REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Milion dowodów straci ważność

Ewa Grączewska-Ivanova

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia dokumenty tożsamości z nieaktualnymi danymi są unieważniane automatycznie. Nieważne dowody uniemożliwią korzystanie z usług banków, urzędów, sądów i notariuszy.

 

REKLAMA

Od 1 stycznia zmieniły się zasady unieważniania dowodów osobistych. W razie zmiany danych - nazwiska, imienia bądź adresu zameldowania - trzeba pamiętać o wymianie dowodu. Jeżeli ktoś tego nie zrobi - po trzech miesiącach z urzędu dokument straci ważność. W przypadku Polaków przebywający za granicą nastąpi to po czterech miesiącach. Zapominalscy będą mieli kłopoty przy przekraczaniu granicy oraz przy ubieganiu się w banku o kredyt, a także u notariusza. Bez ważnego dowodu tożsamości nie będzie można też zawrzeć małżeństwa w urzędzie stanu cywilnego.

- Pracownicy naszego urzędu zajmujący się sprawami dowodów osobistych, ewidencji ludności, urzędu stanu cywilnego i zmiany imion i nazwisk informują klientów o konsekwencjach braku wymiany dowodu osobistego podczas dokonywania wszystkich czynności mających wpływ na aktualność danych w dowodzie osobistym już od 15 listopada 2008 r., tj. od momentu wejścia w życie ustawy - zapewnia Danuta Galica, kierownik Referatu Dowodów Osobistych Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Nowe przepisy o unieważnianiu dowodów osobistych wprowadziła nowelizacja ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych z 3 października 2008 r. (Dz.U. nr 195, poz. 1198). Na jej podstawie dowód będzie unieważniany z urzędu nie tylko w razie zmiany danych, ale także w przypadku jego zniszczenia lub utraty - od chwili zgłoszenia takiej sytuacji. Dokument będzie też automatycznie unieważniany, w momencie gdy zostanie przekazany np. urzędowi bądź policji przez znalazcę - osobę trzecią. Unieważnienia będzie dokonywał ten organ, który wydał dowód, czyli wójt, burmistrz lub prezydent miasta. Informacja o tym pojawi się w SWDO (system wydawania dowodów osobistych), powiązanym z systemem PESEL.

REKLAMA

Brak rozporządzeń do ustawy

Nowy system wymaga płynnej wymiany informacji miedzy urzędami gmin a konsulatami, urzędami stanu cywilnego czy policją. Resort spraw wewnętrznych nie przygotował jednak w porę nowych przepisów wykonawczych. To utrudni pracę urzędom.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Z całą pewnością wykonanie przez nasz urząd zmienionych przepisów ustawowych utrudnia brak nowych przepisów wykonawczych. Nasz urząd przygotował się do nowych obowiązków m.in. w oparciu o projekt nowych przepisów - najnowszy z 2 stycznia 2009 r. - wskazuje Danuta Galica, kierownik Referatu Dowodów Osobistych z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

- Obecnie brak jest także dostosowania programów komputerowych zarówno systemu wydawania dowodów osobistych, jak i ewidencji ludności do zmienionych przepisów, jednak jesteśmy w stałym kontakcie z autorami oprogramowania i jego serwisem w celu jak najszybszego dokonania zmian pozwalających także na możliwe zautomatyzowanie czynności - dodaje Danuta Galica.

Projekt nowego rozporządzenia wskazuje tryb przepływu informacji potrzebnych do automatycznych unieważnień.

- Pozyskanie danych od kierowników USC, konsulów oraz z organów ewidencji ludności nie uchroni pracowników od wielu dodatkowych obowiązków. Będzie bowiem dopiero początkiem działań mających na celu utrzymanie jak najbardziej aktualnych zapisów w systemach komputerowych oraz aktualnych dokumentów w posiadaniu ludności - podkreśla Danuta Galica.

Będą kłopoty na granicy...

Bez ważnego dowodu osobistego uda się nabyć bilet lotniczy, ale nie można z nim przekroczyć granicy.

- Okazanie dowodu osobistego nie jest wymagane przy zakupie biletu w kasach LOT-u. Każda osoba może zakupić bilet dowolnej liczbie osób. Bilet można również zarezerwować przez call center bądź zakupić poprzez stronę internetową www.lot.com, gdzie system nie weryfikuje danych osobowych - wskazuje Wojciech Kądziołka, rzecznik prasowy LOT-u.

- Odprawę prowadzi natomiast służba graniczna, która zajmuje się m.in. weryfikacją danych osobowych na podstawie dowodów osobistych. W przypadku zatrzymania osoby z nieważnym dowodem przez służbę graniczną w Polsce nie zostanie ona wpuszczona na pokład samolotu wylatującego z Polski - dodaje.

Dowód osobisty uprawnia obywateli polskich do przekraczania granic państw członkowskich UE, państw EOG nienależących do UE oraz państw niebędących stronami umowy o EOG, których obywatele mogą korzystać ze swobody przepływu osób na podstawie umów zawartych przez te państwa ze WE i jej państwami członkowskimi oraz na podstawie jednostronnych decyzji innych państw uznających ten dokument za wystarczający do przekraczania ich granicy.

- Z uwagi na fakt, że z dniem 21 grudnia 2007 r. Polska weszła do strefy Schengen, kontrole graniczne osób przekraczających granice wewnętrzne zostały całkowicie zniesione. Obecnie obywatel Polski, posługując się dowodem osobistym, podlega kontroli granicznej praktycznie tylko w przejściach lotniczych lub morskich, jeżeli udaje się np. do Wielkiej Brytanii, Irlandii, Cypru, Rumunii i Bułgarii, tj. do państw, które nie stosują w pełnym zakresie dorobku Schengen, lub np. do Chorwacji, która zniosła wymóg posiadania paszportu dla naszych obywateli - informuje płk Wojciech Lechowski, rzecznik prasowy komendanta głównego Straży Granicznej. W tych przypadkach Polak bez ważnego dowodu nie zostanie wpuszczony na pokład samolotu.

...w banku

Wszyscy ci, którzy na czas nie wymienią dowodu, będą mieli kłopoty w banku. Największe trudności będą dotyczyć kredytu hipotecznego oraz pożyczek. Także przy zakładaniu konta bank sprawdza tożsamość klienta.

Bank sprawdza przyszłego klienta np. w bazach Międzybankowej Informacji Gospodarczej Dokumenty Zastrzeżone, która to baza jest prowadzona przez Związek Banków Polskich we współpracy z Policją.

- W ustawie o ewidencji ludności i dowodach osobistych wprowadzono zmianę, która umożliwia weryfikację przedkładanych przez klientów banków dowodów tożsamości, a więc weryfikację zgodności, czy przedłożony dokument jest dokumentem obowiązującym, czy nie został sfałszowany. Tylko tą drogą będzie możliwe dokonanie weryfikacji - tłumaczy Jerzy Bańka, dyrektor ds. legislacyjno-prawnych Związku Banków Polskich.

- W tej chwili pracujemy nad stworzeniem łącznika, który pozwoli bankom dokonywać takiej weryfikacji w systemie on-line. Ustawa przewiduje możliwość dokonywania weryfikacji dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, mających w tym interes prawny. Takimi podmiotami są oczywiście banki, jednak chcemy dokonać centralizacji poprzez system Biura Informacji Kredytowej albo Związku Banków Polskich. Zapewni to łatwość dostępu do systemu PESEL - dodaje.

Jerzy Bańka wskazuje, że niestety projekt rozporządzenia, które określa stawki opłat za korzystanie ze wspomnianej drogi weryfikacji, stwarza problemy natury finansowej, Przewidziano w nim bowiem wysokie opłaty za każdy przypadek weryfikacji, blokując sztucznie dostęp do systemu.

...w urzędzie

Osoba, która nie ma ważnego dowodu osobistego, będzie miała problemy w urzędach. Policja, prokuratura i urzędy państwowe mają bezpłatny dostęp do PESEL oraz danych o dowodach.

- Osoba zamierzająca zawrzeć związek małżeński powinna okazać w USC dokument stwierdzający tożsamość. Są tylko dwa takie dokumenty: dowód osobisty lub paszport. Nieważny dowód czy paszport nie jest dokumentem - informuje Henryk Kalinowski, kierownik USC we Wrocławiu.

Tłumaczy, że ważność dokumentu USC może sprawdzić w bazie, którą jest system OTAGO.

- Mamy także dostęp do lokalnego banku danych i centralnej bazy danych. Jeżeli w systemach widnieje informacja, że dokument jest nieważny, wówczas nie możemy przyjąć dokumentów do zawarcia małżeństwa. Nie ma przepisów wykonawczych, które nakazywałyby zatrzymanie nieważnego dowodu - dodaje.

Na zmiany muszą zwrócić uwagę zwłaszcza Polacy, którzy wyemigrowali za granicę. Ich dowody stracą ważność po 4 miesiacach od zmiany nazwiska lub adresu.

- W przypadku Polaków zamieszkujących w Polsce dowód z nieaktualnymi danymi straci ważność po upływie 3 miesięcy, a w przypadku Polaków przebywających za granicą termin został przedłużony do 4 miesięcy. Dłuższy termin będzie dotyczył tych obywateli, którzy zgłosili czasową emigrację - ostrzega Anna Broś-Milc, zastępca dyrektora Wydziału Spraw Administracyjnych Urzędu Miasta Krakowa.

...i u notariusza

Komplikacje mogą pojawić się także u notariusza przy zbyciu nieruchomości. Dotychczas zamężna kobieta bez przeszkód mogła zawrzeć umowę, przedstawiając dowód osobisty z panieńskim nazwiskiem oraz akt małżeństwa. Teraz mogą pojawić się problemy.

- Do tej pory przedstawienie aktu małżeństwa przez osobę, która po jego zawarciu zmieniła nazwisko łącznie z dowodem wydanym przed zawarciem związku całkowicie wystarczało. Czy tak będzie nadal trudno powiedzieć, bo jeżeli okazany dowód jest nieważny, to pytanie, czy jest on dokumentem potwierdzającym tożsamość - Lech Borzemski, członek Krajowej Rady Notarialnej.

- Notariusze nie mają dostępu do systemu elektronicznego, w którym odnotowywane będzie unieważnienie dowodu - dodaje Lech Borzemski.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ewidencja danych osobowych

30 dni średnio upływa od złożenia wniosku o nowy dowód osobisty do jego wydania

14 dni od daty zdezaktualizowania się danych ma posiadacz dowodu osobistego na złożenie wniosku o nowy dokument

EWA GRĄCZEWSKA-IVANOVA

ewa.graczewska-ivanova@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Rodzice dzieci z chorobami rzadkimi czekali na to latami. Prezydent właśnie podjął decyzję

Przełomowe zmiany w Funduszu Medycznym zatwierdził Prezydent RP. Nowelizacja ustawy otwiera drogę do finansowania leczenia chorób rzadkich u dzieci oraz tworzy nowe subfundusze. Miliardy złotych na ochronę zdrowia w najbliższych latach zapewnić ma budżet państwa. Co dokładnie się zmieni?

Likwidacja abonamentu RTV: jest pierwszy prawny konkret ale finał nie wcześniej niż w 2027 r. Co w zamian? Kto będzie płacił na publiczną telewizję i radiofonię?

O likwidacji abonamentu RTV mówiło się wiele od dłuższego czasu. Mamy wreszcie pierwszy prawny konkret w tej sprawie, a jest nim projekt nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw, którego obszerne założenia zostały opublikowane 5 grudnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. W tych założeniach wprost planowane jest uchylenie ustawy o opłatach abonamentowych, a co za tym idzie likwidację obowiązku płacenia tzw. abonamentu RTV. Za opracowanie gotowego projektu jest odpowiedzialna Marta Cienkowska Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projekt – zgodnie z założeniami MKiDN- ma być przyjęty przez Radę Ministrów i skierowany do Sejmu w II albo III kwartale 2026 r. A zatem – jeżeli wszystko pójdzie po myśli projektodawców – likwidacja abonamentu RTV będzie możliwa najwcześniej od 2027 roku.

"Kazali mi się rozebrać do bielizny". Tak wygląda komisja ZUS. Co zrobić, gdy badanie zamienia się w upokorzenie?

Kazali jej stanąć na środku pokoju, w samej bieliźnie. Przed trzema lekarzami, bez parawanu, bez wyjaśnienia, bez cienia empatii. "Czułam się, jakbym była przesłuchiwana, a nie badana" – mówi nauczycielka po mastektomii. Jej historia wywołała lawinę podobnych relacji i ujawniła to, o czym pacjenci mówią od lat: że komisje ZUS potrafią przekroczyć granice godności. Co możesz zrobić, jeśli spotka cię to samo? Jak złożyć skargę, jak bronić swoich praw i jak wygrać w sądzie z instytucją, która twierdzi, że "wszystko odbyło się zgodnie z procedurą"?

Co daje znaczny stopień niepełnosprawności? Ulgi, zasiłki, dofinansowania [Pełna lista 2026] Kwoty, warunki i ograniczenia

Znaczny stopień niepełnosprawności otwiera w 2026 roku dostęp do najszerszego pakietu świadczeń i ulg w polskim systemie wsparcia. Osoby z tym orzeczeniem mogą korzystać ze stałych wypłat sięgających kilku tysięcy złotych miesięcznie, wysokich dopłat PFRON, ulg podatkowych, preferencji transportowych oraz szczególnych praw w miejscu pracy. To realne ułatwienia, które obejmują zarówno finanse, jak i codzienne funkcjonowanie, od rehabilitacji i mobilności, po dostęp do usług publicznych. Poniżej przedstawiamy pełne, aktualne zestawienie uprawnień na nadchodzący 2026 rok.

REKLAMA

Pracodawca wtedy musi zapłacić, choć pracownik nie pracuje, a nie jest to urlop - te dni wolne a płatne należą się

Pracujesz na etacie i myślisz, że znasz wszystkie swoje prawa? Okazuje się, że polskie prawo pracy przewiduje specjalne dni wolne z zachowaniem pełnego wynagrodzenia, o których wielu pracowników nawet nie słyszało. Nie chodzi wcale o urlop wypoczynkowy ani zwolnienie lekarskie - to zbyt proste. Sprawdź, w jakich sytuacjach możesz legalnie nie przyjść do pracy, a pracodawca i tak musi Ci zapłacić.

Kontrowersyjna reforma PIP: czy jej potrzebujemy? Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt. Oto najważniejsze zmiany

Kontrowersyjna reforma PIP to m.in. nowe uprawnienie inspektorów pracy do przekształcania umów cywilnoprawnych jak umowa o dzieło czy zlecenie w umowy o prace. Czy potrzebujemy tak dużych zmian? Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt. Oto najważniejsze punkty projektu ustawy o zmianie ustawy o PIP.

Co daje lekki stopień niepełnosprawności? Ulgi, zasiłki, dofinansowania [Pełna lista 2026] Kwoty, warunki i ograniczenia

Wokół lekkiego stopnia niepełnosprawności narosło mnóstwo mitów. Jedni są pewni, że „nic nie daje”, inni oczekują szeregu świadczeń, których w rzeczywistości nie dostaną. Tymczasem w 2026 roku osoby z lekkim stopniem mogą otrzymać więcej niż w latach poprzednich, dzięki cyfrowym wnioskom, zmianom w orzecznictwie, nowym programom PFRON oraz szerszemu stosowaniu ulgi rehabilitacyjnej. Ten artykuł pokazuje realne, konkretne i aktualne uprawnienia na 2026 rok. Jasno oddziela to, co przysługuje, od tego, czego nie dostaniesz z lekkim stopniem, aby nikt nie wprowadził Cię w błąd.

Alarmujące dane GUS: albo bezpiecznie, albo szybko. Dramatycznie rośnie liczba poważnych wypadków przy pracy

Alarmujące dane GUS z 2024 r. i pierwszego półrocza 2025 r.: dramatycznie rośnie liczba poważnych wypadków przy pracy. Trzeba wybrać: albo bezpiecznie, albo szybko. Jak zahamować niebezpieczny kierunek?

REKLAMA

Emerytury czerwcowe 2026 - kiedy przeliczenie przez ZUS?

Emerytury czerwcowe - nowe przepisy wchodzą w życie w styczniu 2026 r. Komu ZUS przeliczy emeryturę? Kiedy nastąpi przeliczenie? Czy trzeba składać wnioski do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych?

PPK: nie każdy o tym wie, że uczestnik PPK może przenosić środki między swoimi rachunkami PPK

Podmiot zatrudniający dokonuje wpłat do PPK na rachunek uczestnika utworzony w związku z zatrudnieniem w tym podmiocie. Uczestnik PPK, który ma kilka rachunków PPK, może jednak w każdym czasie złożyć wniosek o wypłatę transferową środków między tymi rachunkami. Oznacza to, że osoba mająca kilka rachunków PPK ma możliwość przenoszenia środków pomiędzy tymi rachunkami.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA