REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rezerwujemy coraz więcej, bo to taniej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Michał Fura
Michał Fura

REKLAMA

Dziś przez internet najczęściej rezerwowane są hotele, bilety lotnicze i kolejowe - szacują specjaliści z branży.

Na rezerwacje miejsc w hotelach, wycieczek zagranicznych i biletów lotniczych za pośrednictwem internetu Polacy wydają już rocznie około 2 mld zł.

REKLAMA

35-letni Łukasz z Warszawy, pracownik jednej z instytucji finansowych, oprócz firmowej poczty i stron internetowych potrzebnych do pracy, śledzi też kilka innych stron internetowych: aero.pl, easygo.pl, travelplanet.pl, wakacje.pl oraz hotele.pl. Regularnie zagląda też na centralwings.pl.

- Sprawdzam, czy nie pojawiły się jakieś ciekawe oferty tanich wyjazdów. Trzeba trzymać rękę na pulsie, bo dobre oferty szybko się kończą. Jak na taką trafię i pasuje mi termin, natychmiast rezerwuję - mówi.

Coraz więcej kupujemy w sieci

REKLAMA

Dobre oferty przechodzą mu rzadko koło nosa. I nie tylko jemu. Wycieczkę, bilet lub miejsce w hotelu kilkoma kliknięciami myszki może zarezerwować - i od razu także zapłacić - każdy, kto ma dostęp do internetu. I robi to coraz więcej użytkowników sieci w Polsce. Aż 49 proc. użytkowników internetu, ankietowanych przez firmę badawczą Gemius, wskazuje, że robi zakupy w sieci (w tym także e-rezerwacje) właśnie z powodu możliwości załatwienia wszystkich możliwości zza biurka.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Szacuje się, że w przypadku sprzedaży wycieczek ponad 5 proc. Polaków kupiło wycieczki w roku ubiegłym u pośredników internetowych. Do tego należy dodać jeszcze transakcje on-line dokonywane za pośrednictwem stron internetowych organizatorów wycieczek - mówi Dawid Sadulski z Travelplanet.pl, w którym prawie 41 proc. udziałów należy do funduszu private equity MCI Management.

- Nasi użytkownicy najczęściej rezerwują hotele 5-, 4- i 3-gwiazdkowe. Zazwyczaj sposób jest następujący: klienci najpierw sprawdzają cenę, potem sugerują się liczbą gwiazdek danego hotelu i ceną. Rezerwacja miejsc noclegowych po prostu się opłaca, bo ceny są nawet do 75 proc. niższe od obowiązujących w hotelach - mówi GP Andrzej Wierzba, prezes Netmedia - spółki giełdowej posiadającej m.in. serwis hotele.pl (pozwalający na dokonywanie e-rezerwacji).

Świetne wyniki firm

Według szacunków firm z branży, wartość całego rynku e-rezerwacji wynosi dziś około 2 mld zł.

- W przypadku wycieczek rynek ten rośnie kilkadziesiąt procent rocznie.

Jeśli otoczenie gospodarcze i polityczne znacząco się nie zmieni, takie wzrosty mogą utrzymać się w kolejnych latach. Tym bardziej że sam rynek turystyki wzrósł o około 30 proc. w ubiegłym roku - dodaje Dawid Sadulski.

Doskonale widać to po wynikach firm, które zajmują się tym biznesem - przychody i zyski spółek z roku na rok zwiększają się od kilkudziesięciu do nawet kilkuset procent, podczas gdy w 2005 roku zysk Netmedia wyniósł tylko 135 tys. zł, w roku 2006 wzrósł już do 857 tys. zł, a prognoza na koniec 2007 roku zakłada, że spółka zarobi na czysto aż 1,72 mln zł.

- Prognozy przychodów 2007 roku zostały przekroczone już w III kwartale. To wzrost o 500 proc., a zysków o 150 proc. A przychody rezerwacji on-line to ponad 70 proc. przychodów całej spółki - dodaje Andrzej Wierzba.

Równie dobrze idzie konkurentom. Traveplanet nie ujawnia danych finansowych, ale 2007 rok zakończyć ma z zyskiem. Tymczasem po dziewięciu miesiącach spółka miała 0,8 mln zł straty netto.

Branża uważa jednak, że to dopiero początek dobrej passy. Wraz z upowszechnieniem dostępu do internetu (na razie ma go w Polsce blisko 13 mln osób), coraz więcej osób będzie kupowało wycieczki czy miejsca w hotelach za pośrednictwem sieci.

- Rynek e-turystyki dopiero nabiera rumieńców. Z pewnością w przyszłości wiele będzie się działo w dziedzinie automatyzacji sprzedaży. Następuje coraz większa segmentacja, co jest powodem coraz większych wymagań i ściśle określonych preferencji klientów - dodaje Dawid Sadulski.

OPINIA KLIENTÓW CORAZ WAŻNIEJSZA

Przedstawiciele branży podkreślają, że coraz większą rolę odgrywają opinie klientów. Podzielenie się wrażeniami po zakończonej właśnie wycieczce jest dziecinnie proste i nie zabiera zbyt wiele czasu. Wystarczy wpisać w sieci swoją opinię na jednym z wielu forów dyskusyjnych poświęconych turystyce. Tak samo proste jest też znalezienie w internecie opinii o miejscu czy biurze podróży, z którego usług mamy korzystać. Przed wydaniem pieniędzy, klienci do takich opinii przywiązują coraz większą wagę. Z badań wynika, że blisko połowa osób przed decyzją o zakupie wycieczki czyta opinie innych użytkowników na temat hoteli czy miejscowości. Dlatego najwięksi gracze na rynku e-rezerwacji uruchamiają własne strony internetowe, które umożliwiajądzielenie się opiniami.

- W sezonie 2008 stanie się on ważnym narzędziem planowania podróży przez użytkowników internetu - twierdzą specjaliści.

5 proc.

Wycieczki przez internet

Polaków kupiło w 2007 roku wycieczki przez pośredników internetowych

MICHAŁ FURA

michal.fura@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Senat: Komornik łatwiej sprzeda Twoje mieszkanie. Jak nie dasz rady z kredytem

Zasadą staje się bowiem licytacja elektroniczna nieruchomości przez komornika. Ustawa nowelizująca odpowiednio kodeksu postępowania cywilnego jest w Senacie.

Akademia Wsparcia: bezpłatne szkolenia dla samorządów o nowych standardach opieki nad dziećmi do lat 3

W ramach ogólnopolskiego programu „Akademia Wsparcia – krajowy system wspierania rozwoju opieki wczesnodziecięcej w Polsce 2024–2026” Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz partnerzy wojewódzcy zapraszają przedstawicieli gmin i powiatów na szkolenia dotyczące nadzoru i kontroli nad instytucjami opieki nad dziećmi do lat 3. Zajęcia odbywają się w całym kraju, a udział jest bezpłatny.

Pracownik nie przychodzi do pracy - co robić? Jak go zwolnić?

Jeśli pracownik nie przychodzi do pracy nie wywiązuje się ze swoich podstawowych obowiązków. Pracodawca może nałożyć na niego kary porządkowe. Jak go zwolnić? Znaczenie ma tutaj rodzaj nieobecności. Jeśli jest usprawiedliwiona, pracodawca posłuży się inną podstawą prawną, a jeśli jest nieusprawiedliwiona, może zwolnić go dyscyplinarnie.

Kancelaria, która słucha i sprzedaje - jak budować nowoczesną markę w zgodzie z wartościami?

Marketing kancelarii to nie fast food. Budowanie marki kancelarii to proces na lata. Przemyślana i wdrażana na bieżąco strategia, długoterminowe i krótkoterminowe plany, odpowiednio dobrane narzędzia - brzmi jak wyzwanie. Czy to się opłaca?

REKLAMA

Nowa ustawa o stażach zmienia zasady gry – koniec darmowych praktyk?

„Zobowiązanie organizatora stażu do wypłacania miesięcznego świadczenia pieniężnego dla stażystów, ustalanego w wysokości minimalnej równej 35% przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w poprzednim kwartale” - taki zapis znalazł się w projekcie ustawy o stażach. Co jeszcze nowego czeka stażystów i praktykantów?

Punkty 5, 6, 7 i 8 w orzeczeniu o niepełnosprawności – co oznaczają i jak je zdobyć w 2025 r.

Brak jednego zapisu w orzeczeniu o niepełnosprawności może oznaczać stratę kilku tysięcy złotych rocznie. To właśnie punkty 5, 6, 7 i 8 w części "Wskazania do ulg i uprawnień" decydują o dostępie do świadczeń, ulg podatkowych, sprzętu medycznego czy usług opiekuńczych. W 2025 roku ich znaczenie jeszcze wzrosło, ponieważ weszły w życie nowe przepisy oraz rekomendacje dla komisji orzekających. Sprawdź, co oznaczają poszczególne punkty, jak je zdobyć i jak działać, jeśli w Twoim orzeczeniu któregoś z nich brakuje.

Ostrzeżenie ZUS przed oszustami: wygląda jak oficjalna korespondencja z ZUS, ale to phishing

ZUS ostrzega ubezpieczonych przed oszustami, którzy wysyłają fałszywe wiadomości e-mail. Wygląda to jak oficjalna korespondencja z ZUS, ale to phishing. Może skutkować kradzieżą danych osobowych, haseł i przejęciem kontroli nad komputerem, także kont bankowych ofiary.

Jest decyzja! 10 listopada dniem wolnym od pracy. Jednak nie dla wszystkich

Premier zdecydował, że 10 listopada 2025 roku będzie dniem wolnym od pracy dla urzędników państwowych. Dzięki tej decyzji pracownicy służby cywilnej będą mieli czterodniowy weekend, który potrwa od soboty 8 listopada do wtorku 11 listopada, czyli Narodowego Święta Niepodległości. Oto szczegóły.

REKLAMA

Nowy urlop w Kodeksie pracy. 105 dni wolnego płatnego w 100 proc. Sprawdź, komu przysługuje!

W 2025 roku wprowadzono do Kodeksu pracy nowy rodzaj urlopu, który przeznaczony jest dla rodziców wcześniaków oraz dzieci, które po urodzeniu wymagają dłuższego pobytu w szpitalu. Maksymalny czas jego trwania wynosi 15 tygodni. Oto szczegóły.

Dokumentacja medyczna na komisję. Jakie dokumenty są potrzebne do uzyskania orzeczenia o niepełnosprawności?

Uzyskanie orzeczenia o niepełnosprawności to nie tylko formalność, ale często warunek otrzymania świadczeń, ulg podatkowych czy zniżek komunikacyjnych. Żeby komisja mogła wydać decyzję, potrzebujesz pełnej i aktualnej dokumentacji medycznej. Sprawdź, jakie dokumenty musisz przygotować, gdzie je zdobyć i dlaczego ich kompletność ma kluczowe znaczenie dla szybkiego rozpatrzenia wniosku.

REKLAMA