REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zmienić dostawcę energii elektrycznej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Barańska
fot. shutterstock
fot. shutterstock
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Zmiana sprzedawcy energii może przynieść od kilku do kilkunastu procent oszczędności. Gminy i inne instytucje publiczne oraz odbiorcy energii w gospodarstwach domowych coraz częściej korzystają z tej możliwości.

Na fakturze za energię elektryczną znajdziemy podział kosztów na: koszt energii (65 proc.) oraz koszt usługi dystrybucyjnej (35 proc.). Oszczędzić możemy jedynie na koszcie obrotu energią (koszt usługi dystrybucyjnej to stałe stawki). Tutaj możemy wymienić żarówki na energooszczędne, stosować czujniki ruchu lub korzystać z energii odnawialnej (np. kolektorów słonecznych).

Oszczędność energii możemy również uzyskać poprzez zmianę dotychczasowego sprzedawcy energii, co w konsekwencji doprowadzi do zawarcia umowy sprzedaży na korzystniejszych niż dotychczas warunkach. Od 1 lipca 2007 r. bowiem umożliwiono rozdzielenie umowy kompleksowej na dwie odrębne umowy: sprzedaży energii i świadczenia usług dystrybucyjnych.

Krok 1. Zbieranie ofert

Warto najpierw zorientować się czy energię elektryczną do naszego gospodarstwa domowego (jednostki administracji publicznej) może nam dostarczyć inny sprzedawca, niż ten, z którym mamy zawartą umowę. Często bowiem na danym terenie monopolistą jest jeden sprzedawca.

W Polsce koncesje na obrót energią elektryczną ma około 326 spółek (IV kwartał 2011 r., według Towarzystwa Obrotu Energią).

Są jednak tereny, na których jest kilku sprzedawców. Warto to wykorzystać i zebrać oferty od wszystkich, w tym również od tego, który jest dotychczasowym naszym sprzedawcą. W przypadku jednostek publicznych stosujemy procedurę przetargową na zakup energii elektrycznej, przebiega ona identycznie jak w przypadku innych postępowań, w których instytucje publiczne zastosują tryb konkurencyjny, czyli tryb przetargu nieograniczonego.

Taki sposób postępowania pozwoli sprawdzić kto i na jakich warunkach może nam sprzedać energię. Często bywa tak, że oferta jest niezrozumiała. Warto wówczas prosić o jej wyjaśnienie. Szczególną uwagę należy zwrócić na:

- gwarancję stałej ceny w okresie obowiązywania umowy,

- termin jej wypowiedzenia,

- to, czy sprzedawca energii ma zawartą umowę dystrybucyjną z operatorem systemu dystrybucyjnego – ODS.

Krok 2. Wybór najkorzystniejszej oferty

Warto wcześniej określić kryteria, które wskażą elementy ważne przy wyborze najlepszej oferty. Nie powinna być to tylko najniższa cena. Pod uwagę należy wziąć też na przykład dodatkowe usługi, promocje, bonusy.

Krok 3. Dowiedz się więcej o przyszłym sprzedawcy

Jeśli ofertę konkretnego sprzedawcy mamy już wybraną, dla naszego bezpieczeństwa spróbujmy dowiedzieć się czegoś więcej o nowym sprzedawcy. Ważna w przyszłości okaże się jego pozycja na rynku, oraz to czy nie jest w stanie upadłości.

W przypadkach niestandardowych, np. gdy nie zapłacimy przez dłuższy czas rachunku za sprzedaż energii, ważne okaże się to czy nowy sprzedawca ma zawartą umowę dystrybucyjną. W niej bowiem będzie uregulowane to jak takie sprawy załatwia sprzedawca.

Krok 4. Samodzielnie czy przez pełnomocnika

Zmiana sprzedawcy to dokonanie określonych czynności. Należy się zastanowić czy:

-    dokonamy czynności osobiście,

-    upoważnimy do tego nowego sprzedawcę (pełnomocnictwo).

Lepszym rozwiązaniem jest udzielenie pełnomocnictwa (uproszcza procedurę). Z reguły wraz z podpisaniem umowy na sprzedaż energii z nowym sprzedawcą podpisujemy też pełnomocnictwo dla niego. W pełnomocnictwie powinny znaleźć się następujące dane osoby fizycznej (w przypadku gospodarstw domowych) lub jednostki publicznej:

-    imię i nazwisko lub nazwa jednostki,

-    adres zameldowania lub adres jednostki,

-    pesel lub numer dowodu/paszportu lub w przypadku jednostek NIP,

-    adres punktu poboru energii elektrycznej.

Należy też wskazać zakres czynności, do jakich upoważniamy nowego sprzedawcę, na przykład:

-    zawieranie umów o świadczenie usług dystrybucji z właściwym OSD, jeśli taka umowa nie jest jeszcze zawarta,

-    wypowiedzenie dotychczas obowiązującej umowy sprzedaży energii elektrycznej (lub umowy kompleksowej czyli umowy sprzedaży energii elektrycznej i świadczenia usług dystrybucji) z dotychczasowym jej sprzedawcą,

-    zgłoszenie OSD do realizacji umowy sprzedaży energii elektrycznej (lub umowy kompleksowej) zawartej z nowym jej sprzedawcą.

Wzór pełnomocnictwa można znaleźć na stronie internetowej sprzedawców energii.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Krok 5. Dalsze działania

Odbiorca (osoba lub jednostka) energii (jej pełnomocnik) powinien wysłać:

-    formularz zmiany sprzedawcy (także pełnomocnictwo w przypadku jego zawarcia) do OSD,

-    wypowiedzenie umowy sprzedaży (lub umowy kompleksowej) dotychczasowemu sprzedawcy.

REKLAMA

Poprzez formularz zmiany powiadamiamy OSD, do którego sieci przyłączone są nasze (jednostki) urządzenia lub instalacje, o podpisaniu umowy z nowym sprzedawcą. Operator systemu dystrybucyjnego weryfikuje ten dokument. Informuje o brakach formalnych, które należy uzupełnić. Nieuzupełnienie braków spowoduje przerwanie procesu zmiany sprzedawcy o czym osoba fizyczna (jednostka) zostanie poinformowana.

W sytuacji, gdy rozwiązujemy umowę kompleksową, po otrzymaniu powiadomienia OSD przesyła w ciągu trzech dni roboczych, jednostronnie podpisaną umowę o świadczenie usług dystrybucji energii elektrycznej. Umowa taka powinna być przez nas zawarta przed wejściem w życie umowy sprzedaży zawartej z nowym sprzedawcą. Niedostarczenie jej przed wspomnianym terminem przerywa proces zmiany. Nowa umowa sprzedażowa wchodzi w życie z dniem rozwiązania dotychczasowej umowy kompleksowej. Od tego momentu mamy: nową umowę sprzedażową i umowę dystrybucyjną.

Krok 6. Odczyt liczników

Do pięciu dni od dnia zmiany sprzedawcy (czyli od dnia wejścia w życie nowej umowy sprzedaży) OSD powinien odczytać liczniki. Dane z odczytu przekazuje dotychczasowemu i nowemu sprzedawcy. Na ich podstawie dotychczasowy sprzedawca dokonuje rozliczenia z odbiorcą. W tym czasie może też nastąpić ewentualne dostosowanie układów pomiarowych do wymagań nowego sprzedawcy (zakup nowych liczników – pokrycie tego kosztu przez sprzedawcę możemy wynegocjować w umowie). Następnie nowy sprzedawca powinien już nas (jednostkę) wprowadzić do swojego systemu bilingowego.

Krok 7. Opłata dwóch faktur

Teraz otrzymamy fakturę dotyczącą obrotu od sprzedawcy i fakturę dotyczącą dystrybucji od OSD. W sytuacji gdy wystąpi awaria w dostawie energii to zgłaszamy ją do ODS. Gdy zaś nie opłacimy faktury za sprzedaż energii, a opłacimy fakturę za jej dystrybucję to nowy sprzedawca wyśle powiadomienie o takim fakcie do dystrybutora i zawnioskuje do niego o odcięcie nam prądu. Takie przypadki (a także szczególne sytuacje) powinna jednak regulować wzajemna umowa pomiędzy sprzedawcą a dystrybutorem.

Korzyści dla JST

-    cały proces zmiany sprzedawcy nie powinien przekroczyć 45 dni,

-    nie ponosimy żadnych kosztów związanych ze zmianą sprzedawcy (z wyjątkiem dostosowania układów pomiarowych do potrzeb nowego sprzedawcy energii – koszt liczników),

-    można zmniejszyć koszt oświetlenia ulicznego, budynków oraz innych obiektów o około 10 proc.,

-    można otrzymać gwarancję ceny – pewność zaplanowanego budżetu na okres co najmniej 12 miesięcy.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Autyzm lub ADHD przemilczany w rekrutacji. Dlaczego kandydaci o tym nie mówią

Osoby z autyzmem, ADHD czy inną formą neuroatypową nie mówią o tym fakcie podczas procesu rekrutacyjnego. Dlaczego? Okazuje się, że większy odsetek osób neuroatypowych częściej szuka pracy niż osób neuronormatywnych.

Niekorzystna specustawa dla wcześniejszych emerytów - pozorne wykonanie wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. Zadowolone będą osoby nieobjęte tymi przepisami

Po opublikowaniu w dniu 3 marca 2025 r. założeń projektu ustawy o ustalaniu wysokości emerytur z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych dla osób, które do 6 czerwca 2012 r. przeszły na emerytury wcześniejsze na stronach Rządowego Centrum Legislacji ukazał się długo oczekiwany projekt tej ustawy datowany na 4 czerwca 2025 r.

Firmy chcą zatrudniać księgowych, ale… nie mają kogo! Brakuje ekspertów z doświadczeniem

Mimo stabilnej sytuacji kadrowej i rosnących wynagrodzeń, aż 84% księgowych przyznaje: znalezienie doświadczonego specjalisty to dziś prawdziwe wyzwanie. Barometr nastrojów 2025 pokazuje, że firmy częściej planują rekrutację niż redukcje – ale idealny kandydat musi dziś mieć znacznie więcej niż tylko znajomość Excela.

Polacy zaciskają pasa. Najnowszy raport pokazuje, na czym oszczędzamy najczęściej

Aż 37,2% Polaków deklaruje ograniczenie wydatków na elektronikę – wynika z najnowszego raportu. W czołówce oszczędzanych kategorii znalazły się też meble, odzież i materiały budowlane. Eksperci wskazują na wysokie ceny, niską częstotliwość zakupów oraz zmieniające się priorytety konsumenckie.

REKLAMA

Wysokość opłat za krew i jej składniki w 2026 r. [PROJEKT RESORTU ZDROWIA z 3 czerwca 2025 r.]

6 czerwca 2025 r. do uzgodnień i konsultacji publicznych trafił projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie określenia wysokości opłat za krew i jej składniki w 2026 r. Resort zdrowia ma czas na określenie tych opłat do 30 czerwca 2025 r.

Nawet 185 tys. zł na samochód dla osoby z niepełnosprawnością. Rusza druga tura naboru wniosków PFRON 2025

Druga i zarazem ostatnia w tym roku tura naboru wniosków w programie "Samodzielność – Aktywność – Mobilność!" rozpocznie się 1 sierpnia 2025 r. To szansa na uzyskanie nawet 85 proc. dopłaty do zakupu samochodu przystosowanego do potrzeb osoby z niepełnosprawnością ruchową. Sprawdź limity, warunki i checklistę, która ułatwi Ci wypełnienie elektronicznego wniosku w systemie SOW.

Pozew o zachowek. Co powinien zawierać i gdzie złożyć dokumenty?

Jak napisać pozew o zachowek, by uniknąć błędów, które mogą spowolnić lub utrudnić dochodzenie należności? To ważne informacje dla osób, które zostały pominięte w testamencie lub otrzymały mniej niż im się należało.

Podwyżki pracowników samorządowych z wyrównaniem od 1 marca 2025 r. Rozporządzenie w Dzienniku Ustaw [STAWKI]

30 maja 2025 r. w Dzienniku Ustaw RP zostało opublikowane rozporządzenie podwyższające kwoty minimalnego miesięcznego poziomu wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Rozporządzenie koryguje także katalog stanowisk.

REKLAMA

Bez księgowych ani rusz. Przedsiębiorcy doceniają ich nie tylko za rachunki, ale i za wsparcie strategiczne

Aż 75% przedsiębiorców w Polsce darzy swoje księgowe i księgowych dużym zaufaniem, a 71% uważa, że ich wiedza realnie wpływa na sukces firmy – wynika z najnowszego badania. Księgowi stają się dziś nie tylko strażnikami finansów, ale i partnerami w rozwoju biznesu.

Prezydent Andrzej Duda podpisał ważną ustawę. Prosiła go o to ministra z rządu Tuska

Prezydent Andrej Duda podpisał ustawę o jawności cen mieszkań, po wcześniejszym spotkaniu z minister Katarzyną Pełczyńską–Nałęcz. Nowe regulacje nakładają na deweloperów obowiązek prowadzenia stron internetowych, na których podawane mają być ceny mieszkań od początku sprzedaży do jej zakończenia.

REKLAMA