REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kupujesz za oceanem - nie masz gwarancji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Suchar

REKLAMA

REKLAMA

Gwarancje niektórych sklepów w USA nie przewidują naprawy towaru na terenie Europy. Dochodzenie roszczeń konsumenckich od amerykańskiego sprzedawcy jest kosztowne, a reklamacja może być nieskuteczna.

Klient sklepów internetowych w USA musi pamiętać, że do ceny zakupu trzeba doliczyć też cło, podatek, koszt przesyłki i pakowania. Cena towaru nie jest więc jedynym kosztem, jaki poniesiemy. Na stronach sklepów często są informacje, że podane ceny nie zawierają kosztów przesyłki, przygotowania paczki do wysyłki (tzw. handlingu), podatków lub cła. Sklepy zwykle zastrzegają sobie prawo do zmiany ceny bez wcześniejszego powiadomienia. Duża część towarów z USA podlega ocleniu także na terytorium UE.

REKLAMA

- O wysokości stawki celnej najlepiej dowiedzieć się we właściwej dla miejsca zamieszkania izbie celnej - radzi Karolina Tołwińska z Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

- Trzeba zawsze sprawdzić, czy gwarancja wyraźnie przewiduje możliwość naprawy na terenie Europy. Jeśli nie zawiera takiego postanowienia, powstanie konieczność wysłania wadliwego sprzętu do USA. Poza tym, niektóre sklepy w ogóle nie wysyłają towarów do Europy. Wtedy jednak możemy posłużyć się firmą kurierską - dodaje.

Trudna droga

REKLAMA

Jest jeszcze problem naszej ochrony prawnej. Gdy dokonujemy zakupów w USA, jest ona bardzo ograniczona - twierdzą eksperci.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podstawowym uprawnieniem przysługującym polskiemu konsumentowi na podstawie ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną za produkt niebezpieczny jest prawo odstąpienia od umowy.

- Przysługuje ono co do zasady przez dziesięć dni od otrzymania towaru i to bez podania jakiejkolwiek przyczyny, gdy towar nam się nie spodoba - wyjaśnia Sergiusz Kmiecik, prawnik z Kancelarii BSO Prawo i Podatki.

Ustawa przewiduje, że nie można umownie wyłączyć tego prawa. Postanowienia reklamacji, które przewidują prawo amerykańskie jako wyłącznie właściwe, w świetle ustawy są zatem nieważne.

Kosztowne dochodzenie praw

Zdaniem Mikołaja Sowińskiego, partnera z Kancelarii Sołtysiński Kawecki & Szlęzak, można argumentować, że prawo odstąpienia przysługuje także polskim konsumentom dokonującym zakupów w amerykańskim sklepie internetowym. Zupełnie inną kwestią jest praktyczna realizacja tego prawa w konkretnej sytuacji.

- Dochodzenie go może okazać się w praktyce niewspółmiernie kosztowne do ceny towaru, gdyby okazało się, że nie ma uzasadnienia dochodzenie roszczenia przed sądem polskim. Nawet gdyby polski konsument uzyskał taki wyrok w Polsce, powstaje problem wykonania tego orzeczenia w Stanach Zjednoczonych i kosztów z tym związanych - uważa Mikołaj Sowiński.

Według niego, przy dużej wartości zakupu można zastanowić się nad zaangażowaniem amerykańskiej kancelarii, ale będzie to bardzo drogie.

Reklamacja kupionego w USA towaru na podstawie europejskich przepisów jest niemożliwa. W razie sporu z amerykańskim sklepem internetowym, europejskie centra konsumenckie nie są w stanie udzielić pomocy konsumentowi. Pośredniczą one w sprawach konsumentów z przedsiębiorcami z obszaru Unii Europejskiej, Islandii i Norwegii.

Unieważnienie zapłaty

Zgodnie z art. 14 ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów, konsument może żądać unieważnienia, na koszt przedsiębiorcy, zapłaty dokonanej kartą płatniczą w razie niewłaściwego wykorzystania tej karty w wykonaniu umowy zawartej na odległość. Przykładowo będzie to sytuacja, gdy sprzedawca okaże się oszustem lub obciąży naszą kartę wyższą zapłatą. Uprawnienie to nie przysługuje, gdy towar nam się nie spodoba, tak jak to jest przy prawie do odstąpienia. Zawsze warto też wydrukować regulamin sklepu, który opisuje procedurę gwarancyjną. Według Remigiusza Kaszubskiego ze Związku Banków Polskich, takie postępowanie będzie świadczyć o zachowaniu należytej staranności z naszej strony.

- Z tymi dokumentami udajemy się do naszego banku. Dalsze kroki podejmuje agent rozliczeniowy, czyli instytucja, która rozliczała się pomiędzy naszym bankiem a bankiem sprzedawcy. Ona postara się odzyskać nasze pieniądze - tłumaczy Remigiusz Kaszubski.

Tylko sprawdzone sklepy

Warto zaznaczyć, że przepisy omawianej ustawy odnoszą się do umów zawieranych na odległość. W rozumieniu ustawy jest nią umowa zawierana przez konsumenta z przedsiębiorcą, który w taki sposób zorganizował swoją działalność. Oznacza to, że prawa w niej przewidziane nie odnoszą się do konsumenta, który dokonał zakupu na aukcji internetowej. Towar wystawiają tu bowiem osoby fizyczne, które nie są przedsiębiorcami w rozumieniu ustawy. W takich miejscach kupujemy na własne ryzyko. Pozostaje nam liczyć na uczciwość sprzedawców.

Osoby decydujące się na zakupy w USA muszą korzystać z regulaminów sklepów, w których opisana jest procedura reklamacyjna. W nich powinny znajdować się także warunki zwrotu wadliwego towaru.

- Warto więc kupować towary tylko w tych sklepach, które taką procedurę mają i są uznane na rynku - radzi Mikołaj Sowiński.


TOMASZ SUCHAR

tomasz.suchar@infor.pl

OPINIA

MAREK ŚWIERCZYŃSKI

Kancelaria Prawna Traple Konarski Podrecki

Dokonując zakupów w amerykańskim sklepie internetowym, należy w pierwszej kolejności stwierdzić, czy do transakcji znajdzie zastosowanie prawo polskie, w szczególności przepisy chroniące konsumentów. Od lipca 2007 r. obowiązuje w Polsce konwencja rzymska o prawie właściwym dla zobowiązań umownych, która - pod pewnymi warunkami - zapewnia polskiemu konsumentowi ochronę wynikającą z przepisów polskiego prawa. Ochrona ta dotyczy również przypadku, gdy umowa zawarta w ramach amerykańskiego sklepu internetowego przewiduje wybór prawa obcego. Również ustawy szczególne, takie jak ustawa o ochronie niektórych praw konsumentów przewiduje, że regulacji w nich zawartych nie można wyłączyć także w razie wyboru prawa obcego. W konsekwencji konsument będzie m.in. uprawniony do odstąpienia od większości umów w terminie dziesięciu dni. Zastosowanie znajdą również przepisy dotyczące tzw. gwarancji europejskiej.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

ZUS: Miała dług wobec ZUS ponad 300 000 zł. Opłaty dla ZUS 151 959 zł. Dług dalej nie spadł poniżej 300 000 zł

Taką historię przedstawiła dr Katarzyna Kalata. Osoba winna ZUS-owi sporo pieniędzy zapłaciła przez kilka lat ponad 60 000 zł, ale nie spłaciła ani złotówki kapitału. ZUS doliczył jej łącznie 151 959 zł opłat prolongacyjnych. Dziś nadal musi spłacić… ponad 328 000 zł. Tyle samo, co 4 lata temu.Dlaczego?Bo zgodnie z mechanizmem stosowanym przez ZUS, każda wpłata najpierw pokrywa odsetki i koszty egzekucyjne – dopiero potem zaliczana jest na należność główną.

PPK: czy można obniżyć wpłatę podstawową? Znaczenie ma kwota 5599,20 zł

Czy w programie Pracowniczych Planów Kapitałowych można obniżyć wpłatę podstawową? Okazuje się, że uczestnik PPK zatrudniony u kilku pracodawców sam musi sprawdzić, czy ma prawo do obniżenia wpłaty podstawowej.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

ZUS: W 2026 r. nowe zaświadczenia dla pracodawcy. A w nich potwierdzenia okresów potrzebnych do przeliczenia stażu pracy. Wnioski tylko przez PUE ZUS

Kto składa wnioski i otrzymuje zaświadczenia z ZUS? Pracownicy, którzy będą mieli 2 lata na wdrożenie najnowszego przywileju z Kodeksu Pracy. Polega on na ponownym przeliczeniu okresu zatrudnienia poprzez uwzględnienie w nim umów cywilnoprawnych i prowadzenia własnej firmy. Np. w 2026 r. pracodawca doliczy pracownikowi do okresu zatrudnienia (staż pracy) 4 lata przepracowane na umowie zlecenia z okresu studiów w 2018 r. Dzięki temu będzie miał dłuższy urlop (26 dni a nie 20 dni) czy wyższą odprawę. UWAGA! Pracodawca nie załatwi dokumentów niezbędnych do przeliczenia stażu pracy za pracownika. Musi mieć dokument (zaświadczenie) będący podstawą prawną. To wystawia ZUS tylko na wniosek pracownika.

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Kredyty hipoteczne oparte na WIBOR: Kontrowersje, stanowisko TSUE i analiza potencjalnego powództwa o usunięcie „wadliwego” wskaźnika

W 2025 roku kredyty hipoteczne w Polsce pozostają silnie uzależnione od wskaźnika WIBOR (Warsaw Interbank Offered Rate), który determinuje oprocentowanie zmiennych rat kredytu lub pożyczki. Według danych z lipca 2025 r., WIBOR 3M wynosi 4,96%, a WIBOR 6M – 4,79%, co po serii obniżek stóp procentowych NBP (ostatnia we wrześniu o 0,25 pp.) przyniosło ulgę kredytobiorcom. Prognozy wskazują na potencjalny dalszy spadek do ok. 4,18% w ciągu najbliższych miesięcy, co mogłoby obniżyć raty o 60-70 zł przy umowie kredytu opiewającej na 400 tys. zł.

Wynagrodzenie za bezumowne korzystanie z nieruchomości

Regulacja dotycząca służebności przesyłu i innych form posiadania czy korzystania z nieruchomości istnieje od dawna. Pomimo to, wiele przedsiębiorstw przesyłowych (energetyczne, gazowe, telekomunikacyjne, wodociągowe) w dalszym ciągu korzysta z cudzych nieruchomości bez tytułu prawnego. Jednocześnie, wielu właścicieli nieruchomości nie ma wiedzy jak uregulować taki stan rzeczy. Czy przysługuje im z tego tytułu jakiekolwiek roszczenie?

REKLAMA

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

ZUS tylko online? Sejm proceduje projekt ustawy ułatwiający życie przedsiębiorcom

Przedsiębiorcy mogą szykować się na duże ułatwienie. Do Sejmu trafił projekt ustawy, który znosi obowiązek przechowywania przez 5 lat papierowych kopii zgłoszeń do ZUS wysłanych drogą elektroniczną. Jeśli przepisy wejdą w życie, firmy zyskają mniej biurokracji, niższe koszty i pełną cyfryzację procesu.

REKLAMA