżeli nie zostały sfinansowane (dofinansowane) ze środków zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych, Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych lub ze środków Narodowego Funduszu Zdrowia, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych albo nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie. W przypadku gdy wydatki były częściowo sfinansowane (dofinansowane) z tych funduszy (środków), odliczeniu podlega różnica pomiędzy poniesionymi wydatkami a kwotą sfinansowaną (dofinansowaną) z tych funduszy (środków) lub zwróconą podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Kto jest osobą niepełnosprawną

•  I grupa inwalidztwa – należą do niej osoby, w stosunku do których, na podstawie odrębnych przepisów, orzeczono: całkowitą niezdolność do pracy oraz niezdolność do samodzielnej egzystencji albo znaczny stopień niepełnosprawności,
•  II grupa inwalidztwa – należą do niej osoby, w stosunku do których, na podstawie odrębnych przepisów, orzeczono: całkowitą niezdolność do pracy albo umiarkowany stopień niepełnosprawności.
PRZYKŁAD
Pan Henryk choruje na serce. Stale musi przyjmować lek, który pozwala mu normalnie funkcjonować. Jedno opakowanie kosztuje 180 zł. Pracodawca dofinansowuje panu Henrykowi co miesiąc ten lek z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych w wysokości 25 proc. (180 zł x 25 proc. = 45 zł) jego ceny, wypłacając mu te pieniądze przy każdej pensji. Pan Henryk mimo to będzie mógł skorzystać z ulgi na zakup leków, gdyż wydatki na ich zakup w każdym miesiącu, mimo dofinansowania, przekraczają kwotę 100 zł (180 zł – 45 zł = 135 zł). W związku z tym pan Henryk będzie mógł odliczyć od dochodu za każdy miesiąc po 35 zł (135 zł – 100 zł), co da łącznie w ciągu roku 420 zł.

Ewa Matyszewska

PODSTAWA PRAWNA
• Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.).
• Ustawa z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne (t.j. Dz.U. z 2004 r. nr 53, poz. 533 z późn. zm.).

UŻYTKOWNICY PYTAJĄ
Czy orzeczenie o niepełnosprawności wystarczy do ulgi

Posiadam orzeczenie o niepełnosprawności. Czy na tej podstawie mogę od dochodu odliczyć wydatki na zakup leków?
TAK. Warto w tym miejscu przytoczyć interpretację Urzędu Skarbowego w Sieradzu z 14 kwietnia 2005 r. (nr US I/415/6/05/SŁ), w której urząd wyjaśnił, iż orzeczenie o niepełnosprawności jest wystarczającym dokumentem pozwalającym na skorzystanie z ulgi na zakup leków. W piśmie zaznaczono również, że za wydatki rehabilitacyjne uważa się wydatki poniesione na zakup leków – w wysokości stanowiącej różnicę pomiędzy faktycznie poniesionymi wydatkami w danym miesiącu a kwotą 100 zł, jeśli lekarz specjalista stwierdzi, że osoba niepełnosprawna powinna stosować określone leki (stale lub czasowo).

Czy ulga przysługuje bez orzeczenia o niepełnosprawności

Orzeczeniem komisji lekarskiej z sierpnia br. otrzymałem II grupę inwalidztwa. Komisja uznała, że inwalidztwo istnieje od maja 2005 r. Niepełnosprawność powstała w związku z przebytym wylewem. Jednak w związku ze schorzeniami ponosiłem wydatki na zakup leków zarówno przed uzyskaniem orzeczenia o stopniu niepełnosprawności, jak i po jego uzyskaniu. Czy można dokonać odliczeń w ramach ulgi rehabilitacyjnej od wydatków poniesionych na zakup leków przed uzyskaniem orzeczenia?
NIE. Zgodnie z interpretacją Urzędu Skarbowego Łódź-Widzew z 11 lutego 2005 r. (nr IX-005/28/2/Z/K/05) zakup leków dokonany przed datą uznania o niepełnosprawności, tj. przed majem 2005 r., nie podlega odliczeniu w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Natomiast podlegają odliczeniu wydatki na zakup leków, poniesione po dniu określonym przez komisję lekarską o uznaniu podatnika za osobę niepełnosprawną w wydanym orzeczeniu o niepełnosprawności. Urząd podkreślił również, że wysokość wydatków na zakup leków ustala się na podstawie dokumentów stwierdzających ich poniesienie, tj. faktury wystawionej przez aptekę na nazwisko osoby niepełnosprawnej.
EM



 

REKLAMA

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

ZUS: Miała dług wobec ZUS ponad 300 000 zł. Opłaty dla ZUS 151 959 zł. Dług dalej nie spadł poniżej 300 000 zł

Taką historię przedstawiła dr Katarzyna Kalata. Osoba winna ZUS-owi sporo pieniędzy zapłaciła przez kilka lat ponad 60 000 zł, ale nie spłaciła ani złotówki kapitału. ZUS doliczył jej łącznie 151 959 zł opłat prolongacyjnych. Dziś nadal musi spłacić… ponad 328 000 zł. Tyle samo, co 4 lata temu.Dlaczego?Bo zgodnie z mechanizmem stosowanym przez ZUS, każda wpłata najpierw pokrywa odsetki i koszty egzekucyjne – dopiero potem zaliczana jest na należność główną.

PPK: czy można obniżyć wpłatę podstawową? Znaczenie ma kwota 5599,20 zł

Czy w programie Pracowniczych Planów Kapitałowych można obniżyć wpłatę podstawową? Okazuje się, że uczestnik PPK zatrudniony u kilku pracodawców sam musi sprawdzić, czy ma prawo do obniżenia wpłaty podstawowej.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

ZUS: W 2026 r. nowe zaświadczenia dla pracodawcy. A w nich potwierdzenia okresów potrzebnych do przeliczenia stażu pracy. Wnioski tylko przez PUE ZUS

Kto składa wnioski i otrzymuje zaświadczenia z ZUS? Pracownicy, którzy będą mieli 2 lata na wdrożenie najnowszego przywileju z Kodeksu Pracy. Polega on na ponownym przeliczeniu okresu zatrudnienia poprzez uwzględnienie w nim umów cywilnoprawnych i prowadzenia własnej firmy. Np. w 2026 r. pracodawca doliczy pracownikowi do okresu zatrudnienia (staż pracy) 4 lata przepracowane na umowie zlecenia z okresu studiów w 2018 r. Dzięki temu będzie miał dłuższy urlop (26 dni a nie 20 dni) czy wyższą odprawę. UWAGA! Pracodawca nie załatwi dokumentów niezbędnych do przeliczenia stażu pracy za pracownika. Musi mieć dokument (zaświadczenie) będący podstawą prawną. To wystawia ZUS tylko na wniosek pracownika.

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Kredyty hipoteczne oparte na WIBOR: Kontrowersje, stanowisko TSUE i analiza potencjalnego powództwa o usunięcie „wadliwego” wskaźnika

W 2025 roku kredyty hipoteczne w Polsce pozostają silnie uzależnione od wskaźnika WIBOR (Warsaw Interbank Offered Rate), który determinuje oprocentowanie zmiennych rat kredytu lub pożyczki. Według danych z lipca 2025 r., WIBOR 3M wynosi 4,96%, a WIBOR 6M – 4,79%, co po serii obniżek stóp procentowych NBP (ostatnia we wrześniu o 0,25 pp.) przyniosło ulgę kredytobiorcom. Prognozy wskazują na potencjalny dalszy spadek do ok. 4,18% w ciągu najbliższych miesięcy, co mogłoby obniżyć raty o 60-70 zł przy umowie kredytu opiewającej na 400 tys. zł.

Wynagrodzenie za bezumowne korzystanie z nieruchomości

Regulacja dotycząca służebności przesyłu i innych form posiadania czy korzystania z nieruchomości istnieje od dawna. Pomimo to, wiele przedsiębiorstw przesyłowych (energetyczne, gazowe, telekomunikacyjne, wodociągowe) w dalszym ciągu korzysta z cudzych nieruchomości bez tytułu prawnego. Jednocześnie, wielu właścicieli nieruchomości nie ma wiedzy jak uregulować taki stan rzeczy. Czy przysługuje im z tego tytułu jakiekolwiek roszczenie?

REKLAMA

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

ZUS tylko online? Sejm proceduje projekt ustawy ułatwiający życie przedsiębiorcom

Przedsiębiorcy mogą szykować się na duże ułatwienie. Do Sejmu trafił projekt ustawy, który znosi obowiązek przechowywania przez 5 lat papierowych kopii zgłoszeń do ZUS wysłanych drogą elektroniczną. Jeśli przepisy wejdą w życie, firmy zyskają mniej biurokracji, niższe koszty i pełną cyfryzację procesu.

REKLAMA