REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwolnienie dyscyplinarne pracownika

REKLAMA

Pracownik (kierownik parkingu) miał zrobić kontrolę na dwóch parkingach sobie podległych. Sporządził dwa protokoły kontrolne. Niespodziewanie przyjechał dyrektor zarządzający z Warszawy i wyszło na jaw, że kontroli nie było, a kierownik je zmyślił, poświadczył nieprawdę w sprawozdaniach i nie wykonał polecenia przełożonego. Podczas rozmowy z podległymi mu pracownikami okazało się, że spóźniał się notorycznie do pracy, a pracownicy po zmianie nocnej musieli na niego czekać, ponadto byli szantażowani, żeby nie skarżyli się na niego (posiadamy dokument rozesłany do pracowników parkingów), stosował mobbing w pracy zastraszając pracowników zwolnieniami z pracy i podkreślając, kto jest tutaj szefem (posiadamy na to dokument). Dyrektor podczas następnego przyjazdu na rozmowę z kierownikiem nie zastał go, ponieważ ten wziął sobie urlop. Dyrektor zwolnił go dyscyplinarnie z art. 52 § 1 pkt 1 k.p. Pracownik odwołał się do sądu pracy. Czy w sądzie pracy jest szansa obrony, że było uzasadnione zwolnienie go w okresie urlopu (art. 41 k.p.)? Pracownik żą- da odszkodowania w wysokości 68 800 zł. Skąd się wzięła ta kwota?
Z brzmienia art. 52 § 1 pkt 1 k.p. wynika, że nie każde naruszenie podstawowych obowiązków pracowniczych może skutkować rozwiązaniem umowy o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika. Koniecznym warunkiem rozwiązania stosunku pracy w tym trybie jest łączne spełnienie dwóch przesłanek: muszą to być podstawowe obowiązki pracownicze i naruszenie to ma być ciężkie. Przepis ten nie wymienia – nawet przykładowo – zachowań polegających w szczególności na działaniu lub zaniechaniu działania, uznawanych za ciężkie naruszenie podstawowych obowiązków pracowniczych. Skutek jest taki, że to pracodawca jest legitymowany do samodzielnej kwalifikacji zachowań pracownika w aspekcie naruszenia podstawowych obowiązków, o których mowa m.in. w art. 100 k.p. Zgodnie z wymienionym przepisem pracownik jest obowiązany w szczególności: wykonywać pracę sumiennie i starannie, dbać o dobro zakładu pracy i jego mienie, przestrzegać regulaminu pracy i ustalonego w zakładzie porządku, stosować się do poleceń przełożonych, które dotyczą pracy, jeżeli nie są o­ne sprzeczne z przepisami prawa pracy lub umową o pracę. Obowiązek stosowania się do poleceń przełożonych skutkuje koniecznością podporządkowania się pracownika takiemu poleceniu. Zdaniem Sądu Najwyższego wyrażonym w wyroku z 12 czerwca 1997 r. (sygn. akt I PKN 211/97), bezprawna i świadoma odmowa wykonania polecenia, zagrażająca istotnym interesom pracodawcy, uzasadnia rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika (art. 52 § 1 pkt 1 k.p.).
Z kolei „ciężkość” naruszenia obowiązków pracowniczych powinna być oceniana na podstawie całokształtu okoliczności ze szczególnym uwzględnieniem stopnia winy pracownika (umyślność, rażące niedbalstwo), wagi naruszonych interesów pracodawcy, rozmiaru szkody pracodawcy.
Komentowany przypadek ma postać kwalifikowaną, gdyż kierownik jednostki organizacyjnej zakładu, na którym – z racji sprawowania funkcji kierowniczej – ciąży oczywisty i szczególny pracowniczy obowiązek dbałości o dobro zakładu pracy nie tylko nie wykonał polecenia przełożonego, lecz również dopuścił się sporządzenia fikcyjnego protokołu z kontroli. Nawet dysponowanie tak miażdżącymi argumentami, w konkretnych okolicznościach, może okazać się niewystarczające dla skutecznego rozwiązania stosunku pracy. Uzyskanie korzystnego rozstrzygnięcia w postępowaniu przed sądem jest bowiem uzależnione nie tylko od stwierdzenia, iż pracownik swoim zachowaniem (działaniem lub zaniechaniem działania) dopuścił się ciężkiego naruszenia podstawowych obowiązków pracowniczych, lecz także od dopełnienia przez pracodawcę istotnych wymagań proceduralnych. Ze względu na to, że w zapytaniu niektóre kwestie nie zostały przedstawione w sposób wystarczająco wyrazisty, konieczne jest ich zasygnalizowanie, i tak:
1. W oświadczeniu woli pracodawcy o rozwiązaniu z pracownikiem umowy o pracę w trybie art. 52 § 1 nie wystarczy zawrzeć lakonicznej informacji, iż rozwiązanie stosunku pracy pozostaje w związku z ciężkim naruszeniem obowiązków pracowniczych (w przypadku takiego zapisu sąd rozstrzygnie sprawę na korzyść pracownika. Bez wpływu na rozstrzygnięcie będzie przedkładanie sądowi dowodów, którymi – jak wynika z treści zapytania – dysponuje pracodawca). Jeżeli natomiast w oświadczeniu woli złożonym przez pracodawcę zostały wymienione zachowania zakwalifikowane przez pracodawcę jako ciężkie naruszenie podstawowych obowiązków pracowniczych, jest wielce prawdopodobne, że sąd rozstrzygnie sprawę na korzyść pracodawcy nawet w przypadku, gdyby tylko jedna z przyczyn okazała się zasadna.
2. Zgodnie z art. 52 § 2 k.p. rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika nie może nastąpić po upływie jednego miesiąca od uzyskania przez pracodawcę informacji o okoliczności uzasadniającej rozwiązanie umowy. Bieg terminu rozpoczyna się od zakończenia, podjętego niezwłocznie i sprawnie przeprowadzonego, wewnętrznego postępowania sprawdzającego informacje o niewłaściwym zachowaniu pracownika. Rozwiązanie umowy o pracę z uchybieniem tego terminu jest prawnie skuteczne, ale w razie wniesienia pozwu rozpatrujący sprawę sąd wyda rozstrzygnięcie korzystne dla pracownika.
Podniesienie przez pracownika zarzutu o bezprawnym rozwiązaniu umowy o pracę bez wypowiedzenia w trakcie trwania urlopu wypoczynkowego, z powołaniem się na art. 41 k.p., jest bezzasadne. Polecam szczególnej uwadze to, iż art. 41 k.p. dotyczy zakazu wypowiedzenia pracownikowi umowy o pracę w okresie urlopu wypoczynkowego lub innej usprawiedliwionej nieobecności, a nie rozwiązania stosunku pracy bez wypowiedzenia z winy pracownika. Nie ma przeszkód, aby pracodawca przywołał wyrok z 27 września 1983 r. (sygn. akt I PRN 108/83), w którym Sąd Najwyższy orzekł, iż zakład pracy może rozwiązać umowę o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika także w czasie jego urlopu, albo innej usprawiedliwionej nieobecności w pracy.
Określona przez pracownika kwota 68 800 zł może być kwotą ustalonego orientacyjnie utraconego zarobku, w związku z pozostawaniem bez pracy po rozwiązaniu stosunku pracy. Jednakże w świetle art. 58 k.p. kwota ta wydaje się wygórowana. W myśl wymienionego przepisu kwota odszkodowania nie może być wyższa niż kwota wynagrodzenia za 3 miesiące.
Sebastian Pióro
Podstawa prawna:
art. 41, 52,58 i 100 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn.zm.).


Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Mały ZUS plus 2026: ZUS wyjaśnia na przykładach co się zmienia. Niższe składki ZUS przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

Niedobrze u niepełnosprawnych. Źle z Wytycznymi, świadczeniem wspierającym, kwotami świadczeń [List]

Do redakcji Infor.pl stale wpływają listy od osób niepełnosprawnych rozczarowanych praktyką przyznawania świadczeń dla nich w ostatnich latach. Główny zarzut dotyczy wysłania w grudniu 2024 r. przez przedstawicieli rządu Wytycznych do WZON, które zmodyfikowały (kwotowo w dół) zasady przyznawania świadczenia wspierającego. W opinii osób niepełnosprawnych ci z nich, którzy są w wieku 75+, niewidomi, niesłyszące oraz poruszający się na aktywnych wózkach mają limity punktów poziomu potrzeby wsparcia, co zmniejsza wartość świadczenia wspierającego (albo pozbawia go). Hipotezę tą potwierdza wprost dokument Wytycznych ujawniony przez Infor.pl w odniesieniu do osób niepełnosprawnych w wieku 75+. Obecnie czekamy na wynik interwencji RPO w odniesieniu do pozostałych grup wskazywanych jako pokrzywdzone Wytycznymi. W artykule kolejny list osoby niepełnosprawnej w tej sprawie.

Które sklepy będą otwarte w Wigilię w 2025 roku? W jakich zawodach poza handlem praca jest dozwolona w Wigilię i inne święta? Jakie kary grożą pracodawcom?

W 2025 roku Wigilia po raz pierwszy będzie dniem wolnym od pracy. Kodeks pracy przewiduje jednak sytuacje, w których praca w niedziele i święta, w tym w Wigilię, jest dozwolona. Które sklepy będą otwarte w Wigilię?

SN: Zasiedzenia udziału w działce nie da dbanie o nią. Doposażanie. Zacznij od ogrodzenia ją. Pozwolenia zdobywaj na siebie. Płać sam podatki [Przykład]

Zasiedzenie udziału w działce. Często jedyna możliwość sprzedaży działki albo postawienia na niej domu. Nie jest proste zasiedzenie cudzego udziału w nieruchomości. Nie prowadzą do tego czynności polegające na zwykłym dbaniu i doposażaniu działki (załatwienie kanalizacji, podpięcie prądu, wybudowanie szamba).

REKLAMA

Piwo bezalkoholowe i energetyki z wyższym VATem. Rząd szykuje duże podwyżki już w 2026 roku

Ministerstwo Finansów chce podnieść VAT na piwo bezalkoholowe, wino 0% i napoje energetyzujące z 5% do 23%. Zmiany mają wejść w życie 1 lipca 2026 roku. Rząd tłumaczy decyzję ochroną dzieci przed „oswajaniem z alkoholem" – te produkty mogą bowiem kupować osoby niepełnoletnie. Dla konsumentów oznacza to wyraźnie wyższe ceny na sklepowych półkach.

Wnioski o bon ciepłowniczy zostaną pozostawione bez rozpoznania. Niespodziewana zmiana przepisów o nowym świadczeniu już na biurku Prezydenta

W dniu 19 grudnia 2025 r. na biurko Prezydenta została złożona ustawa o zmianie ustaw w celu usprawnienia mechanizmów wsparcia odbiorców energii elektrycznej i ciepła, wprowadzająca zmiany w przepisach o nowym świadczeniu – bonie ciepłowniczym, którego celem jest wsparcie w zakresie rachunków za ogrzewanie dla osób zagrożonych ubóstwem energetycznym. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta będzie mógł pozostawić bez rozpatrzenia wniosek o przyznanie bonu ciepłowniczego w przypadku, gdy zaistnieją okoliczności określone w nowelizacji, a – dotyczy to również wniosków o świadczenie za 2025 r., których termin składania upłynął 15 grudnia br.

Koniec taniego wykupu mieszkań komunalnych? W Sejmie praca wre nad nowymi przepisami, wejdą w 2027 r.

Miliony Polaków przez lata wykupywały mieszkania komunalne za ułamek ich wartości. Teraz to się skończy. Sejm pracuje nad ustawą, która zakaże gminom udzielania wysokich zniżek przy sprzedaży lokali. Zmiany mają wejść w życie latem 2027 roku. Sprawdź, co to oznacza dla najemców, seniorów i samorządów – oraz dlaczego politycy chcą zatrzymać wyprzedaż publicznego zasobu mieszkaniowego.

Wyjaśniamy dlaczego PZON i WZON usuwają punkt 7 wskazań w orzeczeniu o niepełnosprawności. To przez przepisy

Osoby niepełnosprawne (i ich rodziny) za utratę pkt 7 chyba powinny mieć pretensje do polityków (i to tych rządzących 20 lat temu), a nie lekarzy WZON. Bo to politycy związali lekarzy w PZON definicjami prawnymi, które nakazują odebrać osobie niepełnosprawnej pkt 7. I nie ma to wiele wspólnego z medycyną. Co więcej politycy definicje te umieścili w rozporządzeniach (albo Wytycznych), a nie w ustawach. To powinno być w mojej ocenie skontrolowane przez Trybunał Konstytucyjny - taka definicja to materia ustawowa w ustawie. Pokażę to na przykładzie definicji "Konieczność sprawowania opieki". Problem, który powoduje dziś ta definicja wynika z rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z 15 lipca 2003 r. w sprawie orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności. Nie ma nic wspólnego z bieżącymi sporami polityków.

REKLAMA

Aplikacja "Schrony" pokazuje gdzie się ukryć. Czy będzie rozbudowana?

Aplikacja "Schrony" uruchomiona w poprzednim roku pokazuje gdzie się ukryć. Można w niej sprawdzić rozmieszenie miejsc schronienia dla ludności. Najwięcej schronów i ukryć znajduje się na Śląsku i Mazowszu. Czy aplikacja będzie rozbudowana?

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA