REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najczęściej tankujemy blisko własnego domu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Daniel Mieczkowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nieduża odległość od miejsca zamieszkania ma największe znaczenie dla 44 proc. klientów. Cena paliwa jest najważniejsza dla 17 proc. Co ma decydujące znaczenie przy wyborze konkretnej stacji paliwowej?

Z raportu Moto Scan 2008, przygotowanego przez gdańską firmę badawczą Qualifact, wynika, że w wyborze stacji w dużej mierze pomaga nam jej marka. Aż 13 proc. badanych stawia ją na pierwszym miejscu. Co ciekawe, preferencje klientów poszczególnych sieci znacznie się różnią.

REKLAMA

Cena kontra marka

Dla klientów sieci automatycznych stacji Neste, działających pod logo A24, kluczowym czynnikiem wyboru okazuje się być niska cena. Jest to najważniejszy powód dla blisko 40 proc. kierowców tankujących na Neste. Nie odstrasza ich nawet to, że będą musieli na stację podjechać.

Tylko 14 proc. klientów A24 uznało bliskość miejsca zamieszkania za czynnik decydujący o wyborze danego obiektu. Za to kierowcy korzystający ze stacji z logo Bliska są najmniej skłonni nadkładać drogi przy tankowaniu. 37 proc. z nich deklaruje bliskość miejsca zamieszkania za główny argument na rzecz Bliskiej. Być może na ich podświadomość wpłynęła nazwa sieci.

Najmniej wrażliwi na cenę paliwa są natomiast użytkownicy sieci Statoil. Z badań wynika, że tylko 6,6 proc. z nich uważa koszt tankowania za kluczowe kryterium. Jednak marka stacji nie jest dla nich tak ważna jak dla klientów sieci Shell, z których aż 22 proc. stawia logo firmy na pierwszym miejscu. Jednocześnie tylko 9 proc. z nich za najważniejszą uznaje cenę paliwa. Marka istotna jest również dla 16 proc. klientów sieci BP.

REKLAMA

Do naszych rodzimych koncernów, czyli Orlenu i Lotosu, przyjeżdżamy głównie ze względu na atrakcyjne lokalizacje. Klienci tych stacji z reguły nie muszą jechać daleko, by zatankować. Czynnik bliskości miejsca zamieszkania jest najistotniejszy dla blisko 30 proc. korzystających z obiektów Orlenu i 31 proc. tankujących na Lotosie. Drugim decydującym kryterium dla klientów Lotosu, a także należącej do Orlenu sieci Bliska, jest niski koszt paliwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kierowcy są lojalni

Z badań Qualifact wynika, że aż 61 proc. kierowców w Polsce ma swoje stałe miejsca tankowania i nie zmieniło ich w ciągu ostatniego roku. Swoją ulubioną stację porzucił zaledwie 1 proc. kierowców. Klienci rezygnowali głównie z powodu niższej ceny paliwa na innych stacjach oraz lepszej lokalizacji. Jednym z powodów bywa także ciekawszy program lojalnościowy konkurencyjnej sieci. W różnych tego typu programach uczestniczy 46 proc. badanych kierowców.

W raporcie Moto Scan 2008 czytamy także, że 48 proc. klientów stacji najbardziej denerwują długie kolejki. Często irytują się także z powodu źle zrogarnizowanego ruchu pojazdów na obiekcie (12 proc. badanych), lekceważenia klienta (9,7 proc.), niekompetentnego personelu (9,2 proc.) oraz braku miejsca do zaparkowania samochodu (9,1 proc.).

Handel na stacjach to nie tylko paliwa. Operatorzy stacji walczą także o klienta sklepowego. Jak wynika z danych AC Nielsen, w ciągu 12 miesięcy od września 2007 do września 2008 r. ten kanał sprzedaży wygenerował przychód na poziomie 3,7 mld zł. Największe wpływy w przystacyjnym sklepie zapewniają alkohole, papierosy, napoje, a także doładowania komórkowe oraz oleje silnikowe. Na uwagę zasługuje fakt, że zaledwie 10 kategorii produktowych stanowi 86 proc. wartości sprzedaży na stacjach, a 20 kategorii pokrywa 96 proc. wartości sprzedaży.

Spożywcze i motoryzacyjne

Z badań Qualifact wynika, że na artykuły codziennej potrzeby (produkty spożywcze, napoje, gazety itp.) kierowcy jednorazowo wydają na stacji 21,97 zł. Co ciekawe, największe zakupy w przystacyjnym sklepie na ogół robią klienci BP, płacąc jednorazowo 30,16 zł. Najmniej pieniędzy za artykuły codziennej potrzeby zostawiają w sklepie kierowcy tankujący na stacjach sieci Jet (10 zł), Shell (16,15 zł) oraz Lotos (17,21 zł). Jednak już ci, kupujący artykuły motoryzacyjne, takie jak płyny do spryskiwaczy czy oleje samochodowe, najwięcej wydają w sieci Shell - 60,56 zł. Przy czym średnia jednorazowa wartość zakupów motoryzacyjnych dla wszystkich stacji wynosi 37,48 zł.

19 proc. badanych kierowców deklaruje, że podjeżdżają na stację wyłącznie w celu kupienia artykułów codziennej potrzeby, bez tankowania paliwa. Tacy klienci najczęściej kupują napoje (49,5 proc.), mapy i atlasy (39,1 proc.) oraz słodycze (30,2 proc.). Trzeba jednak podkreślić, że zdecydowana większość badanych kierowców stwierdziła, że liczy się dla nich przede wszystkim czas. Aż 72,1 proc. z nich chce szybko zatankować samochód i jechać dalej.

Najwygodniejsze stacje (różne kryteria) 

DANIEL MIECZKOWSKI

gp@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Senat: Komornik łatwiej sprzeda Twoje mieszkanie. Jak nie dasz rady z kredytem

Zasadą staje się bowiem licytacja elektroniczna nieruchomości przez komornika. Ustawa nowelizująca odpowiednio kodeksu postępowania cywilnego jest w Senacie.

Akademia Wsparcia: bezpłatne szkolenia dla samorządów o nowych standardach opieki nad dziećmi do lat 3

W ramach ogólnopolskiego programu „Akademia Wsparcia – krajowy system wspierania rozwoju opieki wczesnodziecięcej w Polsce 2024–2026” Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz partnerzy wojewódzcy zapraszają przedstawicieli gmin i powiatów na szkolenia dotyczące nadzoru i kontroli nad instytucjami opieki nad dziećmi do lat 3. Zajęcia odbywają się w całym kraju, a udział jest bezpłatny.

Pracownik nie przychodzi do pracy - co robić? Jak go zwolnić?

Jeśli pracownik nie przychodzi do pracy nie wywiązuje się ze swoich podstawowych obowiązków. Pracodawca może nałożyć na niego kary porządkowe. Jak go zwolnić? Znaczenie ma tutaj rodzaj nieobecności. Jeśli jest usprawiedliwiona, pracodawca posłuży się inną podstawą prawną, a jeśli jest nieusprawiedliwiona, może zwolnić go dyscyplinarnie.

Kancelaria, która słucha i sprzedaje - jak budować nowoczesną markę w zgodzie z wartościami?

Marketing kancelarii to nie fast food. Budowanie marki kancelarii to proces na lata. Przemyślana i wdrażana na bieżąco strategia, długoterminowe i krótkoterminowe plany, odpowiednio dobrane narzędzia - brzmi jak wyzwanie. Czy to się opłaca?

REKLAMA

Nowa ustawa o stażach zmienia zasady gry – koniec darmowych praktyk?

„Zobowiązanie organizatora stażu do wypłacania miesięcznego świadczenia pieniężnego dla stażystów, ustalanego w wysokości minimalnej równej 35% przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w poprzednim kwartale” - taki zapis znalazł się w projekcie ustawy o stażach. Co jeszcze nowego czeka stażystów i praktykantów?

Punkty 5, 6, 7 i 8 w orzeczeniu o niepełnosprawności – co oznaczają i jak je zdobyć w 2025 r.

Brak jednego zapisu w orzeczeniu o niepełnosprawności może oznaczać stratę kilku tysięcy złotych rocznie. To właśnie punkty 5, 6, 7 i 8 w części "Wskazania do ulg i uprawnień" decydują o dostępie do świadczeń, ulg podatkowych, sprzętu medycznego czy usług opiekuńczych. W 2025 roku ich znaczenie jeszcze wzrosło, ponieważ weszły w życie nowe przepisy oraz rekomendacje dla komisji orzekających. Sprawdź, co oznaczają poszczególne punkty, jak je zdobyć i jak działać, jeśli w Twoim orzeczeniu któregoś z nich brakuje.

Ostrzeżenie ZUS przed oszustami: wygląda jak oficjalna korespondencja z ZUS, ale to phishing

ZUS ostrzega ubezpieczonych przed oszustami, którzy wysyłają fałszywe wiadomości e-mail. Wygląda to jak oficjalna korespondencja z ZUS, ale to phishing. Może skutkować kradzieżą danych osobowych, haseł i przejęciem kontroli nad komputerem, także kont bankowych ofiary.

Jest decyzja! 10 listopada dniem wolnym od pracy. Jednak nie dla wszystkich

Premier zdecydował, że 10 listopada 2025 roku będzie dniem wolnym od pracy dla urzędników państwowych. Dzięki tej decyzji pracownicy służby cywilnej będą mieli czterodniowy weekend, który potrwa od soboty 8 listopada do wtorku 11 listopada, czyli Narodowego Święta Niepodległości. Oto szczegóły.

REKLAMA

Nowy urlop w Kodeksie pracy. 105 dni wolnego płatnego w 100 proc. Sprawdź, komu przysługuje!

W 2025 roku wprowadzono do Kodeksu pracy nowy rodzaj urlopu, który przeznaczony jest dla rodziców wcześniaków oraz dzieci, które po urodzeniu wymagają dłuższego pobytu w szpitalu. Maksymalny czas jego trwania wynosi 15 tygodni. Oto szczegóły.

Dokumentacja medyczna na komisję. Jakie dokumenty są potrzebne do uzyskania orzeczenia o niepełnosprawności?

Uzyskanie orzeczenia o niepełnosprawności to nie tylko formalność, ale często warunek otrzymania świadczeń, ulg podatkowych czy zniżek komunikacyjnych. Żeby komisja mogła wydać decyzję, potrzebujesz pełnej i aktualnej dokumentacji medycznej. Sprawdź, jakie dokumenty musisz przygotować, gdzie je zdobyć i dlaczego ich kompletność ma kluczowe znaczenie dla szybkiego rozpatrzenia wniosku.

REKLAMA