REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są skutki zakupu, a następnie zwrotu przedmiotu podlegającego pcc

Krzysztof Wojciechowski

REKLAMA

Kupiłem na aukcji internetowej monetę o wartości przekraczającej 1000 zł. Czy od tego zakupu powinienem zapłacić pcc? Jak postąpić, gdy zwrócę zakupioną monetę, jeśli nie spełni moich oczekiwań? Jak udokumentować takie „cofnięcie transakcji”?


RADA


Zapłata pcc będzie zależała od tego, czy sprzedaż monety podlegała opodatkowaniu VAT, czy była zwolniona z tego podatku. Jeżeli nie została opodatkowana VAT i jednocześnie nie była od niego zwolniona, to musi Pan zapłacić pcc oraz złożyć deklarację PCC-3. Podatek należy zapłacić według stawki 2% od wartości rynkowej nabytej monety w terminie 14 dni od dnia zakupu monety. Jeżeli zakupiona moneta nie będzie zawierała cech, właściwości, o których istnieniu był Pan przekonany na podstawie informacji udzielonych przez sprzedawcę i zostanie zwrócona, to będzie Pan mógł wystąpić o zwrot zapłaconego pcc. Zwrot monety należy udokumentować pisemnym oświadczeniem uzasadniającym przyczyny zwrotu.


UZASADNIENIE


Problem Pana dotyczy zarówno skutków zakupu monety, jak i ewentualnego jej zwrotu. Przedstawiamy je kolejno.


Skutki zakupu monety


Zawarcie umowy sprzedaży monety, tak jak innych rzeczy ruchomych, zasadniczo powoduje opodatkowanie tej transakcji pcc. Konieczność opodatkowania takiej sprzedaży pcc zależy jednak od tego, czy z tytułu dokonywanej sprzedaży jedna ze stron umowy była opodatkowana lub zwolniona w zakresie VAT. W przypadku sprzedaży rzeczy ruchomych obowiązuje zasada, że opodatkowanie jednej ze stron umowy sprzedaży VAT bądź zwolnienie jej z tego podatku automatycznie wyłącza taką sprzedaż spod opodatkowania pcc. Należy także pamiętać, że sprzedaż rzeczy ruchomej, której wartość rynkowa wynosi mniej niż 1000 zł, jest zwolniona z pcc. Jeżeli natomiast żadna ze stron transakcji nie opodatkowuje jej VAT oraz nie traktuje sprzedaży jako zwolnionej z tego podatku, a także wartość sprzedawanej rzeczy przewyższa 1000 zł, to taka umowa podlega opodatkowaniu pcc.


Podatnikiem jest w tym przypadku kupujący, przy czym należy zwrócić uwagę, że do końca 2006 r. podatnikami byli zarówno kupujący, jak i sprzedawca. Jeżeli więc moneta została zakupiona w 2006 r., to obie strony umowy sprzedaży odpowiadają solidarnie za zapłatę podatku.


Podatek wynosi 2% i jest naliczany od wartości rynkowej nabytej rzeczy. Istotne jest, że może wystąpić różnica pomiędzy kwotą faktycznie zapłaconą przez Czytelnika za monetę na aukcji internetowej a kwotą odpowiadającą wartości rynkowej takiej monety.


W razie zaistnienia takiej różnicy należy kierować się wartością rynkową przedmiotu umowy, którą należy ustalić według przeciętnych cen stosowanych w obrocie monetami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem ich miejsca położenia, stanu i stopnia zużycia, z dnia dokonania czynności, bez odliczania długów i ciężarów. Zarówno złożenie deklaracji PCC-3, jak i zapłata podatku powinny nastąpić w terminie 14 dni od dnia zawarcia umowy sprzedaży.


Skutki zwrotu monety


Jeżeli po otrzymaniu monety stwierdzi Pan, że nie zawiera ona cech, właściwości, o których występowaniu był przekonany z informacji udzielonych przez sprzedającego, to oznacza, że zawarł Pan umowę pod wpływem błędu. Zakładając, że nie kupiłby Pan monety, posiadając wiedzę o jej rzeczywistym stanie, przysługuje Panu prawo do uchylenia się od skutków prawnych swojego oświadczenia woli, w wyniku którego doszło do zawarcia umowy sprzedaży. W takiej sytuacji może Pan, w terminie roku od chwili wykrycia błędu, złożyć sprzedawcy oświadczenie w formie pisemnej, że uchyla się Pan od skutków prawnych swego pierwotnego oświadczenia woli o zakupie monety, ze względu na działanie pod wpływem błędu.


W razie złożenia takiego oświadczenia przysługuje Panu zwrot zapłaconego pcc. Zwrot nie nastąpi jednak, jeżeli wystąpi Pan o jego uzyskanie po upływie 5 lat od końca roku, w którym podatek został zapłacony.


PRZYKŁAD


10 stycznia 2007 r. osoba fizyczna kupiła na aukcji internetowej monetę za 10 000 zł. Wartość rynkowa monety tego samego rodzaju wynosi 12 000 zł. Sprzedawca będący osobą fizyczną nabył monetę w drodze spadku i nie zajmuje się zawodowo sprzedażą takich przedmiotów. 13 marca 2007 r. kupujący dowiedział się od rzeczoznawcy, że moneta nie została wybita przez mennicę krakowską, o czym kupujący był zapewniany przez sprzedającego przed dokonaniem zakupu monety.

Sprzedaż monety nie podlega w omawianej sytuacji VAT, gdyż sprzedawca nie jest podatnikiem od towarów i usług z tytułu dokonanej sprzedaży. Wartość monety przekracza kwotę 1000 zł uzasadniającą zastosowanie zwolnienia przewidzianego w ustawie o pcc.


W terminie do 24 stycznia 2007 r. kupujący powinien złożyć do Naczelnika Urzędu Skarbowego właściwego ze względu na swoje miejsce zamieszkania deklarację PCC-3 i zapłacić podatek.

Kupujący powinien obliczyć podatek od wartości rynkowej monety, tj. od kwoty 12 000 zł, a nie od kwoty faktycznie zapłaconej. Podatek wyniesie 240 zł (12 000 zł × 2%).


Ponieważ kupujący zawarł umowę działając pod wpływem błędu, to będzie mu przysługiwać uprawnienie do uchylenia się od skutków złożonego przez niego oświadczenia w związku z zawarciem umowy. Powinien do 13 marca 2008 r. złożyć stosowne oświadczenie sprzedawcy. Po jego złożeniu będzie się mógł ubiegać o zwrot podatku, nie później jednak niż do 31 grudnia 2012 r. W tym celu należy złożyć pisemny wniosek do właściwego naczelnika urzędu skarbowego.



Podstawa prawna

- art. 2 pkt 4, art. 3 ust. 1 pkt 1, art. 4 ust. 1 pkt 1, art. 6 ust. 2, art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. a), art. 9 pkt 6, art. 10 ust. 1, art. 11 ust. 1 pkt 1, art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych - j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 41, poz. 399; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 222, poz. 1629


- art. 84 i 88 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny - Dz.U. Nr 16, poz. 93; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 133, poz. 935


Krzysztof Wojciechowski

doradca podatkowy ze Spółki Doradztwa Podatkowego „Manugiewicz, Trzaska i Wspólnicy” Sp. z o.o.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Progi podatkowe w 2026 roku: jest już przesądzone, że nie będzie 60 tys. zł kwoty wolnej od podatku, czyli żadnej poprawy w portfelu

W 2025 roku progi podatkowe pozostaną na obecnym poziomie, a kwota wolna od podatku wyniesie 30 tys. zł, tak jak dotychczas. Wciąż jednak pojawiają się zapowiedzi podniesienia kwoty wolnej do 60 tys. zł. Sprawdź, jakie będą Twoje podatki i co zrobić, aby nie przekroczyć wyższego progu podatkowego.

Nie tylko 800 plus. Rodzice co miesiąc mogą dostać 1500 złotych. Trzeba spełnić tylko jeden warunek

O tym, że co miesiąc państwo wypłaca rodzinom z dziećmi 800 plus wie każdy. W cieniu popularnego świadczenia pozostaje tak zwane babciowe. Do wzięcia jest 1,5 tysiąca złotych. To element znacznie większej układanki jakim jest rządowy programu Aktywny Rodzic. To kolejna próba rozwiązania jednego z najbardziej palących problemów demograficznych i tych związanych z rynkiem pracy. Chodzi o to, żeby skłonić rodziców małych dzieci, głównie matki, do szybszego powrotu do aktywności zawodowej.

Mały ZUS plus 2026: ZUS wyjaśnia na przykładach co się zmienia. Niższe składki ZUS przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

Niedobrze u niepełnosprawnych. Źle z Wytycznymi, świadczeniem wspierającym, kwotami świadczeń [List]

Do redakcji Infor.pl stale wpływają listy od osób niepełnosprawnych rozczarowanych praktyką przyznawania świadczeń dla nich w ostatnich latach. Główny zarzut dotyczy wysłania w grudniu 2024 r. przez przedstawicieli rządu Wytycznych do WZON, które zmodyfikowały (kwotowo w dół) zasady przyznawania świadczenia wspierającego. W opinii osób niepełnosprawnych ci z nich, którzy są w wieku 75+, niewidomi, niesłyszące oraz poruszający się na aktywnych wózkach mają limity punktów poziomu potrzeby wsparcia, co zmniejsza wartość świadczenia wspierającego (albo pozbawia go). Hipotezę tą potwierdza wprost dokument Wytycznych ujawniony przez Infor.pl w odniesieniu do osób niepełnosprawnych w wieku 75+. Obecnie czekamy na wynik interwencji RPO w odniesieniu do pozostałych grup wskazywanych jako pokrzywdzone Wytycznymi. W artykule kolejny list osoby niepełnosprawnej w tej sprawie.

REKLAMA

Które sklepy będą otwarte w Wigilię w 2025 roku? W jakich zawodach poza handlem praca jest dozwolona w Wigilię i inne święta? Jakie kary grożą pracodawcom?

W 2025 roku Wigilia po raz pierwszy będzie dniem wolnym od pracy. Kodeks pracy przewiduje jednak sytuacje, w których praca w niedziele i święta, w tym w Wigilię, jest dozwolona. Które sklepy będą otwarte w Wigilię?

SN: Zasiedzenia udziału w działce nie da dbanie o nią. Doposażanie. Zacznij od ogrodzenia ją. Pozwolenia zdobywaj na siebie. Płać sam podatki [Przykład]

Zasiedzenie udziału w działce. Często jedyna możliwość sprzedaży działki albo postawienia na niej domu. Nie jest proste zasiedzenie cudzego udziału w nieruchomości. Nie prowadzą do tego czynności polegające na zwykłym dbaniu i doposażaniu działki (załatwienie kanalizacji, podpięcie prądu, wybudowanie szamba).

Piwo bezalkoholowe i energetyki z wyższym VATem. Rząd szykuje duże podwyżki już w 2026 roku

Ministerstwo Finansów chce podnieść VAT na piwo bezalkoholowe, wino 0% i napoje energetyzujące z 5% do 23%. Zmiany mają wejść w życie 1 lipca 2026 roku. Rząd tłumaczy decyzję ochroną dzieci przed „oswajaniem z alkoholem" – te produkty mogą bowiem kupować osoby niepełnoletnie. Dla konsumentów oznacza to wyraźnie wyższe ceny na sklepowych półkach.

Wnioski o bon ciepłowniczy zostaną pozostawione bez rozpoznania. Niespodziewana zmiana przepisów o nowym świadczeniu już na biurku Prezydenta

W dniu 19 grudnia 2025 r. na biurko Prezydenta została złożona ustawa o zmianie ustaw w celu usprawnienia mechanizmów wsparcia odbiorców energii elektrycznej i ciepła, wprowadzająca zmiany w przepisach o nowym świadczeniu – bonie ciepłowniczym, którego celem jest wsparcie w zakresie rachunków za ogrzewanie dla osób zagrożonych ubóstwem energetycznym. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta będzie mógł pozostawić bez rozpatrzenia wniosek o przyznanie bonu ciepłowniczego w przypadku, gdy zaistnieją okoliczności określone w nowelizacji, a – dotyczy to również wniosków o świadczenie za 2025 r., których termin składania upłynął 15 grudnia br.

REKLAMA

Koniec taniego wykupu mieszkań komunalnych? W Sejmie praca wre nad nowymi przepisami, wejdą w 2027 r.

Miliony Polaków przez lata wykupywały mieszkania komunalne za ułamek ich wartości. Teraz to się skończy. Sejm pracuje nad ustawą, która zakaże gminom udzielania wysokich zniżek przy sprzedaży lokali. Zmiany mają wejść w życie latem 2027 roku. Sprawdź, co to oznacza dla najemców, seniorów i samorządów – oraz dlaczego politycy chcą zatrzymać wyprzedaż publicznego zasobu mieszkaniowego.

Wyjaśniamy dlaczego PZON i WZON usuwają punkt 7 wskazań w orzeczeniu o niepełnosprawności. To przez przepisy

Osoby niepełnosprawne (i ich rodziny) za utratę pkt 7 chyba powinny mieć pretensje do polityków (i to tych rządzących 20 lat temu), a nie lekarzy WZON. Bo to politycy związali lekarzy w PZON definicjami prawnymi, które nakazują odebrać osobie niepełnosprawnej pkt 7. I nie ma to wiele wspólnego z medycyną. Co więcej politycy definicje te umieścili w rozporządzeniach (albo Wytycznych), a nie w ustawach. To powinno być w mojej ocenie skontrolowane przez Trybunał Konstytucyjny - taka definicja to materia ustawowa w ustawie. Pokażę to na przykładzie definicji "Konieczność sprawowania opieki". Problem, który powoduje dziś ta definicja wynika z rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z 15 lipca 2003 r. w sprawie orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności. Nie ma nic wspólnego z bieżącymi sporami polityków.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA