REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak korzystnie przejść z renty na emeryturę

REKLAMA

Renta z tytułu niezdolności do pracy jest zazwyczaj świadczeniem okresowym, dlatego też wielu rencistów, pobierających nawet wysokie świadczenia rentowe, szuka możliwości uzyskania uprawnień emerytalnych, które mają charakter dożywotni. W niektórych przypadkach ZUS sam przenosi takie osoby na emeryturę.

Problem przejścia z renty na emeryturę należy oddzielnie rozpatrywać w stosunku do dwóch grup osób. Pierwszą z nich stanowią renciści, którzy ukończyli powszechny wiek emerytalny, i którym ZUS z urzędu przyznaje emeryturę, zabierając jednocześnie dotychczasową rentę z tytułu niezdolności do pracy. Natomiast druga grupa to renciści, którzy nie ukończyli jeszcze powszechnego wieku emerytalnego, ale spełniają warunki do przyznania wcześniejszej emerytury. W tym przypadku mogą o­ni sami zdecydować, czy chcą pozostać przy dotychczasowym świadczeniu, czy też pobierać emeryturę. Mają również możliwość wyboru sposobu obliczenia podstawy wymiaru tego ostatniego świadczenia.

Kiedy emerytura z urzędu

Od 1 stycznia 2006 r. ZUS w pewnych przypadkach przyznaje z urzędu emeryturę, zamiast pobieranej renty z tytułu niezdolności do pracy. Dotyczy to osób, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet lub 65 dla mężczyzn) oraz podlegały na przestrzeni swojej kariery zawodowej (przez jakikolwiek okres) ubezpieczeniu społecznemu (przed 1 stycznia 1999 r.) lub ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym (po 31 grudnia 1998 r.).
Należy zaznaczyć, że emeryturę z urzędu mogą otrzymać tylko osoby uprawnione do renty z tytułu niezdolności do pracy na podstawie ustawy o emeryturach i rentach z FUS, a także na podstawie przepisów emerytalnych obowiązujących przed wejściem jej w życie.
Emerytura przyznana z urzędu obliczana jest w oparciu o podstawę wymiaru dotychczas pobieranej renty i przy zastosowaniu kwoty bazowej ostatnio przyjętej do obliczenia renty. Należy zaznaczyć, że ustawodawca wprowadził gwarancję, iż emerytura przyznawana z urzędu nie może być niższa od pobieranej dotychczas renty z tytułu niezdolności do pracy. Z ogólnych zasad zawartych w ustawie emerytalnej wynika natomiast gwarancja najniższej emerytury, która jednak – przypomnijmy – nie obowiązuje w stosunku do osób, które udowodniły okres składkowy i nieskładkowy w niższym wymiarze niż 20 lat dla kobiet i 25 lat dla mężczyzn (przykład 1).

PRZYKŁAD 1
ZUS nie podwyższy
Była kasjerka była dotychczas uprawniona do renty z tytułu częściowej niezdolności do pracy w kwocie 473,24 zł. Niedługo ukończy powszechny wiek emerytalny przewidziany dla kobiet wynoszący 60 lat. Dotychczas udowodniła jedynie 18 lat składkowych i nieskładkowych. W związku z tym, przyznając emeryturę z urzędu, ZUS nie podwyższy jej do kwoty minimalnej emerytury, ale ustali i będzie ją wypłacał w wysokości dotychczas pobieranej renty.
Przede wszystkim, należy podkreślić, że – co do zasady – warto ubiegać się o emeryturę, która w odróżnieniu od renty jest świadczeniem dożywotnim i zazwyczaj jest wyższa od tego pierwszego. W przypadku, gdyby była mniej korzystna od renty, zawsze można zrezygnować z jej pobierania i wnioskować o jej zawieszenie i kontynuację wypłaty renty z tytułu niezdolności do pracy. Inną sprawą jest odpowiedź na pytanie, czy warto ubiegać się o emeryturę, gdy prawo do renty przysługuje jeszcze przez długi okres. Ze względu na to, że kwota bazowa, od której jest ustalana podstawa wymiaru i tzw. część socjalna świadczenia, jest zmieniana corocznie, być może korzystniej byłoby wstrzymać się ze złożeniem wniosku o nowe świadczenie, aby otrzymać nowszą, zazwyczaj wyższą kwotę bazową. Takie posunięcie wiąże się z ryzykiem, polegającym na tym, że mogą zmienić się przepisy stanowiące podstawę do przyznania wcześniejszej emerytury.

Jaka podstawa wymiaru

Osoba uprawniona do renty, która zdecydowała się ubiegać o emeryturę, ma do wyboru dwie możliwości. Jako podstawę wymiaru tego drugiego świadczenia może wybrać podstawę wymiaru renty (w wysokości uwzględniającej rewaloryzację oraz wszystkie kolejne waloryzacje przypadające w okresie następującym po ustaleniu prawa do renty) albo też wnioskować o ustalenie tej podstawy na nowo – według ogólnych zasad, tj.:
• z 10 kolejnych lat kalendarzowych z ostatnich 20 lat kalendarzowych albo
• z 20 lat kalendarzowych dowolnie wybranych z całego okresu podlegania ubezpieczeniu społecznemu lub ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym.
Należy przy tym zaznaczyć, że wszystkie lata podane przez osobę zainteresowaną do obliczenia na nowo podstawy wymiaru emerytury muszą przypadać przed rokiem złożenia wniosku o to świadczenie.
W przypadku gdy rencista ubiegający się o przyznanie emerytury wskazuje jako podstawę jej wymiaru podstawę wymiaru renty, wówczas – co oczywiste – podstawa wymiaru emerytury ustalona jest od tej samej starej kwoty bazowej, którą ZUS zastosował przy obliczaniu pierwszego z tych świadczeń. Od takiej kwoty bazowej ustala się w tej sytuacji również tzw. część socjalną świadczenia, a tak obliczoną emeryturę podwyższa się w ramach waloryzacji przypadających aż do dnia nabycia do niej prawa. Jedynie wówczas, gdy rencista po nabyciu uprawnień do renty z tytułu niezdolności do pracy podlegał co najmniej przez 30 miesięcy ubezpieczeniu społecznemu lub ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym, ZUS oblicza część socjalną emerytury przy zastosowaniu nowej kwoty bazowej, tj. obowiązującej w dacie zgłoszenia wniosku o to świadczenie (lub powstania prawa do emerytury, jeśli ta data jest późniejsza).
Natomiast w przypadku, gdy osoba uprawniona do renty wnioskuje o obliczenie na nowo podstawy wymiaru emerytury, ZUS stosuje nową kwotę bazową zarówno do ustalenia tej podstawy, jak i do obliczenia części socjalnej świadczenia.

Kiedy emerytura jest wyższa

Nie można jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, kiedy emerytura zawsze jest wyższa od poprzednio ustalonej renty, a kiedy występuje sytuacja odwrotna. Zależy to bowiem od wielu czynników, takich jak m.in. rodzaj stopnia niezdolności do pracy, z tytułu której była przyznana renta, przyjęcie (lub nie) przy jej ustalaniu tzw. okresów hipotetycznych, wysokość zarobków podanych do ustalenia obydwu świadczeń, wykonywanie pracy zarobkowej po przyznaniu renty czy też aktualnie obowiązująca kwota bazowa.
Przykładowo emerytura powinna być zazwyczaj wyższa od renty, jeśli osoba zainteresowana jest uprawniona do renty z tytułu częściowej niezdolności do pracy, która – zgodnie z przepisami – wynosi 75 proc. obliczonego przez ZUS świadczenia. W przypadku emerytury takie ograniczenie nie występuje, a przysługuje o­na w pełnej wysokości, z jedynym zastrzeżeniem, że nie może być wyższa (wraz ze zwiększeniami z tytułu okresów rolnych) niż 100 proc. podstawy jej wymiaru.
Z kolei przykładem, kiedy emerytura może okazać się niższa od renty, jest sytuacja, gdy przy ustalaniu tego pierwszego świadczenia ZUS uwzględnił (obok części socjalnej oraz części należnej za okresy składkowe i nieskładkowe) po 0,7 proc. podstawy jej wymiaru za każdy rok tzw. stażu hipotetycznego. Staż hipotetyczny to okres przypadający od dnia zgłoszenia wniosku o rentę do dnia, w którym rencista ukończyłby 60 lat, uwzględniany w rozmiarze nie większym niż brakujący do pełnych 25 lat okresów składkowych i nieskładkowych. Przy ustalaniu wysokości emerytury nie występuje część należna za tzw. okresy hipotetyczne, co może skutkować niższą jej wysokością od kwoty renty z tytułu niezdolności do pracy, przy ustalaniu której zostały uwzględnione te okresy (przykład 2).

PRZYKŁAD 2
Zatrudnienie w szczególnych warunkach
Była suwnicowa jest obecnie uprawniona do renty z tytułu niezdolności do pracy, a niedługo zamierza złożyć wniosek o wcześniejszą emeryturę z tytułu zatrudnienia w szczególnych warunkach. Gdy ubiegała się o rentę, miała 52 lata oraz 20 lat okresów składkowych i nieskładkowych. Przy obliczaniu renty ZUS ustalił jej więc część należną również za 5 lat okresów hipotetycznych, mnożąc każdy rok tych okresów przez 0,7 podstawy wymiaru świadczenia, która wynosiła 1650 zł. Uzyskana w ten sposób kwota (57,75 zł) nie zostanie natomiast uwzględniona przy ustalaniu wysokości emerytury.

Podstawa prawna
• Ustawa z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (t.j. Dz.U. z 2004 r. nr 39, poz. 353 z późn. zm.).

Czy można wskazać podstawę wymiaru starej renty
W latach 1995-1999 byłam uprawniona do renty z tytułu niezdolności do pracy. Niedługo chciałabym złożyć wniosek o wcześniejszą emeryturę. Czy do ustalenia podstawy wymiaru tego świadczenia mogę podać podstawę wymiaru renty, która była obliczona z bardzo korzystnych wynagrodzeń?
Nie
Możliwość wyboru sposobu ustalania podstawy wymiaru emerytury (na nowo albo w oparciu o podstawę wymiaru renty) dotyczy tylko takiej sytuacji, gdy osoba zainteresowana w dacie przyznawania emerytury jest uprawniona do renty z tytułu niezdolności do pracy. Jeśli natomiast warunku tego nie spełnia, ZUS może jej ustalić jedynie na nowo podstawę wymiaru emerytury.


Czy można zamienić podstawę wymiaru
Przechodząc z renty na emeryturę, wskazałam do ustalenia tego drugiego świadczenia nową podstawę wymiaru. Czy obecnie ZUS może obliczyć mi na nowo emeryturę, uwzględniając podstawę wymiaru renty z tytułu niezdolności do pracy?
Tak
Wskutek uchwały Sądu Najwyższego z 15 lutego 2006 r. (sygn. akt II UZP 16/2005), w przypadku gdy podstawa wymiaru emerytury została obliczona nie od podstawy wymiaru renty, lecz na nowo, na wniosek osoby zainteresowanej ZUS może jeszcze raz obliczyć emeryturę, tym razem od podstawy wymiaru renty. Również wówczas, gdy w podstawie wymiaru emerytury została wcześniej uwzględniona podstawa wymiaru renty, emeryt może obecnie zgłosić wniosek o ponowne obliczenie podstawy wymiaru emerytury na nowo. W obydwu sytuacjach ZUS stosuje do ponownego obliczenia świadczenia kwotę bazową obowiązującą w dacie zgłoszenia wniosku o emeryturę lub powstania prawa do tego świadczenia.

Czy ZUS może sam wybrać dla mnie podstawę wymiaru
Chcę przejść z renty na emeryturę, nie wiem, czy zarobki, które chcę wskazać jako podstawę wymiaru emerytury, będą dla mnie korzystniejsze. Czy mogę prosić ZUS, by sam dokonał wyboru najkorzystniejszej dla mnie podstawy wymiaru emerytury?
Tak
Zawsze trzeba rozważyć, czy zarobki, które obecnie chce się wskazać do podstawy wymiaru emerytury, są tak samo korzystne jak te, które zostały wskazane do obliczenia renty. Jeśli nie, wówczas być może korzystniejsze będzie pozostanie przy podstawie wymiaru renty, chyba że zastosowanie nowej kwoty bazowej do obliczenia na nowo podstawy wymiaru emerytury zrekompensuje stratę.
Jeśli nie można wskazać, która podstawa wymiaru świadczenia jest najkorzystniejsza, można wnioskować, by ZUS sam dokonał takiego wyboru.


Podstawa prawna
• Ustawa z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (t.j. Dz.U. z 2004 r. nr 39, poz. 353 z późn. zm.).

Marek Opolski
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Mały ZUS plus 2026: ZUS wyjaśnia na przykładach co się zmienia. Niższe składki ZUS przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

Niedobrze u niepełnosprawnych. Źle z Wytycznymi, świadczeniem wspierającym, kwotami świadczeń [List]

Do redakcji Infor.pl stale wpływają listy od osób niepełnosprawnych rozczarowanych praktyką przyznawania świadczeń dla nich w ostatnich latach. Główny zarzut dotyczy wysłania w grudniu 2024 r. przez przedstawicieli rządu Wytycznych do WZON, które zmodyfikowały (kwotowo w dół) zasady przyznawania świadczenia wspierającego. W opinii osób niepełnosprawnych ci z nich, którzy są w wieku 75+, niewidomi, niesłyszące oraz poruszający się na aktywnych wózkach mają limity punktów poziomu potrzeby wsparcia, co zmniejsza wartość świadczenia wspierającego (albo pozbawia go). Hipotezę tą potwierdza wprost dokument Wytycznych ujawniony przez Infor.pl w odniesieniu do osób niepełnosprawnych w wieku 75+. Obecnie czekamy na wynik interwencji RPO w odniesieniu do pozostałych grup wskazywanych jako pokrzywdzone Wytycznymi. W artykule kolejny list osoby niepełnosprawnej w tej sprawie.

Które sklepy będą otwarte w Wigilię w 2025 roku? W jakich zawodach poza handlem praca jest dozwolona w Wigilię i inne święta? Jakie kary grożą pracodawcom?

W 2025 roku Wigilia po raz pierwszy będzie dniem wolnym od pracy. Kodeks pracy przewiduje jednak sytuacje, w których praca w niedziele i święta, w tym w Wigilię, jest dozwolona. Które sklepy będą otwarte w Wigilię?

SN: Zasiedzenia udziału w działce nie da dbanie o nią. Doposażanie. Zacznij od ogrodzenia ją. Pozwolenia zdobywaj na siebie. Płać sam podatki [Przykład]

Zasiedzenie udziału w działce. Często jedyna możliwość sprzedaży działki albo postawienia na niej domu. Nie jest proste zasiedzenie cudzego udziału w nieruchomości. Nie prowadzą do tego czynności polegające na zwykłym dbaniu i doposażaniu działki (załatwienie kanalizacji, podpięcie prądu, wybudowanie szamba).

REKLAMA

Piwo bezalkoholowe i energetyki z wyższym VATem. Rząd szykuje duże podwyżki już w 2026 roku

Ministerstwo Finansów chce podnieść VAT na piwo bezalkoholowe, wino 0% i napoje energetyzujące z 5% do 23%. Zmiany mają wejść w życie 1 lipca 2026 roku. Rząd tłumaczy decyzję ochroną dzieci przed „oswajaniem z alkoholem" – te produkty mogą bowiem kupować osoby niepełnoletnie. Dla konsumentów oznacza to wyraźnie wyższe ceny na sklepowych półkach.

Wnioski o bon ciepłowniczy zostaną pozostawione bez rozpoznania. Niespodziewana zmiana przepisów o nowym świadczeniu już na biurku Prezydenta

W dniu 19 grudnia 2025 r. na biurko Prezydenta została złożona ustawa o zmianie ustaw w celu usprawnienia mechanizmów wsparcia odbiorców energii elektrycznej i ciepła, wprowadzająca zmiany w przepisach o nowym świadczeniu – bonie ciepłowniczym, którego celem jest wsparcie w zakresie rachunków za ogrzewanie dla osób zagrożonych ubóstwem energetycznym. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta będzie mógł pozostawić bez rozpatrzenia wniosek o przyznanie bonu ciepłowniczego w przypadku, gdy zaistnieją okoliczności określone w nowelizacji, a – dotyczy to również wniosków o świadczenie za 2025 r., których termin składania upłynął 15 grudnia br.

Koniec taniego wykupu mieszkań komunalnych? W Sejmie praca wre nad nowymi przepisami, wejdą w 2027 r.

Miliony Polaków przez lata wykupywały mieszkania komunalne za ułamek ich wartości. Teraz to się skończy. Sejm pracuje nad ustawą, która zakaże gminom udzielania wysokich zniżek przy sprzedaży lokali. Zmiany mają wejść w życie latem 2027 roku. Sprawdź, co to oznacza dla najemców, seniorów i samorządów – oraz dlaczego politycy chcą zatrzymać wyprzedaż publicznego zasobu mieszkaniowego.

Wyjaśniamy dlaczego PZON i WZON usuwają punkt 7 wskazań w orzeczeniu o niepełnosprawności. To przez przepisy

Osoby niepełnosprawne (i ich rodziny) za utratę pkt 7 chyba powinny mieć pretensje do polityków (i to tych rządzących 20 lat temu), a nie lekarzy WZON. Bo to politycy związali lekarzy w PZON definicjami prawnymi, które nakazują odebrać osobie niepełnosprawnej pkt 7. I nie ma to wiele wspólnego z medycyną. Co więcej politycy definicje te umieścili w rozporządzeniach (albo Wytycznych), a nie w ustawach. To powinno być w mojej ocenie skontrolowane przez Trybunał Konstytucyjny - taka definicja to materia ustawowa w ustawie. Pokażę to na przykładzie definicji "Konieczność sprawowania opieki". Problem, który powoduje dziś ta definicja wynika z rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z 15 lipca 2003 r. w sprawie orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności. Nie ma nic wspólnego z bieżącymi sporami polityków.

REKLAMA

Aplikacja "Schrony" pokazuje gdzie się ukryć. Czy będzie rozbudowana?

Aplikacja "Schrony" uruchomiona w poprzednim roku pokazuje gdzie się ukryć. Można w niej sprawdzić rozmieszenie miejsc schronienia dla ludności. Najwięcej schronów i ukryć znajduje się na Śląsku i Mazowszu. Czy aplikacja będzie rozbudowana?

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA