REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kogo ukarze sąd 24-godzinny

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adam Makosz
Adam Makosz
PAP

REKLAMA

REKLAMA

Od marca obowiązują nowe przepisy wprowadzające przyspieszony tryb orzekania w postępowaniach karnych. Regulacje te umożliwiają szybsze osądzenie sprawców przestępstw chuligańskich, ujętych na gorącym uczynku.


Sądy 24-godzinne orzekają w takich sprawach, jak wybryki chuligańskie, zniszczenie mienia, groźby karalne, znieważenie funkcjonariuszy, naruszenie nietykalności cielesnej czy spowodowanie wypadku drogowego pod wpływem alkoholu. Chodzi o przestępstwa zagrożone karą najwyżej pięciu lat więzienia, których sprawcy zostali złapani na gorącym uczynku lub zaraz po popełnieniu przestępstwa.

72 godziny na całą procedurę

Tryb przyspieszony zawsze polega na skróceniu procedur. Zgodnie z przepisami policja i prokuratura mają 48 godzin, by zatrzymanego na gorącym uczynku w tzw. łatwej dowodowo sprawie przekazać sądowi i sformułować wniosek, który zastąpi akt oskarżenia. Chodzi więc o takie przestępstwa, jak na przykład jazda pod wpływem alkoholu, kradzieże, drobne rozboje, niszczenie rzeczy czy kradzież samochodu. Gdy sprawca takich przestepstw został ujęty na gorącym uczynku, zebrany materiał dowodowy powinien co do zasady wystarczyć do prawidłowego osądzenia go w ciągu kolejnych 24 godzin. W razie potrzeby sąd może ogłosić przerwę w procesie trwającą do 14 dni. Jeżeli w ciągu 72 godzin od momentu zatrzymania nie uda się osądzić sprawcy, sprawa zostaje przekazana do normalnego trybu. W ramach trybu przyspieszonego przysługuje także prawo do odwołania się, czyli apelacji od wydanego wyroku, który jest nieprawomocny.

Z inicjatywy policji

Przebieg postępowania przyspieszonego zmierza do zredukowania standardowego w polskiej procedurze karnej formalizmu procesowego tylko w takim stopniu, aby przy tym respektowane były wszystkie ogólne zasady procesowe, w tym zwłaszcza zasada prawa oskarżonego do obrony. Jako jedyną konieczną czynność formalnoprocesową o charakterze dowodowym projekt wskazuje dokonanie przesłuchania osoby podejrzanej lub (w razie jej wcześniejszego przesłuchania) podejrzanego przez prokuratora - przed zatwierdzeniem sporządzonego przez policję wniosku o rozpoznanie sprawy w postępowaniu przyspieszonym.

Inicjatorem uruchomienia procedury przyspieszonej jest policja. Zadaniem policji jest nie tylko przygotowanie odpowiedniego materiału dowodowego, ale w niektórych przypadkach dostarczenie karty karnej. Podstawą sukcesu sprawnego funkcjonowania sądów 24-godzinnych jest więc dobra komunikacja na linii policjant-prokurator-sędzia-adwokat, a ta odbywa się głównie za pomocą telefonu komórkowego. Placówki uczestniczące w procedurze przyspieszonej zostały już wyposażone w tzw. dyżurne telefony.

Po ujęciu sprawcy czynu, który może być rozpoznawany w trybie przyspieszonym, funkcjonariusz powinien doprowadzić zatrzymanego do siedziby jednostki policji i sporządzić protokół zatrzymania, a o samym zatrzymaniu zawiadomić prokuratora. Następnie do prokuratury jest wysyłany wniosek o rozpoznanie sprawy w postępowaniu przyspieszonym. Przed rozpoczęciem przesłuchania należy, zgodnie z przepisami postępowania karnego, poinformować zatrzymanego o przysługującym mu prawie do składania wyjaśnień, do odmowy składania wyjaśnień lub odmowy odpowiedzi na pytania. Wniosek przekazany przez policję podlega ocenie prokuratora. Ten może go zatwierdzić lub odrzucić. Przed podjęciem decyzji prokurator powinien zawsze przesłuchać podejrzanego. Zatwierdzony wniosek o rozpoznanie zastępuje w tym przypadku akt oskarżenia.

Do 2 lat więzienia

Sądami właściwymi do rozpoznawania spraw w trybie przyspieszonym są sądy rejonowe. W postępowaniu oskarżony może korzystać z obrońcy, którym może być adwokat pełniący w danym czasie dyżur w sądzie. Nie oznacza to, że podejrzany czy oskarżony nie może skorzystać na własny koszt z pomocy własnego adwokata.

Sprawy w trybie przyspieszonym są rozpoznawane przez jednego sędziego. W sądach zatrudniających powyżej 35 sędziów dyżury są pełnione do godziny 20.00, a w wyjątkowych sytuacjach, na przykład burd podczas meczów piłkarskich, jeszcze dłużej. Dyżury są przez cały tydzień, wyjątki to dni świąteczne. W takie dni sędzia może dyżurować w sądzie tylko w razie potrzeby. W sądach zatrudniających powyżej 50 sędziów możliwe jest nawet wprowadzenie dyżurów całodobowych.

Sąd 24-godzinny może orzec karę w maksymalnej wysokości dwóch lat pozbawienia wolności. W terminie trzech dni od dnia ogłoszenia wyroku, strony mogą złożyć wniosek o sporządzenie uzasadnienia wyroku. Na sporządzenie uzasadnienia sąd ma kolejne trzy dni. Z kolei termin do wniesienia apelacji mija siódmego dnia od otrzymania wyroku z uzasadnieniem.

Oskarżony musi mieć obrońcę

Podstawową gwarancją prawa do obrony oskarżonego w ramach postępowania przyspieszonego jest obligatoryjność posiadania obrońcy na rozprawie przed sądem.

Jeżeli oskarżony nie będzie miał obrońcy z wyboru, prezes sądu właściwego do rozpoznania sprawy wyznacza mu obrońcę z urzędu. To samo stanie się w przypadku, gdy oskarżony wypowie stosunek obrończy swojemu dotychczasowemu obrońcy i nie wyznaczy jednocześnie nowego obrońcy.

Ze względu na skrócenie terminów postępowania sądowego w ramach postępowania przyspieszonego, dla realizacji prawa oskarżonego do korzystania z pomocy obrońcy ustanowiony zostanie obowiązek pełnienia dyżurów w czasie i miejscu ustalonym przez przepisy prawa. Obrońcę z urzędu będzie wyznaczać prezes sądu lub sąd spośród adwokatów pełniących dyżur.

Przestępstwo chuligańskie

Wraz w wprowadzeniem do polskiego prawodawstwa postępowania przyspieszonego zdefiniowano w przepisach także pojęcie przestępstwa o charakterze chuligańskim. Są to przestępstwa popełnione publicznie, bez powodu lub z oczywiście błahego powodu, np. wandalizm. Kary za takie przestępstwo nie można zawiesić. Nie ma jednak obowiązku orzekania kary pozbawienia wolności. W przypadku skazania za przestępstwo o charakterze chuligańskim, sąd obligatoryjnie orzeka nawiązkę na rzecz pokrzywdzonego lub organizacji społecznej, jeżeli pokrzywdzony nie jest znany.

Postępowanie przyspieszone zmniejsza nie tylko koszty działania samego sądu, ale również policji i wszystkich osób zaangażowanych w proces. Jest znacznie tańsze niż w przypadku takiej samej sprawy rozpatrywanej w trybie zwyczajnym. (trwa ono najczęściej od sześciu do ośmiu miesięcy). Niektórzy z prawników wątpią jednak, że sądy 24-godzinne przyspieszą orzekanie w dalszej perspektywie czasu. Twierdzą, że jeśli w pierwszej instancji przeprowadzi się sprawę szybko i powierzchownie, nie rozpatrując wszystkich dowodów, sprawa i tak trafia do apelacji.

Ważne!

Policja i prokuratura mają 48 godzin, by zatrzymanego na gorącym uczynku w tzw. łatwej dowodowo sprawie przekazać sądowi i sformułować wniosek, który zastąpi akt oskarżenia

PROCEDURA FUNKCJONOWANIA SĄDÓW 24-GODZINNYCH 

- Zatrzymanie sprawcy czynu chuligańskiego. 
- Przewiezienie do sądu, wniosek o zastosowanie trybu przyspieszonego. 
- Prokurator dyżurny odrzuca wniosek i podejrzany zostaje zwolniony albo zatwierdza wniosek. 
- Odbywa się rozprawa, na której zapada wyrok. 
- Podejrzany zostaje zwolniony również, jeżeli: postępowanie opisane w pkt 2 i 3 przekroczy 48 godzin (w uzasadnionych przypadkach okres ten może zostać przedłużony do 14 dni) lub postępowanie sądowe zmierzające do wydania wyroku trwa powyżej 24 godzin.

DYŻURY SĄDÓW 24-GODZINNYCH 

- Powyżej 35 zatrudnionych sędziów - dyżur w godz. 8.00 - 20.00. 
- Poniżej 35 zatrudnionych sędziów - dyżur w godz. 8.00 - 16.00. 
- W wyjątkowych przypadkach dyżury mogą trwać nawet całodobowo.

KTO MOŻE STANĄĆ PRZED SĄDEM 24-GODZINNYM 

- Sprawcy przestępstw zagrożonych karą nieprzekraczającą 5 lat pozbawienia wolności, z tym że w wypadku przestępstw przeciwko mieniu tylko wówczas, gdy wartość przedmiotu przestępstwa albo szkoda wyrządzona lub grożąca nie przekracza 50 tys. zł (z wyłączeniem przestępstw przeciwko obrotowi gospodarczemu i przestępstw przeciwko obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi, także m.in. nieumyślnego spowodowania śmierci lub uszkodzenia ciała, wyrabiania lub wprowadzania od obrotu handlowego substancji szkodliwych dla zdrowia). 
- Sprawcy przestępstw przewidzianych w art. 159 k.k. (bójka lub pobicie z użyciem narzędzia niebezpiecznego) i art. 262 par. 2 k.k. (obrabowanie zwłok lub miejsca pochówku). 
- Sprawcy przestępstw przewidzianych w art. 279 par. 1 k.k. (kradzież z włamaniem), art. 286 par. 1 i 2 k.k. (wyłudzenia i żądanie okupu) oraz w art. 289 par. 2 k.k. (kradzież i uszkodzenie pojazdu), jeżeli wartość przedmiotu przestępstwa albo szkoda wyrządzona lub grożąca nie przekracza 50 tys. złotych. 
- Sprawcy wykroczeń o charakterze chuligańskim, przez które należy rozumieć występki polegające na umyślnym zamachu na zdrowie, na wolność, na cześć lub nietykalność cielesną, na bezpieczeństwo powszechne, na działalność instytucji państwowych lub samorządu terytorialnego, na porządek publiczny albo na umyślnym niszczeniu, uszkodzeniu lub czynieniu niezdatną do użytku cudzej rzeczy, jeżeli sprawca działa publicznie i bez powodu albo z oczywiście błahego powodu, okazując przez to rażące lekceważenie porządku prawnego.

POSTĘPOWANIE PRZYSPIESZONE 
- Postępowanie przyspieszone toczy się w trybie publicznoskargowym także o przestępstwa ścigane z oskarżenia prywatnego, jeżeli miały one charakter chuligański. 
- Postępowanie przyspieszone stosuje się również wobec sprawców wykroczeń o charakterze chuligańskim. 
- Dochodzenia można zaniechać lub przeprowadzić je w niezbędnym zakresie. 
- Można nie przeprowadzać czynności procesowych określonych w art. 303 k.p.k. (wydanie postanowienia o wszczęciu śledztwa, w którym określa się czyn będący przedmiotem postępowania oraz jego kwalifikację prawną), art. 313 k.p.k. (wydanie postanowienia o przedstawieniu zarzutów) i art. 321 k.p.k. (możliwość zaznajomienia podejrzanego z materiałami postępowania w odpowiednim terminie). 
- Zamiast aktu oskarżenia funkcjonariusz policji sporządza wniosek o rozpoznanie i przedstawia go prokuratorowi, który go zatwierdza i następnie kieruje do sądu. 
- Niedopuszczalne jest powództwo cywilne. 
- Sąd rejonowy rozpoznaje sprawę w składzie jednego sędziego; sąd okręgowy rozpoznaje sprawę również jednoosobowo, ale tylko wtedy, gdy tak zarządzi prezes sądu i jest to uzasadnione okolicznościami. 
- Oskarżony musi mieć obrońcę; jeżeli go nie ma - sąd wyznacza mu obrońcę z urzędu.


Adam Makosz
adam.makosz@infor.pl

Podstawa prawna 
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy - Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2006 r. nr 226, poz. 1648).
Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wzrost limitu renty wdowiej z 5 637 zł do 12 569 zł – koniec z „niesprawiedliwością dla emerytów, którzy pracowali przez wiele lat i płacili uczciwie składki emerytalne”

Dnia 14 marca br. do Sejmu została złożona petycja w sprawie zmiany wysokości górnego limitu renty wdowiej – z trzykrotności najniższej emerytury, na trzykrotność średniej emerytury. Uwzględnienie powyższego postulatu przez ustawodawcę, spowodowałoby znaczący wzrost kwoty (z 5 637 zł do 12 569 zł), której przekroczenie skutkować będzie zmniejszeniem wysokości świadczenia przysługującego wdowom i wdowcom w ramach renty wdowiej, a w niektórych przypadkach (w przypadku znacznego przekroczenia ww. limitu) – całkowitą utratą prawa do renty wdowiej. Czy petycja ta, położy kres „niesprawiedliwości dla emerytów, którzy pracowali przez wiele lat i płacili uczciwie składki emerytalne”?

Niższe pensje dla osób bezdzietnych i posiadających wyłącznie jedno dziecko – Sejm pracuje nad podwójną składką emerytalną

W dniu 17 lutego br. do Sejmu trafiła petycja obywatelska mająca na celu wprowadzenie zmiany w systemie ubezpieczeń społecznych, polegającej na znacznym podwyższeniu składek na ubezpieczenie emerytalne (a tym samym – obniżeniu wynagrodzenia) dla osób, które nie posiadają dzieci lub mają wyłącznie jedno dziecko. Jak argumentuje autor petycji – zmiana taka, miałaby rozwiązać problem spadku dzietności w Polsce i pogarszającej się demografii, która przyczynia się do destabilizacji polskiego systemu emerytalnego. W sprawie tej, zdecyduje teraz komisja sejmowa i uczyni to już niebawem, bo – na najbliższym posiedzeniu, we wtorek 22 lipca 2025 r.

Nie zrobiliście tego na czas? Teraz musicie dopłacić do rachunków za prąd. Ta suma przyprawia o zawała serca

Ostatni dzwonek pobrzmiewał do końca czerwca, ale nie wszyscy zdążyli. To wtedy skończył czas na to, żeby rozliczyć się z pomocy, która zapewniała zamrożone stawki za prąd. Kto termin przegapił, zapłaci, i to słono. Spóźnialscy muszą zwrócić pieniądze. Szacuje się, że mogą to być kwoty sięgające nawet 50 tys. złotych nie licząc odsetek.

Nadchodzą rewolucyjne zmiany w świadectwie pracy? Chodzi o jedną rubrykę. Prezes UODO pisze do MRPiPS

Współczesny rynek pracy wymaga elastyczności, kompetencji i transparentności, a prawo musi podążać za zmianami społecznymi, technologicznymi ale co ciekawe czasami także za prywatnymi decyzjami pracowników. W tym wszystkim istotne znaczenie ma świadectwo pracy, którego wzór jest uregulowany jako załącznik do rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 30 grudnia 2016 r. w sprawie świadectwa pracy (Dz.U. 2016 poz. 2292). Co zatem się zmieni?

REKLAMA

Koniec z oszukiwaniem w CV. Pracodawcy sprawdzą dyplom a uczelnie będą miały nowy obowiązek

Fałszywy dyplom w CV? Już wkrótce ten problem może odejść do lamusa. Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego przygotowało projekt ustawy, który da pracodawcom narzędzie do weryfikacji wykształcenia kandydatów do pracy. To rewolucja w rekrutacji, która kończy z dotychczasową bezradnością pracodawców wobec przepisów o ochronie danych.

MOPS – jakie świadczenia przysługują osobom z niepełnosprawnością w 2025 roku? Sprawdź listę dodatków i zasiłków

Masz orzeczenie o lekkim, umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności i zastanawiasz się, jakie świadczenia możesz uzyskać z Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej (MOPS)? W 2025 roku katalog możliwego wsparcia obejmuje nie tylko pieniężne zasiłki i dodatki, ale również pomoc w postaci usług opiekuńczych, dofinansowań oraz wsparcia socjalnego. W tym poradniku znajdziesz pełną listę dostępnych świadczeń dla osób z niepełnosprawnością w 2025 roku, dowiesz się, jakie są warunki przyznania poszczególnych form pomocy i jakie dokumenty są wymagane. Wyjaśniamy też różnice między zasiłkiem stałym, pielęgnacyjnym, świadczeniem pielęgnacyjnym i innymi dodatkami, które można uzyskać z MOPS w zależności od stopnia niepełnosprawności i sytuacji życiowej.

Koniec wypłat chorobowego! Rewolucja w przepisach, która dotknie miliony Polaków. Jakie zmiany w wypłatach za L4?

Koniec wypłat chorobowego z pracy? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej szykuje rewolucyjne zmiany, które oznaczają ogromną zmianę dla pracowników, ale też dla przedsiębiorców. Nowe przepisy mają raz na zawsze zakończyć system, który obowiązuje od lat. Jakie zmiany w wypłatach za L4 czekają Polaków?

Upały w pracy – od 2027 roku nowe przepisy. Co musisz wiedzieć już dziś?

Rząd zapowiada zmiany w przepisach BHP. Od 1 stycznia 2027 r. pracodawcy będą musieli przestrzegać nowych zasad dotyczących pracy w wysokich temperaturach. Zanim jednak wejdą one w życie, już teraz warto znać swoje prawa.

REKLAMA

W co inwestować w 2025 roku? Mieszkania tracą na atrakcyjności, rośnie popularność lokali usługowych

Mieszkania wciąż dominują w portfelach inwestorów, ale ich rentowność spada. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikro lokale usługowe – tańsze, łatwiejsze w zarządzaniu i znacznie bardziej dochodowe.

Rząd chce dać tylko 3% podwyżki w budżetówce. Związkowcy i pracodawcy grzmią: „To za mało!”

Rządowy wskaźnik wzrostu wynagrodzeń w sferze budżetowej na 2026 r. wywołał wspólny sprzeciw związkowców i pracodawców. Obie strony zgodnie oceniły zaproponowane 3% jako „zdecydowanie niewystarczające” i wzywają do natychmiastowej rewizji. Stawką jest jakość usług publicznych, stabilność zatrudnienia i bezpieczeństwo państwa.

REKLAMA