REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak poprawić swój akt urodzenia

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

W akcie stanu cywilnego nie można dokonywać żadnych zmian po jego sporządzeniu. Co jednak zrobić, jeśli dane tam zawarte są błędne?


Najważniejsze zdarzenia w życiu każdego człowieka są zarejestrowane w aktach stanu cywilnego. Znajdują się w nich dane dotyczące tożsamości danej osoby, jak również dotyczące naszych przodków. Informacje zawarte w akcie odzwierciedlają historię życia konkretnego człowieka, jego pochodzenie oraz relacje rodzinne. Treść aktu wpływa także na prawa i obowiązki z zakresu prawa rodzinnego i spadkowego. Z tych powodów trzeba dbać o prawidłowość i aktualność danych zawartych w tym podstawowym dokumencie.

Jedną z najistotniejszych zasad, na której opiera się system rejestracji stanu cywilnego, jest zasada prawdy obiektywnej. Akta powinny odzwierciedlać stan rzeczywisty, gdyż stanowią wyłączny dowód zdarzeń w nich stwierdzonych, a ich niezgodność z prawdą może być udowodniona jedynie w postępowaniu sądowym. Oznacza to, że do chwili wydania przez sąd orzeczenia o unieważnieniu aktu stwierdzającego zdarzenie niezgodne z prawdą, nie można zakwestionować jego ważności. Co do zasady w akcie stanu cywilnego nie można także dokonywać żadnych zmian po jego sporządzeniu (art. 28 prawa o aktach stanu cywilnego), jednak są pewne wyjątki. Na mocy przepisów szczególnych zmian może dokonać w formie decyzji administracyjnej kierownik urzędu stanu cywilnego oraz sąd w postępowaniu nieprocesowym, np.w przypadku błędnego lub nieścisłego zredagowania aktu (art. 31 prawa o aktach stanu cywilnego).

Sprostowanie danych

Najprostsze, oczywiste błędy pisarskie w akcie stanu cywilnego może sprostować kierownik urzędu stanu cywilnego (art. 28 prawa o aktach stanu cywilnego). Czynności tej dokonuje w formie decyzji administracyjnej. Organem upoważnionym do załatwienia takiej sprawy jest kierownik USC właściwy ze względu na miejsce sporządzenia aktu, który ma podlegać sprostowaniu. Sprostowania może dokonać zarówno na wniosek osoby zainteresowanej, jak i z urzędu. Wydanie decyzji o sprostowaniu oczywistego błędu pisarskiego powinno nastąpić po przeprowadzeniu postępowania dowodowego. Decyzja powinna wskazywać błąd oraz ustalać prawidłowe brzmienie wyrazów, które mają być wpisane do aktu. Powstaje jednak pytanie, jaki błąd ma charakter oczywisty? Oczywisty błąd pisarski to błąd ortograficzny, polegający na niedopisaniu litery w wyrazie, jak również wpis niezgodny z dokumentem stanowiącym podstawę sporządzenia aktu. Przykładowo błąd może polegać na wpisaniu imienia z pominięciem jednej z liter, np. Jadwig zamiast Jadwiga, lub na wpisaniu daty urodzenia dziecka niezgodnie z zaświadczeniem lekarskim stwierdzającym datę urodzenia. Natomiast błąd polegający na wpisaniu daty zdarzenia w miesiącu, który takiej daty nie ma (np. 31 lutego), podlega zmianie tylko w trybie sądowym. Zgodnie bowiem z art. 31 prawa o aktach stanu cywilnego to sąd dokonuje sprostowania w razie błędnego lub nieścisłego zredagowania aktu. Sprostowanie oczywistego błędu pisarskiego przez kierownika USC nie może powodować istotnej zmiany treści aktu stanu cywilnego.

Uzupełnienie informacji

Jeśli akt stanu cywilnego nie zawiera wszystkich danych wymaganych przez prawo, należy go uzupełnić. Przykładowo akt może nie zawierać danych dotyczących rodziców. Uzupełnienie następuje w formie decyzji wydawanej przez kierownika na podstawie art. 36 prawa o aktach stanu cywilnego. Stosownie do tego przepisu kierownik wszczyna postępowanie w sprawie uzupełnienia aktu na wniosek osoby zainteresowanej lub z urzędu. Zasadniczo decyzję o uzupełnieniu aktu wydaje kierownik właściwy według miejsca zamieszkania wnioskodawcy. W toku postępowania kierownik ustala brakujące dane, które powinny być wpisane w akcie. Jeśli decyzja stanie się ostateczna, kierownik przesyła ją do kierownika USC miejsca sporządzenia aktu, który dopiero na tej podstawie uzupełnia akt poprzez wpisanie w nim wzmianki dodatkowej. Aby kierownik dokonał uzupełnienia naszych danych w akcie, należy przedstawić dokumenty stwierdzające te dane, np. inne wcześniej sporządzone akta stanu cywilnego. Podstawą uzupełnienia np. aktu urodzenia dziecka może być akt małżeństwa jego rodziców, akt małżeństwa zaś można uzupełnić na podstawie aktów urodzenia osób zamierzających zawrzeć związek małżeński. W razie potrzeby dowodami mogą być również zeznania świadków oraz inne dokumenty urzędowe.

Ważne!

Jeśli akt stanu cywilnego nie zawiera wszystkich danych wymaganych przez prawo, należy go uzupełnić

Odtworzenie aktu

Istnieje także możliwość odtworzenia aktu stanu cywilnego (art. 34 ust. 1 prawa o aktach stanu cywilnego). Aby odtworzyć akt, trzeba wykazać istnienie kilku przesłanek, po pierwsze, że akt został kiedyś sporządzony, po drugie należy udowodnić zaginięcie lub zniszczenie całości lub części księgi stanu cywilnego, w której znajdował się sporządzony akt i po trzecie trzeba wykazać, że nie zachował się odpis tego aktu. Nie można więc odtworzyć treści aktu, jeżeli niemożliwe jest ustalenie faktu sporządzenia aktu oraz urzędu, który akt sporządził. Jeżeli zostaną dowiedzione wymienione przesłanki, właściwy do wydania decyzji w sprawie jest kierownik USC według miejsca zamieszkania wnioskodawcy, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

PRZYKŁAD: ODTWORZENIE UPROSZCZONE

Jeśli z jakichś powodów nie zachował się akt stanu cywilnego danej osoby, np. z powodu zaginięcia, a osoba ta dysponuje odpisem skróconym tego aktu, możliwe jest wtedy tzw. uproszczone odtworzenie aktu. Warunkiem zastosowania takiego trybu jest przedstawienie odpisu aktu stanu cywilnego. Wówczas na podstawie odpisu kierownik odtwarza w formie decyzji treść aktu. W tej sytuacji kierownik nie przeprowadza postępowania dowodowego. Postępowanie takie może zostać wszczęte na wniosek lub z urzędu. W tym trybie odtwarza się akty jedynie na podstawie odpisów wydanych przez urzędy stanu cywilnego od 1 stycznia 1945 r. oraz sprzed tej daty, wydane przez świeckie urzędy stanu cywilnego. Inne dokumenty, wydane przez osoby prowadzące wyznaniową rejestrację stanu cywilnego przed dniem 1 stycznia 1946 r., nie mają bowiem mocy dokumentu urzędowego (art. 87 ust. 1 prawa o aktach stanu cywilnego).

W toku postępowania należy uzyskać zaświadczenie z urzędu właściwego do sporządzenia aktu odtworzonego, stwierdzające zaginięcie lub zniszczenie księgi oraz o braku odpisów z tych ksiąg, przyjąć oświadczenie od wnioskodawcy, że nie występował on ani inna osoba mająca prawa wnioskodawcy o odtworzenie aktu w postępowaniu sądowym ani w postępowaniu administracyjnym. Postępowanie w tym trybie wszczyna się na wniosek osoby zainteresowanej, organu państwa lub z urzędu. Regułą jest wszczęcie postępowania na wniosek strony.

Odtworzenie treści polega na ustaleniu danych, które zgodnie z obowiązującym prawem podlegają wpisowi do aktu. Nie ustala się danych, które dawniej wpisywano do akt, tj. daty chrztu, nazwisk chrzestnych, zawodu rodziców.

PRZYKŁAD: ODTWORZENIE AKTU ZAGRANICZNEGO

Jeżeli akt stanu cywilnego został sporządzony za granicą, a uzyskanie odpisu jest niemożliwe lub związane z poważnymi trudnościami, kierownik może odtworzyć jego treść na wniosek osoby zainteresowanej, organu państwowego lub z urzędu (art. 35 prawa o aktach stanu cywilnego). W toku postępowania dowodowego kierownik powinien ustalić: nastąpienie zdarzenia za granicą, zarejestrowanie go w zagranicznych księgach stanu cywilnego i niemożność uzyskania odpisu aktu lub poważnych trudności z jego uzyskaniem. Odtworzenie treści aktu sporządzonego za granicą jest pozostawione uznaniu kierownika, ponieważ zagraniczna księga stanu cywilnego z reguły istnieje, a jedynie uzyskanie odpisu z tej księgo jest utrudnione lub napotyka poważne trudności. Właściwy do wydania decyzji w sprawie odtworzenia aktu stanu cywilnego sporządzonego za granicą jest kierownik urzędu stanu cywilnego miejsca zamieszkania wnioskodawcy. Ostateczna decyzja staje się podstawą do odtworzenia aktu stanu cywilnego sporządzonego za granicą.

Treść aktu zaginionego lub zniszczonego odtwarza się wraz ze wzmiankami dodatkowymi wpisanymi do aktu. Postępowanie dowodowe opiera się głównie na dowodach z przesłuchania stron i świadków oraz dowodach z dokumentów (aktach stanu cywilnego, świadectw szkolnych, dokumentów tożsamości, zaświadczeń, wypisów z księgi wieczystej).

Wykreślenie informacji z aktu

Akt stanu cywilnego może zawierać jedynie dane wymagane przez prawo; w szczególności w aktach nie można zamieszczać danych naruszających dobra osobiste. Ponadto akt nie może zawierać danych kolidujących z postanowieniami konstytucji oraz innymi ustawami, przykładowo dotyczy to informacji o wyznawanej religii, narodowości oraz czy stanie zdrowia. Zakres danych zawartych w aktach stanu cywilnego szczegółowo określają przepisy. Kierownik urzędu stanu cywilnego ma wiec obowiązek na podstawie art. 18 ust. 2 prawa o aktach stanu cywilnego dokonać skreślenia danych niezgodnych z prawem na wniosek osób zainteresowanych, organów państwowych lub z urzędu. Wykreślenie to następuje w formie decyzji administracyjnej.

PRZYKŁAD: ODWOŁANIE OD DECYZJI

W przypadku gdy rozstrzygnięcie kierownika USC będzie niekorzystne dla danej osoby, ma ona prawo wnieść odwołanie od decyzji administracyjnej. Na decyzje kierownika USC należy skarżyć się do wojewody, który jest organem II instancji w rozumieniu kodeksu postępowania administracyjnego. Wojewoda jest organem upoważnionym do zmiany, uchylenia lub unieważnienia decyzji kierownika urzędu stanu cywilnego. Wojewoda rozstrzyga również spory o właściwość między kierownikami urzędów stanu cywilnego w tym samym województwie. Odwołanie wnosi się do wojewody za pośrednictwem organu, który wydał decyzję, czyli za pośrednictwem kierownika USC. Należy to zrobić w terminie czternastu dni od dnia doręczenia decyzji, a gdy decyzja została ogłoszona ustnie, od dnia jej ogłoszenia stronie.

Ważne!

Najprostsze, oczywiste błędy pisarskie w akcie stanu cywilnego może sprostować kierownik urzędu stanu cywilnego

Wpisanie zagranicznego aktu

Akt stanu cywilnego sporządzony za granicą może zostać wpisany do polskich ksiąg na wniosek osoby zainteresowanej lub z urzędu. Transkrypcji aktu stanu cywilnego można dokonać zarówno gdy osoba, której akt dotyczy, jest obywatelem polskim, jak również gdy jest cudzoziemcem. W ten sposób można wpisać do polskich ksiąg stanu cywilnego akty sporządzone za granicą bez względu na datę ich sporządzenia, zatem również akty dotyczące osób zmarłych. Transkrypcja aktu zagranicznego wymaga wydania decyzji przez kierownika urzędu stanu cywilnego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania wnioskodawcy.

PRZYKŁAD: PISOWNIA ZAGRANICZNYCH NAZWISK

W przypadku transkrypcji aktu zagranicznego obowiązuje bezwzględny zakaz wprowadzania jakichkolwiek zmian w treści aktu. Niedopuszczalna jest zwłaszcza praktyka dostosowywania brzmienia obcych imion i nazwisk do zasad polskiej pisowni. Taki pogląd wyraził również Sąd Najwyższy w swym postanowieniu z 8 sierpnia 2003 r., V CK6/02. Decyzje dotyczące tak delikatnych kwestii, jak imię czy nazwisko, które należą do kategorii dóbr osobistych, podlegają szczególnej kontroli pod względem ich zgodności z art. 8 ust. 1 Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności z 1950 roku oraz z art. 47 konstytucji. Każde naruszenie tych przepisów oznacza niezgodną z prawem ingerencję władzy publicznej w sferę stanu cywilnego określonej osoby.

Odmowa dokonania transkrypcji następuje w formie decyzji. W polskim prawie nie ma obowiązku dokonania transkrypcji aktów zagranicznych dotyczących obywateli polskich. Zagraniczne akty stanu cywilnego, np. dotyczące polskich obywateli, są bowiem dokumentami urzędowymi i posiadają moc dowodową na równi z polskimi dokumentami urzędowymi, jednak należy przedstawiać w ich przypadku tłumaczenia.

Ewa GrĄczewska-Ivanova

ewa.graczewska-ivanova@infor.pl

Podstawa prawna

l Ustawa z dnia 29 września 1986 r. - Prawo o aktach stanu cywilnego (t.j. Dz.U. z 2004 r. nr 161, poz. 1688).

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
1200 zł podwyżki emerytury i (jednak!) 64 tys. zł wyrównania dla 120 tys. emerytów (bez pomijania roczników 1949-1952) – jest zupełnie nowa specustawa przeliczeniowa dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r.

W dniu 29 kwietnia 2025 r. do laski marszałkowskiej został złożony poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, który zakłada ponowne przeliczenie emerytur (i ich podwyżkę) oraz wypłatę wyrównań za okres pobierania świadczeń w zaniżonej wysokości dla wszystkich emerytów objętych zakresem podmiotowym wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. (sygn. akt sygn. akt SK 140/20). W przeciwieństwie do tego co proponuje rząd – specustawa przeliczeniowa w tej wersji – nie pozbawia emerytów prawa do wyrównania (w wysokości 64 tys. zł dla każdego uprawnionego) i obejmuje również poszkodowane kobiety z roczników 1949-1952, które MRPiPS chce pozbawić nie tylko ww. wyrównania, ale również podwyżki bieżących świadczeń emerytalnych.

Kolejne podwyżki dla nauczycieli od września? Jest odpowiedź rządzących. Stawiają jeden warunek

Związek Nauczycielstwa Polskiego apeluje o 10 proc. podwyżki dla nauczycieli od września tego roku. Rząd na razie nie odpowiedział na te żądania, ale pojawiły się już pierwsze komentarze samorządowców. Uważają oni, że mogliby wypłacić podwyżki, ale musi zostać spełniony jeden, podstawowy warunek.

Trzeba wypłacać pieniądze na czarną godzinę. Apelują o to banki. To wezwanie budzi prawdziwą trwogę

Unieruchomione pociągi i metro, paraliż na lotniskach, brak internetu, niedziałająca sieć komórkowa i tłumy ludzi w sklepach. Szturmowali je tylko ci, którzy w portfelach mieli pieniądze, bo kartą płacić się nie dało. Ten horror wydarzył się w Hiszpanii. To tam, niczym grom z jasnego nieba, spadł blackout. Czy spełnił się czarny scenariusz, jaki wieszczyły europejskie banki? Już cztery miesiące temu apelowały do swoich klientów, żeby w domu trzymali gotówkę na czarną godzinę.

Zakaz używania urządzeń telekomunikacyjnych na egzaminie – konsekwencje prawne

Niedługo rozpoczną się egzaminy maturalne. Warto pamiętać, że zakazane jest korzystanie z jakichkolwiek pomocy niedozwolonych. Każde takie działanie narusza zasady uczciwości egzaminacyjnej i grozi unieważnieniem egzaminu.

REKLAMA

Prawne ryzyka używania AI przez pracowników. Odpowiedzialność pracodawcy wobec osób trzecich. Prawo pracy, prawo autorskie, ochrona danych poufnych i osobowych

Sztuczna inteligencja (AI) stanowi dużą pomoc w pracy, ułatwiając ją i przyspieszając w znacznym stopniu. Zdają sobie z tego sprawę zarówno pracodawcy, jak i pracownicy. Tak jednak ze strony pracodawców lub potencjalnych pracodawców wobec pracowników lub kandydatów, jak po ze strony pracowników, nieodpowiedzialne korzystania z AI może rodzić określone ryzyka prawne, które możemy ocenić przez pryzmat prawa pracy. Świadomość tych ryzyk jest ważna pod kątem znalezienia rozwiązań przed nimi zabezpieczających w sytuacji w której prawo powszechne takiego zabezpieczenia nie przewiduje.

1 maja 2025 r. czyli Święto Pracy wolne od pracy. Co zmieniło się na lepsze dla polskich pracowników?

1 maja 2025 r. czyli Święto Pracy to międzynarodowy dzień upamiętniający wydarzenia chicagowskie z 1886 r. W Polsce jest to dzień wolny od pracy. Z tej okazji MRPiPS wymienia dobre zmiany dla polskich pracowników z ostatnich miesięcy.

Zmiana miejsca głosowania. Wybory 2025. Jak zagłosować w innym obwodzie?

Zmiana miejsca głosowania w wyborach na Prezydenta RP w dniu 18 maja 2025 r. jest możliwa. Co zrobić, aby zagłosować w obwodzie poza stałym miejscem zamieszkania? Niezbędne jest zaświadczenie o zmianie miejsca głosowania.

Ostatni dzień na rozliczenie PIT 2024 Sprawdź, co musisz zrobić, zanim system zamknie dostęp

Ministerstwo Finansów przypomina: 30 kwietnia mija termin składania zeznań podatkowych za 2024 rok. Ponad 8 milionów Polaków skorzystało już z usługi Twój e-PIT. Sprawdź, co zrobić, by nie zapłacić kary, jak uniknąć błędów i co grozi za brak reakcji.

REKLAMA

Specustawa o przeliczeniu emerytur: Bez wniosku, bez wyrównania i bez waloryzacji. I dopiero od połowy 2026 r.

Specustawa: ZUS załatwi sam ponowne przeliczenie emerytur. Bez wniosku, bez wyrównania i bez waloryzacji. I niestety dopiero od połowy 2026 r.

Artur Bartoszewicz – partia, program, wiek, zawód, wykształcenie [Kandydat na Prezydenta RP 2025]

Artur Bartoszewicz – czy należy do partii politycznej? Przedstawiamy program wyborczy kandydata na Prezydenta RP w 2025 roku, wiek, zawód oraz wykształcenie. Sprawdź pełną listę kandydatów w wyborach 2025 r. i wyniki najnowszego sondażu.

REKLAMA